abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_226565
Het is alweer geruime tijd geleden dat Voyeur deel 1 van dit topic opende en in zijn inleiding de vraag stelde waarom de bewoners van het BB huis, toch tamelijke onbekenden voor de kijkers en FF-lezers en schrijvers zulke heftige emoties oproepen. Zonder enige moeite wordt de ene bewoner totaal veracht en de andere bewoner de hemel ingeprezen.
De reden waarom ik dit topic nu weer wil heropenen is dat bij al het schrijven over de bewoners, wij de kijkers een beetje buiten beeld zijn geraakt. Waarom kijken we eigenlijk naar Big Brother, dat saaie half uurtje TV aan het begin van de avond? Waarom hebben we sympathieën en antipathieën tegen mensen die we niet kennen en die eigenlijk ook nagenoeg niets doen? En waarom zitten we de halve nacht posts in FF te lezen? Wat doet dit programma met ons en voor ons dat het ons zo totaal in de greep heeft gekregen.
Het gaat mij er dus niet om om een antwoord te krijgen of we nou wel of niet objectief zijn of überhaupt wel kunnen zijn, maar om de grote vraag : WAAROM ?
pi_226566
Ik zal kort zijn, HiZ (hoewel niemand hier dat zal geloven)
Toen de Apollo 13 in de ruimte een ontploffing had, hing ik enkele dagen aan de radio, zowel als aan de TV, en werden de bemanningsleden mijn goede vrienden, van minuut tot minuut gevolgd.
Toen ik de aankondigings-beelden van Dag1 in BB-huis zag, kreeg ik hetzelfde. En nu al ruim 70 dagen volg ik deze 'ramp', uniek in zijn soort. Inmiddels zijn het bekenden van me geworden, en zou ik ze allemaal graag eens persoonlijk spreken.
Ik bedoel dus niet 'rampen-toerisme' - ik bedoel meeleven met andere levens die misschien verongelukken....
pi_226567
Hiz en Moor,
Het is mijn geliefde topic en ik ben blij dat iemand er nieuw leven in blaast. De zelfreflectie op BB is zo mogelijk nog moeilijker dan de analyse van BB an sich.Wat je van die mensen vindt is een deel van de clou; hoe je daarmme omgaat is de sleutel.

Moor verwoordde het hierboven mooi:
- ik bedoel meeleven met andere levens die misschien verongelukken....

Die compassie is uiteindelijk wat ons onderscheidt van de grote gemene deler. Dat is het centrale punt in onze eternal strijd in honderden fora.
Uiteindelijk zijn we een ieder op onze eigen manier oprecht begaan met al die mensen in de Almeerse blokhut.

Wat maakt dat we er zoveel van vinden. Dat we er ruzie over willen maken. Dat het deel van ons leven geworden blijkt.

Veel vragen en weinig antwoorden so far. Wie weet het en wil het ook vertelen?

Here we are now, entertain us.
  donderdag 2 december 1999 @ 10:38:00 #4
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_226568
Ik moet eigenlijk bekennen dat ik het Fokforum volg en BB op Tv veel minder. Als ik het eenmaal per week op tv zie is het veel.
De interpretaties, geinige commentaren en literaire kunststukjes die in dit forum worden opgevoerd, plus de onthullingen die hier worden gedaan. Dat maakt dat ik BB volg.
Ik heb eigenlijk meer verwantschap met de forumleden hier dan met de BB-deelnemers.
Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
pi_226569
Mijn interesse voor de BBuitzendingen zijn aangewakkerd door dit forum. Eerst keek ik wel eens, maar nu wil ik geen uitzending missen. Vooral om te kijken of "ze" bij V veel andere dingen laten zien, dan jullie in de stream-verslagen melden. Ik vind het dan ook leuk om te zien dat in de verslagen Willem minder duidelijk als intrigant naar voren komt dan in de uitzendingen van BB. Ook leuk vind ik ht dat heel veel mensen het met elkaar eens zijn over W. Misschien zijn ze door elkaar beinvloed?
Pleun, B'Elana, Isama bin Poesie, Floppie, Speedy, Miep, Linux en Flip!
pi_226570
Ik hoorde ooit van de opzet van het programma en toen leek het mij maar niks, voornamelijk voor de mensen die er in zaten. Toevallig de eerste nominatieronde gezien en dat vond ik wel leuk, ik heb toen ook een week vrij intensief BB gevolgd. Maar het is inderdaad verschrikkelijk saai, ik was alleen benieuwd naar de veranderingen in gedrag als er opeens een groepslid weg valt, maar door de inbreng van nieuwe bewoners werd dit een zo regelmatig proces dat het op de groep niet al teveel consequenties had. Nu we weer met ons hechte groepje zitten ben ik weer benieuwd naar de veranderingen in verhoudingen binnen een groep.

In die 1e week ben ik ook hier verzeild geraakt en kon me goed vinden in de opinies van os Moor en Phileine (die helaas bijna nooit meer post) over de gevolgen van dit programma voor de bewoners en de reacties van het NL publiek. Vooral bij de intrede van Mona was er sprake van schelden om het schelden. Nu kijk ik niet zoveel op tv maar volg het meeste hier (so thanx voor de streamverslagen) en probeer te bekijken hoe V de zaak zit te manipuleren. Ik schrik er soms van hoeveel effect ze kunnen hebben. Heb ooit 1984 gelezen en ben, gezien veel reacties van mensen hier (die in principe nog het meest onafhankelijk BB volgen), bang dat zo'n 1984 situatie nog steed, of misschien wel steeds meer, zou kunnen plaatsvinden in onze maatschappij. Heel erg eng dus

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

pi_226571
Ook ik volg BB vooral door dit forum. Mij interesseert niet alleen het mechanisme achter alle ontwikkelingen in het BB-huis (inclusief de tv- en regie-experimenten van Veronica), maar ook het mechanisme van dit forum zelf. Tot Fok!zine had ik eigenlijk nog nooit aandacht besteed aan dit soort fora, maar ben me er door dit forum wel in gaan verdiepen. Hoe liggen de sociale verhoudingen op dit forum? Is er een hiërarchie? Hoe interessant is het als journalistiek middel (streamverslaggeving, nieuwtjes, scoops)? De bijna terriër-achtige manier van nieuwsgaring door de posters heeft Fok!zine snel een goede naam bezorgd, waardoor behoorlijk wat journalisten (zeker degenen die over BB schrijven) hier komen.

Daarnaast zit in het analyseren ook nogal wat ijdelheid denk ik. Verschillende posters (waaronder ikzelf moet ik toegeven) willen hun mening naar mijn gevoel scherpen aan andere posters. Daarnaast is het leuk om een beetje te huiskamerfilosoferen. Je kunt ideeën die je toch al hebt, projecteren op de ontwikkelingen in het huis en de gebeurtenissen er omheen. Het in zo'n forum formuleren van je eigen mening kan best leerzaam zijn.

Afijn, misschien sla ik de plank wel mis en is het gewoon geinig tijdverdrijf. Postzegels verzamelen is uit te tijd, zo'n cyber-speeltje is veel leuker.


------------------
Het is kunst, omdat het kunst is

[Dit bericht is gewijzigd door ART (Datum 02 December 1999).]

Het is het Gesprek waar het om draait
  vrijdag 3 december 1999 @ 02:22:00 #8
525 Roache
troika hier, troika daar
pi_226572
Oooooooohhh wa errug!
Komt het door de donkere dagen voor kerst? Ik ben wel vaker betrapt, in tranen op de bank weemoedig labiel zijnd bij het zien van de kerst-'merci dat jij er bent' reclame, en vanavond na het zien van de late uitzending op video welde er weer wat tranen op. Beetje vergelijkbaar bij mijn vloed van waterlanders bij het verlaten van het huis van Sabine, doch in mindere mate. Zo een geweldige televisie, die drie kranen, hippe discolampen, Marco B en dan de 5 die na afloop volledig eufoor door het huis rennen: "volgens mij ligt er nog wat!!" Zit ik tegen een burnout aan te hikken of was dit echt een momentje?? Om met Oprah te spreken: Please share.
Ben te zaai voor een signature
pi_226573
Moet toegeven dat ik mij gisteravond afvroeg waarom ik in godsnaam 10 minuten zit te kijken naar een paar mannen die stoeien met een zaag. Oke ik leef met de bewoners mee, maar dat doe ik ook met de mensen waar ik in m'n dagelijks leven mee om ga, en als die aan zaagblad vervangen loop ik na enige tijd echt weg om iets boeienders te doen. Toch moet ik toegeven dat iets mijn aandacht vasthoud en zorgt dat ik blijf kijken, natuurlijk heeft het forum alles nog leuker gemaakt, maar voor ik hier terecht kwam was het ook al heel erg met me gesteld. Ik heb me al regellmatig afgevraagd waarom ik BB blijf kijken en ik heb maar een antwoord, IK WEET HET NIET !!!!!
  vrijdag 3 december 1999 @ 10:40:00 #10
739 BadGirl
Pas op hoor, ik blaas!
pi_226574
Het is toch heel simpel waarom wij kijken, althans, geldt zeker voor mij;
je hebt mensen die het leuk vinden bekeken te worden (kleine groep) en je hebt mensen die het leuk vinden te om kijken (grote groep). We zijn gewoon ordinaire voyeurs.
Mensen zijn van nature zeer nieuwsgierig, let maar op wat er gebeurt als er 2 mensen op straat aan het vechten te zijn, of als er op de snelweg een ongeluk is gebeurt wat er dan aan de andere kant ontstaat: kijken kijken kijken in de hoop dat je wat meer ziet, je wat details ziet. Mensen zijn sensatiezoekers, niemand zal zijn hoofd afwenden als ie stiekem een vrijend paartje betrapt, niemand zal zijn oren dichthouden bij het aanhoren van een ruzie.

Dat is ook zo met Big Brother. We hopen allemaal dat er echt wat gebeurt, nieuwsgierig zijn we. Wat spraken we er allemaal schande van dat Bart en Sabine het liefdesspel onder de dekens uitvoerden en iedereen had last van plaatsvervangende schaamte tijdens het aanschouwen daarvan. Maar we bleven wel kijken...in de hoop net even iets meer te zien. Het is alleen zo jammer dat een bepaalde groepering zgn. intelectuelen dit als goedkope, ranzige, smakeloze tv beschouwen en geen kans voorbij laten gaan dit in de grote groep bekend te maken en daarmee de kijkers en liefhebbers van BB schofferen. Waardoor wij ons moeten schamen. Belachelijk. Als die oordelen van mensen, goh, wat weten ze het goed allemaal.
Gij zult niet roken, gij zult niet zuipen, gij zult geen commerciele tv aanschouwen en al helemaal geen Big Brother! En doe je het wel: Schaam je! Ja dahag, ik schaam me dus niet. Ik vertel OVERAL trots dat ik BB fan ben, aan wie het maar wil horen. In de hoop dat we onze schaamte overwinnen, niet met een tasje van de bijenkorf een zeeman instappen, daar iets kopen en snel het bijenkorf tasje eromheem, stel je voor dat men weet dat je iets bij zeeman koopt, foei!

Wat zijn we toch stiekem. Maar alleen maar omdat er zoveel belerende mensen zijn die eeuwig vingertjes wijzend afkeuren wat ze eigenlijk stiekem zelf zouden doen. Sprak van het weekend weer iemand, die zei, "ja BB, ik kijk heel soms als ik toevallig zap hoor, Maar inderdaad zeg wat was die Mona raar en die Willem, wat een oud wijf....."
Hahahaha! Een kijker, schaamt u! "nee maar ik zei al, ik kijk zelden hoor, alleen wil mijn vriendin het elke dag zien dus ja, dan kijk je maar mee he?"

Stiekem wil toch iedereen even zien wat er op de voorpagina van de telegraaf staat, en wat er nu weer bij sex voor de buch zit, en of de slipjes van zeeman nou echt zo slecht zijn, of gaan zo ver dat we met een glas tegen de muur staan te luisteren naar gesprekken die ons niet aangaan, of even de playboy openslaan om te kijken of josephine van asdonk nou echt zo dik is. Maar dat mag niemand weten hoor, tot dat niveau verlaagt namelijk NIEMAND zich.....ahum.

Maar waarom we dat allemaal doen?

Gezonde nieuwsgierigheid. Dan ben ik maar nieuwsgierig maar ik kijk Big Brother met trots.


She's a bad girl, she's a bad girl. Ain't it a shame when a girl goes bad, it's enough to drive you mad.
pi_226575
Of ik zonder internet veel naar BB zou kijken betwijfel ik. Echter met internet maakt het bijzonder. Als je de streams hebt gevolgd, dan wel de streamverslagen, zijn de TV uitzendingen altijd weer een feest van herkenning. Het is vergelijkbaar bij een of andere gebeurtenis te zijn geweest, en het 's avonds op TV te zien. Wat je ziet mag dan wel saai zijn, het zijn de details die het hem doen, zoals het uitwisselen van een blik, de non-verbale communicatie, een snedige opmerking, enz.
Bijzonder is ook dat je je ervaringen, ergenissen e.d. direct kan delen met een bijzondere groep mensen (hier op FF).

pi_226576
Leuk stukje Badgirl, heel herkenbaar, bij mijn 'coming out' dat ik elke dag naar BigBrother kijk, live streams volg, alle artikelen lees etc. reageerden de meesten van mijn vrienden, gisteravond nog op een afstudeerborrel, zoiets van "jij ?". Om vervolgens een heel gesprek erover aan te gaan (en wie keek er niet ?). En zo werd het heel gezellig die avond.

Maar goed, waarom kijken we naar Bigbrother ? Als ik zo jullie posts lees dan zijn daar meerdere antwoorden op. Zelf kan ik de vraag ook niet eenduidig beantwoorden. Een poging :

Op sensatie beluste kijkers moeten zich misschien af vragen (ik ook) tegen welke prijs zij willen blijven kijken, hetgeen zo mooi in extremis is aangetoond in de film "Crash".

Een voyeur ? Zeker ik observeer graag, doe niets liever eigenlijk. Hoewel het bij mij iets weg heeft van een beroepsdeficientie vind ik de mens (en vooral in sociale relaties) zo interessant dat ik ook een kwartier naar 2 mensen en het repareren van een zaag kan kijken.

De belangrijkste reden waarom ik kijk, is misschien echter het verlangen om 'erbij te horen'. Niet dat ik hier nu zoveel post als sommige anderen, maar ik doe het vooral om met een (anonieme)groep mensen over een gemeenschappelijk onderwerp te kunnen communiceren en te zien tot welke inzichten dit kan leiden. Het Fokforum is het bewijs hiervan, de meningen van veel mensen hebben bij mij tot nieuwe inzichten geleid (en niet alleen in BB, hoewel dat de primaire doelstelling is).
Bij mij komt dit voort dat ik ondanks dat ik in een individualistische en soms anonieme samenleving woon de (natuurlijke ?) drang heb om met andere mensen te communiceren.(en overdag zit ik alleen achter een pc, dus..)
De mens is voor mij bijna per definitie een sociaal wezen en ik geloof dat ons unieke vermogen tot communiceren een hele sterke eigenschap van onze soort is en noodzakelijk om te kunnen overleven.
Ik heb mijzelf de hypothetische vraag gesteld wanneer ik als enige mens op de wereld zou zijn en "God" (of engel/fee/toverlamp) zou mij de keus geven tussen het kiezen voor een medemens of een spiegel. Hoewel het een onuitstaanbaar persoon zou kunnen zijn zou ik dan toch voor een 'Adam' kiezen.
Als Nietzsche schrijft dat een mens geen drang tot overleven heeft maar een drang tot macht, zal de mens om die macht te kunnen uitoefenen toch eerst zijn drang tot overleven hebben moeten vestigen.(maar misschien begrijp ik Nietzsche niet goed ;-)

Op kleine schaal zie ik in het Bigbrother huis ditzelfde fenomeen. Karin slaapt op de kamer van de mannen omdat het zo 'gezellig' is. Volgens mij staat dit 'gezellig' voor heel iets anders, nl. de angst om buitengesloten te worden, en daarmee zou indirect haar positie in het huis bedreigd worden.
Zelf stel ik me voor dat ik nog best een gezellige borrel had kunnen hebben als het niet over Bigbrother was gegaan, maar ik heb er dankzij dit onderwerp een hele leuke avond aan overgehouden en andere mensen gesproken (iedereen heeft een mening, 'gezellig' heh).

"The mark of immature man is that he wants to die nobly for a cause.
While the mark of mature man is that he wants to live humbly for one."
(uit : The catcher in the Rye ; J.D. Salinger)


pi_226577
Bad Girl,
Ik sluit me helemaal bij je aan, en dan vooral het zeeman gegeven komt me bekend voor. Zelf heb ik nooit last van dit soort valse schaamte maar ik herken het wel uit mijn omgeving. Ik val vaak buiten de boot omdat ik me over het algemeen weinig aantrek van de mening van anderen (tenzij het gaat om het kwetsen van dierbaren). Ik word in mijn omgeeving dan ook voor gek versleten dat ik zo intensief met BB bezig ben, maar het kan me niets schelen, want ik vermaak me uitstekend en dat mag iiedereen weten.
pi_226578
quote:
op 12-03-1999 om 10:40 AM schreef BadGirl het volgende:

Stiekem wil toch iedereen even zien wat er op de voorpagina van de telegraaf staat, en wat er nu weer bij sex voor de buch zit, en of de slipjes van zeeman nou echt zo slecht zijn, of gaan zo ver dat we met een glas tegen de muur staan te luisteren naar gesprekken die ons niet aangaan, of even de playboy openslaan om te kijken of josephine van asdonk nou echt zo dik is. Maar dat mag niemand weten hoor, tot dat niveau verlaagt namelijk NIEMAND zich.....ahum.

Maar waarom we dat allemaal doen?

Gezonde nieuwsgierigheid. Dan ben ik maar nieuwsgierig maar ik kijk Big Brother met trots.



Dit bedoelde ik met generaliseren. Wil je mij niet generaliseren tot een Telegraaf-lezend, sex voor de Buch-kijkend, slipjes van Zeeman-dragend mens? En help, who the hell is ...van Asdonk?
Badgirl, ik lees je stukjes graag, dat kan ik niet van iedereen zeggen, zeker niet van mezelf maar een beetje nuancering in jouw omschrijvingen zou ik waarderen.

pi_226579
quote:
op 12-03-1999 om 10:40 AM schreef BadGirl het volgende:
Het is toch heel simpel waarom wij kijken, althans, geldt zeker voor mij;
je hebt mensen die het leuk vinden bekeken te worden (kleine groep) en je hebt mensen die het leuk vinden te om kijken (grote groep). We zijn gewoon ordinaire voyeurs.

Ja, Badgirl, nieuwsgierigheid is natuurlijk deel van onze (2 miljoen trouwe kijkers, en mensen op dit forum) fascinatie. Maar nieuwsgierig waarnaar in Godsnaam?! Wat is de lol van kijken naar een stelletje doodgewone mensen die eten, aan hun b... krabben, ouwehoeren en een fikkie stoken? Ik bedoel wat GEBEURT er nou helemaal in dat hol daar in Almere? Dat ik een dekbed zie bewegen vind ik an sich namelijk absoluut niet boeiend; zonder grof te willen zijn huur ik dan toch liever een film waarin net iets minder aan de verbeelding wordt overgelaten. Ja maar het zijn BART en SABINE! Ja, so what? Ik ken die mensen toch niet? Om wat voor reden vind ik het dan boeiend te weten of ene Bart uit S. en ene Sabine uit T. HET doen? Mensen doen het klokkie rond, maar wat kan mij het doorgaans schelen?
Dat is voor mij de vraag; wat vind ik daar bij BB nou boeiend aan? Deze vraag fascineert mij veel meer dan de bewoners op zich. En ik vind 'm moeilijk te beantwoorden, maar ik kom toch wel op een paar puntjes.

* je kunt nu met vrijwel iedereen roddelen. Met collega's, de sigarenboer, de buurvrouw en je kleine neefje kun je lekker roddelen; we kennen (bijna) allemaal dezelfde mensen, en dat is een unieke situatie (ik bespreek uitgebreid the Bold & the Beautiful met een collega, maar da's minder echt; ik kan me toch minder identificeren met Rits & Broek als met BB-mensen) en dit keer zonder schaamte want het is juist de bedoeling dat je het doet. Schone handen dus (en ik heb zelfs een collega die uit arren moede BB is gaan kijken omdat hij al maanden tijdens de lunchpauze als een alien from outher space totaal niet meer aan gesprekken kon deelnemen...die man was gewoon uitgerangeerd)

Nog iets: we hadden daar allemaal kunnen zitten. Ik denk dat we allemaal wel eens gedacht hebben: wat zou IK doen in die situatie, wie zou ik nomineren (of schofferen) of verleiden?

Als laatste betrap ik mezelf er wel eens op dat ik een BBBewoner iets zie doen, dat ik van mezelf herken. Zo ergert Willem zich zo aan bart, dat 'ie er maar niet over uitgepraat raakt en zichzelf volledig verliest in het keer op keer ventileren van z'n irritatie. "Daar is meer aan de hand", denk ik dan. Die Willem zit niet lekker". Dus ga ik nadenken over wat er met mezelf aan de hand is als ik me zo gedraag...

De afgelopen week is daar voor mij nog iets bijgekomen: toen de BB-redactie dinsdag jl. een feestje had, hoorden de bewoners muziek en roken ze hamburgerlucht. Het viel me op hoe afgestompt en geconditioneerd ze reageerden: "ze hebben een feessie" (en wij niet). En plotseling werd ik overmand door medelijden met die mensen. Hoe vanzelfsprekend ze aanvaarden dat ze weinig hebben, weinig kunnen, en het vrijwel allemaal 'moeilijk' hebben. En waarom? Omdat ze eraan begonnen zijn. Het is gewoon een experiment: hoe gek kun je mensen krijgen, hoever kun je ze manipuleren zich rot te laten behandelen (kiezen tussen een hamburger of schone lakens; het is toch werkelijk debiliserend, maar hoe opgetogen was Bart over deze KEUZE). Fascinerend, maar ook triest.

Ik heb mededogen.

..vol verwachting klopt mijn hart..
  vrijdag 17 december 1999 @ 17:25:00 #16
1133 Doorsneu Opdroef
Kind van de gePeperde rekening
pi_226580
Beng! Van onderuit de mand.

Wat mij opvalt (en dus zo is...) is dat de ontwikkelingen bij de posters ongeveer dezelfde trend volgt als de huurders van het BB-huis. Zo is de paranoia, alhoewel continu in hoge mate aanwezig, met deze feestdagen weer hoogtij aan het vieren. Dat Veronica ons gezamelijk een camera in de bilnaad duwt, om het maar eens vies te zeggen, dat weten we zo langzamerhand wel, maar dat Willem zo gierig is dat hij aanspraak wil maken op oude joodse rekeningen (voeg hier oude grap Danny in, geen zin te zoeken), alleen omdat hij uit het "Noorden" komt en weleens gezegd heeft "geef mij de hagelslag eens door" en dus een zuunige Fries is, tja. Maar daar is het een forum voor.
Ook de onderlinge irritaties lopen weer hoog op. Waren de gemoederen even gesust (respectievelijk nieuw bloed in huis en gescheiden fora), deze lopen weer hoog op, met als dieptepunt amappa die hele topics naar de %$@# helpt. Hier een hyperlink naar Bart's Hotchair.
En infiltreert Fok!Forum het BB-gebeuren middels Doordevil et alia, Veronica post hier 24/7 een Jumparound die alles doorbrieft aan zijn (???) opdrachtgevers.
Stemt men in het huis mensen weg, hier worden poster(s) die niet welkom zijn verwijderd als ware het aambeien.

Maar het beste bewijs voor een psychische link tussen Fokkers! en BB is wel het volgende: wordt hier al de meest onmogelijke onzin vertolkt (meestal nog in dezelfde post), Rolf Wouters kan er ook wat van.

En ik citeer:

Hoofdstuk 1

Waarin Rolf een krant bezorgd en thee drinkt met Konijn

"Volgens mij was het ongeveer drie (3) seconden over twee kilometer."

Volgende keer meer is onze leus, groetjes van ..........

...got so distracted he forgot to fall, so he didn't...

  vrijdag 17 december 1999 @ 17:49:00 #17
1953 zonnedauw
morgenstond van zonnedauw
pi_226581
De reden waarom ik kijk hmmmm.....
Ik weet nog goed de eerste keer dat ik op internet was, omdat ik in de volkskrant had gelezen over FOK!zine en de onthullingen over BB. Toen las ik TARA uit BB-huis....who the fuck is TARA??? stelde ik mezelf de vraag. Ik wist dat BB bestond, had erzo mijn twijfels over zeker of je dat wel kan maken ten opzichte van mensen. Maar het is gaan boeien, vooral door fok!zine in mijn geval en omdat het voor het eerst is dat het medium televisie samensmelt met internet. Als ik het alleen met de uitzendingen van Veronica moest doen had ik al veel eerder afgehaakt, want op internet krijg je de echte informatie. Ik betrap me er nu zelfs op dat ik alleen nog maar kijk om mee te kunnen praten dat hebben er meer volgens mij.

De mens is een sociaal dier en wil zich graag betrokken voelen bij een groep. Het Forum is ideaal, omdat het veilig anoniem is en je kunt er ongenuanceerd je mening kwijt. Voor vele (waaronder mijzelf) is het toch een vervulling van een van de basisbehoefte: sociale acceptatie.

Daarnaast is het gewoon leuk van mening te wisselen met "soortgenoten" of dat nu BB is of iets anders BB is een hype dus dat bindt bijna per defenitie, iedereen heeft er een mening over, maar wat is het verschil met de dorpsgemeenschap die de situatie van de roemruchte plaatselijk bordeel bespreekt in het cafe op de hoek?

Als laatste maakt de mens zich doorgaans meer druk over de kleine dingen in het leven als de werkelijk schokkende zaken. Op een verjaardag wordt de discussie over de inval van Rusland in Tjettjenie (schrijf je dat zo ) redelijk rustig gevoerd, maar bij de invoering van rekening rijden ontploft oom Henk bijna .....

gelijkwaardigen respecteren elkaars verschillen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')