abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 3 december 1999 @ 21:31:00 #1
959 opa
De man met de witte shawl
pi_227131
Dit is een vraag aan Tanjalies danwel aan een ieder die zich bezig houdt met het opnemen en het uitzenden van televisieproducten.

Ik geloof dat het iets met het uitzenden van BB te maken heeft en daarom post ik dit als een topic.

De vraag :
Wat is raw footage en hoe wordt het gebruikt in live opgenomen uitzendingen, die niet echt live zijn?


Overigens de groeten van Marijke die alweer een stuk dichter bij ons is gekomen nl. op 62,5 NB en 21,5 OL.

[Dit bericht is gewijzigd door opa (Datum 03 December 1999).]

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_227132
Ik heb geen verstand van dat soort zaken, maar volgens mij is dat beeldmateriaal dat nog niet gemonteerd is, dus waar nog niet in geknipt en geplakt is.

Correct me if I'm wrong...

I love cats...they taste just like chicken
  zaterdag 4 december 1999 @ 01:03:00 #3
959 opa
De man met de witte shawl
pi_227133
LukaZ,
bedankt voor je reactie. je definitie geeft aan dat er dus geknipt en geplakt kan worden voor het wordt uitgezonden.
Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_227134

Opa,

Omdat je de vraag ook aan mij richt. LukaZ heeft gelijk. Het is het opgenomen ongemonteerde beeldmateriaal. Montage is altijd noodzakelijk. Bij opnames is het gebruikelijk dat er op aangeven van de regisseur via een schakeltechnicus een geschakelde band tot stand komt. Hiernaast lopen er vaak 1 of meerdere opnamemachines mee die de belangrijkste kameraas continue registreren (ISO). In de montage wordt vervolgens de geschakelde band samen met de ISO banden gebruikt om de definitieve uitzendband te maken. Bij BB is er ook spraken van geschalde banden en banden die continu 1 kamera registreren. Dan wel er is spraken van b.v. regie per 4 kameraas die samen met de andere regie banden in de montage vervolgens voor het eindresultaat zorgen.

pi_227135
Opa of Tanjalies,