abonnement Unibet Coolblue
pi_72461639
Ik heb zelf ook nog wel een tip, ik heb tijdens mijn vakantie:

Fool's Gold gelezen, geschreven door Gillian Tett. Zij beschrijft naar aanleiding van interviews, met bankiers van onder andere JP Morgan, hoe de derivatenmarkt een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt en zo kom je te weten hoe bepaalde financiële derivaten tot stand zijn gekomen (dus het ontwerp van het derivaat) en hoe het komt dat sommige banken daar veel minder last mee kregen dan anderen toen de kredietcrisis vorderde. Aangenaam is ook dat dat niet leidt tot het gebruikelijke bashen van het kapitalisme.



Twee titels die ik bij Misis.org heb besteld:
Against Intellectual Monopoly van Boldrin en Levine, waaraan ingegaan wordt op de vraag of monopolie op intellectueel eigendom, verkregen door auteursrecht of patenten, wel bij draagt aan innovatie en of het niet beter is autersrecht en patentwetgeving in te perken of af te schaffen. Zelf ben ik bezig om een link te leggen tussen het feit dat het niet mogelijk is om patent te verkrijgen op financiele innovaties en waarom deze sector zo geweldig innovatief is, dit boek geeft hopelijk meer inzicht.

Money, Bank Credit, and Economic Cycles geschreven door professor Huerta de Soto, waarin diep ingegaan wordt op de rol van geld, banken en centrale banken in onze economie. Zowel de huidige werking als de historie wordt besproken. Ik verwacht veel van dit boek, het blijkt erg lastig te zijn om een diepgravende analyse van het bancaire en monetaire systeem te vinden, ik hoop dat er antwoord komt op veel vragen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bolkesteijn op 05-09-2009 15:30:52 ]
  zaterdag 5 september 2009 @ 15:34:48 #77
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_72462185
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik vertrouw het voor geen cent om eerlijk te zijn. Teulings heeft meegeschreven aan het beginselprogramma van de PvdA, en Van Ewijk schrijft regelmatig samen met PvdA politici artikelen. Of je objectiviteit kunt bereiken is uberhaupt nog maar de vraag, maar vastgesteld moet worden dat beide economen niet schuwen om zich te linken met de PvdA. Ik vind het dan absoluut niet kunnen om in naam van het CPB een boek te publiceren.
Nu snijdt je een andere discussie aan. Het enkele feit dat Teulings - ambtenaar bij het ministerie van EZ - ook lid is van een politieke partij en daar klussen doet, kan geen reden zijn om aan zijn objectiviteit te twijfelen. Het heeft al helemaal niets van doen met de discussie of een overheidsinstantie een boek mag uitgeven om het algemene publiek bij te praten. Het zijn twee verschillende discussies. De eerste (ambtenaren die vrijwilligerswerk doen bij een politieke partij) is interessant, maar niet relevant voor de objectiviteit van het bediscussieerde boek.
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het CPB zou zich gewoon met het vaststellen van feitelijkheden in moeten laten. Zodra er een interpretatie aan gegeven wordt vind ik dat het niet meer onder de naam van het CPB kan worden uitgegeven. Ik snap ook niet dat het CPB zich hier aan laat verbinden. Natuurlijk Teulings en Van Ewijk hebben een hoge positie bij het CPB, dus praktisch gezien is het niet vreemd. Maar op langer termijn kan het grote schade hebben voor CPB als zij beticht wordt van politieke stellingname, zeker als directeur van het CPB vind ik dat je je organisatie daar zoveel mogelijk voor moet behoeden.
Het CPB heeft nog geen interpretatie gegeven, het zegt alleen maar dat de wereldhandel met een x-aantal procent is afgenomen, noemt de meest waarschijnlijke oorzaken ervan en ook de gevolgen. Dat doet het CPB ook in haar beleidsadviezen, maar nu in minder ambtelijk taalgebruik. Maar goed, ik ben alleen nog maar bij het retroperspectieve gedeelte wezen kijken natuurlijk...

Dat het CPB beticht wordt van politieke stellingname - en die kritiek is mijns inziens terecht - is ook al weer een andere discussie dan de inhoud van dit boek... Dus: ook hier de zaken gescheiden houden.

Eigenlijk is de centrale stelling: "Mag een overheidsinstantie een publiek toegankelijke uitleg van de oorzaken en gevolgen van een calamiteit maken".

Mijn antwoord hierop is zeer stellig: JA. Sterker nog, de overheid is dat zelfs verplicht. Een bekend voorbeeld hiervan wordt zelfs in de wet verplicht: voor milieu-effectrapportages t.b.v. de bouw van snelwegen, Maasvlakte II en nog heel veel meer ingrepen stelt de wet een "samenvatting die aan een algemeen publiek voldoende inzicht geeft voor de beoordeling van het milieu-effectrapport...". Het CPB maakt aan de lopende band economische effect rapportages (let wel: dit is een niet betaande term), dus is het eigenlijk heel begrijpelijk en ook wel logisch dat ze daarvan ook eens publicatie maken die voor een algemeen publiek toegankelijk is.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_72462706
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:34 schreef Goverman het volgende:
Nu snijdt je een andere discussie aan. Het enkele feit dat Teulings - ambtenaar bij het ministerie van EZ - ook lid is van een politieke partij en daar klussen doet, kan geen reden zijn om aan zijn objectiviteit te twijfelen.
Vind ik wel, want ik kan niet zien welke hoedanigheid iemand aanneemt. En aan het beginselprogramma meeschrijven is natuurlijk niet zomaar een klus, dan ben je politiek aan het bedrijven.
quote:
Het CPB heeft nog geen interpretatie gegeven, het zegt alleen maar dat de wereldhandel met een x-aantal procent is afgenomen, noemt de meest waarschijnlijke oorzaken ervan en ook de gevolgen.
Dat is dus een interpretatie.
quote:
Dat het CPB beticht wordt van politieke stellingname - en die kritiek is mijns inziens terecht - is ook al weer een andere discussie dan de inhoud van dit boek... Dus: ook hier de zaken gescheiden houden.
Nee, dit boek is onderdeel van die politieke stellingname, daarom is het wel relevant. Relevant vanwege het politieke element, en relevant vanwege de mogelijke schade aan het CPB. Kan je daar als directeur en onder-directeur, terwijl je op persoonlijke titel schrijft, zomaar je organisatie voor gebruiken, ik vind van niet.
quote:
Eigenlijk is de centrale stelling: "Mag een overheidsinstantie een publiek toegankelijke uitleg van de oorzaken en gevolgen van een calamiteit maken". [..] Mijn antwoord hierop is zeer stellig: JA. Sterker nog, de overheid is dat zelfs verplicht.
Maar het gebeurd niet in naam van een overheidsinstantie, ook de namen van de auteurs staan op de voorkant, niet alleen het CPB.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 05-09-2009 16:00:29 ]
  zaterdag 5 september 2009 @ 17:20:58 #79
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_72464866
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
Vind ik wel, want ik kan niet zien welke hoedanigheid iemand aanneemt. En aan het beginselprogramma meeschrijven is natuurlijk niet zomaar een klus, dan ben je politiek aan het bedrijven.
Dat mag je vinden, maar het is ambtenaren niet verboden om een klus bij een politieke partij te doen. Tevens staat dit nog steeds los van het uitbrengen van een boek. Tevens is dit nu al een derde discussiepunt: in hoeverre ambtenaren politieke meningen mogen hebben. De lijn hierover is heel duidelijk: dat mag niet je ambtelijke oordeel beïnvloeden. Wanneer aan die randvoorwaarde is voldaan dan is het ook ambtenaren toegestaan om politiek te bedrijven (bijv. gemeenteraadslid worden ofzo)

Volgens mij heb jij (Bolkesteijn) hier vooral een probleem mee, omdat het hier iemand betreft waarvan het duidelijk is dat hij de PvdA steunt. Ook dat mag je vinden, maar dat doet aan het functioneren van ambtenaren die de PvdA steunen in het algemeen, en Coen Teulings in het bijzonder, niets af. Tenzij je echt gegronde - en dus onderbouwde! - argumenten hebt, moet je hier dus niet over blijven doorzeuren.
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat is dus een interpretatie.
Tja, dat is jouw opvatting... Wanneer je nu terugkijkt op de situatie, onderbouwd met een veelheid aan onderzoeken (zowel statistisch als gebaseerd op enquetes) dan kun je eerder spreken van een onderbouwd (welhaast wetenschappelijk) oordeel, in plaats van een interpretatie van cijfers. Tenzij je ALLE conclusies van ALLE wetenschappelijke als interpretatie wilt opvatten, is dit dus een flauwekulpunt.
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:55 schreef Bolkesteijn het volgende:Nee, dit boek is onderdeel van die politieke stellingname, daarom is het wel relevant. Relevant vanwege het politieke element, en relevant vanwege de mogelijke schade aan het CPB. Kan je daar als directeur en onder-directeur, terwijl je op persoonlijke titel schrijft, zomaar je organisatie voor gebruiken, ik vind van niet.
Je hebt het boek niet gelezen, DUS kun je er op geen enkele wijze zeker van zijn dat dit een politieke stellingname is. Het is een uitgave van het CPB en die zijn over het algemeen zeer waardenvrij (een enkel statement op de website en persconferentie daargelaten en zelfs dat levert al geheibel op). Een politiek statement ben ik in het boek (nog?) niet tegengekomen, laat staan dat het een schadelijk statement is.
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar het gebeurd niet in naam van een overheidsinstantie, ook de namen van de auteurs staan op de voorkant, niet alleen het CPB.
Tja, de verantwoordelijkheid van overheidspublicaties (behoudens Verdragen en wetten in formele zin) ligt uiteindelijk altijd bij een politicus (minister of staatssecretaris), ook al is het gemaakt door een uitvoerende dienst (bijv. Bert Keijts bij Rijkswaterstaat; Wim van de Donk bij de WRR of Coen Teulings bij het CPB). Maar dan nog is - bij het CPB - uiteindelijk de minister van Economische Zaken verantwoordelijk voor de inhoud van CPB-uitgaven. Zijn de publicaties van overheidsinstanties, met die kennis in het achterhoofd, dan per definitie politieke stellingnames?

Zo, en nu ga ik eerst weer even verder lezen...

[ Bericht 2% gewijzigd door Goverman op 05-09-2009 17:26:40 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  maandag 7 september 2009 @ 16:42:47 #80
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_72522231
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik heb zelf ook nog wel een tip, ik heb tijdens mijn vakantie:

Fool's Gold gelezen, geschreven door Gillian Tett. Zij beschrijft naar aanleiding van interviews, met bankiers van onder andere JP Morgan, hoe de derivatenmarkt een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt en zo kom je te weten hoe bepaalde financiële derivaten tot stand zijn gekomen (dus het ontwerp van het derivaat) en hoe het komt dat sommige banken daar veel minder last mee kregen dan anderen toen de kredietcrisis vorderde. Aangenaam is ook dat dat niet leidt tot het gebruikelijke bashen van het kapitalisme.
Een van mijn docenten raadde die ook aan.
quote:
Twee titels die ik bij Misis.org heb besteld:
Against Intellectual Monopoly van Boldrin en Levine, waaraan ingegaan wordt op de vraag of monopolie op intellectueel eigendom, verkregen door auteursrecht of patenten, wel bij draagt aan innovatie en of het niet beter is autersrecht en patentwetgeving in te perken of af te schaffen. Zelf ben ik bezig om een link te leggen tussen het feit dat het niet mogelijk is om patent te verkrijgen op financiele innovaties en waarom deze sector zo geweldig innovatief is, dit boek geeft hopelijk meer inzicht.
Deze was (ik weet niet of dat nog zo is) gratis te downloaden als pdf.
pi_72522763
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
Twee titels die ik bij Misis.org heb besteld:
Against Intellectual Monopoly van Boldrin en Levine, waaraan ingegaan wordt op de vraag of monopolie op intellectueel eigendom, verkregen door auteursrecht of patenten, wel bij draagt aan innovatie en of het niet beter is autersrecht en patentwetgeving in te perken of af te schaffen. Zelf ben ik bezig om een link te leggen tussen het feit dat het niet mogelijk is om patent te verkrijgen op financiele innovaties en waarom deze sector zo geweldig innovatief is, dit boek geeft hopelijk meer inzicht.
Verschil tussen financiele innovaties en bijv. op gebied van geneeskunde is de noodzakelijke investering hiervoor. In het ontwikkelen van een turbo of nieuw type future gaan geen jaren ontwikkeling zitten. Terwijl de copieerbaarheid van de zaken wel vergelijkbaar is (mogelijkheid tot namaken)
pi_72523423
quote:
Op maandag 7 september 2009 16:58 schreef Den_Haag het volgende:
Verschil tussen financiele innovaties en bijv. op gebied van geneeskunde is de noodzakelijke investering hiervoor. In het ontwikkelen van een turbo of nieuw type future gaan geen jaren ontwikkeling zitten. Terwijl de copieerbaarheid van de zaken wel vergelijkbaar is (mogelijkheid tot namaken)
Waarom zouden farmaceutische bedrijven onderzoek moeten doen naar nieuwe medicijnen? Dat is een situatie die ontstaan is doordat er patenten zijn, indien patenten afgeschaft worden zal die koppeling misschien verdwijnen maar ik verwacht niet dat het onderzoek naar nieuwe medicijnen niet meer plaats zal vinden, alleen wordt het niet meer door farmaceutische bedrijven gedaan. Daarnaast is het nog maar de vraag of je het doen van een innovatie moet belonen met een monopolie op de verkoop van producten die voort komen uit deze innovatie, is dat niet een paardenmiddel?

Overigens kost ook het ontwikkelen van een nieuw financieel product behoorlijk wat geld, ook doet het niks af aan mijn stelling dat patenten innovatie belemmeren, als er financiële patenten mogelijk waren dan zou de financiële wereld lang niet zo innovatief zijn geweest als nu.
quote:
Op maandag 7 september 2009 16:42 schreef Terecht het volgende:
Deze was (ik weet niet of dat nog zo is) gratis te downloaden als pdf.
http://www.dklevine.com/general/intellectual/against.htm

Gratis te downloaden (wist ik overigens niet ), én toch ben ik bereid 27 dollar voor het boek te betalen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bolkesteijn op 07-09-2009 17:29:22 ]
pi_73682744
De Prooi was iig een slecht geschreven en enorm saai boek. Beetje poging om Barbarians at the gate te immiteren, m.i. mislukt.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_74129748
Makkelijk weg te lezen, grappig (zelfs een blind varken vindt wel eens een eikel) en informatief. Leuk voor op avonden waar je het idee hebt dat het te vroeg donker is.

http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_74140950
quote:
Op maandag 30 maart 2009 17:00 schreef Waterhouse het volgende:
Lijstje met een top 20 van boeken over financiële markten:
[..]

Bron: http://news.hereisthecity.com/news/business_news/7655.cntns
Mooi lijstje, ben zelf opzoek naar pdf's van deze boeken. Ze allemaal kopen is me net iets te prijzig.
Weet iemand een leuke link? Heb zelf al The Black Swan en Liar's poker voor geinteresseerden.
pi_74141581
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 21:49 schreef dramatiek het volgende:
Makkelijk weg te lezen, grappig (zelfs een blind varken vindt wel eens een eikel) en informatief. Leuk voor op avonden waar je het idee hebt dat het te vroeg donker is.

[ afbeelding ]
Kun je misschien iets meer over de inhoud of in ieder geval het onderwerp vertellen? Of een link naar een review ? Met deze informatie is je post van beperkt nut.
pi_74142944
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 10:43 schreef jaco het volgende:

[..]

Kun je misschien iets meer over de inhoud of in ieder geval het onderwerp vertellen? Of een link naar een review ? Met deze informatie is je post van beperkt nut.
ff ogen opendoen en naar de kaft kijken. De titel dekt de lading meestal behoorlijk. Het beperkte nut van mijn post zou genoeg moeten zijn voor de nieuwschierig aamgelegde persoon.

<< ochtendhumeur, let er maar niet op
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  woensdag 28 oktober 2009 @ 11:30:56 #88
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_74143287
Verplichte kost eigenlijk:

Economics in one Lesson van Henry Hazlitt


PDF version
HTML online

Abstract:
Er bestaat geen disciplinaire studie richting die meer doorspekt is door verkeerde veronderstellingen dan die van de Economie. Dit boek beschrijft in slechts één hoofdstuk waarom dit kan gebeuren, en waarom de meeste economische studies incorrect zijn. Vervolgens wordt er per hoofdstuk een "populaire" verkeerde veronderstelling (fallacy) beschreven aan de hand van een voorbeeld, en laat zien dat de meeste veronderstellingen het tegendeel bereiken van wat ze proberen te bewerkstelligen.

Je ziet het merendeel van deze "fallacies" dagelijks terugkomen in het nieuws: minimumprijzen, overheids stimulering, overheidsingrijpen, marktregulering, etc. Ondanks dat dit boek al in 1946 is geschreven, nog steeds zeer actueel.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
  woensdag 28 oktober 2009 @ 11:53:11 #89
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_74144145
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_74144334
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 11:30 schreef RdeV het volgende:
Verplichte kost eigenlijk:

Economics in one Lesson van Henry Hazlitt
[ afbeelding ]

PDF version
HTML online

Abstract:
Er bestaat geen disciplinaire studie richting die meer doorspekt is door verkeerde veronderstellingen dan die van de Economie. Dit boek beschrijft in slechts één hoofdstuk waarom dit kan gebeuren, en waarom de meeste economische studies incorrect zijn. Vervolgens wordt er per hoofdstuk een "populaire" verkeerde veronderstelling (fallacy) beschreven aan de hand van een voorbeeld, en laat zien dat de meeste veronderstellingen het tegendeel bereiken van wat ze proberen te bewerkstelligen.

Je ziet het merendeel van deze "fallacies" dagelijks terugkomen in het nieuws: minimumprijzen, overheids stimulering, overheidsingrijpen, marktregulering, etc. Ondanks dat dit boek al in 1946 is geschreven, nog steeds zeer actueel.
Libertarische bibliotheek
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_74144454
Kon het toch niet laten. Zojuist Black swan en Monkey business gekocht.
pi_74471774
Wanneer komt er een boek over DSB?
  zondag 8 november 2009 @ 07:52:44 #93
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_74500076
Willem Middelkoop heeft weer een nieuwe boek: Overleef de Kredietcrisis.



Er is nu een actie als je dit weekend het boek besteld dan zijn er geen verzendkosten. Het boek kost 17,50 Euro.

Er staat een klein voorstukje van het boek op Rtlz en interview met Middelkoop de Rtlz website:

http://www.rtl.nl/(/finan(...)sis_Nout_Wellink.xml

Boek bestellen:

http://www.nieuwamsterdam.nl/overleefdekredietcrisis
pi_74500677
quote:
Op zondag 8 november 2009 07:52 schreef luckyb1rd het volgende:
Willem Middelkoop heeft weer een nieuwe boek: Overleef de Kredietcrisis.

[ afbeelding ]

Er is nu een actie als je dit weekend het boek besteld dan zijn er geen verzendkosten. Het boek kost 17,50 Euro.

Er staat een klein voorstukje van het boek op Rtlz en interview met Middelkoop de Rtlz website:

http://www.rtl.nl/(/finan(...)sis_Nout_Wellink.xml

Boek bestellen:

http://www.nieuwamsterdam.nl/overleefdekredietcrisis
Veel te duur. Vorige boek vond ik ook al niks waard. Inkoppers.....Hoe vaak heeft hij het over goud in dit boek ? Leuk voor op de WC te lezen ipv fokke & sukke.
Hij is goed zijn zakken aan het vullen die van Middelkoop.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_74500711
quote:
Op zondag 8 november 2009 07:52 schreef luckyb1rd het volgende:
Willem Middelkoop heeft weer een nieuwe boek: Overleef de Kredietcrisis.

[ afbeelding ]

Er is nu een actie als je dit weekend het boek besteld dan zijn er geen verzendkosten. Het boek kost 17,50 Euro.

Er staat een klein voorstukje van het boek op Rtlz en interview met Middelkoop de Rtlz website:

http://www.rtl.nl/(/finan(...)sis_Nout_Wellink.xml

Boek bestellen:

http://www.nieuwamsterdam.nl/overleefdekredietcrisis

Ik vond zijn vorige boek niet zo heel interessant en dit lijken me vooral open deuren die ingetrapt worden. Nog andere boekentips?

Heb zojuist "Snelweg naar de afgrond" van mr. van der Hoff uitgelezen. Beetje lang laten liggen, waardoor het meeste achterhaald is, maar op zich een leuke samenvatting van het nieuws omtrent het ontstaan van de kredietcrisis.
  zondag 8 november 2009 @ 10:15:00 #96
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_74500754
quote:
Op zondag 8 november 2009 10:07 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Hoe vaak heeft hij het over goud in dit boek ?
En intussen stijgt het goud naar nieuwe records
  zondag 8 november 2009 @ 11:02:51 #97
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_74501372
Ik ben momenteel bezig met dit boek


'Meer meer minder', van Freek Staps. Laat de impact van de kredietcrisis op gewone mensen zien, maar belicht ook de grotere lijn.

Onthutsend om te lezen (ik ben nog niet zo ver): credit cards die werden verstrekt aan illegalen. Ze hoeven alleen maar aan te tonen dat ze in de VS wonen. De mensen zijn een nummer (is veiliger tegen immigratiedienstacties). Er werden zelfs vestigingen van banken in achterbuurten geopend om maar meer credit cards te verstrekken. Dan zit je dus illegaal in een land en moet je naast dreiging van uitzetting ook nog uitkijken voor acties van bankiers...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_74501638
quote:
Op zondag 8 november 2009 11:02 schreef Goverman het volgende:
Ik ben momenteel bezig met dit boek
[ afbeelding ]

'Meer meer minder', van Freek Staps. Laat de impact van de kredietcrisis op gewone mensen zien, maar belicht ook de grotere lijn.

Onthutsend om te lezen (ik ben nog niet zo ver): credit cards die werden verstrekt aan illegalen. Ze hoeven alleen maar aan te tonen dat ze in de VS wonen. De mensen zijn een nummer (is veiliger tegen immigratiedienstacties). Er werden zelfs vestigingen van banken in achterbuurten geopend om maar meer credit cards te verstrekken. Dan zit je dus illegaal in een land en moet je naast dreiging van uitzetting ook nog uitkijken voor acties van bankiers...
Ik ben nu al ver genoeg om te zien dat ik dit boek niet hoef te lezen. Een jankverhaaltje van illegalen die zich tot over de oren in de schulden hebben gestoken en nu de schuld aan alles en iedereen geven behalve aan zichzelf lijkt me niet interessant.

Het is ook nooit goed. Als je armen geen lening geeft, dan beschuldigt men je van systematische uitsluiting van mensen, redlining en discriminatie. Geef je ze wel een lening, dan ben je schuldig aan overcreditering en in verzuim me je zorgplicht.

Mensen hebben zelf die formulieren getekend, de CC opgehaald en het geld verbrast. Logisch dat ze dan nu hun schulden gewoon moeten afbetalen.
  zondag 8 november 2009 @ 11:29:23 #99
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_74501827
quote:
Op zondag 8 november 2009 11:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik ben nu al ver genoeg om te zien dat ik dit boek niet hoef te lezen. Een jankverhaaltje van illegalen die zich tot over de oren in de schulden hebben gestoken en nu de schuld aan alles en iedereen geven behalve aan zichzelf lijkt me niet interessant.

Het is ook nooit goed. Als je armen geen lening geeft, dan beschuldigt men je van systematische uitsluiting van mensen, redlining en discriminatie. Geef je ze wel een lening, dan ben je schuldig aan overcreditering en in verzuim me je zorgplicht.

Mensen hebben zelf die formulieren getekend, de CC opgehaald en het geld verbrast. Logisch dat ze dan nu hun schulden gewoon moeten afbetalen.
Ho ho... Het zit natuurlijk wat genuanceerder dan wat ik hier neer zet... Het is meer het idee dat er speciale credit cards zijn bedacht voor illegalen met veel hogere rentes dan normale credit cards. Die banken die iets dergelijks aabieden zijn dan minstens immoreel bezig. Of het illegaal is weet ik natuurlijk niet, aangezien ik geen jurist in Amerikaans recht ben .

Overigens is het in Nederland vrijwel niet mogelijk om als illegaal verblijvende een bankrekening te openen, omdat banken verplicht zijn om een identiteitsbewijs te vragen en te controleren...

Verder, het boek gaat natuurlijk niet alleen over illegalen en credit cards, maar - zoals gezegd - ik ben nog niet zo ver, omdat ik het boek nog niet zo lang heb liggen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_74502039
quote:
Op zondag 8 november 2009 10:15 schreef luckyb1rd het volgende:

[..]

En intussen stijgt het goud naar nieuwe records
Ik zeg ook niet dat er geen kern van waarheid in zit. (anyone who wants to try quantitative easing in the goldmarket has to dig a mine) Zijn boeken zijn alleen flinterdun, alsof je een blog leest, ws is de targetgroep een te groot publiek. Dan mis ik dus diepgang. Neem niet aan dat hij in dit boek tot revolutionair nieuwe inzichten is gekomen. Boek zal een aanzetje zijn voor mensen om goud te kopen, cash aan te houden en meer van dat. Er vallen dus weinig nieuwe inzichten te halen uit zo'n boek. Geen 17.50 waard lijkt me.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_74502043
quote:
Op zondag 8 november 2009 11:29 schreef Goverman het volgende:

[..]

Ho ho... Het zit natuurlijk wat genuanceerder dan wat ik hier neer zet... Het is meer het idee dat er speciale credit cards zijn bedacht voor illegalen met veel hogere rentes dan normale credit cards. Die banken die iets dergelijks aabieden zijn dan minstens immoreel bezig. Of het illegaal is weet ik natuurlijk niet, aangezien ik geen jurist in Amerikaans recht ben .

Overigens is het in Nederland vrijwel niet mogelijk om als illegaal verblijvende een bankrekening te openen, omdat banken verplicht zijn om een identiteitsbewijs te vragen en te controleren...

Verder, het boek gaat natuurlijk niet alleen over illegalen en credit cards, maar - zoals gezegd - ik ben nog niet zo ver, omdat ik het boek nog niet zo lang heb liggen.
Dat is gewoon risk based pricing. Versimpeld uitgelegd komt dat er zo ongeveer op neer dat in een dossier een component risico zit, die wordt berekend aan de hand van de data van de schuldenaar.

Een voorbeeld (willekeurige rentetarieven):

1. een 40-jarige met een vaste baan, een bovenmodaal inkomen en een eigen woning krijgt een rentetarief van bijv 10%. Het risico dat deze schuldenaar niet kan betalen is niet bijzonder groot. Hij verdient genoeg om de rente en aflossingen te kunnen dragen

2. Een 18-jarige met nog een blanco credit verleden, tijdelijke baan, geen eigen woning, maar wel bijvoorbeeld een prima diploma, krijgt een tarief van 11%. Er is een risico dat deze schuldenaar zijn baan kwijtraakt, maar gezien zijn diploma kan hij dan op korte termijn wel weer wat anders vinden. Gezien zijn blanco credit verleden is het onduidelijk hoe zijn betalingsmoraal is. Gevolg: hogere renteopslag.

3. Een illegaal zonder papieren en zonder officieel inkomen. De risico's zijn behoorlijk. De illegaal is moeilijk te vinden, verblijft her en der, de betalingsmoraliteit is onduidelijk, net zoals de duurzaamheid van het inkomen en van het verblijf in het land an sich. Gevolg: nog hogere renteopslag.
  zondag 8 november 2009 @ 11:57:40 #102
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_74502382
Dat verhaal van die renteopslag snap ik natuurlijk ook wel... Echter, het gaat ook om rentes in lopende maanden (dus nog zonder betalingsachterstanden). Het verschil tussen legalen en illegalen is simpelweg groter. Een Amerikaan met achterstanden betaalt minder (boete)rente als een illegaal. Een illegaal zonder betalingsachterstanden betaalt ook een hogere rente als een Amerikaan zonder betalingsachterstand. Als de betalingsmoraal wél is bewezen dan daalt de rente ook niet... Ofwel: jouw risico-opslagtheorie is niet meer dan een theorie, de praktijk wijst - kennelijk - anders uit.

Reden is simpel: er worden credit cards verstrekt door enkele partijen en die kunnen daarmee misbruik maken van de situatie: de afnemers kunnen geen ander alteratief kiezen. DAT is wat het immoreel maakt.

Het hebben van een credit card in de VS is echter net zo essentieel als het hebben van een bankrekening hier in Nederland. Dat geldt voor immigranten natuurlijk ook. Geen credit card = geen boodschappen kunnen doen. Dat schept - naast de snoeiharde risicoberekeningen - morele verplichtingen voor degene die dergelijke kaarten verstrekken.

Nu ik daar weer eens over nadenk, is dat eigenlijk precies waarom we collectief in de shit zitten: financiële instellingen die te eenzijdig focussen op snoeiharde berekeningen (die dus toch niet alles zeggen)... En zo is het cirkeltje weer rond.

Maar goed, we dwalen af van het topic: het gaat om boeken over de kredietcrisis.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_74502437
quote:
Op zondag 8 november 2009 11:57 schreef Goverman het volgende:
Dat verhaal van die renteopslag snap ik natuurlijk ook wel... Echter, het gaat ook om rentes in lopende maanden (dus nog zonder betalingsachterstanden). Het verschil tussen legalen en illegalen is simpelweg groter. Een Amerikaan met achterstanden betaalt minder (boete)rente als een illegaal. Een illegaal zonder betalingsachterstanden betaalt ook een hogere rente als een Amerikaan zonder betalingsachterstand. Reden is simpel: er worden credit cards verstrekt door enkele partijen en die kunnen daarmee misbruik maken van de situatie: de afnemers kunnen geen ander alteratief kiezen. DAT is wat het immoreel maakt.

Het hebben van een credit card in de VS is echter net zo essentieel als het hebben van een bankrekening hier in Nederland. Dat geldt voor immigranten natuurlijk ook. Geen credit card = geen boodschappen kunnen doen. Dat schept - naast de snoeiharde risicoberekeningen - morele verplichtingen voor degene die dergelijke kaarten verstrekken.

Nu ik daar weer eens over nadenk, is dat eigenlijk precies waarom we collectief in de shit zitten: financiële instellingen die te eenzijdig focussen op snoeiharde berekeningen (die dus toch niet alles zeggen)... En zo is het cirkeltje weer rond.

Maar goed, we dwalen af van het topic: het gaat om boeken over de kredietcrisis.
Dat is dus de risk based pricing. De pricing is afgestemd op basis van het risicoprofiel van een schuldenaar en dan zal een illegaal een stuk meer betalen dan een Amerikaan met een vaste baan en goed inkomen.

Er is wel degelijk een alternatief voor de credit card: geen credit card en gewoon niet op de pof leven of je credit card gebruiken om mee af te rekenen en je aflossingen gewoon direct voldoen. Een credit card is bedoeld als handigheid, niet om financiele gaten mee op te vullen of om op de pof mee te leven.

En ja, niet alles is op te lossen met risk based pricing. Het risico wordt niet kleiner door een hoger rentetarief in te calculeren, wordt juist groter. Daarom zou een gezond bedrijf alleen al uit risico-oogpunt geen CC moeten verstrekken aan een illegaal.
  zondag 8 november 2009 @ 12:03:25 #104
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_74502495
Gisteren eindelijk binnen, nog niet open gehad...

quote:
As late as the mid 1980s, Iceland’s economy revolved around little else than a semi-robust cod-fishing industry. By the end of the century, however, it had transformed itself into a major player in world finance, building an international banking empire worth twelve times its GDP. The tiny island nation of 300,000 was one of the global economy’s great success stories.

And then everything came crashing down.

Why Iceland? is the inside account of one of the economic meltdown’s most fascinating and far-reaching tragedies. As Chief Economist of Kaupthing Bank, the country’s largest bank before the collapse, Ásgeir Jónsson is perfectly suited to examine Iceland’s collapse in painstaking detail. He witnessed behind-the-scenes events firsthand, such as an intriguing meeting in January 2008 when a group of international hedge fund managers gathered in a bar in Reykjavik to discuss Iceland’s economy—an informal affair that eventually became the center of a criminal investigation by the country’s Financial Supervisory Authority.

This inside account examines the pressing issues behind history’s biggest banking collapse:

* How did Iceland transform itself from one of Europe’s poorest to one of its wealthiest countries?
* What happened to cause the destruction of the nation’s banking industry during a single week of October 2008?
* Was it the result of a speculation “attack” by hedge funds on the nation’s currency?

Iceland remains the biggest casualty of the economic downturn, and the ramifications of its catastrophic failure reach deeply into the economies of Europe, the United States, and other global markets. Ásgeir Jónsson offers a unique perspective and an expert’s insight into the rise and fall of this once-proud banking giant.

Why Iceland? provides the who, what, where, and when of Iceland’s demise, serving as a fascinating read and providing the understanding necessary for forecasting when and where the aftershocks will shake up markets in other parts of the world.

"Fearsome Vikings discovered Iceland. Hedge funds knocked it down. It was a humiliating tumble for the former financial powerhouse, which was proud of its status in Europe. A late bloomer, Iceland had been the last country in Europe to be settled, the Nordic nation rapidly caught up with its wealthier relations. It was all fine until October 2008, when country's banking system collapsed in a week. Written by an Icelandic economist, Why Iceland? chronicles the meltdown, in the context of the nation's history."--New York Post (A "Required Reading" Selection) (20090816)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_74503135
Overleven van kredietcrises voor DUMMIES
pi_74504028
Dat nieuwe boek "De Vastgoedfraude" lijkt me wel wat. Waar een klein landje beangstigend groot ik kan zijn.



http://www.nieuwamsterdam.nl/boekUitgave.aspx?ID=1586
pi_74504356
quote:
Op zondag 8 november 2009 13:07 schreef bouillabaisse het volgende:
Dat nieuwe boek "De Vastgoedfraude" lijkt me wel wat. Waar een klein landje beangstigend groot ik kan zijn.

[ afbeelding ]

http://www.nieuwamsterdam.nl/boekUitgave.aspx?ID=1586
Klooien met vastgoed is altijd interessant om te lezen, maar zie verder nog geen recensies in de link die je gaf behalve de pers recensie maar daar heb ik niet veel aan
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_74505022
quote:
Op zondag 8 november 2009 13:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Klooien met vastgoed is altijd interessant om te lezen, maar zie verder nog geen recensies in de link die je gaf behalve de pers recensie maar daar heb ik niet veel aan
Het is pas net uit, dus inderdaad nog erg weinig recensies.

Hier onderaan áán lezersrecensie, al weet je natuurlijk nooit hoe betrouwbaar die zijn (kan net zo goed de schrijver zelf zijn):
http://www.selexyz.nl/pro(...)-der/vastgoedfraude/
pi_74614046
Lijkt me een leuk boek!
pi_74614091
quote:
Op woensdag 11 november 2009 19:39 schreef Halcon het volgende:
Lijkt me een leuk boek!
Gaan we nog een boekenruil doen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_74614174
quote:
Op woensdag 11 november 2009 19:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Gaan we nog een boekenruil doen?
Ik vind het best. Heb wel twee leuke aanraders liggen.
pi_74614255
Ik een stuk of 20 denk ik
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_74614327
quote:
Op woensdag 11 november 2009 19:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik een stuk of 20 denk ik

Welke zoal?
pi_74614683
Vooral veel van Ludlum, Grisham en veel hard gras en wat voetbalboeken
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_74614803
Die Hard Gras over Vitesse over een dealende Yakubu en over Theo wil ik nog steeds een keertje lezen.
pi_74615374
Die heb ik volgens mij en die is erg de moeite waard.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_74637691

http://www.nieuwamsterdam.nl/boekuitgave.aspx?id=1444

Maandag kwam het nieuwe boek van Willem Middelkoop uit en ik heb het direkt gekocht en gelezen. Om maar met de deur in huis te vallen: het voegt niet zoveel toe aan het boek "Als de Dollar valt". Het is bijna een nieuwe editie daarvan in plaats van een nieuw boek. De onderwerpen waar Middelkoop op hamert zijn weer dezelfde: de gevaren van derivaten en ongebreidelde geldschepping, het onverantwoorde gedrag en de bonussen van bankiers en de status van de VS en de dollar. Alleen is de invalshoek nu anders omdat de kredietcrisis inmiddels aan de gang is.

Als je, zoals ik, "Als de Dollar valt" al gelezen hebt, dan raad ik af om dit nieuwe boek ook aan te schaffen. Als je dat eerste boek nog niet gelezen hebt, lees dan dit nieuwe boek, want ik meen wel dat het beter geschreven is. De zaken worden beter uitgelegd en de dubieuze verwijzingen in het eerste boek (naar Wikipedia artikelen en conspiracy achtige websites) zijn nu verdwenen.

Ik had dus iets beter moeten opletten voordat ik "Overleef de kredietcrisis" kocht, maar ik was aangespoord door dit Frontpage bericht waarin Middelkoop 4 scenario's schetst:


  • 1. Een deflatoire spiraal
  • 2. Het Japanse scenario
  • 3. Hyperinflatie
  • 4. The unthinkable

    Ik heb zelf ook ongeveer deze 4 scenario's bedacht en was dus enthousiast terug te lezen dat Middelkoop ook in deze richting denkt. De scenario's komen echter pas aan het einde van het boek aan bod en dan nog uiterst summier. Er worden bijvoorbeeld geen waarschijnlijkheden aan deze 4 opties toegekend, wat mij uiterst interessant lijkt. Gisteren hoorde ik Middelkoop bij Pauw en Witteman vertellen dat hij aan een nieuw boek met de titel 'the endgame' werkt. Hopelijk zal Middelkoop zijn toekomstvisie daar wat meer laten schijnen. Voordat het al te laat is !!
  • pi_74637789
    Net alsof Middelkoop een visionair is
    "We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
    pi_74637916
    quote:
    Op donderdag 12 november 2009 16:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
    Net alsof Middelkoop een visionair is
    hehe hij heeft iig wel een visie op hoe hij zijn beurs kan vullen met dunne, doorzichte boekjes

    --> ik vergeet je idd net zoals Selang te bedanken voor je review!

    [ Bericht 3% gewijzigd door dramatiek op 12-11-2009 16:34:26 ]
    http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
      User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 november 2009 @ 16:31:59 #121
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_74638875
    quote:
    Op donderdag 12 november 2009 15:58 schreef jaco het volgende:
    <review>
    Mooie review, en veel Fok!-ers zullen je dankbaar zijn voor de waarschuwing.
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_74640813
    Net in de boekwinkel het boek van Willem Middelkoop 'Overleeg de kredietcrisis' doorgenomen en kom inderdaad tot dezelfde conclusie. Er zitten wel een paar interessante dingen in maar die kun je letterlijk in de boekwinkel in een paar minuten doorlezen.

    Uiteindelijk heb ik wel het boek van Willem Lust meegenomen. Deze met veel praktischer adviezen, goede analyses en treffende anekdotes. Voor de doorgewinterde AEX-er zal deze echter ook niet heel veel toevoegen.

    pi_75332262

    Telegraaf, 141p


    Volkskrant, 256p
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
    pi_75332650
    How Markets Fail: The Logic of Economic Calamities --> pas begonnen, review volgt. Onderstaande samenvatting (overduidelijk) van het net geplukt.

    Behind the alarming headlines about job losses, bank bailouts, and corporate greed is a little-known story of bad ideas. For fifty years or more, economists have been busy developing elegant theories of how markets work—how they facilitate innovation, wealth creation, and an efficient allocation of society’s resources. But what about when markets don’t work? What about when they lead to stock market bubbles, glaring inequality, polluted rivers, real estate crashes, and credit crunches?



    In How Markets Fail, John Cassidy describes the rising influence of what he calls utopian economics—thinking that is blind to how real people act and that denies the many ways an unregulated free market can produce disastrous unintended consequences. He then looks to the leading edge of economic theory, including behavioral economics, to offer a new understanding of the economy—one that casts aside the old assumption that people and firms make decisions purely on the basis of rational self-interest. Taking the global financial crisis and current recession as his starting point, Cassidy explores a world in which everybody is connected and social contagion is the norm. In such an environment, he shows, individual behavioral biases and kinks—overconfidence, envy, copycat behavior, and myopia—often give rise to troubling macroeconomic phenomena, such as oil price spikes, CEO greed cycles, and boom-and-bust waves in the housing market. These are the inevitable outcomes of what Cassidy refers to as “rational irrationality”—self-serving behavior in a modern market setting.

    Combining on-the-ground reporting, clear explanations of esoteric economic theories, and even a little crystal-ball gazing, Cassidy warns that in today’s economic crisis, conforming to antiquated orthodoxies isn’t just misguided—it’s downright dangerous. How Markets Fail offers a new, enlightening way to understand the force of the irrational in our volatile global economy.
    http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
    pi_75350948
    quote:
    Op zondag 6 december 2009 10:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
    [ afbeelding ]
    Telegraaf, 141p

    [ afbeelding ]
    Volkskrant, 256p
    Heb je deze gelezen?
    pi_75355403
    quote:
    Op zondag 6 december 2009 21:49 schreef Halcon het volgende:

    [..]

    Heb je deze gelezen?
    Nope, ga waarschijnlijk de 2e wel lezen.
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
      maandag 7 december 2009 @ 20:03:28 #127
    68576 eleusis
    fokked op kidz
    pi_75385264
    quote:
    Op zondag 6 december 2009 23:31 schreef PietjePuk007 het volgende:

    [..]

    Nope, ga waarschijnlijk de 2e wel lezen.
    De 2e ontvangen voor sinterklaas
    Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
    pi_75390783
    quote:
    Op zondag 6 december 2009 23:31 schreef PietjePuk007 het volgende:

    [..]

    Nope, ga waarschijnlijk de 2e wel lezen.

    Laat a.u.b. weten wat je er van vond.

    Het onderwerp vind ik interessant en wil er zeker wat over lezen, maar dan wel een objectief en gedegen verhaal. Niet een of ander snel afgeraffeld VMBO-werkstukje.
    pi_75530374
    Ik lees op dit moment Soros on Soros: Staying Ahead of the Curve. Ik neem aan dat de meeste dit boek al kennen, maar vind het wel interessant om te lezen, met name de 'jonge' soros aan het werk en die zich ook stort op de wat meer leverage producten op jongere leeftijd. En hoe hij zijn risk probeert te verdelen. Best interessant.

    Het is overigens in interview vorm geschreven.
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
    pi_75543751
    Als "aanverwante zaak" wel een interessant stuk om te lezen. Al vraag ik me af of het hier wel thuis hoort. Misschien wel wanneer het gaat om de irrationele rationaliteit die in het kapitalistische systeem voorkomt. (spillovers/prisoners dilemma/ game theorie etc)

    Garrett Hardin: The Tragedy of the Commons (1968)
    http://agora.phi.gvsu.edu/lib330/Documents/hardin-tragedy.pdf

    [ Bericht 26% gewijzigd door dramatiek op 12-12-2009 11:28:45 ]
    http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
    pi_75693395
    Nieuw boek besteld:

    Stabilizing an Unstable Economy
    Hyman Minsky



    Boek werd genoemd in John Cassidy's How Market Fails. éé'n van de betere boeken die ik de laatste tijd gelezen heb. Ben even te lui om een review te schrijven (ook na het lezen van het boek)

    How Markets Fail:
    The Logic of Economic Calamities
    By John Cassidy
    Farrar, Straus & Giroux; 390 pp.; $28

    Economist John Maynard Keynes had a weakness for rhetorical flourishes. At the end of his classic The General Theory of Employment, Interest, and Money, he wrote: "Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influences, are usually the slaves of some defunct economist." To author John Cassidy, it's a quote that applies to the practical decision-makers of our own time—and that explains the roots of our own Great Recession.

    In his ambitious How Markets Fail: The Logic of Economic Calamities, Cassidy, an economics writer for The New Yorker, offers a powerful argument that the current generation of investors and policymakers has been manacled by what he calls the "utopian" free-market school of economics. In an effort to debunk that "ideology," which he sees as holding sway in academia and among policymakers in recent decades, Cassidy marshals a deep understanding of economic intellectual history, deftly explaining the principal ideas of such towering figures as Adam Smith, Friedrich von Hayek, Léon Walras, Kenneth Arrow, Milton Friedman, and Robert Lucas. This long view allows him to place in context the free marketers' notion that self-interest and competition "equals nirvana." In the author's words: "Between the collapse of communism and the outbreak of the subprime crisis, an understandable and justified respect for market forces mutated into a rigid and unquestioning devotion to a particular, and blatantly unrealistic, adaptation of Adam Smith's invisible hand." And it was this faith, he goes on to say, that led Alan Greenspan, among others, to turn a blind eye to what was happening in the real world of money and business.

    Cassidy has his intellectual heroes, too. They are the advocates of what he calls "reality-based economics"—grappling with market failures, disaster myopia, speculative frenzies, and other economic complexities. John Maynard Keynes, the great scholar of economic-crisis management, is one such thinker. So are the experimental psychologists Amos Tversky and Daniel Kahneman, the mathematician Benoit Mandelbrot, and Hyman Minsky, the expert on financial manias. "Reality-based economics ... affords the concept of market failure a central position, recognizing the roles that human interdependence and rational irrationality play in creating it," writes Cassidy. "If further calamities are to be avoided, policymakers need to make a big mental shift and embrace this eminently practical philosophy."

    How Markets Fail is a nuanced book. That's a major attraction in an era when shrill commentators bicker crudely about government vs. markets and liberty vs. socialism. Even the portrait of Greenspan, perhaps the closest figure to a villain in Cassidy's account, is drawn with a measure of empathy. Yet this book can provoke angry questions in the mind of the reader. Why did so many smart economists, including Robert Lucas and Eugene Fama, refrain from protesting as their ideas were hijacked and abused by demagogic politicians and messianic think tanks? The scholars knew the exceptions, the qualifications, and the heroic assumptions that lay behind their market models. Why, then, didn't they take issue with the op-ed and cable-TV table-pounders who twisted their thinking?

    Cassidy agrees with free-market advocates that the market performs wonders, but he believes its reach is limited. In that spirit, he favors greater government regulation of the financial-services industry. Although he doesn't dwell much on practical ideas for reform, he argues that it's necessary to tame Wall Streetplus or minus now that financiers have learned they can privatize profits during good times and socialize losses in bad. He admires the changes that came out of the Great Depression, such as the Glass-Steagall Act, which separated banking from investment banking. Even if current legislators aren't willing to go that far, banks must be required to keep more capital on hand and be given limits on how much debt they can accumulate, he says. He considers the proposed Financial Product Safety Commission a sensible idea. "The proper role of the financial sector is to support innovation and enterprise elsewhere in the economy," he writes. "But during the past 20 years or so, it has grown into Frankenstein's monster, lumbering around and causing chaos."

    The author doesn't offer the reader any juicy bits of gossip. There aren't any vivid recreations of tense negotiations over an investment bank's future. Yet he brings ideas alive. More important, the reader comes away persuaded that reality-based economics can play a critical role in what the 18th century British conservative Edmund Burke called "one of the finest problems in legislation, namely, to determine what the state ought to take upon itself to direct by the public wisdom, and what it ought to leave, with as little interference as possible, to individual exertion."

    http://www.businessweek.c(...)7/b4156079791251.htm
    http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
    pi_76047086
    Sprott Calls The Fed "A Ponzi Scheme" As Half A Trillion In Treasury Purchasers Are Unaccounted For

    "The household Sector who bought $528 billion to Q3":) (35x meer dan in 2008)

    http://www.zerohedge.com/(...)sers-are-unaccounted
    http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
    pi_76228939
    Ben momenteel Good to Great aan het lezen van Jim Collins. Het heeft niet echt te maken met de crisis maar vooral over ondernemen en hoe de onderneming uit te laten groeien tot een 'geweldig' bedrijf. Erg leerzaam voor de ondernemers onder ons



    Samenvatting;
    Jim Collins heeft met 'Good to Great' een wereldwijde bestseller geschreven waarvan inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Dit boek wordt in bijna alle managementliteratuur aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia. Inmiddels geldt ook de Nederlandstalige editie als een klassieker.

    Uit een langdurig onderzoek van honderden Fortune 500-bedrijven kwamen elf bedrijven naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even 'good' als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden 'great'.

    Wat onderscheidt deze succesvolle bedrijven nu van hun concurrenten en wat kunnen anderen daarvan leren? Collins heeft zijn inzichten in een aantal principes geformuleerd. Het zijn tijdloze factoren voor succes - geen hypes. Voor al deze bedrijven geldt:

    1. Het leiderschap bevindt zich op niveau 5 (dienstbaar).
    2. Ze werven de juiste mensen.
    3. Ze zien de harde feiten onder ogen, maar blijven vertrouwen op succes.
    4. Ze vinden een antwoord op drie afbakeningsvragen: wat kunt u het best, waar gelooft u het meest in en wat is cruciaal voor uw economisch voortbestaan?
    5. Ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur.
    6. Ze hechten groot belang aan technologie, maar zijn daarin selectief.
    7. Ze werken gestaag en volhardend, zonder revolutionaire doorbraken.


    Het is een enigszins veroudert boek, Wells Fargo komt er bijvoorbeeld in voor, maar het gaat niet om de voorbeelden maar het hoe en waarom. Het is geen geweldig boek, maar wel het lezen waard. Bij sommige stukken kun je trouwens vraag tekens zetten.

    [ Bericht 2% gewijzigd door draaier89 op 30-12-2009 17:49:59 (plaatje werkend maken) ]
    "Underestimate me, I'll take advantage of it"
    pi_76268477
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 16:36 schreef dramatiek het volgende:
    Nieuw boek besteld:

    Stabilizing an Unstable Economy
    Hyman Minsky

    [ afbeelding ]
    Stukken staan iig op google

    Stabilizing an Unstable Economy.
    http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
      zaterdag 2 januari 2010 @ 17:21:00 #135
    56459 RdeV
    Are you a paper fool?
    pi_76329425
    quote:
    Sprott Calls The Fed "A Ponzi Scheme" As Half A Trillion In Treasury Purchasers Are Unaccounted For

    "The household Sector who bought $528 billion to Q3":) (35x meer dan in 2008)

    http://www.zerohedge.com/(...)sers-are-unaccounted
    Maar da's helemaal geen boek! Wel een goed artikel die iedereen natuurlijk heel hard gaat negeren, om vervolgens af te vragen waarom alle markten omhoog gaan, ondanks de slechte economische situatie (inflatie iemand?)
    There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
    If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
      zaterdag 2 januari 2010 @ 20:33:42 #136
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_76336460
    quote:
    Op zondag 6 december 2009 10:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
    [ afbeelding ]
    Telegraaf, 141p

    [ afbeelding ]
    Volkskrant, 256p
    Ben nu bezig met de 2e
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
    pi_76361496
    Een boek wat ik nog mis in het al genoemde rijtje is
    "The return of depression economics and the crisis of 2008" van Paul Krugman



    In dit boek beschrijft Krugman dmv een analogie de werking van de economie, en de werking van de instrumenten om de economie te sturen.

    De analogie die hij gebruikt is een zeer grote groep ouders die een couponsysteem hebben opgezet om zonder tussenkomst van geld op elkaars kinderen te "babysitten"

    De ouders die een avondje uit willen betalen een coupon aan de ouders die op de kinderen willen gaan zitten en visa versa

    Maar wat gebeurt en nou als:
    - Er te weinig ouders willen oppassen
    - Ouders extra couponen willen gaan opsparen voor later
    - er te weinig couponnen zijn
    - het winter wordt en er weinig ouders een dagje uit willen, maar in de zomer er heel veel

    Gedurende het boek analyseert Krugman dmv deze analogie de grootste recessies en economiche problemen in de wereld, zoals de crash van de jaren 30, Argentinie, Mexico, Thailand, Indonesie, Japan.

    Hij betoogt dat de huidige crisis niet nieuw is echter dat deze crisis alle kenmerken draagt van alle crisissen samengevoegd.....

    De mogelijke oplossing....
    Inflatie
    pi_76432057
    quote:
    Op zondag 8 november 2009 13:07 schreef bouillabaisse het volgende:
    Dat nieuwe boek "De Vastgoedfraude" lijkt me wel wat. Waar een klein landje beangstigend groot ik kan zijn.

    [ afbeelding ]

    http://www.nieuwamsterdam.nl/boekUitgave.aspx?ID=1586
    Ik heb hem net gelezen. Het is een aaneenschakeling van anekdotes in een meer of mindere chronologische volgorde. Inhoudelijk schokkend over hoe eenvoudig mensen te corrumperen zijn, werkte je niet mee, of werd je als lastig ervaren werd je eruit gewerkt. Leerzaam op welke schaal er geld kon worden weggesluisd, zonder dit door auditors werd opgemerkt. En opmerkelijk dat de interne en externe auditors (mijn vakgebied) kennelijk geen voet aan de grond kregen om dit te agenderen, als ze sowieso al iets in de gaten hadden.

    Het boek is wel wat haastig en van de hak op te tak geschreven. Maar het geeft een mooi inkijkje in hoe je een bedrijf (bouwfonds) als management kan misbruiken voor je eigen gewin.

    Grappige anekdote. Toen bouwfonds werd overgenomen door ABNAMRO kwam Rijkman een praatje houden en mochten medewerkers van Bouwfonds vragen stellen door vragen op kaartjes te schrijven, die zogenaamd behandeld zouden worden. De "vragen" die behandeld werden waren al dagen van te voren door het communicatie-team bedacht, en de antwoorden waren al dagen van te voren geoefend. Zo wordt je ook als medewerker genaaid.
    pi_76495500
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
    pi_77544061


    Beursbabe, van Venetia Thompson.

    Net gelezen. Gaat over de manier waarop handelaren werken in London's city. Leuk en interessant boek. Ze stond afgelopen week ook in Intermediair met een interview.

    Het boek is geen aanklacht tegen de manier waarop gewerkt wordt. Meer een insiders look in het wereldje. Ze is er overigens wel voor ontslagen.
      dinsdag 2 februari 2010 @ 11:25:10 #141
    68576 eleusis
    fokked op kidz
    pi_77544132
    Waarom 't in de vertaling nou weer "Beursbabe" is genoemd
    Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
    pi_77544251
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 11:25 schreef eleusis het volgende:
    Waarom 't in de vertaling nou weer "Beursbabe" is genoemd
    Ja, dat vroeg ik me ook af! Wellicht doet dat het beter op de door mannen gedomineerde beleggersmarkt. Op de werkvloer werd ze 'airbags' genoemd, cup F.

    Originele titel is Gross misconduct
    pi_77616513
    Een aardige gids is ook de informatiemap van Voorlichtingscentrum Overheidsbijdragen uit Den Haag. Daarin staan maar liefst 140 verschillende overheidsbijdragen. Deze map komt twee keer per jaar uit en kost 13 euro.Het Financieel Dagblad schreef dat wie het onderste uit de kan wil halen er wel 8000 euro uit kan halen.
    pi_77625275
    quote:
    Op donderdag 4 februari 2010 01:42 schreef AndyWes het volgende:
    Een aardige gids is ook de informatiemap van Voorlichtingscentrum Overheidsbijdragen uit Den Haag. Daarin staan maar liefst 140 verschillende overheidsbijdragen. Deze map komt twee keer per jaar uit en kost 13 euro.Het Financieel Dagblad schreef dat wie het onderste uit de kan wil halen er wel 8000 euro uit kan halen.
    Wat bedoelen ze met die laatste opmerking ?
    pi_77654699
    quote:
    Op donderdag 4 februari 2010 12:26 schreef jaco het volgende:

    [..]

    Wat bedoelen ze met die laatste opmerking ?
    Dat je 8000 euro aan subsidie op alles wat los en vast zit los kunt peuteren. Ik ben benieuwd naar de papierwinkel die nodig is om dat bedrag te halen.
    pi_77655021
    quote:
    Op donderdag 4 februari 2010 01:42 schreef AndyWes het volgende:
    Een aardige gids is ook de informatiemap van Voorlichtingscentrum Overheidsbijdragen uit Den Haag. Daarin staan maar liefst 140 verschillende overheidsbijdragen. Deze map komt twee keer per jaar uit en kost 13 euro.Het Financieel Dagblad schreef dat wie het onderste uit de kan wil halen er wel 8000 euro uit kan halen.
    Goede tip! Ik ga hem binnenkort eens bestellen denk ik.

    http://www.overheidsbijdragen.nl

    Edit: Gisteren kostte de map nog 13 euro vandaag is het al 19.50...

    [ Bericht 10% gewijzigd door Mendeljev op 05-02-2010 16:49:23 ]
    Ain't nothing to it but to do it.
    Greece
      donderdag 11 februari 2010 @ 00:08:07 #147
    159093 bascross
    Get to the chopper!
    pi_77869631
    Is er iemand die Security Analysis van Benjamin Graham heeft gelezen? In hoeverre is dit boek nog interessant als je The Intelligent Investor al hebt gelezen?
    Bedankt Hans.
      User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 11 februari 2010 @ 00:56:28 #148
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_77870686
    The Intelligent Investor dekt dezelfde lading. Maar klassiekers zijn natuurlijk altijd wel aardig (ik heb Security Analysis als audiobook, leuk voor op het strand, waar ik de meeste beleggingsboeken heb gedaan )
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
      donderdag 11 februari 2010 @ 02:09:26 #149
    159093 bascross
    Get to the chopper!
    pi_77871315
    Oke, bedankt. Dan schaf ik die voorlopig niet aan, want er zijn nog een hoop boeken die ik moet lezen.
    Bedankt Hans.
    pi_77883501
    Ik ben net begonnen met Oil 101 van Morgan Downey



    Heeft niet echt iets specifieks met de crisis te maken. Zoals de titel al doet vermoeden gaat het over olie, varierend van de basis (vindplaats, kwaliteiten, boren) tot het middengedeelte (raffinage logistiek) en de vermarkting (futures, spot market, verhouding tussen verschillende kwaliteiten e.d). De auteur is een commodity trader dus dat is ook voornamelijk de invalshoek in tegenstelling tot een technisch of geologisch verhaal.

    Een voordeel, het is geen Peak-oil aluhoedjes boek
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')