abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 11 september 2008 @ 19:54:28 #1
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_61559162
Alweer twee jaar na het verschijnen van het aparte, volgens sommigen geniale, volgens sommigen afschuwelijke en naar mijn mening vooral heel erg bizarre Tirza komt Neerlands literaire hoop in bange dagen met een nieuw boek, getiteld 'Onze oom'. Uitgegeven door Uitgeverij Lebowski (inderdaad, vernoemd naar dé dude). Het wordt ergens in België gepresenteerd (Grunberg wil niets meer te maken hebben met het Nederlandse literaire wereldje, dat hij - in zijn ogen - waarschijnlijk al lang is ontstegen) en verschijnt over een week of twee.
quote:
Een militair moet eerst de oorlog thuis winnen; dan pas kan hij hem op straat, in de stegen, in de steden, in de bergen winnen.' Lina is de ‘dochter’ van Anthony, een tot majoor opgeklommen verkenner, die er noodgedwongen zijn specialiteit van heeft gemaakt ‘verdachte individuen’ te arresteren. Maar waar haar leeftijdgenootjes door hun eigen vaders zijn verwekt, daar heeft Lina haar leven te danken aan het feit dat de anders zo plichtsgetrouwe majoor na het laten vermoorden van haar ouders – resultaat van een noodlottige operatie – heeft besloten het meisje te sparen. Majoor Anthony wil zijn wellustige vrouw Paloma verrassen met de kant-en-klare dochter van iemand anders. Tot verbazing van de majoor blijkt Paloma not amused. Lina gaat – terwijl de majoor elders in het land een andere, eveneens noodlottige operatie leidt – op zoek naar haar biologische ouders, maar wordt tijdens haar zoektocht ongewild ingelijfd door de rebellen: na een terloopse bevruchting, schenkt ze de rebellenleider een kind…
Het klinkt volkomen belachelijk, maar toch... zijn niet stiekem alle boeken van Grunberg belachelijk? Hier is alvast een stukje van het boek te lezen.

Ik ben benieuwd...
Want ik ben kaler dan kaal
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
pi_61559927
Ik word niet wild enthousiast van het voorproefje. Het lijkt erop dat hij verder gaat op de ingeslagen weg van Tirza.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 11 september 2008 @ 23:57:21 #3
862 Arcee
Look closer
pi_61566073
quote:
Op donderdag 11 september 2008 20:24 schreef Mainport het volgende:
Ik word niet wild enthousiast van het voorproefje. Het lijkt erop dat hij verder gaat op de ingeslagen weg van Tirza.
Als het dan maar in de lijn van Hofmeester en z'n ex is.

En niet in een militaire setting.
  zondag 14 september 2008 @ 02:40:33 #4
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_61614695
Ik weet het niet hoor, ik weet het niet, ik ben na een Grunbergje of drie weer afgehaakt omdat het mij vooral toeschijnt als aapje-doet-zijn-truckje-verhaaltjes. Als die man nu eens zou schrijven wat me werkelijk boeien zou, wat me werkelijk, werkelijk boeien zou... maar nee,- daar slaagt hij niet in.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 15 januari 2009 @ 01:17:02 #5
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_65057017
Nou, ik heb hem eindelijk uitgelezen (hij lag echt al maanden in m'n kast, ben er vanmiddag aan begonnen maar heb 't toen ook maar even in een keer gedaan) en hij viel me na alle vrij slechte recensies absoluut niet tegen. Het is jammer dat de hoofdpersoon in eerste instantie weer een redelijk wereldvreemd persoon is, dat trucje wordt zo langzamerhand wel vermoeiend en humoristisch is het niet meer. Maar de vertelling an sich is bij vlagen erg spannend, op een gegeven moment best ontroerend en over het algemeen behoorlijk meeslepend. Er valt wel het een en ander op aan te merken en op een gegeven moment zakt het een pagina of 50 behoorlijk in (daar had Tirza trouwens ook in een nog wat ergere mate last van), maar ik kan hem jullie toch wel aanraden.
Want ik ben kaler dan kaal
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:53:16 #6
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_65125422
Doe dat maar niet. Ik ben ervan overtuigd dat je ons vast wel een beter boek aan zal kunnen raden.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 17 januari 2009 @ 01:49:18 #7
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_65132639
Ach, er zijn betere boeken, maar er zijn ook (vele malen) slechtere boeken. Als jij niet wil dat ik hem je aanraad, dan niet, dan lees je hem toch gewoon niet? Ik vond het in ieder geval een goed boek.
Want ik ben kaler dan kaal
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
  zaterdag 17 januari 2009 @ 16:17:24 #8
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_65144283
Kijk, dat vind ik nu prettig, dat dat boek me niet aangeraden wordt.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_65177812
Alleen al door de arrogantie die Grunberg uitstraalt verrek ik om zijn boeken nog langer te kopen en te verkopen. Hij doet net of hij God is.
pi_65179945
Wat een stomme genuanceerde post van mij afgelopen zomer. Een dergelijk egostrelend pretentieus kutboekje is gewoon een typische jodenstreek.
  donderdag 22 januari 2009 @ 14:45:25 #11
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_65317949
quote:
Op zondag 18 januari 2009 17:20 schreef Twinkle20 het volgende:
Alleen al door de arrogantie die Grunberg uitstraalt verrek ik om zijn boeken nog langer te kopen en te verkopen. Hij doet net of hij God is.
Dat kan ik dan wel weer waarderen, arrogante mensen die net doen alsof ze God zijn. Bij Grunberg vind ik dat nog wel meevallen hoor. Harry Mulisch is daarentegen echt een man naar m'n hart. Helaas kan die weer voor geen meter schrijven.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_65322659
Uitgeverij Lebowski
Children of the night. What music they make.
pi_65632487
Is dit een hit zoals Tirza? Ik heb het idee van niet, maar misschien wordt hij nog weer genomineerd voor een of andere prijs.
pi_65635029
Een paar maanden terug gelezen. Vond er weinig aan, in tegenstelling tot de rest van zijn oeuvre. Het verhaal is langdradig, zoals vaak bij Grunberg het geval is, maar dit keer stoorde het me. De humor is ook maar in beperkte mate aanwezig, zeker vergeleken met z'n vorige boeken, waar ik erg om heb moeten lachen.
We zijn niets anders dan strandvonders van ons eigen leven; brokstukken verzamelend langs de zee der vergetelheid.-
Willem Frederik Hermans
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:20:16 #15
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_65708577
Binnenkort is de feestneus trouwens in het Leuvense om zijn nieuwe boek 'Kamermeisjes en soldaten' te presenteren. Men verwacht hem de 13 februari en ik heb geen reden om aan te nemen dat hij niet aan die verwachting zal voldoen. Men - dat zijn in dit geval de mij verder nietszeggende Narj Schaevers en Phara de Aguirre - schrijft (over Grunberg, niet specifiek zijn nieuwe boek): '[...] een fenomeen: een eruptie creativiteit [...] bij zijn debuut werd hij vergeleken met de jonge Gerard Reve: sinds 'De Avonden' had een debuut nooit meer zo'n indruk gemaakt.'
Nu, vertel me eens, wat vinden jullie daar nu van? Bij zulke praat komen er zoveel gedachten in mij naar boven, dat wanneer ik die probeer neder te schrijven het al snel een onsamenhangende janboel wordt.

[ Bericht 16% gewijzigd door JAM op 03-02-2009 21:21:52 ( ) ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 4 februari 2009 @ 20:12:04 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65743489
Er is maar één jonge Reve en dat ben jij JAM!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_65754490
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 20:12 schreef LXIV het volgende:
Er is maar één jonge Reve en dat ben jij JAM!
In mijn ogen is JAM al een jaar of 37.
Zijn kameraden: Gellius een jaar of 54, Shadylady 49, Claudia_X 45 (minstens), Mane 42.
Zal wel gevoelsmatig zijn.
I´m back.
pi_65754516
quote:
Op zondag 14 september 2008 02:40 schreef JAM het volgende:
Ik weet het niet hoor, ik weet het niet, ik ben na een Grunbergje of drie weer afgehaakt omdat het mij vooral toeschijnt als aapje-doet-zijn-truckje-verhaaltjes. Als die man nu eens zou schrijven wat me werkelijk boeien zou, wat me werkelijk, werkelijk boeien zou... maar nee,- daar slaagt hij niet in.
Volgens mij ligt het realisme je ook meer. .
I´m back.
  donderdag 5 februari 2009 @ 08:51:57 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65757055
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:20 schreef JAM het volgende:
Nu, vertel me eens, wat vinden jullie daar nu van? Bij zulke praat komen er zoveel gedachten in mij naar boven, dat wanneer ik die probeer neder te schrijven het al snel een onsamenhangende janboel wordt.
Ik snap die vergelijking ook niet zo goed. Recensententaal. Dan nog eerder het verknipte neefje van Vestdijk. Ofzo. Of gewoon, een lelijke gnoom met een lekkere pen. Zeg dát dan.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_65760908
Nee, De Avonden is zo'n volstrekt uniek boek. Ik zou niet weten waarmee je het kan vergelijken. Grunberg vind ik nog het meest weghebben van Michel Houellebecq geloof ik.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 5 februari 2009 @ 11:56:07 #21
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_65761707
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:20 schreef JAM het volgende:
Binnenkort is de feestneus trouwens in het Leuvense om zijn nieuwe boek 'Kamermeisjes en soldaten' te presenteren. Men verwacht hem de 13 februari en ik heb geen reden om aan te nemen dat hij niet aan die verwachting zal voldoen. Men - dat zijn in dit geval de mij verder nietszeggende Narj Schaevers en Phara de Aguirre - schrijft (over Grunberg, niet specifiek zijn nieuwe boek): '[...] een fenomeen: een eruptie creativiteit [...] bij zijn debuut werd hij vergeleken met de jonge Gerard Reve: sinds 'De Avonden' had een debuut nooit meer zo'n indruk gemaakt.'
Nu, vertel me eens, wat vinden jullie daar nu van? Bij zulke praat komen er zoveel gedachten in mij naar boven, dat wanneer ik die probeer neder te schrijven het al snel een onsamenhangende janboel wordt.
Hij doet me aan vanalles denken behalve reve. Maar mss is het met de Vlaamse kennis van de Nederlandse literatuur zo erg gesteld dat men enkel nog durft te verwijzen naar Reve om het publiek niet af te schrikken.

Waar ik mij erger is dat ik steeds meer op boeken zie staan "met een nawoord van Arnon Grunberg", in een opvallend gekleurd stickertje .Ik zag het laatst bij coetzee, en bij hilsenbrandt. Alsof het boek daardoor meer waard zou zijn.
pi_65821040
Nadat ik Tirza had gelezen voelde ik me een beetje onthoofd.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 00:57:47 #23
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65821261
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 00:48 schreef IHVK het volgende:
Nadat ik Tirza had gelezen voelde ik me een beetje onthoofd.
Ik vond Tirza érg goed, briljant zelfs, maar het einde matig. Bij De asielzoeker had ik het andersom; een nogal gezocht en bijeengeraapt verhaal maar met een einde dat me van plotselinge ontroering de tranen in de ogen deed schieten.

Onze Oom ligt nog ongelezen op mijn nachttafeltje. Teveel Grunberg ineens, dat schaadt de gezondheid.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_65821350
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 00:57 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik vond Tirza érg goed, briljant zelfs, maar het einde matig. Bij De asielzoeker had ik het andersom; een nogal gezocht en bijeengeraapt verhaal maar met een einde dat me van plotselinge ontroering de tranen in de ogen deed schieten.

Onze Oom ligt nog ongelezen op mijn nachttafeltje, overigens. Teveel Grunberg ineens, dat schaadt de gezondheid.
De asielzoeker wil ik zeker nog lezen.

Ik vond Tirza ook prettig om te lezen hoor.
De hele sfeer in het boek vond ik zeer geslaagd.

Maar op het einde had ik echt van wtf.

maar op literair vlak weet ik nog niet veel hoor, heb de boeken toen voor mijn lijst gelezen.
pi_65821809
Ik vond eigenlijk de Asielzoeker op alle fronten beter dan Tirza. Misschien komt het omdat ik nogal walg van vaders die hun dochter op zo'n manier benaderen en bekijken als Hofmeester, terwijl Beck op enige manier nog wel te begrijpen valt. Plus dat het veel sneuer is als je vrouw met een asielzoeker gaat. En dat ik van vogels houd. Dus: lees de Asielzoeker, het is een mooi boek. Heel verrassende wendingen ook.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')