abonnement Unibet Coolblue
pi_61960104
Hallo daar
Op dit moment ben ik met mijn laatste jaar bachelor psychologie bezig op de uni in maastricht. Ondertussen heb ik besloten om de klinische kant op te gaan, that is, later wil ik dus uiteindelijk GZ-psycholoog of Klinisch Psycholoog worden. Jammer genoeg gaat dit niet zonder obstakels, hieronder volgt waarom:

Ten eerste zijn het aantal GZ opleidingen schaars en wordt je niet zomaar aangenomen, dus zal je er met alleen een bachelor/master diploma niet makkelijk komen.
Ten tweede is GZ psychologie een tweejarige postmaster opleiding met een prijskaartje van ong 15000 euro( ).

Dus, na wat rond gevraagd te hebben, heb ik gehoord dat je in België een klinische master psychologie kan volgen. Heb je eenmaal je master gehaald, dan ben je een belgië een gezondheidszorgpsycholoog. Dit betekent dus dat je in principe met een belgische master diploma klinische psychologie, hier aan het werk kunt gaan als GZ-psycholoog..

Ik heb wat research gedaan op de site van KU leuven:
http://www.kuleuven.be/studiewegwijs/Imas/imas/psychologie.htm

Dit is dus wat er stond onder het kopje master "klinische en gezondheidspsychologie" :
quote:
De meeste klinische en gezondheidspsychologen werken in één van de klassieke voorzieningen voor mensen met gezondheidsproblemen, waarin zij structureel deel uitmaken van de staf. Voor de optie volwassenen zijn dat vaak diensten voor geestelijke gezondheidzorg, psychiatrische afdelingen van algemene ziekenhuizen, psychiatrische centra, revalidatiecentra, tehuizen voor gehandicapten, gevangenissen en forensisch-psychiatrische centra. Voor de optie kinderen en adolescenten zijn dit diensten voor geestelijke gezondheidszorg, observatie- en behandelingscentra, kinderpsychiatrische afdelingen in algemene ziekenhuizen, medisch-pedagogische instellingen, revalidatiecentra en rijkscentra voor observatie en heropvoeding. Daarnaast belanden klinische en gezondsheidspsychologen ook in de talrijke centra voor algemeen welzijnswerk (JAC’s*, vluchthuizen, crisisinterventiecentra, consultatiebureaus voor huwelijks- en gezinsmoeilijkheden). Een toenemend aantal psychologen vindt ook werk in de somatische hulpverlening (in ziekenhuizen staan ze bijvoorbeeld in voor begeleiding en verwerking van ziekte, bevordering van levenskwaliteit en therapeutische interventies). Meer en meer wordt ook preventie een belangrijke taak van de klinisch en gezondheidpsycholoog (bv. in het kader van campagnes rond roken, alcoholmisbruik, drugs, eetgewoontes, stresshantering). Ten slotte kun je je als psycholoog met een psychotherapeutische scholing ook als zelfstandige vestigen.


Als ik het dus goed heb, kan je binnen twee jaar dezelfde functie bereiken in België waar je hier in Nederland 3 - 4 jaar over doet en 15000 euro lichter bent....?

Mijn vraag is of die mensen die dit beweren niet uit hun nek kletsen... ?
  donderdag 2 oktober 2008 @ 00:45:43 #2
132613 Relneger18
weger geen neger
pi_62067122
niemand een idee?
  donderdag 2 oktober 2008 @ 11:51:00 #3
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_62072715
Het mooie is, dit verhaaltje lees je ook bij een gemiddelde nederlandse master die klinische psychologie betreft. De belgische master is niet verschillende van de nederlandse masters.
Ook met een belgische master (2 jaar of niet) zal je uiteindelijk voor de werkgever gewoon een GZ-diploma moeten halen. Het is namelijk niet zo dat die GZ-opleiding qua kennis veel toevoegd, het is meer een selectiecriterium. Als je een opleidingsplek van de GZ weet te bemachtigen, heb je sowieso de benodigde kwaliteit (anders kom je nooit die selecties door). En omdat het aanbod erg hoog is, hebben werkgevers alle vrijheid om die eis ook te stellen.

En om GZ-titel te krijgen zal je alsnog de opleiding post-doc moeten gaan doen (a 15.000 euri). Belgische master of niet.
Wat je wel al kan doen is een beter CV opbouwen voor het vergroten van je kansen voor opleidingsplaatsen van deze postdoc GZ. Daarvoor zou een 2-jarige master ipv een 1-jarige master al een hele goede stap zijn. Maar het is niet zo dat een master je de titel GZ kan geven, aangezien die voorbehouden is voor die post-doc opleiding.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')