abonnement Unibet Coolblue
  maandag 29 september 2008 @ 23:25:47 #101
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_62012506
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:20 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

2 november...dan ben ik in munchen
Ze hebben meerdere nosing & tastings per jaar...
pi_62016254
quote:
Op zondag 28 september 2008 15:10 schreef pavv het volgende:

[..]

Hmm, als ie moet gaan lijken op een Glenlivet of een Talisker, dan kun je beter niet gaan voor de sherry macallan, da's namelijk heel andere koek. Overeenkomst tussen de livet en de talisker is dat het beide voornamelijk op bourbonvaten gerijpte whisky bevat.

Ook een beetje peaty en eentje die ik erg lekker vind is de Longrow CV. Bevat flink meer turf dan de Talisker maar is milder dan de zware Islays van Lagavullin Ardbeg en Laphroaig.

Misschien eens een idee om een mini te scoren van Bunnahabain....Bij een goed gesorteerde slijter wel te krijgen en ik ben benieuwd wat je er van vindt....nauwelijks geturfde Islay

Uiteraard kun je ook gaan voor de Highland Park 12, een zeer prettig drinkbare whisky met een profiel dat wel tussen de Talisker en de livet in past.

Maar voor zacht en mild raad ik je aan om te kijken naar Glengoyne, die maken erg fijn spul.

Kortom: te veel om te kiezen
Owja, ik kan het niet laten hier nog even op te reageren Ik heb misschien de indruk gewekt dat ik de echte islay's niet lekker vind maar ik heb hier staan: lagavulin 16, coal ila 12, laphroaig 10. Alle drie geweldig lekker (hoewel ik de lagavulin duidelijk de lekkerste vind) maar ik wil gewoon een keer wat anders erbij. Beetje afwisseling kan geen kwaad
blub blub
  dinsdag 30 september 2008 @ 10:00:11 #103
71115 Rnej
I walk the line
pi_62017837
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 08:12 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Owja, ik kan het niet laten hier nog even op te reageren Ik heb misschien de indruk gewekt dat ik de echte islay's niet lekker vind maar ik heb hier staan: lagavulin 16, coal ila 12, laphroaig 10. Alle drie geweldig lekker (hoewel ik de lagavulin duidelijk de lekkerste vind) maar ik wil gewoon een keer wat anders erbij. Beetje afwisseling kan geen kwaad
echte islays zijn IMHO juist de beste

ik heb bijna alleen maar Islays staan

(laphroaig 10, bowmore 12 en bowmore enigma, smokehead(vies,bah, wie wil m hebben?))

daarnaast ook nog een connemara, een peated irish whisky die erg lekker is en ook rokerig
  dinsdag 30 september 2008 @ 10:46:25 #104
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_62018739
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 08:12 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Owja, ik kan het niet laten hier nog even op te reageren Ik heb misschien de indruk gewekt dat ik de echte islay's niet lekker vind maar ik heb hier staan: lagavulin 16, coal ila 12, laphroaig 10. Alle drie geweldig lekker (hoewel ik de lagavulin duidelijk de lekkerste vind) maar ik wil gewoon een keer wat anders erbij. Beetje afwisseling kan geen kwaad
Dan denk ik dat je deze 2 ook wel zal waarderen.



young, with clipped fruit and smoke, mouth-watering barley at first, soon swamped in light grape; stylish finale with the gathering smoke really feeling at home with the Madeira. Seriously classy despite the obvious youth; compact, tasty little fruitfest lengthened by evidence of soft smoke and extra clean grape. Proof absolute that whisky at 7 years old can offer just as much delight as something twice or three times its age.



Sweet peat, coal, Caramac bars, a faint floral soapy note, pepper and chilli. You know you're in for a treat.
Very soft, mellow entry, then the spices and peat come through in a big way. Powerful, but with a balancing sweetness. Great length.
Long and warming, with the smoke and pepper lasting longest.
Sspicy, sweet, and above all smoky. A great dram, well-balanced and with a lot going on.
It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
Berlioz
  dinsdag 30 september 2008 @ 11:46:50 #105
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_62019945
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 10:00 schreef Rnej het volgende:

[..]

echte islays zijn IMHO juist de beste

ik heb bijna alleen maar Islays staan

(laphroaig 10, bowmore 12 en bowmore enigma, smokehead(vies,bah, wie wil m hebben?))

daarnaast ook nog een connemara, een peated irish whisky die erg lekker is en ook rokerig
Smokehead, net als Kelp...

Aan het begin van mijn whisky-carriere ben ik ooit begonnen met Speyside/Highland whisky's en kreeg ik op een gegeven moment een Bowmore 12 voor mijn neus. Ik vond het toen maar een vreemde smaak en pas veel later, nadat ik iets meer ervaring met whisky kreeg, ben ik de Islay's echt gaan waarderen.
Twee van de 6 planken in mijn whisky-kast waren inmiddels Islay's, maar na een tijdje wilde ik weer iets anders en ben ik 'terug gegaan' naar de whisky's die niet van Islay afkomstig zijn en die kan ik sindsdien meer waarderen dan daarvoor.
Door de ervaring die je hebt opgedaan met de Islay's kan je m.i. de geuren en smaken van niet Islay's beter onderscheiden. Zelfs de vaak als wat lafjes/soft omschreven Lowlands komen ineens heel anders tot uiting.

Ik merk het bij ons whiskyclubje ook als we zelf proeverijen organiseren waarbij iedereen z'n eigen flessen mee neemt. Vaak enorme turfbommen, het liefst nog cask strenght ook.
Langzaam maar zeker probeer ik die tunnelvisie te doorbreken en de heren meer open te laten staan voor de andere whisky's en dat levert nu z'n vruchten af.

De moraal van dit verhaal:
Hoewel de Islay whisky's door velen als de ultieme whisky's worden gezien denk ik dat een 'stapje terug' naar niet Islay whisky's een openbaring zal zijn voor velen, maar dat die stap, m.i. dus ten onrechte, niet 'aangedurft' wordt.

Voor de goede orde, in een goede Islay zal ik ondanks bovenstaande mening echt niet spugen...
  dinsdag 30 september 2008 @ 11:48:52 #106
71115 Rnej
I walk the line
pi_62019979
mjaaa, een stapje terug doe ik ook wel, maar ik ben erg fan van rokerige whiskey.. .en daar zijn de Islays wel erg goed in.. (die Connemara is een van de weinige ierse die ook vrij rokerig is)

en die smokehead was een foutje, had er nog nooit van gehoord en er stond op dat hij erg ruig was.. maar ruig valt wel mee.. en t smaakt echt VEEEEEEL te jong
ik wil m stiekem gewoon door de gootsteen spoelen (heb m voor 12 euro in luxemburg gehaald.. dusja..boeiend )
pi_62037486
Die eerste bestelling die ik vorige week plaatste is niet goed gegaan waardoor ik opnieuw moet bestellen. Ik zit nu te denken wat te veranderen en was net aan het kijken naar de proefnotities van Ardberg 10:
quote:
Kleur: licht goud. Neus: mooie balans en diepte, het aroma is een mix van karamel en zoete chocolade, kruidigheid en medicinale fenolen. Vers citrus fruit en tonen van fruitige witte wijn. Mooi in balans met de zoetheid van vanille en het citrus fruit. Smaak: de fijne zoetheid wordt gevolgd door tonen van turf met tabak en sterke espresso koffie met een lange en rokerige toch iets zoete finale.
Ik heb een gloeiende grafhekel aan koffie en tabak. Ga ik deze whisky dan ook niet lekker vinden?
Bowmore vind ik niks maar laphroaig, lagavulin en coal ila vind ik wel lekker.
blub blub
pi_62037528
Whiskey-cola!
† The 3 Kings †
pi_62037597
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 22:43 schreef TheSorrow het volgende:
Whiskey-cola!
Stomme rebel
blub blub
  dinsdag 30 september 2008 @ 23:08:56 #110
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_62038319
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 22:41 schreef nielsgeode het volgende:
Die eerste bestelling die ik vorige week plaatste is niet goed gegaan waardoor ik opnieuw moet bestellen. Ik zit nu te denken wat te veranderen en was net aan het kijken naar de proefnotities van Ardberg 10:
[..]

Ik heb een gloeiende grafhekel aan koffie en tabak. Ga ik deze whisky dan ook niet lekker vinden?
Bowmore vind ik niks maar laphroaig, lagavulin en coal ila vind ik wel lekker.

Het is echt niet zo dat je bij het drinken van een Ardbeg 10 het idee hebt dat je op een sigaret zit te kauwen of dat je het padje van de Senseo aan het drooglikken bent...
Het is sowieso maar de vraag of jij die smaken/geuren er uit haalt.

Maar bij twijfel, eerst proeven in de winkel of elders of eerst een miniatuurtje aanschaffen en dan pas beslissen. Ik koop zelf nauwelijks nog 'in the blind' whisky's die ik niet eerst geproefd heb...
  dinsdag 30 september 2008 @ 23:29:50 #111
128548 pavv
The computer says NO
pi_62038986
Als je Lagavulin en Laphroaig drinkt en lekker vindt, heb ik er goede hoop op dat je de Ardbeg 10 ook wel gaat lusten. No worries.

en een andere proefnotitie over de Ardbeg 10:

Sweet peat, coal, Caramac bars, a faint floral soapy note, pepper and chilli. You know you're in for a treat.
Very soft, mellow entry, then the spices and peat come through in a big way. Powerful, but with a balancing sweetness. Great length.
Long and warming, with the smoke and pepper lasting longest.
Sspicy, sweet, and above all smoky. A great dram, well-balanced and with a lot going on.


géén woord over koffie of tabak

maar inerdaad, bij twijfel eerst proeven of een mini proberen (die zijn van ardbeg wel goed te vinden)

[ Bericht 74% gewijzigd door pavv op 30-09-2008 23:35:10 ]
pi_62064333
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 23:29 schreef pavv het volgende:
Als je Lagavulin en Laphroaig drinkt en lekker vindt, heb ik er goede hoop op dat je de Ardbeg 10 ook wel gaat lusten. No worries.

en een andere proefnotitie over de Ardbeg 10:

Sweet peat, coal, Caramac bars, a faint floral soapy note, pepper and chilli. You know you're in for a treat.
Very soft, mellow entry, then the spices and peat come through in a big way. Powerful, but with a balancing sweetness. Great length.
Long and warming, with the smoke and pepper lasting longest.
Sspicy, sweet, and above all smoky. A great dram, well-balanced and with a lot going on.


géén woord over koffie of tabak

maar inerdaad, bij twijfel eerst proeven of een mini proberen (die zijn van ardbeg wel goed te vinden)
Zo! Bestelling gesplaatst

0,7 liter Lagavulin 16: 40 euro
1 liter Ardberg 10: 36 euro

In totaal heb ik nu:
Glenlivet 12, 15 en 18
Lagavulin 16
Ardberg 10
Macallan 12
Coal Ila 12
Talisker 10
Laphroaig 10


Stomme vraag
Wat zou je 's avonds bij whisky kunnen nemen wat er qua smaak goed bij past? Normaal neem ik zo'n glas zonder iets erbij omdat ik het idee heb dat niks erbij past

[ Bericht 10% gewijzigd door nielsgeode op 01-10-2008 22:56:16 ]
blub blub
  woensdag 1 oktober 2008 @ 23:19:33 #113
128548 pavv
The computer says NO
pi_62065298
Talisker/Lagavullin gerookte zalm
Macallan 12.......kaas, chocola
Ardbeg ...chocolade (puur)
Caol ila.......oesters

bijvoorbeeld.....
  woensdag 1 oktober 2008 @ 23:26:52 #114
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_62065524
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 22:46 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Zo! Bestelling gesplaatst


Glenlivet 12, 15 en 18
Lagavulin 16
Ardberg 10
Macallan 12
Coal Ila 12
Talisker 10
Laphroaig 10



Bestelling hebben ze per ongeluk bij mij afgeleverd...



Allemaal op... sorry
It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
Berlioz
  donderdag 2 oktober 2008 @ 00:11:46 #115
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_62066646
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 23:19 schreef pavv het volgende:
Talisker/Lagavullin gerookte zalm
Macallan 12.......kaas, chocola
Ardbeg ...chocolade (puur)
Caol ila.......oesters

bijvoorbeeld.....
Heb de link van de cacaobonen weer gevonden: http://www.purecacao.nl
Via 'Products & shop' kan je de cacaobonen selecteren en als je van pure chocola houdt, dan kan ik die geroosterde cacaobonen zeer aanbevelen.
Ze verkopen ze ook in kleine verpakkingen en bij tastings heb ik ze vaak op tafel staan.
Maxxium brand ambassador van Highland Park en Macallan Dirk van Staden heeft ze ook vaak bij zich bij tastings die hij geeft, de reakties van de deelnemers zijn vaak verassend in positieve zin...
  donderdag 2 oktober 2008 @ 19:30:23 #116
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_62084853
Hoewel het morgen pas officieel gepresenteerd wordt tijdens het Pot Still Festival in Amersfoort trof ik vanmiddag het boek 'De Chemie Van Schotse Maltwhisky' van Robin Brilleman al op de deurmat aan en voor iedereen die enigszins geïnteresseerd is in Schotse malt whisky is dit boek een absolute 'must have'.

In dit boek wordt het gehele productieproces van Schotse malt whisky tot in de kleinste details beschreven en daarvoor heeft Robin stage gelopen bij Ardbeg, Balvenie en Bowmore en heeft hij bij tal van distilleerderijen een kijkje in de keuken mogen nemen, van het kleine Edradour tot de whiskymagnaat Glenfiddich. Het boek is voorzien van zeer veel foto's, genomen op verschillende lokaties.
Ook worden in het boek de verschillende geuren en smaken van whisky nauwkeurig beschreven.



Meer info en te bestellen via: http://www.robinbrilleman.nl/boeken.htm

En nee, ik heb geen aandelen in het boek...
pi_62088793
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 19:30 schreef MadMaster het volgende:
Hoewel het morgen pas officieel gepresenteerd wordt tijdens het Pot Still Festival in Amersfoort trof ik vanmiddag het boek 'De Chemie Van Schotse Maltwhisky' van Robin Brilleman al op de deurmat aan en voor iedereen die enigszins geïnteresseerd is in Schotse malt whisky is dit boek een absolute 'must have'.

In dit boek wordt het gehele productieproces van Schotse malt whisky tot in de kleinste details beschreven en daarvoor heeft Robin stage gelopen bij Ardbeg, Balvenie en Bowmore en heeft hij bij tal van distilleerderijen een kijkje in de keuken mogen nemen, van het kleine Edradour tot de whiskymagnaat Glenfiddich. Het boek is voorzien van zeer veel foto's, genomen op verschillende lokaties.
Ook worden in het boek de verschillende geuren en smaken van whisky nauwkeurig beschreven.

[ afbeelding ]

Meer info en te bestellen via: http://www.robinbrilleman.nl/boeken.htm

En nee, ik heb geen aandelen in het boek...
Nu studeer ik scheikunde dus mijn eerste vraag is:

Hoe diep wordt er op de echte chemie ingegaan?
blub blub
  donderdag 2 oktober 2008 @ 23:32:47 #118
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_62094343
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 21:17 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Nu studeer ik scheikunde dus mijn eerste vraag is:

Hoe diep wordt er op de echte chemie ingegaan?
Ik heb het boek nog lang niet uit (heb net de inleiding en hoofdstuk 1 echt gelezen, verder alleen er doorheen gebladerd en hier en daar wat gelezen), dus die vraag kan ik nog niet helemaal beantwoorden.
Wel ben ik de verschillen in samenstellingen van de wort (verhouding grist/water e.d.), het gist, temperaturen en doorlooptijden van de stills e.d. al bladerend tegengekomen over de distilleerderijen waar Robin stage heeft gelopen. Ook de vele soorten/vormen stills worden zeer uitgebreid onder de loep genomen.
V.w.b. de smaken/geuren heeft Robin gebruik gemaakt van een geur-/smaken expert.

Ik denk dat je als scheikundige geen formules e.d. tegen komt, maar v.w.b. de randvoorwaarden genoeg.
En je bent toch ook gewoon whisky liefhebber? Alleen dat is al een reden om het boek aan te schaffen, denk ik.
pi_62095081
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 23:32 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik heb het boek nog lang niet uit (heb net de inleiding en hoofdstuk 1 echt gelezen, verder alleen er doorheen gebladerd en hier en daar wat gelezen), dus die vraag kan ik nog niet helemaal beantwoorden.
Wel ben ik de verschillen in samenstellingen van de wort (verhouding grist/water e.d.), het gist, temperaturen en doorlooptijden van de stills e.d. al bladerend tegengekomen over de distilleerderijen waar Robin stage heeft gelopen. Ook de vele soorten/vormen stills worden zeer uitgebreid onder de loep genomen.
V.w.b. de smaken/geuren heeft Robin gebruik gemaakt van een geur-/smaken expert.

Ik denk dat je als scheikundige geen formules e.d. tegen komt, maar v.w.b. de randvoorwaarden genoeg.
En je bent toch ook gewoon whisky liefhebber? Alleen dat is al een reden om het boek aan te schaffen, denk ik.
Uiteraard ben ik gewoon whiskyliefhebber maar daarom zou ik nog wel graag de structuren van de verbindingen willen weten die de smaak geven. Ik heb me ooit s laten vertellen dat het polyphenolen zijn maar ik heb er ook nooit naar gezocht eigenlijk. Ik zal eens in de wetenschappelijke literatuur zoeken of er ooit onderzoek naar gedaan is
blub blub
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 08:48:08 #120
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_62098961
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 00:00 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Uiteraard ben ik gewoon whiskyliefhebber maar daarom zou ik nog wel graag de structuren van de verbindingen willen weten die de smaak geven. Ik heb me ooit s laten vertellen dat het polyphenolen zijn maar ik heb er ook nooit naar gezocht eigenlijk. Ik zal eens in de wetenschappelijke literatuur zoeken of er ooit onderzoek naar gedaan is
Heb vannacht tot 2 uur liggen lezen, het boek is zeer fascinerend...

De term 'polyphenolen', maar ook 'aldehyden', 'alcoholen' en 'ketonen' worden ruimschoots beschreven en verklaard v.w.b. het gebruik van de grondstoffen van whisky en hun invloed op het uiteindelijke eindproduct, de whisky. Robin stelt in de inleieing van het boek dat dit nog zo uitgebreid onderzocht en beschreven is.

Het boek is uiteraard geen scheikundeboek, maar ik denk dat je er als scheikundige genoeg uit kan halen om misschien een wetenschappelijk vervolgonderzoek te doen...
pi_62099458
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 08:48 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Heb vannacht tot 2 uur liggen lezen, het boek is zeer fascinerend...

De term 'polyphenolen', maar ook 'aldehyden', 'alcoholen' en 'ketonen' worden ruimschoots beschreven en verklaard v.w.b. het gebruik van de grondstoffen van whisky en hun invloed op het uiteindelijke eindproduct, de whisky. Robin stelt in de inleieing van het boek dat dit nog zo uitgebreid onderzocht en beschreven is.

Het boek is uiteraard geen scheikundeboek, maar ik denk dat je er als scheikundige genoeg uit kan halen om misschien een wetenschappelijk vervolgonderzoek te doen...
De termen die jij nu noemt zijn klassificaties voor een groep verbindingen waarvan er wel honderdduizenden kunnen zijn.

Polyphenolen: phenylringen met meerdere OH groepen. Wordt vaak benzeenring genoemd maar is niet juist. Benzeen is C6H6. Op het moment dat je een waterstof vervangt voor wat anders wordt het een zijgroep en heet het phenyl. Fenol (engels: phenol) is de triviale naam voor hydroxybenzeen

Alcoholen: bekendste is ethanol CH3CH2OH wat voor 40% in je whisky zit Het zijn verbindingen met een OH groep

ketonen en aldehyden: Als je primaire alcoholen (dan zit er aan het C atoom met de OH groep nog 2 waterstoffen. Bv ethanol:


oxideert krijg je een aldehyde:


Hier zit er aan het koolstof met de C=O nog een waterstof.

Als je secundaire alcoholen oxideert krijg je een keton:


geeft dan


In de zijgroepen kan je oneindig veel variatie aanbrengen vandaar dat er zoveel verbindingen zijn

Leuk weetje nog: in spiritus zit methanol: CH3OH
Als je dat oxideert krijg je dus: HCHO (formaldehyde) en dat is redelijk gifitig (oa word je er blind van). Methanol zelf is dus niet zo giftig maar het oxidatieproduct (je lichaam gaat er dus formaldehyde van maken) wel. Als iemand in het ziekenhuis komt met een methanolvergiftiging krijgt ie een infuus met ethanol zodat de lever dat gaat oxideren ipv de methanol en de methanol zo uit het lichaam kan via de urine

Inzichtvraag
Wat gebeurt er als je tert butanol probeert te oxideren?
Dit dus:
blub blub
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 09:49:58 #122
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_62099840
Euh, ongetwijfeld heel interessant als scheikundige, maar zover wil ik als niet-chemicus nou ook weer niet gaan in mijn relatie met whisky...
pi_62102387
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 09:49 schreef MadMaster het volgende:
Euh, ongetwijfeld heel interessant als scheikundige, maar zover wil ik als niet-chemicus nou ook weer niet gaan in mijn relatie met whisky...
Dit valt wel mee toch?
blub blub
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 12:43:04 #124
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_62103312
quote:
Foezels:

Foezels worden in twee hoofdgroepen ingedeels nl: 1) de zogenaamde "lage foezels" met een verdampingstemperatuur van 65 tot 70° C en hoofdzakelijk bestaande uit metanol 2) de "hogere foezels" met een verdampingstemperatuur boven de 82° C, die hoofdzakelijk samengesteld zijn uit amyl- en butylalcoholen en andere vluchtige alcoholsoorten, esters en karbolyxzuren.
De bestandsdelen van de foezeloliën verschillen naargelang de gebruikte grondstoffen waaruit de drank werd vervaardigd. Bij het aanmaken van alcohol uit aardappelen (Vodka) worden sterk stinkende foezels geproduceerd tijdens het gistingsproces. Vodka wordt dus steeds minstens 2 tot 3 maal herafgestookt.Bij gebruik van graansoorten als grondstof ontstaat een foezelolie die aan de graan-brandewijnen hun typische smaak en geur verleend ( bv whisky en whiskey, brandewijn, Jenever en gin). Bij de produktie van alcohol uit druiven en verschillende andere bessen en vruchten bekomt men meestal welruikende foezels die aan deze vruchtenwijnen hun specifiek "boucqet" verlenen.
Al deze foezels zijn echter veel gevaarlijker dan de gewone alcohol (etanol). De hogere foezel-alcoholsoorten bestaan voor het grootste deel uit verschillende pentanolen of zogenaamde amylalkoholern, hoofdzakelijk 2-metylbutanol och 3-metylbutanol (ca 50-80%), isobutanol (ca 20-30%) en n-propanol (ca 5-10%). Deze "hogere" alcoholsoorten zijn giftiger en veroorzaken veel meer problemen dan de gewone alcohol (etanol). Het is reeds zeer lang bekend dat de pentanolen sterke hoofdpijn en misselijkheid veroorzaken bij inademing ervan. In onze lever worden deze alcoholsoorten afgebroken en omgezet in aldehyder en deze aldehyder zijn allen veel gevaarlijker dan alcohol. De "lagere" foezels daarentegen bestaan hoofdzakelijk uit de zeer giftige en gevaarlijke metanol.

METANOL:
Metanol, beter bekend als houtsalcohol, is veruit de bekendste en meest giftige van alle alcoholfoezels. Metanol veroorzaakt zware hoofdpijnen, misselijkheid en andere meer ernstige aandoeningenl.Eigenlijk is het niet metanol zelf dat gevaarlijk is maar wel de metaboliten die ontstaan waneer metanol wordt afgebroken in ons lichaam. Als metanol in onze lever wordt geoxideerd en afgebroken ontstaat metanal (formaldehyd). Dit is een zeer giftige stof die, in bepaalde hoeveelheden,, allerlei sterke allergieën veroorzaakt en bij opname in onze bloedsomloop de zichtsnerven aantast en hierdoor blindheid veroorzaakt. De metanal oxideerd later in ons lichaam tot metanzuur (mierenzuur) hetgeen de ph-waarde van ons bloed verlaagd en hierdoor acidos (verzuring) veroorzaakt. Metanol, kan, indien deze wordt geconsumeerd in grotere hoeveelheden blindheid en zelfs de dood veroorzaken. Maar ook in relatief kleine hoeveelheden veroorzaakt deze foezelalcohol ongemakken in verschillende vormen.
Zo goed als alle alcoholische dranken bevatten meer of minder metanol. Bourbon-wkiskey bevat ca 260mg metanol/ liter drank. Vodka daarentegen bevat slechts 0.04mg metanol/liter drank. Dit is 6500 maal minder dan die Amerikaanse "smeerlapperij-whiskey" !!! Hier vindt men dan ook de verklaring waarom vodka zo populair is bij de meer gerenomeerde beroepszuipers.


Katers

Men wist al lang dat, de verschillende vervuilingen (foezels) en andere aanwezige organische verbindingen in alcoholen, de grondoorzaak waren voor het optreden van een zogenaamde "kater" of "hangover". In 1970 werd, in het gerenomeerde tijdschrift The British Medical Journal, over dit onderwerp een studie gepublischeerd. In dit onderzoek gaf een proefgroep personen zijn bevindingen weer mbt de verkregen "kater" na het verteren van verschillende sterke dranken, wijnen en biersoorten. Men vond hierbij dat, in de groep sterke dranken, het Bourbon Whiskey was die het meest aanleiding gaf tot hevige "hangovers". De Bourbon veroorzaakte hoofdpijn en misselijkheid in 500% meer gevallen dan na het nuttigen van dezelfde hoeveelheid Vodka.
Om een vergelijking mogelijk te maken tussen de verschillende dranksoorten moesten de proefpersonen een hoeveelheid wijn of bier drinken zodat de totaal geconsumeerde hoeveelheid alcohol overeen kwam met deze van de sterke dranken.

Bij de biersoorten bleek, dat in Zweden het Prpps-Blå is dat de kroon spant en in Denemarken zijn zo goed als alle biersoorten van de brouwerij Carlsberg echte "katerkampioenen". Ook bijj de Belgische biersoorten zijn er zeer vele "kater-specialisten. U zult deze zelf wel best kennen.. Het is echter wel zo dat een bepaalde biersoort, andere uitwerkingen heeft op verschillende personen.. Ik ga hier niet de Belgische biersoorten vermelden die de meeste foezels bevatten. Probeer die maar zelf eens uit....... hahaha!
In het algemeen echter behoren bieren en witte wijnsoorten bij de dranksoorten die de relatief lichtste "katers" veroorzaken maar ze zijn wel de meest voorkomende. Men drinkt tenslotte veel meer bier dan whisky of cognac en geraakt dan ook sneler aan de magische grens van de "zware katers". Deze ligt bij vele bieren bij een consumptie van om en bij de 2 liter of 8 pintjes van 25 cl. Bij "geoefende" drinkers ligt deze grens wel iets hoger Alles hangt natuurlijk ook af van de tijdsspanne van het verbruik en of men drinkt op een nuchtere maag of kort ervoor goed gegeten heeft.

Verschillende dranksoorten werden door The British Medical Journal onderzocht, getest en vergeleken. Aan de hand van de verkregen testresultaten werd dan de zogenaamde "Ågren-ordningen" opgesteld (de rangordening van de dranken die de hevigste hoodpijnenden en langdurigste katers veroorzaken). De volgorde op het katerpodium was als volgt: met lengtes voorop Bourbon Whiskey gevolgd door Cognac en Brandy, daarna volgden Tequila, Rode wijnen, Rhum, Whisky, Irish Whiskey, Bieren, Witte wijnsoorten, Gin en Jenever en als laatste twee Vodka en zuivere alcohol (etanol).
Zuivere etanol (aangelengd met water natuurlijk) veroorzaakte slechts een relatief lichte kater bij 2 proefpersonen. Bij het uitvoeren van de test op sterke dranken werd slechts één merk van die bepaalde drank gebruikt zodat de resultaten zeker kunnen vervolledigd of aangepast worden naar eigen bevindingen.

Het besluit dat men uit deze test wel kan trekken is, dat foezelrijke dranken een hevigere "kater" veroorzaken dan de andere. Als richtlijn kan men stellen dat "direct" geproduceerde donkere spitituosa een hevigere hangover veroorzaken dan de klare, ongekleurde dranken. De sterke dranken die geproduceerd worden van vruchtdistillaten zoals bv Tequila, zijn meestal rijk aan foezels terwijl bepaalde donkere spirituosa soms zeer lage waarden bevatten (pentanoler eller s.k. amylalkohol). Speciaal dan, als deze geproduceerd werden na een triple-distillering alvorens op smaak gebracht te worden en gekleurd door oxidatieve inwerking. Zo bevat Tennesee-Whiskey bijna geen foezels terwijl de direct afgestookte Whisky soorten zoals vele Skotch-Whisky's en Bourbon zeer rijk zijn aan foezels en U dan ook beslist een prachtige kater zullen bezorgen.

Bij de aanmaak van verschillende dranken wordt, in de te vergisten wort of most een kleine hoeveelheid Gentiana lutea toegevoegd (Gentiaanwortel - zeer bitter). Dit kruid, gemaakt van de gentiaanwortel en zeer bitter, worden geacht onze "katers" te verzachten door onze lever, maag en darmen bij te staan in het verwerken van de alcohol en de ontstane metaboliterna. Dit is bv het geval bij verschillende biersoorten en bij de aanmaak van Jenever en Gin. Waarschijnlijk in navolging van de oude spreuk "bitter in de mond, maakt het hart gezond". Was het maar waar..!!!
http://home.scarlet.be/pe(...)rs_en_hangovers.html
It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
Berlioz
pi_62104611
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 11:53 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Dit valt wel mee toch?
Voor iemand met een basiskennis chemie wel.......

Het is niet simpel om de smaak van whisky te verklaren door de aanwezige verbindingen, deze hangen van zoveel verschillende factoren af.
Waarschijnlijk kan je dmv. analysemethoden zoals chromatografie wel een deel verbindingen herkennen, maar zal dit toch wel een zeer tijdsintensief werk zijn. Het zou wel een leuk onderzoek zijn, maar volgens mij met weinig praktisch nut, dus welke onderzoekers zullen hier zoveel tijd/geld in willen steken?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')