Zelf studeer ik daar "Audio Engineering".
Ik verwacht overigens weinig reacties in dit topic .
Ik ken wel diverse mensen die deze opleiding hebben gedaan en ik tot nu toe nog nooit juichende reviews ontvangen. De meeste mensen zijn van mening dat je er op zich wel zinnige dingen leert, alleen als je bekijkt hoe veel je er voor betaalt dan vragen een aantal mensen zich af of ze het niet beter in apparatuur kunnen steken.
Ik heb er zelf ook nagedacht om naar de SAE te gaan, maar ik wilde een opleiding met een betere reputatie. Ik was van plan om Muziek registratie bij het conservatorium van den Haag te gaan doen, maar ik zou daar niet toegelaten worden omdat je ook op een redelijk hoog niveau een instrument moet kunnen bespelen.
Nu studeer ik wiskunde en dat bevalt me wel Als ik later een vette baan heb kan ik altijd nog een studio kopen
quote:wat ben je?
Op dinsdag 26 maart 2002 07:49 schreef donald_dick het volgende:
engerneering si in tegen woordig. informatio engerneer, audio engerneer, tv engerneer ???
quote:Die apparatuur heb ik inmiddels wel genoeg, en ik leer daar inderdaad zinnige dingen
Op dinsdag 26 maart 2002 07:22 schreef Metamorphozis het volgende:
Nope..Ik ken wel diverse mensen die deze opleiding hebben gedaan en ik tot nu toe nog nooit juichende reviews ontvangen. De meeste mensen zijn van mening dat je er op zich wel zinnige dingen leert, alleen als je bekijkt hoe veel je er voor betaalt dan vragen een aantal mensen zich af of ze het niet beter in apparatuur kunnen steken.
quote:Wat betreft Audio Engineering is het veruit de grootste in de wereld met de beste reputatie. Laat het woord SAE maar vallen in studio's en toets de reactie
Ik heb er zelf ook nagedacht om naar de SAE te gaan, maar ik wilde een opleiding met een betere reputatie.
quote:Het SAE is wel makkelijker als je een instrument kan bespelen, dan hoef je niet zo veel sessie-muzikanten te gebruiken voor je praktijk-examens
Ik was van plan om Muziek registratie bij het conservatorium van den Haag te gaan doen, maar ik zou daar niet toegelaten worden omdat je ook op een redelijk hoog niveau een instrument moet kunnen bespelen.
quote:Die wiskunde maakt het SAE wel makkelijker voor je.
Nu studeer ik wiskunde en dat bevalt me welAls ik later een vette baan heb kan ik altijd nog een studio kopen
quote:Als ik verhalen hoor van mensen die een opleiding bij de SAE hebben gedaan en dan om precies te zijn 4 dagen studio ervaring hebben dan ... ja dan.. ehm... lijkt me dat erg weinig.
Op dinsdag 26 maart 2002 09:29 schreef Devnull het volgende:
Wat betreft Audio Engineering is het veruit de grootste in de wereld met de beste reputatie. Laat het woord SAE maar vallen in studio's en toets de reactie. Ze zijn wereldwijd erkend, en sterker nog: je kan daar een masters degree in Audio Engineering halen, dat kan naar mijn weten nergens anders.
Wat me bij muziekregistratie erg aansprak is dat je niet alleen techneut wordt, maar ook een volwaardig muzikant.
Bij muziekregistratie krijg je naast het technische gebeuren ook instrumentale bijvakken en vakken als solfege etc.
Dan moeten ze daar bij de SAE eerst maar eens een opleiding starten "goed leren luisteren". De meeste opnames klinken tegenwoordig hopeloos, en bij de radiozenders, maken ze er ook een zooitje van.
Het echte muziekgenieten, wordt helemaal naar de kl##$%te geholpen, alleen o mdat die cd's zo fucked up klinken.
Nu krijg je SACD DVD-A en moeten al die engineers weer opnieuw leren luisteren. Krijg je straks opnames waarbij je midden in het drumstel zit, de basgitaar rechtachter in m'n oor, en een zanger die bj de buren staat.
(want dat nl. meerkanaals SACD, DVD-A)
de groente,
quote:Goed leren luisteren is één van de belangrijkste dingen die je zult leren bij een degelijke opleiding in de richting van technicus/producer/etc.
Op woensdag 27 maart 2002 10:50 schreef hifiman het volgende:
Dan moeten ze daar bij de SAE eerst maar eens een opleiding starten "goed leren luisteren". De meeste opnames klinken tegenwoordig hopeloos, en bij de radiozenders, maken ze er ook een zooitje van.
quote:als dat een gehoortest met piepjes e.d. is, dat zegt dus zeer weinig. Echt leren luisteren , dat leer je alleen door veel te luisteren, naar top hifi!.
[b]
Toen ik proeftoelatings examen deed bij muziekregistratie kreeg ik ook een gehoor test.
quote:Bij die test kreeg ik 20 fragmenten muziek te horen waarbij er iets verkeerd zat.. bv te veel galm, mono opname, gekraak/ruis, verkeerde verhoudingen tussen instrumenten, knip en plak fouten, etc. etc.
Op vrijdag 29 maart 2002 14:35 schreef hifiman het volgende:
als dat een gehoortest met piepjes e.d. is, dat zegt dus zeer weinig. Echt leren luisteren , dat leer je alleen door veel te luisteren, naar top hifi!.
Niet die rotzooi die in de gemiddelde studio staat.
Of iemand goed kan luisteren is niet afhankelijk van de geluidsinstallatie, maar van die persoon zelf.
Of het geluid naar behoren wordt weergegeven is afhankelijk van de geluidsinstallatie.
quote:Ken je ene Herman uit Hoofddorp? Die doet dat zegmaar
Op dinsdag 26 maart 2002 00:54 schreef Devnull het volgende:
Zijn er op Fok! nog mensen die daar een opleiding volgen, of gevolgd hebben?Zelf studeer ik daar "Audio Engineering".
Ik verwacht overigens weinig reacties in dit topic.
quote:Hey Pieter ooit gedacht om Jarg achterna te gaan?
Op woensdag 27 maart 2002 14:27 schreef Metamorphozis het volgende:[..]
Toen ik proeftoelatings examen deed bij muziekregistratie kreeg ik ook een gehoor test.
quote:Ik ben Jarg tegengekomen op de open dag in Hilversum.. maar Muziekregistratie sprak mij meer aan.
Op zondag 31 maart 2002 01:16 schreef Tiim het volgende:[..]
Hey Pieter ooit gedacht om Jarg achterna te gaan?
Maarja, nu studeer ik wiskunde dus
quote:Die zal dan ongetwijfeld in Amsterdam het SAE doen.
Op vrijdag 29 maart 2002 20:15 schreef Kos het volgende:[..]
Ken je ene Herman uit Hoofddorp? Die doet dat zegmaar
quote:Je krijgt een toelatings test.
Op maandag 01 april 2002 15:03 schreef M4SS4CR3 het volgende:
Laat ik nu al een hele tijd over zo'n soort opleiding zitten denken... Wat moet je allemaal kunnen om toegelaten te worden?
Ze hebben ook instap-cursussen voor het geval je nivo op bepaalde fronten te laag is. Op de site kan je daar aardig wat over lezen en anders moet je ze gewoon even bellen. Ze geven ook rondleidingen buiten de open dagen als je echt geinteresseerd bent.
quote:Als jij het SAE hobbyisten noemt, mag je zelf ook wel eens wat aan bijscholing doen ...
Op vrijdag 29 maart 2002 14:35 schreef hifiman het volgende:[..]
Nou daar komen nu dus surround opnames van de beatles vandaan(voor SACD). Toch wel knap aangezien ze toen maar 4 sporen hadden stereo. Die engineers verkloten de boel dus we., de SAE, ook hobbyisten!!
4 sporen stereo?
Sporen zijn niet stereo of mono, sporen zijn sporen.
Om stereo als eindresultaat te krijgen zal je een opname medium moeten hebben dat minstens 2 sporen aan kan. Wat de Beatles hebben opgenomen met 4 sporen was in de multi-track fase, waarna een mixdown is gemaakt naar 2 sporen.
Je mag best met interessante termen gaan gooien, maar zorg dan wel dat het ook allemaal klopt.
quote:Dat is niet helemaal waar. Als je een 24 sporen recorder heb heb je over het algemeen 24 mono sporen tot je beschikking.
Op vrijdag 05 april 2002 09:44 schreef Devnull het volgende:
Sporen zijn niet stereo of mono, sporen zijn sporen.
Maar ik ben het er mee eens dat de uitspraken van de meneer die jij quote niet helemaal lekker zijn.
quote:Op multitrack (tape) nivo heb je het nog niet over mono of stereo. Dan heb je het alleen over tracks.
Op vrijdag 05 april 2002 10:54 schreef Metamorphozis het volgende:[..]
Dat is niet helemaal waar. Als je een 24 sporen recorder heb heb je over het algemeen 24 mono sporen tot je beschikking.
In de meeste multi track software tegenwoordig kan je ook stereo sporen opnemen. Om een extreem voorbeeld te noemen, bij de Digidesign/Focusrite Control 24 voor Protools heb je per kanaal strip een dubbele VU meter, als je een stereo spoor hebt kan je de VU meter dan in stereo aflezen.Maar ik ben het er mee eens dat de uitspraken van de meneer die jij quote niet helemaal lekker zijn.
Verder heb je wel gelijk wat betreft multitrack software, maar "meneer" haalt de Beatles er bij, en dat was toch echt tape .
Die opleiding aan de HKU in Hilversum lijkt me op zich ook wel interessant. Daar hoop ik binnenkort een informatie pakket van te krijgen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |