abonnement Unibet Coolblue
pi_62229417
Welkom in het Nederbelgen-topic (ook Belgen van harte welkom :p). Dit is deel 4!

Over België:

Hoofdstad:
Brussel. De hoofdstad van Vlaanderen is ook Brussel, de hoofdstad van Wallonië is Namen
Inwoners:
België heeft 10.584.534 inwoners op 1 januari 2007. Het Vlaams Gewest heeft er daarvan 6,1 miljoen, het Waals Gewest 3,4 miljoen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1,0 miljoen.
Religie:
Rooms-katholiek, 6 andere erkende religies
Oppervlakte:
30.528 km2, 6,2% water. Daarmee is het een kwart kleiner dan Nederland.
Regeringsvorm:
Federale monarchie (Koninkrijk). Op dit moment is Albert II koning van België. Het koningshuis is Franstalig.

Kaart van België:



Verdeling Vlaanderen-Wallonië:



Nationale vlag:



Vlaamse vlag (De Vlaamse leeuw):



Waalse vlag (Le coq Wallon):



Klein geschiedenislesje:
België werd in oude tijden bevolkt door verschillende Keltische stammen. Tijdens de middeleeuwen werd wat nu onder het huidige België verstaan wordt, verdeeld tussen Frankrijk en het Duitse Rijk. De Schelde werd beschouwd als grens tussen de beide rijken. Het gebied van het huidige België werd aan het einde van de 18e eeuw overgenomen door de Fransen. Na de nederlaag van Napoleon in 1815 ging België op in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden om zo een bufferstaat te vormen tegen Frankrijk. België werd in 1830 uitgeroepen tot een onafhankelijke constitutionele monarchie. België werd bezet door Duitsland tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. De spanningen tussen Nederlandstalige Vlamingen in het noorden en de Franssprekende Walen in het zuiden hebben de laatste jaren geleid tot constitutionele amendementen. Zo werd België een federale staat met drie gewesten en gemeenschappen. In eerste instantie waren de Walen economisch zeer welvarend, maar tegenwoordig is Vlaanderen economisch het sterkst. Wat de levensstandaard betreft zijn er ongelijkheden tussen de inwoners van de verschillende gewesten; het Vlaams Gewest is aanzienlijk rijker dan Wallonië. Vandaag de dag is Vlaanderen één van de sterkste economische regio's van Europa.

In Brussel zetelt het Europees parlement. Omdat de Fransen jaloers waren, verhuist het hele parlement (personeel en dossiers) elke maand een week naar het Franse Straatsburg. _!

Het terrein van België is grotendeels laagland, behalve de Ardennen in het zuiden. Door het land stromen de rivieren de Maas en de Schelde en een netwerk van kanalen. België is één van de dichtstbevolkte landen in Europa.

Zeer belangrijk voor vrijwel elke Belg :
België staat internationaal bekend voor zijn bieren , zoals Stella Artois, Jupiler, Leffe, Hoegaarden en de trappistenbieren als Westmalle, Chimay en Westvleteren. Met InBev is ook de grootste brouwerijgroep ter wereld Belgisch. En het eten is ook al zeer goed! De Belgische eetcultuur wordt als Bourgondisch omschreven. In het buitenland zijn vooral de frieten bekend. De Belgische keuken kan tot op zekere hoogte vergeleken worden met de Franse keuken. De Belgen hebben nog steeds de reputatie van bescheiden en gematigd. Ze gaan door voor harde werkers. De productiviteit van de Belgische werknemers is een van de hoogste ter wereld. De Belgen staan er ook om bekend dat ze "een baksteen in hun maag hebben". Ze investeren aanzienlijke bedragen in hun woning en aangezien de bouwgronden alsmaar schaarser worden (de bevolkingsdichtheid bedraagt 346,7 / km² (2007)), beleeft de renovatiesector gouden tijden. De kwaliteit van de Belgische gezondheidszorg behoort tot de beste ter wereld en volgens een enquête vindt bijna 80% van de Belgen dat ze in zeer goede gezondheid verkeren.

Bron: wiki en wat eigen aanvullingen

Edit (aanvulling):

Belangrijkste verschillen met Nederland (voor de mensen die emigratie overwegen):
Wonen is hier veel goedkoper, boodschappen zijn duurder, lonen liggen hoger, je betaalt je niet scheel aan ziektekosten (12 euro per kwartaal en er wordt veel vergoed door de verzekering). Opleiding kost 2/3 minder dan in Nederland, en je kunt je studiefinanciering gewoon behouden.

Handige websites:
Woningen: www.immoweb.be
Koten (kamers): www.qlb.be
Weer: www.meteo.be
Treinen: www.nmbs.be

Hier vind je het vorige deeltje.
pi_62229466
Is het een idee om de veelposters hier met locatie op te nemen in de OP?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 13:48:46 #3
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_62231051
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:43 schreef MLI het volgende:
Is het een idee om de veelposters hier met locatie op te nemen in de OP?
Good thinkin'
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:57:38 #4
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_62240839
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:41 schreef MLI het volgende:
Op dit moment is Albert II koning van België.
Subtiel. +1
pi_62250344
Even een vraag wat is een Nederbelg, heb er nog nooit van gehoord, ik noem de Nederlanders die over de grens zitten altijd Reserve Belgen
TRY BEFORE YOU DIE
pi_62251338
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 01:06 schreef Ramcolijn het volgende:
Even een vraag wat is een Nederbelg, heb er nog nooit van gehoord, ik noem de Nederlanders die over de grens zitten altijd Reserve Belgen
Een hier plaatselijk gebruikt samenplaksel van de woorden Nederlander en Belg.
 FR
  Trouwste user 2022 donderdag 9 oktober 2008 @ 14:02:27 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_62259218
Aanvulling :

Land dat een jaarlang zonder regering kan.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_62259434
Mij noemden ze altijd een "over de muur gegooide belg"
pi_62267007
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:11 schreef jpjedi het volgende:
Mij noemden ze altijd een "over de muur gegooide belg"
 FR
pi_62267086
Nepbelg
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:32:35 #11
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_62271033
Ik denk dat Nederbelgen met locatie in het OP opnemen best een goed idee is.
Hoera trouwens voor het Boekenfestijn. Expo Brussel, veel boeken voor weinig geld enzo.
Mét een bordje bancontact én pin. En dan staat de cassière me weer voor gek te verklaren wanneer ik met m'n Nederlandse pas wil betalen omdat mijn Belgische leeg is.

Hebben jullie daar ook last van? Enig idee trouwens sinds wanneer Belgen de chip ipv de magneetstrip in hun bankpas gebruiken?
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:54:47 #12
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_62281722
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:32 schreef Niara het volgende:
Hebben jullie daar ook last van? Enig idee trouwens sinds wanneer Belgen de chip ipv de magneetstrip in hun bankpas gebruiken?
Maak de stufi altijd integraal over naar ING(BE). Niet echt last van dus. Maar die chip... Al tenminste 3 jaar.
pi_62281831
Geen idee hoe lang ze dat al gebruiken, maar ik ontvang mijn salaris op mijn belgische rekening en mijn huur betaal ik vanuit NL. De rest van de stufi haal ik dan af aan de automaat. Ik doe hier sowieso veel meer contant.
pi_62284583
Werkt de chip van je Nederlandse bankpas dan niet? Of zit die er niet meer op??
 FR
pi_62284634
Ik woon nu hier net naast de grens, maar ik heb wel in Brussel mogen wonen.. mag ik me nu hier toch een beetje melden afentoe

*mist Brussel*
*gaat nog weleens met de fiets naar Kotum gewoon omdat in Belgie alles beter is*
pi_62285853
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:44 schreef Bora-Bora het volgende:
Werkt de chip van je Nederlandse bankpas dan niet? Of zit die er niet meer op??
Jawel, je kunt in BE juist niet met je magneetstrip betalen. Je stopt je kaart in waar je normaal zou chippen. Die magneetgleuf werkt niet hierr. Ik ben daar al zo vaak de mist mee in gegaan trouwens . In Nederland doe ik het verkeerd en hier soms ook.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:51:30 #17
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_62286329
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:34 schreef MLI het volgende:
Jawel, je kunt in BE juist niet met je magneetstrip betalen. Je stopt je kaart in waar je normaal zou chippen. Die magneetgleuf werkt niet hierr.
Volgens mij juist andersom, chip werkt niet, das immers om te chippen en de gleuf enkel waar ze een Maestro stickertje hebben.
pi_62286484
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:51 schreef Nairua het volgende:

[..]

Volgens mij juist andersom, chip werkt niet, das immers om te chippen en de gleuf enkel waar ze een Maestro stickertje hebben.
Veel succes met betalen via de gleuf, dat lukt je echt niet. Eerst kiezen tussen proton/bancontact (chippen/pinnen), wel irritant is dat. Je kunt bij veel winkels overigens wel betalen met je Nederlandse bankkaart, maar dan wel via de chip (en die hoeft niet opgeladen te zijn want de chip en de magneetstrip bevatten dezelfde informatie).
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:58:14 #19
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_62286543
Ik gebruik toch nooit de magneetstrip van mijn bankkaart bij het betalen. Enkel om de deur van de bank open te doen moet je die strip door het electronische slot halen, maar betalingen is gewoon de kaart in de terminal steken met het chipje erin.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:18:31 #20
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_62287011
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:56 schreef MLI het volgende:
Veel succes met betalen via de gleuf, dat lukt je echt niet.
Ja, blijkbaar wel dus. .
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:46:11 #21
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_62287841
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 14:18 schreef Nairua het volgende:

[..]

Ja, blijkbaar wel dus. .
Volgens mij ligt het eraan wat voor Pin apparaat de desbetreffende winkel heeft. De nieuwe, grijze blokjes werken met de chip, dus ook voor de NL kaarten en bij de oudere zwarte apparaten betaald men inderdaad met de magneetstrip als NLer (als Maestro geaccepteerd word).

Maar goed, ik heb al jaren geen NL kaart meer, en doe dan ook alles met m'n belgisch bankpasje dus ik kan me vergissen...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:28:26 #22
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_62297612
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:56 schreef MLI het volgende:

[..]

Veel succes met betalen via de gleuf, dat lukt je echt niet. Eerst kiezen tussen proton/bancontact (chippen/pinnen), wel irritant is dat. Je kunt bij veel winkels overigens wel betalen met je Nederlandse bankkaart, maar dan wel via de chip (en die hoeft niet opgeladen te zijn want de chip en de magneetstrip bevatten dezelfde informatie).
Ohh nooit geweten over die chip. Moet ik toch maar eens gaan proberen Thanks!
Plus hoera! Het is weekend Morgen naar Disturbed in AB
pi_62321481
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 01:06 schreef Ramcolijn het volgende:
Even een vraag wat is een Nederbelg, heb er nog nooit van gehoord, ik noem de Nederlanders die over de grens zitten altijd Reserve Belgen


En nu denk je het wiel te hebben uitgevonden? Ik noem het altijd "slimme kaaskoppen" omdat Belgie echt niet zo een achterlijk land is zoals de meeste Nederlanders het afschilderen.
pi_62322537
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 03:22 schreef spy08 het volgende:

[..]

En nu denk je het wiel te hebben uitgevonden? Ik noem het altijd "slimme kaaskoppen" omdat Belgie echt niet zo een achterlijk land is zoals de meeste Nederlanders het afschilderen.
Jij komt er zeker niet zo vaak?
pi_62711796
Heeft iemand nog tips voor het zoeken van woonruimtes in Brussel? Ik ga vanaf volgende week 10 maanden stage lopen bij Sara Lee (weet het pas sinds woensdag ) en zoek dus iets tussen het centrum en m'n stage (ligt naast de kruising van de R0 en A12) zodat ik er op de fiets heen kan Zat zelf te denken aan iets rond het koninklijk domein, of in Laken/Strombeek-Bever.

Sites die ik al heb afgezocht:
woneninbrussel.be
expats.be
vlan.be
immoweb.be
samenhuizen.be

Vanaf de laatste al ergens op gereageerd, verder zie ik niet veel mooi dingen op de markt.. is er niet zoiets als kamernet.nl maar dan voor belgie/brussel?

Verder nog iets wat ik moet weten over Brussel? Heb er iig zin in
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')