abonnement Unibet Coolblue
pi_62604382


Vorige delen:
Parijs!
Parijs... hoe duur/tips etc?
Parijs... hoe duur/tips etc? #2
Parijs - Tips, hints, tricks, kosten, etc... #3
Parijs - Tips, hints, tricks, kosten, etc... #4
Parijs #5 - Tips etc.. Bon marché vers Paris
Parijs #6
Parijs #7
Parijs #8 - La Ville-lumiere
Parijs #9 - met de Franse slag...
Paris #10 Waar het Rugby bezit nam van Paris
Parijs #11 Bientôt le printemps!

Hoe zit dat met die arrondissementen? Wat ligt nou waar?
Rondom Parijs ligt een rondweg (de Periferique). Binnen de rondweg is de stad opgedeeld in twintig arrondissementen die qua nummering in een spiraalvorm vanuit het centrum naar buiten draaien (zie plaatje). De meeste bekende bezienswaardigheden liggen binnen de periferique (uitzonderingen zijn bijvoorbeeld Disneyland Resort Paris en La Défense).

Hoe kom ik er?
Met de bus, vliegtuig, trein, auto, fiets. Wat jij wil. Met de bus (Eurolines bijvoorbeeld) is meestal het goedkoopst. De trein (Thalys) zal echter meestal de beste verhouding bieden tussen comfort, reistijd en prijs. Je komt dan aan op het Gare du Nord. Kijk op www.thalys.nl of www.ns.nl/internationaal/

Waar moet ik slapen
Goedkope adresjes vind je hier



Hoe werkt het OV?
Binnen Parijs zul je vooral de metro en de RER (snelmetro) gebruiken. Voor beiden kun je dezelfde kaartjes gebruiken. Welk soort kaartje het voordeligst is, is erg afhankelijk van hoe lang je blijft, hoe veel je reist en wat je wilt bezoeken. Voor een paar dagen is het voor de meeste mensen het voordeligst om metrokaartjes per tien tegelijk te kopen (carnet heet dat). Daarnaast kan je een Carte Mobilis, Carte Orange of een Paris Visite kopen. Welke het goedkoopst en handigste is, is voor iedereen weer anders.

Hier vind je een kaartje met de metrolijnen en hier een (Nederlandstalige) reisplanner.

Ik heb een leuk hotelletje gevonden, maar waar zit het ergens?
Kijk naar de postcode. Alle postcodes binnen de periferique hebben het nummer 750xx. De xx zijn de cijfers van het arrondissement (75013 is dus dertiende arrondissement). Of je kunt hier het adres zoeken.



Oh. En is dat wel een nette buurt?
Geen idee, maar hier kun je foto’s bekijken van alle adressen in Parijs. Over het algemeen zijn er geen slechte buurten binnen de perifique; zoals overal moet je je niet opvallend en uitdagend gedragen en nergens mee bemoeien.


Nog wat tips...
... een paar essentiële dingen zijn toch wel de volgende:



  • de EIFFELTOREN natuurlijk!!!!
  • de kathedraal "Notre Dame" op 1 van de 2 eilanden in de Seine
    + daar in de buurt:
  • de 2 eilandjes zelf ontdekken (dat is waar Parijs ontstaan is)
  • evt de restaurantjes/boetiekjes in de daaraan grenzende wijk "St Michel"

  • het monument "Arc de Triomphe", bovenaan de "Champs Elysées", (winkelen, terrasje pikken..)
  • almaar rechtdoor de Champs Elysées afwandelend kom je dan achtereenvolgens
    langs zijstraat "Avenue Montaigne (winkels luxe-merken),
    langs het presidentiële paleis, het "Elysée" (niet goed te zien trouwens),
    langs zijstraat met het "Grand Palais" en "Petit Palais",
    over het grote verkeersplein "Concorde",
    door de "Tuileries" (park),
    tot bij het "Louvre" (alleen van buiten al de moeite van het bezichtigen waard!)

  • de witte basiliek op de heuvel "Sacré Coeur" en het wijkje "Montmartre" daaromheen (veel portretschilders en terrasjes)
  • onderaan de trappen naar de Sacré Coeur: de "Parijse walletjes" met de bekende "Moulin Rouge" (shows) en veel sex shops enzo.

    Alle tips zijn natuurlijk super toeristisch, maar voor een allereerste keer zijn het gewoon een aantal aanknopingspunten. Dingen met uitzicht kan je het beste een half uur voor zonsondergang doen. Dan zie je in kort tijdsbestek de stad bij dag, schemer en avond.

    Heb je veel tijd, dan heb je aan deze punten misschien nog wat:

  • Je kunt ook de toren "Montparnasse" beklimmen (met lift), als het mooi weer is heb je van daaruit een schitterend uitzicht;
  • Zakencentrum "La Défense" heeft weer een heel andere sfeer, met hoge moderne kantoorgebouwen;



  • Centre Pompidou (gek gebouw+museum+bibliotheek) : ligt tussen Le Marais (gay buurt) en Les Halles (overdekt winkelcentrum -niet echt de moeite waard, behalve als het regent ) ) : in dit hele gebied vind je ook veel eettentjes en winkeltjes (en ook een gedeelte sex shops)
  • Parken: "Jardins du Luxembourg" (mooi), "Monceau", "Buttes Chaumont", "Parc André Citroën" (modern/beetje botanisch),...
  • Musea: Louvre, Musée d'Orsay, Rodin,..................
  • "Les Invalides" is overigens het monument waar Napoleon ligt ;
  • Het "Panthéon" is waar andere historisch belangrijke Fransen begraven liggen (erg statig) ;
  • enz enz enz...



    Voor verdere info
  • http://www.parijsonline.nl, http://parijsonline.blogspot.com/ en http://verborgenparijs.blog.com/
  • http://www.parijs.nl
  • http://parijs.pagina.nl
  • Fotos op Flickr

    Laat het gewoon over je heen komen, plan je vakantie niet te vol (twee à drie dingen per dag zijn méér dan zat) enne,
    VEEL PLEZIER!!!!!

    Deze OP is opgesteld door DutchieBre (copy van K_man ). Aangevuld door Bora-Bora en Tim2308. Met dank aan de Wiki info van koei.
    Suggesties over aanvullingen en verbeteringen zijn uiteraard welkom.


    [ Bericht 49% gewijzigd door OA op 23-10-2008 09:43:50 ]
  • Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
      Redactie Frontpage donderdag 23 oktober 2008 @ 09:41:44 #2
    1150 crew  SunChaser
    Leuker wordt het niet
    pi_62604448
    Ik mis Parijs. Had ik niet gedacht
    pi_62605220
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 09:41 schreef SunChaser het volgende:
    Ik mis Parijs. Had ik niet gedacht
    same here, wil er graag weer naar terug
    oud en nieuw vieren in parijs?
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
    pi_62605241
    quote:
    # onderaan de trappen naar de Sacré Coeur: de "Parijse walletjes" met de bekende "Moulin Rouge" (shows) en veel sex shops enzo.
    die wijk heet Pigalle
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
      donderdag 23 oktober 2008 @ 10:32:43 #5
    227106 BarbaRob
    Meisjes plagen...
    pi_62605393
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 09:35 schreef OA het volgende:
    Sowieso staat er bij de lift altijd een langere rij dan bij de trap!
    Prima te doen.
    De trap prima te doen?
    Of het wachten in de rij bij de lift?
    pi_62605487
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 10:32 schreef BarbaRob het volgende:

    [..]

    De trap prima te doen?
    Of het wachten in de rij bij de lift?
    Traplopen.
    Was er in de voorjaarsvakantie. Op zaterdagochtend nog geen 10 minuten staan wachten en je bent zo boven .
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
      donderdag 23 oktober 2008 @ 10:39:08 #7
    227106 BarbaRob
    Meisjes plagen...
    pi_62605532
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 10:36 schreef OA het volgende:

    [..]

    Traplopen.
    Was er in de voorjaarsvakantie. Op zaterdagochtend nog geen 10 minuten staan wachten en je bent zo boven .
    Ik neem toch de lift
    Als je helemaal naar boven wilt moet je sowieso met de lift
    pi_62605673
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 10:39 schreef BarbaRob het volgende:

    [..]

    Ik neem toch de lift
    Als je helemaal naar boven wilt moet je sowieso met de lift
    Ik heb een hekel aan wachten, dus ik ben niet helemaal bovenin geweest.
    Als je dan toch met de lift wilt, kun je beter voor openingstijd al in de rij gaan staan...
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
    pi_62607029
    Ik woon al twee jaar in de buurt en ben nog nooit de eiffeltoren opgeweest. Steeds als ik die rijen zie, denk ik laat maar....
    De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
    pi_62607645
    Hmm, ik heb destijds geen lange rij hoeven trotseren, terwijl het toch op een aantrekkelijke tijd (zonsondergang) was.
      Redactie Frontpage donderdag 23 oktober 2008 @ 12:25:46 #11
    1150 crew  SunChaser
    Leuker wordt het niet
    pi_62608122
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 11:45 schreef tim2308 het volgende:
    Ik woon al twee jaar in de buurt en ben nog nooit de eiffeltoren opgeweest. Steeds als ik die rijen zie, denk ik laat maar....
    Je moet ook tegen openingstijd en door de week gaan
      donderdag 23 oktober 2008 @ 17:12:56 #12
    227106 BarbaRob
    Meisjes plagen...
    pi_62616299
    Ik lees trouwens op sommige sites dat het onveilig is bij Gare du Nord in het omgeving.
    Ons hotel zit hier in de buurt.

    Is het wel verstandig om toch 's avonds terug te komen met de metro en dan naar het hotel te lopen?
    pi_62630363
    Van 23-26 oktober: "kunst" in de Tuilerieën (gratis), in het "Grand Palais (25¤) en op de binnenplaats van het Louvre (25¤) - ter gelegenheid van de jaarlijkse FIAC happening.

    Voor de gratis zooi die ze in de Tuilerieën hebben neergezet, hoef je overigens niet speciaal naar Parijs te komen.
    Het enige was ik daar wel grappig vond, waren de boomhutten... maargoed, is dat nou kunst?...
     FR
    pi_62630413
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 17:12 schreef BarbaRob het volgende:
    Ik lees trouwens op sommige sites dat het onveilig is bij Gare du Nord in het omgeving.
    Ons hotel zit hier in de buurt.

    Is het wel verstandig om toch 's avonds terug te komen met de metro en dan naar het hotel te lopen?
    Niet superveilig, maar als je niet te opvallend toeristisch / naïef uitziet, is het waarschijnlijk best te doen....

    Welke straat zit 't hotel?
     FR
      vrijdag 24 oktober 2008 @ 07:40:17 #15
    227106 BarbaRob
    Meisjes plagen...
    pi_62632463
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2008 01:53 schreef Bora-Bora het volgende:

    [..]

    Niet superveilig, maar als je niet te opvallend toeristisch / naïef uitziet, is het waarschijnlijk best te doen....

    Welke straat zit 't hotel?
    Geen idee, maar ook in de buurt van Gare de L'est.
    Volgens mij Hotel Campanile Gare Du Nord ofzoiets.

    Nu moet ik gaan. Maandag horen jullie een kort verslag
    pi_62632515
    Have fun BarbaRob
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
    pi_62633445
    Ik ga binnenkort ook een dagje naar parijs voordat we naar ons Disney hotel gaan...
    Waar kan ik nou het beste parkeren in Parijs? Ik zoek een parkeergarage buiten het centrum die niet tever reizen is, goed bereikbaar met het OV en in een veilige buurt! Dat we 's avonds wel veilig naar de auto kunnen zonder beroofd te worden :p

    Iemand ervaring met deze garage? http://www.parking2000.com
    Hello! I am a signature virus. Please copy me into your own signature to help me spread.
      zaterdag 25 oktober 2008 @ 02:40:59 #18
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_62659649
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 10:24 schreef MissyMirjaM het volgende:

    [..]

    die wijk heet Pigalle
    Daar heeft yours truly in februari nog 5 dagen gezeten... In een hotel aan de rand daarvan. Samen met mijn zonen, toen nog 9 en 12 jaar oud. Ja, middenin de rosse buurt

    TVP want in maart 2009 ga ik met mijn Engelse vriendin een paar nachten in een appartement aan de west rand van Montmartre zitten
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
      zaterdag 25 oktober 2008 @ 02:48:20 #19
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_62659685
    Autovraag...

    Ik zit in maart in het 17e Arondissement, in een appartement met een garage, dus parkeerplaats heb ik. Omg. Metro Guy Moquet.

    Ik kan per trein erheen, maar ik overweeg de auto te pakken. Eén van de redenen is dat ik met de trein net zo lang onderweg ben, en me dan ook nog regelmatig een breukje moet sjouwen voor ik in het appartement ben (ik ben fysiek niet zo sterk meer)...
    Ik heb een parkeerplek daar. En ik ben niet van plan tijdens mijn verblijf door Parijs te gaan rijden, het is puur om er te komen en om weer thuis te komen.

    Is het in mijn geval de moeite waard om de auto te nemen of raden jullie het af?
    En indien jullie het afraden, waarom?
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
    pi_62659838
    Over een weekje of 3 ga ik naar Parijs om mijn vriendin te bezoeken aldaar.
    TVP-tje voor vragen.
    pi_62661613
    Ik ga met de kerst voor 4 dagen naar Parijs. Reizen daarna nog door naar Z-frankrijk (familie), maar zit met kerst dus in Parijs.

    Nog meer mensen rond die (kerst)periode daar? Zijn er dan (dit jaar) extra dingen te doen, of juist niet te doen? Of is het gewoon normaal?
    Mysterieland!!!!!!!!!!!!!
    pi_62667411
    Ik ben net terug uit Parijs, 8 uur geleden was ik er nog ( ) en heb echt heerlijke dagen gehad!! Weer was super! Alleen gisteren een beetje bewolkt. Wel voor de rest bijna alles gezien en dat voel ik nu ook wel aan mijn voeten Wat een heerlijke stad

    Versailles is ook echt een aanrader, wat een geweldig chateau en het terrein er om heen is ook adembenemend Heerlijk in het zonnetje aan het water crepes gegeten en gewoon genoten
    And you know I might
    Have just flown too far from the floor this time
    Cause they calling me by my name..
    pi_62679334
    quote:
    Op zaterdag 25 oktober 2008 02:48 schreef dutch-mamma het volgende:
    Autovraag...

    Ik zit in maart in het 17e Arondissement, in een appartement met een garage, dus parkeerplaats heb ik. Omg. Metro Guy Moquet.

    Ik kan per trein erheen, maar ik overweeg de auto te pakken. Eén van de redenen is dat ik met de trein net zo lang onderweg ben, en me dan ook nog regelmatig een breukje moet sjouwen voor ik in het appartement ben (ik ben fysiek niet zo sterk meer)...
    Ik heb een parkeerplek daar. En ik ben niet van plan tijdens mijn verblijf door Parijs te gaan rijden, het is puur om er te komen en om weer thuis te komen.

    Is het in mijn geval de moeite waard om de auto te nemen of raden jullie het af?
    En indien jullie het afraden, waarom?
    Ik zie geen reden waarom je het niet zou doen, met een eigen garageplek.
    Alleen als je het eng zou vinden om door Parijs te karren bijvoorbeeld.

    Waar had je zelf twijfels over?
     FR
      zondag 26 oktober 2008 @ 02:34:44 #24
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_62680531
    quote:
    Op zondag 26 oktober 2008 00:48 schreef Bora-Bora het volgende:

    [..]

    Ik zie geen reden waarom je het niet zou doen, met een eigen garageplek.
    Alleen als je het eng zou vinden om door Parijs te karren bijvoorbeeld.

    Waar had je zelf twijfels over?

    Weet je... Ik heb geen twijfels, maar ik heb ook niet bepaald ervaring met het rijden naar Parijs, dus vandaar dat ik toch aan de deskundigen vraag of ik in mijn onnozelheid geen addertjes over het hoofd zie. En of die Péripherique echt zo eng is! En of ik de 500 km wel vol zal houden.

    Ik ben geen bangerd in de auto en schiet niet snel in de stress, ik heb geen tomtom maar kan aardig kaartlezen, en er is een garage.
    Maar ik heb in mijn vrienden- en kennissenkring al verteld dat ik met de auto naar Parijs wil, iedereen verklaart me voor gek maar niemand kan vertellen waarom.

    Kijk, en daar koop ik dus niks voor. Vandaar dat ik mensen met ervaring (jullie dus ) om hun mening vraag

    Mijn plan is ook om onderweg mijn Engelse vriendin op CDG op te pikken. Ik moet daar dan ergens in de 2e helft van de ochtend zijn. CDG ligt toch op de route?
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
    pi_62680599
    ik heb nu iets van krap 3 jaar m'n rijbewijs, en toen we naar parijs gingen afgelopen september, zou ik het eerste stuk rijden, m'n vriend het 2e, ik vind in het buitenland rijden eng.
    ik ben hier ingestapt, en voor het hotel pas weer uitgestapt

    ging prima
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
      zondag 26 oktober 2008 @ 03:10:53 #26
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_62681133
    quote:
    Op zondag 26 oktober 2008 02:41 schreef MissyMirjaM het volgende:
    ik heb nu iets van krap 3 jaar m'n rijbewijs, en toen we naar parijs gingen afgelopen september, zou ik het eerste stuk rijden, m'n vriend het 2e, ik vind in het buitenland rijden eng.
    ik ben hier ingestapt, en voor het hotel pas weer uitgestapt

    ging prima
    Klinkt bemoedigend

    Ik heb volgend jaar mijn rijbewijs alweer 25 jaar... Heb wel wat rij-ervaring in het buitenland, maar de lange reizen deed ex altijd want die wist het altijd beter en zat al te miepen als ik iets te vroeg of te laat naar zijn zin overschakelde naar een andere versnelling .
    Als we eenmaal ter plekke waren deed ik meestal de boodschappen in de regionale supermarkt want daar had hij het geduld niet voor...

    Ach, WTF, ik ga het gewoon doen!
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
      zondag 26 oktober 2008 @ 16:13:33 #27
    217529 Jabberwocky
    Jabberwo)))cky
    pi_62691448
    In januari ga ik waarschijnlijk een paar dagen naar Parijs, ben er nog nooit geweest dus het werd wel eens tijd.

    Verder wel veel zin in, we gaan ook met de auto, Thalys is toch best aan de prijs en als je met een groepje bent is de auto dus veel relaxter.
    "Beware the Jabberwock, my son!
    The jaws that bite, the claws that catch!
    Beware the Jubjub bird, and shun
    The frumious Bandersnatch!"
    pi_62699575
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 11:45 schreef tim2308 het volgende:
    Ik woon al twee jaar in de buurt en ben nog nooit de eiffeltoren opgeweest. Steeds als ik die rijen zie, denk ik laat maar....
    had ik niet verwacht van je

    ben vorige week nog geweest, heb maar 10 min in de rij gestaan


    waarschijnlijk ga ik van de week weer eventjes naar parijs,wat moet je anders als je in de buurt woont en vrij bent
    pi_62708276
    quote:
    Op zondag 26 oktober 2008 02:34 schreef dutch-mamma het volgende:

    Weet je... Ik heb geen twijfels, maar ik heb ook niet bepaald ervaring met het rijden naar Parijs, dus vandaar dat ik toch aan de deskundigen vraag of ik in mijn onnozelheid geen addertjes over het hoofd zie. En of die Péripherique echt zo eng is! En of ik de 500 km wel vol zal houden.

    Ik ben geen bangerd in de auto en schiet niet snel in de stress, ik heb geen tomtom maar kan aardig kaartlezen, en er is een garage.
    Maar ik heb in mijn vrienden- en kennissenkring al verteld dat ik met de auto naar Parijs wil, iedereen verklaart me voor gek maar niemand kan vertellen waarom.

    Kijk, en daar koop ik dus niks voor. Vandaar dat ik mensen met ervaring (jullie dus ) om hun mening vraag
    Tja, het enige is indd dat je de reistijden het beste zo kunt plannen, dat je niet in Parijs rond het spitsuur aankomt, laten we zeggen tussen... 5 en 8. Op vrijdagmiddagen of op de eerste dag van een vakantieperiode moet je dat nog wat ruimer nemen...

    Maargoed, dat neemt niet weg dat je nog steeds op willekeurig welk tijdstip vast kunt staan op de "periph".

    Gewoon op tijd weg uit NL (ook aan de spitsen denken die je in NL en België eventueel mee krijgt), en onderweg eens een kop koffie drinken en je benen strekken, als je bang bent om wat slaperig te worden.

    Het zal best lukken hoor. Je bent 'r zo!


    Oja, en nog een detail over het Franse verkeer, en over dat van de Parijse périphérique in het bijzonder:
    je wordt er vaak ook rechts ingehaald, dus daar moet je wel extra op letten!

    En verder: Franse fietsers (in de binnenstad) kunnen minder goed fietsen dan Nederlanders, dus wees daar alert op.
    (ja echt! )

    Een specifieke Parijse "verkeersregel""(?? ) geldt trouwens op enorme rotondes, zoals die om de Arc de Triomphe. Normaal gesproken staat er bij Franse rotondes "cedez le passage": dan moet je dus degene op de rotonde voor laten gaan. Maar bij oa de Arc de Triomphe is het een kwestie van: scheuren maar, als je er tussen wilt komen! De auto's op de rotonde houden daar (meestal ) rekening mee.

    Eenmaal op de rotonde is het wat aanklooien met voorsorteren en de andere weggebruikers, en moet je tegelijkertijd opletten (en remmen voor) wat er uit alle andere zijstraten de rotonde op komt racen.

    Succes!!
    quote:
    Mijn plan is ook om onderweg mijn Engelse vriendin op CDG op te pikken. Ik moet daar dan ergens in de 2e helft van de ochtend zijn. CDG ligt toch op de route?
    Yep, da's onderweg.
    En als je in de 2e helft van de ochtend daar al bent, dan heb je nog voldoende tijd om je weg naar en door de Parijse 'jungle' te vinden.
     FR
    pi_62708384
    Oh en voor degenen die hun mooie glanzende deukloze autootje in Parijs willen parkeren, houd er rekening mee dat er daar misschien minder netjes met je wagen zal worden omgesprongen.
    Het inparkeren gebeurt bijv door de auto's voor en achter op te duwen.
     FR
      maandag 27 oktober 2008 @ 03:08:29 #31
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_62708520
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 02:02 schreef Bora-Bora het volgende:

    [..]

    Tja, het enige is indd dat je de reistijden het beste zo kunt plannen, dat je niet in Parijs rond het spitsuur aankomt, laten we zeggen tussen... 5 en 8. Op vrijdagmiddagen of op de eerste dag van een vakantieperiode moet je dat nog wat ruimer nemen...
    Ik vertrek van huis op een maartse vrijdag
    quote:
    Maargoed, dat neemt niet weg dat je nog steeds op willekeurig welk tijdstip vast kunt staan op de "periph".
    Klinkt Randstedelijk
    quote:
    Gewoon op tijd weg uit NL (ook aan de spitsen denken die je in NL en België eventueel mee krijgt), en onderweg eens een kop koffie drinken en je benen strekken, als je bang bent om wat slaperig te worden.

    Het zal best lukken hoor. Je bent 'r zo!
    Merci bien!
    Ik vermoed dat ik in de late nacht achter het stuur moet, en de Belgisch spits meekrijg. Het zij zo.
    Gelukkig heeft de Belgische snelweg ook parkeerplaatsen... en DM heeft een goeie thermosbeker voor koffie!
    quote:
    Oja, en nog een detail over het Franse verkeer, en over dat van de Parijse périphérique in het bijzonder:
    je wordt er vaak ook rechts ingehaald, dus daar moet je wel extra op letten!
    Bedankt! Ik zal dan ietsje minder hard mopperen als er een Peugeotje of Renauldje rechts langsflitst.
    quote:
    En verder: Franse fietsers (in de binnenstad) kunnen minder goed fietsen dan Nederlanders, dus wees daar alert op.
    (ja echt! )
    In een vorig leven (lees: toen ik nog getrouwd was en in gezinsverband reisde: pa reed van huis naar bestemming en ik deed het lokale verkeer) heb ik dat al regelmatig meegemaakt. "Kamikazepiloten" noemde ik die fietsers wel eens...
    quote:
    Een specifieke Parijse "verkeersregel""(?? ) geldt trouwens op enorme rotondes, zoals die om de Arc de Triomphe. Normaal gesproken staat er bij Franse rotondes "cedez le passage": dan moet je dus degene op de rotonde voor laten gaan. Maar bij oa de Arc de Triomphe is het een kwestie van: scheuren maar, als je er tussen wilt komen! De auto's op de rotonde houden daar (meestal ) rekening mee.

    Eenmaal op de rotonde is het wat aanklooien met voorsorteren en de andere weggebruikers, en moet je tegelijkertijd opletten (en remmen voor) wat er uit alle andere zijstraten de rotonde op komt racen.
    Jaaaa, dit herken ik! Ik ben zelf niet van plan mijn brik zo ver te brengen, maar toen ik er in februari was, heb ik mezelf (en mijn bloedjes) per l'Open Tour heen laten vervoeren, en me vergaapt aan de meest hectische rotonde die ik ooit heb gezien...! Mozeskriebel... Om dat ding als voetganger rond te lopen ben je al een uur onderweg...!
    quote:
    Succes!!
    (...)En als je in de 2e helft van de ochtend daar al bent, dan heb je nog voldoende tijd om je weg naar en door de Parijse 'jungle' te vinden.
    Mijn eindbestemming ligt aan de rand van Montmartre, en ik verwacht geen verkeersluwe luxe

    Wat jij schreef, is zo ongeveer wat ik verwachtte. Lang verhaal kort: ik ga lekker de auto nemen...!
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
      maandag 27 oktober 2008 @ 03:11:53 #32
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_62708527
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 02:23 schreef Bora-Bora het volgende:
    Oh en voor degenen die hun mooie glanzende deukloze autootje in Parijs willen parkeren, houd er rekening mee dat er daar misschien minder netjes met je wagen zal worden omgesprongen.
    Het inparkeren gebeurt bijv door de auto's voor en achter op te duwen.
    Ik rijd zelf een krasserig autootje (die krassen drukten de aanschafprijs)...

    Het gaat helemaal goedkomen, DM per auto naar Paris!
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
    pi_62708529
    Hartstikke goed, Dutch Mama!

    (ook nog wakker?!! )


    Wat betreft die kamikaze-fietsers: het zijn er nu werkelijk massa's meer, vanwege die huurfietsen (Velib) die overal in de stad zijn neergezet!!
    Dus nog meer kamikazes!!
    (al 3 doden sinds de invoering!)
     FR
    pi_62708938
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 03:08 schreef dutch-mamma het volgende:


    Jaaaa, dit herken ik! Ik ben zelf niet van plan mijn brik zo ver te brengen, maar toen ik er in februari was, heb ik mezelf (en mijn bloedjes) per l'Open Tour heen laten vervoeren, en me vergaapt aan de meest hectische rotonde die ik ooit heb gezien...! Mozeskriebel... Om dat ding als voetganger rond te lopen ben je al een uur onderweg...!
    Wat denk je van zoiets?



    Het is er niet druk (op de foto) maar het lijkt me dat het er hier ook behoorlijk hectisch aan toe kan gaan...
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
    pi_62785263
    Christmas in Paris


    We gaan zondag heen en komen woensdag (kerstnacht) terug...
    pi_62785291

    Lijkt me met kerst ook geweldig, Walt Disney
    pi_62785646
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 09:38 schreef OA het volgende:

  • Parken: "Jardins du Luxembourg" (mooi),

  • Ik wil ook weer..het is te lang geleden (1 jaar)....wellicht met oud en nieuw

    zou eigenlijk dit w-end willen gaan maar kan even geen geld missen....
    pi_62801171
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 16:07 schreef ILCILA het volgende:
    Christmas in Paris

    [ afbeelding ]
    We gaan zondag heen en komen woensdag (kerstnacht) terug...
    Nu al kerstmis???
     FR
    pi_62801736
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 01:48 schreef Bora-Bora het volgende:

    [..]

    Nu al kerstmis???
    De zondag voor kerst, tot de woensdag voor kerst
    21/12 - 24/12
    pi_62826120
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 06:38 schreef ILCILA het volgende:

    [..]

    De zondag voor kerst, tot de woensdag voor kerst
    Oh echt?


    Nou, have fun in ieder geval.
     FR
    pi_62830535
    PARIS

    Ik wil weer terug
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus posuere.
    Fusce vulputate dolor id augue. Maecenas sapien metus, consectetuer quis,
    commodo eget, vehicula sed, elit.
    pi_62888849
    JA, Parijs is top!
    Love is in the air!
      donderdag 6 november 2008 @ 12:50:55 #43
    43584 Beregd
    absolutely inch perfect
    pi_62996762
    Ik vertrek morgen!

    alweer vier dagjes in de mooiste stad ter wereld. heerlijk...

    hierin: http://www.lequartierhotelbf.com/

    met de thalys

    [ Bericht 27% gewijzigd door Beregd op 06-11-2008 12:56:17 ]
    pi_63003612
    vandaag naar de dierentuin geweest. Zoo de bois de vincennes. geen aanrader. Het is er beetje erg armoedig en vind de dieren daar maar zielig in hun te vieze( kleine ) hokjes...
    pi_63132399
    iemand nog tips voor een leuk hotel voor rond de 80 euro per nacht?
    alvast bedankt
    pi_63132874
    quote:
    Op dinsdag 11 november 2008 16:27 schreef Forza het volgende:
    iemand nog tips voor een leuk hotel voor rond de 80 euro per nacht?
    alvast bedankt
    kijk op booking.com. Genoeg hotels voor 80 euro per nacht
    Love is in the air!
      dinsdag 11 november 2008 @ 20:20:09 #47
    199107 xLittlestarx
    A Day In The Life ...
    pi_63139124
    quote:
    Op dinsdag 11 november 2008 16:27 schreef Forza het volgende:

    iemand nog tips voor een leuk hotel voor rond de 80 euro per nacht?
    alvast bedankt

    In Montmartre ... => Tim Hotel <=

      dinsdag 11 november 2008 @ 21:08:56 #48
    43584 Beregd
    absolutely inch perfect
    pi_63140704
    vier dagen zijn veel te kort. veel te kort.
    pi_63151926
    quote:
    Op dinsdag 11 november 2008 20:20 schreef xLittlestarx het volgende:

    [..]

    In Montmartre ... => Tim Hotel <=

    [ afbeelding ]
    ooohh
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
      vrijdag 14 november 2008 @ 22:30:46 #50
    3498 Barb
    Graduated Fool
    pi_63233484
    Ik ga van 3 t/m 7 dec naar Parijs
    Vriendjelief moet daar naar een beurs, dus ik moet mezelf zien te vermaken. Nou spreek ik amper Frans, maar heb de stad al wel vele malen eerder bezocht. Ik ga dus niet voor de toeristische attracties.
    Heeft iemand leuke suggesties om wat dagen door te komen zonder de toerist uit te hangen?
    When it goes I feel the crush
    When I rush it hits me
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')