al voorlezendquote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:13 schreef amaranta het volgende:
En heb je het zo voorgelezen aan Sam. Of was je eerst aan oefenen met de stemmetjes toen je er achter kwam dat dit de inhoud van het boek was?
Of, kwam je er al voorlezend achter?
?
Maar deze ga ik morgen in de rekenles gebruiken. Wat doen ze fout? Wat is de breuk? We zijn vandaag namelijk met breuken begonnen.quote:De gemeenteraad van het dorp vergaderde en de burgemeester telde de raadsleden. 'Vreemd,' zei hij, 'ik tel maar zeven man en toch moeten we met zijn achten zijn, de secretaris meegerekend.'
De secretaris telde op zijn beurt de raadsleden, zonder zichzelf mee te tellen. Ook hij telde maar zeven aanwezigen.
Toen kreeg de burgemeester een heldere gedachte. Men zou zijn vinger in een plak koestront steken, die voor de deur van het gemeentehuis lag. Dan hoefden ze alleen de gaatjes te tellen. Iedereen stapte naar buiten en stak zijn vinger in de plak. Men telde de gaatjes. Het waren er acht. De gemeenteraad was voltallig.
sprookjes zijn niet iets waarbij ik denk aan dit soort zaken.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:17 schreef SuperPoekie het volgende:
Op bol.com waar je je reactie ook geplaatst hebt staat er 'voor jong en oud vanaf 10 jaar'.
Mijn vader heeft het boek ook in de kast staan, naast een aantal Grimm en Andersen etc boeken. Hoewel ik vroeger heel veel ben voorgelezen uit de sprookjesboeken heeft hij me dit nooit voorgelezen. Wel heb ik het op latere leeftijd zelf gelezen. Het bevat wel geinige verhaaltjes, maar echt leuk voor kinderen zijn de verhalen niet. Het zijn echt volksverhalen, niet echt sprookjes (Er was eens... ...leefden nog lang en gelukkig/leefde nog kort en ongelukkig). Beetje een mis-titel dus. Maar dat het gaat om Nederlandse/Vlaamse volksverhalen uit 1800-1900 staat ook op de kaft dacht ik, in ieder geval op de flaptekst aan de binnenkant. En kindersprookjes heb ik er nog nooit op zien staan.
Dus om het boek nou de schuld te geven is ook weer zo wat
Breng je ook stront mee?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:25 schreef amaranta het volgende:
[..]
Maar deze ga ik morgen in de rekenles gebruiken. Wat doen ze fout? Wat is de breuk? We zijn vandaag namelijk met breuken begonnen.
En wat zei ze toen je stopte? Of heb je uitgelegd waarom je stopte?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:24 schreef FUFR het volgende:
[..]
al voorlezend
(zonder stemmetjes dit keer)
Maar gestopt of course, ze gaat wel eens mee naar de markt, snap je?
Uiteraard, en dan wil ze ook perse weten waarom preciesquote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:26 schreef amaranta het volgende:
[..]
En wat zei ze toen je stopte? Of heb je uitgelegd waarom je stopte?
Dit is juist heel typerend voor sprookjes, veel 'blood en gore' maar met een duidelijk onderscheid tussen goed en kwaad en in voor kinderen geschikte sprookjes overwint het goede altijd.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:25 schreef FUFR het volgende:
[..]
sprookjes zijn niet iets waarbij ik denk aan dit soort zaken.
In sprookjes trouw je gewoon met een prinses en blijf je van je moeders hoofd af.
Dat zou ze zeker doen, ze is 6 maar heeft het klier-gen van papa meegekregen.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:30 schreef amaranta het volgende:
Oh oke. Goed gedaan denk ik. Wilde ze het verloop van het verhaal niet weten? Of ben ji bang dat ze J te koop gaat zetten?
Normaal passen we de verhalen tijdens het lezen meteen aan, maar we waren even off guard op dat moment.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 08:03 schreef hestria het volgende:
wij hebben thuis tig van dat soort sprookjes boeken, en die zijn idd niet echt geschikt voor jonge kinderen. Echter is ook een stukje historie, meeste van deze boeken zijn ook in de nederlandse taal geschreven die wij bijna niet meer gebruiken,(stukje uit: de sprookjes van grim: Wat is er toch koningsdochter? Je schreit of je een steen wou vermurwen.)
en helemaal niet bedoelt als zoals wij sprookjes zien, maar als wijze les voor de kinderen, vaak met een dieper liggende gedachten erachter. En bovendien, kun je zelf ook het verhaaltje aanpassen op wat jij toepasselijk vind voor je kind.
Mijn versie van sneeuwitje voorgelezen voor Michelle (3,5) brengt de jager sneeuwwitje naar het bos, en daar vind ze de dwergen en leeft ze lang en gelukkig. de giftige appel, heks, etc laten we er nog even uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |