abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 5 december 1999 @ 01:31:00 #1
892 doordevil
FOK!member by choice
pi_227346
Tranen in de ogen bij de allerlaatste aflevering van Het Kleine Huis In De Polder, waarin de wat vreemde zoon van Karin en Willem opeens het geestelijk juk van zich afwerpt en uit blijkt te blinken in iets heel bijzonders: trillend van de zenuwen en zichtbaar opgewonden weken napraten over een stoeipartijtje. Zich niet meer gewassen na het vechten met Bart. Als hij heel diep snuift, heel even, de oksel van Bart, op zijn bovenarm. Het had alles van een prachtige tranentrekker Eerst de scène tussen Willem en Karin aan de keukentafel over de vermeende dyslexie. Willem: "we kunnen het niet betalen, lieverd, laat hij net als zijn broer Ruud een steen onder zijn tong dragen, daar is toch ook niets mis mee. Die heeft toch ook min of meer leren praten." Daarna berustende Karin die zich zorgen maakt over de in 25 jaar opgebouwde woordenschat van 7 éénlettergrepige woorden waar haar zoon, zichtbaar ongemakkelijk, mee woekert.
Later de zwoegende trotse borstkas van Maurice na het stoeipartijtje met papa. Maar nu naar bed jongen, want morgen hang je weer aan je voeten achter de trekker om met je gebit het land schoon te grazen! Maar papa, ik wil naar de grote stad, waar ze heel veel woorden weten en waar een rol ijzerdraad de helft minder kost dan hier. Waar iederéén zijn haar, net als ik, modieus als een asymmetrische kuifmakaak draagt. Vader boos. We hebben het er al vaak genoeg over gehad, Maurice, maar je bent nu gewoon weer de boel aan het Mannen Puleren.
Hoorde u het vanavond even voorbij komen? Ik dacht eerst, ze hebben het over manipuleren of in het slechtste geval mayo pureren, maar het ging hier wel degelijk om het gevreesde Mannen Puleren. Karin gaf een mooie definitie: "Niet helemaal zijn zoals je denkt dat ze zijn". Is alles mee gezegd. Heb ik niets aan toe te voegen.

Ik vond het wel een broeierig, swamprockachtige aflevering. Mooi machtsspel tussen Bart en Willem. Paste toch ook helemaal in die knusse Waltonscenes van vanavond. De rest van de 47 kinderen turf aan het steken en Maurice, laat hem maar, hij is anders, aan de keukentafel, volkomen geobsedeerd door, ja wat is het, een stukje metaal dat hij in een ribbel van zijn zool heeft gevonden.
Wat een vernederende toestand aan de keukentafel als Bart binnenkomt en stuit op Maurice in zijn griezeligste imitatie van Dustin Hofmann in Rainman tot nu toe. Dodelijke vraag, onder concurrenten. "Wat maak je?" Maurice hoorbaar aan het denken. Niet. Au. Praat. Moeten wij in deze orde van grootte zien: tegen trots kind die met tekening van boot thuiskomt zeggen "en dat is het hoofd, nu zie ik hoe ik hem moet houden".
Krijgt nog een staartje, denk ik.

Weer enorm genoten van de muziek vanavond onder het Vuur item. Heel bijzonder. Het was een mix van de al eerder beschreven omgevingsmuziek, in dit geval de cd "Morning Flowers After Breakfast And Cleaning Your Mind" en de door mij zeer gewaardeerde panfluitmuziek uit Zuid Azteken. Dat heb ik me na vanavond voorgenomen. De eerst volgende keer dat ik in een winkelcentrum loop en ik tref voor een warenhuis zo'n deinende wezenloze groep papmpamuzikanten aan, die met de be-eelte lippen terdege de panfluit beroeren, dan naai ik al die poncho's boven hun hoofd en vlak onder de armen stevig vast. Om gek van te worden, die wee makende pan dreun. Zelden zo treurig geworden van zo vrolijk bedoelde muziek. Volgende keer weer graag dixieland, of als het echt niet anders kan, Nederlandse Freejazz.

Ruud stal mijn hart vanavond. Geen cynisme en geen voor de hand liggende grappen over het gevoel dat een goede gitaarhals je geeft. Zodirekt, na het schrijven beroer ik nog even, speciaal voor Ruud, mijn Fender Telecaster '58 hals. Niet uit te leggen verder.

Maar laten wij ook niet weer te mild worden. Een stevige tuchtiging, ik blijf nog even in Walton sferen, verdient Ruud voor zijn vergelijking met de Tour De France. Als er iets niet op een Tour De France lijkt, dan is het dit wel. Geen strijdlust. Geen colletjes. Bart wordt iedere keer snel met wat ploegenwerk weer teruggehaald bij de minste geringste ontsnapping. Wel wordt door Veronca een heel overtuigende reclamekaravaan neergezet.
Laatste nieuws in dit verband. Overmorgen komt Bennie Jolink, die rond deze tijd met Normaal meestal een schijtlollige carnavalsingle heeft, voor de verandering eens een huis binnen rijden. Hartstikke leuk!

Tot morgen. Nico Dijkshoorn


  zondag 5 december 1999 @ 01:52:00 #2
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_227347
Kwootje:"na het schrijven beroer ik nog even, speciaal voor Ruud, mijn Fender Telecaster '58 hals. "

ehmz, mag ik zo vrij zijn je te vragen of je misschien wat hulp kunt gebruiken Nico?}

pi_227348
Mooi Nico!
asymmetrische kuifmakaak
Voice-over: 'Wat doen de bewoners met die 465 kartonnen dozen?'
Doordevil: 'Ik persoonlijk denk dat ze er het ego van Willem mee gaan verhuizen.'


pi_227349
Verdomme, heb ik, door sociaal leven, de uitzending gemist en vergeten de video in te stellen. Stukje van Nico maakt al weer heel veel goed, maar doet paradoxaal genoeg ook het missen van de aflevering van vanavond extra schrijnen. Verder is Nico al geruime tijd mijn favoriete columnist. Het is een verslaving.
Kan jij zonder Nico, Tine?
Religion is a pacifier
  zondag 5 december 1999 @ 11:20:00 #5
553 BAF
Dein gesicht ist mir egal ..
pi_227350
quote:
... beroer ik nog even, speciaal voor Ruud, mijn Fender Telecaster '58 hals.
Niet uit te leggen verder ...

Een '58 Tele .. Nico, je hebt stijl ..


[Dit bericht is gewijzigd door BAF (Datum 05 December 1999).]

  zondag 5 december 1999 @ 12:04:00 #6
2052 Bor
De (vrouwtjes) wolf
pi_227351
"...het gevreesde Mannen Puleren"
Grandioos! Het was weer smullen vandaag Bedankt.
Terug uit het enge bos
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')