abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage zaterdag 27 september 2008 @ 13:03:35 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61950254
Ik heb een brief van t Centraal Buro voor de Statistiek. Ze willen een vragenlijst en ik dien ze voor 1 okt te verstrekken etc

Maar er staat vragenlijst en ik ken a: geen vragenlijst, zat er niet bij, ze zeggen dat ik b: uitstel heb gevraagd, zegt me ook niks, maar c: is gegevens verstrekken aan t CBS verplicht? Gaat om bedrijfsmatige gegevens.
  Redactie Frontpage zaterdag 27 september 2008 @ 13:04:07 #2
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61950261
Het gaat om de Jaarstatistiek Audiovisuele Diensten 2007
  zaterdag 27 september 2008 @ 13:07:37 #3
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_61950313
CBS site (Google Cache):
quote:
Bedrijven zijn doorgaans wel verplicht om mee te werken, maar personen niet. Als een onderzoek verplicht is, dan staat dat duidelijk in de begeleidende brief.

Om een goed beeld te kunnen schetsen van ontwikkelingen in de samenleving is het belangrijk dat iedereen die in de steekproef zit ook meedoet aan het onderzoek. In de steekproef vertegenwoordigt u als het ware heel veel andere inwoners van Nederland. De mensen buiten de steekproef doen dat niet, hoe gek dit misschien ook klinkt.
Zie ook artikel 33, derde en vierde lid, CBS-wet.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_61950590
Maar het CBS kan natuurlijk wel in een brief zetten dat het verplicht is, maar is het dan ook meteen wettelijk verplicht?
pi_61950677
quote:
Artikel 33
1.
De directeur-generaal is bevoegd ten behoeve van statistische doeleinden gebruik te maken van gegevens uit registraties die in verband met de uitvoering van een wettelijke taak worden bijgehouden bij:
a.
instellingen en diensten van:
1º.
het Rijk;
2º.
provincies;
3º.
gemeenten;
4º.
waterschappen;
5º.
openbare lichamen, gevormd ingevolge de Wet gemeenschappelijke regelingen;
b.
openbare lichamen als bedoeld in artikel 134 van de Grondwet;
c.
zelfstandige bestuursorganen op het niveau van de centrale overheid.
2.
De directeur-generaal is voorts bevoegd ten behoeve van statistische doeleinden gebruik te maken van gegevens uit registraties die worden bijgehouden door bij algemene maatregel van bestuur, gehoord de CCS, aangewezen rechtspersonen die een bij of krachtens de wet geregelde taak uitoefenen of geheel of gedeeltelijk, direct of indirect, worden bekostigd uit middelen van de Staat of uit de opbrengst van bij of krachtens de wet ingestelde heffingen.
3.
Voor zover de in het eerste en tweede lid bedoelde verwerving niet de benodigde gegevens oplevert, is de directeur-generaal bevoegd ten behoeve van statistische doeleinden bij algemene maatregel van bestuur, gehoord de CCS, aan te wijzen gegevens op te vragen bij door die maatregel aangewezen categorieën van ondernemingen, vrije beroepsbeoefenaren, instellingen en rechtspersonen.
4.
De in het eerste lid bedoelde instellingen, diensten, lichamen en zelfstandige bestuursorganen, de in het tweede lid bedoelde rechtspersonen en de in het derde lid bedoelde ondernemingen, vrije beroepsbeoefenaren, instellingen en rechtspersonen verstrekken de in die leden bedoelde gegevens kosteloos op verzoek van de directeur-generaal binnen een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen termijn. Daarbij kan geen beroep worden gedaan op geheimhoudingsverplichtingen, tenzij deze verplichtingen gebaseerd zijn op internationale regelgeving.
5.
Voor zover de in het derde lid bedoelde gegevens liggen op het terrein van het Nederlandse bankwezen en deze door De Nederlandsche Bank NV uit hoofde van haar taken worden verzameld, geschiedt de verwerving van deze gegevens na overleg met en door tussenkomst van De Nederlandsche Bank NV. Ten aanzien van de overige gegevens op het terrein van het Nederlandse bankwezen geschiedt de verwerving van deze gegevens na overleg met De Nederlandsche Bank NV.
( Wet op het Centraal bureau voor de statistiek )

Met de nodige algemene maatregelen van bestuur kan er dus van alles opgevraagd worden, waarbij je wettelijk verplicht bent die gegevens te verstrekken (als bedrijf of gelijkwaardige)
  zaterdag 27 september 2008 @ 14:23:03 #6
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_61951292
En de verplichting kan afgedwongen worden met een boete (art. 43 lid 1 van de aangehaalde wet):
quote:
De directeur-generaal kan een bestuurlijke boete opleggen van ten hoogste ¤ 5 000 aan de in artikel 33, tweede lid, bedoelde rechtspersonen en de in artikel 33, derde lid, bedoelde ondernemingen, vrije beroepsbeoefenaren, instellingen en rechtspersonen die de in die leden bedoelde gegevens niet, niet tijdig of niet volledig verstrekken.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_61951743
Hmmm.... bummer.
pi_61951809
En hoe valt te controleren of de afzender van die brief ook valt onder en handelt uit hoofde van een dergelijke wet?
In geval van het CBS twijfel ik daar niet aan maar nu vraagt instelling ABC of organisatie XYZ iets dergelijks?
  zaterdag 27 september 2008 @ 15:09:56 #9
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_61951849
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 15:06 schreef r_one het volgende:
En hoe valt te controleren of de afzender van die brief ook valt onder en handelt uit hoofde van een dergelijke wet?
In geval van het CBS twijfel ik daar niet aan maar nu vraagt instelling ABC of organisatie XYZ iets dergelijks?
Topic openen 'Gegevens verstrekken aan ... verplicht?'
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_61951972
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 15:09 schreef GlowMouse het volgende:
Topic openen 'Gegevens verstrekken aan ... verplicht?'

Lemmings zijn 'not done' in WGR, toch?
  zaterdag 27 september 2008 @ 15:26:15 #11
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_61952056
We hadden het niet over een hypothetische situatie, maar om een ander bedrijf dat jou zo'n brief stuurt. Lijkt me dat je daar best een topic over mag openen. Anders wordt het als je bedrijf XYZ gaat verzinnen of de brief gaat verzinnen, in het laatste geval kan het zelfs smaadschrift zijn.

Maar zoveel organisaties zijn er niet die zomaar informatie op mogen vragen. Naast de Belastingdienst en het CBS kan ik zo niets verzinnen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_61952140
Ik krijg met enige regelmaat wel eens een soortgelijke brief van ene organisatie "BIRO" onder ogen.

En onlangs (maar dan op het gebied van de Buma/Stemra, kijk- en luistergelden enzo) een brief van ene "SENA" waar ik nog nooit van gehoord heb.
pi_61952259
quote:
Meetinstrument werkgelegenheidsgroei
Het meetinstrument voor de werkgelegenheidsgroei is de Bedrijven en Instellingen Register Overijssel (BIRO). Deze enquête wordt jaarlijks gehouden onder auspiciën van de provincie Overijssel. Het geeft een beeld van de werkgelegenheidsontwikkeling van nagenoeg elke onderneming, organisatie of instelling in Deventer. Vanwege de continuïteit van de BIRO en het al jarenlang goed functioneren ervan zijn de BIRO-gegevens betrouwbaar en geschikt om een beeld te geven van de Deventer werkgelegenheid. De afdeling Onderzoek en Statistiek maakt eveneens gebruik van de BIRO-gegevens
Wettelijk verplicht?
  zaterdag 27 september 2008 @ 15:51:34 #14
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_61952344
Loop je mij nou voor de gek te houden? Jij zit toch ook wel aardig in het recht?

SENA is een door Onze Minister van Justitie in overeenstemming met Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen aangewezen naar hun oordeel representatieve rechtspersoon, die met uitsluiting van anderen belast is met de inning en de verdeling van de vergoeding zoals bedoeld in artikelen 2, 6, 7a en 8 Wet op de naburige rechten. Wanneer je een vergoeding genoemd in de artikelen 2, derde lid, 6, derde lid, 7a, derde lid, en 8, derde lid van die wet moet betalen, dien je ook een (juiste) opgaaf daarvan te doen aan SENA, een en ander ook op grond van die wet.

BIRO heeft voor zover ik kan zien geen wettelijke bevoegdheden.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_61952623
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 15:51 schreef GlowMouse het volgende:
Loop je mij nou voor de gek te houden? Jij zit toch ook wel aardig in het recht?
Wel "wel aardig" maar ook niet alwetend

Met dat bijltje had ik nog nooit gehakt en SENA was serieus een mij onbekend acroniem. Zoals gezegd, ik hield toch echt Buma/Stemra hiervoor verantwoordelijk.
Over Biro had ik al zo m'n twijfels maar zag die graag bevestigd.

Thnx voor de info
pi_61956564
Ja, die krengen van het CBS moet je invullen, ook als ze gegevens vragen waar je administratie niet op ingericht is (zodat je dagenlang zelf allerlei cijfertjes moet opvissen en uitrekenen), en ook als ze gegevens vragen die ze net zo goed bij de belastingdienst hadden kunnen krijgen. En ga er alvast maar van uit, dat als ze je eenmaal te pakken hebben, je de jaren daarna wéér zo'n ding in de bus krijgt.
pi_61959361
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:35 schreef dvr het volgende:
Ja, die krengen van het CBS moet je invullen, ook als ze gegevens vragen waar je administratie niet op ingericht is (zodat je dagenlang zelf allerlei cijfertjes moet opvissen en uitrekenen), en ook als ze gegevens vragen die ze net zo goed bij de belastingdienst hadden kunnen krijgen. En ga er alvast maar van uit, dat als ze je eenmaal te pakken hebben, je de jaren daarna wéér zo'n ding in de bus krijgt.
Gewoon medelen dat je adm daar niet op is ingericht en vragen of ze iemand langs kunnen sturen om te helpen. Doen ze vaak nog ook!
pi_61962016
Echt waar??

Ik heb alleen ooit een protestbrief gestuurd, met de vraag hoe die enquetes zich dan wel tot de administratieve lastenverlichting verhouden, maar ik kreeg alleen de aanzegging terug dat de officier van justitie over mijn strafvervolging zou beslissen als ik niet als de wiedeweerga die enquete zou invullen..
  zaterdag 27 september 2008 @ 23:59:57 #19
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_61962054
Ik zou de antwoorden hier in [POLL] vorm neerzetten en kijken hoe Folk! je vragenlijst voor je invult
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  dinsdag 30 september 2008 @ 14:17:05 #20
92117 Cydex
Pennywise but Poundfoolish
pi_62023406
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 21:31 schreef Buzz129 het volgende:

[..]

Gewoon medelen dat je adm daar niet op is ingericht en vragen of ze iemand langs kunnen sturen om te helpen. Doen ze vaak nog ook!
Het CBS bezoekt berichtgevers. Alleen is dat niet vanzelf sprekend. Neem contact met hen op en vraag wat mogelijk is. Een bezoek is afhankelijk van diverse factoren o.a. grootte van bedrijf, soort onderzoek, soort 'probleem/ vraag', etc.

Succes
"Werk, en de vreugde komt vanzelf" - Goethe -
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')