abonnement Unibet Coolblue
pi_61575343
Omdat ik slechts 250 ml kookroom in huis heb en een kaassaus wil maken, gaat dit met toevoeging van melk en meel om te binden? En, smaakt het dan ook nog is vooral de vraag.
  vrijdag 12 september 2008 @ 13:30:43 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_61575421
Voor kaassaus kun je volstaan met boter, bloem, melk en kaas. Je weet hoe je een roux maakt?
The love you take is equal to the love you make.
pi_61575450
Nee, weet niet eens wat het is
pi_61575488
boter smelten, bloem erin roeren zonder klontjes, dan melk erbij, warm laten worden, VEEL kaas er in laten smelten en naar smaak kruiden erbij

simpel en lekker.
pi_61575501
oh wat makkelijk, dankje voor het recept Hoeveel boter, meel en melk heb ik nodig voor 5 mensen?
pi_61575628
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 13:34 schreef heaven7 het volgende:
oh wat makkelijk, dankje voor het recept Hoeveel boter, meel en melk heb ik nodig voor 5 mensen?
ik doe et altijd op et oog, heb geen exacte hoeveelheid voor je
maar een klein steelpannetje vol lijkt me voldoende?

gewoon klont boter smelten en dan zoveel bloem derin gieten dat het een mooi papje wordt en dan de melk erbij. Gewoon net zoveel melk erbij tot je denkt dat je genoeg hebt klaar!

Door de kaas erdoor te smelten wordt het altijd nog wel een stukje dikker namelijk.

wat je NIET moet doen is er later nog bloem bij doen, want dan krijg je dus wel klontjes.
pi_61575650
Oké, ga het proberen. Bedankt
pi_61575754
Goed dat fok! bestaat
pi_61575924
Dit is eigenlijk een goede basis voor verschillende sausen.

Door zo'n basic melk-bloem-boter saus te maken (bechamel) kun je bijvoorbeeld ook super lekkere champignongsaus maken! Maak de bechamelsaus en voeg er een lepen paddestoelenbouillon aan toe. Daarna nog een halve citroen er in uitknijpen, wat gebakken campignons (met knof en ui) er bij en wat verse peterselie. Superlekker!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_61576142
psies, prima basis voor zo'n beetje alle "witte" sauzen

maarreh graag gedaan hoor heaven7
  vrijdag 12 september 2008 @ 14:10:20 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_61576284
Let er wel op dat je de bloem wel even laat garen in de boter, dus als je de boter hebt gesmolten en de bloem erbij doet, even een minuutje roeren. (Als je dit niet doet, kan je saus melig gaan smaken.)

Dan de melk erbij doen. Doe dit met beetjes tegelijk. Steeds weer roeren tot het glad is en bindt, dan het volgende.
The love you take is equal to the love you make.
pi_61579442
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 14:03 schreef MarMar het volgende:
psies, prima basis voor zo'n beetje alle "witte" sauzen

maarreh graag gedaan hoor heaven7
Disagree. Béchamelsaus is veel te rijk voor veel gerechten, beter kies je dan voor een veloutésaus, waarbij je in plaats van melk bouillon gebruikt
pi_61581766
officieel moet je boter meel verhouding 1 op 1 zijn. Het leuke is dat je ook je roux eerst ga kan uitbakken tot een bruine roux krijgt je bechamelsaus nog meer smaak. En al helemaal als je de melk eerst infused met uien kruidnagels en laurier
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_61584708
Tis gelukt, was erg lekker
pi_61904015
Ik wil eigenlijk ook een room sausje bereiden, voor bij een stukje kip.
Hier in Eindhoven hebben ze bij een Braziliaans eetcafe een gerecht van kip met een kei lekker knoflook-roomsausje. Zoiets wil ik eigenlijk ook "namaken" maar ik zou niet weten hoe...
Iemand hier een receptje daarvoor, toevallig?
pi_61906331
Roomsaus kan heel makkelijk:

Whatever je erin wil hebben fruiten (knoflook, uit, champignons etc.) Evt. kruiden toevoegen. Dan beetje witte wijn + room erdoorheen en even aan de kook brengen.
Life is too short not to have fun
pi_61907751
quote:
Op donderdag 25 september 2008 15:27 schreef vaagsel het volgende:
Roomsaus kan heel makkelijk:

Whatever je erin wil hebben fruiten (knoflook, uit, champignons etc.) Evt. kruiden toevoegen. Dan beetje witte wijn + room erdoorheen en even aan de kook brengen.
Dat klinkt inderdaad niet al te moeilijk .
Ik ben alleen zo slecht in verhoudingen . Ik wil zoiets voor 5 mensen maken, hoeveel room moet ik dan ongeveer gebruiken?
pi_61908670
Ik gooi de melk of water of bouillon er altijd in 1 keer in en dan blijven roeren, werkt voor mij beter als beetje bij beetje er bij gooien.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')