abonnement Unibet Coolblue
pi_61589541
Macedonië lijkt me een heel interessant land op de Balkan, dat jammer genoeg maar heel zelden in de media komt bij ons.
In het westen en het noorden grenst het aan Albanië en Kosovo, wat in het verleden al voor problemen heeft gezorgd met de Albanese minderheid van bijna een kwart binnen de republiek zelf. In het noorden grenst het aan Servië, en na WOI was het tot 1991 ook deel van Joegoslavië. In het interbellum werden ze als Serven behandeld. In het oosten grenst het dan weer aan Bulgarije, waarmee ze de sterkste taalkundige band hebben. In het zuiden grenst het dan weer aan Griekenland, dat hen niet onder de naam "Republiek Macedonië" wil erkennen.

Ik heb nog steeds een aantal vragen, die ik hier in de groep wil gooien. Om niet over te komen als iemand die gewoon in één lijntje vraagt om anderen alles te laten uitpluizen : ik heb eerst het boek "Macedonië, Land in de Wachtkamer" van Raymond Detrez gelezen, die al heel wat boeken over de conflicten in Joegoslavië in het Nederlands geschreven heeft.

- Macedonische nationalisten spreken soms van "Vardar Macedonië" (de huidige republiek), "Egeïsch Macedonië" (in Griekenland), en Pirin-Macedonië, aan de andere kant van de grens met de Bulgarije. In de huidige republiek waren en zijn er mensen die zich "Bulgaar" voelen, en zelfs aansluiting met Bulgarije zouden verkiezen, terwijl er ook vaak dan weer gesproken wordt over de rechten van de "Macedonische minderheid" in Pirin. Nu vroeg ik me af hoe dat zit met die laatste groep. Is het werkelijk alleen een overtuiging die die mensen hebben, of onderscheiden zij zich ook van hun andersdenkende Bulgaarse buren in taal/uitspraak, gebruik van alfabet (Macedonisch heeft een alfabet dat meer met het Servische gemeen heeft), religie?
- De moderne republiek Macedonië beweert vaak dat Alexander de Grote deel is van hun geschiedenis. Maar is er eigenlijk reden om aan te nemen dat die ooit gewoond/geleefd heeft in de huidige republiek Macedonië? (Thessaloniki is genoemd naar diens halfzus, maar dat ligt in Griekenland)
- Kan ik ergens cijfers vinden van de etnische samenstelling (Macedonisch/Bulgaars/Grieks/joods/Turks/...) doorheen de vorige eeuw? Of liever : cijfers die door de verschillende groepen naar voren gebracht worden? Zijn er mensen die beweren dat heel de huidige republiek vroeger Griekstalig was? Zijn er Macedoniërs die suggereren dat grote delen van Griekenland vroeger zo goed als volledig Macedonisch/Bulgaars/Slavisch waren?
- Ik heb gelezen dat op het einde van de jaren voetbalsupporters soms de slogan "Thessaloniki is van ons" in het Macedonisch riepen. Of basis waarvan dezen ze dat dan? Zoals ik het zie is het vrij zeker dat Thessaloniki eigenlijk nooit een Slavische meerderheid heeft gehad?
- Hoe komt het dat Serven en Grieken in het algemeen het prima kunnen vinden, terwijl Macedonië, in feite het overgangsgebied, in conflict ligt met Griekenland. Dat is toch ergens paradoxaal?

Misschien bedenk ik later nog meer vragen. Weet iemand hier meer over?
pi_61590039
Een mooi boek om de sfeer van Macedonië van voor de oorlog te proeven is Oriënt Express van Den Doolaard. O.a. over de gevechten van diverse militante groeperingen daar.
pi_61599548
Ik vind dat de Former Turkish Province of Greece niet zo moeilijk moet doen over de naam van een buurland.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_61599832
Fictie lees ik doorgaans niet zo vaak, al zal ik jouw tip wel onthouden.

Is er niemand die mijn vragen kan beantwoorden? Ik heb dit ooit eens geprobeerd in een forum met allerlei balkanlieden, maar dat bleek een heel slecht idee te zijn...
pi_61599971
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 14:24 schreef zuiderbuur het volgende:
Fictie lees ik doorgaans niet zo vaak, al zal ik jouw tip wel onthouden.

Is er niemand die mijn vragen kan beantwoorden? Ik heb dit ooit eens geprobeerd in een forum met allerlei balkanlieden, maar dat bleek een heel slecht idee te zijn...
Google eens op Thracie als je de oude geschiedenis van het gebied wilt weten. Verder ken ik wel Macedoniers, maar dat zijn allemaal Albanezen. Die zijn meer bezig met op meer of minder criminele manieren geld te verdienen dan met politiek.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_61628722
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 14:10 schreef Viajero het volgende:
Former Turkish Province of Greece
Dat is maar net waar je je nulpunt legt he. Nog wat eerder in de geschiedenis stike het van de Griekse kolonien in Turkije.

Maar Griekenland zit dus niet te wachten op een hoop Macedoniers die de Griekse regio Macedonië gaan opeisen. Daarom is Griekenland dus ook niet blij met het ontstaan van het land Macedonie.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_61636929
Ben dit voorjaar in Macedonie/Noord-Griekenland geweest.

Opvallend vond ik dat de Grieken in en rond Thessaloniki pislink werden zodra je zei dat je naar Macedonie ging. Dat was hun naam en weet ik veel wat meer. Terwijl ze daar in en rond Skopje een stuk relaxter over waren, al moesten die vuile Grieken wel met hun handen van hun naam afblijven
I don't trust books. They're all facts and no heart
Online poker is more addicting than snorting cocaine off Jessica Alba’s tits
Sam Querrey en John Isner, culthelden in wording!
  maandag 15 september 2008 @ 02:54:06 #8
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_61636937
ik ben er vorig jaar ook nog geweest
maar voor nu enkel 'n tvptje voor later; het is goed geweest voor vandaag!
wel is me opgevallen dat de grieken in die regio heel arrogant zijn, en alles rondom hun als achterlijk beschouwen. de bulgaren, fyrom'ers en albanezen houden trouwens ook niet zo van de grieken, and so do i =)
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  maandag 15 september 2008 @ 10:26:16 #9
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61639557
quote:
Op zondag 14 september 2008 20:30 schreef Frezer het volgende:

[..]

Dat is maar net waar je je nulpunt legt he. Nog wat eerder in de geschiedenis stike het van de Griekse kolonien in Turkije.

Maar Griekenland zit dus niet te wachten op een hoop Macedoniers die de Griekse regio Macedonië gaan opeisen. Daarom is Griekenland dus ook niet blij met het ontstaan van het land Macedonie.
Als je terug gaat tot de tijd van Alexander zou je idd ook Former Macedonian Province of Greece kunnen zeggen.

De naam van een land betekent niet dat je aanspraak kunt maken op delen van een buurland, Luxembourg heeft ook geen recht op de Belgische provincie van dezelfde naam.

Maar goed, van de Balkan naar het zuiden en oosten gaat alle rede subiet het raam uit met die heethoofden daar.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')