abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 12 september 2008 @ 18:03:43 #1
17205 Profesor
I have a dream!
pi_61581830
quote:
Nieuw huisdier vliegt over de toonbank door John Hagens www.telegraaf.nl

AMSTERDAM - Een nieuw huisdiertje is met een onstuimige opmars bezig. Het gaat om de zogenaamde Suikereekhoorn, die in het Engels luistert naar de naam Sugarglider. In Groot-Brittanië is het momenteel een ware rage aan het worden, daar vliegen ze letterlijk over de toonbank.

Een Sugarglider.

Het diertje komt van origine uit Australië en komt verder in het wild voor in Tasmanië en New Guinea. In het latijns luidt de naam van het diertje: Petaurus Breviceps.

Het meest opvallende aan het diertje is dat de Suikereekhoorn een huidplooi tussen de voor en achterpoot heeft. Als hij zich strekt vouwt de huid uit en heeft daarbij de grootte van een A4tje, waardoor het diertje uitstekend op de wind kan zweven/glijden. Er zijn daarbij zweefvluchten vastgesteld tot maar liefst 66 meter.

Ook in ons land is er een groeiende belangstelling voor het beestje. Ze worden suikereekhoorns genoemd omdat ze op eekhoorns lijken, maar toch is dit eigenlijk een onjuiste benaming, want het zijn geen eekhoorns, het zijn zelfs geen knaagdieren, maar buideldieren. Daarom wordt ook in ons land meestal de engelse naam Sugargliders gebruikt.

In Australië zelf is het overigens verboden om dit wilde diertje als huisdier te houden. Maar toch heeft het beestje inmiddels zijn weg naar menige fokker en liefhebber gevonden. De aangeboden diertjes in de dierenwinkels zij daarom vrijwel allemaal afkomstig van de nakweek van andere liefhebbers en gelukkig vrijwel niet meer uit het wild.

Als huisdier is hij in korte tijd enorm populair geworden in Amerika en Engeland en nu ook in Nederland. Ze zijn zo populair omdat het een klein, vrij tam beestje is met een ontzettende zachte, fluweelachtige vacht.

Op de website van de Belangenvereniging Sugargliders Nederland (BSN) is veel informatie te vinden over het houden van de diertjes.

Daar staat onder andere ook: "toch is en blijft het een exotisch dier en geen knuffeldier, alhoewel dit niet betekend dat ze niet aanhankelijk kunnen zijn. Er zijn zat verhalen bekend van mensen die hun sugarglider overal mee naartoe nemen. Verder is het goed er rekening mee te houden dat het geen huisdier is voor kleine kinderen, maar met een beetje geduld en een tam nakweekdier van een goede hobbyist, kun je aan de sugarglider een geweldig huisdier hebben.

Belangrijk is verder om te weten dat de Sugarglider ook een behoorlijk luidruchtig diertje is dat ondanks het feit dat hij niet zo groot is een behoorlijk volume aan allerlei geluiden weet te produceren...

Op youtube zijn diverse filmpjes te vinden over dit relatief nieuwe huisdiertje...
Zijn er al Fokkers met dit beestje in huis?
[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
pi_61581931
Hoe schattig het me ook lijkt, zou ik zo'n dier niet willen hebben.
Laat ze lekker in het bos, waar ze thuishoren!
pi_61582042
Hoe vet is dat!


Maar ookal zijn die beestjes zo klein, je zult toch een behoorlijk grote kooi moeten hebben als je wilt dat ze dit kunnen doen:
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
pi_61582586
Heb wel al geinformeerd wil er eerst meer over weten voordat ik zo'n beslissing neem
pi_61586910
Nou te gek hoor. Arm beestje.
  vrijdag 12 september 2008 @ 21:14:46 #6
105263 Litso
Interlectueel.
pi_61586953
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 18:39 schreef admiraal_anaal het volgende:
Heb wel al geinformeerd wil er eerst meer over weten voordat ik zo'n beslissing neem
Waarom zou je zo'n beestje willen? Ik heb het idee dat het echt alleen maar een mode-item is op deze manier..
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_61587075
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 21:14 schreef Litso het volgende:

[..]

Waarom zou je zo'n beestje willen? Ik heb het idee dat het echt alleen maar een mode-item is op deze manier..
Denk omdat het een trend wordt ja vind hem gewoon cool eruit zien. En anders als ik hem niet meer wil wil iemand uit me omgeving hem vast wel overnemen
  vrijdag 12 september 2008 @ 21:23:11 #8
105263 Litso
Interlectueel.
pi_61587215
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 21:18 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Denk omdat het een trend wordt ja vind hem gewoon cool eruit zien. En anders als ik hem niet meer wil wil iemand uit me omgeving hem vast wel overnemen
Ik hoop van harte dat je nu een beetje zit te trollen
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')