abonnement Unibet Coolblue
pi_62180470
Ik heb een lasapparaat op de kop getikt om een boottrailertje wat op te knappen. Het lassen zelf moet ik nog oefenen maar nu kom ik op het volgende probleem: ik moet lasdraad kopen voor het apparaat want het gaat wel erg snel.

Het apparaat zelf is een Kinzo Easy MIG 101 en ik ben er reeds achter dat ik een gevulde lasdraad moet hebben.
Op het moment zit er draad in van 0,8mm dik maar mijn vraag is of ik er ook dikker lasdraad in kan doen en vooral wat voor lasdraad ik moet kopen! Is dat spul universeel? Ik zie nl. diverse diktes en prijzen en kan in de gebruiksaanwijzing die ik via Kinzo heb aangevraagd helaas niets vinden over het te gebruiken lasdraad.

Het apparaat heeft trouwens geen CO2 of andere gastoevoer.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_62200002
Er moet speciaal lasdraad in omdat je geen CO2 flesje hebt. Bij profi lasbedrijven zal je dit draad niet vinden, die hebben alleen universeel lasdraad wat met de CO2 fles moet worden gelast.

Dus je kan geen universeel lasdraad gebruiken! Ik heb overigens geen idee waar dit speciale lasdraad te koop is. Tijdje geleden was het in zwang voor die hobbyapparaatjes, maar omdat het zo slecht last is het uit de gratie geraakt.
Eerst wordt het zuur. Dan wordt het zuurder. En dan is er geen geld meer.
pi_62215704
Dit is ook zo'n hobbyapparaaatje... en ik ben gewoon vergeten Kinzo te bellen vandaag
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 22:35:28 #4
545 dop
:copyright: dop
pi_62216670
je hebt een gevulde draad nodig

in het draad zit een poeder die de functie overneemt van het schermgas

linkje mig/mag
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_62356550
Dank je.. maar als ik vervolgens ga googlen op lasdraden kom ik weer tig verschillende soorten lasdraad tegen in verschillende prijsklassen. Sommige verkoperd, andere weer niet. Sommige 1.0mm dik, andere weer 1,2mm enz, enz. Maar betekent dat dat ik elke lasdraad kan gebruiken als het apparaat die draad kan doorvoeren?


Oh, en Kinzo gebeld en dan geven ze een type aan dat ik op het web niet kan terugvinden |( 31L500...
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
  maandag 13 oktober 2008 @ 19:48:34 #6
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_62359153
De dikte lasdraad die het apparaat kan verwerken is aan te passen door een andere binnengeleidingsslang(soort van buitenremkabel), een ander setje rollen die de draad aandrijven en een andere lastip voor in de toorts, al deze delen zijn maat afhankelijk en heb je dus voor bv 0,6-0,8-1,0-1,2 mm enz enz
Welke er voor jouw apparaat zijn weet ik niet maar ga er maar van uit dat het vermoedelijk ophoud met 0,8 mm, voor het lassen van 1,0 mm heb je al redelijk veel stroom nodig en een behoorlijk sterk aandrijfmotortje ik denk niet dat je apparaat dat gaat trekken.
Zou ook niet echt nodig hoeven te zijn want met 0,8 moet je het meeste hobbywerk wel aan elkaar kunnen bakken, als het rupsje te klein is dan kun je ook "stapelen", dwz meerdere malen een rups leggen en zo een "stapeltje lassen bovenop elkaar maken totdat je de gewenste dikte hebt.

Beetje verneukeratief met gevulde draad is dat je wel 0,8 mm draad gebruikt maar effectief waarschijnlijk niet meer dan 0,4 mm aan staal toevoegd aan de las, je zit dan dus aan het max van het apparaat maar maakt nog steeds miniscule lasjes alhoewel dat waarschijnlijk ook wel het doel van het apparaat is--->autoplaatwerk van 0,6 mm dik repareren.
Als je van plan bent om een paar HE-120's aan elkaar te bakken denk ik dat je beter voor een paar dagen een flink apparaat bij de bomij kunt huren.


accesoires kopen voor kinzo-ferm en aanverwante shit is tricky, ik geef je de meeste kans door naar een bouwmarkt te gaan die kinzo verkoopt, doen alsof je neus bloed en zeggen dat je in het verleden het apparaat bij hun hebt gekocht en nu een paar rolletjes lasdraad wilt hebben en of ze dat even voor je kunnen bestellen, werkt meestal zonder moeilijk gedoe.....

Om je vraag volledig te beantwoorden: lasdraad is niet "universeel" en is er idd in honderden verschillende types wat grotendeels neerkomt op verschillende legeringen.
Denk maar aan alle types RVS, verschillende sterktes constructiestaal enz enz en voor ieder klusje is er, in principe, een speciale draad.
Voor universele lasbedrijven is het natuurlijk geen doen om 100-en soorten draad op stock te houden en dus zit er meestal toch gewoon een "universeel" draad in het apparaat waarme je nagenoeg alles aan elkaar kunt bakken in de meest voorkomende situaties(lasposities).
Dus ja; er bestaat toch wel zoiets als een "universeel" draad maar dat is dan wel een compromis tussen lasbaarheid/uiterlijk/sterkte enz enz
Als je de draad van kinzo koopt heb je goede kans dat je met een gemakkelijk te lassen universeel draad thuiskomt waarmee je goed uit de voeten kunt in de meest voorkomende situaties, alles wat je zelf kiest/koopt is dan een behoorlijke gok die ik niet zou nemen

[ Bericht 21% gewijzigd door robber57 op 13-10-2008 20:08:05 ]
  maandag 13 oktober 2008 @ 20:28:05 #7
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_62360369
Ik vind via google niet veel over je apparaat behalve deze: http://members.fortunecity.com/toolskinzo/id20.htm
waarbij als max diameter 0,9 fluxcore wordt opgegeven en 90 Amp max stroom.
Das niet heel beroerd maar het houd ook niet echt over, ik gok dat je er maximaal 3 mm plaat en lichte kleine kokertjes wel mee aan elkaar kunt lassen, evt mbv stapelen.
Vergeet overigens niet dat je bij stapelen met fluxcore voor iedere nieuwe laag die je toevoegt eerst de gesmolten fluxkern van de las moet afbikken anders hecht de volgende rups niet.
Ieder brokje flux dat je daarbij laat zitten zorgt in de nieuwe las die je erop legt voor een "insluiting" en resulteerd in een (zeer) zwakke las.
pi_62389592
Hoi Robber57,

Bedankt voor je reactie. Uit je mail en deze posts begrijp ik dat ik niet bepaald het juiste lasapparaat heb gekocht om mn boottrailer te repareren geloof ik en dat het beter is om een ander apparaat te kopen. Denk dat ik dat dan maar ga doen...

Ik was niet van plan m voor autoplaatwerk te gebruiken namelijk.. en de balken die ik moet voorzien van een lasje zijn iets van 3mm ofzo? De las lijkt namelijk los te laten; zie een klein spleetje en wat roest erom.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
  woensdag 15 oktober 2008 @ 00:59:28 #9
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_62393852
Ik zou eerder overwegen om wat knaps te huren voor een dagje/weekend ofzo, houd er wel rekening mee dat op 220 volt mig lassen nooit echt een succes is tenzij het een "inverter" is, dwz een elektronische lastrafo ipv een koperen lastrafo.
Het benodigde vermogen om met een 0.8 of 1.0 mm draad te mig lassen komt nou eigenlijk net niet uit een gewoon stopcontact van 16 ampere mede door de verliezen van de koperen trafo, een inverter is efficienter( en duurder) en daarmee kan het wel redelijk goed.
Inverter mig apparaten zijn vrij zeldzaam en kostbaar, de meeste mig apparaten zijn op basis van een koperen trafo.
Een inverter herken je aan het gewicht; een koperen trafo is loodzwaar, een inverter is veel lichter.

Wat wel goed gaat op 220 volt is TIG lassen, dat is een beetje zoals "ouderwets" autogeen lassen met acetyleengas/zuurstof en een los draadje toevoegen, alleen gebruik je ipv een gasvlammetje een elektrisch vlammetje/vlamboog welke je maakt met een pistooltje met een wolfram elektrode, het materiaal toevoegen doe je door een lasdraadje van 2 mm in het smeltbadje te dopen en af te laten smelten
Als je een beetje een vaste hand hebt en iemand in je omgeving die het even kan voordoen( vraag bij een lasbedrijf of je even mag meekijken met iemand die tig lassen doet) en je alleen 220 volt tot je beschikking hebt is dat te overwegen.

Met tig lassen maak je superiere lassen en voor gewoon staal heb je niet het speciale/dure 100% argon gas nodig, de "standaart" mig gasmix van 80/20 koolzuur/argon is afdoende.
Enigste andere alternatief op 220 is elektrode lassen wat ook goed te doen is maar vereist wel dat je het moet kunnen, elektrode lassen is vooral in het begin lastig omdat de "slak" vorming veelal tot insluitingen lijd wat slappe lassen oplevert, veel oefenen is het enigste wat daartegen helpt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')