abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_227144
Ik weet het, het is een beetje laat om daar nu nog over te beginnen, maar ik moet toch echt ff iets kwijt over dat NIPO onderzoek.
Die man zei dat ze 1500 mensen hadden geinterviewd. En van die 1500 hadden dan ook nog eens 35 % geen mening..dus laten we zeggen: 1000 mensen...
Sorry hoor, maar op 1000 stemmen kan je toch geen heel onderzoek op baseren??? Er kijken 2 miljoen mensen naar BB!!
Met die 100 stemmen heb je dan slechts een tweeduizendste (of iets dergelijks) van de stemmen. Het kan dus volgens mij gewoon nog alle kanten opgaan! Ik geloof gewoon niet dat Willem gaat winnen...
pi_227145
Het NIPO heeft voor dit onderzoek gebruik gemaakt van haar database waarin zij de telefoonnummers hebben van een representatieve groep Nederlanders. Dat wil zeggen mensen uit verschillende geografische gebieden, van verschillende opleidingniveaus/inkomensklassen, uit verschillende leeftijdgroepen etc. Het NIPO werkt al jaren aan de samenstelling van deze groep, dus ga er maar van uit dat dit beeld een redelijk getrouwe afbeelding van de werkelijkheid is. Voor peilingen voor bijvoorbeeld de tweede kamerverkiezingen zijn de gepeilde groepen meestal niet veel groter, soms zelfs kleiner. Dat soort peilingen hebben doorgaans een foutmarge van zo’n twee tot vier procent. Als dus de vraag is wie van de huidige bweoners het populairst is, dan kan het volgens de peiling nog gaan spannen tussen Willem en Ruud, terwijl de anderen geen schijn van kans hebben. Dat Bart zal winnen is dan ongeveer net zo waarschijnlijk als voorspellen dat D66 de volgende premier van Nederland levert.

Echter, er is nog hoop voor de Bart-fannetjes en Willem-hatertjes. Ten eerste kan Veronica er nog van alles aan doen om in de laatste maand het publieke imago van de favorieten aan te tasten; zeg maar ‘operatie Willem’ die nu in volle gang is. Zal Willem flink beschadigen maar is meestal (bij bijvoorbeeld een klein politiek schandaaltje vlak voor de verkiezingen) slechts goed voor een verschuiving van hooguit een paar procent.
Ten tweede, en dat is belangrijker: voor zover ik begreep was de vraag van het NIPO "wie van de vijf overgebleven BB-bewoners is uw favoriet?". Dat is een leuke vraag maar volkomen onzinnig. Net zoiets als de poll die al een tijdje op 'www.voorspel.nu' wordt gehouden. Beide stellen namelijk niet de vraag waar het om gaat, namelijk: "Als er vandaag gekozen kan worden... A. Gaat u dan bellen? B zoja, voor wie van de DRIE gaat u dan stemmen?" Aangezien niemand nu al weet welke drie kandidaten er straks overblijven kan de populariteit van die drie niet gepeild worden. Maar nog belangrijker is vraag A. Het maakt een levensgroot verschil of je gebeld wordt door het NIPO of wanneer je zelf moet bellen. Voor een zuivere peiling zou het NIPO eerst de samenstelling van de groep bellers moeten kennen en daar de representativiteit van z’n database op moeten aanpassen. Ofwel, misschien bellen er alleen maar 19-jarige meisje die Bart hoogbegaafd vinden. Tja, dan kan Willem het schudden.

Overigens: vergis je niet in de zogenaamde publieke opinie die hier op het Fok Forum geuit wordt. Uiteindelijk is het maar een handjevol mensen dat op het forum iedere topic aangrijpt om Willem achterbaks, Maurice saai en Bart een genie te noemen. De meeste Fokziners hebben zich (gelukkig) niet zo uitgesproken voor de één en tegen de ander.

  zaterdag 4 december 1999 @ 06:41:00 #3
622 spider
in the worldwide web
pi_227146
Interessant experiment.
Ik hoop dat het NIPO met deze actie niet zijn geloofwaardigheid verliest.

[Dit bericht is gewijzigd door spider (Datum 04 December 1999).]


pi_227147
Ja maar......dat onderzoek zal toch wel al een paar weken oud zijn? Als je nou ziet hoe negatief Willem de laatste weken is cq in beeld wordt gebracht, zal zijn polulariteit ernstig dalen
pi_227148
Toch lijkt het me dat het NIPO onderzoek niet goed is uitgevoerd, en niet geschikt is om de eindkansen in te schatten. Ik heb sterk het idee dat ze hun gegevens hebben gebaseerd op 1 keuze die de ondervraagden mochten maken. Klopt niet. Stel dat achtereenvolgens Bart en Maurice het huis verlaten dat is de vraag wat de mensen die Bart en Maurice voor de eindoverwinning hadden ingeschat zullen gaan stemmnen. Zou het niet raar vinden als dit gedeelte van de ondervraagden unaniem op Ruud stemt, mede door de stemmingmakerij jegens Bart van Willem.
pi_227149
Sorrow,

Hier moet ik toch even op reageren. Ik vind dat je het goed heb uitgelegd hoor, maar een opmerking vond ik wat minder...
Ik ben nl niet zo iemand die Bart hoogbegaafd vind ofzo..en ik zit echt niet in elke topic Bart te verdedigen.
Jij hebt toch ook een favoriet, of niet soms? Mag je dat soms niet laten merken ofzo?
Bovendien laat jij wel heel duidelijk merken dat je Bart een eikel vind. Mag dat dan wel?

Nou ja, laat ook maar.

Groetjes van mij

pi_227150

Er is toch iets vreemd aan de hele situatie. Op zowel de officiële BB site als bij www.voorkeur.nl kan je zien wat de ranglijst van het moment ongeveer is. Het NIPO onderzoek mag dan wel wat ouder zijn, maar is nu ook weer niet zo oud. In het verleden klopten de voorspellingen die er op de internetsites werden gegeven zeer goed met de uitslag van de kijkersbelronde. En ik heb het hier met name over de PERSENTAGES. Nu kunnen we er van uit gaan dat de internet voorspellingen juist zijn. Het NIPO kan zich als erkent instituut niet veroorloven om een totaal foute peiling te doen. In het verleden heeft het NIPO vele malen bewezen een goede peiling te kunnen verrichten.

De stelling dat de internetcyfers afwijken van de reguliere kijkers kan waar zijn. Maar in dat geval heeft VOO bij alle vorige uitslagen de percentages bijgestuurd, zodanig dat ze in de buurt van de internet percentages kwamen te liggen. Ik zou me dat kunnen voorstellen. Bij afwijkingen daar in zouden velen hoog in de boom zijn geklommen. VOO kan nu in de laatste weken, aan de hand van de NIPO gegevens over gaan tot de juiste percentages zonder dat ze van onze kant(internet) op hun vingers worden getikt. Eenvoudig en slim.


pi_227151
Voorspel.nu en het NIPO geven geheel tegenstrijdige uitslagen omdat ze totaal verschillende vragen stellen.
En om het nog erger te maken, beide vragen hebben niets te maken met de vraag waar het uiteindelijk om zal gaan.

Het NIPO vroeg: "Wie van de huidige bewoners is uw favoriet?"
Voorspel.nu vraagt: "Wie van de huidige bewoners moet als eerste het huis verlaten?"

En de vragen zouden moeten zijn: "Stel dat u straks moet kiezen uit Karin, Ruud en Willem, gaat u dan bellen?
Zoja, wie van deze drie krijgt dan uw stem? (let op, de drie namen zijn nu maar een voorbeeld, pas over een week of drie weten we wie de laatste drie zijn.)

In de wereld van de opiniepeilers is het formuleren van de juiste vraag minstens zo belangrijk als het interpreteren van de antwoorden en het samenstellen van een representatieve groep ondervraagden. Er zijn in het verleden zeer uitgebreide, dus dure, opiniepeilingen de schroothoop opgegaan omdat men er te laat achter kwam dat de vragen niet deugden.

Maandagavond, als de nominaties bekend zijn, kan in ieder geval voorspel.nu weer dezelfde vraag voorleggen als Veronica: "Wie van deze twee (drie?) moet volgens u het huis verlaten?"
Dan nog blijft het probleem dat de bellers naar Veronica er per keer zo’n drie gulden voor over moeten hebben, terwijl de internetters geheel vrijblijvend iedere drie uur een keer voorspel.nu kunnen bezoeken.

Tot nog toe heb ik niet de indruk dat Veronica de cijfers manipuleert maar wat niet is kan nog komen. Met name de keren dat Cyrille en Sabine eruit gestemd werden gebeurde dat met stuitend overtuigende percentages, beide keren vet in de 80%. Veronica had beide malen het leed wat kunnen verzachten maar heeft dat duidelijk niet gedaan.

En Fannetje…

Het was niet zo persoonlijk bedoeld als ik het misschien geschreven heb. Sorry.
Maar ik blijf erbij dat slechts een handjevol internetters in iedere topic iedere keer weer zijn voorkeur en afkeer laat merken waardoor het beeld ontstaat dat ‘wij hier op het Fok Forum’ Willem achterbaks en Bart geweldig vinden. Persoonlijk heb ik allang geen voorkeur meer voor een bepaald iemand en zeker geen afkeer van bepaalde bewoners. Mijn droomscenario is dat de bewoners elkaar eens diep in de ogen kijken, elk 50.000 gulden pakken en lekker met de Kerst naar huis gaan. Dan leg ik Ruud wel uit dat BB niets te maken heeft met de Tour de France.

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')