abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_224564
Deel 1 wordt mede door de lengte van de artikelen wel erg groot. Plaats dus vanaf nu hier je gescande en overgetikte artikelen uit kranten, tijdschriften en andere media.


Drie linkjes met reacties op BB van Planet Multimedia:

http://www.planet.nl/multimedia/1999/2611/e.shtml
http://www.planet.nl/multimedia/1999/2611/f.shtml
http://www.planet.nl/multimedia/1999/2611/g.shtml


------------------
Klik hier voor mijn Big Brother Nieuws & Stripjes site

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 30 November 1999).]

pi_224565
http://www.ad.nl/

--------------------------------------------------------------------------------
Brother Ruud beperkt commercieel houdbaar

‘Voor een serie advertenties kan Ruud een ton vragen'

door Angela Bekkers

Gaat de bekendste Ruud van Nederland, als hij straks vrij komt, mompelend en knuffelend de media veroveren? Reclamemakers zien wel wat in deze gevoelige Big Brother, maar vrezen ook dat zijn roem van korte duur zal zijn.

Dick Benard, broer van Ruud, heeft al ‘ontzettend veel' aanbiedingen gekregen van bedrijven die geïnteresseerd zijn.
Marktonderzoeker en reclamemaker Paul Sikkema denkt echter dat het niet zo’n vaart zal lopen. “De deelnemers zijn toch te gewoon en te oppervlakkig om die roem lang te dragen. En daarom ook maar beperkt interessant voor reclamedoeleinden.''

Marketing-expert Sikkema vindt dat Ruud alleen reclame moet maken voor iets dat bij hem past. "Ik zie hem geen commercial doen voor een shampoo. Hij is nou niet het type dat ik associeer met een goede uiterlijke verzorging. Zoals we hem zien in het BB-huis loopt hij er een beetje ‘shabby' bij. Ik zou hem dus ook niet vragen voor een kledingmerk. Maar ik zie hem wel racefietsen of gitaren aanprijzen.''


I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
  zaterdag 27 november 1999 @ 12:01:00 #3
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_224566
Nog een keer Willem wint. Dit maal iets uitgebreider. Bron Nipo

Vrouwen vallen op Willem, mannen houden het op Ruud

Willem is bij 22% van de Big Brother kijkers favoriet, op de voet gevolgd door Ruud, die op dit moment van 20% van de kijkers zou mogen winnen.

Dit blijkt uit onderzoek onder circa 1.500 Nederlanders van 10 jaar en ouder.
De enkelingen (3%) die nog nooit van Big Brother hebben gehoord, zijn te vinden onder de allerjongste ondervraagden. Verder heeft 58% toch tenminste wel een keer naar het programma gekeken. Hoewel er meer vrouwen zijn die vrijwel geen uitzending missen (30% van hen kijkt (bijna) altijd), geeft 35% van de mannen toe er af en toe of vaker naar te kijken.

Over wie het Big Brother huis als eersten mogen verlaten is er weinig verschil van mening: Anouk (die volgens de kijkers donderdag zal vertrekken) en Maurice liggen duidelijk minder goed. Ook Bart is niet echt populair, hoewel jongeren tot 20 jaar hem liever zien dan Karin, die vooral door haar vrouwelijke leeftijdsgenoten gewaardeerd wordt. Maar de strijd om het kwart miljoen moet wat het publiek betreft tussen Willem en Ruud worden uitgevochten.

Bijna een kwart van de vrouwen die naar Big Brother kijken, geeft aan Willem de voorkeur, Ruud wordt door 16% van hen genoemd, terwijl Karin door 14% van de vrouwelijke kijkers als winnares wordt getipt.
Onder de mannen die kijken is Ruud favoriet: 25% van hen ziet Ruud het liefst als winnaar en 21% van hen geeft aan Willem de voorkeur. Omdat er meer vrouwen kijken, zou Willem het meest in aanmerking komen voor de slotronde.

Opvallend is ook dat Ruud zowel bij de jongste kijkers (10-15 jaar) als bij de ouderen (60 jaar en ouder) goed scoort, terwijl Willem beter ligt bij de rest van het publiek.

Dat Ruud uit het Zuiden van het land afkomstig is, blijkt ook het feit dat hij daar het meest geliefd is: 30% van de Zuid-Nederlandse kijkers ziet hem graag als winnaar.
Willem doet het vooral goed in het Noorden (26%), maar haalt ook in de rest van het land meer dan 20%, terwijl slechts 11% van de Noord-Nederlanders een voorkeur uitspreekt voor Ruud.

De waardering voor het Big Brother programma daalt met de leeftijd: kinderen geven het hoogste rapportcijfer (7.7), terwijl de oudere kijkers niet hoger komen dan een 4.9. Degenen die vrijwel dagelijks aan de buis gekluisterd zitten, waarderen het programma met een 8.3.

Wie de uiteindelijke winnaar gaat worden, is natuurlijk nog niet te voorspellen. De bewoners hebben het immers als eerste voor het zeggen met hun nominaties. Van de kijkers zegt 3% een paar keer gebeld te hebben om mee te stemmen over het vertrek van een genomineerde. Nog eens 6% zegt 1 keer gebeld te hebben. En omdat mannen en vrouwen ongeveer evenveel bellen en jongeren vaker dan ouderen, maar West-Nederlanders absoluut vaker dan Zuid-Nederlanders, tja....., dan kan Karin het ook nog worden.

Methode: NIPO Telepanel, het veldwerk heeft plaatsgevonden op 20 en 21 november 1999 (n=1.487)

Bij publikatie of verspreiding graag de bron, NIPO, het marktonderzoekinstituut vermelden. Voor eventuele vragen kunt u terecht bij het NIPO, Ellen Couvret (020-5225 403) of Ronnie van Rulo (020-5225 924).

Op de uitkomsten van dit onderzoek zijn steekproefmarges van toepassing. Als gevolg van afrondingen kan het voorkomen dat de percentages niet precies tot 100% optellen.

Haalt gelijk bij rechter.
pi_224567
uit het Deventer Dagblad :


Voetbalfans willen vechten

Almere - Supporters van Feyenoord en Ado Den Haag hebben een afspraak gemaakt om op 12 december op het Big Brother terrein in Almere met
elkaar op de vuist te gaan. ook gaan de fans proberen het televisie huis te bestormen. Dat hebben enkele voetbalsupporters tegenover deze krant
bevestigd. Het gaat om de harde kern van beide clubs, waarvan een groot deel een stadionverbod heeft gekregen voor wangedrag tijdens wedstrijden.

Even mijn persoonlijke commentaar als Den Haag fan...
1 Feyenoord en Den Haag zijn juist 2 supportersgroepen die elkaar wel (redlijk) liggen.
2 Vanuit Haagse bronnen weet ik niks.

Maar toch, ik kwam het bericht tegen dus ik wilde het jullie niet weerhouden.

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_224568
Negen nieuwe artikelen geplaatst op http://home.wanadoo.nl/goodyman

Inmiddels bestaat het artikelen archief uit 284 ( )artikelen....en er komen er dagelijks bij....

net niet te oud
pi_224569
1 van de hierboven genoemde artikelen:


Artikel op BN/De Stem Online dd 27 november 1999.

Bredanaar Ruud is Big Business
Door Paul Verlinden

BREDA - Dick Benard heeft een verhuisbedrijf in Breda, maar sinds zijn broer Ruud een nationale beroemdheid is door zijn verblijf in het Big Brother-huis, is hij een groot deel van zijn tijd bezig met het te woord staan van zakenlui die Ruud willen inschakelen voor commerciële doeleinden.
"Het gaat over bier, sportspullen, kleding, auto's. Alles eigenlijk", zegt Benard. "Als Ruud overal op in gaat, is-ie binnen vier maanden miljonair."
Ruud 'Pollo' Benard is Big Business. Met zijn rode petje, blonde manen, uitspraken als 'even knuffelen', 'maatje' en 'godverdikkie' is de rijzige Bredanaar de opvallendste verschijning in het Big Brother-programma. Een type waar reclame- en marketingmensen van dromen.
"Ik denk dat we Ruud op veel plaatsen gaan tegenkomen. Je kunt hem een beetje vergelijken met Erik Hulzebosch, die jongen heeft de Elfstedentocht niet gewonnen maar je ziet hem wel overal terug", zegt Gerard Gielen, eigenaar van een marketingadviesbureau in Breda en bevriend met Ruud. "Je kunt Ruud aan een aantal producten koppelen. Bijvoorbeeld een biermerk, aan kleding, aan NAC en aan alles wat met Brabant te maken heeft", is Gielens' inschatting. Er is immers een link tussen Ruud en Oranjeboom. Op tv vertelde hij dat hij in de Bredase brouwerij heeft gewerkt en hij praat vaak over café De Bommel waar hij de nodige Oranjeboompjes naar binnen werkte in zijn leven. "We zien niet zo snel een rol voor hem in een commercial. Want daar hebben we andere concepten voor. Maar in gedrukte advertenties en zeker op het gebied van promotie zouden we misschien wel het een ander met hem kunnen doen", zegt woordvoerder Jan Laurijssen van Interbrew.
Merk
Handige ondernemers spelen nu al in op populariteit van Ruud. Zo verkoopt de Fop-Shop in Breda 'Ruud-pakketten', compleet met pet en pruik. En een bakker in Haarlem haalde de publiciteit met marsepeinen Ruud-poppetjes, die hij verkoopt voor f 12,95 per stuk.
Om te voorkomen dat iedereen met Ruud aan de haal gaat zonder dat hij daar zelf een cent van ziet, heeft zijn familie onlangs de naam 'Ruud Benard' en zijn bijnaam 'Pollo' als merk gedeponeerd bij het Benelux Merkenbureau.
De aanvraag is ingediend door advocaat mr. E. Mulderink. Bekende uitspraken van Ruud als 'even knuffelen' en 'maatje' zijn niet gedeponeerd. "Dat is heel moeilijk", zegt Mulderink. "Wel kun je voor een deel terugvallen op de auteurswet. Een product met daarop een foto van Ruud en de woorden 'even knuffelen' kan bijvoorbeeld aangepakt worden via die wet."
Volgens Mulderink heeft Ruud nog niet getekend voor de deponering bij het merkenbureau, dat kan ook later nog. "Maar hij weet er wel van." De mensen in het BB-huis hebben toch geen contact met de buitenwacht? Volgen broer Dick is Ruud inderdaad al in een vroeg stadium via de dagboekkamer geïnformeerd dat hij als 'merk' zou worden geregistreerd. "Maar dat was vooral uit voorzorg, zodat hij wist dat dergelijke dingen zouden kunnen gebeuren."
Move It
Dick Benard heeft ondertussen ook de naam van zijn verhuisbedrijf 'Move It' gedeponeerd. Die naam prijkt op het rode petje dat Ruud vaak draagt en dat petje begint een handelsartikel te worden. Deze week is hij begonnen met de verkoop van de petjes à f 24,95 per stuk. "Er is veel vraag naar, in eerste instantie heb ik er 300 laten maken, maar dat is veel te weinig, blijkt nu al." Om de merchandising rond Ruud en zijn mogelijk promotionele activiteiten in goede banen te leiden, is professioneel management onontbeerlijk. "We zijn op zoek naar een manager. Probleem is een integer iemand te vinden. Als je iemand benadert, zie je al snel dollartekens in zijn ogen staan", zegt Dick Benard.
"Uiteindelijk zal Ruud zelf aan moeten geven wat hij wil", zegt zijn broer. "Misschien zegt hij wel 'bekijk het maar, ik ga niet overal linten doorknippen om winkels te openen'. Zelf denk ik dat hij voor meer duurzame contracten moet gaan, bijvoorbeeld in de sportwereld. Dat past bij hem."
Overigens zit niet iedereen op Ruud te wachten. Nadat wielerbaas Cees Priem had geroepen dat hij Ruud - die soigneur is in de wielerwereld - wel bij zijn ploeg wilde hebben, reageerde sponsor Farm Frites afwijzend. "We zitten niet op de komst van Ruud te wachten (...) We moeten wel serieus blijven", aldus een woordvoerder van Farm Frites in het Algemeen Dagblad. Broer Dick haalt er zijn schouders over op. "Waarom zou Ruud voor een bescheiden salaris bij Priem gaan werken als hij met promotiewerk het veelvoudige kan verdienen."

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_224570
En nog 1tje

Artikel in de Prive 48:

De week van Hummie:

' IK VERWAARLOOS MIJN GEZIN NIET!'

"Nee, mijn moeder is er niet, ik ben ook pas net thuis van mijn werk. Ik sterf van de honger, maar de koelkast is helemaal leeg. Dus ze zal wel naar Albert Heijn zijn....Hoop ik! zegt Hummie's 23-jarige zoon Mars. Hij is als productiemedewerker betrokken bij het Big Brother-huis-project. "Het is een fantastische klus. Ik zorg ervoor dat alle spullen in het huis komen. Het is ongelooflijk zoals Nederland meeleeft. Neem nou die cadeautjes-actie van de bewoners deze week. Ik hoefde maar een kik te geven en het hele bedrijfsleven bood spontaan alle medewerking aan. Voor Big Brother staat iedereen klaar!" vertelt Mars die in zijn enthousiasme even zijn honger vergeet.

Een half uurtje later zegt Hummie's vriend Bert:" Nee, Hummie is er niet. Ja, Mars en ik zijn weer alleen. Ik word ook verwaarloosd. Ze is nu bij haar moedertje, dat moet wel hoor, want die vindt ook dat zij enorm verwaarloosd wordt. dus het zal wel laat worden vanavond. Geen idee hoe laat ze thuis komt. Als Hummie zegt:" Ik ben onderweg", dan weten we ongeveer hoe laat ze binnenkomt. Maar als ze zegt:" Ik ben zo terug, ik blijf maar eventjes", dan loopt het meestal wel uit.."

"Welnee, ik verwaarloos ze helemaal niet. Hoe komen die schatten er toch weer bij? Als Mars zegt dat de koelkast leeg is weet hij dat deze ook zo weer vol komt.Zo is dat!" reageert Hummie geruststellend. Klopt het dat een vorige bewoner weer kan opgenomen worden in het huis? "Ja, dat heb je goed gehoord. Maar, dat mag alleen een oude inwoner zijn die niet vrijwillig is weggegaan. Dus het is absoluut niet mogelijk dat bijvoorbeeld Mona terugkomt. Maar ook Tara of Bianca niet, begrijp je wel? Maar dus wel Martin of Sabine", zegt Hummie op een toon die meer verraadt dan ze wil zeggen. "Het is weer een enige week geweest", vervolgt de bezige hoofdredacteur. "Je moet ook weten dat we de afgelopen dagen handenvol werk hebben gehad om alle schenkingen van het Nederlandse bedrijfsleven, fabrikanten en uitgeverijen te verwerken. Zo ongeveer iedereen die we beschikbaar hadden heeft er aan mee moeten werken. De reacties op het idee van de bewoners om 1000 pakjes voor kinderen in ziekenhuizen en andere instellingen te maken waren ongelooflijk hartverwarmend. Al vraag ik me af of onze bewoners op tijd klaar komen, want het is wel heel erg veel. Ze zijn er nu dag en nacht mee bezig. Het zou jammer zijn als ze het niet redden. Hulp van buitenaf is absoluut niet toegestaan, dat weet je toch? Nee, ook niet stiekem!"


I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
  maandag 29 november 1999 @ 13:31:00 #8
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_224571
[URL=http://www.parool.nl/actueel/lunchnieuws/335022760.html

AMSTERDAM]http://www.parool.nl/actueel/lunchnieuws/335022760.htmlAMSTERDAM[/URL]

- SBS6 komt in februari 2000 met een kopie van het Veronica-programma Big Brother, en daar zijn de volgelingen van Fons van Westerloo trots op ook. Hoezo, zwaktebod? Bij de commerciële stations is alles gepermitteerd om hoge kijkcijfers te behalen en dan is een beetje jatwerk, in dit geval van Veronica, nu eenmaal onvermijdelijk.

Producent John de Mol, ook maker van Big Brother, sluit tien kandidaten op in een bus (type dubbeldekker) die vervolgens gedurende vier maanden door Nederland gaat toeren. Degene die aan het einde van de rit nog in de bus zit, wint tegen de één miljoen gulden.

Intussen blijft Big Brother bij Veronica commercieel een groot succes. De officiële internetsite van het televisieprogramma heeft inmiddels één miljoen gulden aan reclame-inkomsten opgebracht. Internetaanbieder Planet Internet verdient naar eigen zeggen circa 750.000 gulden per maand met reclame.

Een reclamefilmpje van dertig seconden rond het programma kost ongeveer 30.000 gulden. Rond de laatste uitzending moet een spotje 42.000 gulden opbrengen.

In het land lijkt de Big Brother-gekte nog niet over haar hoogtepunt te zijn. De eerste clubdag van de zogeheten Willem Big Brother Fanclub trok gisteren in Groningen een paar honderd fans. In het sportcentrum van de Rijksuniversiteit Groningen hield de fanclub van de bewoner van het Almeerse Big Brother-huis een zaalvoetbaltoernooi. Deelnemers en toeschouwers bekeken na afloop gezamenlijk de zondaguitzending van het populaire Veronica-televisieprogramma.

[Dit bericht is gewijzigd door Quenda (Datum 29 November 1999).]

pi_224572
Ik heb weer zeven nieuwe artikelen geplaatst op... http://home.wanadoo.nl/goodyman/

onder andere Big Cindy uit de nieuwe revu 48, en weer een paar artikelen uit de verschillenden roddelbladen...


Veel plezier...

net niet te oud
  maandag 29 november 1999 @ 22:03:00 #10
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_224573
Uit De Leeuwarder Courant 27-11-"99

Snekers brengen Big-Brother-huis in kerststemming.


SNEEK>-Het Big-Brother-huis in ALmere wordt in kerststemmning gebracht door het Sneker bedrijf Peba.De importeur van kerstversieringen is door het productiebedrijf van John de Mol ingeschakeld.

Directeur Lex Vergnes is laaiend enthousiast over de opdracht."We moeten onder andere zorgen voor buitenverlichting".
Verder laten we uit de Verenigde Staten speciale muziekdozen komen voor de bewoners. Daarbij hebben we gezocht naar iets wat bij hen past.Voor Willem is dat bijvoorbeeld een doos in de vorm van een keukentje en voor Karin een met katjes.

Het is voor Peba geen probleem aan voldoende kerstartikelen te komen: het bedrijf importeert 12.000 verschillende, die in heel Europa bij groothandels worden afgezet

pi_224574
Subject: Endemol vanwege Big Brother voor rechter gedaagd


AMSTERDAM (De Financieele Nieuwsdienst) - Het Britse mediabedrijf Planet 24 heeft Endemol voor de rechter gedaagd. Planet 24 beschuldigt John de Mol Producties ervan het idee voor 'het menselijke drama' Big Brother te hebben gestolen. Dat meldde het Britse vakblad Broadcast afgelopen vrijdag. De zaak zal voor een Nederlandse rechter dienen.

Het door ex-popster Sir Bob Geldof opgerichte Planet 24 vindt dat er 'inbreuk is gemaakt op het door Planet 24 bedachte format'. Endemol zou drie jaar geleden een optie hebben genomen op het programmaconcept. Toen de optie na een jaar was afgelopen heeft Endemol de optie niet verlengd, maar het programma vervolgens wel gemaakt, zo luidt de versie van Planet 24.

Woordvoerder T. Notermans van Endemol bevestigde vanmorgen desgevraagd dat er een dagvaarding is ontvangen. Wanneer de zaak precies dient is nog niet bekend. Notermans zei verder dat EndeMol de rechtzaak 'vol vertrouwen' tegemoet ziet. Van het stelen van een programmaformat is volgens hem geen sprake.


29/11/1999

  woensdag 1 december 1999 @ 12:49:00 #12
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_224575
(beetje off topic, maar aangezien het de BB-hype betreft, toch geplaatst in deze topic


Beste Bruna klant

Bruna is helemaal in de ban van Big Brother. U kunt nu stemmen welke
boeken de bewoners voor Sinterklaas krijgen en bovendien kunt u kans
maken op een VIP-arrangement naar Big Brother.

Op 5 december geeft de Sint de bewoners elk een boek. Welke boeken dat
worden, kunt u bepalen. Doe mee aan de Big Brother boekverkiezing en
bepaal o.a. of Ruud het boek de 'TOP 500' of 'Erotische massage' krijgt.
En wat dacht u van Willem? Is 'het Kookschrift van een kookgek' iets
voor hem of geeft u hem liever een boek van Youp van 't Hek? U heeft
het allemaal voor het zeggen!

Wilt u de bewoners een extra steuntje in de rug geven, maak dan een
Sinterklaasgedicht voor hen. De leukste gedichten worden door
Sinterklaas aan de bewoners gegeven. Tot slot kunt u ook nog mee doen
aan de Big Brother prijsvraag, waarmee u kans maakt op het
VIP-arrangement naar Big Brother. Alle reden op naar de Big-Brother
pagina te surfen dus!
http://www.bruna.nl/bigbrother

  woensdag 1 december 1999 @ 14:12:00 #13
1394 Tazz
Vakmanschap is... *hips*
pi_224576
Ook vandaag in trouw een interview met 'onze' Danny Roodbol. Het staat al verder op het forum dus om crossposten te voorkomen, kijk op: http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/002538.html

Tazz

"ooit geweten wat je allemaal met de beugel van een Grolsch flesje kan doen???"
  woensdag 1 december 1999 @ 19:09:00 #14
228 Big Brother
is watching too
pi_224577
Op de volgende pagina van De Digitale Stad
staat een leuk stukje over Big Brother en internet, waar Fokzine ook wordt genoemd.
http://www.dds.nl/~krantb/

pi_224578
http://www.showwereld.nl/bb/index.html

BB-dames stelen de show op James Bond-première

--- Big Brother heeft van volslagen onbekende en gewone Nederlanders ware VIP's gemaakt. Dat bleek maar weer eens tijdens de James Bond-première van "The World is not Enough". Niet de talrijke gerenommeerde BN'ers, maar voormalig BB'ers Sabine, Mona en Bianca vormden er het stralende middelpunt...

De voormalige bewoonsters van het BB-huis waren gehuld in sjieke avondkleding, maar enkel hun aanwezigheid was al genoeg om alle aandacht te krijgen. Onder de "echte sterren" was er wat jaloezie te bespeuren, maar intussen wilden ze maar al te graag met de dames op de foto! Zelfs de 84-jarige acteur Desmond Llewelyn, beter bekend als uitvinder Q, nodigde de ex-BB-bewoonsters uit met hem op de kiek te gaan en daar hadden de "ladies" wel oren naar. Want in feite waren ze juist zélf onder de indruk van "Q" en al die andere sterren... (JS)
01.12.99



I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_224579
Het stuk waar Big-Brother hier boven naar verwees:

Bitching about Big Brother

Sabine ligt naakt onder Bart. Haar naaldhakken omsluiten zijn lichaam. Onder de foto staat: "Welkom op de Big-Brother site exclusief. Hier vind je iets wat nog nooit eerder op het web heeft gestaan. Nog nooit eerder vertoond, de Bed-Avonturen van Bart en Sabine. Veronica had beloofd het niet uit te zenden, maar onze webcamera kunnen ze niet tegenhouden".
Site-bezoekers die nieuwsgierig geworden zijn kunnen doorklikken naar een webcamera. Althans dat doet de site vermoeden. De link 'webcamera' verwijst echter naar een pagina waarop een foutmelding verschijnt, vervolgens wordt de bezoeker automatisch naar een site van een sponser gebracht. En de foto op de eerste pagina komt plotseling wel erg gemanipuleerd over.

Het succes van Big Brother kwam niet als verrassing. Waar Veronica echter geen rekening mee heeft gehouden is de onderlinge verbondenheid van internetters en de honger naar sensatie. Een blunder van de kant van Veronica gaat niet onopgemerkt voorbij. Er is altijd wel iemand die het gezien heeft, de misstap vastlegt en doorstuurt naar de mensen die het volop onder de aandacht kunnen brengen.

Ten tijde van de eerste nominatieronde, maakte de crew van Veronica een proefuitzending. De programmamakers hadden niet door dat hun repetitie al te zien was op internet. Rolf Wouters vertelt al rokende dat Martin de eerste zou zijn die het huis noodgedwongen zou moeten verlaten. Nog steeds met de sigaret in de hand, vervolgt hij zijn gesprek. Ineens valt er een diepe stilte. Rolf Wouters krijgt te horen dat zijn uitspraken regelrecht cyberspace zijn ingestuurd. Wat nu? Rolf Wouters vervolgt zijn verhaal. Ditmaal hardop en duidelijker pratend: 'Moeten we het nu doen met de echte naam?' De repetitie werd getoond terwijl er nog gestemd mocht worden door het publiek. Oplettende internetters saveden de uitspraken en bewaarden de bijbehorende plaatjes van een rokende Rolf.

Voornamelijk het e-zine Fokzine is een uitermate goede en oplettende bron wanneer het gaat om BB-Blunders. Zij waren de eerste die de Rolf Wouters-blunder publiceerden. Fokzine laat geen enkele blunder of actie van de kant van Veronica ongestraft.

Bewoonster Anouk liet weten het Big Brother-huis te willen verlaten. Net na het vertrek van Cyrille zou dat erg onhandig uitkomen voor Veronica, dus hebben ze Anouk een aanbod gedaan. Bij de volgende nominatieronde mag zij, als zij niet weggestemd wordt, ruilen met degene die het huis eigenlijk zou moeten verlaten. Fokzine: "De bewoners zijn het hier al niet mee eens, maar ik kan me zo voorstellen dat de kijkers het hier ook niet mee eens zijn. Er zal de mensen immers WEL verzocht worden te stemmen, terwijl al bekend is dat het Anouk zal gaan worden die eruit gaat. Het stemmen doet iedereen dus voor zoete koek, maar WEL a FL 1,- per minuut. Kassa voor Veronica dus." Fokzine doet zijn best iedereen op te roepen niet te stemmen. "Anouk wil weg, laat haar gaan ", is de mening van het populaire e-zine. Anouk-symphatisanten werden destijds ook opgeroepen een mailtje naar Veronica te sturen met als onderwerp: Laat Anouk vrij!


"Mona zal geen eigen site krijgen"
Anouk heeft binnen no-time ook al een fanclub op internet, diverse pages zijn al gewijd aan de jonge blonde studente. Cyrille, de dame waar Anouk het huis mee binnentrad is alweer vertrokken. Was voor haar komst in het BB-huis de domeinnaam cyrille.nl nog vrij, nu is deze in het bezit van haar adoratievereniging. En zo heeft elke (ex-)bewoner zijn eigen fanpage.
De eerste die een fanpage kreeg was Ruud. Aan de blonde teddybeer werd een site gewijd die de titel 'Ruud for President' draagt. Op deze site kunnen mensen hun foto's insturen voor de 'Ruud look-a-like' wedstrijd. Mocht iemand ook opgevangen hebben dat Ruud de spanning weer eens niet aankon en zich onder het bed, de douche of op de w.c. heeft afgetrokken, dient deze zich te melden bij de 'Wank-o-meter'. Deze meter houdt bij hoe vaak Ruud de hand aan zichzelf slaat gedurende zijn verblijf in het BB-huis.

Na het vertrek van de brunette Tara veranderde Veronica opeens de spelregels. Eigenlijk zouden er geen nieuwe bewoners in het huis meer bij mogen komen, maar na enkele weken kwam er dan toch een nieuwe bewoonster: Mona.

Mona werd niet direct opgenomen in de groep en dat brak haar in het begin wat op. Gelukkig wist ze niet hoe haar komst ontvangen werd op Internet. "Schiet Mona uit BB", stond er op een site waar een foto van Mona met een schietschijf door het beeld rende. De site daagde de bezoeker uit Mona met de cursor op het juiste moment aan te klikken zodat Mona figuurlijk uit elkaar zou spatte. "Vanaf het allereerste begin zit het hele land Mona al af te zeiken - zo erg dat het zelfs De Volkskrant al opviel. Kijk maar naar dit fragmentje uit de krant van 4 oktober, hier rechts", aldus de Mona-fanpage. Rechts van deze opmerking staat een stukje uit de Volkskrant waarin staat: "Mona zal geen eigen website krijgen" Met de Mona-fanpage is deze Volkskrant-statement dus ongedaan gemaakt. Mona heeft inmiddels ook al een bedankbriefje geschreven aan de mensen die online hun steun aan haar betuigden. Haar bedankbrief is op de aan haar gewijde page te lezen.

Een Tara-fangpage is moeilijk te vinden. Wel is er al een TARA-taal ontwikkeld. Hierin staan woorden als LanTARApaal ("iets dat je krijgt als je op domme Amsterdamse wichten valt"), TARA WARS ("Over Luke Skywalker die het heelal probeert te bevrijden van de Tara's") en TARAditie ("niets origineel, typisch Taraistisch"). Erg positief is de woordenlijst niet over Tara. Haar televisie-optreden was kort maar krachtig. In de bladen zijn al verschillende pikante foto's van haar verschenen, op Internet lijkt haar bewonerschap weinig tot geen invloed te hebben gehad.

De negatieve meningen op internet over Tara verbleken bij het zien van de site "De bitch van Big Brother". Deze site gaat namelijk over ex-bewoonster Bianca en haar, volgens de makers van de site, schijnheilige houding tegenover Bart en Sabine's nominatie. "Bij de bekendmaking van de nominatie kan Bianca haar geluk niet op. Ze houdt zich in bedwang, maar zou het wel willen uitschreeuwen van geluk. Het is gelukt, weg concurentie! Op de dag van het vertrek van Sabine huilt ze krokodillentranen, maar staat zij er wel stil bij dat de kijkers niet zo dom zijn als zij misschien wel denkt? Durft zij de kijkers en haar medebewoners nog wel recht in de ogen te kijken?" Toch heeft Bianca wel iets verstandigs gedaan volgens de Bianca-haters. "YES! Het enige verstandige dat zij tot nu toe heeft gedaan: ZE IS OP 28 OKTOBER 1999 VERTROKKEN! En nu maar hopen dat ze voorlopig van het scherm blijft".

Met het komen en gaan van de bewoners veranderen ook de sites op het internet. De hate- en fanpages schieten als paddenstoelen uit de grond om vervolgens net zo hard weer van het toneel te verdwijnen.


Tortellen voor de televisie
Voor sommige internettende Big Brother-kijkende lieden is het leven nog niet compleet. Het online stemmen op de grootste trut van Big Brother, het downloaden van de liedjes die de bewoners zingen en zelfs de gemanipuleerde naaktfoto's doen ze liever met een partner. Daarom kwam er al snel het idee voor de Big Brother-datingservice. Plaats een contact-advertentie met eventueel een foto en wacht tot iemand reageert op jouw oproep. Of die persoon nu geschikt is om je leven mee door te brengen, weet je nooit zeker. Een geruststelling...alle mensen die deze contactadvertenties plaatsen of erop reageren zijn stuk voor stuk verslingerd aan het populaire televisieprogramma. De eeuwige gevechten om de afstandbediening worden hiermee deels uit de weg gegaan. Bijkomend nadeel daarentegen kan zijn dat de tortelduifjes er op 31 december, wanneer de laatste uitzending is geweest, erachter komen dat de relatie gebasseerd was op BB en ze elkaar eigenlijk niet zoveel te vertellen hebben. Maar ook hier geen nood, er zijn diverse nieuwsgroepen waar je steen en been kan klagen over alles en nog wat ook maar iets met BB te maken heeft. Het is niet ondenkbaar dat e

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_224580
pi_224581
Uit de Groninger Universiteitskrant van vandaag:


Borderlinetypes en impression management in
BB-huis

Ze zijn allebei psycholoog aan de RUG en hebben beiden een uitgesproken mening over het programma 'Big
Brother'. De een werd gevraagd mee te doen, maar weigerde. De ander had dolgraag zijn plaats ingenomen.
J.P. van de Sande en M.T. Appelo over calvinistisch gemoraliseer en ethische onfijnzinnigheid.

INGRID HUISMAN

Kijkt u?
Appelo: “Ja”
Van de Sande: “Nee”

Wat vindt u van Big Brother?
Appelo: “Ik vind het boeiend. Het is leerzaam en illustratief. Het laat in milde mate allerlei psychologische fenomenen en
wetmatigheden zien. Een echte soap. Er gebeurt wel veel minder dan in een soap, maar dat prikkelt juist je
nieuwsgierigheid. Je vraagt je constant af óf er wat gaat gebeuren. Het voorziet in basale behoeftes om te herkennen en
identificeren, om te gluren en om te oordelen. Ik vind het heel leuk om te zien hoe er natuurlijke wetten spelen. Zo zie je
bijvoorbeeld hoe de middenmoot in de vorm van Ruud, Willem en Karin de macht heeft. Hoe vrijheid tot
verdraagzaamheid leidt: de bewoners gaan immers heel tolerant met elkaar om. En hoe de mens in wezen lui is, zich snel
verveelt en weinig creatief is uit zichzelf.”
Van de Sande: “Ik vond het aanvankelijk een bijzonder iets. Dit soort experimenten is in ons vak verboden, omdat ze niet
ethisch zouden zijn. Omdat wij dit dus nooit zouden kunnen doen, leek het me interessant. Toch vind ik het een noodlottige
ontwikkeling wanneer mensen in hun huiskamer gaan zitten kijken naar anderen die in hun huiskamer zitten. Ik vind dat net
zo triest als kijken naar mensen die Triviant spelen. Men doet zelf niets, zit alleen maar passief te kijken. Je krijgt het
couch-potato-fenomeen. We hangen alleen maar passief op de bank. Ik vind dat dat niet zou moeten, mensen moeten
actief blijven. Daarom heb ik de makers ook afgewezen toen ze vroegen of ik mee wilde werken aan het programma.”

Vanuit welk oogpunt is het voor uw vak interessant?
Appelo: “Vanuit psychopathologisch oogpunt. Zoals die Bianca. Dat is echt een gestoord persoon, een zogenaamd
borderlinetype. Iemand die heel theatraal overkomt. Ze heeft het zelf heel moeilijk gehad en heeft haar toevlucht gevonden
in het hulpverlenersjargon. Ze schreeuwt zonder te voelen. Daarbij verwijt ze iedereen om zich heen dat die niet met
gevoelens om kunnen gaan. Het is vanuit psychopathologisch oogpunt heel jammer dat ze weg kon, anders was ze zeker
doorgedraaid. Maar dán was het niet ethisch meer geweest.”
Van de Sande: “Je zou kunnen zeggen dat het vanuit de groepsdynamica interessant zou zijn. Maar dan zou er een
doorlopende opname moeten zijn, dus die samenvattingen op tv hebben sowieso al geen wetenschappelijke waarde.
Bovendien handelen de bewoners door de manipulaties van de programmamakers heel strategisch. Daarom doen ze ook
zo aardig tegen elkaar, omdat ze bang zijn dat ze er anders uit liggen. Dat heeft dus niets met natuurlijk gedrag te maken.
Die muizen van Barend en Van Dorp zijn wat dat betreft interessanter want die doen niet aan impression management.”

Suïcide

Wat vindt u van de manier waarop het programma gemaakt is?
Appelo: “Ik vind het een goed en origineel idee. Het is zorgvuldig opgezet en goed uitgewerkt. Er wordt heel vriendelijk
met de bewoners omgesprongen, ze kunnen weggaan wanneer ze willen en ze hoeven zelfs niemand te nomineren als ze
daar geen zin in hebben. Want ook dan kunnen ze gewoon opstappen. Ze worden bovendien door een team van
hulpverleners begeleid. Ik weet ook zeker dat hier geen suïcides uit voort zullen komen.”
Van de Sande: “Er is heel goed over dit programma nagedacht. Dat merkte ik ook aan die mevrouw die met mij kwam
praten. De makers willen vooral niet dat hen iets te verwijten valt. Dus is er nu een team hulpverleners beschikbaar, waar ik
overigens mijn vraagtekens bij heb, want het Nederlands Instituut van Psychologen heeft zich tegen meewerken aan bb
uitgesproken. Afgezien daarvan denk ik dat de bewoners nu redelijk goed worden begeleid. Waar ik echter bang voor ben,
zijn de jaren na Big Brother. Dan hebben de bewoners een paar maanden aan de roem gesnoven, maar is hun bekendheid
enorm afgenomen en moeten ze weer gewoon meedraaien in de maatschappij. Terwijl ze hele andere mensen zijn
geworden. Misschien dat er eentje op televisie blijft hangen, maar uiteindelijk raken we op ze uitgekeken. Net zoals we op
Rintje Ritsma zijn uitgekeken. Uit Amerikaanse verhalen, waar dit soort five minutes of fame vaker voorkomen, blijkt dat
deze mensen volledig aan de grond raken. Ik heb de makers nog geadviseerd om jaren na bb nazorg te regelen. Maar daar
hadden ze geen oren naar. Voor hen gaat het erom om nu dit programma te maken zonder opvallende fouten te maken en
daarmee zoveel mogelijk geld te verdienen.”

Heeft u ethische bezwaren tegen Big Brother?
Appelo: “Welnee. Wat een lariekoek. Ik vind het echt niet van deze tijd om ethische bezwaren tegen bb te hebben. Het
past immers bij deze tijd. We kiezen er met zijn allen voor. We willen steeds meer van elkaar weten. Er ontstaat een cultuur
van openheid. Dit is nu juist het mooie van onze maatschappij, alles mag en kan. Als vervolg op Big Brother zie ik al voor
me hoe een nieuwbouwwijk wordt gebouwd met allemaal glazen muren. Geweldig. Bovendien krijgen de bewoners nog vrij
veel informatie van buiten en laten ze geen details van masturberen, toilet gaan en douchen zien. Ik vind de gemiddelde
Nederlandse speelfilm wat dat betreft een stuk onethischer. Ik vind dat de hele vraag of Big Brother onethisch is, al onzinnig
wordt door het feit dat de bewoners zelf kunnen kiezen om weg te gaan. Kijk naar Mona, die mocht gewoon weg toen ze
dacht dat het in het echte leven niet goed ging met haar gezin. Toen verliet ze het spelletje. Want dat is wat het is hoor, een
leuk spelletje. Mensen die het programma onethisch vinden, vind ik een stuk minder tolerant dan de bewoners in het Big
Brotherhuis. Ik vind het heel calvinistisch om daar moraliserend over te doen.”
Van de Sande: “Ik vind het programma ethisch gezien niet zo fijnzinnig. Iets is nog niet ethisch verantwoord omdat er geen
foutje aan te ontdekken is. Ethisch is voor mij het streven naar het goede. En ik kan het goede niet in dit programma
ontdekken. Het enige doel dat dit programma heeft, is het genereren van een geldstroom naar Van den Ende. En dat past
inderdaad heel erg bij deze tijd. Want het is puur een kwestie van geld verdienen. Maar als de bewoners voor Van den
Ende zijn miljoenen hebben verdiend, dan worden ze weggegooid als uitgeknepen citroenen. Dan komen ze echt niet in een
glazen kastje. Ik vind het hele programma een kwestie van commercie, niet van openheid. Big Brother heeft niets met echte
openheid te maken. Het is een typisch Amerikaans verschijnsel, een schijnopenheid, die mensen laten echt niet het achterste
van hun tong zien. Ik vind het eerder exhibitionistisch.”

Under the spreading chestnut tree
I sold you and you sold me

*******

Ruud: En de helft, da's vijftig procent!

pi_224582
quote:
op 12-02-1999 om 04:57 PM schreef karmozijn het volgende:
Zoals die Bianca. Dat is echt een gestoord persoon, een zogenaamd
borderlinetype. Iemand die heel theatraal overkomt. Ze heeft het zelf heel moeilijk gehad en heeft haar toevlucht gevonden
in het hulpverlenersjargon. Ze schreeuwt zonder te voelen. Daarbij verwijt ze iedereen om zich heen dat die niet met
gevoelens om kunnen gaan. Het is vanuit psychopathologisch oogpunt heel jammer dat ze weg kon, anders was ze zeker
doorgedraaid. Maar dán was het niet ethisch meer geweest.”

Direkt maar even een reaktie: het is wel aardig om te lezen dat deze psycholoog hier precies zegt wat weken geleden ook op Fok! circuleerde. Zou hij meegelezen hebben?

Under the spreading chestnut tree
I sold you and you sold me

*******

Ruud: En de helft, da's vijftig procent!

  donderdag 2 december 1999 @ 17:06:00 #20
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_224583
quote:
op 12-02-1999 om 05:03 PM schreef karmozijn het volgende: (...)Zou hij meegelezen hebben?
Neh, dit was overduidelijk.

Haalt gelijk bij rechter.
  donderdag 2 december 1999 @ 19:07:00 #21
1234 HiZ
Istanbullu
pi_224584
In de NRC van vandaag een heel katern nagenoeg alleen aan Big Brother gewijd. Ik ga dus niet eens proberen om de inhoud weer te geven. Op de NRC-site kan e.e.a. ook gezien worden http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Bigbrother/inhoud.html
pi_224586
Dit is het column van Sabine in de Veronicagids waar zij nu wekelijks in schrijft. Helaas heb ik geen apparaat waarmee ik het kan scannen, dus typ ik het maar even.

"Zo, de nominatieronde is weer achter de rug. Anouk en Bart dit keer. Als ik dit schrijf is nog niet bekend wie eruit vliegt, maar ik mag toch wel aannemen dat Anouk en niet Bart het huis heeft moeten verlaten. Terecht natuurlijk, ik begon me toch wel een beetje te ergeren aan het feit dat die meid de halve dag zat te janken. Ze werd ook niet geaccepteerd door de groep, maar wat wil je ook. Ik kan wel begrijpen waarom Veronica twee nieuwe bewoners in het huis heeft toegelaten, maar je weet van tevoren dat die er ook weer als eerste uitvliegen.
En nu wordt het interesant, want wie van de vaste kern gaat er als eerste uit? Als ik een voorspelling mag doen: Maurice. Mijn reden is trouwens anders dan die van de mensen in mijn omgeving. Die vinden Maurice een grijze muis, geen aansprekende figuur. Ikzelf vind hem te snel opgefokt, ook iemand die teveel met alle winden meewaait. En het is heel duidelijk dat hij Bart niet mag, hij nomineert hem iedere keer! Waarom? Maurice kan volgens mij gewoon niet hebben dat Bart in heel veel dingen heel goed is. En het ergste is nog dat Bart volgens mij helemaal niet door heeft dat Maurice hem niet mag. Ik betrapte me erop dat ik van de week voor de buis tegen Bart wilde roepen: "stommerd, nomineer Maurice nou eens een keer!". Want stel je voor dat Anouk en Maurice genomineerd waren...dan had ik nog moeten zien wie eruit was gevlogen.

Over de ex-bewoners gesproken, je merkt nu heel goed dat wij als "afvallers"toch allemaal totaal verschillende persoontjes zijn. Zo komthet ook dat we ieder totaal verschillende aanvragen krijgen. Tara doet modellenwerk, Bianca schrijft iedere week een column in de Viva en mij werd hetzelfde gevraagd voor het Veronicablad. Helemaal te gek natuurlijk, maar als je je werk serieus neemt vergt zoiets wel enige research. En dat betekent: columns lezen. Elk blad heeft wel een columnist dus besloot ik een stapeltej bladen te kopen. Ik had gehoord dat "Mona's eigen verhaal" in een van de roddelbladen stond. Dus ik, bij hoge uitzondering, zo'n blad gekcoht. Ik voelde me enigszins opgelaten aan de kassa, maar ach... Ik nestelde me thuis in een gemakkelijke stoel en bladerde het tijdschrift door. Maar nog voor ik bij Mona's verhaalwas beland, viel mijn oog op een column van Albert Verlinde. Albert Verlinde, getver! Ik besloot zijn stukje toch even te lezen, want ik zag mijn naam dikgedrukt staan. Het is sinds ik het uit Big Brother huis ben iedere keer weer een verrassing te lezen wat ze nu weer over me verzonnen hebben.
Ik begon Albert's stukje te lezen en dacht halverwege: waarom willen columnisten toch zo graag jan en alleman op een lullige manier neerzetten? Iedereen heeft ongevraagd een mening over je en presenteert die gezellig in een stukje test Toen ik las wat hij over mij te vertellen had, heb ik serieus even de omslag van het roddelblad bekeken of ik niet toevallig een heel oud exemplaar in handen had. Maar nee, dit was toch echt het nieuwste nummer. Dus kon ik niet anders dan concluderen dat Albert zijn huiswerk niet goed had gedaan en ongeveer een maand achterliep met zijn informatie.

Moet ik me daar boos over maken? Ach, ik vind het eigenlijk best lachwekkend, net zoals veel andere verhalen die ik over mezelf lees. Maar nu ik zelf schrijf, begrijp ik wel beter waarom veel van die columns vaak zo'n negatieve of kritische toon hebben. Je mag schrijven wat je wil en dit is je kans om eens duidelijk te maken hoe je over bepaalde zaken denkt. Nu steek ik mijn mening als ik met mensen praat al niet snel onder stoelen of banken, zoals je inmddels wel weet, maar iets zwart op wit zetten voelt nog beter, dus bij deze."

Tot volgende week, Sabine

Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
  vrijdag 3 december 1999 @ 03:04:00 #24
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_224587
[quote]op 12-01-1999 om 10:25 PM schreef Hunter het volgende:
Het stuk waar Big-Brother hier boven naar verwees:

----------------------------------------------->>BRON--->> http://www.dds.nl/~krantb/

  vrijdag 3 december 1999 @ 15:51:00 #25
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_224588
Het Parool 03-12-1999
http://www.parool.nl/dekrant/columnisten/bart/inhoud.html

Het is woensdagnacht, een uur of drie. Nederland slaapt, maar in de bouwkeet van Big Brother draait de ploegendienst nonstop door. ''Ik zal ze alvast even wakker schoppen,'' zegt Bart tegen Karin. De twee kandidaten hebben er net een paar diensturen opzitten en mogen naar bed. Maandag kregen de vijf van het eerste uur de opdracht een kampvuur in de BB-tuin tot vrijdagmiddag brandend te houden.
Karin zag er niets in, maar de vier mannen wel: een vuurtje bouwen is altijd leuk. Voor de BB-adepten die de kandidaten op de internet livestream volgen klonk het ook veelbelovend, want zoals vaker is opgemerkt geven de vier kanalen met frustrerende regelmaat beelden van de tuin door, wanneer daar juist niets gebeurt.
Dat zou nu anders uitpakken. Maar weer was het niet goed, te vaak bleef het signaal op testbeeld. Woensdag kwam daar een einde aan en kon de internet kijker de hele nacht observeren hoe men het vuur in leven hield. In de samenvatting van de tv-uitzending was daar gisteren verdomd weinig van te zien, en bleef het tijdstip van de opnamen onvermeld.


>>hier staan enkele stream foto's<<

Een gemiste kans, want de ontregelende werking van de opdracht op het dagritme van de kandidaten wordt pas duidelijk als we weten dat Willem en Ruud om drie uur 's nachts opstaan. De beoogde Mooie Televisie kwam zo niet van de grond, maar Mooi Internet was het woensdag wel. Bart en Karin namen de eerste helft van de nacht voor hun rekening. Ze doodden de tijd met naai- en herstelwerkzaamheden aan de keukentafel. Luchtig gekleed in een mouwloos shirt en het rode petje dat Ruud ter promotie van het verhuisbedrijf van zijn broer kreeg, ging Bart af en toe naar buiten om het vuur te inspecteren. Toen Ruud de slaapkamer uitkwam bleek hij de taak heel anders op te vatten.
De man die eerder in zijn blote kont de kippen ging voeren had zich in drie lagen kleding gestoken, zette een wollen muts op en nam plaats bij het vuur. Willem volgde, waarop het gesprek kon beginnen.
Het was een mooi plaatje, dat zo uit een Amerikaanse B-film kon komen: een kampvuur omringd door een gekantelde tafel, plastic beschutting en een oud ligbad, twee voorover gebogen mannen met een bakkie troost in de knuisten. Het leven der daklozen, live op internet. Na enig gefilosofeer over de Tour de France, vissen met behulp van radar ('een beetje zoals een vleermuis hè') en dronken zeiltochten op de Friese wateren, werd een gesprek over vrouwen en overspel bruut verstoord door de luid kraaiende haan.
''Hoe laat is het nu?'' vroeg Willem.
''Tien over vier,'' antwoordde Ruud.
''En daar zitten we dan te lullen!'' constateerde Willem.
''Ja, over vrouwen en relaties, daar kan ik uren over lullen,'' sprak Ruud.
''Ik ook,'' zei Willem, ''maar er zijn dingen die ik hier niet wil zeggen, heel Nederland mag het weten, maar de redactie hier niet!''
Na een lang en hard lachsalvo biechtte Ruud een komisch pijnlijke ervaring op: ''Een keer heeft een vriendin van mij me uit de kroeg gehaald, godverdikkie man, da's wel het ergste wat ze kunnen doen, daar moet je bij mij niet mee aankomen!'' Later merkte hij tevreden op: ''En toch is het leuk om ook eens 's nachts te leven hè!'' Waarop Willem op hun bloedeigen kampvuur een ei bakte en de twee luid smakkend en intens tevreden hun ontbijt nuttigden.
Het was Big Brother op zijn best, met slechts een halve man en een paardenkop als publiek. De tv-week was minder geslaagd: er verscheen een krat Grolsch in beeld, het complete aanbod van McDonald's kwam op tafel, er werd ingezoomd op bedrijfslogo's.
Dat levert ongetwijfeld veel geld op, maar Mooie Televisie is anders. Die is soms alleen voorbehouden aan nachtbrakers met een internet verbinding.

Bart van der Put, 3-12-1999

Eerdere columns van Bart van der Put zijn te vinden op de eerder genoemde URL

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')