FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Kapotte accu auto
candygirlmaandag 24 november 2008 @ 16:20
Haai,

Net flink geshopt, teveel geld uitgegeven, wil ik wegrijden doet de auto het niet meer.
Net 2 weken geleden aanvraag gedaan voor wegenwacht service, dus nog geen officieel lid.
Toch maar gebeld,was geen probleem, het streven was binnen een uur er te zijn.
Na 5 minuten was de wegenwacht er al
Ze waren toevallig in de buurt!
Accu overgestart, deed het meteen weer, maar de monteur zei ga toch maar even langs garage om het te laten doormeten en zo nodig een nieuwe accu.
En zet de auto maar niet uit want dan start hij waarschijnlijk weer niet.
Ik rechtstreeks naar Kwik fit gereden, natuurlijk hartstikke druk door het slechte weer.
En super onvriendelijk. Ik vertelde over accu, en dat ik hem wilde laten doormeten.
Maar hij starte dus niet meer, tsja zegt hij hoe wil ik hem zo door meten als hij niet start?
Ja duhhhh weet ik dat, ik ga toch naar garage!!
Na 2 uur wachten gingen ze kijken naar de auto, 5 minuten later kreeg ik de rekening, 90 euro
Ik vroeg was de accu dan echt kapot, omdat het zo vlug gemaakt was.
Ik kan me niet voorstellen dat ze en hem doorgemeten hebben en een nieuwe accu geplaatst hadden binnen 5 minuten.
Ja zegt hij helemaal kapot.
Ik heb het ook maar gelaten voor wat het was,was sowiso zo druk, iedereen stond erbij.

Maar de accu is 3 jaar oud, ik heb wel een oude auto.
Kan hij echt gewoon opeens kapot gaan? Heeft het koude weer gewoon de genadeslag gegeven
En met doormeten wat doen ze dan? Want met overstarten liep hij dus meteen weer en hij laadde op.
Alleen niet genoeg na een klein stukje maar ook logisch.
Klaas.Kopkaasmaandag 24 november 2008 @ 16:22
Kan ja. Accu's presteren een stuk minder onder lage temperaturen. Als je accu dus slecht is kan het best dat hij het in de zomer nog deed, en het einde oefening is in de winter.
Accu vervangen is in 5 mins te doen. Volgende keer gewoon zelf doen en jezelf een hoop centen besparen.
candygirlmaandag 24 november 2008 @ 16:26
quote:
Op maandag 24 november 2008 16:22 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
Kan ja. Accu's presteren een stuk minder onder lage temperaturen. Als je accu dus slecht is kan het best dat hij het in de zomer nog deed, en het einde oefening is in de winter.
Accu vervangen is in 5 mins te doen. Volgende keer gewoon zelf doen en jezelf een hoop centen besparen.
ja idd maar ik denk ze meten hem door en dan hoor ik het wel.
Kan ik daarvoor betalen en een nieuwe accu zelf kopen, maar ja zo ging het dus niet.
kreemaandag 24 november 2008 @ 16:29
hahaha had gewoon een andere accu gehaald. Pas nog één gekocht voor E15 (erin zetten was 10 min werk)
Klaas.Kopkaasmaandag 24 november 2008 @ 16:30
Dat doormeten is sowieso wat overbodig. Een slechte accu is makkelijk te herkennen aan een startmotor die nog maar langzaam of niet draait. Vaak in combinatie met zwak brandende verlichting... Vaak kan je de auto dan nog wel aanduwen om naar de winkel te rijden om een nieuwe accu te halen
candygirlmaandag 24 november 2008 @ 16:30
quote:
Op maandag 24 november 2008 16:29 schreef kree het volgende:
hahaha had gewoon een andere accu gehaald. Pas nog één gekocht voor E15 (erin zetten was 10 min werk)
kresmaandag 24 november 2008 @ 16:42
quote:
Op maandag 24 november 2008 16:30 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
Dat doormeten is sowieso wat overbodig. Een slechte accu is makkelijk te herkennen aan een startmotor die nog maar langzaam of niet draait. Vaak in combinatie met zwak brandende verlichting... Vaak kan je de auto dan nog wel aanduwen om naar de winkel te rijden om een nieuwe accu te halen
Wat jij zegt is niet helemaal waar. Het hang er natuurlijk af hoelang de auto stil heeft gestaan. Kan ook gewoon een teken van een iets wat lege accu zijn.....
Na een tijdje te hebben rondgerden is de accu weer opgeladen en klaar voor gebruik...

Doormeten is geen onzin.... Hij wordt uitraard niet met een multimeter doorgemeten maar met een meter die echt de conditie van een accu bekijkt....
kresmaandag 24 november 2008 @ 16:45
quote:
Op maandag 24 november 2008 16:29 schreef kree het volgende:
hahaha had gewoon een andere accu gehaald. Pas nog één gekocht voor E15 (erin zetten was 10 min werk)
Niet helemaal nieuw gok ik ???
Klaas.Kopkaasmaandag 24 november 2008 @ 16:47
quote:
Op maandag 24 november 2008 16:42 schreef kres het volgende:

[..]

Wat jij zegt is niet helemaal waar. Het hang er natuurlijk af hoelanf de auto stil heeft gestaan. Kan ook gewoon een teken van een iets wat lege accu zijn.....
Na een tijdje te hebben rondgerden is de accu weer opgeladen en klaar voor gebruik...

Doormeten is geen onzin.... Hij wordt uitraard niet met een multimeter doorgemeten maar met een meter die echt de conditie van een accu bekijkt....
De TS heeft het helemaal niet over een auto die lang stilgestaan heeft ofzo. Ze heeft het over een auto die ineens niet meer wil starten. Dat in combinatie met de symptomen die ik hierboven beschrijf en de lage temperaturen op dit moment is al reden genoeg om een nieuwe accu in je auto te zetten. Doormodderen met een brakke accu en moeten aanduwen in die kou is ook niet echt je van het natuurlijk.
RemcoDelftmaandag 24 november 2008 @ 16:51
Ach, nu kan je weer jaren mee, en voor de ellende kan je maar gewoon een nieuwe accu hebben!
kresmaandag 24 november 2008 @ 16:52
quote:
Op maandag 24 november 2008 16:47 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:

[..]

De TS heeft het helemaal niet over een auto die lang stilgestaan heeft ofzo. Ze heeft het over een auto die ineens niet meer wil starten. Dat in combinatie met de symptomen die ik hierboven beschrijf en de lage temperaturen op dit moment is al reden genoeg om een nieuwe accu in je auto te zetten. Doormodderen met een brakke accu en moeten aanduwen in die kou is ook niet echt je van het natuurlijk.
Ja maar die symptomen die jij beschrijf worden niet door de TS genoemd. Niet meteen zo in de verdedeging schieten. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar dat het niet altijd zo hoeft te zijn.....
Swindlermaandag 24 november 2008 @ 16:53
toevallig vanmorgen precies hetzelfde bij mij auto , alleen ik heb de fiets gepakt en een nieuwe accu gehaald voor 52,80 inclusief btw. Hoop voor TS dat niet de dynamo kapot is
Athmozzmaandag 24 november 2008 @ 16:53
quote:
Op maandag 24 november 2008 16:29 schreef kree het volgende:
hahaha had gewoon een andere accu gehaald. Pas nog één gekocht voor E15 (erin zetten was 10 min werk)
zal goede kwaliteit geweest zijn dan
godigitamaandag 24 november 2008 @ 17:09
Ik hoop wel dat het ook echt de accu is en niet de dynamo, dat ie niet meer bijgeladen wordt.
Ladylikemaandag 24 november 2008 @ 17:17
quote:
Op maandag 24 november 2008 16:53 schreef Athmozz het volgende:

[..]

zal goede kwaliteit geweest zijn dan
prijzen varieren per merk en merk auto
Gemiddelde prijs is volgens mijn vriend 40 euro maar het kan goedkoper
Wij krijgen een korting van 50% op onderdelen omdat hij automonteur is.
Zo kom je dus ook aan een goedkope prijs.
Het hoeft niet altijd duur te zijn om goed te zijn
BrandXmaandag 24 november 2008 @ 17:33
Ik zet je topic even over naar PTA, daar is het beter op zijn plek denk ik
Herr.Flickmaandag 24 november 2008 @ 18:52
Een lege accu kun je vrijwel niet doormeten, daar heb je nl stroom voor nodig die de accu niet levert.

Maar dat wil nog niet zeggen dat de diagnose niet correct kan zijn, na het monteren van een goede accu kun je wel meten of er voldoende laad/startstroom is, is dat okee, dan is de accu ook echt stuk.

Hyperdudemaandag 24 november 2008 @ 19:14
Niet naar de Kwikfit gaan scheelt ook een boel ellende.
candygirlmaandag 24 november 2008 @ 19:16
hm baal nu nog meer,als ik hoor hoe goedkoop het had kunnen zijn!
maar ja achteraf he.................
hoop maar dat het idd echt de accu is en hij gewoon morgen vroeg en de hele winter blijft starten!

een ander vraagje, na hoeveel kilometer, (dus geen nieuwe motor erin) is een auto, (opel astra ) op?
Heb er nu 300.000 km opzitten en qua roest valt het mee,en wat kleine dingen komt hij nog steeds door de keuring heen.
candygirlmaandag 24 november 2008 @ 19:17
quote:
Op maandag 24 november 2008 19:14 schreef Hyperdude het volgende:
Niet naar de Kwikfit gaan scheelt ook een boel ellende.
buitenom naar huis en zelf halen waarheen dan?
Matelmaandag 24 november 2008 @ 19:25
quote:
Op maandag 24 november 2008 19:16 schreef candygirl het volgende:
een ander vraagje, na hoeveel kilometer, (dus geen nieuwe motor erin) is een auto, (opel astra ) op?
Heb er nu 300.000 km opzitten en qua roest valt het mee,en wat kleine dingen komt hij nog steeds door de keuring heen.
Economisch op of technisch? De auto is economisch gezien helemaal op. Technisch lijkt hij dus nog niet op te zijn. Pas wanneer de kosten hoger gaan worden dan de aanschaf van een andere auto, dan is hij echt op.

Vorig jaar winter begaf ook de accu in mijn auto het ineens. Het was ineens moeizaam starten. Laten doormeten: was niets aan de hand, zei de dealer. Toch maar een andere accu in laten zetten en ook nu nog starten als een zonnetje
Dimitri_maandag 24 november 2008 @ 19:31
quote:
Op maandag 24 november 2008 19:16 schreef candygirl het volgende:
hm baal nu nog meer,als ik hoor hoe goedkoop het had kunnen zijn!
maar ja achteraf he.................
hoop maar dat het idd echt de accu is en hij gewoon morgen vroeg en de hele winter blijft starten!

een ander vraagje, na hoeveel kilometer, (dus geen nieuwe motor erin) is een auto, (opel astra ) op?
Heb er nu 300.000 km opzitten en qua roest valt het mee,en wat kleine dingen komt hij nog steeds door de keuring heen.
Zolang hij rijdt, niet teveel kosten heeft en gewoon door de keuring komt is hij nog niet op..

Gewoon lekker mee doorkachelen, afschrijving heb je toch al niet meer met zo'n auto.
blupdinsdag 25 november 2008 @ 03:50
Sowieso kan het koude weer 'n genadeslag aan je accu geven. Je herkent een dode accu als hij na een lang stuk rijden nog steeds nauwelijks/niet start. Als je dynamo stuk is zou je accu lampje moeten gaan branden. Zou ook nog kunnen dat je startmotor rot is, maar dan zouden je lichten etc. nog prima moeten werken.
68Chevelledinsdag 25 november 2008 @ 08:45
quote:
Op maandag 24 november 2008 19:16 schreef candygirl het volgende:
hm baal nu nog meer,als ik hoor hoe goedkoop het had kunnen zijn!
maar ja achteraf he.................
hoop maar dat het idd echt de accu is en hij gewoon morgen vroeg en de hele winter blijft starten!

een ander vraagje, na hoeveel kilometer, (dus geen nieuwe motor erin) is een auto, (opel astra ) op?
Heb er nu 300.000 km opzitten en qua roest valt het mee,en wat kleine dingen komt hij nog steeds door de keuring heen.
Zodra onderhoud en APK meer kost dan 300 Euro, is je auto Totall loss, dan moet je zelf maar kijken of je er meer geld in wilt steken.
OxygeneFRLdinsdag 25 november 2008 @ 08:52
Maar ze hebben dus een nieuwe accu erin gezet zonder toestemming? Ik ga er vanuit dat jij alleen een uitslag van de meting wilde hebben en dat je daarna pas ja of nee wil zeggen voor een nieuwe accu. Als ze dat bij mij hadden gedaan hadden ze de accu er weer uit mogen halen. Kan dat best zelf.
T42dinsdag 25 november 2008 @ 10:11
3jaar is wel ongeveer de levens duur jah
maar ze hebben hem echt niet doorgemeten want dan moet je hem opladen een hele nacht...

in mijn kever staat een accu van bj 1990 en die werkt nog altijd
OxygeneFRLdinsdag 25 november 2008 @ 10:24
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 10:11 schreef T42 het volgende:
3jaar is wel ongeveer de levens duur jah
maar ze hebben hem echt niet doorgemeten want dan moet je hem opladen een hele nacht...

in mijn kever staat een accu van bj 1990 en die werkt nog altijd
Om een accu door te meten of hij nog wel koosjer is hoeft hij niet vol te zijjn hoor.
T42dinsdag 25 november 2008 @ 11:18
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 10:24 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Om een accu door te meten of hij nog wel koosjer is hoeft hij niet vol te zijjn hoor.
in een lege accu zit er aanslag op de platen met "goed" opladen gaat dit er weer af. (komt door ontladen)
Herr.Flickdinsdag 25 november 2008 @ 13:04
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 10:24 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Om een accu door te meten of hij nog wel koosjer is hoeft hij niet vol te zijjn hoor.
Hoe wil je dan een goede leeg gelopen accu testen
T42dinsdag 25 november 2008 @ 13:14
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:04 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Hoe wil je dan een goede leeg gelopen accu testen
vroeg ik me ook al af
OxygeneFRLdinsdag 25 november 2008 @ 13:55
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:04 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Hoe wil je dan een goede leeg gelopen accu testen
Lezen is een kunst he? Ik zei dat ie niet vol hoeft te zjin. Een accu is niet vol of leeg. Tijdje geleden was mijn accu bijna leeg (9 volt) En toen de anwb kwam heeft ie de auto gestart en meteen daarna de accu ter plaatse doorgemeten en daar bleken enkele cellen stuk te zijn.
68Chevelledinsdag 25 november 2008 @ 13:56
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:14 schreef T42 het volgende:

[..]

vroeg ik me ook al af
Voor zover mijn ervaringen tellen weet ik dat een nieuwe volle accu een spanning afgeeft van ong 13.9 Volt waarbij ik meerdere verouderde volle accu's zie op 12.4 Volt of lager.

Voor de rest een combinatie van beats me en lekker boeiend
OxygeneFRLdinsdag 25 november 2008 @ 14:04
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:56 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Voor zover mijn ervaringen tellen weet ik dat een nieuwe volle accu een spanning afgeeft van ong 13.9 Volt waarbij ik meerdere verouderde volle accu's zie op 12.4 Volt of lager.

Voor de rest een combinatie van beats me en lekker boeiend
En ik maar denken dat de accu 12 volt afgaf en wordt opgelaten met 14 volt
blupdinsdag 25 november 2008 @ 14:26
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:04 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

En ik maar denken dat de accu 12 volt afgaf en wordt opgelaten met 14 volt
Hangt van 't toerental af natuurlijk, mijne geeft rond de 2000rpm pas 14v.
T42dinsdag 25 november 2008 @ 19:24
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:56 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Voor zover mijn ervaringen tellen weet ik dat een nieuwe volle accu een spanning afgeeft van ong 13.9 Volt waarbij ik meerdere verouderde volle accu's zie op 12.4 Volt of lager.

Voor de rest een combinatie van beats me en lekker boeiend
meet ook de stroom
kresdinsdag 25 november 2008 @ 22:20
quote:
Op maandag 24 november 2008 19:16 schreef candygirl het volgende:
hm baal nu nog meer,als ik hoor hoe goedkoop het had kunnen zijn!
maar ja achteraf he.................
hoop maar dat het idd echt de accu is en hij gewoon morgen vroeg en de hele winter blijft starten!

een ander vraagje, na hoeveel kilometer, (dus geen nieuwe motor erin) is een auto, (opel astra ) op?
Heb er nu 300.000 km opzitten en qua roest valt het mee,en wat kleine dingen komt hij nog steeds door de keuring heen.
Ik rij rond in een 19 jaar oude Panda...... Als ik de tank vol gooi is hij meteen het dubbele waard..
Dat besef ik ook wel. Financieel is hij echt helemaal op maar gevoelswaarde is stuk groter. Doe hem nog lang niet weg. Dat beestje heeft me nog nooit in de steek gelaten, onderhoud kost niks (doe alles zelf) onderdelen zat te krijgen op de sloop.... ( 34 euro in een kwartaal aan belasting vind ik ook niet echt vervelend duur)

Ik weet het... ben beetje raar maar hou gewoon van oude auto's.. Lekker simpel en je kan alles zelf fixen....
kresdinsdag 25 november 2008 @ 22:22
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 19:24 schreef T42 het volgende:

[..]

meet ook de stroom
Juist... voltage zegt niet zo veel als de accu geen vermogen heeft om die te leveren....
T42dinsdag 25 november 2008 @ 22:33
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 22:20 schreef kres het volgende:

[..]

Ik rij rond in een 19 jaar oude Panda...... Als ik de tank vol gooi is hij meteen het dubbele waard..
Dat besef ik ook wel. Financieel is hij echt helemaal op maar gevoelswaarde is stuk groter. Doe hem nog lang niet weg. Dat beestje heeft me nog nooit in de steek gelaten, onderhoud kost niks (doe alles zelf) onderdelen zat te krijgen op de sloop.... ( 34 euro in een kwartaal aan belasting vind ik ook niet echt vervelend duur)

Ik weet het... ben beetje raar maar hou gewoon van oude auto's.. Lekker simpel en je kan alles zelf fixen....
PFF al een auto nog niet eens 25 jaar is kijk ik er niet eens naar echte oudjes ruleren
retuow82dinsdag 25 november 2008 @ 23:21
quote:
Op maandag 24 november 2008 19:16 schreef candygirl het volgende:
hm baal nu nog meer,als ik hoor hoe goedkoop het had kunnen zijn!
maar ja achteraf he.................
Meid maak je niet druk, ik was voor de motor al 100 euro voor een accu kwijt. Er zijn altijd mensen die het goedkoper kunnen krijgen maar ik vind 90 euro voor een auto accu niets teveel. Zelf erin zetten scheelt altijd wat geld maar dan moet je ook je oude accu weer naar de milieustraat brengen, nu dus niet.
OxygeneFRLwoensdag 26 november 2008 @ 07:21
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 23:21 schreef retuow82 het volgende:

[..]
maar dan moet je ook je oude accu weer naar de milieustraat brengen, nu dus niet.
Of oud ijzer boer. Krijg je nog geld toe ook.
DumDaDumwoensdag 26 november 2008 @ 07:52
Zelfde probleem, accu van mijn auto gaf kortsluiting bij meting door de ANWB, dus ook startkabels of mijn B&D jumpstarter waren geen oplossing. En nee, ik ga niet duwen

Nieuwe accu kostte ¤75,- maar de oude wordt doorgemeten bij de Halfords. Als die volgens hen ook kapot is heb ik garantie, want de ouwe was nog maar 10 maand oud....

Morgen nog ff lekstroom meten met ampère-meter. Volgens de ANWB-man mag dat max. 50mA zijn
retuow82woensdag 26 november 2008 @ 09:37
quote:
Op woensdag 26 november 2008 07:21 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Of oud ijzer boer. Krijg je nog geld toe ook.
Hee dat wist ik niet, mooie tip!
OxygeneFRLwoensdag 26 november 2008 @ 09:46
Zit kilo's lood in.
T42woensdag 26 november 2008 @ 09:56
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 23:21 schreef retuow82 het volgende:

[..]

Meid maak je niet druk, ik was voor de motor al 100 euro voor een accu kwijt. Er zijn altijd mensen die het goedkoper kunnen krijgen maar ik vind 90 euro voor een auto accu niets teveel. Zelf erin zetten scheelt altijd wat geld maar dan moet je ook je oude accu weer naar de milieustraat brengen, nu dus niet.
beetje accu los kost al 75 a 80 euro
68Chevellewoensdag 26 november 2008 @ 09:59
90 Euro ben ik ong. kwijt voor zo'n High output less maintenance geval.
OxygeneFRLwoensdag 26 november 2008 @ 10:05
En bij mitsubishi moet de + en - omgekeerd zitten..ook erg handig.
Captain_Fabulouswoensdag 26 november 2008 @ 10:06
Als bij koud weer zolas nu je auto opeens niet meer start, is voor 95% je accu stuk, een bijna stukke accu krijgt vaak de genadeklap door de eerste vorst.