abonnement Unibet Coolblue
pi_61744650
Ik ben van plan om een veranda/overkapping achter in de tuin te bouwen. Dus niet aan de woning vast, maar achterin de tuin.
Heb intussen begrepen dat je hiervoor officieel een lichte bouwvergunning moet aanvragen. Dit vanwege het feit omdat de veranda minder dan een meter van de erfgrens is verwijderd. De achterzijde (dicht) zal dan aan een gemeenteplantsoen grenzen.
Zit er toch sterk aan te denken om gewoon die veranda neer te zetten. Lijkt me namelijk zeer sterk dat iedereen met een tuinhuisje ook een vergunning heeft aangevraagd.
Zoals ik het nu kan bekijken zou ik de veranda als volgt willen maken:
De achterzijde, welke dus aan het eind van de tuin grenst, dicht maken en hierin een deur maken zodat je wel hierdoor de tuin uit kunt.
De voorzijde, welke naar de woning is gericht, uiteraard open en eventueel gedeeltelijk met een hekje voorzien.
De beide zijkanten, welke aan de tuinen van onze buren grenzen, ook dicht. Momenteel staat daar nu een schutting.
De bovenzijde met een licht aflopend dak.
Breedte van de veranda zal dan 4,20 meter zijn, diepte ca. 2,5 meter, hoogte ca. 2,20 meter.
V.w.b. de houten palen lijkt het mij het makkelijkst om deze in van die ijzeren staanders te plaatsen, maar weet niet of dit hiervoor voldoende stevig is.

Iemand misschien tips/ideeën voor het bouwen van een veranda/overkapping?
pi_61744988
Bespaar je zelf een hoop moeite en tijd:

http://www.zonneranda.nl

pi_61745180
quote:
Op donderdag 18 september 2008 22:55 schreef NED het volgende:
Bespaar je zelf een hoop moeite en tijd:

http://www.zonneranda.nl


Dat is nou net niet mijn smaak (en behoorlijk prijzig...)
pi_61775122
Her en der een stevige schoor aanbrengen (diagonale verbinding). Hoeft niet dik te zijn, beter een beetje hoogte (dus beter een platte plank dan een balk).

Dak kan van hout, hoe waterdicht moet het zijn? Je kan een dak maken van gewone underlayment en aan de bovenkant (en rand) afwerken met shingels. Recht of beverstaart.
Zorg wel dat het dak genoeg gedragen wordt, een doorzakkend dak is zo'n armoe .

Wat voor zijkanten wil je maken? Hout? Ruw, strak, rustiek, modern?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61800407
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 07:45 schreef sigme het volgende:
Her en der een stevige schoor aanbrengen (diagonale verbinding). Hoeft niet dik te zijn, beter een beetje hoogte (dus beter een platte plank dan een balk).

Dak kan van hout, hoe waterdicht moet het zijn? Je kan een dak maken van gewone underlayment en aan de bovenkant (en rand) afwerken met shingels. Recht of beverstaart.
Zorg wel dat het dak genoeg gedragen wordt, een doorzakkend dak is zo'n armoe .

Wat voor zijkanten wil je maken? Hout? Ruw, strak, rustiek, modern?
Bedankt voor je reactie. De huidige schuttingen tussen mijn beide buren zullen gewoon blijven staan en dan tegelijk de zijkanten van de veranda worden...
pi_61811253
Ok, die schuttingen kunnen het gewicht van het dak niet dragen, neem ik aan.

Dan wordt het een staketsel lijkt me, van een paar stevige palen in van die ijzeren prikhouders, dwarsbalken, draagbalkjes en dan een dak. Paar schoren tussen je vertikale palen, paar schoren tussen de vertikale balk en de horizontale.

Ik heb even een voorbeeldplaatje van een schoor opgezocht want ik weet niet hoe duidelijk ik ben: nr 3 is een schoor:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61948495
Ik meen dat er op www.terras.startkabel.nl een catergorie voor terras overkappingen staat.. Misschien staat daar iets leuks tussen voor je!!
pi_61949000
quote:
Op zondag 21 september 2008 22:12 schreef sigme het volgende:
Ok, die schuttingen kunnen het gewicht van het dak niet dragen, neem ik aan.

Dan wordt het een staketsel lijkt me, van een paar stevige palen in van die ijzeren prikhouders, dwarsbalken, draagbalkjes en dan een dak. Paar schoren tussen je vertikale palen, paar schoren tussen de vertikale balk en de horizontale.

Ik heb even een voorbeeldplaatje van een schoor opgezocht want ik weet niet hoe duidelijk ik ben: nr 3 is een schoor:
[ afbeelding ]
Bedankt. Is op zich wel duidelijk. Zijn die ijzeren prikhouders wel degelijk genoeg? Zouden die met een beetje storm de boel wel genoeg vasthouden? Las ergens dat je beter de palen voor 1/3 deel in de grond kan slaan, dan liefst ook nog met beton erbij. Maar ja, die prikhouders lijkt me een stuk eenvoudiger...
pi_61965334
Kijk, zo'n paalpunthouder is leuk voor hele stevige grond. Maar bedenk wel dat ze vaak niet diep genoeg in de grond zitten, en omdat ze in een punt uitlopen het oppervlak wat tegendruk geeft bij bijvoorbeeld storm, of er tegen aan leunen dus ook kleiner wordt. Ik zou dus gewoon een paal voor minimaal 1/3 de grond in rammen. Dat is veel steviger. Als je dan ook nog kiest voor een goede hardhoutsoort dan staat dat echt voor 20 tot 30 jaar zonder problemen.
pi_61965694
Je kan en mag een aantal offertes laten maken en hun bouwadviezen goed onthouden..
Wellicht zit er tóch een bij die minder duur uitvalt dan zelfklussen op lange termijn bekeken.
Zon man kent je gemeente en regelt ook een vergunning die rechtgeldigheid zal/kan bieden.

Als je zelf bouwt ..staan er op bv www.gamma.com diepere bouwplannen te vinden...
Ook bij Praxis liggen vaak folders met nuttige tips voor de zelfbouwer gratis bij het hout.

Wellicht heb je een ..........Handige Harry............. in je (schoon)famillie...?


Grts en succes Peet
pi_61969147
Ik ga maar even voorbij aan zo'n bouwvergunning. Lijkt me sterk dat iedereen met een tuinhuisje in z'n tuin dit ook heeft aangevraagd. Kans dat je hier problemen mee krijgt lijkt me vrij klein...
pi_76255678
Kijk eens op de website: www.gardenonline.nl
Onder de rubriek terrasoverkappingen, vindt u veranda, overkapping Jacques en overkapping George, beide zijn te plaatsen achter in de tuin zonder dat u voor deze overkappingen een vergunning voor aan hoeft te vragen, daar deze modellen demontabel zijn.
Voor de afscherming verkopen zij ook voor- en zijwanden voor deze overkappingen.
Daarbij is de prijs van deze overkappingen ongekend laag.
Veranda, overkapping George 250x400 ¤339,= (http://www.gardenonline.nl/shop/48/terrasoverkapping-overkapping-george.html )
Veranda, overkapping Jacques 300x400 ¤299,= (http://www.gardenonline.nl/shop/86/overkapping-jacques-stand-alone.html )
Een fantastische aanbieding, voor een stevige constructie, waar wij veel plezier aan beleven.
pi_76258563
quote:
Op donderdag 31 december 2009 11:00 schreef hmraad het volgende:
Kijk eens op de website: www.gardenonline.nl
Onder de rubriek terrasoverkappingen, vindt u veranda, overkapping Jacques en overkapping George, beide zijn te plaatsen achter in de tuin zonder dat u voor deze overkappingen een vergunning voor aan hoeft te vragen, daar deze modellen demontabel zijn.
Voor de afscherming verkopen zij ook voor- en zijwanden voor deze overkappingen.
Daarbij is de prijs van deze overkappingen ongekend laag.
Veranda, overkapping George 250x400 ¤339,= (http://www.gardenonline.nl/shop/48/terrasoverkapping-overkapping-george.html )
Veranda, overkapping Jacques 300x400 ¤299,= (http://www.gardenonline.nl/shop/86/overkapping-jacques-stand-alone.html )
Een fantastische aanbieding, voor een stevige constructie, waar wij veel plezier aan beleven.
Bedankt voor je tips! Ziet er inderdaad goed uit. Maar wij hebben intussen al een soort pergola met daarbovenop matten van boomschors...
pi_76271337
Voor een bouwvergunning, kijk anders op de site van je gemeente? Ik weet niet hoe groot deze is, maar mijn gemeente heeft er een hoop opstaan.

Vroeger vroeger moest je idd een vergunning aanvragen voor een tuinhuisje, maar volgens mij hoeft dat tegenwoordig niet meer, net als een dakkappel.
pi_92450821
Spam.

[ Bericht 98% gewijzigd door Snakey op 07-02-2011 13:41:18 ]
pi_92464688
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2008 09:57 schreef Marsepein het volgende:
Kijk, zo'n paalpunthouder is leuk voor hele stevige grond. Maar bedenk wel dat ze vaak niet diep genoeg in de grond zitten, en omdat ze in een punt uitlopen het oppervlak wat tegendruk geeft bij bijvoorbeeld storm, of er tegen aan leunen dus ook kleiner wordt. Ik zou dus gewoon een paal voor minimaal 1/3 de grond in rammen. Dat is veel steviger. Als je dan ook nog kiest voor een goede hardhoutsoort dan staat dat echt voor 20 tot 30 jaar zonder problemen.
In haar klustopic heeft twentemeisje nog een goeie tip hiervoor: pvc buis (120 mm ofzo) de grond in tikken, 1 meter diep. Met een grondboor de grond eruit halen. Volstorten met beton. Paalvoet in het uithardende beton vastzetten. Lijkt mij stevig genoeg om voor een paar jaar het gewicht van een veranda te dragen, er kan dan rustig een schommelbank aan hangen!

De veranda(topic)s schieten ineens uit de grond! Wij gaan er ook een bouwen dit voorjaar.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')