abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 7 december 1999 @ 01:05:00 #1
798 voyeur
bemoeit zich
pi_228105
We openen met een citaat van Two sisters:
"Is hier sprake van een Glazen Plafond? Ofwel: worden de vrouwen in het BB-huis door de mannen gedwarsboomd in hun Zegetocht naar de Hoofdprijs?

Of zijn vrouwen gewoon verstandiger en zien ze sneller in dat je beter je biezen kunt pakken als de volstrekte hersendood op de loer ligt?

Of zijn ze zwakker en geven ze sneller op? Een andere interpretatie van deze stelling luidt: nee, niet zwakker - ze hebben alleen niet de mentaliteit van een blind paard, zoals veel mannen (als het gaat om het winnen van een dom spelletje).

Zijn vrouwen misschien te fijnbesnaard voor zoiets als BB? Te wispelturig? Te zeer onderhevig aan hormonale schommelingen?! Te snel "gekwetst"? Te zorgzaam (en dus: heimwee naar man, vriend en/of kinderen)?

Wij persoonlijk weten het niet. Wèl weten wij dat er ooit, in een grijs verleden, zo'n tweeduizend jaar geleden, sprake was van een Tara, een Sabine, een Mona, een Bianca, een Cyrille en een Anouk (6). En nu niet meer. Nu zitten we opgescheept met 4 mannen en 1 Karin.

Niet om lullig te doen, maar dat is een magere score voor de vrouwelijke kijkers die wij nu eenmaal zijn. Zo interessant vinden wij die mannen niet. Eerder oninteressant. En behaard. Maar dat kunnen zij verder ook niet helpen.

Wat is jullie mening? "

En wie meer wil weten die kijkt in deel I!

Here we are now, entertain us.
pi_228106
"WIJ persoonlijk" ?
spreekt Hare Majesteit hier ? (geintje, Voyeur, Moor is vandaag subjektief geworden)

Nu on topic:
"Is hier sprake van een Glazen Plafond? Ofwel: worden de vrouwen in het BB-huis door
de mannen gedwarsboomd in hun Zegetocht naar de Hoofdprijs?"

Illustratief voor op z'n minst 1 verschil tussen mannen en vrouwen in het BB-huis vond ik vandaag Karin's nominatie-gedrag: zij is zodanig aangedaan door Willem's prachtig gebrachte paniek-boodschap bij de kachel (ik wil, ik kan, nee ik durf nog niet naar huis),
dat ze die éne stem (op Willem) die nodig was geweest om de hele beslissing in de maag van de kijkers te splitsen: die éne stem aan Bart geeft, ipv. aan Willem. Terwijl ZIJ zo graag allemaal evenveel stemmen wou laten krijgen.
En waardoor ? Medelijden. Maar Willem kiest zijn toehoorders goed: Maurice volgt hetzelfde stemgedrag (advies van Karin?), Ruud noemt het gevoelskeus, maar herinnert zich Willems 10.000 gld voor de mede-eindsprinters, dus: in ieder geval met Willempie overblijven, kun je nooit een buil aan vallen dan. Allemaal rationeel dus, of zoals Maurice het zegt: niet bij nagedacht.
Karin heeft echter geen enkele rationele reden om op Bart te stemmen: ze kan zijn geintjes prima aan, vindt het allemaal best aandoenlijk, en SPAART Willem voor de afschuwelijke terugkeer naar Friesland.
Daar moet je volgens mij vrouw voor zijn, om zó tegen je eigen smaak in te gaan, en zó vermurwbaar te zijn voor Willems' dramatische opvoering. (Waar had ie gezeten als er geen BB had bestaan ?)

Zoals gezegd: dit is maar 1 verschil dat ik aanwijs tussen vrouwelijke en mannelijke BB-huisbewoners (niet generaliserend bedoeld, dus).

  dinsdag 7 december 1999 @ 03:36:00 #3
798 voyeur
bemoeit zich
pi_228107
Moor, oprecht welkom ook in dit topic. Goed te horen dat je Foucault weer eens doorgebladerd hebt en het subjectivisme alsnog omarmt.
Misschien mooi om ook nog eens een boom over de vrije wil en de condition humaine op te zetten. Topics waarmee we ook na 1 januari nog lang verder kunnen....

De pluralis majestatis was overigens niet de mijne; dat zijn de schizofrene zussies zelve die dit topic oorspronkelijk begonnen zijn. [Of zouden ze door overmatig sherrygebruik gewoon met dubbele tong spreken...?]

Of Karin hier opofferende liefde toonde in haar nominatiegedrag weet ik nog zo net niet. Ze is een prater, een grokker die mer Willem vast beter uit de voeten kan. Bart is toch een bart; een dwarsman, een ontregelaar, terwijl Willem een thuiswedstrijd in emoties is voor Karin. Behapbaar leed.... Valt mee om te gaan, valt van te winnen. Ik denk dat ze best heel onvrouwelijk, heel not done, gewoon echt wil winnen !

Here we are now, entertain us.
pi_228108
[quote]op 12-07-1999 om 03:36 AM schreef voyeur het volgende:

De pluralis majestatis was overigens niet de mijne; dat zijn de schizofrene zussies zelve die dit topic oorspronkelijk begonnen zijn. [Of zouden ze door overmatig sherrygebruik gewoon met dubbele tong spreken...?]

Zolang wij onze medicijnen maar op tijd innemen, is onze schizofrenie best te behappen. Voor onszelf dan. En wat dat overmatig sherrygebruik betreft, Voyeur: zullen we jou dan gezellig een BaCootje inschenken? Blokje ijs erbij, mmmmmmm. Of toch maar een advocaatje?

Dan, Voyeur, schrijf je:

Of Karin hier opofferende liefde toonde in haar nominatiegedrag weet ik nog zo net niet. Ik denk dat ze best heel onvrouwelijk, heel not done, gewoon echt wil winnen !

Dat laatste denken wij ook. Wij (sorry Moor, de medicijnen moeten nog aanslaan) herinneren ons het introductiefilmpje, waarin Karin - toen nog een onbekende vrouw Holle die volgens ons volslagen kansloos was - in de camera sprak: "Volgens mijn moeder maak ik een hele goede kans om te winnen." Ja, dachten wij, dat zou onze moeder ook zeggen. En onze vader ook. En ons tamme konijn ook. Wij denken dat dit een verkapte manier was om te zeggen dat ze zichzelf een hele goede kans gaf. Kortom: she's in it for the money. Niet dat ze het geld nodig heeft, het is voor Karin een morele overwinnig en daarbij is dat geld het bewijs.

En ja, Voyeur, dat is een onvrouwelijk trekje, een LEUK trekje, een trekje dat wij wel kunnen waarderen in Karin. Wat alleen zo jammer is: ze verbergt haar vlammende ambitie achter een typisch vrouwelijk masker. Het masker van de archetypische moeder: zacht, sociaal, begrijpend, steunend, een beetje (gespeeld) naïef zelfs: toen Willem gisteren opmerkte dat Karin de enige was die er niet in zat voor het geld, keek ze besmuikt (bescheiden) naar haar handen. Daarmee zei ze: fijn dat jij het even uitlegt, Willem, want ik kan het moeilijk zèlf doen. Dat is ook een typisch vrouwelijke truc: complimenten vangen en daarbij kijken alsof je het in Keulen hoort donderen: hoezo, ik?! Ja JIJ, Karin, golddigger!

Terwijl Willem open kaart speelt en gewoon zegt dat hij wil cashen, zou Karin (een vrouw, tenslotte) daar NOOIT mee wegkomen bij de kijker. Nou, misschien als ze zou zeggen dat ze er een opvanghuis voor seropositieve weesjes mee zou willen beginnen. Dan misschien weer wel. En dat is nou zo jammer. Vooral omdat wij (sorry Moor, nog steeds niet..!) vermoeden dat Karin een bikkelharde dame is, onder dat masker van sociaalvoelendheid en medeleven. Dat is ze óók (sociaalvoelend etc.), maar ze heeft een dubbele bodem die ze niet kan tonen omdat ze daarmee haar populariteit verspeelt.

Conclusie: vrouwen kunnen niet anders dan zich karikaturaal (vrouwelijk) opstellen, omdat MEN dat niet accepteert. Vraag het maar aan vrouwen die wel eens een salarisonderhandeling hebben gevoerd. Oh, krijg ik 2000 gulden, goh, tjonge, dankuwel zeg, ik had eigenlijk maar 1500 verwacht, wat zegt u, we toppen het af op 1500... euh, ja natuurlijk, ben ik ook hartstikke blij mee, hoor, dankuwel, tjonge, met 1200 zou ik ook wel rondkomen hoor, dus euh... okee, 1200 is de deal. Dankuwel, sorry dat ik besta, zal ik uw schoenen even poetsen, nu ik hier toch nog ben?

Een schizofreen is nooit alleen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')