abonnement Unibet Coolblue
pi_62401500
Hallo,

Heb dit forum al enkele malen doorgelezen maar heb nog steeds vragen.
NL. Ik wil een bijna oldtimer Mercedes kopen in Duitsland, deze is van maart 1984.
Nu wil deze auto halen en stallen in Nederland tot hij oldtimer is nl. maart 2009 en dan naar RDW keuren en een kenteken halen, of is deze nu al BPM vrij?
Kan ik deze auto nu al zelf rijden naar Nederland met een eendags kenteken of moet ik hem per autoambulance verplaatsen naar mijn stalling?

Als ik goed gelezen heb heb ik van de eigenaar alleen een kfz brief en een koopkontract nodig of...?
Een hoop vragen maar dit is mij nog onduidelijk.

Hoop dat jullie met jullie ervaring mij op weg kunnen helpen.

mvg, Ed
pi_62401721
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_62401840
Ik dacht dat het zo zit, maar wordt vast gecorrigeerd als ik er naast zit:

Zodra jij de auto in Duitsland koopt en de overdracht heeft plaatsgevonden ben jij als Nederlander verantwoordelijk volgens de Nederlandse wet. De auto zal dus apk gekeurd moeten zijn alvorens je er mee in Nederland op de weg mag rijden. Voor de apk heb je in dit geval dus ook nog RDW keuring nodig.
Als je het netjes wilt doen zul je dus een autoambulance moeten regelen.

Maar.........
Het is slechts het ritje vanuit Duitsland naar jouw woonplaats waar de auto tot maart in de stalling gaat en in zo'n geval zullen een hoop mensen de auto zelf gewoon naar de stallingsplek rijden, het is een klein risico maar dat is te nemen.

Die BPM hoef je volgens mij bij zo'n oude auto geen rekening mee te houden.

Om wat voor MB gaat het? (rij zelf een 300d 1982)
Plaatjes???
pi_62401870
- BPM- vrij is alleen bij auto's ouder dan 25 jaar, dus nu nog niet invoeren. Als je hem nu al invoert moet ie eerst een invoerkeuring ondergaan, dan weer geschorst, etc. Rompslomp die niet nodig is.
- Ik ken de historie niet van de auto, maar de tijd tot aan maart 2009 kun je mooi gebruiken om hem in orde te maken. Vervoeren per trailer dus. Importkenteken weet ik niet helemaal hoe dat zit, maar volgens mij moet de auto alsnog aan apk-eisen voldoen (in theorie).
- Voor de RDW heb je alleen de autopapieren (en dus het Duitse equivalent van deel 2). Koopcontract is misschien veilig om mee te nemen maar is volgens mij alleen nodig bij eventuele douane-controle.
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_62401914
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 12:58 schreef Elvander het volgende:
Ik dacht dat het zo zit, maar wordt vast gecorrigeerd als ik er naast zit:

Zodra jij de auto in Duitsland koopt en de overdracht heeft plaatsgevonden ben jij als Nederlander verantwoordelijk volgens de Nederlandse wet. De auto zal dus apk gekeurd moeten zijn alvorens je er mee in Nederland op de weg mag rijden. Voor de apk heb je in dit geval dus ook nog RDW keuring nodig.
Als je het netjes wilt doen zul je dus een autoambulance moeten regelen.

Maar.........
Het is slechts het ritje vanuit Duitsland naar jouw woonplaats waar de auto tot maart in de stalling gaat en in zo'n geval zullen een hoop mensen de auto zelf gewoon naar de stallingsplek rijden, het is een klein risico maar dat is te nemen.

Die BPM hoef je volgens mij bij zo'n oude auto geen rekening mee te houden.

Om wat voor MB gaat het? (rij zelf een 300d 1982)
Plaatjes???
Tussen 100 maanden oud en 25 jaar oud betaal je alsnog 10% van de originele cataloguswaarde aan BPM...
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_62402390
je kunt in duitsland gewoon een exportkenteken halen. Deze is een paar dagen geldig. Daarmee mag je als Nederlander officieel niet meer rijden, maar je kunt wel de rit naarnederland maken (zelf ook gedaan).
Daar moet ie op eigen terrein staan, op de openbare weg moet ie gekeurd zijn. (en verzekerd)
Verzekeren kun je ook op chassisnummer doen, dus ben je op de rit van Duitsland naar Nederland gewoon verzekerd.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 16:35:16 #7
127232 Quint24
Just follow the star
pi_62408442
En omdat de auto uit Duitsland komt hoef je hem alleen maar in te voeren bij de RDW .
In voeren kost uit mijn hoofd ongeveer 90 euro en ten naam stelling ongeveer 10 euro.
En mocht hij nog gewogen worden 17,50 euro.
En je kan dan de APK keuring gewoon bij een ander garage of keurings station laten doen.
Dat is namelijk veel goedkoper dan bij de RDW.
Een dag niet naar mooie vrouwen kijken is een dag niet geleefd
pi_62419090
Ik ben ook aan het kijken voor een MB (W123) uit Duitsland, deze ga ik waarschijnlijk met eendags kentekenplaten zelf naar Nederland rijden. Deze kun je aanvragen bij de gemeente waar je de auto koopt, je kunt hem dan meteen naar de RDW rijden of thuis op eigen terrein zetten. Als je hem dan later naar de RDW wilt doen moet je weer Nederlandse eendags platen aanvragen.
pi_62422713
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 13:00 schreef r8ality het volgende:

[..]

Tussen 100 maanden oud en 25 jaar oud betaal je alsnog 10% van de originele cataloguswaarde aan BPM...
Is sinds dit jaar tot 20 jaar. 2 maanden geleden nog een auto uit '84 ingevoerd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jimmie op 16-10-2008 00:52:11 ]
pi_62425909
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 00:45 schreef Jimmeh het volgende:

[..]

Is sinds dit jaar tot 20 jaar. 2 maanden geleden nog een auto uit '84 ingevoerd.
Ah, mooi.
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_62429866
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 00:45 schreef Jimmeh het volgende:

[..]

Is sinds dit jaar tot 20 jaar. 2 maanden geleden nog een auto uit '84 ingevoerd.
Dit houd in dus als ik het goed begrijp dat een '84 '85 er enz. nu bpm vrij zijn??
pi_62437354
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 00:45 schreef Jimmeh het volgende:

[..]

Is sinds dit jaar tot 20 jaar. 2 maanden geleden nog een auto uit '84 ingevoerd.
Weet niet hoe jij dat voor elkaar kreeg maar zojuist RDW gebeld en die zeggen 25 jaar
pi_62437527
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 16:21 schreef drjos het volgende:

[..]

Weet niet hoe jij dat voor elkaar kreeg maar zojuist RDW gebeld en die zeggen 25 jaar
Mijn vader importeert regelmatig auto's en dat was bij mij ook zo bekend. Vreemd.
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_62438073
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 16:21 schreef drjos het volgende:

[..]

Weet niet hoe jij dat voor elkaar kreeg maar zojuist RDW gebeld en die zeggen 25 jaar
Je hebt volgens de douane gelijk die vertelt vanaf 19 jaar en 6 maanden bpm vrij.
Tsja ik meen dat de douane beter op de hoogt is dan het rdw.

Alsnog bedankt voor je info.

gg Ed
pi_62441482
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 11:40 schreef drjos het volgende:

[..]

Dit houd in dus als ik het goed begrijp dat een '84 '85 er enz. nu bpm vrij zijn??
Jep, het is sinds dit jaar zo, maar op de Douane site staat het er niet bij en daarom denkt men nog aan die 25 jaar.
In wat uitgebreidere tabellen is het wel te vinden, maar vind ze maar eens in al die ambtenaren chaos.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 22:06:33 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_62446027
ik heb er 1 uit 1969 te koop
pi_62463330
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 22:06 schreef T42 het volgende:
ik heb er 1 uit 1969 te koop
Mijn buurman ook maar ik wil een w126 280se of 380 se full options
pi_62463349
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 16:18 schreef drjos het volgende:

[..]

Mijn buurman ook maar ik wil een w126 280se of 380 se full options
pi_62498209
Kijk maar eens op www.bpmberekenen.com, daar staat alles in detail beschreven.

In iets minder detail, een auto is na ruim 19 jaar BPM vrij. Dan bedraagt namelijk de afschrijving 100%, dus betaal je niks meer. Wat je waarschijnlijk door elkaar hebt gehaald is de wegenbelasting. Daarvan ben je pas vrijgesteld na 25 jaar.

Het invoeren is een eitje. Je moet in DLD een exportkenteken krijgen. Die kan de verkoper voor je regelen. Daarvoor moet de auto wel TUV HU en AU hebben. Dan weet je ook meteen bijna zeker dat de APK geen probleem is. Dus laat je bij de RDW de auto meteen APK keuren. Kost in totaal dan zo'n 125 euro. Even bij de douane langs om de geen BPM af te rekenen en dan krijg je na een paar dagen het kentekenbewijs thuis gestuurd.
pi_62498218
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 16:18 schreef drjos het volgende:
... maar ik wil een w126 ... 380 se full options
Had ik ook ... motor opgeblazen ... Dan ben je goed bezig met een Mercedes

Ik heb een 190D uit 1963 staan met wat werk, maar wel met een nieuwe APK voor twee jaar
pi_62522658
Weet iemand wat zo'n W123 (240D) kost aan belasting per maand? Ben er ook een tegen gekomen van 1984, dus daar zou ik nog 6 maanden belasting voor moeten betalen.

Op zich zou ik hem ook zolang weg kunnen zetten want ik heb hem niet perse nodig, dus een half jaartje stallen is zo gek nog niet..?
pi_62526963
Dat is toch een kwestie van even gewicht opzoeken en dan daar het tarief bij opzoeken. Google is your friend.....
pi_62528243
Ah tuurlijk, had al op autoweek gekeken, daar stond-ie niet bij Dat zou dus neerkomen op +/- 100 euro per maand.. Dan lijkt me dat half jaar stallen inderaad niet verkeerd! Schorsen kost namelijk maar 25 euro.
pi_75144214
hallo,

ik heb een vraag, ik ben op zoek naar een mercedes 300D oldtimer. weet iemand duitse sites? ik heb er in nederland nog geen gevonden namelijk.

met vriendelijke groet pascal janssen
  maandag 30 november 2009 @ 19:30:38 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')