abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_224980
Het is al eens eerder ter sprake gebracht (o.a. door ons) maar die discussie verzandde toen in een prille romance tussen twee nachtbrakers die wij hier om privacy-redenen niet bij name zullen noemen (en jongens, is er nog wat moois opgebloeid?!!), dus vandaar hier een nieuwe poging.

Want het BLIJFT opmerkelijk dat het uitsluitend vrouwen zijn die het BB-huis (moeten) verlaten - Martin even niet meegerekend, maar Martin... ach, Martin.

Is hier sprake van een Glazen Plafond? Ofwel: worden de vrouwen in het BB-huis door de mannen gedwarsboomd in hun Zegetocht naar de Hoofdprijs?

Of zijn vrouwen gewoon verstandiger en zien ze sneller in dat je beter je biezen kunt pakken als de volstrekte hersendood op de loer ligt?

Of zijn ze zwakker en geven ze sneller op? Een andere interpretatie van deze stelling luidt: nee, niet zwakker - ze hebben alleen niet de mentaliteit van een blind paard, zoals veel mannen (als het gaat om het winnen van een dom spelletje).

Zijn vrouwen misschien te fijnbesnaard voor zoiets als BB? Te wispelturig? Te zeer onderhevig aan hormonale schommelingen?! Te snel "gekwetst"? Te zorgzaam (en dus: heimwee naar man, vriend en/of kinderen)?

Wij persoonlijk weten het niet. Wèl weten wij dat er ooit, in een grijs verleden, zo'n tweeduizend jaar geleden, sprake was van een Tara, een Sabine, een Mona, een Bianca, een Cyrille en een Anouk (6). En nu niet meer. Nu zitten we opgescheept met 4 mannen en 1 Karin.

Niet om lullig te doen, maar dat is een magere score voor de vrouwelijke kijkers die wij nu eenmaal zijn. Zo interessant vinden wij die mannen niet. Eerder oninteressant. En behaard. Maar dat kunnen zij verder ook niet helpen.

Wat is jullie mening?

Een schizofreen is nooit alleen
pi_224981
Interessant onderwerp.
Ik weet ook zeker dat het geen toeval kan zijn dat nu al 6 vrouwen en slechts 1 man het slagveld hebben moeten (?) verlaten.
Zijn vrouwen sneller gekwetst, voelen zij zich eerder buitengesloten, zijn zij het mikpunt van spot?
Meer vragen dus dan antwoorden, ik hoop dat iemand antwoorden heeft.
  † In Memoriam † zondag 28 november 1999 @ 14:54:00 #3
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_224982
Dit is een regelrechte uitnodiging tot generaliseren, maar vooruit dan maar

Ik denk dat mannen en vrouwen op verschillende wijze kinderachtig zijn. Da's een hele diepe he

kijk naar Tara en vooral naar Anouk als kinderen van 12 en 8 die worden uitgenodigd om mee te doen aan de grote big brother wedstrijd en niet verder kijken dan een logeer partijtje.

Jongetjes vinden eigenlijk alles best , het maakt niet uit waar ze zijn zolang er maar andere jongetjes zijn waar ze lekker samen mee kunnen klieren.
Pas als dat samen ontbreekt gaan ze denken aan naar huis gaan zie Bart; steeds weer genomineerd (dat zit hem behoorlijk dwars)
maar lekker samen met Ruud voetballen, lullen met Willem enzo en hij voelt zich weer een stuk lekkerder

The future is after you
  zondag 28 november 1999 @ 15:16:00 #4
262 Re
Kiss & Swallow
pi_224983
ik weet niet hoe het percentage mannen tov vrouwen is qua kijkerspubliek... ik kan me voorstellen dat als er meer vrouwen kijken er meer mannen overblijven.. zou kunnen bij bevoorbeeld de verplichte uitzettingen


sabien werd door V als een echte bitch neergezet terwijl zij de enige was die het huis wat spannender maakte
ANouk en Cyrille werden tezamen genomineerd ook door omstandigheden en daar ze allebij vrouw zijn moest er weer eentje uit

Anouk ging omdat v zo gestuurd heeft ( verlenging onnodig maar goed voor de KC's)

Tara is verkeerd gescreened, Mona had gewoon pech dat V haar niet mocht en Bianca is V te lim afgeweest, zij was niet zwak maar had een 'second' agenda

en als het hormonaal is dan is Karin de enige die voorbij de overgang is... stabieler mischien maar zonder iemand tegen de borst te stuiten slaat dat nergens op

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 28 november 1999 @ 15:18:00 #5
798 voyeur
bemoeit zich
pi_224984
Het zou natuurlijk mooi zijn als ik hier de suprematie van de man als natuurlijk leider zou gaan beargumenteren. Dat zou nog eens wat leven in dit topic blazen. Maar ja, being a man, is het moeilijk een rolmodel te vinden onder de zittende vertegenwoordigers van mijn sexe.
Ruud is ontegenzeggelijk een mannelijk wezen, maar als bekend twijfel ik al lange tijd of ie zuiver in de lijn van Homo Sapiens past. Willem is een roddelnicht, ook al geen waardig vertegenwoordiger en Maurice heeft als bekend een kut. Bart is een man, no doubt about it en een winnaar.
Maar wint ie ook omdat hij man is ?

Kijk wat wij mannen voor hebben is dat we erfelijk belastte nietsnutten zijn. Eens in de maand een beer schieten en dan verder moppen tappen voor de hut met een gerstedrankje onder handbereik. (da's Ruud's waarde weer wel; hij illustreert de evolutie zo levendig). Vrouwen hebben last van doendriften; zijn te aktief voor het sluimerbestaan in die oversizede containter.

Maar daar gaat ie weer, de theorie is geduldig, maar de praktijk weerbarstig. Daar klopt dus niks van als je naar de bewoners kijkt. De meest overactieve vrouw van het hele stel, de immer poetsende, regelende en zorgende van het hele stel is de vast in het zadel zittende Karin.

Wat is het dan?
Tara, Cyrille en Anouk tellen eigenlijk niet mee voor het verhaal. Respectievelijk te jong en dom, er uit gemikt door burgerlijk Nederland (C had het anders nog ver kunnen schoppen), en Anouk.. ach die was gewoon te vlot aan de andere kant van de tv geplaatst. Die schok overleeft niemand.

Hou je er drie over: Sabine met meer karakter dan sociale vaardigheden, Bianca die liever gek was dan gewoon en Mona die door haar verleden in een animeerbar ingehaald dreigde te worden.
Drie vrouwen, drie oorzaken lijkt me. Geen inherent glazen plafond. Misschien wel een in de selectie bepaald probleem. In dit gezelschap zijn de mannen zijn minder extreem dan de vrouwen. Denk dat ze dat in het ech ook zijn.

Dus geen grote alomvattende verklaring gevonden. Helaas.

Overigens zo'n magere score is het toch niet voor de vrouwelijke kijkers: vier behaarde mannen in korte broeken om naar te kijken! Of zijn de twee zusjes van te lang samenzijn toch meer op de eigen sexe georienteerd ?

Here we are now, entertain us.
pi_224985
De mannen in het BB huis hebben de instelling: ik ben er aan begonnen, dus ik maak het af.
De vrouwen hebben meer de instelling: zo lang ik het leuk vind blijf ik, zo niet dan ben ik weg.
Dit laatste gold niet voor Sabine, die ging wel voor de winst, maar had de pech tegenover Bart genomineerd te worden.
Het is niet zo zeer een kwestie van sterk/zwak, meer een kwestie van prioriteiten. Zowel Bianca als Anouk gaven aan het best tot het bittere einde uit te kunnen houden, echter beiden hadden andere prioriteiten (eigen sociaal leven) en vertrokken vervolgens.
pi_224986
De nominatierondes verliepen als volgt:

In de eerste ronde nomineerden de 5 mannen in totaal 6 mannen en 4 vrouwen
In de eerste ronde nomineerden de 4 vrouwen in totaal 4 mannen en 4 vrouwen
In de tweede ronde nomineerden de 4 mannen in totaal 2 mannen en 6 vrouwen
In de tweede ronde nomineerden de 4 vrouwen in totaal 4 mannen en 4 vrouwen
In de derde ronde nomineerden de 4 mannen in totaal 1 man en 7 vrouwen
In de derde ronde nomineerden de 3 vrouwen in totaal 3 mannen en 3 vrouwen
In de vierde ronde nomineerden de 4 mannen in totaal 4 mannen en 4 vrouwen
In de vierde ronde nomineerden de 2 vrouwen in totaal 2 mannen en 2 vrouwen

Als je dit wilt zien als de mannetjes tegen de vrouwtjes dan lijken jullie gelijk te kunnen hebben. De mannen begonnen al met een numerieke meerderheid. Zij hebben er vervolgens met name in ronde 2 en 3 voor gezorgd dat deze meerderheid vergroot werd. En dat terwijl de vrouwen hun stemmen steeds eerlijk over de mannen en de andere vrouwen verdeelden.

Dat brengt mij op de volgende vragen:
- mag je BB wel zien als een strijd tussen mannen en vrouwen?
- zou het verloop van het spel anders zijn geweest als er vanaf het begin evenveel mannen als vrouwen waren?
- en als de vrouwen in de meerderheid waren geweest?
- hadden de vrouwen naar jullie mening meer een front moeten vormen?
- ligt de oorzaak niet eerder bij de vrouwen zelf? Op Sabine en Mona na was geen van hen bereid tot het uiterste te gaan om de hoofdprijs te winnen. Ook Karin niet.

- blijft natuurlijk de vraag of die bescheiden opstelling (Anouk) of de keuze voor een andere doelstelling (Tara, Bianca, Cyrille) cultureel of genetisch is bepaald!

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_224987
quote:
op 11-28-1999 om 03:18 PM schreef voyeur het volgende:
In dit gezelschap zijn de mannen zijn minder extreem dan de vrouwen. Denk dat ze dat in het echt ook zijn.

Ik denk, Voyeur, dat deze absoluut zeker klopt. En dat is zeer waarschijnlijk ook de reden dat alle vrouwen eruit gestemd zijn, of uit zichzelf zijn vertrokken. Te extreem, te wispelturig - in dit gezelschap tenminste. Denk overigens ook dat vrouwen, over all, toch onzekerder zijn dan mannen. Ze denken al snel dat er achter hun rug om zaken gebeuren, en gezegd worden (met Willem in je midden heb je daar trouwens ook wel grote kans op...). Daarnaast denken ze ook mee na over 'wat anderen van ze vinden & hoe ze overkomen'. (Misschien denken ze sowieso wel meer na). Een mooie illustratie hiervan vond in toen Bianca haar microfoon probeerde te 'storen' en ze zei: 'Wat mij het meest dwars zit, is dat ik to-taal niet weet hoe VOO mij naar buiten toe afschildert. Zetten ze een voice-over achter beelden van mij, een stem die allerlei nare dingen zegt? En hoe knippen ze in de banden? Ik wordt knettergek van dat idee. Als ik slechts 1 aflevering van BB zou mogen zien, dan zou ik al veel rustiger zijn.' Ik kan me dit zo ontzettend goed voorstellen, maar het getuigt wel van een nogal vreemde manier denken. Hoewel, vreemd is niet het goede woord; mannen denken domweg niet op die manier, dat is het.

pi_224988
De scheve vehouding wordt voornamelijk bepaald door het vrijwillig opstappen van 3 vrouwen. Als je naar de nominaties kijkt (zie Hunter) hebben de vrouwen het niet slechter gedaan.

De reden waarom de drie vrouwen vrijwillig zijn opgestapt zijn divers, maar hebben wel iets gemeenschappelijk: alle vrouwen gaven toe aan het gevoel dat het genoeg is geweest en dat er zaken zijn die belangrijker zijn dan (omwille van de eer?) je tijd uitzitten.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ruud, die het een periode zelf duidelijk moeilijk had, daarnaast te zien kreeg hoe zijn dochtertje in tranen was, maar om onduidelijke redenen (of toch het geld?)toch besloot dat hij beter in het huis kon blijven. Terwijl Mona het welzijn van haar kinderen voorop had gesteld, en zich aan die uitspraak hield.

Mijn conclusie neigt dan ook naar het aloude fenomeen wat men in het Spaans zo mooi machismo noemt. (Zo herinner ik jullie aan de uitspraak van Bart dat hij ook in het huis zit voor zijn vriendjes, en dat zijn vriendjes trots op hem zullen zijn.)

De moraal van dit verhaal: doe niet waar je geen zin in hebt, laat je niet leven

  zondag 28 november 1999 @ 22:26:00 #10
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_224989
En dan volgt hier mijn bescheiden mening:

Een mogelijke verklaring zou ook kunnen zijn dat er in een groep vrouwen toch vaak meer rivaliteit en onderliggende irritatiegevoelens heersen. Dit betekent dan ook dat een vrouw zich minder snel op haar gemak zal voelen en dus ook sneller zal besluiten om te vertrekken of zich zodanig zal gedragen dat ze weggestemd wordt.

In een groep mannen ontstaat vaak veel sneller een broederlijke sfeer. Er ontstaan wel meningsverschillen maar uiteindelijk leidt dit niet tot echte conflicten en nemen ze elkaar toch in bescherming.

In een groep vrouwen (zelfs als het vriendinnen zijn) zie je toch vaak dat als het er op aankomt er weinig sprake is van loyaliteit.

Naar mij mening is Karin's positie dan ook een stuk steviger geworden nu ze als enige vrouw is overgebleven. Ze hoeft zich geen zorgen meer te maken over tegenwerking van haar sekse-genoten. Ze is dan ook niet meer zo bezig met roddel en achterklap als voorheen, vooral vergeleken met de periode voordat Mona en Bianca het huis verlieten. Anouk en Cyrille waren namelijk geen echte concurrentes.
Voorheen vond ik dat ze de boel vaak liep te manipuleren door allerlei opmerkingen achter iemands rug om, maar dat is nu een stuk minder.

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_224990
Ik wou net gaan reageren maar Jane heeft mijn mening meer dan voortreffelijk verwoord ! Helemaal mee eens !
if you can see the light at the end of the tunnel you're looking the wrong way (barry commoner)


pi_224991
quote:
op 11-28-1999 om 10:00 PM schreef Roark het volgende:
Ik denk ook dat vrouwen, over all, toch onzekerder zijn dan mannen. Ze denken al snel dat er achter hun rug om zaken gebeuren, en gezegd worden (met Willem in je midden heb je daar trouwens ook wel grote kans op...). Daarnaast denken ze ook meer na over 'wat anderen van ze vinden & hoe ze overkomen'. (Misschien denken ze sowieso wel meer na).

Niet misschien, Roark - ze denken ZEKER meer na!! (Kunnen wij weten, of niet dan?!) En ja, vrouwen zijn eerder onzeker, en dat is volgens ons dan ook de reden waarom de BB-vrouwen geen FRONT hebben gevormd, in tegenstelling tot de mannen, zoals Hunter al suggereerde. Dat geldt niet alleen voor de BB-vrouwen, maar voor vrouwen in het algemeen. In hiërarchische situaties (en laten we er vanuit gaan dat de BB-situatie dat is, gezien de geldprijs) zijn vrouwen geneigd elkaar van meet af aan op afstand te houden, terwijl mannen juist naar elkaar toetrekken, om pas op het láátst in eenzaamheid een sprint te trekken - naar de finish.

Om het even heel bot te stellen: op de werkvloer/het kantoor is het moeilijk vriendinnen maken. Ja, met het koffiemeisje dat een beetje stottert - dáár wil het wel mee lukken, maar met collega's cq. directe concurrentes ligt het nèt iets gevoeliger, zeg maar gerust: hypergevoelig. Dat is ook onzekerheid, natuurlijk, maar triest is het wel.

Om weer even terug te keren naar het BB-huis: de vriendschap die Sabine zo moeiteloos opvatte voor Mona, was een typsiche koffiemeisjes-vriendschap: van Mona had Sabine niets te vrezen, en dat wist ze. Dat ze er zèlf eerder uitlag dan haar minder bedeelde vriendin, had weer te maken met de burgerlijke kijkers die in dit topic al eerder werden genoemd: laat die arrogante trut opdonderen!

De vriendschap tussen Karin & Bianca had iets van een èchte vriendschap (voor Karin, dan, want hoe hard Bianca ook riep: "Ik HOUOUOU van jullie!", bij haar vertrek had ze geen oog meer voor haar boezemvriendin), en omdat Karin de enige BB-vrouw lijkt te zijn die zich niet meteen bedreigd voelt door ándere vrouwen (en die dus het minst onzeker is), houdt zij het langste stand. Zij voelt zich met de mannen trouwens ook prima op haar gemak. Stel je de huidige situatie maar eens voor met Sabine op de plaats van Karin - dat had er toch héél anders uitgezien, denken wij.

Een schizofreen is nooit alleen
  maandag 29 november 1999 @ 01:52:00 #13
798 voyeur
bemoeit zich
pi_224992
Twee Zussies, nou niet te ver gaan hé qua generalisaties. Vrouwen denken niet méér na. Weet zelfs niet zeker of mannen zich minder bewust zijn van hun omgeving. [ff ingaan op Roark: ik zou zelf ook knettergek worden van dat gevoel bekeken te worden].
Even toegespitst op de BB setting. Bart is zich behoorlijk bewust van de camera's, de interactie met de buitenwererld en reflecteert zeker op zijn zelfbeeld. (in jargon: hij spiegelt én ziet de weerkaatsingen).

Het geheimzinnige fenomeen dat mannen samen de marathon wensen te winnen; dat ze solidair op de overwinning afgaan; dat ze eendrachtig driekwart Frankrijk rondfietsen en dan toch plots dat eindsprintje trekken... Dat fenomeen vind ik ook verbluffend.

Het zijn toch die beren die je terug ziet. Dat samen jagen door wederzijds erkende ego's; daar zijn we in geoefend (fantastisch dat wé; je voelt je er gelijk weer meerman mee).

Enne, die rust hé. Dat gewoon bladkalm wachten tot er weer een beer nodig is. Dat we in die tussentijd wat meimeren over het leven. Dat is toch wel een belangrijke factor in de Almeerse caravan. Rust, geduld, wait and see. Kijk maar in een beetje regulier café; die mannen zitten er al generaties (stug; toegegeven). Lang op een bankje zitten met de blik op oneindig en een beetje lullen. Daar zijn we van; we vallen elkaar niet aan in verveling; we wachten immers samen op de beer/het bier. En vrouwen...dat zijn dan toch de verzamelaars. Die lopen steeds achter een wortel aan!

Here we are now, entertain us.
pi_224993
Ha 2 zussen,

dit is net de discussie die ik dit weeknd met mijn vriendin had. Aan mij dus de taak om haar uit die plaatsvervangende schaamte te praten.
Mijn eerste idee is dat zo'n hui sniet helemaal representatief is voor een wereldbevolking (althans ik hoop dat ie niet represebtatief is, maar dat is weer een ander verhaal.
Als je kijkt naar de oorspronkelijke bewoners, dan zijn er tot nu toe een man en een vrouw weggestemd dus dat is ee eerlijke 50-50. Kijk je naar de eerste nominatieronde, dan had je (to my recollection) als genomineerden Bart Willem, Martin en volgens mij Maurice en Bianca (minder vrouwens als mannen). De 2 ronde waren de nominaties voor Bart en Sabine (weer 50-50) en de volgende 2 rondes zou ik niet eens mee willen tellen vanwege de deelname van Cyrille en Anouk, waarbij de eerste geen tijd heeft gekregen om zich en plekkie in het huis te laten veroveren, en van de tweede was bekend dat ze er eigenlijk al lang uitwilde. In de laatste nominatieronde was bart wel de tweede genomineerde persoon. Als je dat uitzet tegen het aantal mannen of vrouwen in huis dan zou ik zeggen dat binnneshuis (dus met een correctie voor Cyrille en Anouk) dat er eerder mannen dan vrouwen genomineerd worden.

Het vertrek van Tara is een totaal verkeerde scouting geweest. V dacht te scoren met een lekker ding, dat echter nooit langer dan 3 dagen van husi was geweest (die 10 dagen waren voor haar dus een wereldprestatie) en die in haar carriere eigenlijk nooit iets afgemaakt blijkt te hebben.
Dan hebben we nog Mona als vertrekker. We zullen waarschijnlijk nooit achter Hummie's rol bij haar vertrek komen maar het is duidelijk dat V haar niet meer trok en vond dat ze moest verdwijnen. Wat dta betrfet heeft V een grotere rol in het vertrek van zoveel vrouwen dan wat danook, is V wel vrouwvriendelijk?
Bianca's vertrek vond ik op zich wel erg sterk, maar gezien haar bezwaren vanaf haar entree in het huis vraag ik me wel af waarom ze in godsnaam in dat huis is gaan zitten.

Dan wordt hier nog gezegd dat er bij mannen eerder sprake is van vriendscahp en vrouwen eerder rivaliteit voelen. Waarschijnlijk uit dat zich eerder bij vrouwen, mannen laten het eerder gelaten over zich heenkomen. Tot nu toe tel ik bij de mannen pas 1 koppeltje (W en R) en bij de vrouwen had je K + B en M + S als vriendinnen. In dit huis heb je dus meer vrouwenvriendschappen lijkt mij.

Wat volgens mij wel mee zou kunen spelen, maar wat ik nou ook niet zo zie, is dat vrouwen het eerder gezellig willen maken, eerder wat met zijn allen willen doen, hetgeen gezien de omstandigheden nogallastig is. Evt hangt Bianca's vetrek hier mee samen maar volgens mij heeft het tot nu toe nog geen echte invloed gehad in het huis (behalve een tijdleijke dip van Karin).
Dan heb je nog het effect van de maandelijkse periode bij de vrouwen. Ik weet uit ervaring hoeveel verwarring zo'n period ekan brengen, tis voor mij elke keer weer even aanpassen en over irritaties heenstappen. Ook deze invloed heb ik niet kunnen ontdekken en je ziet het dus niet treug in de nominaties.

Ik zou dus zeggen, maak je vooral niet ongerust en twijfel niet aan jezelf. Twijfel eerder aan V.

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

pi_224994
Het zal wel weer een hormoonkwestie zijn ja.
De enige vrouw die er nog inzit, is een vrouw zonder eierstokken!
Kapot is leuker
  maandag 29 november 1999 @ 13:27:00 #16
739 BadGirl
Pas op hoor, ik blaas!
pi_224995
Wat een domme opmerking.
She's a bad girl, she's a bad girl. Ain't it a shame when a girl goes bad, it's enough to drive you mad.
pi_224996
Sorry, maar ik konstateer alleen een feit(je)
Kapot is leuker
  maandag 29 november 1999 @ 14:02:00 #18
1305 Casey
...psychisch zeer simpel
pi_224997
Om de zojuist door Dion ingeslagen zijweg meteen maar even af te sluiten hier mijn mening.

In dit huis- en dan vooral in het gedrag van de bewoners, zie je de standaard gegeneraliseerde omgangskenmerken tussen vrouw en man.

In wilekurig welke groep-BB of zelfs de bevolking van een land- zie je altijd dat mannen dmv male bonding naar elkaar toe trekken. Vrouwen dan dat veel minder. Mannen nemen elkaar over het algemeen ook in bescherming, vrouwen juist niet. Dit zorgt ervoor dat mannen altijd als de winnaars uit de bus komen. Een paar voorbeelden.

DE 'dubbele moraal'.
Een zaak waar dit het best in naar voren komt, is het ontstaan van de dubbele moraal.
Een man die veel wisselende contacten heeft, wordt door zijn vrienden niet afgezeken, die lachen erom of zijn er jaloers op. Vrouwen vinden dit vaak -bewust of onbewust- geweldig. Vrouwen die veel wisselende contacten hebben, worden niet zozeer door de mannen afgezeken (Het is namelijk alleen in het voordeel van de man dat vrouwen vaak willen!!!) maar door haar eigen vriendinnen. DE enige mannen die zo;'n vrouw afkeuren zzijn demannen die dusdanig onaantrekkelijk zijn, dat ze nooit sex hebben. Het feit dat een vrouw het zgn. met iedereen doet, maar nietmet hun is een hele ernstige belediging, er rest dus niets dan zo'n persoon ook maar af te zeiken. Maar juist de kerels die wel populair zijn maken er geen probleem van. Hieruit volgt, dat de dubbele moraal vooral door gebrek aan solidariteit van de vrouwen zelf veroorzaakt wordt. Wat ze bewonderen in een man, verachten ze van een vrouw, en hierbij krijgen ze hulp van het sneuste deel van de mannen.

dit idee wordt zodra het over de werkvloer of het bb huis gaat, ergens hierboven goed verwoordt mbv de koffie juf vergelijking.

Het is dus zeker zo dat de mannen de grootste kans maken. Maar dat is niet zozeer de schuld van de mannen, maar een gevolg van gebrek aan solidariteit van de vrouwen. Mannen zijn wel solidair, maar dat kun je ze mi niet kwalijk nemen. Als vrouwen ook solidair zouden zijn zouden ze zowel in het BB huis als in de ware maatschappij veel beter kunnen scoren.

Neem dit te harte, dames, samen sta je sterk, zolang je onderling blijft kibbelen winnen de mannen altijd!

Groetjes, Casey

[Dit bericht is gewijzigd door Casey (Datum 29 November 1999).]

pi_224998
Ergens bovenin deze topic werd het al gezegd. Deze topic nodigt uit tot generaliseren, wat in de reactie van casey wel erg sterk naar voren komt.
Praat alsjeblieft noooooooit over 'de'vrouwen en 'de'mannen. Grote kans dat je uit je nek gaat lullen!!

Even iets ander berichtje. Ik werk in een mannenomgeving met slechts enkele vrouwen, die overigens bepaald niet de koffiejuffrouw zijn. Wat ik vooral om me heen zie bij meerdere collega's (dus niet ALLE mannelijke collega's) is juist het GEBREK aan solidariteit naar elkaar toe. Door reorganisaties staat ieders positie min of meer ter discusssie en wat schetst mijn verbazing....geen gelegenheid wordt voorbijgegaan om de eigen positie veilig te stellen, de schuld aan elkaar te geven als iets niet goed gaat en de eer op te strijken als er 'gescoord' is, ook al is dan niet dankzij eigen inspanningen. Op dit moment is er geen vrouwelijke collega die ook dergelijk gedrag vertoont. Op dit moment werken alle vrouwen heel goed met iedereen samen, zonder concurrentieperikelen. In het verleden is dit bij de vrouwen echter ook anders geweest, dus mijn conclusie is dat ELKE generalisatie uit den boze is.

In dat verhaaltje over de dubbele moraal van vrouwen/mannen??? kon ik me al helemaal niet vinden. Altijd gedacht, zelfs gemerkt, dat meerdere (DUS NIET ALLE!) mannen geen hoge dunk hebben van vrouwen die 'veel'romances met mannen hebben, maar als ze de kans krijgen er maar wat graag bovenop springen. Zelf zijn die figuren dan de potente echte man natuurlijk. De meeste vrouwen onderling veroordelen andere vrouwen er volgens mij toch een stuk minder gauw op. Tenzij het een hele mooie vrouw betreft. Dan wil de jaloezie nog wel eens de kop opsteken.

Tiki tokt en tikt als een Tokkie zonder tattoo
  maandag 29 november 1999 @ 15:10:00 #20
1305 Casey
...psychisch zeer simpel
pi_224999
quote:
op 11-29-1999 om 02:02 PM schreef Casey het volgende:

In dit huis- en dan vooral in het gedrag van de bewoners, zie je de standaard gegeneraliseerde omgangskenmerken tussen vrouw en man.


Hoi Tiki,

Dit was de tweede regel van mijn bericht.
Verder: ach, ik weet het niet, ik registreer alleen wat ik in mijn directe omgeving zie, en dan zie ik wel degelijk dat vrouwen elkaar veel harder beoordelen dan mannen. En als ikzelf bijvoorbeeld een keer een opmerking van en van mijn beste vriendn krijg betreffende mijn sexueel gedrag, dan is dat altijd onder 4 ogen. Dan krijg ik wel eens een opmerking in de zin van , Nou Casey, je bent wel erg brak bezig de afgelopen tijd'. Maar mijn vrienden zullen mij nooit in het openbaar afzeiken daarom. Ook kerles die dat wel doen zijn zonder uitzondering van die treurige gevallen die zelf nooit een keer aan de bak kunnen en dat ook nooit zullen door hun trieste instelling. Je weet wel, de kerels die ik ook inn mijn vorige posting noemde.

Maar een generalisering is het zeker. Maar als je het over maatschappelijk trends hebt moet dat wel, anders moet je voor Nederland alleen al 15,6 miljoen beschrijvingen geven...

Groetjes, Casey

pi_225000

Zo is het, Casey! Dat solidariteits-probleem is de kern van de zaak, denken wij. Zoals we weten uit "Voer Voor Psychologen", heerst in het BB-huis het harmoniemodel, en dan geldt: hoe meer "maatjes" je hebt (Ruud), hoe beter je in de groep ligt en dus: hoe groter de kans om die jackpot te pakken. Ruud heeft in zijn leven waarschijnlijk nog nooit iemand de hand geschud die hij níet meteen & blindelings als maatje beschouwde - wat helemaal niet voor hem pleit, maar hij draait intussen lekker, in dat huis. Het is een strategie. En nog hypocriet ook, want Ruud meent er niks van (wat een ACTEUR zat daar gisteren in de dagboekkamer!)

Intussen is het trouwens wel opvallend dat de BB-mannen flink aan het "roddelen" zijn geslagen - en dat beschouwden wij altijd als een typisch vrouwen-gezelschapsspel! Zo zie je maar, Voyeur: zolang er geen grote beren aan de horizon verschijnen en de mannen hun lasso niet tevoorschijn kunnen halen, vermaken ze zich met meisjes-spelletjes! Straks gaan ze elkaars kleren nog lenen - mag Maurice een dagje in dat Bont T-shirt van Ruud rondlopen, en waagt Willem zich voor de camera's in die leuke clownsbroek van Bart!

Overigens was er gisteren een interessante en leuke man/vrouw-discussie in het programma van Theo van Gogh (met Theodoor Holman, Elsbeth Etty en Liesbeth Wytzes) en daaruit bleek eens te meer hoe oeverloos deze discussie natuurlijk is. Het interessantste punt (staat los van dit topic, maar vooruit) was dit: in ELKE relatie is er een winnaar en een verliezer. Altijd. Hoe dan ook. Drie van de gesprekspartners waren het hiermee volstrekt eens (Gogh, Holman, Wytzes). Volgens hen is er altijd één die de macht pakt, en één die de relatie dus knarsentandend en machteloos moet uitzitten. Een beetje de Big Brother-situatie in het klein dus, de gemiddelde relatie. Wij zijn het overigens helemaal niet eens met deze stelling, maar ja, wat zegt dat: misschien zijn wij wel aan de Macht, in onze relatie! Dan zie je de dingen vast in een ander perspectief.

Een schizofreen is nooit alleen
pi_225001
Hoi Casey wat je net schreef klonk al een stuk beter...genuanceerder (eigen omgeving, eigen indruk enzo.....). 'k ben niet boos meer
Tiki tokt en tikt als een Tokkie zonder tattoo
  maandag 29 november 1999 @ 15:34:00 #23
1305 Casey
...psychisch zeer simpel
pi_225002
quote:
op 11-29-1999 om 03:21 PM schreef tiki het volgende:
Hoi Casey wat je net schreef klonk al een stuk beter...genuanceerder (eigen omgeving, eigen indruk enzo.....). 'k ben niet boos meer

Gelukkig maar, ik moet altijd erg hard als er iemand boos op mij is...

pi_225003
quote:
op 11-29-1999 om 03:13 PM schreef The Two Sisters het volgende:

Zo is het, Casey! Dat solidariteits-probleem is de kern van de zaak, denken wij. Zoals we weten uit "Voer Voor Psychologen", heerst in het BB-huis het harmoniemodel, en dan geldt: hoe meer "maatjes" je hebt (Ruud), hoe beter je in de groep ligt en dus: hoe groter de kans om die jackpot te pakken.


Ik denk dat je moet zeggen dat er een harmoeniemodel heerste in het BB huis. Het interessante wordt zometeen dat je niks mee hebt aan je maatjes in het huis, het kijkerspubliek moet gaan beslissen en dus zullen ze zich af moeten gaan vragen wat voor indruk ze op dat publiek achter laten. Bart lijkt dta nu te begrijpen. Om over te bllijven is het harmoniemodel van belang maar om de jackpot te winnen gaat dat niet meer op.

Nog even over de macht in een relatie. Ik projecteer dat meteen maar op mijn eigen situatie en kan het er ook niet in vinden. Het verschilt per onderwerp en dan zit er nog een fluctuatie in d etijd in. Althans zo dnek ik erover, misschien vanavonds maar ens vooleggen.

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

  maandag 29 november 1999 @ 20:49:00 #25
1234 HiZ
Istanbullu
pi_225004
Na het lezen van deze discussie kon ik me niet inhouden om ook maar een duit in het zakje te doen. Ik (man, 36 jaar, homo) denk dat degenen die solidariteit en male bonding noemen als reden voor het relatief grotere succes van mannen in BB voor een flink deel gelijk hebben. Veel mannen hebben de neiging tot het zoeken van maatjes. Nou is het zoeken van maatjes wel iets wat ook vereist dat er maatjes voorhanden zijn. En dat is niet altijd het geval. In het huis zien we dat op een mooie manier terug. Ruud heeft maatjesverslaafd als hij is iedereen tot z'n maatje verklaard, maar hij maakt duidelijk wel onderscheid in z'n gedrag. En daaruit blijkt dat zijn 'beste' maatje willem is, daarna Bart, en vervolgens Karien (veelzeggend dat ie die naam maar steeds fout blijft uitspreken) en tenslotte Maurice. Het aardige hierin is dat als je (lees : ik) als toeschouwer zou moeten vaststellen wie het meest en wie het minst lijkt op Ruud je ook tot deze volgorde zou komen. In de echte mensenwereld buiten het huis zou 'een Ruud' nooit maatjes zijn met 'een Maurice'. Die twee verschillen afgezien van het feit dat ze man zijn teveel van elkaar om aan male bonding te doen. Zelfs in het huis zie je al dat er niet veel chemie is tussen de heren.
Maarre.. wat doen die maatjes nou met elkaar ? Maatjes kletsen met elkaar over voetbal, auto's, vrouwen (en ja.. zelfs over mannen soms :-), de wereld staat niet stil ). Maar wat doen maatjes NOOIT ?? Maatjes gaan nooit graven in de psyche van hun andere maatjes. De reden waarom ze dat niet doen is dat het het maatjesschap verknoeien. Als het een beetje meezit heeft zo'n man naast al z'n maatjes ook nog iemand met wie hij wel over z'n intiemere gevoelens kan praten (partner bijvoorbeeld) zo niet, jammer dan, als het allemaal teveel wordt zijn er altijd nog therapeuten, maar z'n maatjes blijven daarbuiten.
Bij vrouwen zie ik een heel andere neiging (en nou niet zeggen dat ik niks van vrouwen weet; ik ben opgegroeid met 5 zusters en heb ruim 8 jaar intensief samengewerkt met een team van 3 vrouwen) namelijk de neiging om 'vriendinnen' te zoeken. De andere 'meiden' waarmee je je gevoelens twijfels, emoties gaat delen. Zeker, vriendinnen praten ook met elkaar over wereldse zaken als sport enzovoort. Maar even makkelijk over de diepere zaken die hen bezighoudt. En dat is vaak de reden waarom het tussen vriendinnen makkelijker misgaat dan tussen maatjes. Met maatjes deel je eigenlijk alleen een lekker en oppervlakkig gevoel, terwijl je met vriendinnen veel meer deelt, waardoor je ook hogere eisen aan ze stelt. En als er hogere eisen worden gesteld is het ook makkelijker in de fout te gaan en volgens mij wordt daardoor het verschil in solidariteit ook verklaard. Mannen zijn dus niet zozeer solidair omdat ze elkaar zoveel aardiger vinden, maar er staat domweg meestal veel minder op het spel. Als de inzet hoger wordt (het eigenbelang bijvoorbeeld bij een reorganisatie) wordt het mes even makkelijk in de rug van het voormalige maatje gezet.
De reden voor het verschil weet ik niet zo precies. Ik denk dat het het veiligste is om te veronderstellen dat het wel voor een deel biologie en voor een deel socialisering is.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')