abonnement Unibet Coolblue
pi_61545639
Ik ga volgende maand naar de Verenigde Staten en wil een redelijke hoeveelheid dollars meenemen. Nu staat de dollar volgens Google Finance op 1.39, maar als ik bij het GWK kom dan krijg ik maar 1.325 dollar per euro.

Zijn er betere plekken om vreemde valuta te halen dan het GWK?
pi_61545676
Goede vraag, ik volg dit ook even.
Brutal. Fucking. Metal.
pi_61545862
Ik dacht dat het altijd in het land omruilen goedkoper was.

Weet het niet zeker, dus ga dit ook ff volgen voor mijn Tunesië vakantie
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_61546146
gewoon pinnen op het vliegveld zodra je aangekomen bent...
pi_61546257
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:25 schreef fishbeer het volgende:
gewoon pinnen op het vliegveld zodra je aangekomen bent...
Wat hij zegt
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_61547463
Het verschil zit em in de winst die het GWK maakt, net zoals elk ander geldwisselbureau in NL. Pin dus in usa..
pi_61548071
zoals al gezegd werd, gewoon pinnen
en niet naar zown loketje bij het vliegveld want daar wor je meestal ook genaait bij het leven
DUCK MY SICK OR SOMETHING LIKE THAT!
WHAT? ARE YOU NUCKING FUTS???!!!
opzoute ! Ik denk niet zoals jij bent :(
IK BEN HOOGBEVAAGD!
  donderdag 11 september 2008 @ 12:46:04 #8
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_61548100
Pinnen kost toch ook gewoon extra knaken per transactie?
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_61549392
quote:
Op donderdag 11 september 2008 12:46 schreef Damzkieee het volgende:
Pinnen kost toch ook gewoon extra knaken per transactie?
Dat is wel mijn ervaring, ook in Amerika.

Ik denk dat ik een kleiner bedrag hier ga halen, bij het GWK dan maar, en de rest gewoon pin in de USA
  Moderator donderdag 11 september 2008 @ 13:46:50 #10
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_61549413
Sommige automaten (op de luchthavens) berekenen een extra commissie (hooguit een paar dollar) voor het pinnen van geld. Pinnen bij automaten in de stad meestal niet. Dat wordt overigens wel aangegeven op de schermen.

Hoe de koersen verschillen, weet ik niet. Ik pin altijd en zie de koersen later wel. Geen idee dus of zo'n geldwisselkantoor een gunstigere koers heeft.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_61551198
Dollar-automaat op Schiphol bij de ABN vermijden overigens. Die koersen kloppen van geen kant en daar ben je echt enorm duur uit.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_61559570
quote:
Op donderdag 11 september 2008 13:45 schreef ktnxbye het volgende:

[..]

Dat is wel mijn ervaring, ook in Amerika.

Ik denk dat ik een kleiner bedrag hier ga halen, bij het GWK dan maar, en de rest gewoon pin in de USA
Waarom? Als je dan al geld wilt wisselen, wissel dan euro's om in de USA, de koers in het land waar je komt is altijd beter dan je dat in Nederland zal krijgen. (In Nederland krijg je een ontzettend slechte koers waar je als bonus ook nog eens minimaal 3,25 transactiekosten over mag betalen....)
Pinnen gaat ook prima, ik ben in het gelukkige bezit van een Rabobank pas, en hoef geen 2,25 kosten te betalen, maar zelfs al zou je die wel moeten betalen is pinnen altijd goedkoper dan wisselen.

In Nederland zullen de koersen bij GWK / ABN AMRO niet zoveel afwijken, gezien ze allemaal onder GWK / Travelex vallen..... GWK heeft altijd een eigen koersbeleving, en die klopt niet helemaal met de koers op bijvoorbeeld www.xe.com
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_62108955
quote:
Op donderdag 11 september 2008 20:10 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Waarom? Als je dan al geld wilt wisselen, wissel dan euro's om in de USA, de koers in het land waar je komt is altijd beter dan je dat in Nederland zal krijgen. (In Nederland krijg je een ontzettend slechte koers waar je als bonus ook nog eens minimaal 3,25 transactiekosten over mag betalen....)
Pinnen gaat ook prima, ik ben in het gelukkige bezit van een Rabobank pas, en hoef geen 2,25 kosten te betalen, maar zelfs al zou je die wel moeten betalen is pinnen altijd goedkoper dan wisselen.

In Nederland zullen de koersen bij GWK / ABN AMRO niet zoveel afwijken, gezien ze allemaal onder GWK / Travelex vallen..... GWK heeft altijd een eigen koersbeleving, en die klopt niet helemaal met de koers op bijvoorbeeld www.xe.com
Allereerst wil ik zeggen dat er van dit bericht niks klopt. Abn Amro valt niet onder GWK en heeft zelfs een betere koers. Dit weet ik omdat ik er werk en ik ook kennissen heb bij GWK. Wisselen in het buitenland is meestal ook helemaal niet goedkoper (bij banken mag je vaak niet wisselen als je geen rekening hebt en exchange offices zijn altijd duurder)
Het enige dat klopt aan dit bericht is dat pinnen in het buitenland altijd het voordeligst is. Dit komt omdat je gewoon de middenkoers betaalt i.p.v. een verkoopkoers en de transactiekosten ook lager zijn.

Overigens wil ik ook wel eens weten bij welke bank je het goedkoopst kunt wisselen, aangezien ik wel handgeld mee wil. En ik weet sowieso dat dat niet mijn eigen werkgever is en dus zeker ook niet GWK. Heb wel gehoord dat het postkantoor redelijk voordelig is in verhouding, dus misschien dat ik dan daar maar even binnen stap.
pi_62118876
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 16:41 schreef mirannie het volgende:

[..]

Allereerst wil ik zeggen dat er van dit bericht niks klopt. Abn Amro valt niet onder GWK en heeft zelfs een betere koers. Dit weet ik omdat ik er werk en ik ook kennissen heb bij GWK. Wisselen in het buitenland is meestal ook helemaal niet goedkoper (bij banken mag je vaak niet wisselen als je geen rekening hebt en exchange offices zijn altijd duurder)
Het enige dat klopt aan dit bericht is dat pinnen in het buitenland altijd het voordeligst is. Dit komt omdat je gewoon de middenkoers betaalt i.p.v. een verkoopkoers en de transactiekosten ook lager zijn.

Overigens wil ik ook wel eens weten bij welke bank je het goedkoopst kunt wisselen, aangezien ik wel handgeld mee wil. En ik weet sowieso dat dat niet mijn eigen werkgever is en dus zeker ook niet GWK. Heb wel gehoord dat het postkantoor redelijk voordelig is in verhouding, dus misschien dat ik dan daar maar even binnen stap.
Dus jij wilt zeggen dat ik Thai baht in Nederland bij Fortis, here today gone tomorrow, goedkoper aan kan schaffen dan bij welke willekeurige bank in Thailand dan ook?

Ik heb er alle begrip voor wanneer je in deze dagen even de weg een beetje kwijt bent, maar zulke onzin kraamt zelfs jullie nieuwe directeur Wouter Boskabouter nog niet uit.
  zondag 5 oktober 2008 @ 00:38:26 #15
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_62139770
Hoewel mijn vraag niks met dollars te maken heeft: ik heb nog een aantal Zambiaanse kwacha's. Bij de bank noch bij Western Union nemen ze dat geld aan. Heb ik andere mogelijkheden behalve ze door te verkopen aan mensen die richting Zambia reizen binnenkort?
When all things seem to end, the future still remains..
  zondag 5 oktober 2008 @ 22:39:00 #16
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_62160570
Weggooien, in het fotoalbum plakken, aan een liefhebber geven.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_62161761
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 23:33 schreef Buzz129 het volgende:
Dus jij wilt zeggen dat ik Thai baht in Nederland bij Fortis, here today gone tomorrow, goedkoper aan kan schaffen dan bij welke willekeurige bank in Thailand dan ook?

Ik heb er alle begrip voor wanneer je in deze dagen even de weg een beetje kwijt bent, maar zulke onzin kraamt zelfs jullie nieuwe directeur Wouter Boskabouter nog niet uit.
Begrijpend lezen is niet jouw sterkste kant... en ja, het kan voordeliger zijn om hier geld te wisselen dan in het land van bestemming. Dat hangt wel heel erg van het land af; in sommige landen is contant euro's of dollars wisselen gunstiger dan pinnen.
pi_62161967
Ook nog iets waar je tegenwoordig op moet letten, is dat pinautomaten op luchthavens steeds vaker een 'service fee' berekenen van 3% koersopslag, 5 US dollar of twee britse pond. Soms is het dan wel weer zo dat je kan kiezen om direct de tegenwaarde ervan in euros te zien en als euro af te laten schrijven, wat je bij de meeste banken weer transactiekosten scheelt; bij geldopname in euros mag de bank namelijk geen kosten berekenen als ze dat in eigen land ook niet doen.
  maandag 6 oktober 2008 @ 03:18:36 #19
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_62163963
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 22:39 schreef Jaguarized het volgende:
Weggooien, in het fotoalbum plakken, aan een liefhebber geven.
Het gaat hem toch om 50<bedrag<100 euro. Fin, ik vind wel iemand die naar Zambia gaat. Tenzij ik hier een andere nuttige tip krijg uiteraard
When all things seem to end, the future still remains..
  maandag 6 oktober 2008 @ 07:16:06 #20
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_62164404
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 16:41 schreef mirannie het volgende:

[..]

Allereerst wil ik zeggen dat er van dit bericht niks klopt. Abn Amro valt niet onder GWK en heeft zelfs een betere koers. Dit weet ik omdat ik er werk en ik ook kennissen heb bij GWK. Wisselen in het buitenland is meestal ook helemaal niet goedkoper (bij banken mag je vaak niet wisselen als je geen rekening hebt en exchange offices zijn altijd duurder)
Het enige dat klopt aan dit bericht is dat pinnen in het buitenland altijd het voordeligst is. Dit komt omdat je gewoon de middenkoers betaalt i.p.v. een verkoopkoers en de transactiekosten ook lager zijn.

Overigens wil ik ook wel eens weten bij welke bank je het goedkoopst kunt wisselen, aangezien ik wel handgeld mee wil. En ik weet sowieso dat dat niet mijn eigen werkgever is en dus zeker ook niet GWK. Heb wel gehoord dat het postkantoor redelijk voordelig is in verhouding, dus misschien dat ik dan daar maar even binnen stap.
ABN AMRO + GWK TRAVELEX hebben onderlinge afspraken en ABN AMRO stort af aan GWK / TRAVELEX en zijn wel degelijk met elkaar verbonden.
Vroeger was het TRAVELEX, maar tegenwoordig heeft GWK het bedrijf TRAVELEX overgenomen vandaar dat het nu GWK TRAVELEX heet.
Uiteraard zijn de koersen niet exact hetzelfde, ABN AMRO kan natuurlijk wel iets betere deals krijgen omdat ze groot inkopen, maar zij doen dit via GWK Travelex, wat jouw kennisen of vrienden ook beweren. (Waardetransport gaat altijd van en naar Travelex voor vreemde valuta). (M.a.w. hoewel het klopt dat ABN AMRO niet onder GWK Travelex valt, neemt ABN AMRO daar wel zijn vreemde valuta af).

Wisselen in het land van bestemming is ALTIJD beter, uiteraard nog steeds slechter dan de pinkoers, maar de belachelijke transactiekosten die in Nederland worden berekend en welke bovenop de ehm fictieve koers van de grootste Nederlandse speler op de Valutamarkt (GWK / TRAVELEX) maken het wisselen in NL het minst aantrekkelijk.
Je hoeft echt bij geen enkele bank in het buitenland (Zeker niet in Australasia) een rekening te hebben om geld te wisselen, dit doen ze maar al te graag, uiteraard berekenen ze dan commissie, maar de koers is in ieder geval stukken beter.

Waarom zou je trouwens geld willen meenemen naar het land van bestemming als er ter plekke pinautomaten zijn en het een ontwikeld land is?
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_62164420
Amerikanen zoeken die graag euro's willen alhoewel die er nu nog maar weinig zijn.
***** Kraak.....
pi_62168293
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 23:12 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Begrijpend lezen is niet jouw sterkste kant... en ja, het kan voordeliger zijn om hier geld te wisselen dan in het land van bestemming. Dat hangt wel heel erg van het land af; in sommige landen is contant euro's of dollars wisselen gunstiger dan pinnen.
Wanneer begrijpend lezen niet mijn sterkste kant zou zijn, ben jij dus een aardbei...... en dat is ook een keuze. Je leest misschien wel aardig maar je begrijpt dus niet waar mijn reaktie op gebaseerd is.

Ik daag je uit om mij één valuta te noemen die ik in Nederland goedkoper kan aanschaffen dan ter plaatse.

En dan niet met een antwoord komen van GBP in UK is duurder door de transactiekosten wanneer je die bij een wisselkantoor op LGW of LHR omwisselt want dat weten we allemaal wel.

En de info die je hier spuit, is zeer waardevol: " in sommige landen is contant wisselen gunstiger dan pinnen". Ja daar hebben we wat aan. Welke landen? Want dat wil ik dan wel graag weten. Maar waarschijnlijk haal jij je info meestal uit de reisfolders want ik neem aan dat DutchTrain toch het liefst met de NS naar de Veluwe e.o. op reis gaat.
pi_62168443
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 23:20 schreef DutchTrain het volgende:
Ook nog iets waar je tegenwoordig op moet letten, is dat pinautomaten op luchthavens steeds vaker een 'service fee' berekenen van 3% koersopslag, 5 US dollar of twee britse pond. Soms is het dan wel weer zo dat je kan kiezen om direct de tegenwaarde ervan in euros te zien en als euro af te laten schrijven, wat je bij de meeste banken weer transactiekosten scheelt; bij geldopname in euros mag de bank namelijk geen kosten berekenen als ze dat in eigen land ook niet doen.
Dat gebeurt dus alleen maar bij de "Service Company" pinautomaten. Die staan ook bij de bezinepompen langs de snelwegen in Nederland. Daarom moet je in het buitenland ook alleen pinnen bij automaten van banken, en ik ben in de hele wereld nog nooit een vliegveld tegengekomen waar alleen maar een pinautomaat van een service company staat.
pi_62168525
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 07:16 schreef ozzietukker het volgende:


ABN AMRO + GWK TRAVELEX hebben onderlinge afspraken en ABN AMRO stort af aan GWK / TRAVELEX en zijn wel degelijk met elkaar verbonden.
Vroeger was het TRAVELEX, maar tegenwoordig heeft GWK het bedrijf TRAVELEX overgenomen vandaar dat het nu GWK TRAVELEX heet.
Uiteraard zijn de koersen niet exact hetzelfde, ABN AMRO kan natuurlijk wel iets betere deals krijgen omdat ze groot inkopen, maar zij doen dit via GWK Travelex, wat jouw kennisen of vrienden ook beweren. (Waardetransport gaat altijd van en naar Travelex voor vreemde valuta). (M.a.w. hoewel het klopt dat ABN AMRO niet onder GWK Travelex valt, neemt ABN AMRO daar wel zijn vreemde valuta af).

Goed, en jij weet dit zo zeker omdat??? IK WERK DUS BIJ ABN AMRO SCHIPHOL. Wij halen ons geld niet bij GWK/Travelex vandaan. Sterker nog, wij verkopen valuta waar zij niet aan kunnen komen.

En dat verhaaltje over wisselen in het buitenland klopt ook niet. Maar blijkbaar ben jij ervarings dekundige, dus zou wel willen weten waar je dit allemaal vandaan haalt.
pi_62168782
ABN Amro Schiphol. Als ik ooit spijt heb gehad dat ik ergens heb gepind dan is het op Schiphol wel bij de dollar-automaat. Destijds kreeg je zo'n enorm slechte wisselkoers en werd er ook nog eens 11 euro aan transactiekosten berekend terwijl aangekondigd was dat het gratis zou zijn. Maar goed, je moet alles eens geprobeerd hebben.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_62168796
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:34 schreef mirannie het volgende:

[..]

Goed, en jij weet dit zo zeker omdat??? IK WERK DUS BIJ ABN AMRO SCHIPHOL. Wij halen ons geld niet bij GWK/Travelex vandaan. Sterker nog, wij verkopen valuta waar zij niet aan kunnen komen.

En dat verhaaltje over wisselen in het buitenland klopt ook niet. Maar blijkbaar ben jij ervarings dekundige, dus zou wel willen weten waar je dit allemaal vandaan haalt.
Nou jij mag ook door naar de volgende ronde. Noem me één land waarvan ik de lokale valuta in Nederland bij ABNAMRO SCHATKIST goedkoper kan aanschaffen dan terplekke.

[ Bericht 10% gewijzigd door DutchTrain op 06-10-2008 18:27:03 (dat doe je maar in je eigen tijd.) ]
pi_62174493
Gewoon ter plekke pinnen, en dan niet honderd dollar per keer, maar gewoon in 1 keer wat je nodig hebt.
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_62180093
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:25 schreef Buzz129 het volgende:
Wanneer begrijpend lezen niet mijn sterkste kant zou zijn, ben jij dus een aardbei...... en dat is ook een keuze. Je leest misschien wel aardig maar je begrijpt dus niet waar mijn reaktie op gebaseerd is.

Ik daag je uit om mij één valuta te noemen die ik in Nederland goedkoper kan aanschaffen dan ter plaatse.

En dan niet met een antwoord komen van GBP in UK is duurder door de transactiekosten wanneer je die bij een wisselkantoor op LGW of LHR omwisselt want dat weten we allemaal wel.
Dat is precies wat ik bedoelde; denk ook aan de wisselkantoortjes in Slowakije, Polen en andere Oost-Europese landen met hoge commissies en slechte wisselkoersen. Om nog maar te zwijgen van het illegale en gevaarlijke wisselen op straat in andere landen.
quote:
En de info die je hier spuit, is zeer waardevol: " in sommige landen is contant wisselen gunstiger dan pinnen". Ja daar hebben we wat aan. Welke landen? Want dat wil ik dan wel graag weten.
Vorige maand in Mexico nog gezien dat ter plekke euros wisselen een koersvoordeel had van zo'n 8% ten opzichte van pinnen. Voor 40 euro kreeg ik 600 pesos bij wisselen bij een kantoortje, bij de postbank kostte mij dat 42,90.
quote:
Maar waarschijnlijk haal jij je info meestal uit de reisfolders want ik neem aan dat DutchTrain toch het liefst met de NS naar de Veluwe e.o. op reis gaat.
en jou moeten we wel serieus nemen...

PS Dit is niet de manier van posten in TRV
pi_62181037
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:25 schreef Buzz129 het volgende:

En de info die je hier spuit, is zeer waardevol: " in sommige landen is contant wisselen gunstiger dan pinnen". Ja daar hebben we wat aan. Welke landen?
Indonesia, Myanmar, Laos. En dan tel ik de kosten die Nederlandse banken tegenwoordig in rekening brengen voor pinnen in den vreemde nog eens niet mee.

Oh ja, ABN AMRO @ Schiphol zou in de fik gestoken moeten worden (oplichters, een gemiddelde Indiaase riskjawallah is nog eerlijker)
pi_72565913
Het hele forum doorgelezen, maar kom tot onderstaande conclusies:
- Pinnen in NL is duurder dan in het buitenland
- Bij de US$ automaat op Schiphol moet je bedacht zijn welke koers er wordt gerekend en wat de bijkomende kosten zijn

Maar... waar in NL kun je nu het beste je geld omwisselen? Dat komt nog nergens naar voren!
pi_72609129
Wisselen voor buitenlandse valuta in Nederland maakt niet uit waar je het doet, het kost gewoon allemaal redelijk veel en verschillen zijn niet groot. Pin nou maar gewoon in het buitenland, grote kans dat je 0,0 aan transactiekosten hebt. Ik heb in de USA nooit gepind, maar als ik in Thailand ging pinnen kostte mij dat niets.
pi_72746036
ING

Voor Z-Afrika Rand en wat strooidollars was dit aanzienlijk goedkoper dan GWK.
Scheelde ongeveer 6-7%.

Zitten wel beperkingen bij, voornamelijk de wachttijd van 4 werkdagen en vooraf betalen met IDeal. Ga morgen bestellen, als het soepel loopt heb ik hier een aanradertje. Natuurlijk is pinnen goedkoper, maar Lusaka is nu niet bepaald ATM-heaven, zeker niet handig als je voornamelijk daar op doorreis bent richting Namibië.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_72747831
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 22:14 schreef pelpinda_gmail het volgende:
Het hele forum doorgelezen, maar kom tot onderstaande conclusies:
- Pinnen in NL is duurder dan in het buitenland
- Bij de US$ automaat op Schiphol moet je bedacht zijn welke koers er wordt gerekend en wat de bijkomende kosten zijn
+ dat euro's erg makkelijk om te wisselen zijn tegenwoordig in het buitenland. Makkelijker dan vroeger je guldens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')