abonnement Unibet Coolblue
pi_61939592
Wat hoort er in dit topic thuis?

Kleine wetenschappelijke vragen waar geen (weinig) discussie over mogelijk is.
Zoals: \"Waarom is de lucht blauw?\" of \"Waarom geeft een xenonzaklamp met een blauw lampje geen blauwe kleur licht af? \"

Al je kleine wetenschappelijke vragen dus.

Vorige delen:

Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5


[/quote]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_61939647
Laatste post uit het vorige deel:
quote:
Op donderdag 25 september 2008 23:00 schreef Parafernalia het volgende:
Hoe zit dat nu ook weer met het bepalen van afstanden van sterren? Ik dacht dat ze het door middel van roodverschuining deden..maar dan klopt het toch niet, aangezien het heelal uitdijt.
quote:
Op donderdag 25 september 2008 23:15 schreef Parafernalia het volgende:

[..]


[..]


Maar ze gebruiken dus verschillende methoden. afhankelijk van hoever het object van ons verwijderd is.

Alleen snap ik het nog steeds niet
Voor de meeste sterren wordt de parallax methode gebruikt.

Door een ster op twee verschillende momenten waar te nemen, zal de positie van die ster verschillen ten opzichte van verder weg gelegen sterren. Door een meting van de hoek waaronder je die ster ziet en een "simpele" berekening kun je dan redelijk accuraat de afstand berekenen.
Boven de aarde draait de satelliet hipparcos, welke op deze manier voor 118.000 sterren de afstand op 0.001 boogseconde nauwkeurig heeft bepaald. Een andere satelliet, Tycho, heeft dit voor nog eens 1.000.000 sterren gedaan, maar dan met een nauwkeurigheid van "slechts" 0.01 boogseconden

Roodverschuiving wordt eigenlijk alleen bij selectieve zeer verre sterren gebruikt. Deze maakt gebruik van de constante van Hubble. Deze constante geeft de snelheid waarmee een object zich verwijderd op welke afstand. Hij wordt uitgedrukt in kilometers per seconde per megaparsec.
Bijvoorbeeld als de constante 10km/sec/Mpc bedraagt, dan heeft het object dat zich op een afstand van 1 megaparsec bevind een snelheid van 10km per seconde (van ons af). Een object op 2 Mpc heeft dan een snelheid van 20km/sec. Andersom kan het ook, als je de snelheid weet, bijv. 30km/sec, dan weet je dat deze dus op 3Mpc moet staan.
Deze constante is berekend op 77km per seconde per megaparsec, met een foutmarge van 15%. Door naar de roodverschuiving te kijken kan men de snelheid bepalen en als je dat die constante erbij pakt, volgt er mooi de afstand uit (met enen redelijke grote marge)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_61947817
Ah, weer een nieuw topic
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
  zondag 9 november 2008 @ 16:36:47 #4
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_63077674
Hoe zit het nou met de verdeling donkere materie/energie en normale materie? De ene keer lees ik dat 85%% donkere materie is, terwijl andere bronnen weer spreken van 23% donkere materie.

2 bronnen:

http://www.nu.nl/news/182(...)donkere_materie.html
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_63100138
Voor zover ik weet is de term "dark energy" wat minder "zeker" dan dat van "dark matter". Toevallig staat er in de NWT van deze maand een stukje over beide. Zonder die energie zou er meer donkere materie moeten zijn, maar als je die energie meerekent is er een stuk minder materie nodig om het een en ander kloppend te maken, vandaar die verschillen...

Al is er een alternatieve theorie die beide niet nodig heeft, Modified Newtonian dynamics (mond), al schijnt deze (nog) niet een heleboel aanhang te hebben...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_63179494
quote:
Op maandag 10 november 2008 13:16 schreef The_stranger het volgende:
Voor zover ik weet is de term "dark energy" wat minder "zeker" dan dat van "dark matter". Toevallig staat er in de NWT van deze maand een stukje over beide. Zonder die energie zou er meer donkere materie moeten zijn, maar als je die energie meerekent is er een stuk minder materie nodig om het een en ander kloppend te maken, vandaar die verschillen...

Al is er een alternatieve theorie die beide niet nodig heeft, Modified Newtonian dynamics (mond), al schijnt deze (nog) niet een heleboel aanhang te hebben...
Mooi dat ik niet de enige ben die NWT leest om van dit soort dingen op de hoogte te blijven. (tvp)
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_63279272
Waar zijn op dit moment en in de rest van de winter muggen en andere insecten die plots nergens te bekennen zijn?
Hoe overleven zij een winter? Maken ze nog iets speciaals (een onderkomen o.i.d.) om te overleven, slapen ze of verbruiken ze op een andere manier hun energie? Eten ze nog gedurende deze tijd, zo ja: wat? Of blijven alleen de larven bestaan?
Zitten ze tussen kieren en schuren van muren en dakpannen.. of zijn ze ergens anders te vinden?
pi_63342896
quote:
Op maandag 17 november 2008 01:18 schreef OldJeller het volgende:
Waar zijn op dit moment en in de rest van de winter muggen en andere insecten die plots nergens te bekennen zijn?
Hoe overleven zij een winter? Maken ze nog iets speciaals (een onderkomen o.i.d.) om te overleven, slapen ze of verbruiken ze op een andere manier hun energie? Eten ze nog gedurende deze tijd, zo ja: wat? Of blijven alleen de larven bestaan?
Zitten ze tussen kieren en schuren van muren en dakpannen.. of zijn ze ergens anders te vinden?
Bevruchten vrouwtjes en van sommige soorten ook de mannetjes overleven in elk warm plekje wat ze kunnen vinden, van onder de dakpannen, tot in je kelder, van gaatjes in bomen tot achter je gordijn. Eten doen ze niet, het zoeken zou teveel energie kosten. Bij een voldoende hoge temperatuur komen ze weer tevoorschijn om hun eitjes te leggen en daarna vrij rap te sterven..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_63471908
Is het eigenlijk mogelijk dat een persoon als Superman een loop van een geweer ombuigt zonder dat de persoon die het geweer vast houdt niet van de grond af komt
  maandag 24 november 2008 @ 11:27:43 #10
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_63473311
quote:
Op maandag 24 november 2008 10:33 schreef Pakspul het volgende:
Is het eigenlijk mogelijk dat een persoon als Superman een loop van een geweer ombuigt zonder dat de persoon die het geweer vast houdt niet van de grond af komt
Ja Als Superman de loop heel stevig vastpakt tussen het buigpunt en de handen van de persoon die het geweer vastheeft, en vervolgens gaat buigen.
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
pi_63487885
[
quote:
Op maandag 24 november 2008 10:33 schreef Pakspul het volgende:
Is het eigenlijk mogelijk dat een persoon als Superman een loop van een geweer ombuigt zonder dat de persoon die het geweer vast houdt niet van de grond af komt
Als hij de loop omhoog buigt zal de persoon die het geweer vasthoudt zeker niet van de grond af komen

tevens tvp
Wie dit leest is gek
pi_63554656
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:55 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Bevruchten vrouwtjes en van sommige soorten ook de mannetjes overleven in elk warm plekje wat ze kunnen vinden, van onder de dakpannen, tot in je kelder, van gaatjes in bomen tot achter je gordijn. Eten doen ze niet, het zoeken zou teveel energie kosten. Bij een voldoende hoge temperatuur komen ze weer tevoorschijn om hun eitjes te leggen en daarna vrij rap te sterven..
Aha, zo doen ze dat dus.
Bedankt voor je uitleg!
  zaterdag 29 november 2008 @ 12:28:27 #13
103993 AndreB.
fok is retecool
pi_63617078
Wat gebeurd er als de aarde plots stopt met draaien en jij springt op dat moment uit een vliegtuig dat 1700 km/u met de draairichting van de aarde mee vliegt. En wat gebeurd er met het vliegtuig?
Wat is Fok?
  zaterdag 29 november 2008 @ 17:55:58 #14
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_63622300
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:28 schreef AndreB. het volgende:
Wat gebeurd er als de aarde plots stopt met draaien en jij springt op dat moment uit een vliegtuig dat 1700 km/u met de draairichting van de aarde mee vliegt. En wat gebeurd er met het vliegtuig?
Dan begint de lantaarnpaal de branden
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zondag 30 november 2008 @ 23:50:07 #15
103993 AndreB.
fok is retecool
pi_63657233
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 17:55 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Dan begint de lantaarnpaal de branden
Nuttig antwoord
Wat is Fok?
pi_63673260
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:28 schreef AndreB. het volgende:
Wat gebeurd er als de aarde plots stopt met draaien en jij springt op dat moment uit een vliegtuig dat 1700 km/u met de draairichting van de aarde mee vliegt. En wat gebeurd er met het vliegtuig?
Het maakt allemaal NIETS uit. Althans niet hoog in de lucht. Alleen op de grond zal het minder prettig zijn
Wie dit leest is gek
pi_63701642
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:28 schreef AndreB. het volgende:
Wat gebeurd er als de aarde plots stopt met draaien en jij springt op dat moment uit een vliegtuig dat 1700 km/u met de draairichting van de aarde mee vliegt. En wat gebeurd er met het vliegtuig?
Dan zal degene die springt en het vliegtuig iig niet vallen.
  donderdag 11 december 2008 @ 13:07:03 #18
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_63931255
Fotonnetje reist van Zon naar Aarde. . Maar wat gebeurt er met foton als ie aankomt? Vliegt ie door de Aarde heen, knalt ie erop kapot? Of kaatst ie terug de ruimte in?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  donderdag 11 december 2008 @ 17:39:41 #20
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_63938273
Wat ik me vannacht in bed ineens afvroeg;
De continenten zaten eerst aan elkaar vast. Daarna zijn ze langzaam uit elkaar gedreven.
Maar waarom zaten ze dan eerst allemaal aan elkaar vast? Dat is op zich toch ook niet zo heel logisch..overal water en één groot stuk land
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  donderdag 11 december 2008 @ 23:15:09 #21
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_63948108
quote:
Op donderdag 11 december 2008 17:39 schreef Parafernalia het volgende:
Wat ik me vannacht in bed ineens afvroeg;
De continenten zaten eerst aan elkaar vast. Daarna zijn ze langzaam uit elkaar gedreven.
Maar waarom zaten ze dan eerst allemaal aan elkaar vast? Dat is op zich toch ook niet zo heel logisch..overal water en één groot stuk land
In principe was er overal al "land" (ofja, grond is een beter woord), alleen was het op de ene plek hoger dan op de andere. In de ondiepe delen lag water. Door de bewegingen onder de aardkorst schoven de platen uit elkaar, en dus ook het oercontinent, waardoor het ging 'scheuren' en er dus de continenten ontstonden zoals we ze nu kennen.
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
pi_63955377
Vroeger heeft mijn vader me geleerd dat als je wilde vissen en je wormen wilde gebruiken dat je op de grond moest trommelen. De worm zou denken dat het regende en komt naar boven...

Laatst stond ik te wachten bij een verkeerslicht en ik zag een meeuw duidelijk dezelfde techniek gebruiken (of probeerde een ongeziende meeuw te imponeren met een flitsende tapdance), en ja hoor, na niet al te lange tijd had hij een sappige worm in zijn snavel.

Hoe weet die meeuw dat hij dit moet doen? Wordt dat van meeuw op meeuw doorgegeven, leert hij dat zelf door het toevallig te ontdekken, weet hij dit al bij de geboorte, en zo ja, hoe gaat dat dan?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 12 december 2008 @ 11:09:23 #23
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_63955940
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 10:47 schreef The_stranger het volgende:
Vroeger heeft mijn vader me geleerd dat als je wilde vissen en je wormen wilde gebruiken dat je op de grond moest trommelen. De worm zou denken dat het regende en komt naar boven...

Laatst stond ik te wachten bij een verkeerslicht en ik zag een meeuw duidelijk dezelfde techniek gebruiken (of probeerde een ongeziende meeuw te imponeren met een flitsende tapdance), en ja hoor, na niet al te lange tijd had hij een sappige worm in zijn snavel.

Hoe weet die meeuw dat hij dit moet doen? Wordt dat van meeuw op meeuw doorgegeven, leert hij dat zelf door het toevallig te ontdekken, weet hij dit al bij de geboorte, en zo ja, hoe gaat dat dan?
Waarschijnlijk leert hij dat van zijn ouders, waar hij het van afkijkt in zijn jeugd.
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
pi_64106641
Misschien niet geheel wetenschappelijke vraag, maar misschien toch even een breinbrekertje voor de meesten:

Ik wil een woord vinden dat zowel productief als zorgvuldig betekent. Bestaat er een Nederlands woord dat die twee woorden verenigd? (of een woord in een andere taal) Je kan het ook zien als een woord dat kwantiteit en kwaliteit verbind, alleen dan als als een eigenschap van een persoon.
pi_64179075
Ik heb altijd wel een flesje cola in de bekerhouder in de auto zitten. Nu vriest het dus wel eens licht (graad of 2 tot 4), maar nooit is de cola ook maar enigszins bevroren. Hoe kan dat?
Ik neem aan dat 't uiteraard wel bevriest bij -20 maar waarom niet bij licht vriezen? Het interieur vd auto is wel degelijk kouder dan 0 graden.
't geldt ook voor de literfles water in de kofferbak....
pi_64179356
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 15:53 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik heb altijd wel een flesje cola in de bekerhouder in de auto zitten. Nu vriest het dus wel eens licht (graad of 2 tot 4), maar nooit is de cola ook maar enigszins bevroren. Hoe kan dat?
Ik neem aan dat 't uiteraard wel bevriest bij -20 maar waarom niet bij licht vriezen? Het interieur vd auto is wel degelijk kouder dan 0 graden.
't geldt ook voor de literfles water in de kofferbak....
Cola heeft, in tegenstelling tot water, een heleboel opgeloste stoffen. Deze stoffen verlagen het vriespunt.

Deze site heeft het over een vriespunt van -3F, wat overeenkomt met -20 graden celcius (bron)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_64181324
quote:
Op donderdag 18 december 2008 00:00 schreef kamikaze het volgende:
Misschien niet geheel wetenschappelijke vraag, maar misschien toch even een breinbrekertje voor de meesten:

Ik wil een woord vinden dat zowel productief als zorgvuldig betekent. Bestaat er een Nederlands woord dat die twee woorden verenigd? (of een woord in een andere taal) Je kan het ook zien als een woord dat kwantiteit en kwaliteit verbind, alleen dan als als een eigenschap van een persoon.
efficiënt?
pi_64384778
quote:
Op donderdag 11 december 2008 17:27 schreef boyv het volgende:
weerkaatst

dat maakt het mogelijk om te zien
Dat hoeft niet. Een foton kan ook geabsorbeerd worden, bijvoorbeeld door iets dat een zwarte kleur heeft.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_64385044
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 15:53 schreef gebrokenglas het volgende:
't geldt ook voor de literfles water in de kofferbak....
De literfles water bevriest als de temperatuur onder het vriespunt zakt. Maar het duurt even voordat alle warmte uit de auto is gelekt, en om water te laten bevriezen moet er extra energie verdwijnen. Als je kofferbak een beetje geisoleerd is, dan kan dat wel effe duren. Maar als het een graad of 10 vriest, en je hebt je auto buiten staan (dus niet onder een carport of in een garage), dan zal die fles echt wel bevriezen, zelfs als ie in de kofferbak ligt.

Daar kun je trouwens best leuk aan rekenen. Het heelal is namelijk verschrikkelijk koud (dichtbij de 0K), en als het onbewolkt en kurkdroog is, dan vormt de hemel een behoorlijke zwarte straler met een hele lage temperatuur. Ieder voorwerp op de grond straalt in het verre infrarood uit naar de hemel, en raakt binnen korte tijd een heleboel energie kwijt. Daarom kan het in de woestijn 's nachts flink afkoelen, tot ver onder het vriespunt.

Bij ons is het meestal wat vochtiger, waardoor voorwerpen uitstralen naar een 'vochtige wolk' vlak boven het voorwerp met een bepaald dauwpunt, wat vele malen hoger ligt dan de temperatuur van een kurkdroge woestijnhemel. Pas als al dat vocht is neergeslagen, en de lucht vele malen droger is, pas dan kan er weer gestraald worden. Maar met een Oostenwind, droge lucht en een onbewolkte hemel zijn de omstandigheden ideaal om heel snel heel erg veel ijs te maken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_64387245
Ja ik heb de fles er uit voorzorg nu toch maar uitgehaald. Zit niet te wachten op een gebarsten fles en lekkerij.
  maandag 12 januari 2009 @ 01:29:42 #31
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_64936986
Wat is de klinische/wetenschappelijke term voor verslaving aan het bezoeken van begrafenissen ook al weer? Geprobeerd te googlen maar ik kan het even zo snel niet vinden.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_66015818
Even iets wat ik me laatst afvroeg. Hoe komt het dat de dag met het minste zonlicht niet samenvalt met de koudste dag? De winter begint pas op 21 december terwijl de dagen dan langer worden. Heeft het zonlicht zo weinig impact op de temperatuur?
pi_66017256
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 11:57 schreef Goldmund het volgende:
Even iets wat ik me laatst afvroeg. Hoe komt het dat de dag met het minste zonlicht niet samenvalt met de koudste dag? De winter begint pas op 21 december terwijl de dagen dan langer worden. Heeft het zonlicht zo weinig impact op de temperatuur?
De lucht warmt voornamelijk op door warmte van de aarde, die weer opwamt door de zon. De aarde houdt dus een tijd lang de 'zomer/herfst warmte' vast en geeft de geleidelijk aan de lucht af. Rond januari/februari is het het koudst om 3 redenen:
1. Korte dagen.
2. de zon staat laag aan de hemel, de zonnestralen raken de aarde schuin en er wordt meer oppervlakte grond per 'zonnestraal' geraakt. Dit zorgt ervoor dat de aarde minder hard opgewarmd wordt.
3. De grond is afgekoeld omdat het al een tijd kouder is.
I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
- Douglas Adams
  zaterdag 14 februari 2009 @ 23:16:32 #34
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_66069878
quote:
Op maandag 12 januari 2009 01:29 schreef Marble het volgende:
Wat is de klinische/wetenschappelijke term voor verslaving aan het bezoeken van begrafenissen ook al weer? Geprobeerd te googlen maar ik kan het even zo snel niet vinden.
apart dat dat bestaat
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_66161160
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:15 schreef Devolution het volgende:

[..]

In principe was er overal al "land" (ofja, grond is een beter woord), alleen was het op de ene plek hoger dan op de andere. In de ondiepe delen lag water.
Maar waardoor zaten alles hoger gelegen delen gecentreerd rond 1 plek, als één continent dus? Ik vind het wel een interessante vraag.

Ahaaaa (van Wikipedia: )
quote:
Algemeen wordt aangenomen dat Pangea niet het eerste supercontinent was dat opbrak. Het supercontinent Rodinië zou ongeveer 1 miljard jaar geleden gevormd zijn, en 600 miljoen jaar geleden begonnen zijn uiteen te vallen. Uiteindelijk werd uit deze losse paleocontinenten Pangea gevormd, dit gebeurde tijdens de Hercynische orogenese. Veel gebergten die bij de vorming van Pangea gevormd werden bestaan nog steeds, voorbeelden hiervan zijn de Oeral en de Appalachen.
pi_66981947
Is het mogelijk een wortel van een getal te berekenen zonder rekenmachine met een formule of is dat alleen mogelijk met benaderen / experimenteren?
HO2I Ca2O
pi_66998346
Je bedoelt zoiets als:

http://mathforum.org/dr.math/faq/faq.sqrt.by.hand.html ?

Er zit altijd een G (guess) in die formules. Er zijn alleen algoritmen om wortels te berekenen.


andere vraag:

Als je oud brood hebt smaakt dat vies, omdat het hard en uitgedroogd is. Als je het vervolgens nog verder laat uitdrogen in een broodrooster, dan vinden we het ineens lekker smaken. Hoe zit dat eigenlijk?
pi_67008788
Wat is de precieze reden ervoor dat je het minder koud krijgt als je jezelf klein maakt (door bijvoorbeeld je kin op je borst en je armen tegen je lichaam aan te drukken en te gaan hurken)?
pi_67009208
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 09:23 schreef epibreren het volgende:
Als je oud brood hebt smaakt dat vies, omdat het hard en uitgedroogd is. Als je het vervolgens nog verder laat uitdrogen in een broodrooster, dan vinden we het ineens lekker smaken. Hoe zit dat eigenlijk?
Bij het roosteren worden de suikers in het brood gekarameliseerd, wat voor het krokante en de smaak zorgt...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_67009456
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:40 schreef TheMagnificent het volgende:
Wat is de precieze reden ervoor dat je het minder koud krijgt als je jezelf klein maakt (door bijvoorbeeld je kin op je borst en je armen tegen je lichaam aan te drukken en te gaan hurken)?
Minder oppervlak om koud te worden en je warme lichaamsdelen zitten dichter op elkaar. Het afstaan van warmte / warmteoverdracht vindt plaats doordat je lichaam in 'aanraking' komt een koudere omgeving / koudere voorwerpen.

Even aangenomen dat je in koude lucht staat, neemt de koudere lucht warmte af van je lichaam doordat de lucht erlangs stroomt (convectie). Door je lichaam kleiner te maken, verminder je het oppervlak waarop die stroming plaatsvindt. Daarnaast zitten je lichaamsdelen ook dichter op elkaar (handen en bovenbenen tegen de borstkas) waardoor warmteverlies bij je vitale organen ook tegengaat.

heeft misschien ook te maken met de efficiëntie van de bloedsomloop te maken (haarvaten in vingers en tenen worden afgesloten naarmate het kouder wordt), maar in hoeverre een bepaalde houding daar mee te maken heeft zou ik zo niet weten.
pi_67009638
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:59 schreef boyv het volgende:

[..]

Minder oppervlak om koud te worden en je warme lichaamsdelen zitten dichter op elkaar. Het afstaan van warmte / warmteoverdracht vindt plaats doordat je lichaam in 'aanraking' komt een koudere omgeving / koudere voorwerpen.

Even aangenomen dat je in koude lucht staat, neemt de koudere lucht warmte af van je lichaam doordat de lucht erlangs stroomt (convectie). Door je lichaam kleiner te maken, verminder je het oppervlak waarop die stroming plaatsvindt. Daarnaast zitten je lichaamsdelen ook dichter op elkaar (handen en bovenbenen tegen de borstkas) waardoor warmteverlies bij je vitale organen ook tegengaat.

heeft misschien ook te maken met de efficiëntie van de bloedsomloop te maken (haarvaten in vingers en tenen worden afgesloten naarmate het kouder wordt), maar in hoeverre een bepaalde houding daar mee te maken heeft zou ik zo niet weten.
En mogelijk het aanspannen van je spieren..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_67021352
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:53 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Bij het roosteren worden de suikers in het brood gekarameliseerd, wat voor het krokante en de smaak zorgt...
ok! leuk! wist ik niet.
pi_67028345
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:04 schreef The_stranger het volgende:

[..]

En mogelijk het aanspannen van je spieren..
even snel wat info gezocht op gezondheid.be

Warmteverlies van het lichaam:
quote:
Geleiding
Warmte wordt afgestaan (opgenomen) door het aanraken van een kouder (warmer) voorwerp. Deze vorm van warmteverlies speelt een belangrijke rol bij watersporten omdat water een zeer goede geleider is. In water van bv. 5°C kan men maximaal 55 minuten overleven, in water van 0°C nauwelijks 12 minuten. Ook bij andere sporten, bv. skiën, is het belangrijk om na een (onge)val het lichaam zo goed mogelijk te isoleren van de koude ondergrond, zeker wanneer men niet onmiddellijk hulp kan inroepen en de persoon langere tijd geïmmobiliseerd moet blijven.

Convectie
Warmteafgifte door stroming van lucht of water langs de huid. Wanneer men zijn hand uit het raam van een rijdende auto steekt, dan merkt men onmiddellijk dat de koudere luchtlaag rond de hand voor afkoeling zorgt. Deze vorm van warmteafgifte is zeer belangrijk bij sporten in winderig weer of bij sporten waar men hoge snelheden behaalt (fietsen, schaatsen, skiën, enz.). De wind-chill index is op dit fenomeen gebaseerd.

Straling
De overdracht van warmte door straling aan de omgeving. De warmte van de zon wordt op die manier aangevoeld. Maar omgekeerd kan een onbedekt hoofd in een koude omgeving voor bijna de helft van het warmteverlies verantwoordelijk zijn.

Verdamping
Overdracht van warmte aan het lichaamsoppervlak (de huid) door de verdamping van zweet. Tijdens sport is dit de voornaamste vorm van warmteafgifte. De ademende en vochtabsorberende eigenschap van sportkleding kan het comfort tijdens inspanning in belangrijke mate verhogen. Ook via de ademhaling verliest men op deze wijze veel warmte (en vocht!).
De 'beste' houding om dit tegen te gaan
quote:
HELP (Heat Escape Lessining Posture – houding met gereduceerd warmteverlies)

Bij deze methode houdt men de armen geklemd tegen de zijkanten van de borst; dat zijn de gebieden met relatief groot warmteverlies. De dijen worden tegen elkaar gedrukt en omhoog getrokken om het gebied van de liezen af te sluiten. Deze lichaamshouding bleek gunstig om warmteverlies tegen te gaan. De voorspelde overlevingstijd nam met 50% toe.
Er wordt op gewezen dat de persoon een traditioneel reddingsvest draagt, waarbij het drijfvermogen hoog geplaatst is. Dit type is zeer geschikt voor de HELP houding. Als het drijfvermogen meer gelijkmatig over het bovenlichaam is verdeeld dan kan door de opwaartse kracht en het optrekken van de knieën de houding instabiel zijn.

linkjes:

www.npz-nrz.nl/download.php?fp=De%20Help-houding.pdf
www.zeilvaardigheidscentrum.nl/pics/File/Overleven%20op%20zee.pdf
pi_67028450
oh dat laatste stuk gaat op voor in het water, maar zal denk ik ook gelden voor op het land. Warmteverlies via water gaat +/- 30 keer sneller dan via lucht meen ik; je zou even kunnen googlen voor de zekerheid.
  zondag 22 maart 2009 @ 14:39:18 #45
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_67293656
Bij reanimatie blaas je lucht in de longen van het slachtoffer. Maar als je uitademt, blaas je CO2 uit, en bij het inademen krijg je O2 binnen. Dan krijgt het slachtoffer toch alleen CO2 binnen? Of is slechts het grootste deel van het uitgeademde CO2 en zit er ook een flinke hoeveelheid O2 in?
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
pi_67295778
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:39 schreef Devolution het volgende:
Bij reanimatie blaas je lucht in de longen van het slachtoffer. Maar als je uitademt, blaas je CO2 uit, en bij het inademen krijg je O2 binnen. Dan krijgt het slachtoffer toch alleen CO2 binnen? Of is slechts het grootste deel van het uitgeademde CO2 en zit er ook een flinke hoeveelheid O2 in?
Buitenlucht:
Zuurstof 20,9 %
Stikstof 78,1 %
Kooldioxide 0,03%
Sporen edelgas ± 1 %

Uitgeademde lucht:
Zuurstof ± 17 %
Stikstof 78,1 %
Kooldioxide ± 4 %
Sporen edelgas ± 1 %

Bron
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_67320232
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 20:09 schreef Robbiev85 het volgende:
Is het mogelijk een wortel van een getal te berekenen zonder rekenmachine met een formule of is dat alleen mogelijk met benaderen / experimenteren?
Late reactie

Ja, dat kan. Je kunt een rij construeren die in de limiet naar beneden is begrensd door een wortel. Als deze een gunstige mate van convergentie hebt kun je vrij vlot wortels uitrekenen.
-
  maandag 30 maart 2009 @ 10:13:51 #48
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_67539361
Interessante topicreeks.
Géén kloon van tvlxd!
  maandag 30 maart 2009 @ 16:36:26 #49
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_67550666
quote:
Op maandag 23 maart 2009 12:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Late reactie

Ja, dat kan. Je kunt een rij construeren die in de limiet naar beneden is begrensd door een wortel. Als deze een gunstige mate van convergentie hebt kun je vrij vlot wortels uitrekenen.
Even gegoogled, en kwam op nog een redelijke hoofdrekenmethode uit:
quote:
een handige methiode gaat als volgt:
bijvoorbeeld wortel(25):

neem een gok: 4
deel 25 door 4 = 6,25
neem gemiddelde van 4 en 6,25 = 5,125
deel 25 door 5,125 = 4,87804...
neem gemiddelde van 5,125 en 4,87804...=5.0015...
etcetera
http://gathering.tweakers(...)ge/11952150#11952150
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_67569574
Inderdaad, dit komt eigenlijk op de volgende rij neer:



De beginwaarde a0 kun je willekeurig kiezen. Voor n>0 geldt dan dat an>c1/2, wat je vrij eenvoudig kunt bewijzen via



De rij heeft dus als benedengrens c1/2. Ook geldt voor n>1 dat an <= an-1, dus de rij is een monotoon dalende rij en blijkt zelfs als limiet c1/2 te hebben. Voor de wortel van 2 krijg je dan de volgende termen als je als beginwaarde a0=1 kiest:

3/2, 17/12, 1.4142157, ...

Deze rij convergeert behoorlijk snel
-
pi_67570748
quote:
Op maandag 30 maart 2009 16:36 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Even gegoogled, en kwam op nog een redelijke hoofdrekenmethode uit:
[..]
Ik denk dat je qua hoofdrekenen 99% al kwijt bent bij:
"deel 25 door 5,125 = 4,87804..."
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_67584843
quote:
Op maandag 12 januari 2009 01:29 schreef Marble het volgende:
Wat is de klinische/wetenschappelijke term voor verslaving aan het bezoeken van begrafenissen ook al weer? Geprobeerd te googlen maar ik kan het even zo snel niet vinden.
ik zou deze ook nog wel willen weten eigenlijk

als daar een term voor is dan
pi_67585708
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 17:33 schreef boyv het volgende:

[..]

ik zou deze ook nog wel willen weten eigenlijk

als daar een term voor is dan
Als ik deze link mag geloven, is er nog geen term voor deze vrij unieke verslaving...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 31 maart 2009 @ 18:13:18 #54
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_67585885
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:34 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ik denk dat je qua hoofdrekenen 99% al kwijt bent bij:
"deel 25 door 5,125 = 4,87804..."
Ik gok er op dat de mensen die wortels uit hun hoofd willen berekenen wel iets verder komen dan de tafels en optellen tot 120.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_67586058
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 18:13 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Ik gok er op dat de mensen die wortels uit hun hoofd willen berekenen wel iets verder komen dan de tafels en optellen tot 120.
Dat geloof ik ook wel, maar dan nog zijn er weinig mensen die die som uit hun hoofd kunnen, er even van uitgaande dat je met hoofdrekenen geen pen en papier mag gebruiken...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 31 maart 2009 @ 18:30:33 #56
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_67586333
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 18:20 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat geloof ik ook wel, maar dan nog zijn er weinig mensen die die som uit hun hoofd kunnen, er even van uitgaande dat je met hoofdrekenen geen pen en papier mag gebruiken...
Anekdote: laatst haalde ik vier flesjes bier in een supermarkt, normaal werden ze per zes verkocht. De barcode bleek voor één biertje niet in het systeem te staan. Volgend een dialoog tussen twee caissières:
- Hmm, hoeveel is een six-pack dan?
(Six-pack word er bij gehaald en gescanned.)
- 9,96 euro
- Owh.... [lange stilte] dus ongeveer 30 cent?
- Ja, zoiets....

En toen werd er netjes 4 x 30 cent aangeslagen.

Is volgens mij minder hoofdrekenen dan getalsbegrip, maar goed.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_67590681
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 18:30 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Anekdote: laatst haalde ik vier flesjes bier in een supermarkt, normaal werden ze per zes verkocht. De barcode bleek voor één biertje niet in het systeem te staan. Volgend een dialoog tussen twee caissières:
- Hmm, hoeveel is een six-pack dan?
(Six-pack word er bij gehaald en gescanned.)
- 9,96 euro
- Owh.... [lange stilte] dus ongeveer 30 cent?
- Ja, zoiets....

En toen werd er netjes 4 x 30 cent aangeslagen.

Is volgens mij minder hoofdrekenen dan getalsbegrip, maar goed.
Da's dan wel weer het andere uiterste

Ach, goedkoop bier is altijd goed denk ik dan maar.. (dacht dat ze zelfs voor achter de kassa tegenwoordig minimaal HAVO vroegen, blijkbaar niet dus..)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_67959267
quote:
Op donderdag 18 december 2008 00:00 schreef kamikaze het volgende:
Misschien niet geheel wetenschappelijke vraag, maar misschien toch even een breinbrekertje voor de meesten:

Ik wil een woord vinden dat zowel productief als zorgvuldig betekent. Bestaat er een Nederlands woord dat die twee woorden verenigd? (of een woord in een andere taal) Je kan het ook zien als een woord dat kwantiteit en kwaliteit verbind, alleen dan als als een eigenschap van een persoon.
Wat dacht je van produced with care: producared?
  zondag 12 april 2009 @ 21:01:51 #59
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_67959558
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 18:30 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Anekdote: laatst haalde ik vier flesjes bier in een supermarkt, normaal werden ze per zes verkocht. De barcode bleek voor één biertje niet in het systeem te staan. Volgend een dialoog tussen twee caissières:
- Hmm, hoeveel is een six-pack dan?
(Six-pack word er bij gehaald en gescanned.)
- 9,96 euro
- Owh.... [lange stilte] dus ongeveer 30 cent?
- Ja, zoiets....

En toen werd er netjes 4 x 30 cent aangeslagen.

Is volgens mij minder hoofdrekenen dan getalsbegrip, maar goed.
Nu vraag ik me alleen af hoe ze op 30 cent komen.
Ergens moet er een bepaalde redenering zijn waardoor ze daar op uit kwamen.
Wie dit leest is gek
pi_68184371
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:34 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ik denk dat je qua hoofdrekenen 99% al kwijt bent bij:
"deel 25 door 5,125 = 4,87804..."
Het ging om een methode om vierkantswortels te bepalen zonder gebruik te maken van een rekenmachine (of computer), maar dat houdt niet persé in dat de berekening uit het hoofd moet. Bedoeld was een berekening met potlood en papier, en zoals Haushofer hierboven aangeeft bestaat daarvoor een eenvoudig algoritme (dat overigens al aan de oude Babyloniërs bekend was).

Er is ook een methode met potlood en papier die een beetje doet denken aan het uitvoeren van een staartdeling en die een stuk handiger is dan de iteratieve methode omdat je daarbij rechtstreeks de opeenvolgende decimalen van een vierkantswortel kunt bepalen, zie hier.
pi_68301174
quote:
Op zondag 19 april 2009 21:35 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het ging om een methode om vierkantswortels te bepalen zonder gebruik te maken van een rekenmachine (of computer), maar dat houdt niet persé in dat de berekening uit het hoofd moet. Bedoeld was een berekening met potlood en papier, en zoals Haushofer hierboven aangeeft bestaat daarvoor een eenvoudig algoritme (dat overigens al aan de oude Babyloniërs bekend was).

Er is ook een methode met potlood en papier die een beetje doet denken aan het uitvoeren van een staartdeling en die een stuk handiger is dan de iteratieve methode omdat je daarbij rechtstreeks de opeenvolgende decimalen van een vierkantswortel kunt bepalen, zie hier.
Dat snap ik, maar Invictus schreef dat hij een redelijke hoofdrekenmethode gevonden had...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_68316354
quote:
Op donderdag 23 april 2009 13:00 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar Invictus schreef dat hij een redelijke hoofdrekenmethode gevonden had...
Invictus weet niet waarover hij het heeft. Hij quote alleen maar een klein stukje van een discussie op tweakers en doet dan net of dat een methode is om vierkantswortels uit het hoofd te berekenen. Maar daar gaat de discussie op Tweakers helemaal niet over, die gaat over iteratieve methoden zoals Haushofer die hier ook aan heeft gegeven.

Ik denk dat het voor de meeste mensen niet mogelijk is vierkantswortels van getallen die geen kwadraat zijn van een natuurlijk getal uit het hoofd in bijvoorbeeld 10 decimalen nauwkeurig te berekenen, maar uitzonderingen heb je natuurlijk altijd.
pi_68324080
Met potlood en papier moet de manier van Invictus te doen zijn. Met hoofdrekenen wens ik je veel succes als je geen Willem Klein heet
pi_68324866
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 00:15 schreef boyv het volgende:
Met potlood en papier moet de manier van Invictus te doen zijn. Met hoofdrekenen wens ik je veel succes als je geen Willem Klein heet
Willem Klein, was hem helemaal vergeten. Ik heb hem heel lang geleden wel eens zijn kunsten op TV zien vertonen. Toch wel een tragische figuur als ik zijn biografie zo lees.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 24-04-2009 01:38:11 ]
pi_68680913
Hoe kan het dat de koekjes sneller slap worden als je 2 verschillende soorten koekjes in 1 trommel bewaart?
pi_68687454
is dat zo dan
pi_68718282
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 12:12 schreef boyv het volgende:
is dat zo dan
Mijn moeder beweert van wel.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 00:01:41 #68
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_69278271
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 07:03 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe kan het dat de koekjes sneller slap worden als je 2 verschillende soorten koekjes in 1 trommel bewaart?
Hmm, lijkt me sterk
Maar wellicht dat de trommel vaker geopend wordt als er 2 verschillende soorten koekjes in een trommel bewaard worden.

Mijn vraag: Wat is de definitie van een eiland?

  • Waarom is Groot Brittannië een eiland, en Australië een continent?
  • Waarom wordt Europa+Azië geen eiland genoemd?
  • Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
    Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
    Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
    Jij begrijpt _O_
    pi_69282416
    Eilanden

    Kwestie van afspraak.
    -
      vrijdag 22 mei 2009 @ 14:20:18 #70
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_69291416
    Ik ben op zoek naar een (wetenschappelijke) term mbt eenheden.

    Je hebt bijvoorbeeld een eenheid als meter, daarvan kan je zeggen dat 2m twee keer zo lang is dan 1m. Dit komt omdat 0 meter een 'absoluut nulpunt' is, en meters 'gelijk verdeeld' zijn (van 5m tot 10m is evengroot als van 34m tot 39m).
    Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld graden Celsius, waar 0 graden Celsius geen echt nulpunt is, ondanks wel een gelijke verdeling, waarbij je dus niet kan zeggen dat 10 graden C niet twee keer warm is als 5 graden C.
    En ook bijvoorbeeld decibel valt in de tweede categorie waar je niet kan zeggen dat 20dB twee keer zo luid is als 10dB. Bij decibel ligt het aan de logaritmische verdeling.

    Heeft iemand een idee hoe de categorieen van eenheden worden genoemd, en welk onderscheid er precies is?
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_69292665
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 14:20 schreef Montov het volgende:
    Ik ben op zoek naar een (wetenschappelijke) term mbt eenheden.

    Je hebt bijvoorbeeld een eenheid als meter, daarvan kan je zeggen dat 2m twee keer zo lang is dan 1m. Dit komt omdat 0 meter een 'absoluut nulpunt' is, en meters 'gelijk verdeeld' zijn (van 5m tot 10m is evengroot als van 34m tot 39m).
    Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld graden Celsius, waar 0 graden Celsius geen echt nulpunt is, ondanks wel een gelijke verdeling, waarbij je dus niet kan zeggen dat 10 graden C niet twee keer warm is als 5 graden C.
    En ook bijvoorbeeld decibel valt in de tweede categorie waar je niet kan zeggen dat 20dB twee keer zo luid is als 10dB. Bij decibel ligt het aan de logaritmische verdeling.

    Heeft iemand een idee hoe de categorieen van eenheden worden genoemd, en welk onderscheid er precies is?
    Dat is geen gemakkelijke.

    Mijn BINAS geeft niet zo maar een antwoord. Maar de basiseenheden van het SI, te weten de meter, kilogram, seconde, ampere, kelvin, candela en mol vallen MI onder jouw eerste verdeling.

    De graad Celsius daarentegen is een eenheid waar fysici eigenlijk van gruwen, omdat het 0-punt maar heel weinig met 0 te maken heeft, vanwege een referentie tov het smeltpunt van water, dat op iets boven de 273 Kelvin ligt.

    Waarmee we meteen op een belangrijke factor stuiten die de dB en de graad Celsius met elkaar gemeen hebben: ze worden allebei gerefereerd (anglicisme?) aan een referentie. In het geval van de graad Celsius aan het smeltpunt van water, in het geval van de dB aan de gehoordrempel ("absolute stilte"). Die ligt niet op 0 W/m2, maar op ~10-12 W/m2.

    Geen flauw idee hoe je deze twee groepen noemt. De eerste groep is absoluut, terwijl de tweede groep relatief is.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      vrijdag 22 mei 2009 @ 19:48:58 #72
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_69301704
    Hoe lang leeft een rode reus gemiddeld nog?
    Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
    pi_69731182
    Een rode reus is niet echt de dood van een ster. Een rode reus wordt na verloop van tijd een witte dwerg, en vervolgens een zwarte dwerg. Het schijnt dat het vormen van een zwarte dwerg zo lang duurt dat er nu nog geen (gevonden?) zijn.


    Aangezien een rode reus niet echt het eindpunt van de ster is, is het een beetje hetzelfde als vragen hoe lang een peuter nog leeft
      woensdag 10 juni 2009 @ 19:36:55 #74
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_69908728
    Hoezo spuwt een zwart gat materie uit?
    Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
      woensdag 10 juni 2009 @ 20:38:31 #75
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_69911507
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 19:36 schreef Parafernalia het volgende:
    Hoezo spuwt een zwart gat materie uit?
    Bedoel je 'hoe' of 'waarom'? In ieder geval:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_69911780
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 19:36 schreef Parafernalia het volgende:
    Hoezo spuwt een zwart gat materie uit?
    Ik denk dat je die accretieschijven bedoelt die rondom een zwart gat kunnen zitten? Dat mechanisme begrijp ik ook niet helemaal, maar die materie komt niet uit het zwarte gat zelf. Volgens mij worden die accretieschijven door wrijving erg heet en wordt er daardoor zoveel straling uitgezonden.
    -
      woensdag 10 juni 2009 @ 21:47:57 #77
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_69914549
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 20:38 schreef Montov het volgende:

    [..]

    Bedoel je 'hoe' of 'waarom'? In ieder geval:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation
    Ja ik vind dit in het Nederlands al lastig zat
    Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
    pi_70066305
    Wat bepaalt de toonhoogte van de wind als je deze hoort waaien?
    pi_70067076
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 17:27 schreef NiekL het volgende:
    Wat bepaalt de toonhoogte van de wind als je deze hoort waaien?
    Me dunkt dat de omgeving daar een zeer grote rol in speelt. Harde wind op het strand klinkt anders dan in een steegje of in een bos... Dus de wervelingen die veroorzaak worden door de obstakels bepalen het geluid...
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_70104849
    Ja, zover was ik zelf ook al, ook als je je hoofd draait verandert de toon een beetje. Maar er moet vast wel ergens een formule voor zijn
    pi_70122276
    quote:
    Op woensdag 17 juni 2009 18:37 schreef NiekL het volgende:
    Ja, zover was ik zelf ook al, ook als je je hoofd draait verandert de toon een beetje. Maar er moet vast wel ergens een formule voor zijn
    Gezien de hoeveelheid objecten en de invloed die ze op elkaar uitoefenen, kun je dat voor een echte situatie op straat niet berekenen lijkt me.

    Maar als ik ervan uitga dat het geluid van een fluit volgens het zelfde principe werkt als je wind in een steegje, kijk dan eens op deze site, misschien dat je daar je formule tegenkomt?
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_70361039
    Wat is het nut van een zoutmolen?
    Als ik het me goed kan herinerren van de middelbare school zwerven er toch alleen wat extra Na+ en Cl- ionen door je water nadat je er zout bij hebt gedaan. Zit er vervuiling in zout dat invloed heeft op de smaak en bederfelijk is? Of zie ik iets over het hoofd?
    Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
    Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
    BZB - Zeven Sloten
    pi_70362216
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 15:17 schreef FrankRicard het volgende:
    Wat is het nut van een zoutmolen?
    Als ik het me goed kan herinerren van de middelbare school zwerven er toch alleen wat extra Na+ en Cl- ionen door je water nadat je er zout bij hebt gedaan. Zit er vervuiling in zout dat invloed heeft op de smaak en bederfelijk is? Of zie ik iets over het hoofd?
    Bedoel je zo'n ding?

    Neem aan dat het leuk staat naast je pepermolen en mocht je liefhebber zijn van grote zoutkristallen, in plaats van kleine korreltjes, kun je deze kristallen indien nodig met deze molen kleiner maken, zodat je beide kanten op kan.

    Qua verontreinigingen ligt het er maar aan welk zout je kiest. Zeezout bestaat uit meer dan alleen natriumzout (bijv. magnesiumchloride en natriumsulfaat). Dit beinvloedt vast de smaak.. (en dan heb ik het nog niet over kristalzout uit het himalayagebergte, al schijnt dat voor 97% uit NACL te bestaan)
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_70485486
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 07:03 schreef gebrokenglas het volgende:
    Hoe kan het dat de koekjes sneller slap worden als je 2 verschillende soorten koekjes in 1 trommel bewaart?
    Kan één mogelijkheid bedenken: Elke koekje bevat een hoeveelheid vocht en zout (en andere ...); koekjes van dezelfde soort zijn in evenwicht, maar bij twee soorten zal één ervan makkelijker vocht vasthouden, die worden slap, de andere worden droger...
    I'll be back
    pi_70493571
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 15:17 schreef FrankRicard het volgende:
    Wat is het nut van een zoutmolen?
    Als ik het me goed kan herinerren van de middelbare school zwerven er toch alleen wat extra Na+ en Cl- ionen door je water nadat je er zout bij hebt gedaan. Zit er vervuiling in zout dat invloed heeft op de smaak en bederfelijk is? Of zie ik iets over het hoofd?
    folklore, traditie, antiek...
    I'll be back
    pi_70593670
    Ik lees net ergens dat er 1 Quadrillion 1015 mieren op de wereld zijn.

    1,000,000,000,000,000

    Klopt dit?
    Of zijn het er meer of minder?


    Zet toch wel veel in perspectief. Vooral omdat een soort mier nu heel de wereld over lijkt te nemen net als mensen.

    http://www.nu.nl/wetensch(...)mt-wereld-over-.html
    pi_70597189
    quote:
    Op donderdag 2 juli 2009 22:07 schreef IHVK het volgende:
    Ik lees net ergens dat er 1 Quadrillion 1015 mieren op de wereld zijn.

    1,000,000,000,000,000

    Klopt dit?
    Of zijn het er meer of minder?


    Zet toch wel veel in perspectief. Vooral omdat een soort mier nu heel de wereld over lijkt te nemen net als mensen.

    http://www.nu.nl/wetensch(...)mt-wereld-over-.html
    ze zouden 15 tot 30% van de totale dierenmassa op land vertegenwoordigen, en nesten van meerdere miljoenen zijn geen uitzondering... effe zoeken
    quote:
    Ants became dominant after adaptive radiation at the beginning of the Tertiary period. By the Oligocene and Miocene ants had come to represent 20–40% of all insects found in major fossil deposits.
    impressive

    Twee antwoorden gevonden: 1015
    http://pages.prodigy.net/jhonig/bignum/z15fram.html
    en tussen 1016 en 1017
    quote:
    EO Wilson , a noted Harvard biologist and expert on ants, estimates that the number of ants in the world is between ten to the sixteenth and ten to the seventeen or: 100,000,000,000,000,000 ants
    http://everything2.com/?node_id=1793020

    [ Bericht 9% gewijzigd door Gavin_de_Becker op 03-07-2009 18:39:50 ]
    I'll be back
      dinsdag 14 juli 2009 @ 19:39:49 #88
    241811 Matthijs-
    Nice car, Bob
    pi_70977570
    Niet echt wetenschappelijk; heeft meer met biologie of algemene kennis van doen....maar toch: waar the fock komen die naaktslakken vandaan?

    Na een fikse regenbui kom ik buiten en op ons grasveld kruipen werkelijk tientallen, zo niet honderden naaktslakken. Het heeft maar even geregend en aangezien die beestjes nou ook niet direct vliegensvlug zijn moesten ze toch wel een beetje in de buurt geweest zijn. Ik kom die slakken echter nooit massaal in de bosjes tegen en zie ze ook niet regelmatig uit de grond omhoog komen. Waar the fock komen ze vandaan?
    Oh really?
    pi_70983840
    Een autovraagje: waarom draait je stuur wat naar rechts als je optrekt?

    Een automotor draait doorgaans linksom. Als een blok in de lengte in de auto zit, is het logisch dat de auto iets naar rechts veert als je flink gasgeeft (actie = reactie, de motor wil linksom versnellen en drukt daarom het chassis rechtsom).

    Maarrrr: als een blok dwars in de auto is geplaatst zou de auto bij flink gas geven alleen wat extra door de achterveren moeten zakken, en niet links of rechtsom willen bewegen, toch? Een dwarsgeplaatst blok draait in dezelfde richting als de wielen, bij vooruit rijden. En toch slaat de auto naar rechts, of, anders gezegd, mijn stuur draait naar rechts.

    [ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 18-07-2009 17:20:51 ]
    pi_70983910
    quote:
    Op dinsdag 14 juli 2009 19:39 schreef Matthijs- het volgende:
    Niet echt wetenschappelijk; heeft meer met biologie of algemene kennis van doen....maar toch: waar the fock komen die naaktslakken vandaan?

    Na een fikse regenbui kom ik buiten en op ons grasveld kruipen werkelijk tientallen, zo niet honderden naaktslakken. Het heeft maar even geregend en aangezien die beestjes nou ook niet direct vliegensvlug zijn moesten ze toch wel een beetje in de buurt geweest zijn. Ik kom die slakken echter nooit massaal in de bosjes tegen en zie ze ook niet regelmatig uit de grond omhoog komen. Waar the fock komen ze vandaan?
    Uit de grond, toch wel. Lijkt me.
    pi_71073220
    Waarom spat olie toch zo gigantisch als er wat water doorheen zit omdat je bijvoorbeeld net de pan hebt gewassen en niet goed hebt afgedroogd?
    I feel kinda Locrian today
    pi_71073376
    quote:
    Op vrijdag 17 juli 2009 17:34 schreef starla het volgende:
    Waarom spat olie toch zo gigantisch als er wat water doorheen zit omdat je bijvoorbeeld net de pan hebt gewassen en niet goed hebt afgedroogd?
    Ik denk dat het water aan de kook raakt, en omdat de waterdruppeltjes eerst zijn ingesloten in de olie, gebeurt dit op een explosieve manier.
    pi_71087854
    quote:
    Op dinsdag 14 juli 2009 22:40 schreef gebrokenglas het volgende:
    Een autovraagje: waarom draait je stuur wat naar rechts as je optrekt?

    Een automotor draait doorgaans linksom. Als een blok in de lengte in de auto zit, is het logisch dat de auto iets naar rechts veert als je flink gasgeeft (actie = reactie, de motor wil linksom versnellen en drukt daarom het chassis rechtsom).

    Maarrrr: als een blok dwars in de auto is geplaatst zou de auto bij flink gas geven alleen wat extra door de achterveren moeten zakken, en niet links of rechtsom willen bewegen, toch? Een dwarsgeplaatst blok draait in dezelfde richting als de wielen, bij vooruit rijden. En toch slaat de auto naar rechts, of, anders gezegd, mijn stuur draait naar rechts.
    Dat heeft waarschijnlijk alleen te maken met de manier waarop je banden staan uitgelijnd. Die staan naar rechts uitgelijnd, zodat als je in slaap valt achter het stuur je tegen een boom aanknalt, en niet tegen een tegenligger die op de andere weghelft rijdt.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      zaterdag 18 juli 2009 @ 13:54:18 #94
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_71092834
    quote:
    Op zaterdag 18 juli 2009 06:56 schreef Lyrebird het volgende:

    [..]

    Dat heeft waarschijnlijk alleen te maken met de manier waarop je banden staan uitgelijnd. Die staan naar rechts uitgelijnd, zodat als je in slaap valt achter het stuur je tegen een boom aanknalt, en niet tegen een tegenligger die op de andere weghelft rijdt.
    Is dat echt ja? Misschien kunnen ze de banden beter recht vooruit uitlijnen
    Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
      zaterdag 18 juli 2009 @ 14:12:29 #95
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_71093189
    Volgens mij zijn de banden recht uitgelijnd, althans, bij een normale auto. Misschien is Lyrebird in de war met de rechtse afwijking van koplampen zodat het licht minder fel in de ogen van tegenliggers schijnt.

    Er zijn verschillende verklaringen voor wat gebrokenglas beschrijft, maar de meest waarschijnlijke is dat de straten ook wat 'bolvormig' wat ervoor zorgt dat je richting de stoeprand gaat wanneer je je stuur niet vasthoudt.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_71093223
    Misschien de gyroscopische actie van een (groot) draaiend onderdeel?
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_71093340
    quote:
    Op zaterdag 18 juli 2009 14:12 schreef Montov het volgende:
    Volgens mij zijn de banden recht uitgelijnd, althans, bij een normale auto. Misschien is Lyrebird in de war met de rechtse afwijking van koplampen zodat het licht minder fel in de ogen van tegenliggers schijnt.
    Misschien is het een urban myth, maar dit vond ik online:
    quote:
    Answer: All vehicles are designed to veer slightly to the right when hands are taken off the steering wheel to prevent head-on collisions should someone fall a sleep while driving. Assuming your truck pulls more than just slightly to the right, you probably need to have some work done on the front end. This involves removing the upper control arms and slotting the mounting holes to accomplish wheel alignment adjustment.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      zaterdag 18 juli 2009 @ 15:31:08 #98
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_71094931
    Mja, ik heb tijdens rijlessen anders gehoord en ook proefondervindelijk waargenomen dat een auto in een rechte lijn rechtuit blijft rijden wanneer je het stuur loslaat. Een handige les zodat je niet teveel aan je stuur gaat sjorren.

    Die link straalt niet al te veel autoriteit uit. En sowieso lijkt het mij vaag dat je een auto uit balans gaat halen puur voor situaties dat mensen in slaap kunnen vallen. Uiteindelijk levert het meer slijtage op ook. En is het een nadeel als je er in Engeland mee gaat rijden. En ik heb liever dat de auto een kilometer gewoon rechtdoor blijft rijden wanneer ik in slaap val en niet direct in de sloot belandt. En, en, en, ...

    Nee, het klinkt me veel te onlogisch.
    Géén kloon van tvlxd!
      zaterdag 18 juli 2009 @ 17:19:02 #99
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_71097423
    quote:
    Op zaterdag 18 juli 2009 14:18 schreef Lyrebird het volgende:

    [..]

    Misschien is het een urban myth, maar dit vond ik online:
    [..]
    Maar in GB en al die andere landen waar ze links rijden worden ze weer de andere kant op gestuurd?
    Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
    pi_71097536
    quote:
    Op dinsdag 14 juli 2009 22:40 schreef gebrokenglas het volgende:
    Een autovraagje: waarom draait je stuur wat naar rechts als je optrekt?
    Komt door de Corioliskracht
    -
    pi_71097566
    Ja, ik weet het niet dat van dat bias uitlijnen naar rechts, maar mijn auto gaat inderdaad na een paar honderd meter meer en meer naar rechts (op de snelweg). Misschien dat dat aan de bolling van de weg ligt, geen idee. Ik zal het eens in de linkerbaan proberen, het stuur los, kijken of hij naar de vangrail neigt.
    pi_71097715
    quote:
    Op vrijdag 17 juli 2009 17:34 schreef starla het volgende:
    Waarom spat olie toch zo gigantisch als er wat water doorheen zit omdat je bijvoorbeeld net de pan hebt gewassen en niet goed hebt afgedroogd?
    Olie en water stoten elkaar af. Het mengt niet goed. Ik weet de scheikundige term er niet meer van.
    Maar daarom drijft olie ook op water, denk aan de 'olievlek' in de zee.
    pi_71100847
    quote:
    Op zaterdag 18 juli 2009 17:29 schreef gebrokenglas het volgende:

    [..]

    Olie en water stoten elkaar af. Het mengt niet goed. Ik weet de scheikundige term er niet meer van.
    Maar daarom drijft olie ook op water, denk aan de 'olievlek' in de zee.
    Dat verklaart niet waarom het dan extra hard spat bij verhitting. De verklaring die op de vorige bladzijde werd gegeven klinkt wel plausibel.
    I feel kinda Locrian today
    pi_71105098
    quote:
    Op dinsdag 14 juli 2009 19:39 schreef Matthijs- het volgende:
    Niet echt wetenschappelijk; heeft meer met biologie of algemene kennis van doen....maar toch: waar the fock komen die naaktslakken vandaan?

    Na een fikse regenbui kom ik buiten en op ons grasveld kruipen werkelijk tientallen, zo niet honderden naaktslakken. Het heeft maar even geregend en aangezien die beestjes nou ook niet direct vliegensvlug zijn moesten ze toch wel een beetje in de buurt geweest zijn. Ik kom die slakken echter nooit massaal in de bosjes tegen en zie ze ook niet regelmatig uit de grond omhoog komen. Waar the fock komen ze vandaan?
    Naaktslakken drogen snel uit, als de luchtvochtigheid laag is moeten ze vochtige plaatsen opzoeken. Bij regen worden ze actief en kunnen ze "naar buiten" komen.
    quote:
    Slugs' bodies are made up mostly of water, and without a full-sized shell to retreat into, their soft tissues are prone to desiccation. They must generate protective mucus to survive. Many species are most active after rain. In drier conditions they hide in damp places under tree bark, fallen logs, rocks, and man-made structures such as planters and so forth, in order to help retain body moisture.
    En hier zijn er twee aan het copuleren:



    Slijmerige bedoening...
    I'll be back
      dinsdag 21 juli 2009 @ 21:26:25 #105
    158899 GasTurbine
    SEE THE PATERN ON MY COCK
    pi_71194771
    Als je op het uiterste noorden van een planeet bent (absolute noordpool) is elke richting het zuiden en bestaan het oosten en het westen niet.

    Klopt dit?
    'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
    „Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
      dinsdag 21 juli 2009 @ 21:35:00 #106
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_71195132
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 21:26 schreef GasTurbine het volgende:
    Als je op het uiterste noorden van een planeet bent (absolute noordpool) is elke richting het zuiden en bestaan het oosten en het westen niet.

    Klopt dit?
    Je kan wel in westelijke en oostelijke richting om je as draaien.
    Géén kloon van tvlxd!
      dinsdag 21 juli 2009 @ 21:37:39 #107
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71195231
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 21:26 schreef GasTurbine het volgende:
    Als je op het uiterste noorden van een planeet bent (absolute noordpool) is elke richting het zuiden en bestaan het oosten en het westen niet.

    Klopt dit?
    Nou, het hangt er wat vanaf. Ook bovenop de pool kun je natuurlijk ronddraaien. Je kunt b.v. richting Greenwich lopen (0 graden) of Moskou (37 graden). Zo kun je wel zeggen dat je b.v. 180 graden als oosten definieert en -180 als westen.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 21 juli 2009 @ 22:07:23 #108
    94782 Nieuwschierig
    Pro bikini-lijn
    pi_71196422
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 21:26 schreef GasTurbine het volgende:
    Als je op het uiterste noorden van een planeet bent (absolute noordpool) is elke richting het zuiden en bestaan het oosten en het westen niet.

    Klopt dit?
    Dit klopt 100%.
    Wie dit leest is gek
    pi_71245370
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 22:07 schreef Nieuwschierig het volgende:

    [..]

    Dit klopt 100%.
    Dat komt omdat die windrichtingen relatief zijn. Om ongeveer dezelfde reden wordt, als je in een spiegel kijkt, links en rechts omgedraaid, maar boven en onder vreemdgenoeg niet!


    ('nieuwschierig' is trouwens met een 'g')
      donderdag 23 juli 2009 @ 17:59:51 #110
    94782 Nieuwschierig
    Pro bikini-lijn
    pi_71257717
    quote:
    Op donderdag 23 juli 2009 12:00 schreef epibreren het volgende:

    [..]

    Dat komt omdat die windrichtingen relatief zijn. Om ongeveer dezelfde reden wordt, als je in een spiegel kijkt, links en rechts omgedraaid, maar boven en onder vreemdgenoeg niet!


    ('nieuwschierig' is trouwens met een 'g')
    Eigennamen hebben geen vaste spelling
    Wie dit leest is gek
      donderdag 23 juli 2009 @ 18:03:12 #111
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71257809
    Zou een grote T-rex uit de dnosauriers tijdperk log bewegen door zijn omvang tov. kleinere dieren?
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
      donderdag 23 juli 2009 @ 18:07:33 #112
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_71257928
    quote:
    Op donderdag 23 juli 2009 18:03 schreef Schenkstroop het volgende:
    Zou een grote T-rex uit de dnosauriers tijdperk log bewegen door zijn omvang tov. kleinere dieren?
    Er waren ook grotere dino's dan de T-Rex, de brontosaurus bijvoorbeeld. Maar wat wil je precies weten?
    Géén kloon van tvlxd!
      donderdag 23 juli 2009 @ 18:17:07 #113
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71258147
    Ik heb het diee dat omdat ze zo groot zijn en hun spieren ook, dat zij trager bewegen dan kleinere diersoorten. Of.. zou dat voor grotere spieren niet uitmaken omdat er wel meer energie nodig is, maar dat dat voor snelheid niet zou uitmaken (behalve afstand)?
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
      donderdag 23 juli 2009 @ 18:20:03 #114
    94782 Nieuwschierig
    Pro bikini-lijn
    pi_71258205
    Ze zullen trager op gang komen en moeilijker van richting kunnen veranderen dan laten we zeggen een konijn.
    Wie dit leest is gek
    pi_71580695
    Hoe kan het eigenlijk dat een heldere nacht sommige sterren flikkeren? Heeft dat te maken met afstand of met onze atmosfeer? Of met de activiteit van een ster?
    pi_71584331
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 23:44 schreef Pakspul het volgende:
    Hoe kan het eigenlijk dat een heldere nacht sommige sterren flikkeren? Heeft dat te maken met afstand of met onze atmosfeer? Of met de activiteit van een ster?
    Ah, mijn vakgebied.

    Je kunt de links hierboven natuurlijk volgen, maar ik kan het niet laten om even wat kennis te etaleren. Want niet alleen wil je weten waarom ze twinkelen, je wilt natuurlijk ook weten hoe dat is te voorkomen.

    Het flikkeren van sterren wordt veroorzaakt doordat de lucht in de atmosfeer in beweging is. Als je wel eens naar een vulkaantop in Hawaii bent geweest, dan zul je zien dat de sterren daar iets minder flikkeren, gewoonweg omdat de lucht daar wat rustiger is. Nou is het niet veel mensen gegeven om daar naar toe te gaan, dus je zult het gewoon van me aan moeten nemen.

    Dat die lucht altijd beweegt, is een probleem voor astronomen die naar de sterren en sterrenstelsels kijken. Om dit probleem tegen te gaan, zijn er twee oplossingen. Of je gebruikt een telescoop die buiten de dampkring hangt (Hubble), of je gebruikt adaptieve optica. Met dat laatste heb je een meetapparaat, een sensor, die meet hoe erg de lucht in beweging is, en een terugkoppelsignaal terugstuurt naar een spiegel die van vorm kan veranderen. Die sensor meet eigenlijk hoe vlak het golffront is, dat van een ster afkomt.

    Je weet dat zo'n ster licht uitzendt. Licht = fotonen, en die fotonen kun je modelleren als een golffront. Bij het bereiken van de aarde, zou het golffront van dat licht in principe recht moeten zijn, loodrecht op de verplaatsingsrichting (van de ster -> waarnemer). Dat kun je vergelijken met een steen die je in een vijver gooit. De locatie waar de steen het water raakt is de ster, en de positie van een waarnemer aan de vijverkant is de aarde. Als je aan de kant van de vijver zit, dan is het golffront bij benadering recht. Hoe groter de vijver, hoe rechter het golffront. De afstand van de ster tot de aarde is zo groot, dat het golffront recht is.

    Maar de lucht in de atmosfeer is vanwege turbulentie en wind niet op alle plaatsen even dik, en verstoort de uniformiteit van het golffront. En dat verandert ook nog eens om de paar milliseconden. Sommige fotonen uit hetzelfde golffront zullen net een tikje later aankomen dan andere fotonen. Maar omdat je weet dat ze allemaal tegelijk aan zouden moeten komen, kun je daarvoor corrigeren. Dus eerst meet je hoe verstoord het golffront is. Daarna neem je een heel speciaal flexibel spiegeltje in het lichtpad in de telescoop, die je op bepaalde plaatsen een heel klein beetje (vaak minder dan een golflengte van het licht, < 500 nm) indrukt, en op sommige plaatsen uitdeukt. Dat doe je net zo lang totdat het golffront weer vlak is. Pas dan gebruik je een hele gevoelige camera om een plaatje van je ster, of sterrenstelsel te maken.



    Het resultaat daarvan is verbluffend (links met AO, rechts zonder):



    In werkelijkheid is het natuurlijk allemaal wat gecompliceerder, maar dat mag de pret niet drukken.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_71586476
    quote:
    Op dinsdag 4 augustus 2009 05:01 schreef Lyrebird het volgende:
    ....
    Mooi verhaal Waar wordt zo'n flexibel spiegeltje dan van gemaakt?
    -
    pi_71587076
    quote:
    Op dinsdag 4 augustus 2009 09:55 schreef Haushofer het volgende:

    [..]

    Mooi verhaal Waar wordt zo'n flexibel spiegeltje dan van gemaakt?
    Daar zijn verschillende oplossingen voor. Ze vallen eigenlijk allemaal onder de categorie "deformable mirrors", zeg maar vervormbare spiegels.

    Een van de meest populaire spiegeltypes bestaat uit meer dan 100 mini actuatoren, die bedekt is met een metalen folie. De lengte van iedere actuator kan veranderd worden. Je moet het je zo voorstellen: een heel klein "spijkerbed" (waar een mier als fakir op zou kunnen liggen), van ~ 5 x 5 mm, met meer dan 10 x 10 actuatoren. Iedere actuator kan dmv magnetisme of een elektrisch veld een paar micrometer (een micrometer is een duizendste mm, dus 0.001 mm of 0.000001 m) omhoog of omlaag verplaatst worden.

    Als de buitenste actuatoren bijvoobeeld uitgestoken worden, en de binnenste ingetrokken, dan wordt het folie in een schotelvorm getrokken. Hiermee ontstaat een holle spiegel. Met zo'n holle spiegel zou licht in principe gefocuseerd kunnen worden. Voor adaptieve optica is zoiets niet nodig, maar dit voorbeeld laat zien wat er met zo'n spiegeltje allemaal mogelijk is.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_71599056
    Interessant. Hoe vaak moeten die spiegeltjes correcties uitvoeren? Is dat tientallen keren per seconde? Of zelfs duizenden keren per seconde?
    pi_71599940
    quote:
    Op dinsdag 4 augustus 2009 17:23 schreef gebrokenglas het volgende:
    Interessant. Hoe vaak moeten die spiegeltjes correcties uitvoeren? Is dat tientallen keren per seconde? Of zelfs duizenden keren per seconde?
    Dat zit dicht in de buurt van de 1000 keer per seconde. Ik gebruik deze technologie zelf niet voor astronomische toepassingen, maar om scherpere plaatjes van het netvlies te kunnen maken. Onze adaptieve optica is daarom een stuk langzamer, onder de 10 keer per seconde.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_71617392
    quote:
    Op zaterdag 18 juli 2009 19:37 schreef starla het volgende:
    Dat verklaart niet waarom het dan extra hard spat bij verhitting. De verklaring die op de vorige bladzijde werd gegeven klinkt wel plausibel.
    Het is een combinatie van beide verklaringen. Door fasescheiding (dat is de term die gebrokenglas zocht) is er een olie- en een waterlaag. Vanwege de hogere dichtheid van water zit de waterlaag onderop. Tijdens het verhitten gaat het water koken en vormt waterdamp die onder hoge druk staat. Maar vanwege de fasescheiding zit de waterdamp nog steeds onderop en is omgeven door olie. Wanneer de druk te hoog oploopt ontsnapt de waterdamp en neemt daarbij een laagje olie mee. Om deze reden mag je ook nooit vetbranden blussen met water!
      zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:12:54 #123
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_71707585
    Stel je mengt 1 liter water van 10 graden en 1 liter water van 20 graden met elkaar in perfect isolerende emmer. Is de uiteindelijke mix (stel na een paar seconden) dan precies 15 graden? Of juist iets warmer of kouder? (thermodynamica was nooit mn sterkste vak )
    The line is a dot to you!
      zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:17:28 #124
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71707660
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 14:12 schreef kepler het volgende:
    Stel je mengt 1 liter water van 10 graden en 1 liter water van 20 graden met elkaar in perfect isolerende emmer. Is de uiteindelijke mix (stel na een paar seconden) dan precies 15 graden? Of juist iets warmer of kouder? (thermodynamica was nooit mn sterkste vak )
    Ik zou zeggen, iets kouder. Een liter is een inhoudsmaat, dus 1 dm3 water, en dat van 20 graden heeft een iets lagere dichtheid dan van 10 graden, dus in hetzelfde volume past ietsje minder massa. Qua massa heb je dus meer van 10 graden dan van 20 graden, en het mengsel zal dan, denk ik, iets onder de 15 graden uitkomen.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:20:29 #125
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_71707710
    hmm ja, zover had ik er nog niet over nagedacht

    Stel nu dat de massa gelijk is, dat bedoelde ik eigenlijk
    Volgens mij zou het dan gewoon precies 15 graden moet worden. Maar warm water in de vriezer is ook sneller koud, door meer turbulentie. Ik vraag me af of er ook zoiets speelt in deze situatie?
    The line is a dot to you!
      zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:20:56 #126
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_71707721
    Met een perfect isolerende emmer, bedoel je daarmee dat er geen warmte verloren gaat door verdamping? Zo ja, dan zal het wel 15 graden worden. Anders wordt het kouder, maar het mixen heeft daarmee weinig te maken volgens mij.
    Géén kloon van tvlxd!
      zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:24:23 #127
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_71707793
    yup, inderdaad geen warmte verloren of toegevoegd door de omgeving

    Dacht inderdaad ook 15 graden, maar begon opeens te twijfelen
    The line is a dot to you!
    pi_71707864
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 14:20 schreef kepler het volgende:
    Stel nu dat de massa gelijk is, dat bedoelde ik eigenlijk
    Dan wordt het inderdaad 15 graden.
    I feel kinda Locrian today
    pi_71707886
    Volgens de evolutietheorie, evolueren soorten zodat ze het beste kunnen overleven.

    Ik vraag mij af waarom sommige dieren, zoals bijvoorbeeld koeien, lange poten hebben. Ze staan al eeuwen op (vlakke) graslanden en grazen de hele dag. Zouden ze dan niet op een geven moment geëvolueerd zijn naar een soort met korte poten? Er zijn namelijk veel soorten die zich aan hebben gepast op het voedsel dat ze eten.
    pi_71708135
    Waarom? Als beide soorten goed bij het gras kunnen, dan heeft de ene soort toch niet een voordeel op de ander?

    Aanpassing gebeurt pas als er substantieel voordeel is voor de soort met aanpassing, maar in dit geval zie ik dat niet gebeuren. In het geval van hoogte kan zich dat natuurlijk wel voordoen.

    Probeer voor jezelf es na te gaan wat het voordeel is van koeien met korte poten op koeien met lange poten. Daarbij, je hebt het nu alleen over het voedselaspect, maar dieren gebruiken hun poten ook om te ontkomen aan andere dieren. Zo zullen er veel meer aspecten zijn.
    -
      zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:56:29 #131
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71708393
    De koe is gedomesticeerd vanuit de Oeros. En die laatste leeft niet meer. Maar als je naar andere koe-achtigen kijkt, dan heb je de Wisent en de Bizon b.v. Die grazen natuurlijk niet alleen op drassige grond, maar ook op steppen die niet per se vochtig zijn. Ik denk dat het, wat Haushofer zegt, meer te zoeken valt in een gecombineerd aantal aspecten. Daarbij, soms moesten ze denk ik ook flinke stukken kunnen migreren om voedsel te vinden.

    Planet Earth laat b.v. Kariboes zien die ontzettend lange stukken afleggen, en dat zijn ook evenhoevigen. De oeros zwierf misschien ook wel meer rond.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_71708849
    Dat is waar, de wilde soorten hebben te maken met migratie en roofdieren.

    Ik had het inderdaad enkel over het voedingsaspect. Maar als we ons beperken tot de gedomesticeerde koeien.
    Stel we gaan op deze voet verder betreft veehouderij (en boeren niet selecteren op grote koeien voor verdere kruising), zal deze koe dan over een aantal eeuwen wellicht kortere poten hebben?
      zaterdag 8 augustus 2009 @ 15:41:00 #133
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71709165
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 15:22 schreef OldJeller het volgende:
    Dat is waar, de wilde soorten hebben te maken met migratie en roofdieren.

    Ik had het inderdaad enkel over het voedingsaspect. Maar als we ons beperken tot de gedomesticeerde koeien.
    Stel we gaan op deze voet verder betreft veehouderij (en boeren niet selecteren op grote koeien voor verdere kruising), zal deze koe dan over een aantal eeuwen wellicht kortere poten hebben?
    Wil je koeien met korte poten krijgen zal er een selectiemechanisme moeten zijn waarbij kortpotigen zich vaker voortplanten. En ik kan nog niet helemaal bedenken waarom dat zou gebeuren met de huidige koe. In onze grazige weiden zijn er geen roofdieren. Ik denk dat kortpotigen nog eerder in het nadeel zijn i.v.m. verzuipen. Niet qua voedsel.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_71709251
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 15:41 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Wil je koeien met korte poten krijgen zal er een selectiemechanisme moeten zijn waarbij kortpotigen zich vaker voortplanten. En ik kan nog niet helemaal bedenken waarom dat zou gebeuren met de huidige koe. In onze grazige weiden zijn er geen roofdieren. Ik denk dat kortpotigen nog eerder in het nadeel zijn i.v.m. verzuipen. Niet qua voedsel.
    Hoezo, koeien zwemmen helemaal niet?
    Ik wil een koe met korte poten!
      zaterdag 8 augustus 2009 @ 15:52:53 #135
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71709384
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 15:45 schreef OldJeller het volgende:

    [..]

    Hoezo, koeien zwemmen helemaal niet?
    Ik wil een koe met korte poten!
    Nee, maar veel Nederlandse weiden liggen tussen (ondiepe) slootjes. Dus als je een kortpotige koe hebt, en die raakt in zo'n slootje, dan is z'n verzuipingskans groter. Ik zat namelijk te denken: Waardoor kan zo'n koe voortijdig sterven, en dat was een van de weinige scenario's die ik kon bedenken. En dan denk ik dat lange poten in het voordeel zijn, omdat-ie dan misschien nog net zo'n kop boven water kan houden.

    Maar, ik heb voor je Dexter koeien gevonden.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_71709490
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 15:52 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Nee, maar veel Nederlandse weiden liggen tussen (ondiepe) slootjes. Dus als je een kortpotige koe hebt, en die raakt in zo'n slootje, dan is z'n verzuipingskans groter. Ik zat namelijk te denken: Waardoor kan zo'n koe voortijdig sterven, en dat was een van de weinige scenario's die ik kon bedenken. En dan denk ik dat lange poten in het voordeel zijn, omdat-ie dan misschien nog net zo'n kop boven water kan houden.
    Dat is waar, al raken ze niet heel vaak te water, dacht ik.
    quote:
    Maar, ik heb voor je Dexter koeien gevonden.
    Leuk! Ik weet waar ik nog even snel op vakantie ga!
    pi_71709811
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 14:41 schreef Haushofer het volgende:
    Aanpassing gebeurt pas als er substantieel voordeel is voor de soort met aanpassing, maar in dit geval zie ik dat niet gebeuren.
    Nee hoor, je vergeet genetic drift.
    I feel kinda Locrian today
      zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:16:15 #138
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_71709835
    Volgens mij denken jullie nu veel te gedetailleerd over de evolutie theorie?

    Lijkt me sterk dat die ondiepe slootjes een kortpotige koe zullen tegenhouden in de evolutie Veels te kleinschalig volgens mij
    The line is a dot to you!
    pi_71709935
    Kan een mens eigenlijk geopereerd worden zonder verdoving of vliegt het lichaam dan in shock? En dan geen lichte operatie he, maar iets van een been amputatie

    maak je maar geen zorgen ik ben niks van plan
    pi_71710072
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 16:21 schreef Pakspul het volgende:
    Kan een mens eigenlijk geopereerd worden zonder verdoving of vliegt het lichaam dan in shock? En dan geen lichte operatie he, maar iets van een been amputatie
    Kan best. Ligt helemaal aan de persoon of die in shock raakt of niet (als we het niet over een hemorrhagische shock hebben iig).
    I feel kinda Locrian today
      zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:29:55 #141
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71710095
    Vroeger werden baby's heel vaak zonder verdoving geopereerd. Dieren ook. Overigens:

    Bergbeklimmer amputeert eigen arm
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_71710330
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 16:21 schreef Pakspul het volgende:
    Kan een mens eigenlijk geopereerd worden zonder verdoving of vliegt het lichaam dan in shock? En dan geen lichte operatie he, maar iets van een been amputatie

    maak je maar geen zorgen ik ben niks van plan
    Met verlamming van de spieren wel. Zonder verlamming misschien niet (bij iedereen), als je ze fysiek moet immobiliseren kunnen ze mogelijk sterven door oververhitting ofzo?

    edit: wat was de slaagkans van operaties voor de introductie van chloroform, ether en de rest?

    [ Bericht 6% gewijzigd door Gavin_de_Becker op 08-08-2009 16:52:11 ]
    I'll be back
      zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:48:52 #143
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71710396
    Nog zo'n gruwelijk verhaal: Inés Rimérez heeft bij zichzelf een keizersnede uitgevoerd. Weliswaar had ze zichzelf enigszins verdoofd met alcohol, maar het moet geen pretje geweest zijn.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_71710729
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 16:43 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
    Met verlamming van de spieren wel. Zonder verlamming misschien niet (bij iedereen),
    Wat heeft verlamming hier mee te maken?
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 16:43 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
    als je ze fysiek moet immobiliseren kunnen ze mogelijk sterven door oververhitting ofzo?
    Dit snap ik ook niet.
    I feel kinda Locrian today
    pi_71711115
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 17:10 schreef starla het volgende:

    [..]

    Wat heeft verlamming hier mee te maken?
    [..]

    Dit snap ik ook niet.
    Zoals Iblis zegt werden baby's en worden dieren vaak geopereerd zonder verdoving, maar die kregen/krijgen wel een middel toegediend dat de spieren verlamt. Als je dat niet gebruikt moet de patient zichzelf controlleren, of moet ie in bedwang gehouden worden zoals vroeger gebeurde.
    Kan me voorstellen dat de Fysieke uitputting dan ook een rol speelt. Ik noemde oververhitting omdat het soms voorkomt bij speedgebruikers die bij arrestatie in bedwang gehouden worden, maar bij nader inzien denk ik niet dat het hoog op de lijst van mogelijke gevaren zou staan.
    I'll be back
    pi_71711239
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 16:14 schreef starla het volgende:

    [..]

    Nee hoor, je vergeet genetic drift.
    Ja, ik las de vraag in de context van natuurlijke selectie en aanpassing aan de omgeving; zover ik begrepen heb is dat iets anders dan genetische drift, maar ik ben hier niet zo thuis in
    -
    pi_71711247
    quote:
    Op zaterdag 8 augustus 2009 17:29 schreef Gavin_de_Becker het volgende:

    [..]

    Zoals Iblis zegt werden baby's en worden dieren vaak geopereerd zonder verdoving, maar die kregen/krijgen wel een middel toegediend dat de spieren verlamt. Als je dat niet gebruikt moet de patient zichzelf controlleren, of moet ie in bedwang gehouden worden zoals vroeger gebeurde.
    Kan me voorstellen dat de Fysieke uitputting dan ook een rol speelt. Ik noemde oververhitting omdat het soms voorkomt bij speedgebruikers die bij arrestatie in bedwang gehouden worden, maar bij nader inzien denk ik niet dat het hoog op de lijst van mogelijke gevaren zou staan.
    Ok, maar spierspanning heeft weinig met het ontstaan van shock te maken
    I feel kinda Locrian today
    pi_71771874
    Mag je hier gewoon een vraag posten?

    Zo ja, weet iemand waarom dieren die in sneeuw/ijs-landschappen wonen niet vastvriezen?
    Waarom plakt mijn tong vast aan en ijsje, maar een pinguin niet aan het ijs?

    Een ijsbeer heeft misschien genoeg isolatie om zijn oppervlaktetemperatuur op 0 te zetten, maar een pinguin moet best warme voeten hebben toch?
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_71773410
    Hele domme vraag waarschijnlijk, maar ik zuig in klassieke mechanica dus here goes nothing:

    Auto A rijdt met 70 km/u 1000 meter vóór auto B die ook 70 km/u rijdt.
    Echter op punt X versnellen ze beiden met dezelfde versnelling tot 80 km/u. Omdat auto A met een constante snelheid voor auto B rijdt zal deze eerder bij punt X aankomen waarna deze versnelt.

    Blijft de afstand tussen de 2 auto's 1000 meter?

    Mijn intuitie zegt van wel, maar als ik er over na ga denken begin ik te twijfelen;
    Auto A versnelt naar 80 terwijl auto B nog 70 rijdt. Hierdoor zal de afstand meer dan 1000 meter worden. Auto B versnelt óók naar 80 als deze op punt X komt, maar auto A rijdt dan al 80, dus zal niet inlopen op auto A.

    Wat is waar?
    I feel kinda Locrian today
    pi_71773605
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 21:54 schreef starla het volgende:
    Hele domme vraag waarschijnlijk, maar ik zuig in klassieke mechanica dus here goes nothing:

    Auto A rijdt met 70 km/u 1000 meter vóór auto B die ook 70 km/u rijdt.
    Echter op punt X versnellen ze beiden met dezelfde versnelling tot 80 km/u. Omdat auto A met een constante snelheid voor auto B rijdt zal deze eerder bij punt X aankomen waarna deze versnelt.

    Blijft de afstand tussen de 2 auto's 1000 meter?

    Mijn intuitie zegt van wel, maar als ik er over na ga denken begin ik te twijfelen;
    Auto A versnelt naar 80 terwijl auto B nog 70 rijdt. Hierdoor zal de afstand meer dan 1000 meter worden. Auto B versnelt óók naar 80 als deze op punt X komt, maar auto A rijdt dan al 80, dus zal niet inlopen op auto A.

    Wat is waar?
    volgens mij is je nadekende ik correct. Stel je even voor dat ze allebei 100 km/u rijded, en A 100 km voorligt op B. A passeert punt x en versnelt naar 125 km/u. Een uur later passeert B punt X en versnelt naar 125 km/u. Op dat moment ligt A 125km voor B.
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_71773996
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 21:05 schreef oompaloompa het volgende:
    Mag je hier gewoon een vraag posten?

    Zo ja, weet iemand waarom dieren die in sneeuw/ijs-landschappen wonen niet vastvriezen?
    Waarom plakt mijn tong vast aan en ijsje, maar een pinguin niet aan het ijs?

    Een ijsbeer heeft misschien genoeg isolatie om zijn oppervlaktetemperatuur op 0 te zetten, maar een pinguin moet best warme voeten hebben toch?
    Jouw tong is nat, en dat vocht wordt <0 graden als je aan ijsje likt en bevriest dus.
    Hetzelfde als met handen: droge handen zitten minder snel aan koud metaal vast dan natte.
    De voetzolen van een pinguin en ijsbeer zijn niet nat, en kunnen aldus niet bevriezen.
    Tenminste zo denk ik dat het zit.
    pi_71774070
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 22:12 schreef gebrokenglas het volgende:
    De voetzolen van een pinguin en ijsbeer zijn niet nat
    Ook niet als ze net uit het water komen?
    I feel kinda Locrian today
    pi_71774104
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 21:59 schreef oompaloompa het volgende:

    [..]

    volgens mij is je nadekende ik correct. Stel je even voor dat ze allebei 100 km/u rijded, en A 100 km voorligt op B. A passeert punt x en versnelt naar 125 km/u. Een uur later passeert B punt X en versnelt naar 125 km/u. Op dat moment ligt A 125km voor B.
    Ja, dit zal wel kloppen.

    stel dat ze vervolgens op een punt Y komt waarna ze weer eenparig naar 70km/u vertragen, zal uiteindelijk de afstand weer 1000m zijn. Dat dan weer wel.
    pi_71774175
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 22:12 schreef gebrokenglas het volgende:

    [..]

    Jouw tong is nat, en dat vocht wordt <0 graden als je aan ijsje likt en bevriest dus.
    Hetzelfde als met handen: droge handen zitten minder snel aan koud metaal vast dan natte.
    De voetzolen van een pinguin en ijsbeer zijn niet nat, en kunnen aldus niet bevriezen.
    Tenminste zo denk ik dat het zit.
    Maar het ijs waar de pinguin met >0 graden-voetjes op staat smelt toch?
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_71774304
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 21:05 schreef oompaloompa het volgende:
    Mag je hier gewoon een vraag posten?

    Zo ja, weet iemand waarom dieren die in sneeuw/ijs-landschappen wonen niet vastvriezen?
    Waarom plakt mijn tong vast aan en ijsje, maar een pinguin niet aan het ijs?

    Een ijsbeer heeft misschien genoeg isolatie om zijn oppervlaktetemperatuur op 0 te zetten, maar een pinguin moet best warme voeten hebben toch?
    - Omdat het ijs anders gevormd is? Als een plas water bevriest krijg je massief ijs zonder lucht in. Maar ginder heb je zelden plassen (zoet) water, het ijs bestaat voornamelijk uit samengeperste sneeuwlagen die veel lucht bevatten. De structuur is veel losser en minder sterk dan massief ijs, ook al vriest je voet vast aan het oppervlak, als je hem opheft trek je gewoon de bovenste millimeters sneeuw mee.
    - Je tong is goed doorbloed tot aan het oppervlak. Vergelijk dat met je eeltige hiel, daar zal je ijsje minder snel aan vastvriezen. Ik neem aan dat pinguins een degelijke laag eelt / hoorn / whatever isolatie hebben. Komt bij dat pinguins de bloedtoevoer naar hun extremiteiten kunnen beperken zodat het bloed erin nog net niet bevriest. Best mogelijk dat ze nog minder warmte afgeven dan de schoenen van een eskimo.


    ik wil wedden dat één of andere wetenschapper het vraagstuk van de vastvriezende pinguins al onderzocht heeft. Zal eens zoeken.
    I'll be back
    pi_71775323
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 21:54 schreef starla het volgende:
    Hele domme vraag waarschijnlijk, maar ik zuig in klassieke mechanica dus here goes nothing:

    Auto A rijdt met 70 km/u 1000 meter vóór auto B die ook 70 km/u rijdt.
    Echter op punt X versnellen ze beiden met dezelfde versnelling tot 80 km/u. Omdat auto A met een constante snelheid voor auto B rijdt zal deze eerder bij punt X aankomen waarna deze versnelt.

    Blijft de afstand tussen de 2 auto's 1000 meter?

    Mijn intuitie zegt van wel, maar als ik er over na ga denken begin ik te twijfelen;
    Auto A versnelt naar 80 terwijl auto B nog 70 rijdt. Hierdoor zal de afstand meer dan 1000 meter worden. Auto B versnelt óók naar 80 als deze op punt X komt, maar auto A rijdt dan al 80, dus zal niet inlopen op auto A.

    Wat is waar?
    De afstand wordt groter. Je kunt dat berekenen met de volgende formules:

    de afgelegde weg: x = 0.5at2 + v0t + x0
    de snelheid: v = at + v0
    hierin is a de versnelling, v de snelheid op een bepaald moment, v0 de beginsnelheid en x0 de beginpositie.

    Stel we nemen een versnelling van 2 m/s2, de beginsnelheid is 70/3.6 = 19.4 m/s, de beginpositie voor A is 1000 m, voor B 0 m, want A ligt 1000 m voor op B.

    Dan krijg je de volgende formule voor de snelheid van A tijdens het versnellen:
    vA = 2t + 19.4
    Stel vA = 80/3.6 = 22.2 m, dat geeft voor t bij invullen 1.4 s

    De afgelegde weg van A tijdens versnellen:
    xA = 0.5*2*1.42 + 19.4*1.4 + 1000 = 1028.9 m. Het versnellen van 70 naar 80 km/h vergt dus 28.9 m.

    De formule voor de afgelegde weg van B totdat hij gaat versnellen luidt: x = v0t, want B rijdt constante snelheid, dus er is geen versnelling. De beginpositie van B heb ik op 0m gesteld. In de tijd die A nodig heeft om te versnellen legt B de volgende afstand af: xB = 19.4*1.4 = 27.2 m. Na het versnellen heeft A dus een extra voorsprong van 1.7 m genomen op B.

    De tijd die nodig is om B het punt van versnellen te laten bereiken volgt uit t = 1000/19.4 = 51.5 s. In die tijd legt A de volgende weg af: xB = 28.9 + (51.5 - 1.4)* 22.2 = 1143.5 m. Met andere woorden A heeft al 143.5 m extra afgelegd in de tijd die B nodig heeft om het punt van versnellen te bereiken.

    Vervolgens versnelt B. Dat kost ook 1.4 s en in die tijd legt B een afstand van 28.9 m af. In die tijd legt A een afstand van 22.2*1.4 = 30.9 m af. Dus na versnellen van B heeft A een afstand afgelegd van 1143.5+30.9 = 1174.3 m en B 1028.9 m. Het verschil is 145.5 m. De afstand wordt dus groter.

    Ik zou dit overigens dynamica noemen en geen mechanica.
    pi_71775779
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 22:15 schreef gebrokenglas het volgende:

    [..]

    Ja, dit zal wel kloppen.

    stel dat ze vervolgens op een punt Y komt waarna ze weer eenparig naar 70km/u vertragen, zal uiteindelijk de afstand weer 1000m zijn. Dat dan weer wel.
    het tijdsverschil is een constante, niet de afstand
    I'll be back
    pi_71775872
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 22:53 schreef lyolyrc het volgende:

    [..]

    De afstand wordt groter. Je kunt dat berekenen met de volgende formules:

    de afgelegde weg: x = 0.5at2 + v0t + x0
    de snelheid: v = at + v0
    hierin is a de versnelling, v de snelheid op een bepaald moment, v0 de beginsnelheid en x0 de beginpositie.

    Stel we nemen een versnelling van 2 m/s2, de beginsnelheid is 70/3.6 = 19.4 m/s, de beginpositie voor A is 1000 m, voor B 0 m, want A ligt 1000 m voor op B.

    Dan krijg je de volgende formule voor de snelheid van A tijdens het versnellen:
    vA = 2t + 19.4
    Stel vA = 80/3.6 = 22.2 m, dat geeft voor t bij invullen 1.4 s

    De afgelegde weg van A tijdens versnellen:
    xA = 0.5*2*1.42 + 19.4*1.4 + 1000 = 1028.9 m. Het versnellen van 70 naar 80 km/h vergt dus 28.9 m.

    De formule voor de afgelegde weg van B totdat hij gaat versnellen luidt: x = v0t, want B rijdt constante snelheid, dus er is geen versnelling. De beginpositie van B heb ik op 0m gesteld. In de tijd die A nodig heeft om te versnellen legt B de volgende afstand af: xB = 19.4*1.4 = 27.2 m. Na het versnellen heeft A dus een extra voorsprong van 1.7 m genomen op B.

    De tijd die nodig is om B het punt van versnellen te laten bereiken volgt uit t = 1000/19.4 = 51.5 s. In die tijd legt A de volgende weg af: xB = 28.9 + (51.5 - 1.4)* 22.2 = 1143.5 m. Met andere woorden A heeft al 143.5 m extra afgelegd in de tijd die B nodig heeft om het punt van versnellen te bereiken.

    Vervolgens versnelt B. Dat kost ook 1.4 s en in die tijd legt B een afstand van 28.9 m af. In die tijd legt A een afstand van 22.2*1.4 = 30.9 m af. Dus na versnellen van B heeft A een afstand afgelegd van 1143.5+30.9 = 1174.3 m en B 1028.9 m. Het verschil is 145.5 m. De afstand wordt dus groter.

    Ik zou dit overigens dynamica noemen en geen mechanica.
    thx voor de post,
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 21:54 schreef starla het volgende:
    maar ik zuig in klassieke mechanica
    I feel kinda Locrian today
    pi_71775939
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 22:53 schreef lyolyrc het volgende:

    [..]

    De afstand wordt groter. Je kunt dat berekenen met de volgende formules:

    de afgelegde weg: x = 0.5at2 + v0t + x0
    de snelheid: v = at + v0
    hierin is a de versnelling, v de snelheid op een bepaald moment, v0 de beginsnelheid en x0 de beginpositie.

    Stel we nemen een versnelling van 2 m/s2, de beginsnelheid is 70/3.6 = 19.4 m/s, de beginpositie voor A is 1000 m, voor B 0 m, want A ligt 1000 m voor op B.

    Dan krijg je de volgende formule voor de snelheid van A tijdens het versnellen:
    vA = 2t + 19.4
    Stel vA = 80/3.6 = 22.2 m, dat geeft voor t bij invullen 1.4 s

    De afgelegde weg van A tijdens versnellen:
    xA = 0.5*2*1.42 + 19.4*1.4 + 1000 = 1028.9 m. Het versnellen van 70 naar 80 km/h vergt dus 28.9 m.

    De formule voor de afgelegde weg van B totdat hij gaat versnellen luidt: x = v0t, want B rijdt constante snelheid, dus er is geen versnelling. De beginpositie van B heb ik op 0m gesteld. In de tijd die A nodig heeft om te versnellen legt B de volgende afstand af: xB = 19.4*1.4 = 27.2 m. Na het versnellen heeft A dus een extra voorsprong van 1.7 m genomen op B.

    De tijd die nodig is om B het punt van versnellen te laten bereiken volgt uit t = 1000/19.4 = 51.5 s. In die tijd legt A de volgende weg af: xB = 28.9 + (51.5 - 1.4)* 22.2 = 1143.5 m. Met andere woorden A heeft al 143.5 m extra afgelegd in de tijd die B nodig heeft om het punt van versnellen te bereiken.

    Vervolgens versnelt B. Dat kost ook 1.4 s en in die tijd legt B een afstand van 28.9 m af. In die tijd legt A een afstand van 22.2*1.4 = 30.9 m af. Dus na versnellen van B heeft A een afstand afgelegd van 1143.5+30.9 = 1174.3 m en B 1028.9 m. Het verschil is 145.5 m. De afstand wordt dus groter.

    Ik zou dit overigens dynamica noemen en geen mechanica.
    Volgens mij kun je toch ook gewoon 80/70 *1000 = 1.142,85 doen?
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_71775982
    Heel ander antwoord:
    quote:
    Why don't penguins feet stick to the ice? - Received from Mike Smith in Georgia.

    Q: Why dont penguins feet stick to the ice?

    A: Interesting question. Penguins are unique in that they are more completely covered in feathers than almost any other bird. This indeed includes their feet. When a penguin's feathers are lying flat, the scale-like exposed parts overlap and form a surface that is practically impermeable to wind and water. Furthermore, the shafts below them are tufts that form an insulating layer. On top of all this, penguins secrete oil into their feathers, as do other birds, to prevent water penetration. I believe, and I'm only speculating here, that the insulating properties of the penguins feet, tight-knit feathers and secreted oil, would prevent their feet from sticking to the ice when they hop out of the water.
    http://oceanlink.island.net/biodiversity/ask/repsnbirds.html

    [ Bericht 25% gewijzigd door Gavin_de_Becker op 10-08-2009 23:17:49 ]
    I'll be back
    pi_71776320
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 23:11 schreef oompaloompa het volgende:
    Volgens mij kun je toch ook gewoon 80/70 *1000 = 1.142,85 doen?
    Dan hou je geen rekening met het stuk waarover A versnelt. Het verschil tussen jouw en mijn antwoord is erg klein, omdat het snelheidsverschil klein is en de afstand tussen A en B groot. In dit geval is jouw schatting daarom behoorlijk nauwkeurig.

    Ik heb het even volledig uitgewerkt, zodat starla ook ziet hoe je dat doet volgens de dynamica.
    pi_71776387
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 23:12 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
    Heel ander antwoord:
    [..]

    http://oceanlink.island.net/biodiversity/ask/repsnbirds.html


    Al zoekend naar een plaatje van deze gevederde voeten (wat niet lukte, het lijken gewoon zwemvliesachtige pootjes te zijn) kam ik wel de verklaring tegen.


    Op dit moment zou ik mijn geld inzetten op jouw eelt-theorie
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_71780639
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 21:54 schreef starla het volgende:
    Hele domme vraag waarschijnlijk, maar ik zuig in klassieke mechanica dus here goes nothing:

    Auto A rijdt met 70 km/u 1000 meter vóór auto B die ook 70 km/u rijdt.
    Echter op punt X versnellen ze beiden met dezelfde versnelling tot 80 km/u. Omdat auto A met een constante snelheid voor auto B rijdt zal deze eerder bij punt X aankomen waarna deze versnelt.

    Blijft de afstand tussen de 2 auto's 1000 meter?

    Mijn intuitie zegt van wel, maar als ik er over na ga denken begin ik te twijfelen;
    Auto A versnelt naar 80 terwijl auto B nog 70 rijdt. Hierdoor zal de afstand meer dan 1000 meter worden. Auto B versnelt óók naar 80 als deze op punt X komt, maar auto A rijdt dan al 80, dus zal niet inlopen op auto A.

    Wat is waar?
    Oompaloompa heeft gelijk.

    Omdat auto A eerder op punt X komt, kan auto A langer dan auto B met 80 km/h rijden. Ook al is dat maar een paar seconden lang, in die paar seconden kan die auto een extra 2.78 m/s afleggen (80.000-70.000 = 10.000 / 3600 (s/h) = 2.78 m/s, aannemende dat beide auto's heeeel snel van 70 naar 80 km/h versnellen). Want zodra auto B op punt X aankomt, rijdt auto A al 80 km/h, en kan auto B auto A niet "inhalen". Andersom kon auto A wel van auto B "wegsprinten".

    Een tip van een professional: in de natuurkunde draait alles om zelfvertrouwen. Zonder zelfvertrouwen zuigt iedereen in natuurkunde, en ik kan het weten, want ik heb me toch slechte punten gehaald. Met name voor mechanica. Daar snapte ik geen hout van.

    Er zijn twee ingredienten nodig om goed te zijn in natuurkunde: je moet natuurkunde snappen, en je moet zo eerlijk tegen jezelf zijn, dat je net zo lang doorgaat met leren, totdat je het deel wat je aan het leren bent, helemaal 100% snapt. Je snapt iets pas, als je het aan je moeder uit kunt leggen, niet als je denkt, "ja, ik snap het wel".

    Hoe leer je jezelf iets te snappen? Deel een probleem op in kleine stukjes en zorg er voor dat je ieder klein stukje voor 100% snapt. Als je ook maar iets half snapt, dan gaat het helemaal mis.

    Pas als je het gevoel heb dat je in staat zou moeten zijn om een opgave te kunnen maken, pas dan heb je de kalmte en het geduld om op zoek te gaan naar het juiste antwoord. Maar in mijn jonge jaren had ik helemaal geen zelfvertrouwen, en begon ik als een gek te zoeken en te gokken en zaken door te krassen.

    Succes!
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_71802123
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 22:53 schreef lyolyrc het volgende:
    Na een enorm ingewikkelde berekening.... Het verschil is 145.5 m. De afstand wordt dus groter.
    Ok, en hoe gaat dit als ze een punt Y passeren en het omgekeerde gebeurt: ze vertragen weer naar 70km/u?
    Kan het niet berekenen maar iets zegt me dat ze dan weer met 1000m afstand rijden, net als voordat het begon.
    pi_71802745
    In navolging van de poster boven je, probeer t zelf eens uit met wat makkelijkere getallen (en zonder geleidelijke versnelling).

    Stel auto A en B rijden allebei 100 km/u
    A ligt 100 km voor op B
    Op punt X versnellen de autos naar 200 km/u, op punt Z vertragen ze weer.

    Teken het gewoon eventjes uit en kijk wat er gebeurt
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_71803634
    pinguin-probleem opgelost trouwens (of in ieder geval deels)

    voor de geinteresseerden:
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    samenvatting: organen zitten hoog in t lichaam waardoor de voeten tot bijna 0 graden af mogen koelen. Het warme lichaamsbloed dat naar de voeten gaat warmt het koude bloed uit de voeten opgewarmd. Als het heel erg koud is staan ze niet op hun voeten maar slechts op de puntjes van hun hielen / hakken en staart om zo zo weinig mogelijk contact met de grond te maken.

    Ik vermoed dat om deze redenen de pinguin niet warm genoeg is om het ijs te doen smelten...
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_71812405
    quote:
    Op dinsdag 11 augustus 2009 21:47 schreef gebrokenglas het volgende:
    Ok, en hoe gaat dit als ze een punt Y passeren en het omgekeerde gebeurt: ze vertragen weer naar 70km/u?
    Kan het niet berekenen maar iets zegt me dat ze dan weer met 1000m afstand rijden, net als voordat het begon.
    Het hangt er vanaf hoe ze vertragen, een noodstop of geleidelijk aan. Maar als ik aanneem dat absolute vertraging even groot was als de versnelling, dan wordt de afstand niet weer precies 1000 m.

    Voor de liefhebbers wil ik wel de berekening posten, maar aangezien de meesten het ingewikkeld vonden, hou ik het bij de antwoorden.

    Tijdens het vertragen wint B 2.0 m op A (B rijdt 30.9 m en A 28.9 m). In de tijd die B nodig heeft om de 1145.5 m tot het vertragingspunt te rijden, legt A 1004.2 m af. Totdat B gaat vertragen, loopt B dus 141.3 m in op A. Tijdens het vertragen van loopt B 1.9 m in op A (B legt tijdens het vertragen 28.9 m af, A 27.0 m). Toen B ging vertragen, moest B nog 4.2 m inlopen op A om weer de oorspronkelijke afstand tot A te hebben. Tijdens het vertragen loopt B maar 1.9 m in. De afstand tussen A en B wordt na vertragen 1002.3 m en niet 1000 m.
    pi_71813315
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 10:49 schreef lyolyrc het volgende:

    [..]

    Het hangt er vanaf hoe ze vertragen, een noodstop of geleidelijk aan. Maar als ik aanneem dat absolute vertraging even groot was als de versnelling, dan wordt de afstand niet weer precies 1000 m.

    Voor de liefhebbers wil ik wel de berekening posten, maar aangezien de meesten het ingewikkeld vonden, hou ik het bij de antwoorden.

    Tijdens het vertragen wint B 2.0 m op A (B rijdt 30.9 m en A 28.9 m). In de tijd die B nodig heeft om de 1145.5 m tot het vertragingspunt te rijden, legt A 1004.2 m af. Totdat B gaat vertragen, loopt B dus 141.3 m in op A. Tijdens het vertragen van loopt B 1.9 m in op A (B legt tijdens het vertragen 28.9 m af, A 27.0 m). Toen B ging vertragen, moest B nog 4.2 m inlopen op A om weer de oorspronkelijke afstand tot A te hebben. Tijdens het vertragen loopt B maar 1.9 m in. De afstand tussen A en B wordt na vertragen 1002.3 m en niet 1000 m.
    Kun je hem wel ingewikkeld even uitschrijven? Het afstandsverschil is namelijk heel erg couterintuitive en ik vraag me af waar die ontstaat.
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_71814680
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 11:24 schreef oompaloompa het volgende:
    Kun je hem wel ingewikkeld even uitschrijven? Het afstandsverschil is namelijk heel erg couterintuitive en ik vraag me af waar die ontstaat.
    We nemen weer dezelfde formules om alles te berekenen:
    Formule voor de plaats x: x = 0.5at2 + v0t + x0
    en formule voor de snelheid v: v = at + v0
    hierin is a de versnelling, t de tijd, v0 de beginsnelheid en x0 de beginpositie.

    In de beginsituatie rijden beide wagens 80 km/h (=22.2 m/s) met een onderlinge afstand van 1145.5 m (dat was immers de situatie die ontstaan was na versnellen van A en later versnellen van B).

    B moet 1145.5 m rijden tot het punt van vertragen. Gebruik de formule voor de plaats: x = 0.5at2 + v0t + x0. B rijdt constante snelheid, dat betekent dat a = 0 m/s2. De snelheid is 80 km/h (= 22.2 m/s) en ik stel de beginpositie x0 op 0 m. Dan wordt de formule voor de plaats: x = 22.2t. Hieruit volgt t = x/22.2 = 1145.5/22.2 = 51.5 s.

    In diezelfde 51.5 s vertraagt A naar 70 km/h (=19.4 m/s) en gaat daarna constant die snelheid aanhouden.
    Stel dat A vertraagt met 2 m/s2 (a = -2 m/s2), totdat een snelheid van 70 km/h (=19.4 m/s) wordt bereikt. Dan geldt voor v: v = -2t + 22.2; v = 19.4; omschrijven geeft t = (19.4 - 22.2)/-2 = 1.4 s. A heeft dus 1.4 s nodig om te vertragen. De afgelegde weg in die tijd is: x = 0.5*-2*(1.4)2 + 22.2*1.4 = 28.9 m. In de rest van de tijd (51.5 - 1.4 = 50.1 s) rijdt A constant 70 km/h (=19.4 m/s). De verplaatsing daarvoor is: x = 19.4*50.5 = 975.3 m. De totale afstand die A in die 51.5 s aflegt is gelijk aan 975.3 + 28.9 = 1004.2 m.

    B legt in die tijd dus 1145.5 - 1004.2 = 141.3 m meer af en loopt dus zoveel in op A. Vervolgens gaat B vertragen met dezelfde vertraging als A, terwijl A constant 70 km/h doorrijdt. De tijd die dit vertragen kost volgt uit: v = -2t + 22.2; v = 19.4; omschrijven geeft t = (19.4 - 22.2)/-2 = 1.4 s. B heeft dus 1.4 s nodig om te vertragen. En de afstand die tijdens het vertragen worden afgelegd: x = 0.5*-2*(1.4)2 + 22.2*1.4 = 28.9 m. In die 1.4 s legt A de volgende afstand af: x = 19.4*1.4 = 27.0 m. Tijdens het vertragen loopt B dus nog eens 28.9 - 27.0 = 1.9 m in. Daarna rijden ze beide 70 km/h, waardoor de onderlinge afstand dan niet meer verandert.

    Totaal afgelegde afstand A: 1004.2 + 27.0 = 1031.2 m. Totaal afgelegde afstand B = 1145.5 + 28.9 m = 1174.4. Verschil van A en B: 1174.4 - 1031.2 = 143.2 m. Om de oorspronkelijke onderlinge afstand te herstellen, moest B 145.5 m goedmaken. Uit deze berekening volgt dat dat lukt op 2.3 m na.
    pi_71815102
    Iets zegt me dat dit niet klopt. Misschien gaan we uit van twee verschillende beginvoorwaarden.

    Auto A en B ondergaan namelijk precies hetzelfde proces, onafhankelijk van elkaar. Uiteindelijk zou dat moeten leiden tot dezelfde afstand tussen de auto's.

    Vergelijk het met twee auto's die een dal doorkruisen (wat dit voorbeeld in feite is). Beide auto's zullen versnellen en vertragen in het dal, maar nadat beide auto's uit het dal zijn geklommen en met 70 km/h doortjutteren, is de afstand tussen die twee auto's gelijk.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_71815166
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 12:22 schreef Lyrebird het volgende:
    Iets zegt me dat dit niet klopt. Misschien gaan we uit van twee verschillende beginvoorwaarden.

    Auto A en B ondergaan namelijk precies hetzelfde proces, onafhankelijk van elkaar. Uiteindelijk zou dat moeten leiden tot dezelfde afstand tussen de auto's.

    Vergelijk het met twee auto's die een dal doorkruisen (wat dit voorbeeld in feite is). Beide auto's zullen versnellen en vertragen in het dal, maar nadat beide auto's uit het dal zijn geklommen en met 70 km/h doortjutteren, is de afstand tussen die twee auto's gelijk.
    Ik heb precies datzelfde gevoel, daarom ook om de uitwerking gevraagd. Kon alleen het "dit klopt niet gevoel" niet benoemen, maar jij verwoord precies waarom het niet goed voelde
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
      woensdag 12 augustus 2009 @ 12:30:11 #172
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71815404
    Mij verbaast het ook. Zijn er al meer mensen bezig het uit te werken?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_71815623
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 12:30 schreef Iblis het volgende:
    Mij verbaast het ook. Zijn er al meer mensen bezig het uit te werken?
    Nja ik ben net iets te lui om het uit te werken en zit dus voor me uit te staren ^_^

    Feit is dat evrsnelling op oneindig zetend, dus van 70 direct naar 80 km/u er geen verschil is. Het verschil moet dus óf in het versnellingsstukje zitten, óf een afrondfout zijn (vermoed ik om eerlijk te zijn). De versnelling is namelijk voor beide autos hetzelfde, beide autos bevinden zich daarom precies even lang in alle snelheids categorieën. Ik kan us echt niet vinden wáár dit verschil zou moeten ontstaan.
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_71816102
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 12:37 schreef oompaloompa het volgende:
    Nja ik ben net iets te lui om het uit te werken en zit dus voor me uit te staren ^_^

    Feit is dat evrsnelling op oneindig zetend, dus van 70 direct naar 80 km/u er geen verschil is. Het verschil moet dus óf in het versnellingsstukje zitten, óf een afrondfout zijn (vermoed ik om eerlijk te zijn). De versnelling is namelijk voor beide autos hetzelfde, beide autos bevinden zich daarom precies even lang in alle snelheids categorieën. Ik kan us echt niet vinden wáár dit verschil zou moeten ontstaan.
    Ik ben het nog even aan het narekenen, er zitten inderdaad wat afrondingsfouten in.

    Versnellen:
    A rijdt 28.9 m, B rijdt 27.0 m
    B rijdt 1000 m (hier zit die 27.0 m in) afstand in 51.4 s, A rijdt in die tijd 1140.9 m (hier zit 28.9 m in).
    B gaat vervolgens versnellen: dat vraagt 28.9 m, A rijdt in die tijd 30.9 m.
    Totaal A: 1171.8 m. Totaal B: 1028.9 m. Verschil: 142.9 m.

    Vertragen:
    A rijdt 28.9 m, B rijdt 30.9 m.
    B rijdt 1142.9 m (hier zit 30.9 m in) in 51.4 s, A rijdt in die tijd 1001.9 m (hier zit 28.9 m in).
    B vertraagt vervolgens: dat vraagt 28.9 m, A rijdt in die tijd 27.0 m.
    Totaal A: 1028.9 m. Totaal B: 1171.8 m. Verschil 142.9 m.

    Er zaten rekenfoutjes in de eerste berekening, die ik vervolgens heb meegenomen in de tweede berekening.

    Maar de afstand wordt dus totaal ingelopen.
    pi_71816267
    Niks om je druk over te maken, lyolyrc. Een van de redenen dat ik altijd slechte cijfers haalde, was dat ik een verschrikkelijk slechte boekhouder ben. Minnen en enen raakten vaak verloren of kwamen er vanzelf bij. Nu doe ik dat soort berekeningen in Mathcad.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_71816738
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 12:58 schreef Lyrebird het volgende:
    Niks om je druk over te maken, lyolyrc. Een van de redenen dat ik altijd slechte cijfers haalde, was dat ik een verschrikkelijk slechte boekhouder ben. Minnen en enen raakten vaak verloren of kwamen er vanzelf bij. Nu doe ik dat soort berekeningen in Mathcad.
    Ik ben juist best een goede boekhouder, maar snelle berekeningen op een rekenmachine en onafgeronde berekeningen met Matlab laten zich niet combineren. Dit was overigens het enige onderdeel van dynamica dat ik wel onder de knie had. Voor de rest ben ik het geurtjes-en-kleurtjes dynamicaboek bij werktuigbouwkunde niet te boven gekomen. Dynamica is wel iets waar ik nog een keer mijn tanden in wil gaan zetten, wanneer ik nog wat tijd over heb.
    pi_71818049
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 13:12 schreef lyolyrc het volgende:
    Dynamica is wel iets waar ik nog een keer mijn tanden in wil gaan zetten, wanneer ik nog wat tijd over heb.
    Een aantal jaren geleden had ik een vriendin die lucht & ruimtevaart studeerde, en die moest heel snel in mechanica en dynamica worden bijgespijkerd. Zoals eerder gemeld, was ik daar geen ster in, maar ja, ik wilde me niet laten kennen. Nadat ik haar boeken had bestudeerd, en alles aan haar uit moest leggen, kwam ik er achter dat ik toen wel alles begreep, zelfs het impulsmoment. Dat was echt een goede motivatie.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      woensdag 12 augustus 2009 @ 15:23:59 #178
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71820512
    Kan digitale informatie opgeslagen worden in de hersenen van mensen?
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
      woensdag 12 augustus 2009 @ 15:43:42 #179
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71821101
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 15:23 schreef Schenkstroop het volgende:
    Kan digitale informatie opgeslagen worden in de hersenen van mensen?
    Ik snap je vraag niet.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_71821747
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 15:23 schreef Schenkstroop het volgende:
    Kan digitale informatie opgeslagen worden in de hersenen van mensen?
    Degene die weet hoe de hersenen überhaupt informatie opslaan, die kan alvast een vliegticket naar Stockholm boeken.
    pi_71828681
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 12:52 schreef lyolyrc het volgende:

    Er zaten rekenfoutjes in de eerste berekening, die ik vervolgens heb meegenomen in de tweede berekening.

    Maar de afstand wordt dus totaal ingelopen.


    Ik zat bij die berekening echt al even flink aan mijn hoofd te krabbelen,
    zo van hè, hoe zit dat nou dan!?!?


    Geeft niks die rekenfout, nog altijd petje af , ik doe je die berekeningen echt niet na.
    pi_71831957
    aangezien beide auto's op elke plaats dezelfde snelheid hebben moet de afgelegde afstand voor beide door dezelfde formule gegeven worden.

    noem die f(t). f(t) geeft de afstand weer tot het nulpunt of de oorsprong, die we kiezen op de plaats waar auto B zich op t=0 bevindt.
    daaruit volgt dat f(t) = afstand van auto B op tijdstip t.
    en f(t + t0) = afstand van auto A op tijdstip t
    A start 1000 meter verder, dus f(0+t0) = 1000

    B rijdt dit stuk aan een constante snelheid van 70 km/u, dus f(t) = 70 * t / 3.6
    f(0 + t0) = 1000 wordt 70 * t0 /3.6 = 1000 of t0 = 3600 / 70 (= 51.43 sec)

    Nu mag je een andere oorsprong voor f=0 of t=0 kiezen, de t0 blijft geldig.
    Dus als ze 80 per uur rijden is f(t) = 80 * t / 3.6
    en de afstand van A tot B is 80 * t0 / 3.6 vullen we t0 =3600/70 in geeft 80 * 3600 / 70 / 3.6 = 8000 / 7 = 1142 meter.

    Voor elk tijdstip moet je dus slechts het verloop van de functie tussen de respectieve posities kennen om de afstand te berekenen, het eerdere verloop is irrelevant.
    I'll be back
    pi_71842361
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 21:53 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
    aangezien beide auto's op elke plaats dezelfde snelheid hebben moet de afgelegde afstand voor beide door dezelfde formule gegeven worden.

    noem die f(t). f(t) geeft de afstand weer tot het nulpunt of de oorsprong, die we kiezen op de plaats waar auto B zich op t=0 bevindt.
    daaruit volgt dat f(t) = afstand van auto B op tijdstip t.
    en f(t + t0) = afstand van auto A op tijdstip t
    A start 1000 meter verder, dus f(0+t0) = 1000

    B rijdt dit stuk aan een constante snelheid van 70 km/u, dus f(t) = 70 * t / 3.6
    f(0 + t0) = 1000 wordt 70 * t0 /3.6 = 1000 of t0 = 3600 / 70 (= 51.43 sec)

    Nu mag je een andere oorsprong voor f=0 of t=0 kiezen, de t0 blijft geldig.
    Dus als ze 80 per uur rijden is f(t) = 80 * t / 3.6
    en de afstand van A tot B is 80 * t0 / 3.6 vullen we t0 =3600/70 in geeft 80 * 3600 / 70 / 3.6 = 8000 / 7 = 1142 meter.

    Voor elk tijdstip moet je dus slechts het verloop van de functie tussen de respectieve posities kennen om de afstand te berekenen, het eerdere verloop is irrelevant.
    Ik zou het iets anders opschrijven, maar dit is inderdaad een snellere methode om het te berekenen.
    Als ik dan naar mijn eigen berekeningen kijk, weet ik ook weer waarom een professor mij een keer een mierenneuker noemde.
    pi_71861340
    quote:
    Op donderdag 13 augustus 2009 10:39 schreef lyolyrc het volgende:

    [..]

    Ik zou het iets anders opschrijven, maar dit is inderdaad een snellere methode om het te berekenen.
    Als ik dan naar mijn eigen berekeningen kijk, weet ik ook weer waarom een professor mij een keer een mierenneuker noemde.
    ik zou de moed niet hebben om jouw berekeningen uit te voeren. En zonder jouw resultaten om de mijne te checken had ik niet gepost.
    I'll be back
    pi_71861947
    quote:
    Op donderdag 13 augustus 2009 10:39 schreef lyolyrc het volgende:

    [..]

    Ik zou het iets anders opschrijven, maar dit is inderdaad een snellere methode om het te berekenen.
    Als ik dan naar mijn eigen berekeningen kijk, weet ik ook weer waarom een professor mij een keer een mierenneuker noemde.
    Als het om snelheid gaat is mijn (80/70)*100 nog het allersnelste ^_^

    Alleen zodra er versnellingen in de mix gegooid worden realiseer ik me weer dat het 8 jaar geleden is dat ik natuurkunde heb gedaan en weet ik niet meer waar te beginnen
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_71880562
    Misschien is deze vraag meer voor SES, maar waarom is de verklaarde variantie in simpele modellen altijd de correlatie in het kwadraat? En dan vooral waarom is die zowel in het kwadraat voor normale correlaties als causale correlaties?
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_71994665
    Wat is zuiniger op een heuvelige weg: constante speed of constante throttle?

    Een auto heeft een optimale snelheid, zeg 90km/u.

    Aan de ene kant kant zal het het efficientst zijn als je altijd op deze ideale snelheid blijft zitten, ongeacht of je nu helling af gaat of helling op. Maar aan de andere kant is een motor zuiniger bij constante brandstoftoevoer.

    Dus stel je gaat onder het aquaduct bij Gouda door: moet je gas loslaten als je naar beneden gaat en onderin bij het diepste punt weer flink gas erbij geven? Of gewoon je gas in dezelfde stand ingedrukt houden zodat je onder op 120km/u uitkomt en als je weer boven bent zo rond de 80km/u uitkomt?
    Je hebt dan harder dan de ideale snelheid gereden en de extra energie die deze extra snelheid meer heeft gekost, moet ergens vandaan komen.

    Ik had een auto met automaat op de cruise control op een constant heuvelende weg (berggebied), die bij helling af het gas praktisch afsloot, maar bij helling op flink gas gaf en soms soms zelfs een versnelling terugschakelde om de snelheid juist te houden.
    Uiteindelijk heb ik de cc uitgezet en zelf mijn voet in dezelfde stand op het gaspedaal gehouden om het geschakel enzo beetje tegen te gaan, had het idee dat dat beter was.
    pi_72000590
    Als je kunt voorkomen dat je automaat terugschakelt en op een hoog toerental vermogen aan het produceren is, dan moet je dat niet laten. Op weg naar beneden dus flink gas blijven geven, in je hoogste versnelling, en dan gas terugnemen, maar wel in dezelfde versnelling blijven, totdat je weer boven bent.

    De wielrenners onder ons zullen dit kunstje wel herkennen.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_72188624
    Hoe zet ik een fatamorgana op de foto?
    pi_72189029
    We hebben een nieuw slootje gegraven. De dichtstbijzijnde sloot ligt aan de andere kant van het spoor. Hoe komen die vissen in onze sloot terecht? (Karper, voorn, snoek, baars, stekelbaars) Het is op afgesloten terrein, er zijn geen mensen geweest die deze vissen er in hebben gegooid.

    Ik zou graag de echte manier waarop die beesten er komen willen weten en helaas geloof ik niet in spontaan ontstaan van dieren. Hoeveel mensen gaan er door mijn bericht wel geloven in het spontaan verschijnen van dieren en welke methode gebruik je om dit te schatten? (Graag inclusief betrouwbaarheidsinterval)

    Ik schat 15%+/-.10% van de fok bezoekers. Als ik dat extrapoleer naar de Nederlandse bevolking kom ik op 2,4M +/- 1,6M mensen.
    pi_72190789
    quote:
    Op donderdag 27 augustus 2009 00:04 schreef Jelle24nl het volgende:
    Hoe zet ik een fatamorgana op de foto?
    niet
    quote:
    Op donderdag 27 augustus 2009 00:20 schreef Jelle24nl het volgende:
    We hebben een nieuw slootje gegraven. De dichtstbijzijnde sloot ligt aan de andere kant van het spoor. Hoe komen die vissen in onze sloot terecht? (Karper, voorn, snoek, baars, stekelbaars) Het is op afgesloten terrein, er zijn geen mensen geweest die deze vissen er in hebben gegooid.

    Ik zou graag de echte manier waarop die beesten er komen willen weten en helaas geloof ik niet in spontaan ontstaan van dieren. Hoeveel mensen gaan er door mijn bericht wel geloven in het spontaan verschijnen van dieren en welke methode gebruik je om dit te schatten? (Graag inclusief betrouwbaarheidsinterval)

    Ik schat 15%+/-.10% van de fok bezoekers. Als ik dat extrapoleer naar de Nederlandse bevolking kom ik op 2,4M +/- 1,6M mensen.
    vraag 1 vogels
    vraag 2 mensen zijn dom maar 15% is veel te hoog voor dit subforum vermoed ik. T valt wel te testen met CI etc maar waarom zou je daar de moeite voor nemen?
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_72190922
    Oompa bedoelt dat visseeitjes aan de poten van vogels (eenden enzo) blijven kleven, die vervolgens tussen die twee sloten heen en weer hobbelen en zo aan kruisbestuiving doen.
    Jesus saves but death prevails.
    pi_72199489
    Bijvoorbeeld, maar die vragen zijn gewoon om te kutten als je het mij vraagt.
    pi_72203232
    quote:
    Op donderdag 27 augustus 2009 13:58 schreef boyv het volgende:
    Bijvoorbeeld, maar die vragen zijn gewoon om te kutten als je het mij vraagt.
    Daarom ook geen woorden verspild aan uitleg, maar wel aan het aangeven dat de, zogenaamd intelligente, vraag net zo dom was als de mensen die de poster er mee voor schut probeert te zetten.
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_72203907
    quote:
    Op donderdag 27 augustus 2009 02:15 schreef oompaloompa het volgende:
    niet
    Hoezo?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fata_Morgana_(mirage)
    I feel kinda Locrian today
      donderdag 27 augustus 2009 @ 16:16:45 #196
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_72204072
    Kan voeding een jong kind genetisch manipuleren tijdens de groei, en ook doelgericht zodat een kind sneller, slimmer, sterker, of juist, dommer, vatbaar voor ziekten met concentratiestoornissen als ADHD etcetera?

    Bestaat er speciale voeding dat jonge kinderen op genetisch niveau kunnen beinvloeden tijdens de groei, is dat mogelijk?
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
    pi_72204125
    nee en nee
    I feel kinda Locrian today
      donderdag 27 augustus 2009 @ 16:20:56 #198
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_72204219
    Volgens mij valt een mens (of ander levend iets) niet genetisch te manipuleren tijdens zijn/haar leven. Alleen maar tussen nieuwe generaties?
    The line is a dot to you!
      donderdag 27 augustus 2009 @ 16:22:18 #199
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_72204264
    En ja voeding zal zeker wel invloed hebben op bepaalde aspecten van de ontwikkeling van een kind. De vraag is welke effecten en welke voeding en welke hoeveelheiden. We kennen voornamelijk alleen maar negatieve effecten?
    The line is a dot to you!
    pi_72204309
    quote:
    Op donderdag 27 augustus 2009 16:22 schreef kepler het volgende:
    En ja voeding zal zeker wel invloed hebben op bepaalde aspecten van de ontwikkeling van een kind. De vraag is welke effecten en welke voeding en welke hoeveelheiden.
    Ook hier vraagt hij of voeding een kind op genetisch niveau kan beinvloeden, het antwoord moet dus nee zijn zoals je in een post eerder terecht aangeeft. Dat bepaalde (teratogene) stoffen de ontwikkeling schaden is alleszins logisch.
    I feel kinda Locrian today
    pi_72204398
    Ik heb ook een vraag eigenlijk. Stel je hebt een metaal die volledig stijf is en niet door kan buigen. Hiervan maak je een groot schip, zo groot als de halve grote oceaan. Raakt de onderkant van het schip dan overal het water?
    I feel kinda Locrian today
      donderdag 27 augustus 2009 @ 16:33:39 #202
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_72204609
    Nee, aangezien de aarde (en zee) niet vlak is. (er vanuit gaande dat je schip wel totaal recht is ). Ligt er ook aan hoe diep het schip ligt
    The line is a dot to you!
    pi_72204678
    quote:
    Op donderdag 27 augustus 2009 16:33 schreef kepler het volgende:
    Nee, aangezien de aarde (en zee) niet vlak is. (er vanuit gaande dat je schip wel totaal recht is ). Ligt er ook aan hoe diep het schip ligt
    Denk ik ook. Zelfs als de onderkant van het schip ergens de bodem raakt steekt er nog een deel boven het water uit volgens mij.
    I feel kinda Locrian today
      donderdag 27 augustus 2009 @ 16:41:32 #204
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_72204828
    quote:
    Op donderdag 27 augustus 2009 16:35 schreef starla het volgende:

    [..]

    Denk ik ook. Zelfs als de onderkant van het schip ergens de bodem raakt steekt er nog een deel boven het water uit volgens mij.
    Yup, zou je allemaal mooi kunnen uittekenen Maar is teveel werk
    The line is a dot to you!
    pi_72205912
    De halve Grote Oceaan is ca 10.000 km. Dat is een kwart van de aarde.
    Een kwart aarde heeft een hoogte van 3200 km
    Ik neem aan dat de boeg en de schroef van het bovengenoemde schip dus ca 1500 km boven het water liggen.
    Dat is 5x zo hoog dan de omloopbaan van het ISS
    Wie dit leest is gek
    pi_72207632
    quote:
    Op donderdag 27 augustus 2009 17:17 schreef Nieuwschierig het volgende:
    De halve Grote Oceaan is ca 10.000 km. Dat is een kwart van de aarde.
    Een kwart aarde heeft een hoogte van 3200 km
    Ik neem aan dat de boeg en de schroef van het bovengenoemde schip dus ca 1500 km boven het water liggen.
    Dat is 5x zo hoog dan de omloopbaan van het ISS
    Jij bent inderdaad nieuwsgierig
    I feel kinda Locrian today
    pi_72218470
    Dus zoveel ijzer hebben we niet..
      zondag 30 augustus 2009 @ 19:00:58 #208
    94782 Nieuwschierig
    Pro bikini-lijn
    pi_72288217
    quote:
    Op vrijdag 28 augustus 2009 00:02 schreef Watuntrik het volgende:
    Dus zoveel ijzer hebben we niet..
    IIzer cq gewoon staal is sowieso niet stijf genoeg. Een dergelijk schip zou je hooguit van ehh.. laserst(r)aal kunnen maken
    Wie dit leest is gek
    pi_72827638
    quote:
    Op donderdag 27 augustus 2009 16:23 schreef starla het volgende:

    [..]

    Ook hier vraagt hij of voeding een kind op genetisch niveau kan beinvloeden, het antwoord moet dus nee zijn zoals je in een post eerder terecht aangeeft. Dat bepaalde (teratogene) stoffen de ontwikkeling schaden is alleszins logisch.
    Theoretisch kan dit natuurlijk wel degelijk.
    Jesus saves but death prevails.
    pi_72904481
    Vraagje over gepolariseerde brillen.

    Laatst een 3D film gezien bij pathe arena. De bril die je krijgt lijkt me een bril met twee anders polariserende brillenglazen. Nu heb ik nog nooit een andere polariserende bril gesloopt, maar deze nu wel. Dus mogelijk is de volgende vraag iets wat normaal is, maar dat hoor ik dan wel.
    De glazen zijn (zoals verwacht) gemaakt van dun plastic, maar gedragen zich wat anders dan ik verwachtte.
    Als ik de "glazen" uit de bril haal, maar ze nog wel in de originele stand hou dan kan ik twee effecten waarnemen.
    Als ik het linker glas voor het rechter glas hou, dan resulteert dat in een enorme blokkering van het licht. Als ik echter de volgorde van de glazen omdraai (dus de oriëntatie blijft hetzelfde, maar nu is het rechter glas voor het linker geplaatst) dan is er geen blokkade. Wel is het resulterend beeld iets donkerder, maar dat komt geheel vanwege de kleur van de glazen.

    Hoe kan het dat als het licht constant op dezelfde manier het "glas" binnen komt, de volgorde van de glazen bepaald of het licht wel of niet geheel wordt geblokkeerd?
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_72970244
    quote:
    Op zaterdag 19 september 2009 14:17 schreef The_stranger het volgende:
    Vraagje over gepolariseerde brillen.

    Laatst een 3D film gezien bij pathe arena. De bril die je krijgt lijkt me een bril met twee anders polariserende brillenglazen. Nu heb ik nog nooit een andere polariserende bril gesloopt, maar deze nu wel. Dus mogelijk is de volgende vraag iets wat normaal is, maar dat hoor ik dan wel.
    De glazen zijn (zoals verwacht) gemaakt van dun plastic, maar gedragen zich wat anders dan ik verwachtte.
    Als ik de "glazen" uit de bril haal, maar ze nog wel in de originele stand hou dan kan ik twee effecten waarnemen.
    Als ik het linker glas voor het rechter glas hou, dan resulteert dat in een enorme blokkering van het licht. Als ik echter de volgorde van de glazen omdraai (dus de oriëntatie blijft hetzelfde, maar nu is het rechter glas voor het linker geplaatst) dan is er geen blokkade. Wel is het resulterend beeld iets donkerder, maar dat komt geheel vanwege de kleur van de glazen.

    Hoe kan het dat als het licht constant op dezelfde manier het "glas" binnen komt, de volgorde van de glazen bepaald of het licht wel of niet geheel wordt geblokkeerd?
    Apart inderdaad, je zou zeggen dat de polarisatierichtingen loodrecht zijn..

    Hierop inhakend, de bril die ik in Pathé Scheveningen kreeg (Final Destination) bevatte ook enige elektronica. Waaronder iig een batterij en er zat een optisch ontvangertje op. Als je dat ontvangertje afdekte werkte de bril niet meer.
    Worden deze glazen soms elektronisch gepolariseerd oid?

    EDIT: Na het wat verder research, deze film maakte gebruik van de shutter techniek, en niet van polarisatie.
    'And I called your name,
    like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
      maandag 21 september 2009 @ 16:28:39 #212
    125913 Devolution
    Beep beep Richie
    pi_72970452
    Bij die brillen worden er waarschijnlijk om en om het linker en het rechterglas geblindeerd/aangepast.

    EDIT: ah je had je post al gewijzigd :p
    "You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
    pi_72975974
    quote:
    Op donderdag 27 augustus 2009 16:23 schreef starla het volgende:

    [..]

    Ook hier vraagt hij of voeding een kind op genetisch niveau kan beinvloeden, het antwoord moet dus nee zijn zoals je in een post eerder terecht aangeeft. Dat bepaalde (teratogene) stoffen de ontwikkeling schaden is alleszins logisch.
    Laatst toevallig nog een artikel tegengekomen waarin gesteld werd dat bepaalde genen wel 'actief' werden bij het aannemen van een andere (gezondere, en op dieet) levensstijl. Dit onderzoek had betrekking op personen die kanker hadden en op een bepaald soort van dieet werden gezet.
    pi_72983636
    quote:
    Op maandag 21 september 2009 16:23 schreef Me_Wesley het volgende:
    Apart inderdaad, je zou zeggen dat de polarisatierichtingen loodrecht zijn..

    Hierop inhakend, de bril die ik in Pathé Scheveningen kreeg (Final Destination) bevatte ook enige elektronica. Waaronder iig een batterij en er zat een optisch ontvangertje op. Als je dat ontvangertje afdekte werkte de bril niet meer.
    Worden deze glazen soms elektronisch gepolariseerd oid?

    EDIT: Na het wat verder research, deze film maakte gebruik van de shutter techniek, en niet van polarisatie.
    Voor zover ik weet, maakt Pathé Arena gebruik van circulaire polarisatie in plaats van lineaire polarisatie. Ik zou moeten nazoeken hoe dat de verschijnselen verklaart die The_stranger beschrijft.
    pi_72993883
    quote:
    Op maandag 21 september 2009 22:07 schreef lyolyrc het volgende:

    [..]

    Voor zover ik weet, maakt Pathé Arena gebruik van circulaire polarisatie in plaats van lineaire polarisatie. Ik zou moeten nazoeken hoe dat de verschijnselen verklaart die The_stranger beschrijft.
    Dat zou inedrdaad wel een mogelijkheid kunnen zijn, nooit aan gedacht...
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_73369288


    Hoe kan dit?
    You can trust me, trust nobody...
    pi_73369866
    quote:
    Op zondag 4 oktober 2009 20:52 schreef Neroje het volgende:
    [ afbeelding ]

    Hoe kan dit?
    Dat je plaatje het niet doet?
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
      donderdag 8 oktober 2009 @ 12:24:37 #218
    125913 Devolution
    Beep beep Richie
    pi_73482793
    Het is niet echt een wetenschappelijke vraag, maar ik vroeg het me wel af en ik wist zo snel niet waar ik het anders kon plaatsen..

    Stel, ik verhuur een huis. Dit huis blijkt in de winnende reeks te zitten bij de Postcodeloterij, en zowel ik als de persoon die in dit huis woont hebben een lot. Hoe wordt de prijs dan verdeeld? Krijg ik als verhuurder een (deel van de) prijs die op het huis valt? En hoe zit dat met de verhuurder? Of dingen huurhuizen sowieso niet mee?
    "You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
    pi_73487764
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 12:24 schreef Devolution het volgende:
    Het is niet echt een wetenschappelijke vraag, maar ik vroeg het me wel af en ik wist zo snel niet waar ik het anders kon plaatsen..

    Stel, ik verhuur een huis. Dit huis blijkt in de winnende reeks te zitten bij de Postcodeloterij, en zowel ik als de persoon die in dit huis woont hebben een lot. Hoe wordt de prijs dan verdeeld? Krijg ik als verhuurder een (deel van de) prijs die op het huis valt? En hoe zit dat met de verhuurder? Of dingen huurhuizen sowieso niet mee?
    Dat zou ik in WGR vragen...
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_73488615
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 12:24 schreef Devolution het volgende:
    Het is niet echt een wetenschappelijke vraag, maar ik vroeg het me wel af en ik wist zo snel niet waar ik het anders kon plaatsen..

    Stel, ik verhuur een huis. Dit huis blijkt in de winnende reeks te zitten bij de Postcodeloterij, en zowel ik als de persoon die in dit huis woont hebben een lot. Hoe wordt de prijs dan verdeeld? Krijg ik als verhuurder een (deel van de) prijs die op het huis valt? En hoe zit dat met de verhuurder? Of dingen huurhuizen sowieso niet mee?
    Heb je de voorwaarden van de postcode loterij al doorgelezen? Het zou me niet verbazen als daarin daar meer over staat.
    Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
    Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
    BZB - Zeven Sloten
      donderdag 8 oktober 2009 @ 17:37:11 #221
    94782 Nieuwschierig
    Pro bikini-lijn
    pi_73492832
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 15:05 schreef The_stranger het volgende:

    [..]

    Dat zou ik in WGR vragen...
    Zover ik weet maakt het geen moer uit waar je woont, het gaat om de postcode op je lot, want dat is je lotnummer.
    Als jij dus het lot betaald hebt dat is de prijs voor jou en niet voor diegene die toevallig op dat adres woont.
    Wie dit leest is gek
    pi_73952645
    Ik heb hier een stuk plastic folie welke lineair is gepolariseerd. Ik weet echter niet in welke richting. Hoe kom ik er het snelst achter in welke richting het gepolariseerd is?

    Een bron met een vaste polarisatie lijkt me de uitkomst, maar welke bron?
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_73953278
    quote:
    Op donderdag 22 oktober 2009 15:50 schreef The_stranger het volgende:
    Ik heb hier een stuk plastic folie welke lineair is gepolariseerd. Ik weet echter niet in welke richting. Hoe kom ik er het snelst achter in welke richting het gepolariseerd is?

    Een bron met een vaste polarisatie lijkt me de uitkomst, maar welke bron?
    Probeer je LCD beelscherm eens. De orientatie van het filter in het scherm is mij overigens niet bekend, maar Haidinger's brushes zie ik onder ~45 graden, dus dat betekent....
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_73954410
    quote:
    Op donderdag 22 oktober 2009 16:08 schreef Lyrebird het volgende:

    [..]

    Probeer je LCD beelscherm eens. De orientatie van het filter in het scherm is mij overigens niet bekend, maar Haidinger's brushes zie ik onder ~45 graden, dus dat betekent....
    Er is inderdaad een effect als ik via de strip naar mijn LCD scherm kijk, echter wat ik daarmee kan?

    Strip is een cm of 15 breed en 5 cm hoog. Als ik met de lange kant horizontaal hou, zie ik het beeld wel, hou ik de lange kant verticaal, dan wordt het beeld verduisterd. Maar wat dat nu zegt over in welke richting de strip gepolariseerd is?
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_74095567
    Ik zat deze avond eens te na te denken over de snelheid van het licht, maar ik kom er niet helemaal uit...

    Snelheid is relatief, dus als een auto 100km/h op de weg rijdt, en er rijdt een auto in dezelfde richting met 25km/h, dan is de snelheid van auto 1, t.o.v auto 2 slechts 75km/h. Snelheid is dus de verplaatsing van een object binnen een bepaalde tijd t.o.v. een bepaalde observer (dat laatste maakt het relatief).

    Maar hoe kan de snelheid van het licht dan ooit een limiet zijn voor ons? Dat het licht niet sneller gaat dan 300.000 km/s voor een observer kan ik (min of meer) begrijpen, maar waarom zou een bv. een ruimteschip niet sneller kunnen gaan dan de snelheid van het licht t.o.v. een observer, aangezien snelheid relatief is?
    Als wij dus niet sneller kunnen gaan dan 300.000 km/s, ten opzichte van welke punt is dan die 300.000 km/s gemeten?
    pi_74105774
    Als je dit wilt begrijpen, zul je speciale relativiteit (SR) moeten bestuderen

    Kortgezegd ging het als volgt.

    Je had ene Maxwell, die elektromagnetische velden beschreef. Daar kwamen golfvergelijkingen uit voor het elektrische veld E en het magnetische veld B. De snelheid van deze elektromagnetische golf bleek gek genoeg niet af te hangen van de waarnemer, maar enkel van het medium. "Gek genoeg", want dit is niet te verenigen met Newton's idee dat snelheden netjes bij elkaar opgeteld mogen worden. Wiskundiger gezegd: de symmetriegroep van Newton's fysica is niet gelijk aan de symmetriegroep van de Maxwellvergelijkingen!

    Toen kon men twee dingen doen. Men kon aannemen dat Maxwell ernaast zat. Dat was nogal subtiel, want de Maxwellvergelijkingen bleken goed overeen te komen met waarnemingen. Bovendien, de snelheid van die elektromagnetische golven bleek wel heel dicht bij de toen bekende waarde van de lichtsnelheid te liggen! Dat liet men denken dat licht wellicht ( ) een elektromagnetische golf is.

    Dus moest er iets verkeerd zijn aan Newton's ideeën. Einstein was eigenlijk de eerste die dit poneerde. Hij zei: laten we es aannemen dat de lichtsnelheid inderdaad constant is voor elke inertiaalwaarnemer (oftewel: iemand waar geen kracht op werkt) en dat deze inertiaalstelsels exact dezelfde natuurkunde opleveren (ze zijn equivalent).

    Dit verving Newton's notie van ruimte en tijd, en het mooie was dat de symmetriegroep die je hiermee verkreeg precies de symmetriegroep van de Maxwellvergelijkingen is. Met andere woorden: de Maxwellvergelijkingen waren relativistisch voordat überhaupt de relativiteitstheorie opgeschreven was!

    Einstein kon hiermee ook allemaal uitdrukkingen opschrijven voor de energie, de kracht etc. waarmee hij dus Newton's uitdrukkingen verving. Je kunt laten zien dat als je een limiet neemt van lage snelheden, Einstein's theorie overgaat in Newton's theorie. Dat wil je ook, want Newton's theorie is immers heel succesvol in het beschreven van alledaagse (lage snelheden) dingen!

    Eén van de consequenties hiervan is dat niets kan worden versneld van een snelheden lager dan c naar een snelheid hoger dan c. Dus v<c --> v>c is kinematisch niet mogelijk; je kunt makkelijk aantonen dat je daarvoor oneindig veel energie nodig hebt.

    Nou zijn snelheden nog steeds relatief in de SR, maar de lichtsnelheid is iets wat voor alle inertiaalwaarnemers hetzelfde is! Ik zeg expliciet "inertiaal", want voor versnellende waarnemers is dit niet meer het geval.

    Als de lichtsnelheid nou niet constant was geweest, dan was je vraag
    quote:
    Als wij dus niet sneller kunnen gaan dan 300.000 km/s, ten opzichte van welke punt is dan die 300.000 km/s gemeten?
    relevant geweest. Men dacht eerst ook dat er een soort van ether was waardoor elektromagnetische golven propageren. Maar als de lichtsnelheid in het vacuum hetzelfde is voor alle waarnemers, hoef je geen medium meer te introduceren; licht gaat ten opzichte van elke inertiaalwaarnemer in het vacuum met de lichtsnelheid!

    Hoop dat dit wat duidelijk maakt
    -
    pi_74115853
    Bedankt

    Het is mij nu wel wat duidelijker, maar nog niet zo veel dat ik het echt snap. Dat licht voor elke waarnemer even snel gaat is erg lastig te begrijpen (alhoewel ik dat wel al wist), aangezien ik de neiging heb om fotonen als "deeltjes" voor te stellen.

    Maar stel dat "ruimteschip 1" t.o.v. bv. een planeet 75% van de lichtsnelheid naar "links" vliegt, en dat "ruimteschip 2" 75% van de lichtsnelheid naar "rechts" vliegt, en ze komen elkaar tegen, welke snelheid lijkt het ene ruimteschip t.o.v. het andere ruimteschip dan te hebben? Is dat dan de snelheid van het licht? Zo ja, komt dat dan omdat tijd ook relatief is (en dus het tijds-perspectief vanuit ruimteschip 1 andere is dan van ruimteschip 2 en vanaf die planeet)? Of zit ik nu de verkeerde kant op te denken?
    pi_74116046
    quote:
    Op dinsdag 27 oktober 2009 16:40 schreef _Jeffrey_ het volgende:
    Is dat dan de snelheid van het licht?
    Nee. Als je wilt weten hoe je 3-snelheden (dus snelheden in de 3-dimensionale ruimte) bij elkaar wilt optellen in de SR dan kun je deze link even doorlezen en het zelf uitrekenen.

    Als een waarnemer meet dat iets met de lichtsnelheid gaat, dan wordt deze snelheid voor dat "iets" gemeten in elk referentiekader. Het kan dus nooit zo zijn dat ruimteschip 1 meet dat ruimteschip 2 met de lichtsnelheid gaat, terwijl ruimteschip 2 tov een planeet (wat een andere waarnemer is) met v=0,75*c gaat!

    Dat kun je trouwens ook met de gegeven link beredeneren. Probeer ook es na te gaan wat die gegeven formule geeft voor lage snelheden en of je dat verwacht
    -
    pi_74119192
    Als ik voor het rekengemak even aanneem dat de eerder genoemde ruimteschepen v=2/3*c vliegen in tegenovergestelde richting, dan krijg ik de volgende uitwerking met de formule s = (v + u) / (1 + (vu*c2)) (alles is in m/s):
    (200000000+200000000) / (1+((200000000*200000000)/(300000000*300000000))) = 276 923 077 m/s

    Ik begrijp het antwoord alleen niet helemaal. Vanuit ruimteschip 1 lijkt ruimteschip 2 dus met 276 923 077 m/s te gaan (toch?), maar ik kan dat niet plaatsen i.c.m. dit:
    quote:
    Als een waarnemer meet dat iets met de lichtsnelheid gaat, dan wordt deze snelheid voor dat "iets" gemeten in elk referentiekader.
    Vanuit de planeet (laten we zeggen dat die planeet op de plek zit waar de 2 ruimteschepen elkaar kruisen) lijken die 2 ruimteschepen elk toch met v=2/3*c te gaan, of toch niet? of is dat dan (276 923 077 / 2) = 138 461 538 m/s?


    't lijkt in eerste instantie allemaal hele simpele theorie, maar als wat verder kijkt ligt dat toch wat anders....
      dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:40:05 #230
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_74120063
    kan erge stres en woede de groei van je botten verstoren of zelfs vervormen? Dat je bijv een breder hoofd krijgt of bredere schouders, grotere handen of juist minder goed ontwikkelde botten tijdens je groei?
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
    pi_74122011
    quote:
    Op dinsdag 27 oktober 2009 18:40 schreef Schenkstroop het volgende:
    kan erge stres en woede de groei van je botten verstoren of zelfs vervormen? Dat je bijv een breder hoofd krijgt of bredere schouders, grotere handen of juist minder goed ontwikkelde botten tijdens je groei?
    stress heeft zeer zeker veel invloed op je lichaam, maar ik betwijfel of dat effecten als brede schouders of breder hoofd o.i.d. kan veroorzaken. Minder ontwikkelde botten wel, onder stress heeft je lichaam andere prioriteiten en groei is dan niet een van de prioriteiten. Ik denk echter dat deze effecten zo'n langdurige periode van stress nodig hebben dat de personen waarschijnlijk al aan andere complicaties zijn overleden of geholpen om de stress te verminderen.
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_74123957
    Waarom wil je dat weten
    pi_74151168
    Waarom zie je (bij opnames van de aarde vanuit de ruimte) altijd dat de aarde blauw is, en alsof er licht op schijnt, zelfs als het donker is op die kant van de aarde op dat moment?

    Is het zo dat je altijd die ruimtestenen in de ruimte ziet zoals bij opnames en films.. of is het in het echt pikkedonker en zie je dat helemaal niet als je uit de weg bent van de zon?
    pi_74151757
    quote:
    Op dinsdag 27 oktober 2009 18:18 schreef _Jeffrey_ het volgende:
    Als ik voor het rekengemak even aanneem dat de eerder genoemde ruimteschepen v=2/3*c vliegen in tegenovergestelde richting, dan krijg ik de volgende uitwerking met de formule s = (v + u) / (1 + (vu*c2)) (alles is in m/s):
    (200000000+200000000) / (1+((200000000*200000000)/(300000000*300000000))) = 276 923 077 m/s

    Ik begrijp het antwoord alleen niet helemaal. Vanuit ruimteschip 1 lijkt ruimteschip 2 dus met 276 923 077 m/s te gaan (toch?), maar ik kan dat niet plaatsen i.c.m. dit:
    [..]

    Vanuit de planeet (laten we zeggen dat die planeet op de plek zit waar de 2 ruimteschepen elkaar kruisen) lijken die 2 ruimteschepen elk toch met v=2/3*c te gaan, of toch niet? of is dat dan (276 923 077 / 2) = 138 461 538 m/s?
    Ik denk dat je in de war bent met snelheden definieren.

    Stel, ik zit op een planeet en meet dat A met 0,75*c in de ene richting gaat (stel, de +x richting) en dat B met 0,75*c in de tegengestelde richting gaat (dus de -x richting).

    Nou denken sommige mensen dan: hey, maar dat betekent dat de onderlinge snelheid tussen die twee ruimteschepen 2*0,75*c=1,5*c is! Dat is dus niet het geval.

    Snelheden definieer je tussen twee waarnemers. Ik kan een snelheid definieren tussen mijn planeet en A. Ik kan een snelheid definieren tussen mijn planeet en B. En ik kan, als ik in A of B zit, een snelheid definieren tussen A en B. Daar zullen in het algemeen verschillende antwoorden uit komen.

    Wordt het zo wat duidelijker?
    -
      woensdag 28 oktober 2009 @ 15:22:09 #235
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_74151824
    Ik denk dat die blauwe kleur met restlicht en verstrooiing te maken heeft, maar weet het niet precies.

    Wat je andere punt betreft: We kunnen natuurlijk de planeten zien door een telescoop, en dat is omdat ze licht weerkaatsen van de zon, niet omdat ze zelf een lichtbron zijn. En dat kan tot vrij grote afstanden vanaf de zon, dus ik denk dat je in de planetoïdengordel wel degelijk het een en ander kunt zien.

    Het licht neemt in principe qua sterkte wel kwadratisch af met de afstand, maar als je dan ‘vol in de zon kijkt’, wat het natuurlijk in feite altijd is als je in lijn met de zon bent, dan is dat denk ik nog heel lang genoeg om te kunnen zien (in ons zonnestelsel althans). Op den duur wordt het wel duidelijk minder.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_74153056
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 15:22 schreef Iblis het volgende:
    Ik denk dat die blauwe kleur met restlicht en verstrooiing te maken heeft, maar weet het niet precies.
    En weerkaatsing.. tenminste, dat dacht ik. Maar als dat zo is, dan zou het ook weer niet helemaal donker kunnen zijn op aarde tijdens de nacht (als de maan niet zichtbaar is). Dus hoe rijmt dat met elkaar? Je ziet vanaf de ruimte namelijk wel duidelijk het verschil tussen land en water..
    quote:
    Wat je andere punt betreft: We kunnen natuurlijk de planeten zien door een telescoop, en dat is omdat ze licht weerkaatsen van de zon, niet omdat ze zelf een lichtbron zijn. En dat kan tot vrij grote afstanden vanaf de zon, dus ik denk dat je in de planetoïdengordel wel degelijk het een en ander kunt zien.

    Het licht neemt in principe qua sterkte wel kwadratisch af met de afstand, maar als je dan ‘vol in de zon kijkt’, wat het natuurlijk in feite altijd is als je in lijn met de zon bent, dan is dat denk ik nog heel lang genoeg om te kunnen zien (in ons zonnestelsel althans). Op den duur wordt het wel duidelijk minder.
    En omdat er veel sterren zijn, zal er altijd wel een bron van licht zijn in de ruimte..
      woensdag 28 oktober 2009 @ 16:06:37 #237
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_74153492
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 15:53 schreef OldJeller het volgende:

    [..]

    En weerkaatsing.. tenminste, dat dacht ik. Maar als dat zo is, dan zou het ook weer niet helemaal donker kunnen zijn op aarde tijdens de nacht (als de maan niet zichtbaar is). Dus hoe rijmt dat met elkaar? Je ziet vanaf de ruimte namelijk wel duidelijk het verschil tussen land en water..
    [..]

    En omdat er veel sterren zijn, zal er altijd wel een bron van licht zijn in de ruimte..
    Het is ook nooit helemaal donker op aarde. Ik weet niet in hoeverre zulke foto’s die je ziet helemaal ‘ruw’ zijn. Deze foto is heel bekend (link is trouwens naar een heel grote versie, dus pas op):


    Bron: Wikimedia Commons. Maker: Craig Mayhew en Robert Simmon, NASA GSFC. Publiek Domein.

    Maar die is ongetwijfeld bewerkt (al was het maar om aan elkaar te plakken en plat te maken), maar qua contrast en helderheid is er ook wel het een en ander gebeurd.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_74153628
    Leuke foto. Het is inderdaad relatief donker.
    Dank voor het antwoorden.
      woensdag 28 oktober 2009 @ 17:36:30 #239
    94782 Nieuwschierig
    Pro bikini-lijn
    pi_74156637
    Deze aarde, gefotografeerd door de bemanning van Apollo 8 heeft wel een donkere kant.
    Maar dat zal ook aan het contrast liggen.

    Wie dit leest is gek
    pi_74368945
    Ik las kort geleden een boek waar vampieren in voorkwamen, en zoals iedereen weet zijn die behoorlijk overgevoelig voor zonlicht. Van een simpel gloeilampje hebben ze geen last, ik concludeer daar uit dat die overgevoeligheid voor zonlicht dus eigenlijk overgevoeligheid voor UV straling is. Het is natuurlijk wel zo dat maanlicht niets anders is dan gereflecteerd zonlicht, het lijkt me dat het oppervlakte van de maan niet alle UV straling in het zonlicht absorbeert, dus ook maanlicht zou dan UV straling moeten bevatten. Maar die vampieren hebben geen problemen met een volle maan!

    Ok, tot zover de vampieren onzin, nu de vraag:

    Hoe verhoudt zich de hoeveelheid UV straling in zonlicht tot de hoeveelheid UV straling in maanlicht?
      dinsdag 3 november 2009 @ 23:11:51 #241
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_74369573
    Lunar Albedo. Hopelijk helpt dat je op weg.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_74752063
    Waarom stinken de uitlaatgassen van een diesel met roetfilter naar chloor?
    pi_74762061
    Hoeveel kg maizena heb ik nodig om 5 liter niet newtoniaanse vloeistof te maken?
    das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
    pi_74773910
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 21:15 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
    Hoeveel kg maizena heb ik nodig om 5 liter niet newtoniaanse vloeistof te maken?
    http://www.exploratorium.edu/science_explorer/ooze.html

    blijkbaar twee keer zoveel maizena als water.
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_74777023
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 23:11 schreef Iblis het volgende:
    Lunar Albedo. Hopelijk helpt dat je op weg.
    Interessant stuk. Wel apart dat ze het over een Lambert surface hebben. Wij gebruiken altijd de term Lambertian surface. Misschien een verschil tussen Brits Engels en Amerikaans?
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_74779890
    Weet er iemand info te vinden over de brandstofcel die Philips-Duphar in de 70-er jaren heeft ontwikkelt met de naam "Neus van Kaman"? Google geeft niets....
    pi_74804296
    Ik zag net een programma van Alan Davies waar hij op zoek ging om de precieze lengte van een draadje te bepalen. Afijn, ze lieten een experiment zien waarbij ze een foton op een bord met 2 spleten afvuurden. Na vele herhalingen ontstond er een interferentiepatroon van een golf. Waarom geven fotonen een golfachtig interferentiepatroon bij zo'n experiment?

    Er werd gesuggereerd dat het deeltje door beide spleten tegelijkertijd gaat en met zichzelf interfereert. Maar als er dan een detector aan te pas kwam, om te kijken door welke spleet het deeltje ging was het golf-interferentieëffect weer verdwenen... wtf?

    Hoe kan het deeltje eerst op 2 plaatsen tegelijk zijn, maar als het wordt gedetecteerd is het opeens maar op 1 plek? Dit kan ik moeilijk begrijpen.
    pi_74806855
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 01:31 schreef banananasi het volgende:
    Dit kan ik moeilijk begrijpen.
    Dit begrijpt niemand echt, we kunnen het slechts met quantumfysica beschrijven Als je dit beter wilt "begrijpen" raad ik je aan bijvoorbeeld wat wikidingen te lezen over het dubbelspleetexperiment en quantumfysica zelf.
    -
    pi_74944749
    tvp
    pi_75304223
    Lichaamsbeharing heeft niet echt meer een functie bij de mens (en dan heb ik het niet over wenkbrauwen, wimpers, etc). Vandaar dat een hoop mensen ook niet meer veel daarvan hebben.

    Meerdere vragen over menselijke lichaamsbeharing:
    Waarom is bij de meeste mensen oksel- en schaambeharing nog wél aanwezig? Wat is de functie, waarom die plekken wel?

    Waarom hebben vrouwen vaak minder lichaamsbeharing dan mannen?

    Waarom kunnen mensen kaal op hun hoofd worden, maar niet bv hun armen, benen, oksels, etc. ?
      zaterdag 5 december 2009 @ 00:24:24 #251
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_75304454
    quote:
    Op zaterdag 5 december 2009 00:15 schreef OldJeller het volgende:
    Meerdere vragen over menselijke lichaamsbeharing:
    Waarom is bij de meeste mensen oksel- en schaambeharing nog wél aanwezig? Wat is de functie, waarom die plekken wel?

    Waarom hebben vrouwen vaak minder lichaamsbeharing dan mannen?

    Waarom kunnen mensen kaal op hun hoofd worden, maar niet bv hun armen, benen, oksels, etc. ?
    Omdat het laat is en ik geen zin heb het na te zoeken even snel:

    Oksel & schaamhaar: volgens mij zijn de theorieën vasthouden van geur, en indicatie van seksuele rijpheid.

    B) Voorbeeld van seksueel dimorfisme, waarbij het allicht seksuele selectie was, maar dat weet ik eigenlijk niet. Het is natuurlijk ook wel een beetje regionaal bepaald, in mediterrane streken is dacht ik gemiddeld de behaardheid groter en bij Aziaten is b.v. baardgroei minder. Dit is niet per se in strijd met seksuele selectie overigens.

    Trouwens: technisch gesproken is het haar vooral dunner en lichter van kleur bij mensen (en nog meer bij vrouwen) en niet zozeer echt minder in aantal.

    Volgens mij is C) dat dit ook evolutionair geselecteerd is en dat een kaal hoofd een soort teken van ouderdom & wijsheid is. Maar er zijn vast concurrerende theorieën want dit soort aspecten zijn een beetje gissen. Sommige apen, zoals de zilverrug Gorilla hebben ook wel een specifiek patroon boven op hun kop.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_75304630
    Bedankt voor de uitleg, voor A & B is dat behoorlijk plausibele uitleg, alleen over C.. hoe komt het dan dat het nog steeds voorkomt, omdat die mannen vroeger geselecteerd werden vanwege dat aspect waardoor die genen nog steeds in de pool zitten?

    En Iblis die geen zin heeft om informatie te vergaren? Wát?!
    pi_75307152
    quote:
    Op zaterdag 5 december 2009 00:15 schreef OldJeller het volgende:
    Lichaamsbeharing heeft niet echt meer een functie bij de mens (en dan heb ik het niet over wenkbrauwen, wimpers, etc). Vandaar dat een hoop mensen ook niet meer veel daarvan hebben.

    Meerdere vragen over menselijke lichaamsbeharing:
    Waarom is bij de meeste mensen oksel- en schaambeharing nog wél aanwezig? Wat is de functie, waarom die plekken wel?
    Echt logisch is het allemaal niet. In mijn jonge jaren heb ik nog eens aan scheerapparaten gewerkt en andere haarverwijderapparatuur, en echt goede antwoorden heeft men niet op dit soort vragen. Als functie wordt wel eens genoemd dat haar op die plekken de wrijving vermindert.
    quote:
    Waarom hebben vrouwen vaak minder lichaamsbeharing dan mannen?

    Waarom kunnen mensen kaal op hun hoofd worden, maar niet bv hun armen, benen, oksels, etc. ?
    Verschillen tussen mannen en vrouwen hebben in dit geval met verschillen in hormoonhuishouding te maken.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_75307156
    Het tonen van seksuele rijpheid is idd een andere functie.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_75404902
    Vasthouden van de (lichaams)geur lijkt mij ook wel een plausibele verklaring, of een daarvan.

    Laatst nog een artikel gelezen waarin de theorie naar voren kwam dat oa. aan de hand van lichaamsgeur (bewust / onbewust) de juiste partner gekozen kon worden. Mensen die je van zichzelf lekker vindt ruiken zouden namelijk een goede toevoeging zijn aan jouw huidige genoom en positief zijn voor het voortbrengen van je nageslacht.
      † In Memoriam † dinsdag 8 december 2009 @ 23:47:48 #256
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_75430550
    Hoe bereken ik ook alweer hoeveel kracht er nodig is om een kar waarvan ik het gewicht weet een helling waarvan ik het stijgingspercentage weet omhoog te trekken ? Ik heb het op school gehad, maar ben het nogal vergeten
    Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
    Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
    https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
      woensdag 9 december 2009 @ 00:00:46 #257
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_75430925
    Je moet zo’n soort plaatje maken:



    Massa heb je, en dan heb je wat hier aangeduid wordt met g ook (massa * 9,81), en je hebt de hoek van de helling. Zeg dat die 10° is, dan volgt b.v. dat de hoek tussen g en g_p ook 10° is, en die tussen g en g_t dan 80°. Omdat je nu g weet kun je m.b.v. sin en cos g_t en g_p uitrekenen. g_p is cos(10)*g in dit geval, g_t is sin(10)*g. En g_t moet je overwinnen.

    Maar in de praktijk zit je natuurlijk altijd met zoiets als wrijving. En dat speelt wel degelijk mee. En dan wordt het wel een beetje een ingewikkelder verhaal. Deze berekening geeft namelijk dat als een auto gewoon op een rechte weg staat dat je ’m zo kunt wegduwen, en dat kan niet kloppen natuurlijk.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      † In Memoriam † woensdag 9 december 2009 @ 00:05:39 #258
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_75431067
    Volgens mij kan ik het zelfs met de stelling van Pythagoras berekenen. Dit omdat ik geen hellingshoek maar een hellingspercentage heb Ik ga weer rekenen, bedankt !
    Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
    Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
    https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
      † In Memoriam † woensdag 9 december 2009 @ 00:11:14 #259
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_75431232
    Hmz, pythagoras gaat mij toch niet helpen ... Ik mis nog wat getalletjes daarvoor
    Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
    Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
    https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
      † In Memoriam † woensdag 9 december 2009 @ 00:47:57 #260
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_75432067
    Ik heb m'n grafische rekenmachine er even bij gepakt. Ik stel even dat de helling 3% (geen graden!!!) is en dat de kar 1000kg weegt. Ik ga niet omrekenen naar newtons, daar heb ik even geen zin in.

    Tangens van 3% is 3/100 = 0,03. De bijbehorende hoek van een tangens van 0,03 is 1,718 graden (afgerond).

    sin(hellingshoek)*(gewicht kar) = trekkracht die het paard/de mens/de auto/whatever extra moet leveren om de kar omhoog te krijgen.
    sin(1,718)*1000 = 29,987kg

    Bedankt !
    Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
    Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
    https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
      woensdag 9 december 2009 @ 17:00:12 #261
    125913 Devolution
    Beep beep Richie
    pi_75451404
    Het goede antwoord is dus 294,2 N he
    "You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
    pi_75549719
    Als je alle 'lege' ruimte zou weg halen in een mens (de ruimte tussen de electronen en de kern bijvoorbeeld, en welke je nog meer kunt verzinnen), hoeveel blijft er dan van over, in gewicht en omvang?

    Dezelfde vraag ook voor de aarde, sterrenstelsel, heelal
    pi_75551464
    quote:
    Op woensdag 9 december 2009 00:47 schreef 2cv het volgende:
    Ik heb m'n grafische rekenmachine er even bij gepakt. Ik stel even dat de helling 3% (geen graden!!!) is en dat de kar 1000kg weegt. Ik ga niet omrekenen naar newtons, daar heb ik even geen zin in.

    Tangens van 3% is 3/100 = 0,03. De bijbehorende hoek van een tangens van 0,03 is 1,718 graden (afgerond).

    sin(hellingshoek)*(gewicht kar) = trekkracht die het paard/de mens/de auto/whatever extra moet leveren om de kar omhoog te krijgen.
    sin(1,718)*1000 = 29,987kg

    Bedankt !
    Helling van 3% is 1,718 graden? Ik zou iets rond 2.7 verwachten...
    I'll be back
      zaterdag 12 december 2009 @ 16:46:38 #264
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_75552070
    quote:
    Op zaterdag 12 december 2009 16:24 schreef Gavin_de_Becker het volgende:

    [..]

    Helling van 3% is 1,718 graden? Ik zou iets rond 2.7 verwachten...
    Waarom? Voor zulke kleine waarden geldt in radialen ongeveer dat atan(x) = x, dus een helling van 3% is 0,03/3,141592 * 180 ≈ 1,7°.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zaterdag 12 december 2009 @ 16:58:31 #265
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_75552386
    quote:
    Op zaterdag 12 december 2009 15:19 schreef CoiLive het volgende:
    Als je alle 'lege' ruimte zou weg halen in een mens (de ruimte tussen de electronen en de kern bijvoorbeeld, en welke je nog meer kunt verzinnen), hoeveel blijft er dan van over, in gewicht en omvang?

    Dezelfde vraag ook voor de aarde, sterrenstelsel, heelal
    Daarvoor moet je de samenstelling van de mens weten, en een definitie van ‘leeg’ hebben. Volgens Wikipedia geldt voor waterstof b.v. dat de diameter van de atoomkern 145.000e van het gehele atoom is. Dat betekent dat het volume 145.0003 is.

    Dat bekent dat zeker 99,9999999999999% eigenlijk ‘niets’ is. Alle massa zit immers in de kern (en de electronen, maar die zijn heel licht in verhouding).
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_75554685
    quote:
    Op zaterdag 12 december 2009 16:46 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Waarom?
    Intuïtie!

    I'll be back
      zaterdag 12 december 2009 @ 19:33:59 #267
    125913 Devolution
    Beep beep Richie
    pi_75557002
    quote:
    Op zaterdag 12 december 2009 15:19 schreef CoiLive het volgende:
    Als je alle 'lege' ruimte zou weg halen in een mens (de ruimte tussen de electronen en de kern bijvoorbeeld, en welke je nog meer kunt verzinnen), hoeveel blijft er dan van over, in gewicht en omvang?

    Dezelfde vraag ook voor de aarde, sterrenstelsel, heelal
    Het gewicht blijft natuurlijk gelijk Alleen de dichtheid verandert, het gewicht niet. Je propt alles dichter op elkaar, maar de lege ruimte die je weghaalt, weegt niks, dus zal het gewicht niet veranderen
    "You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
      dinsdag 12 januari 2010 @ 20:59:20 #268
    287131 FoolWithMokey
    Jesus loves you
    pi_76737891
    Jij springt en precies op de moment dat je voeten loskomen van de grond, gaat de aarde stoppen met draaien.

    de aarde draait met een snelheid van 1674 km/uur om zijn as.
    jou sprong duurt precies 1 seconde, dus van het moment dat je loskomt van de grond tot het moment dat je weer in aanraking komt met de grond.

    1674 km/uur=465 M/s.

    betekent dit dat je ergens 465 meter vanaf je beginpunt weer terechtkomt? of werkt het niet zo?

    tvp
    Sisco Certified
      dinsdag 12 januari 2010 @ 21:07:22 #269
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_76738266
    Nee, want je hebt dezelfde (voorwaartse) snelheid als de aarde.

    Maar dit is misschien makkelijker te zien: Als je in een trein omhoog springt dan klap je ook niet tegen de deur aan. Je krijgt immers snelheid van de trein. En anders bezien, als je van de trein af zou springen, doe je je veel meer pijn als de trein 120km/h rijdt dan 0km/h, want in het eerste geval heb jij die snelheid van de trein ook.


    [ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 12-01-2010 22:01:18 (quatsch ende nonsens) ]
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 12 januari 2010 @ 21:59:40 #270
    94782 Nieuwschierig
    Pro bikini-lijn
    pi_76741055
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 21:07 schreef Iblis het volgende:
    Nee, want je hebt dezelfde (voorwaartse) snelheid als de aarde.

    Maar dit is misschien makkelijker te zien: Als je in een trein omhoog springt dan klap je ook niet tegen de deur aan. Je krijgt immers snelheid van de trein. En anders bezien, als je van de trein af zou springen, doe je je veel meer pijn als de trein 120km/h rijdt dan 0km/h, want in het eerste geval heb jij die snelheid van de trein ook.
    Maar hij zegt dat de aarde stopt met draaien. Dat is het zelfde als wanneer de trein frontaal op een andere trein botst. Dan klap je als passagier dus wel tegen een deur, of je nu net omhoog springt of niet.
    Wie dit leest is gek
      dinsdag 12 januari 2010 @ 22:00:53 #271
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_76741140
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 21:59 schreef Nieuwschierig het volgende:

    [..]

    Maar hij zegt dat de aarde stopt met draaien. Dat is het zelfde als wanneer de trein frontaal op een andere trein botst. Dan klap je als passagier dus wel tegen een deur, of je nu net omhoog springt of niet.
    Goed punt… soms lees ik maar half blijkbaar.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_76953025
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 20:59 schreef FoolWithMokey het volgende:
    Jij springt en precies op de moment dat je voeten loskomen van de grond, gaat de aarde stoppen met draaien.

    de aarde draait met een snelheid van 1674 km/uur om zijn as.
    jou sprong duurt precies 1 seconde, dus van het moment dat je loskomt van de grond tot het moment dat je weer in aanraking komt met de grond.

    1674 km/uur=465 M/s.

    betekent dit dat je ergens 465 meter vanaf je beginpunt weer terechtkomt? of werkt het niet zo?

    tvp
    Ja dat klopt inderdaad, mits je op de evenaar staat.

    Plus het feit dat je het oppervlak raakt met een horizontale snelheid van 1674km/u en je dus vrij hard op je smoel gaat.

    Je ervaart het zelf alsof de aarde tijdens je sprong opeens keihard onder je door gaat draaien.
    'And I called your name,
    like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
    pi_76954424
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 20:59 schreef FoolWithMokey het volgende:
    Jij springt en precies op de moment dat je voeten loskomen van de grond, gaat de aarde stoppen met draaien.

    de aarde draait met een snelheid van 1674 km/uur om zijn as.
    jou sprong duurt precies 1 seconde, dus van het moment dat je loskomt van de grond tot het moment dat je weer in aanraking komt met de grond.

    1674 km/uur=465 M/s.

    betekent dit dat je ergens 465 meter vanaf je beginpunt weer terechtkomt? of werkt het niet zo?

    tvp
    Dit heeft alles te maken met traagheid. Stel, ik zit in een vacuum op een ruimteschip wat 100 km/s vliegt, en ik spring er van af. Dan zal ik die snelheid van 100 km/s van het schip houden door m'n traagheid. Op aarde heb je natuurlijk luchtwrijving en dergelijke, dus zul je worden afgeremd.

    Als je van de aarde afspringt, krijg je dus de snelheid van de aarde mee. Als de aarde dan opeens stilstaat zoals jij beschrijft, dan heb jij nog steeds die snelheid meegekregen en zul je inderdaad een fikse sprong maken. Hoe je bij die 465 meter afstand komt is me dan niet helemaal duidelijk
    -
    pi_77126806
    Stel dat ik de middelen heb om op de maan een enorm bouwwerk te maken, zodat mijn naam/bedrijfslogo/et cetera 's nachts te zien is. Zou dat 'mogen', is er iemand die de maan 'bezit'? En hoe zit het met andere planeten, wie het eerst komt wie het eerst maalt?
      vrijdag 22 januari 2010 @ 10:46:46 #275
    125913 Devolution
    Beep beep Richie
    pi_77132295
    Ik denk dat het wel 'mag', al weet ik niet of het legaal is om dingen de ruimte in te sturen (net als dat je niet zomaar met een vliegtuig rond mag vliegen). Maar het plaatsen van dingen op de maan is volgens mij niet illegaal ofzo. Bovendien zal een dergelijk bouwwerk zó groot moeten zijn dat er maar heeeeel weinig personen / bedrijven zijn die zoveel geld vrij kunnen en willen vrijmaken voor zoiets.
    "You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
      vrijdag 22 januari 2010 @ 11:13:42 #276
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_77133206
    quote:
    Op vrijdag 22 januari 2010 01:53 schreef .aeon het volgende:
    Stel dat ik de middelen heb om op de maan een enorm bouwwerk te maken, zodat mijn naam/bedrijfslogo/et cetera 's nachts te zien is. Zou dat 'mogen', is er iemand die de maan 'bezit'? En hoe zit het met andere planeten, wie het eerst komt wie het eerst maalt?
    Zie ook:

    Extraterrestrial real estate
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_77134158
    quote:
    Ownership of extraterrestrial real estate is not recognised by any authority. Nevertheless, some private individuals and organizations have claimed ownership of celestial bodies, such as the Moon, and are actively involved in "selling" parts of them through certificates of ownership termed "Lunar deeds", "Martian deeds" or similar. These "deeds" have no legal standing.
    quote:
    [..]the activities of non-governmental entities in outer space, including the moon and other celestial bodies, shall require authorization and continuing supervision by the appropriate State Party to the Treaty" and that States Parties shall bear international responsibility for national space activities whether carried out by governmental or non-governmental entities.
    Duidelijk, je kan, ook als bedrijf, dus niet zomaar reclame maken op de maan.
      vrijdag 22 januari 2010 @ 11:48:15 #278
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_77134278
    quote:
    Op vrijdag 22 januari 2010 11:43 schreef .aeon het volgende:

    [..]


    [..]

    Duidelijk, je kan, ook als bedrijf, dus niet zomaar reclame maken op de maan.
    Maar ja. Dwing dat maar af. Stel, iemand gaat naar de maan, op eigen kosten (als privé-persoon), bouwt daar een huis en roept een eigen land uit. Wie moet er dan ingrijpen?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_77135026
    quote:
    Op vrijdag 22 januari 2010 11:48 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Maar ja. Dwing dat maar af. Stel, iemand gaat naar de maan, op eigen kosten (als privé-persoon), bouwt daar een huis en roept een eigen land uit. Wie moet er dan ingrijpen?
    Amerika onder het mom van "massavernietigingswapens"
    -
    pi_77204961
    Dat lijkt mij wel leuk: De maan een gigantisch reclamebord voor Coca Cola.
      woensdag 3 februari 2010 @ 06:38:40 #281
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_77579759
    Ja, ik heb er eentje, en het wonderbaarlijke is dat ik de vraag gedroomd heb, maar het antwoord weet ik niet, de wekker ging

    Ik was een Mythbuster (ja echt ) en we gingen testen wat er zou gebeuren als je een vacuum getrokken ruimte neemt, met daarin een ventilator, wachten tot de ruimte vacuum is en dan de ventilator aan zou zetten, voel je dan nog wind ?
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
      woensdag 3 februari 2010 @ 08:00:09 #282
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_77580084
    Nee.
    Géén kloon van tvlxd!
      woensdag 3 februari 2010 @ 11:36:56 #283
    125913 Devolution
    Beep beep Richie
    pi_77584707
    Tuurlijk niet Wind is gewoon een verplaatsing van moleculen, maar in een vacuüm zijn geen moleculen, en dus wordt er ook niets verplaatst
    "You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
    pi_77698668
    Waarom wordt, als er gesproken wordt over bijvoorbeeld de experimenten van de LHC, de elektronvolt gebruikt als maat van de energie die gebruikt wordt om deeltjes te laten botsen? Waarom niet "gewoon" watt of joules?

    En wat is 1 elektronvolt eigenlijk?
    Wiki zegt:
    quote:
    Eén eV is de energieverandering die een vrij deeltje met een lading gelijk aan die van een elektron (de elementaire lading e) ondervindt wanneer het in een elektrisch veld een weg aflegt tussen twee punten die een onderling potentiaalverschil van 1 volt hebben.
    Maar wie kan dat wat simpeler uitleggen...
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_77698877
    Nou ja, het staat al in die wikilink die je geeft eigenlijk Een elektron is elektrisch geladen, en zover we weten komt elke lading in het universum voor in veelvouden van deze lading (quarks even buiten beschouwing gelaten). Een elektrisch geladen deeltje ondervindt een kracht en dus een potentiaal als je het in een elektrisch veld legt (net zoals een massief deeltje een kracht en potentiaal ondervindt in een zwaartekrachtsveld). Stel dat het elektrische veld ons elektron naar links willen laten bewegen. Als we het dan bijvoorbeeld 10 cm naar rechts willen leggen, tegen het elektrische veld in, dan moeten we er energie instoppen. Die energie blijkt gelijk te zijn aan de lading maal de veldsterkte. We oefenen arbeid uit tegen het veld in. Hetzelfde zou gebeuren als je een massa 10 cm omhoog wil bewegen tegen het zwaartekrachtsveld in; je moet er dan ook energie instoppen, namelijk E=m*g*h, waarin g de zwaartekrachtsversnelling is en h het hoogteverschil.

    Als we het elektron loslaten in het elektrische veld zal het veld er voor zorgen dat het elektron naar links beweegt, met het veld mee. Het veld oefent zo een kracht uit op het deeltje.

    Om op de definitie terug te komen: de energie van een deeltje met lading Q verandert met Q*V als het over een potentiaalverschil V beweegt. Dat kun je ook aan de eenheden zien: een Volt is niks meer dan een Joule per Coulomb, dus hoeveel energie per eenheid lading het deeltje met zich meebrengt.

    Hoop dat dit wat helpt
    -
    pi_77699485
    En om op je eerste vraag terug te komen Watt is geen eenheid van energie en eV is wat makkelijker rekenen dan Joule als het gaat over dat soort dingen. Uiteraard kun je het wel gewoon omrekenen:
    one electron volt is equal to 1.60217653(14)×10−19 J.
    Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
    Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
    BZB - Zeven Sloten
    pi_77700837
    Inderdaad, Watt= Joule/seconde is de eenheid van vermogen en is een maat van hoe energie met de tijd verandert.
    -
    pi_77704763
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 12:32 schreef Haushofer het volgende:
    Nou ja, het staat al in die wikilink die je geeft eigenlijk Een elektron is elektrisch geladen, en zover we weten komt elke lading in het universum voor in veelvouden van deze lading (quarks even buiten beschouwing gelaten). Een elektrisch geladen deeltje ondervindt een kracht en dus een potentiaal als je het in een elektrisch veld legt (net zoals een massief deeltje een kracht en potentiaal ondervindt in een zwaartekrachtsveld). Stel dat het elektrische veld ons elektron naar links willen laten bewegen. Als we het dan bijvoorbeeld 10 cm naar rechts willen leggen, tegen het elektrische veld in, dan moeten we er energie instoppen. Die energie blijkt gelijk te zijn aan de lading maal de veldsterkte. We oefenen arbeid uit tegen het veld in. Hetzelfde zou gebeuren als je een massa 10 cm omhoog wil bewegen tegen het zwaartekrachtsveld in; je moet er dan ook energie instoppen, namelijk E=m*g*h, waarin g de zwaartekrachtsversnelling is en h het hoogteverschil.

    Als we het elektron loslaten in het elektrische veld zal het veld er voor zorgen dat het elektron naar links beweegt, met het veld mee. Het veld oefent zo een kracht uit op het deeltje.

    Om op de definitie terug te komen: de energie van een deeltje met lading Q verandert met Q*V als het over een potentiaalverschil V beweegt. Dat kun je ook aan de eenheden zien: een Volt is niks meer dan een Joule per Coulomb, dus hoeveel energie per eenheid lading het deeltje met zich meebrengt.

    Hoop dat dit wat helpt
    Helpt inderdaad, inmiddels geheel duidelijk...

    Soms helpt een wat meer "visueel" voorbeeld een definitie te verklaren
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 12:53 schreef FrankRicard het volgende:
    En om op je eerste vraag terug te komen Watt is geen eenheid van energie en eV is wat makkelijker rekenen dan Joule als het gaat over dat soort dingen. Uiteraard kun je het wel gewoon omrekenen:
    one electron volt is equal to 1.60217653(14)×10−19 J.
    Dus het is eigenlijk een geval van energie hoeveelheden die dermate groot zijn dat eV simpelweg een overzichtelijke eenheid is om mee te rekenen (vergelijk met km en lichtjaren)?
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_77704824
    Ja. De energie die je bijvoorbeeld nodig hebt om een waterstofatoom van z'n elektron te ontdoen is iets van 13,8 eV. Ionisatie-energieën van andere atomen zullen vaak ook van deze orde zijn, en dus is het overzichtelijker om het in termen van eV op te schrijven.

    Maar het kan natuurlijk ook in Joules
    -
      zaterdag 6 februari 2010 @ 16:13:27 #290
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_77705159
    Is het medisch mogelijk om de zijkanten van een te brede schedel te laten bijwerken schuren? Ik vraag dit omdat daar erg belangrijke aders en spieren enzo langslopen dacht ik. Edat dus een erg gevaarlijke operatie wordt. Het is wat anders dan een bypass of liposuctie.
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
      woensdag 10 februari 2010 @ 20:16:35 #291
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_77857865
    Ok, weer een vraag over thermodynamica (net een zesje gehaald, had er echt een hekel aan )

    Stel je kan via de douchekraan exact de goede temperatuur instellen op de CV, zodat je dus alleen de warm water kraan hoeft open te draaien (waar dus water op de perfect temp uit komt). Kost dit dan minder energie dan heet water uit de CV (meestal staat die ingesteld op 60 graden ofzo) mengen met koud water?

    Kortom, zou het mogelijk zijn om energie te besparen door direct de temp te regelen vanaf de kraan naar de CV? (technische moeilijkheden daar gelaten )
    The line is a dot to you!
      woensdag 10 februari 2010 @ 20:40:29 #292
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_77858985
    Het zou een besparing opleveren door direct de juiste temperatuur te gebruiken. Je zit namelijk met toenemende verdamping bij wamer water wat je moet compenseren. Denk ik.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_77859351
    quote:
    Op woensdag 10 februari 2010 20:40 schreef Montov het volgende:
    Het zou een besparing opleveren door direct de juiste temperatuur te gebruiken. Je zit namelijk met toenemende verdamping bij wamer water wat je moet compenseren. Denk ik.
    Minder warmteverlies in de warmwater-leiding door de lagere delta-T
    Wie dit leest is gek
      woensdag 10 februari 2010 @ 22:54:29 #294
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_77866185
    Maar er is dus geen winst omdat je het water minder hoeft te verwarmen? Dat was een beetje de discussie

    Als je er vanuit gaat dat de hoeveelheid water per minuut gelijk moet blijven. Dan heb je dus eerst 5 ltr/min water van 30 graden. Of 2.5 ltr/min water van 55 graden en 2.5 ltr/min water van 5 graden (ik weet niet zeker of je dan op 30 graden uitkomt ).

    In het eerste geval moet je meer water opwarmen, maar tot een lagere temp. Bij het tweede geval warm je de helft van het water op, tot ongeveer de dubbele temp.

    Het lijkt me, behalve die delta-T, dus weinig uit te maken? Of maak ik nu ergens een grote denkfout?
    The line is a dot to you!
    pi_77869523
    Een ketel zal bij een lagere watertemperatuur denk ik wat meer renderen dan bij een hogere.
    Ook dit ivm het temperatuurverschil tussen de warmtewisselaar en het koude water.
    Hoe kouder het water, hoe hoger de energie-opname en hoe minder er de schoorsteen uit gaat.

    Verder is de stroomsnelheid in de waterleiding twee maal zo hoog en daarmee de veblijftijd 2x zo laag waardoor het relatief minder afkoelt.
    Wie dit leest is gek
    pi_77919885
    Ik weet niet precies hoe het heet, zo'n slinger-opstelling:

    Als je één bol laat slingeren, gaat er aan de andere kant ook één slingeren, de rest lijkt stil te hangen. Als je er twee laat gaan, zie je aan de andere kant ook twee slingers bewegen. Maar als je één slinger twee keer zo hard laat gaan, gaat er nog steeds maar één andere slinger bewegen. Waarom gaan er dan bijvoorbeeld geen twee?
    pi_77932150
    I feel kinda Locrian today
    pi_78190608
    Als je (als man) een trio hebt met twee vrouwen (waarvan er 1 aids heeft) en je gebruikt dezelfde condoom voor beide vrouwen, kun je dan op die manier (via de buitenkant van de condoom dus) het HIV virus overgeven aan de vrouw zonder aids?
    pi_78190695
    Volgens Pink Ribbon wel; het idee is dat het virus ook in lichaamsvocht als sperma en vaginaal vocht zit.

    Even je scharrel bellen dus
    -
    pi_78190844
    quote:
    Op vrijdag 19 februari 2010 17:06 schreef Haushofer het volgende:
    Volgens Pink Ribbon wel; het idee is dat het virus ook in lichaamsvocht als sperma en vaginaal vocht zit.

    Even je scharrel bellen dus
    Was het maar waar. Daar zou ik het risico wel voor willen lopen
    pi_79353604
    Volgens de wiki pagina, is de plancklengte de kleinst mogelijk voorkomende lengte. Blijkbaar bestaat er niets kleiner. Ervan uitgaande dat dat klopt, bestaat er dan ook een planck tijd? Ik weet dat dit de tijd voor zou stellen wat licht in een vacuüm nodig heeft om de plancklengte te overbruggen.

    Als de plancklengte het kleinst mogelijke lengte is, zou dat betekenen dat de planck tijd de kleinst mogelijke tijdseenheid is? Met andere woorden dat tijd geen continue proces is, maar trapsgewijs "toeneemt"?
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')