abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 oktober 2008 @ 02:59:55 #1
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62221821
http://www.radio1.be/programmas/brom/1147256/ (waarschuwing, dit fragment bestaat uit 40 minuten lang ellenlang gezeur dat een poging tot mislukte humor moet voorstellen; want satire kun je dit niet noemen).
quote:
Hollanders verkopen zich stukken beter dan de Belgen. Ze halen veel meer medailles op de Olympische Spelen en ze weten het altijd beter. Maar Hollanders koloniseren graag. Vroeger Nederlands-Indië, vandaag Antwerpen. Elk weekend is het van dattum. Wie zegt die Hollanders eens dat plassen tegen de kathedraal geen plaatselijk folkloristisch gebruik is maar illegale en schofterige Hollandse import?
Pat Donnez nodigt volgende Bromberen uit.
Auteur Brigitte Raskin, hoofdredacteur Yves Desmet, cabaretier Begijn Lebleu
en zanger Stijn Meuris.
Kijk eens aan hoe men onder het mom van satire zich schuldig maakt aan botte hate-speech tegen de Nederlander, pardon, Hollander. Dit is dan ook waar de Belgische staat op gebaseerd is: een onbegrijpelijke zelfs onredelijke afkeer tegen onze noorderburen, dit is een groot stuk van de Belgische identiteit.
Vergis je niet, hate-speech is dit, of alleszins een vrij mislukte poging tot humor. Echte humor is kort, krachtig en zelfs luchtig en niet zo bezeten als het oeverloze gelul van Yves Desmet en Brigitte Raskin.

Dit is heel wat anders dan plezante mopjes over Belgen, Nederlanders of wat dan ook.

Let trouwens ook op hoe Hollanderhaat altijd op banale redenen gebaseerd is zoals "in Nederland drinken ze uit een klein glas" of "daar slikken ze hun medeklinkers in" en dat zou allemaal de reden moeten zijn waarom een Vlaming zich zou doodergeren in Nederland.

Eerlijkheidshalve dien ik erbij te melden dat er hier een geslaagde karikatuur is gemaakt, alleen niet van de Nederlanders.

[ Bericht 3% gewijzigd door Breiniak op 08-10-2008 03:15:47 ]
pi_62221860
Het is een soort Amerika-verhaal. Je bewondert de Hollanders op de één of andere manier maar de arrogantie is zum kotzen.

Whehehe, je parle donc je suis . Hij zal niet nieuw zijn maar ik vind 'm tof.
pi_62221915
Hehehe, Frans Bauer volstrekt inwisselbaar, de volgende schlagerkloon: so true!

Maar damn, wat een hoop gezever. Inderdaad geen geslaagde sketch maar soms toch subtiel scherp.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 03:17:23 #4
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62221922
Het probleem is dat Radio 1 dit wel vaker doet. Deze mensen menen echt wat ze zeggen. Het zijn oprechte Belgisch nationalisten in ontkenning. Hoe goed Nederland ook zou doen, altijd zullen ze kritiek hebben. Als het niet arrogantie is dan is het de slijmerigheid...
Historisch gezien is de Vlaming ook een mens die klaagt om het minste en niet weet wannneer hij eigenlijk benadeeld wordt en wanneer niet. Je kan een best individualistische houding vinden hier, meer zo dan in Nederland, ondanks wat men beweert.

Gelukkig houden vele mensen zich niet met deze onzin bezig en zal je een Vlaming niet met een zuur gezicht horen klagen over de "slechte" bediening wanneer ze zich op een terrasje in bijvoorbeeld Vlissingen bevinden. Je zal ook weinig mensen horen klagen wanneer ze op zondag de Albert Heijn bezoeken bijvoorbeeld.

[ Bericht 33% gewijzigd door Breiniak op 08-10-2008 03:22:44 ]
pi_62221935
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 03:17 schreef Breiniak het volgende:
Het probleem is dat Radio 1 dit wel vaker doet. Deze mensen menen echt wat ze zeggen. Het zijn oprechte Belgisch nationalisten in ontkenning. Hoe goed Nederland ook zou doen, altijd zullen ze kritiek hebben. Als het niet arrogantie is dan is het de slijmerigheid...
Waarom zou je je druk maken om zulke zure idioten? Alsof wij zo vriendelijk zijn naar de Vlamingen. Daar hebben ook maar weinig Hollanders een vriendelijk woord voor over. Ze worden gewoon gelijk afgedaan als onbelangrijk, want dom.
quote:
Historisch gezien is de Vlaming ook een mens die klaagt om het minste en niet weet wannneer hij eigenlijk benadeeld wordt en wanneer niet. Je kan een best individualistische houding vinden hier, meer zo dan in Nederland, ondanks wat men beweert.
Historisch gezien is de Vlaming een mens die eigenlijk altijd onderdrukt is. Ik vind de Nederlanders eigenlijk grotere klagers dan de Vlamingen. En nee, individualisme staat hier nog in de kinderschoenen, vergeleken met Nederland.

Maar goed, evengoed zijn er genoeg dingen die op de Vlamingen aan te merken zijn.

[ Bericht 43% gewijzigd door MLI op 08-10-2008 03:25:03 ]
  woensdag 8 oktober 2008 @ 03:26:12 #6
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62221962
Jij bent veel meer een bon-vivante dan ik. Ik zie dat je in België studeert, en ja, je hebt gelijk deze gedachtegang leeft zeker niet echt bij het normale volk. ^^

Ik bedoel: Holland erger dan de hel noemen, zonder gewijzigde toon, dat is hypocriet op zijn minst. Nederland staat verder dan Vlaanderen, volgens mij is de gemiddelde Nederlander veel gelukkiger zelfs.
pi_62221977
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 03:26 schreef Breiniak het volgende:
Jij bent veel meer een bon-vivante dan ik. Ik zie dat je in België studeert, en ja, je hebt gelijk deze gedachtegang leeft zeker niet echt bij het normale volk. ^^

Ik bedoel: Holland erger dan de hel noemen, zonder gewijzigde toon, dat is hypocriet op zijn minst. Nederland staat verder dan Vlaanderen, volgens mij is de gemiddelde Nederlander veel gelukkiger zelfs.
Het allergrootste verschil is volgens mij het profileren. Nederlanders hebben de neigingen om zich te profileren, waar Belgen van nature de neiging hebben in de massa op te gaan.

Wat kun jij slecht tegen kritiek trouwens! Waar maak je je druk om? So what als iemand Nederland erger dan de hel noemt?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 03:33:37 #8
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62221989
De gedachtegang dat Nederlanders onuitstaanbare buren zouden zijn, die voor de Vlaming een grote cultuurshock veroorzaken. Dat is niet een levende gedachte in zowel Nederland als Vlaanderen IMO.
quote:
Wat kun jij slecht tegen kritiek trouwens! Waar maak je je druk om? So what als iemand Nederland erger dan de hel noemt?
Dat is toch geen kritiek? Dat is gewoon plat gelul. Probleem is dat ik als Vlaming mezelf nooit echt verschillend voel van de Nederlander. Limburg en West-Vlaanderen verschillen voor mij evenveel als Noord-Brabant dat doet van Antwerpen in mijn ervaring.
pi_62221993
Inderdaad, in het dagelijks leven merk je daar niks van. En degene die dat wel nog merkt, die stelt zich waarschijnlijk op als de Hollanders waar ze juist zo'n hekel aan hebben.
pi_62222001
Moet je trouwens een kritiek leveren op Vlaanderen, kun je lachen . Belgen kunnen d'r echt niet mee omgaan.
pi_62222009
Plat gelul of niet, het doet wat met je want je wijdt er nogal een OP aan én je hebt de neiging om je te verdedigen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 03:41:09 #12
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62222034
Ik zal erop letten. Het is niet gemakkelijk hoor, mezelf inhouden bij het aanhoren van zaken die ik niet begrijp uit mijn eigen omringde cultuur. Als een Vlaming een klacht heeft, is het vaak één die zo ver gezocht is dat een buitenstaander niet begrijpt waar hij zich druk om maakt. Misschien ben ik op dat vlak Vlaamser dan ik dacht. Oh ironie.
pi_62222063

Dat wijf, wat een seut trouwens . De andere mensen komen nog wel eens met een scherpe vondst maar zij is wel echt walgelijk. Zure tak, doet toch niet echt alsof je bij de koningin van Nederland bitterballen voorgeschoteld krijgt?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 03:53:35 #14
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62222105
Akkoord. Die ratelt gewoon onophoudelijk door over de miezerigste banaliteiten. Ik heb er geen woorden voor rond dit uur. Maar misschien is het vooràl op haar dat ik reageer; ik ben nogal bevooroordeeld over Yves Desmet (hij heeft een vrij degoûtante en schijnheilige smoel).

Ik ga eens zien of er morgen meer mensen zich geroepen voelen dit gesprek te beluisteren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Breiniak op 08-10-2008 03:58:45 ]
pi_62222435
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 03:53 schreef Breiniak het volgende:

Ik ga eens zien of er morgen meer mensen zich geroepen voelen dit gesprek te beluisteren.
Morgen.
 FR
pi_62222543
Haha, het eerste wat ik van de Vlamingen hier hoorde is dat Antwerpen altijd volstroomt met Hollanders in het weekend.

Verder schoppen mensen altijd richting hun grote broer; zoals Nederland dat is voor Vlaanderen is Duitsland dat voor ons. En is Amerika dat voor Frankrijk. Tegelijkertijd maakt men andersom zich nergens druk om; in Duitsland vindt men Hollanders schattig, zoals wij Vlamingen symphatiek vinden. En men in de VS die Fransen maar raar vindt.
Jesus saves but death prevails.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 08:04:27 #17
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_62223038
Vlamingen weten ook wel dat ze eigenlijk bij Nederland horen en niet bij dat andere land waar het hunne zuidelijk aan grenst. Dat ze nog last hebben van vermeende territoriumdrift als er een paar Hollanders in Antwerpen rondwandelen is een soort folklore die we als Nederlanders moeten toejuichen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 09:55:21 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62224973
Vlaanderen!

(Al komt de liefde dus van één kant)
The End Times are wild
pi_62228301
Ik was laatst op zaterdagmiddag in Antwerpen (woon inmiddels een half jaar in Vlaanderen) en moet zeggen dat ik me wel dood zat te ergeren aan de onbeschofte Nederlanders daar! Jemig! Echt zo'n 'ik hoor hier niet bij'-gevoel. Schreeuwen tegen de ober, voordringen, lawaai maken, vast ook pissen tegen de kathedraal... Nederlanders in het buitenland
pi_62228715
Ik heb die ervaring helemaal niet in Antwerpen. Nu gaan we ook, als we gaan shoppen, meestal door de weeks en maar 1 x per jaar op zaterdag (met zusje) ... Dat moet vast schelen. Maar maakt niet uit waar ik verder in het buitenland ben; Hollanders vallen idd zelden positief op (net als Duitsers trouwens)

Wat we wel zeer regelmatig doen is op zaterdagavond naar Metropolis, daar stikt het van de Hollanders maar ook daar gedragen ze zich normaal .. (vast het normale volk wat wegvlucht uit de pathé om voor de hand liggende redenen ) ...

Maar goed misschien valt het ons minder op aangezien we in de grensstreek wonen al bijna 4 jaar en alles hier makkelijk door elkaar heen loopt.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62228828
Meen je dat nou? Ik vind Metropolis Antwerpen ook vreselijk vanwege al die luidruchtige Hollanders.
pi_62228863
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:20 schreef ColdFeet het volgende:
Meen je dat nou? Ik vind Metropolis Antwerpen ook vreselijk vanwege al die luidruchtige Hollanders.
Waarom zou ik iets posten wat ik niet meen?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62230313
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:21 schreef DarkElf het volgende:

[..]

Waarom zou ik iets posten wat ik niet meen?
In de bioscoop zelf vind ik het wel meevallen, maar in die restaurantjes en tentjes pik je ze er meteen uit, hoor.
pi_62230534
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:20 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

In de bioscoop zelf vind ik het wel meevallen, maar in die restaurantjes en tentjes pik je ze er meteen uit, hoor.
Dat je ze eruit pikt wil, in mijn opinie, heel niet zeggen dat ze zich misdragen. Je pikt britten er ook meteen uit (laatst in amsterdam, feilloos herken je ze alleen al aan uitstraling en kleding ) en zo gaat dat met de meeste andere nationaliteiten.

Maar goed, misschien zie jij andere dingen dan wij en vrienden van ons. En misschien scheelt het dat wij áltijd de laatste film nemen.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62230586
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:29 schreef DarkElf het volgende:

[..]

Dat je ze erui pikt wil, in mijn opinie, heel niet zeggen dat ze zich misdragen.

True

Nou ja, een paar keer mensen gezien die zich echt vervelend gedroegen. Maar dat zal dan misschien een incident zij geweest. En verder gaan we meestal maar naar de Kinepolis hier in de stad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')