abonnement Unibet Coolblue
pi_67816805
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:17 schreef El_Mismo_Loco het volgende:

[..]

Als ik wat aan me Nederlands moet doen, moet jij even wat doen aan je eigen leesvaardigheid.

want je zei 'zinnen' en niet 'woorden' en van daar uit reageerde ik als een hollander halve zinnen weg laat zal ik er ook geen reet van begrijpen. Ook wegens curchu waarvan ik de indruk kreeg dat ie net deed of andalusish finaal anders is dan castellano...valt wel mee. zoals je zegt het is een kwestie van wennen.
[..]

Bramito zie het hetzelfde als jou, en het is ook zoals je zegt.

het blijft er ook maar net aan liggen, wie je om een mening vraagt, de ene spanjaard zal zeggen dat ie niks kan met andalusisch en de ander weer wel. alles ligt genuanceerd idd en het is niet zo zwart/wit

je kan het op hetzelfde gooien als een amsterdammer die vind dat een tilburger 'niet fatsoenlijk' kan praten... die tilburger zal dat ook zeggen over die amsterdammer.


Taal is dynamisch, écht een taal kunnen spreken omvat ook het weten van en uit de voeten moeten kunnen met accenten en dialecten. tuurlijk is het moeilijker als het niet je eigen eerste taal betreft maar het hoort er wel bij
Mijn leesvaardigheid functioneert een stuk beter als er geen debiele opmerkingen in een post staan over klappen in bekken enzo; en als de zinnen hoofdletters en leestekens bevatten.
 FR
  woensdag 8 april 2009 @ 11:26:33 #202
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_67822645
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:17 schreef El_Mismo_Loco het volgende:

[..]

Als ik wat aan me Nederlands moet doen, moet jij even wat doen aan je eigen leesvaardigheid.

want je zei 'zinnen' en niet 'woorden' en van daar uit reageerde ik als een hollander halve zinnen weg laat zal ik er ook geen reet van begrijpen. Ook wegens curchu waarvan ik de indruk kreeg dat ie net deed of andalusish finaal anders is dan castellano...valt wel mee. zoals je zegt het is een kwestie van wennen.
[..]
Als jij die indruk kreeg, zou ik maar geen posts van mij meer lezen als ik jou was. Die staan namelijk vol ondubbelzinnige dingen waardoor jij een verkeerde indruk kan krijgen. Het enige wat ik erover had gezegd is dat mijn huisgenote een spraakgebrek heeft dat haar de woorden als een Andalusiche doet uitspreken. Wat geeft je dan de indruk dat ik het een totaal andere taal vind?
quote:
Bramito zie het hetzelfde als jou, en het is ook zoals je zegt.

het blijft er ook maar net aan liggen, wie je om een mening vraagt, de ene spanjaard zal zeggen dat ie niks kan met andalusisch en de ander weer wel. alles ligt genuanceerd idd en het is niet zo zwart/wit

je kan het op hetzelfde gooien als een amsterdammer die vind dat een tilburger 'niet fatsoenlijk' kan praten... die tilburger zal dat ook zeggen over die amsterdammer.


Taal is dynamisch, écht een taal kunnen spreken omvat ook het weten van en uit de voeten moeten kunnen met accenten en dialecten. tuurlijk is het moeilijker als het niet je eigen eerste taal betreft maar het hoort er wel bij
Wat een betutteling... in een topic waar vrijwel iedereen minstens drie talen spreekt mag je verwachten dat dit bij iedereen gewoon bekend is hoor.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_67828933
quote:
Op woensdag 8 april 2009 11:26 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Als jij die indruk kreeg, zou ik maar geen posts van mij meer lezen als ik jou was. Die staan namelijk vol ondubbelzinnige dingen waardoor jij een verkeerde indruk kan krijgen. Het enige wat ik erover had gezegd is dat mijn huisgenote een spraakgebrek heeft dat haar de woorden als een Andalusiche doet uitspreken. Wat geeft je dan de indruk dat ik het een totaal andere taal vind?
[..]


Wat een betutteling... in een topic waar vrijwel iedereen minstens drie talen spreekt mag je verwachten dat dit bij iedereen gewoon bekend is hoor.
hehe, dus hoe ga ik dit nu interpreteren dan.... Dat andalusiers een spraakgebrek hebben?

Hoezo betutteling? dat jij dat zo ervaart ligt eerder aan jou gevoel van aantasting in je alwetendheid. tis maar een opmerking gast. Als ik lees dat jij 'gelukkig' nog geen Andalusiers tegen gekomen bent, dubbelzinnig of niet, dan schep je bij mij het idee...dat je er niks mee kan :-)
Porque saber es comprender, saber perder,
dejar de ser, volver a ver, no enloquecer,
tener coraje de entender,
que pudo ser y no lo fue..
pi_67829053
quote:
Op woensdag 8 april 2009 03:29 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Mijn leesvaardigheid functioneert een stuk beter als er geen debiele opmerkingen in een post staan over klappen in bekken enzo; en als de zinnen hoofdletters en leestekens bevatten.
Leraar Nederlands ofzo?

lekker belangrijk, tis een forum, geen bedrijfs correspondentie.
Porque saber es comprender, saber perder,
dejar de ser, volver a ver, no enloquecer,
tener coraje de entender,
que pudo ser y no lo fue..
pi_67849449
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:30 schreef El_Mismo_Loco het volgende:
hehe, dus hoe ga ik dit nu interpreteren dan.... Dat andalusiers een spraakgebrek hebben?

Hoezo betutteling? dat jij dat zo ervaart ligt eerder aan jou gevoel van aantasting in je alwetendheid. tis maar een opmerking gast. Als ik lees dat jij 'gelukkig' nog geen Andalusiers tegen gekomen bent, dubbelzinnig of niet, dan schep je bij mij het idee...dat je er niks mee kan :-)
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:34 schreef El_Mismo_Loco het volgende:

Leraar Nederlands ofzo?

lekker belangrijk, tis een forum, geen bedrijfs correspondentie.
Ik zie dat je er geen zak van begrijpt:
een forum is niet om mensen af te zeiken om het minste of geringste.

En Curchulain heeft gelijk: iedereen spreekt hier meerdere talen, en gemiddeld beter dan de meeste Nederlanders, zoniet vloeiend. Dus het heeft helemaal geen zin om als een schoolmeester op de mensen in te praten om te suggereren hoe goed jouw Spaans wel niet is.
 FR
pi_67850552
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:55 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]


[..]

Ik zie dat je er geen zak van begrijpt:
een forum is niet om mensen af te zeiken om het minste of geringste.

En Curchulain heeft gelijk: iedereen spreekt hier meerdere talen, en gemiddeld beter dan de meeste Nederlanders, zoniet vloeiend. Dus het heeft helemaal geen zin om als een schoolmeester op de mensen in te praten om te suggereren hoe goed jouw Spaans wel niet is.
mijn welgemeende excuses...ik dacht dat ik aan het discussieren was, net als meerdere hier.

en jij leest uit mijn woorden wat je wilt lezen. Ik loop dat helemaal niet te suggereren, sounds like a personal problem to me.

maar indeed kzit hier ook voor de lol en ontspanning... niet om te bekvechten... ...of gezichtvechten ;-)

my bad.

[ Bericht 15% gewijzigd door El_Mismo_Loco op 09-04-2009 00:54:01 ]
Porque saber es comprender, saber perder,
dejar de ser, volver a ver, no enloquecer,
tener coraje de entender,
que pudo ser y no lo fue..
  donderdag 9 april 2009 @ 11:29:28 #207
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_67857564
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:30 schreef El_Mismo_Loco het volgende:

[..]

hehe, dus hoe ga ik dit nu interpreteren dan.... Dat andalusiers een spraakgebrek hebben?

Hoezo betutteling? dat jij dat zo ervaart ligt eerder aan jou gevoel van aantasting in je alwetendheid. tis maar een opmerking gast. Als ik lees dat jij 'gelukkig' nog geen Andalusiers tegen gekomen bent, dubbelzinnig of niet, dan schep je bij mij het idee...dat je er niks mee kan :-)
Vreemde gedachtengang. Ik heb alleen verhalen gehoord over hoe slecht het Spaans van de Andalusiërs is, en dat de s/z substitutie er hoogtij viert. Ik ben ze per slot van rekening nog niet tegengekomen. Dus hoe zou ik moeten vinden dat ik er niks mee kan?

En alwetendheid... je moet je gewoon een voorstelling maken van de mensen waarmee je zegt te discussiëren. Die zijn niet alwetend, maar ze hebben hier wel verdomd goed door wat het echt leren van een taal met zich meebrengt. Dat hoeft niemand ze meer te vertellen, behalve degene die ze hun volgende taal gaat leren. En dat duurt voor mij zeker nog wel een paar jaar.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  donderdag 9 april 2009 @ 12:54:18 #208
249618 nick-e
www.thebunkeronline.tv
pi_67860409
goeie tips al!
pi_67863438
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:54 schreef nick-e het volgende:
goeie tips al!


Wil je naar Spanje?
 FR
pi_67866522
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:29 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Vreemde gedachtengang. Ik heb alleen verhalen gehoord over hoe slecht het Spaans van de Andalusiërs is, en dat de s/z substitutie er hoogtij viert. Ik ben ze per slot van rekening nog niet tegengekomen. Dus hoe zou ik moeten vinden dat ik er niks mee kan?

aight, mensen zeggen dat ja maar ik snap zelf persoonlijk niet waarom dat dan 'slechter' is... wat vind jij er zelf van dan, dat dat gezegd wordt? bedoel zuid amerikanen hebben dat ook, de meer andalusische wijze van spreken. en voorzover mijn beleving...is juist het.. c/s/z onderscheiden met andere tongval..(kleg et maar ff zo uit) meer een minderheid in het spaans wereldwijd gezien (spanje & Lat.Am). Ik zelf zie het als gewoon een accent zeg maar.

jij volgt taalles nu toch in spanje?, nu ik dit typ weet ik ff niet welke stad, maar wat heb jij daar van je leraar/es erover meegekregen?
Porque saber es comprender, saber perder,
dejar de ser, volver a ver, no enloquecer,
tener coraje de entender,
que pudo ser y no lo fue..
  zaterdag 11 april 2009 @ 07:20:18 #211
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_67917648
Ik wou hier een tvp doen, maar het is zo gezellig dat ik er maar van af zie....
!!! Go 49-ers !!!
pi_67919147
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 07:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik wou hier een tvp doen, maar het is zo gezellig dat ik er maar van af zie....

Je bent van harte welkom, RobertoCarlos.
 FR
  zaterdag 11 april 2009 @ 11:10:38 #213
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_67919474
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 10:52 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]


Je bent van harte welkom, RobertoCarlos.
Gracias. Ik zie nu dat ik per ongeluk toch al een tvp heb gezet
!!! Go 49-ers !!!
pi_67919998
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:23 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]



Wil je naar Spanje?
Ik wel
  zaterdag 11 april 2009 @ 11:53:34 #215
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_67920401
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:51 schreef El_Mismo_Loco het volgende:

[..]

aight, mensen zeggen dat ja maar ik snap zelf persoonlijk niet waarom dat dan 'slechter' is... wat vind jij er zelf van dan, dat dat gezegd wordt? bedoel zuid amerikanen hebben dat ook, de meer andalusische wijze van spreken. en voorzover mijn beleving...is juist het.. c/s/z onderscheiden met andere tongval..(kleg et maar ff zo uit) meer een minderheid in het spaans wereldwijd gezien (spanje & Lat.Am). Ik zelf zie het als gewoon een accent zeg maar.

jij volgt taalles nu toch in spanje?, nu ik dit typ weet ik ff niet welke stad, maar wat heb jij daar van je leraar/es erover meegekregen?
Ik volg geen taalles meer, en in Barcelona kom je letterlijk alles uiteindelijk wel tegen. De tweede Latijns-Amerikaan die de s altijd als een c/z uitspreekt moet ik nog tegenkomen. Sterker nog, ze spreken over het algemeen de c/z juist consistent uit als een s. Een paar letters inslikken merk ik ook nog wel, voornamelijk bij de Caribische accenten, maar lang niet zo veel als wat de Andalusiërs schijnen te presteren. Ook volgens mijn oud-docenten (waarvan een overigens uit Andalusië kwam; ik dacht aanvankelijk dat Almería bij Murcia hoorde).
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  zaterdag 11 april 2009 @ 17:00:56 #216
107792 Hexley
the Platypus
pi_67926943
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:11 schreef PhatBastard het volgende:

[..]

ik weet nie waar je woont maar in Barcelona hebben ze een goede bakker: http://www.barcelonareykjavik.com/
ecologisch brood enzo, rare soorten meel, en flink duur. aanradertje
Lees eens wat je quote...
Ik kan heus zelf wel een gesneden brood vinden, mocht ik het willen.
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 11:53 schreef nick-e het volgende:
ik ga in september voor een half jaar studeren in Córdoba. Iemand nog tips over huisvesting, stappen etc....
Daar ben er ergens in 2006 geweest, wat van die oude rotzooi gezien en zo...
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 08:07 schreef Bramito het volgende:
Een leuk voorbeeld van iemand die echt moeilijk te verstaan is: Rosa de España(OT1).
Rosa de España, ben je een fan van d'r of zo...

Maar verder wat een gedram, daarbij van sommige Catalanen is het ook niet aan te horen,...
pi_67927480
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 11:53 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Ik volg geen taalles meer, en in Barcelona kom je letterlijk alles uiteindelijk wel tegen. De tweede Latijns-Amerikaan die de s altijd als een c/z uitspreekt moet ik nog tegenkomen. Sterker nog, ze spreken over het algemeen de c/z juist consistent uit als een s. Een paar letters inslikken merk ik ook nog wel, voornamelijk bij de Caribische accenten, maar lang niet zo veel als wat de Andalusiërs schijnen te presteren. Ook volgens mijn oud-docenten (waarvan een overigens uit Andalusië kwam; ik dacht aanvankelijk dat Almería bij Murcia hoorde).
daarom, ik vind het beetje achterhaald van midden spanjaarden, en van leraren in Nederland om te beweren dat andalusiers 'slechter' spreken, terwijl groot deel van zuid amerikanen hetzelfde praat, qua dat c/z als s gedoe en afkorten/inslikken woorden dan.


en van je docent uit andaluz haha ja...het is apart, Ik kom zelf uit cádiz stad, en daar praten ze juist weer met een s en een zachte ' j' bijna als 'h' klinkend , (net als almeria stad geloof ik?),
terwijl de rest van de provincie cadiz.....de s als c/z uit spreekt.. en muGer ipv muher. Mijn moeder komt echter uit malaga en mijn vader is een puerto ricaan, behalve het afkorten van woorden hebben ze onderling echt niets gemeen, mijn accent als ik me niet aanpas hangt er een beetje tussen in en ik gebruik woorden en uitdrukkingen die spanjaarden niet kennen of gebruiken (had ik maar nooit reggeaton moeten gaan luisteren)

Als spanjaarden me vragen nog steeds, waar ik vandaan kom, en ik zeg zuid Andalucia kijken ze me aan van ja het zal wel, als ik dan zeg cadiz stad volgt er een ' a claro '

vroeger maakte we er grapjes over, noemde ze leguanen en geinen dat we bang waren dat ze ieder moment hun tong naar buiten zouden gooien om ons op te eten. maar ik vind het nu prachtig klinken.


maarre..bcn...lekkrr!!! kan jij catalaans dan ook?
Porque saber es comprender, saber perder,
dejar de ser, volver a ver, no enloquecer,
tener coraje de entender,
que pudo ser y no lo fue..
  maandag 13 april 2009 @ 08:31:26 #218
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_67969097
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 17:00 schreef Hexley het volgende:

Rosa de España, ben je een fan van d'r of zo...

Geen fan nee.. Je wist wel meteen wie ik bedoelde...
Siesta & Fiesta!
  maandag 13 april 2009 @ 14:09:18 #219
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_67975605
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 17:20 schreef El_Mismo_Loco het volgende:

[..]

daarom, ik vind het beetje achterhaald van midden spanjaarden, en van leraren in Nederland om te beweren dat andalusiers 'slechter' spreken, terwijl groot deel van zuid amerikanen hetzelfde praat, qua dat c/z als s gedoe en afkorten/inslikken woorden dan.


en van je docent uit andaluz haha ja...het is apart, Ik kom zelf uit cádiz stad, en daar praten ze juist weer met een s en een zachte ' j' bijna als 'h' klinkend , (net als almeria stad geloof ik?),
terwijl de rest van de provincie cadiz.....de s als c/z uit spreekt.. en muGer ipv muher. Mijn moeder komt echter uit malaga en mijn vader is een puerto ricaan, behalve het afkorten van woorden hebben ze onderling echt niets gemeen, mijn accent als ik me niet aanpas hangt er een beetje tussen in en ik gebruik woorden en uitdrukkingen die spanjaarden niet kennen of gebruiken (had ik maar nooit reggeaton moeten gaan luisteren)

Als spanjaarden me vragen nog steeds, waar ik vandaan kom, en ik zeg zuid Andalucia kijken ze me aan van ja het zal wel, als ik dan zeg cadiz stad volgt er een ' a claro '

vroeger maakte we er grapjes over, noemde ze leguanen en geinen dat we bang waren dat ze ieder moment hun tong naar buiten zouden gooien om ons op te eten. maar ik vind het nu prachtig klinken.


maarre..bcn...lekkrr!!! kan jij catalaans dan ook?
No parla català. Desculpeu les molèsties. Ik kan het lezen en bij vlagen wat verstaan, maar spreken... dat gaat echt niet lukken. Maar dat zal ik mijn studenten heel voorzichtig moeten vertellen, voordat ze me bij de rector aan gaan geven.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_68005384
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:09 schreef Curchulain het volgende:

[..]

No parla català. Desculpeu les molèsties. Ik kan het lezen en bij vlagen wat verstaan, maar spreken... dat gaat echt niet lukken. Maar dat zal ik mijn studenten heel voorzichtig moeten vertellen, voordat ze me bij de rector aan gaan geven.
zo zeg je dat dus haha, goed om te weten.
maar cool je geeft les? in....¿spaans?
Porque saber es comprender, saber perder,
dejar de ser, volver a ver, no enloquecer,
tener coraje de entender,
que pudo ser y no lo fue..
pi_68005532
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 11:35 schreef Knoekie het volgende:

[..]

Ik wel
jij zit toch in mejico?...lijkt me ook niet verkeerd :-)
Porque saber es comprender, saber perder,
dejar de ser, volver a ver, no enloquecer,
tener coraje de entender,
que pudo ser y no lo fue..
  donderdag 7 mei 2009 @ 11:34:59 #222
18313 MaTriCX
Jaja..., vast!
pi_68765576
Goedemorgen allemaal
Ik ben ook iemand die in Spanje woont en kwam toevallig dit topic tegen. Toch verbazingwekkend om te zien dat er vrij veel Nederlanders het Spaanse leven opgezocht hebben.
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 17:20 schreef El_Mismo_Loco het volgende:
[..]
Om even in te haken op de discussie, moet ik zeggen dat de mensen uit Andaluz gemiddeld minder goed Spaans spreken dan uit bijvoorbeeld Castille y León. Slecht kun je het niet noemen, omdat het een accent is, maar de uitspraak is minder volledig (articuleren). Maar ik ken ook mensen uit die regio die het accent redelijk verdrukt hebben.
Iedere streek heeft zo zijn eigen woordgebruik. Zo noemen ze een klein kind in Castille y León bijvoorbeeld Guaje (D. Villa, Valencia ).
Maar in Coruña is het accent / uitspraak nog moeilijker dan die in Andalusië.
Zelf woon ik in León, maar reis veel en heb ook 3 maanden in Alicante gewoond en 2 maanden in Valencia (mooie stad!). En heb ook veel tijd doorgebracht in Tarragona.
Goh en wat dan nog ?
pi_68765934
En wat bevalt je beter, Alicante of Valencia? Het lijken mij allebei wel toffe steden, maar Valencia is misschien wat mooier.
  donderdag 7 mei 2009 @ 12:35:54 #224
18313 MaTriCX
Jaja..., vast!
pi_68767644
Valencia is een stuk mooier. De hele stad zit vol met natuur (parken) en fietspaden. Je kunt er goed hardlopen tot 's avonds laat.
Bovendien heb je alles binnen handbereik in Valencia: supermarkten, banken, restaurants en bars. En alles is perfect te doen met de metro of fietsend natuurlijk

Alicante is een te drukke stad waar altijd werkzaamheden zijn (lijkt net Den Haag). De stad is slecht georganiseerd qua verkeer en openbaar vervoer.

Het grote verschil tussen de 2 is de manier waarop de steden zijn gegroeid. Valencia lag 30/40 jaar geleden meer landinwaarts en is langzamerhand richting de zee gegroeid. En Alicante is aan de zee begonnen en landinwaarts gegroeid.

Als ik iets mag aanraden: 100% Valencia En aangezien het Valenciano (lijkt op Catalaans, maar dat mag je niet zeggen ) hier vroeger werd gezien als een taal voor de armen spreekt bijna iedereen hier gewoon Castellaans (niet zoals in Barcelona).
Goh en wat dan nog ?
  donderdag 7 mei 2009 @ 12:54:44 #225
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_68768307
@MaTriCX: Kun je iets zeggen over wat voor soort werk er is te vinden in Spanje?
En dan heb ik het niet over toeristische baantjes, maar 'echte' banen.
!!! Go 49-ers !!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')