abonnement Unibet Coolblue
pi_62660531
Van mijn werkgever mag ik een cursus uit gaan zoeken en nu lijkt het me erg leuk om een basiscursus fotografie te doen.

Ik heb zelf met wat Google-en The FOTOfactory gevonden en daar dan de basisopleiding van 3 maanden.

Van de website:

Heb je altijd al interesse gehad voor fotografie en denk je ‘dat kan beter’ of ‘hoe doe ik dit?’ Dan is de basisopleiding iets voor jou.

Gedurende de lesdagen leer je de basisbeginselen van de fotografie. Diafragma en scherptediepte, sluitertijd, filmgevoeligheid, contrast, lichtsterkte en het effect van flits of reflectie. Je maakt kennis met de verschillende genres in de fotografie, zoals portret, reportage en reclame. Zowel analoge als digitale fotografie komt aan bod. Je kunt de opleiding zowel analoog als digitaal doen. Je werkt met je eigen camera, zodat je alles wat je leert meteen in de praktijk kunt brengen. De basisopleiding is een ideale opstap naar een van onze vervolgopleidingen. Als je nog geen camera hebt, kun je er tijdens de lesdagen een van school lenen.

Lijkt me op zich allemaal heel erg leuk, maar zijn er hier nog mensen met tips waar je op moet letten bij het uitzoeken van zo'n cursus of met ervaringen met deze of andere opleidingen?
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:39:35 #2
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_62662771
Ik zou voor de Fotovakschool gaan, ook die hebben in Amsterdam een vestiging(Nemo).
pi_62662904
Wat is er dan beter aan de fotovakschool? Heb je er zelf ervaring mee?
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:49:14 #4
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_62662951
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 11:47 schreef Stiemie het volgende:
Wat is er dan beter aan de fotovakschool? Heb je er zelf ervaring mee?
Ja. Wat valt er over te zeggen? Ze zijn gewoon goed
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:57:29 #5
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_62663116
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 11:39 schreef Erasmo het volgende:
Ik zou voor de Fotovakschool gaan, ook die hebben in Amsterdam een vestiging(Nemo).
ik denk niet dat de fotovakschool de meest slimme tip is voor iemand die gewoon voor de leuk een cursus basistechnieken te gaan doen.

stiemie, er zijn ook vaak bij centrum van de kunsten cursussen, maar als ik bovenstaande lees, denk ik dat het voor jou best een leuke cursus zal zijn
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_62663489
Ik heb een vergelijkbare cusus bij fotogram gedaan, het viel mij wat tegen. Slecht cursusmateriaal en een docente die erg bij de film was blijven hangen.

Qua groep zie je drie soorten deelnemers: mensen (meisjes vooral) die een wereldreis gaan maken, een dure camera hebben gekocht en schrikken van de handleiding. De volgende soort bestaat vooral uit mannen met dure spullen, maar geen mooie foto ooit hebben gemaakt. Die denken dat het met nog duurdere spullen wel gaat lukken. De derde soort (en die komt het minste voor) zijn mensen die techniek ondergeschikt vinden aan een mooie compositie.
Never try to outstubborn a cat.
pi_62681955
Hmmm nu ga ik toch een beetje twijfelen... Iemand anders nog ervaringen?
  zondag 26 oktober 2008 @ 09:09:27 #8
190555 ..bennie
ik ben een lul
pi_62682015
Mijn ervaring is inmiddels dat het meer afhangt van wie de cursus geeft, dan wie de cursus organiseert. Heb een aantal hele goede workshops gehad via Calumet, maar de laatste was meer zonde tijd dan zonde geld zegmaar. Een pseudocollega van mij heeft via Fotogram een cursus gedaan en die was daar wel tevreden over, hoewel ik daar zelf niet voor zou gaan. Er zijn ook een aantal fotografen die cursussen geven. Ik denk dat je voor een basiscursus niet meer dan een dag moet rekenen, om daar vervolgens zelf mee aan de slag te gaan. Wil je verder, kijk dan of je een fotograaf vindt wiens werk je aanspreekt en of deze cursussen geeft, waar hij/zij dat doet is verder minder interessant. Geef je niet zomaar op, ga ook langs als het toch in de buurt is en laat je overtuigen.
pi_62720530
Bij de fotovakschool moet je een digitale spiegelreflexcam hebben om aan de basiscursus mee te doen. Helaas beschik ik over een goede gewone digitale camera. Bij de FOTOfactory heb ik die niet nodig.

Ik leer trouwens ook het liefste gewoon met mijn eigen camera werken dan kan ik er thuis gewoon ook nog wat mee. Ik moet deze week beslissen, maar zoals het er nu uit ziet, gaat het de fotofactory worden.
pi_62720672
Ik zelf ben student aan de fotovakschool. Ik vind het een erg leuke, vooral leerzame opleiding maar ik vind er wel behoorlijk veel studietijd in gaan zitten. Ik ben nu momenteel bezig met de basisopleiding van 3 maanden en je bent toch gauw een uurtje of 15 (soms meer) bezig met huiswerk zoals foto's maken, bewerken, en er komen ook opdrachten bij kijken zoals reconstructie (dus na maken van een bestaande foto waarbij gebruik moet worden gemaakt van daglicht en geen kunstlicht), portret van een geliefd persoon (ook met alleen daglicht en men moet kunnen zien dat het een geliefd persoon is maar mag weer niet te geposeerd etc), je straat, etc. Je moet er dus wel op uit kunnen om foto's te maken en dat is wat mij belemmert momenteel. Ik heb een zoon van 10 maanden die nog niet kan lopen dus in een buggy mee moet indien ik geen oppas heb, zijn vader heeft wisseldiensten dus soms kom ik dagen lang niet aan foto's maken toe (en na tig keer binnen te hebben gefotografeerd waarbij de kinderen en allerlei niks zeggende huishoudelijkheden vaak het slachtoffer zijn geworden van mijn fotokunsten ben je dat ook wel zat). Kortom je moet er echt wel tijd aan kunnen besteden. Verders vind ik de fotovakschool erg fijn omdat het professionele fotografen zijn die les geven. Je kan er dus heel veel van leren maar ik moet er wel eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat je al met gedegen voorkennis aan moet komen daar want ik vind de instap behoorlijk hoog. Men verwacht dat je al kennis hebt van oa Photoshop CS3 (werken ze mee) dat je weet wat je diafragma is en welke stopjes je hebt bij diafragma en sluitertijd, wat je iso waarden zijn en wat je witbalans is. De eerste weken duizelde het mij nog al van de info die ik op me af gevuurd kreeg. Maar als je fotografie leuk vind en er iets mee wilt doen zit je bij de fotovakschool goed.
pi_62720709
Ik ben nu bezig met een basiscursus fotografie bij een soort centrum van de kunsten en het bevalt me prima. Zowel techniek (sluitertijd, diafragma, licht, scherptediepte enz,) als compositie (binnen of buiten de kader werken, kleuren enz.) komt wekelijks aan bod. Elke week krijgen we theorie en een opdracht voor thuis (foto's met beweging en daarbij behorende techniek). Informeer goed wat ze zoal aan theorie geven en kijk ook eens rond naar andere cursussen op dit gebied. In Amsterdam moet er echt wel meer zijn

Je zegt dat je een compacte camera hebt. Het is soms wel handig te weten wat je camera allemaal kan. Bij veel compacte camera's kan je je diafragma niet handmatig instellen. Dus mss kan je ook informeren naar cameraeisen.
I HATE MUSIC
pi_62721105
Ah Faja kijk dat wilde ik graag weten! De fotovakschool is mij dus echt iets te veel van het goede. Ik werk daarnaast namelijk gewoon 4 dagen en heb een dochter van 15 maanden (moest erg lachen om je verhaal over de buggy op sleeptouw nemen ) Ik doe momenteel al een opleiding NIMA erbij en da's best pittig. Nu wil ik het aanbod van nog een cursus zeker niet afslaan, maar dan wel iets minder pittigs. Overigens is de NIMA-opleiding afgelopen als ik met fotografie begin (als ik in december mijn examen haal dan he )
pi_62721155
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 15:41 schreef FictionalFenna het volgende:
Je zegt dat je een compacte camera hebt. Het is soms wel handig te weten wat je camera allemaal kan. Bij veel compacte camera's kan je je diafragma niet handmatig instellen. Dus mss kan je ook informeren naar cameraeisen.
De camera die ik nu heb voldoet aan de eisen die ze bij de fotofactory stellen, maar voor die fotovakschool heb ik dus een digitale spiegelrefexcamera nodig en die heb ik helaas niet.
pi_62722513
Om een goede tip te geven is het belangrijk wanneer je duidelijk kunt maken wat je zoekt in een cursus, wat je verwachtingen ervan zijn. Wil je graag meer weten over de techniek achter fotograferen, of bijvoorbeeld hoe je een betere compositie en interessanter beeld kunt maken.

Zelf ben ik ook naar de Fotovakschool geweest en ik denk niet dat dat is wat je zoekt.. Bij de FotoFactory hebben ze ongeveer dezelfde lesmethoden.

Als je 'gewoon voor de leuk' een cursus fotografie wilt doen, zou ik ook eens kijken bij een Centrum voor de Kunsten, zoals Ynske aangeeft.
pi_62722818
Ik wil graag meer leren over foto's maken en bewerken (dus hoe kan ik een mooie close-up maken, hoe fotografeer ik mooi bewegende dingen, hoe krijg ik meer diepte in een foto en hoe kan ik een foto goed bewerken in photoshop) Nu gebruik ik voor al mijn foto's de automatische functie op mijn camera

Ik wil er niet mijn beroep van maken al is het wel een soort van "meerwaarde" in mijn beroep als ik ook iets van fotografie/beeldbewerking weet.

Probleem is wel dat het via een redelijk officiele instelling moet gaan als ik de cursus door mijn werk wil laten vergoeden.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 27 oktober 2008 @ 17:26:13 #16
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_62724083
Centrum van de Kunsten zijn officiele instellingen

je kunt t altijd navragen natuurlijk of dat vergoed word.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_62728624
Da's waar

Zijn de cursussen van zo'n centrum dan beter?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 27 oktober 2008 @ 19:45:08 #18
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_62728774
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 19:40 schreef Stiemie het volgende:
Da's waar

Zijn de cursussen van zo'n centrum dan beter?
ik heb dat ervaren juist voor mensen die t als hobby zien, en er meer over willen leren (bij de theaterfotografie die ik gedaan heb) bij de basiscursus, je krijgt de basistechnieken uitgelegd, laat men je ermee proeven en spelen, en je krijgt wat opdrachtjes mee. t is niet zoals bij de fotovakschool zo dat je heel veel studieuren moet maken thuis.

juist voor mensen waarbij de drempel niet enorm hoog moet zijn door de studiebelasting is het gewoon een goede beginbasis waar je met plezier aan werkt
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_62729386
Ah dat klinkt wel goed.

Qua studiebelasting denk ik aan zo'n 8 - 10 uur per week. Nu ben ik met mijn andere cursus nog meer tijd kwijt namelijk en dat lukt ook.
pi_62729643
Ik heb trouwens ook nog deze gevonden bij Fotogram

basiscursus fotografie

Deze cursus is bestemd voor iedereen met een digitale camera of een traditionele camera. Je krijgt informatie over de mogelijkheden en eigenschappen van je camera en hoe je deze kunt toepassen. We gaan in op scherptediepte en bewegingsonscherpte, objectiefkeuze en brandpuntsafstand, compositie en inhoud, belichting en flitstechniek. Dit alles wordt toegepast in een tweetal opdrachten en de bijbehorende praktijkdag.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 27 oktober 2008 @ 20:11:05 #21
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_62729743
die klinkt ongeveer zoals ze hier bij het UCK in Utrecht zijn.
daar heb je zeer zeker wat aan
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_62730037
Ah dankjewel! Dan ga ik die laatste eens mailen voor wat meer info
pi_62744927
Alleen Stiemie ben je nu met je studie NIMA met je neus in de boeken thuis. Dus voor een bewegingsfoto zal je toch naar buiten moeten, thuis vanaf de bank je dochter laten springen kan ook (heb ik ook gedaan) maar foto's waar je bijv alleen gebruik moet maken van daglicht is niet altijd even makkelijk thuis te maken. Dat bedoel ik er mee te zeggen, je zal voor een foto cursus op pad moeten en het is maar net hoe vrij je daar in bent. Op dagen dat mijn man overdag niet hoeft te werken kan ik eindelijk met mijn camera de deur uit (mits ik niet zelf op kantoor zit) om eens wat anders dan een paprika of kind op de foto te zetten. En als je dan een foto cursus mag doen van de baas kan je dan ook niet je laten sponsoren voor een goede camera (spiegelreflex) waar je dus meer mogelijkheden mee hebt? zeg niet dat een compact camera niet goed is hoor, heb zelf naast de SRL een IXUS voor erbij die mooie foto's maakt maar je kan er uiteraard een stuk minder mee. Weet trouwens niet of je op je compact de mogelijkheid hebt om foto's te maken in RAW bestand maar dat is makkelijker nog te bewerken dan een jpg bestand in photoshop zonder kwaliteitsverlies. Anyway mocht je vragen hebben geef gerust een gil met PM.
pi_62746013
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 11:02 schreef Faja-Lobi het volgende:
En als je dan een foto cursus mag doen van de baas kan je dan ook niet je laten sponsoren voor een goede camera (spiegelreflex) waar je dus meer mogelijkheden mee hebt?
Oftewel...laat de baas naast de cursus, die vermoedelijk aftrekbaar is van de belastingen omdat het de werknemer stimuleert in de ontwikkeling, ook nog ff een EUR of 1000 neerleggen voor een basisuitrusting DSLR? Denk niet dat die zo gek is

Daarnaast vraag ik me af, als ik de dingen zo lees die Stiemie wil doen, of ze gebaat is bij een DSLR. Volgens mij gaat ze prima uitkomen met die compact

@Stiemie: ik zou gewoon kijken bij zo'n cursus van een Centrum van de Kunsten of een Vrije Academie of zo. En kijk eerst ff of je het vaker gaat doen voor je een boel geld gaat pompen in iets. Een DSLR aanschaffen kan altijd nog
quote:
Weet trouwens niet of je op je compact de mogelijkheid hebt om foto's te maken in RAW bestand maar dat is makkelijker nog te bewerken dan een jpg bestand in photoshop zonder kwaliteitsverlies.
Dat zonder kwaliteitsverlies is zeker waar, maar makkelijker te bewerken? Het is voor de meeste mensen zelfs een stap extra die men vaak niet wil nemen omdat het onbekender is.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_62803239
Nou die digitale spiegelreflexcamera is misschien een beetje overdreven om erbij te doen En inderdaad PdeHoog de camera die ik nu heb bevalt heel goed (ik wil er alleen beter mee leren werken)

Oh en Fotogram gaat 'm niet worden want daar kan ik me nu nog niet inschrijven voor cursussen in 2009
Andere fotocursussen heb ik helaas niet gevonden (of ze zijn meteen wel weer heeeel erg hobby-ig) Ik ga vanmiddag de fotofactory maar eens bellen om te vragen wat ze me adviseren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')