abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 1 december 1999 @ 05:11:00 #1
622 spider
in the worldwide web
pi_226162
Intussen zal het voor de meeste posters aan de hand van het BB- voorbeeld wel duidelijk zijn.
De kijker is de melkkoe van de op rijkdom en buitengewoon op kijkcijfers belustte media.
Financieel,fysiek,emotioneel en mentaal.

In haar handen zijn zoete wapens, waartegen zich de meeste van ons niet kunnen verzetten.
In ons allen leeft een behoefte aan sensatie, vermaak, emotionele en fysieke prikkels, compensatie.
Al te graag nemen onze ogen beelden voor werkelijkheid en vooral die waarin we onszelf kunnen herkennen en waarin onze prikkel-behoefte bevredigd wordt.

En als we onszelf kunnen herkennen, dan is het even alsof we iets zelf beleven.
Vandaar het grote succes van soaps.
Meestal net so saai als ons eigen leven, maar toch ook weer een tikkeltje gewaagder. Er worden grenzen verlegd,maar nooit worden er grenzen verlegd die we zelf ook niet zouden kunnen overschrijden.

BB is het mooiste voorbeeld van deze formule met een uitgebreidere handleiding.
Een docu-soap met competitie element.
Zogenaamd grensoverschrijdend, maar eigenlijk werkelijkheidsvervagend.

Zo zeer dat velen meeleven met de bewoners en
er golven van antipathie en sympathie door het hele volk klotsen.
Iedereen doet mee.
Veronica heeft heel Nederland in de twilight-zone van verstandsverbijstering gekregen.
Televisie was nog nooit zo verslavend.

En terwijl het volk de regel in het gebed
"Onze Vader": 'geef ons heden ons dagelijks brood' veranderd heeft in "geef ons heden ons
dagelijks BB" kijken de ogen van BB nauwlettend naar de kijker en zijn gedrag,
speurend in de golven naar tendensen,en gaten waarin de kijker te manipuleren valt, met een enkele bedoeling, namelijk zelf de prijs en buit binnen te halen.
De winner staat namelijk nu al vast.
Helaas was hij nooit genomineerd en kon je hem ook niet wegstemmen.

De prooi, de kijker heeft daarvan niets door,en als hij het doorheeft,geeft hij aan dat het hem niets kan schelen.

Want hij is bezig met hetgeen wat hij als meest belangrijk vind.
Zijn eigen behoeften, zijn eigen beleving en bevrediging.Kortom zichzelf.
Terwijl het voor de kijker lijkt dat hij met iets buiten hemzelf bezig is,iets wat een idee van objectiviteit oplevert,
is de werkelijkheid dat V hem diep in zijn innerlijke beleving heeft geduwd.

En naar mate we dieper in onze eigen beleving zitten, een beleving die hier door een ander bepaald en gestaged is, zullen we niet geneigd zijn om deze snel op te geven.

We are hooked en een ander haalt de hengel in.
Braaf gaan we stemmen, want het voelt goed als onze mening gevraagd wordt en bovendien zitten we zo vol van gevoelens en beleving, dat we een uitlaatklep nodig hebben.
Bovendien geeft kijken een gevoel van macht.
En deze macht zie je terug in commentaren welke de BB- bewoners niet gevraagd hebben.


Endemol de Rasto Rastellies van de media laat ons niet tot vliegende kip worden, maar tot een slaaf.En beeldscherm-junkie.
Hun recept:Ze geven wat we willen en nauwelijks wat we nodig hebben.
En in prikkelland is een kinderhand gauw gevuld.

Ik hoop dan ook maar dat het rinkelen van hun Kassa ooit zo hard zal klinken, dat de meesten van ons acuut en voor goed uit deze hypnose wakker worden.

Tot dan zullen de ogen van BB op jou en mij gericht zijn en ons nauwlettend in de gaten houden,om te zien op welke manier ze ons mee kunnen slepen naar prikkelland, naar een droom die op bestaan lijkt maar het niet is.
*****
Maar tot december wil ik in deze roes blijven.Ik wil geen minuut missen van de beleving hoe een ander me gevangen kan houden in een huis, waar ik niet eens opgesloten zit.
Ik wil oog in oog blijven staan met de magiër die me langzaam verandert in een
zombie die zich van televisie naar het internet sleept.
Ik wil lijden aan slaaptekort, en in de weinige uren die ik nog slaap in mijn dromen gesprekken met de bewoners blijven voeren.
Ik kan deze mensen niet in de steek laten, want ik lijk ze beter te kennen dan mijn vrienden.
Ik wil bij elke nominatie in gedachten meeleven in hun slachting.
Ik wil me verscheurd voelen, als ik moet kiezen tussen de een en de ander en met bloedend hart bij de nominatie het beslissende cijfer intikken.
En achteruit geleund op mijn bank met een mengsel van schuldgevoel en macht de collective uitslag afwachten.
Ik wil me verdrinken in elk woord, elk beeld
van de mijnen, de dierbaren.
En terwijl de tanden van de mediavampier dieper en dieper in mijn vlees dringen,en mijn krachten langzaam afnemen, vrees ik alvast het ergste.
De dag waarop ik deze intense droom moet verlaten, mijn vrienden ga verliezen en nooit meer vanuit de hoogte van mijn droom kan afdalen in de knusse tuin en het huis waar ik zo vele uren heb doorgebracht.

Watch me BB, want in mijn woede zal ik me tegen jou keren en elk druppeltje levensbloed
dat je van mij naar je droom transfuseerde
drievoudig terugvragen.

Om te beginnen zeg ik dan mijn Veronica gids op.

[Dit bericht is gewijzigd door spider (Datum 01 December 1999).]


pi_226163
"Geef de mensen brood en spelen" BB is de opium van het volk. So what ik ammuseer me kostelijk, jij toch ook???
pi_226164
quote:
op 12-01-1999 om 05:11 AM schreef spider het volgende:
<snip>
Endemol de Rasto Rastellies van de media laat ons niet tot vliegende kip worden, maar tot een slaaf.En beeldscherm-junkie.
Hun recept:Ze geven wat we willen en nauwelijks wat we nodig hebben.
En in prikkelland is een kinderhand gauw gevuld.
<snip>
Tot dan zullen de ogen van BB op jou en mij gericht zijn en ons nauwlettend in de gaten houden,om te zien op welke manier ze ons mee kunnen slepen naar prikkelland, naar een droom die op bestaan lijkt maar het niet is.
*****
Maar tot december wil ik in deze roes blijven.

Als ik je goed begrijp, Spider, ben ik nog slechts 4 weken verwijderd van wat ik de BB-millennium-drooglegging zal noemen:

Na avond aan avond op 1 meter van de beeldbuis, en uren en nachten gekluisterd aan keyboard en muis, mij actief en betrokken, geëngageerd en bewogen te hebben gevoeld,

zal de fatale dag van 1 januari a.s. mij meedogenloos confronteren met wat al die tijd als gruwelijke waarheid mij aanstaarde,

verhuld onder het suikerspin-roze van mijn Media-roes:

de ondraaglijke leegheid van mijn bestaan...

pi_226165
Dat zal toch wel meevallen Moor??
Ps nieuw foto'tje?

en tja BB is watching you...er hangen overal camera's dus...
De laatste jaren zijn er ook al heel wat films gemaakt met BB-achtige scripts. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld Enemy of State en naar My first strike. Er zullen er vast nog meer zijn...Deze films waren alle redelijk suc6vol dus heeft VOO/John de Mol en consorten gewoon slim op deze populariteit ingespeeld.

pi_226166
Had je zin om veel te typen ofzo?
Kapot is leuker
  woensdag 1 december 1999 @ 12:03:00 #6
739 BadGirl
Pas op hoor, ik blaas!
pi_226167
Ben je jaloers soms?
Ik vond het goed geschreven en het leesgehalte is top!

She's a bad girl, she's a bad girl. Ain't it a shame when a girl goes bad, it's enough to drive you mad.
pi_226168
Leuk stuk, een beetje aan de gewichtige kant soms, maar je treft de essentie van het BB-en. Ik denk dat het feit dat je in dit forum een relatieve nieuweling bent wel veroorzaakt dat je in ieder geval één aspect van mijn BB verslaving niet dekt; dit forum. Veel meer dan het programma is voor mij het lezen in dit forum verslavend gebleken. Zonder dat halve uurtje BB per dag kan ik nog wel, maar m'n slapeloze nachten vul ik met het lezen van de bijdrages in dit forum en het schrijven van m'n eigen gedachtes.
Enne Moor, zo erg kan het toch niet zijn ? Om te kunnen stoppen met denken voor andere mensen en je tijd weer aan jezelf te besteden ? Jammer van de foto trouwens, ik vind deze een beetje vaag.
  woensdag 1 december 1999 @ 12:23:00 #8
622 spider
in the worldwide web
pi_226169
Moor, de leegte van het bestaan waar we ons allemaal bij tijd en wijle mee geconfronteerd zien is het gat dat de droom van de media-vampier meer en meer dreigt op te vullen.
Uiteindelijk kan niemand je meer de uren die hij van je gestolen heeft teruggeven.
Uren in welke je actief aan je leven had kunnen bouwen,iets leren, creatief bezig zijn, vrijen,met volle teugen van de natuur genieten.......
Het leven is simpel, uiteindelijk heb je niets verder te besteden dan je tijd en: time is ticking away.
Down to the bones: de prijs van vermaak is hoog, behalve de kostbare tijd van je leven, ook nog eens de betaling van een te hoge telefoonrekening via je modem.
The iron of irony.

Maar hoe het gat van de één de zakken van de ander kan vullen kan je mooi lezen in dit stukje van het algemeen dagblad.

Luister naar het rinkelen van de kassa.
Ooit gedacht dat je leven zo veel waard was voor een ander?


Veronica weg bij HMG

Door Theo Gerritse
Veronica wil opstappen uit de Holland
Media Groep (HMG). Het bestuur van de
omroepvereniging is zo ontevreden over
de gang van zaken bij het commerciële
omroepbedrijf, waartoe ook RTL 4 en 5
behoren, dat het de verenigingsraad bijelkaar heeft geroepen. Deze zal zich
morgen op een speciale vergadering
over het voorstel uitspreken.
Algemeen wordt aangenomen dat de raad
het advies van het bestuur zal overnemen.
Een vertrek van Veronica uit HMG bedreigt
RTL 4 en 5 ernstig in hun bestaan. The
Young One is al tijden de grote winstmaker van het concern. In 1998 was zij goed voor
ongeveer 40 miljoen gulden. Ook dit jaar zal
dat bedrag zeker weer worden gehaald.

Deze winst gaat echter op aan de verliezen
die, vooral, RTL 4 lijdt. Veronica-voorzitter
J. van der Reijden en zijn achterban is dat
een doorn in het oog. Zij willen niet langer
opdraaien voor de tekorten van RTL 4,
omdat die volgens hen een ‘veel te dure
exploitatie' voert. Grote boosdoener is
daarbij programmadirecteur B. van der Veer.

Sinds het recente vertrek van algemeen
directeur P. Porsius woedt er tussen de
aandeelhouders van HMG, het Luxemburgse
CLT/UFA (65 procent) en de
omroepvereniging Veronica (35 procent),
een grote machtsstrijd. De Luxemburgers
willen als grootaandeelhouder de totale
zeggenschap krijgen binnen het concern.
Daartoe hebben ze eerst hun vertrouweling
M. Fortems de financiële zeggenschap
binnen de HMG-directie gegeven. Later
volgde ‘zwaargewicht' J.C. de Keyser, de
beoogd opvolger van CLT-topman R.
Sautter.

Van der Reijden, tevens
minderheidsaandeelhouder van HMG, is - zo
melden ingewijden - razend over het gedrag
van de Luxemburgers.
http://www.ad.nl/actueel/index.html#ZZZF9AOVN1C


  woensdag 1 december 1999 @ 14:59:00 #9
1749 drummergirl
nee, ik speel niet in een band
pi_226170
I've got it BBad! maar één principe heb ik nog kunnen behouden: ik heb nog nóóit gestemd.

Die centen hou ik in mijn eigen zak!

live life in beats per minute
  woensdag 1 december 1999 @ 16:28:00 #10
627 Willy
Koekenbakker
pi_226171
Waarschijnlijk nog Geen last van RSI

The only thing we have to fear is FEAR itself
  donderdag 2 december 1999 @ 00:38:00 #11
622 spider
in the worldwide web
pi_226172
quote:
op 12-01-1999 om 12:13 PM schreef HiZ het volgende:
Leuk stuk, een beetje aan de gewichtige kant soms, maar je treft de essentie van het BB-en. Ik denk dat het feit dat je in dit forum een relatieve nieuweling bent wel veroorzaakt dat je in ieder geval één aspect van mijn BB verslaving niet dekt; dit forum. Veel meer dan het programma is voor mij het lezen in dit forum verslavend gebleken.

Veel mensen die op het net zitten zijn al lang uit de hypnose van de entertainment- industrie gestapt.
Ze vermaken zich zelf en elkaar.
Ze creëren hun eigen droom met kunst,poëzie, schrijven,bewustwording, discussie,wetenschap
en informatie. Ze spelen weer met elkaar en zoeken elkaar op.
Van de virtuele ontmoeting komt het in veel gevallen ook tot een kontakt in de gewone realiteit.
De beperking van leeftijd,plaats,sociale klasse, uiterlijk of handicap spelen geen rol meer.

Tijd van levens die aan de media-vampier ontglipt.

Reden te meer om te proberen greep op de web-populatie te krijgen met een spin-off van
de gewaagste soap in het laaste jaar van het millennium.

De website van BB leek een poging, om al vroeg in het nederlandse webleven, de aandacht van de onliners naar zich toe te halen.
Vergeet niet dat pagehits ook op het net een hoop geld waard kunnen zijn.

Resultaat:
Hun forum is opgeheven.
De streams zijn meer en meer ontoegangelijk.
Het lijkt wel alsof de media-vampier bij het bijten in het web-publiek een tandje heeft gebroken.

Toch is het belangrijk dat je niet vergeet,
dat hun spin-off nog steeds het kader van jouw nieuwe verslaving bepaalt.
Met andere woorden, één been van jou is nog steeds in hun droom, met het andere sta je al
in een droom die jij samen met anderen creëert.

Maar je activiteit op een forum zo als dit is niet alleen maar een verslaving.
De passie die vrijkomt,als je creatieve deel weer wakker wordt kan inderdaad maken, dat je uren en dagen achter elkaar op het net vertoeft.
Net als kinderen willen wij niet meer naar bed, want het is zo leuk om met anderen te spelen.

Maar in dit geval is het is nog steeds de bal van Veronica waarmee we hier spelen.
Dus zover heeft The Young One het toch maar geschopt.
Nee, het zieltjes winnen is op het net niet volledig gelukt, maar ook op het net blijven we potentiële prooi.
Hoe anders kan je ook voor eeuwig de Young One blijven.
Alleen vampieren blijven jong.
Ook moet hij soms met lede ogen toezien hoe de kinderen zijn bal leeg willen laten lopen, hij zal niet nalaten ook op het web achter het "publiek" aan te jagen totdat hij ook daar een manier zal vinden die jouw aandacht en tijd voor hem in rinkelende muntjes omtovert.


En wat betreft het newbie zijn.....
Ik ben waarschijnlijk de oudste newbie van dit forum.



abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')