abonnement Unibet Coolblue
pi_61545569
quote:
AMSTERDAM - Het wordt voor havisten en vwo'ers te moeilijk om hun diploma te halen. Dat vreest de Raad voor voortgezet onderwijs, die met staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveld (CDA) onderhandelt over de eisen aan de eindexamens.

Het stellen van strengere eisen zou het niveau van scholieren moeten opkrikken.
Het laatste voorstel van Van Bijsterveldt is volgens de VO-raad dat scholieren voor het Centraal Schriftelijk Eindexamen geen onvoldoendes mogen halen.

Zwaar
"Die ene dag van het centraal eindexamen telt dan opeens erg zwaar mee. Nu is alles nog zorgvuldig uitgesmeerd over het hele jaar. Als iemand het hele jaar goede cijfers haalt en het eindexamen verpest omdat hij een slechte dag heeft, kan hij toch nog slagen", zegt Sjoerd Slagter van de VO-Raad.
Nu zakt nog zes procent van de eindexamenkandidaten. Door de volgens hem door de staatssecretaris voorgestelde regeling zou volgens Slagter tot vijftien procent van de kandidaten zakken.

Allochtonen
Ook het plan om voldoendes op de eindlijst te eisen voor Nederlands, Engels en wiskunde stuit bij Slagter op verzet. "Veel allochtonen zijn ontzettend goed in betavakken. Voor hen wordt het zo een stuk moeilijker om hun diploma te halen, terwijl ze wel genoeg capaciteit hebben."
Het ministerie van Onderwijs ontkent overigens deze voorstellen te hebben gedaan. "Alle opties staan nog open. We zijn nog volop in onderhandeling met de betrokken partijen", zegt een woordvoerder.

Bezwaren
Slagter zegt dat hij twee keer heeft overlegd met het ministerie. "Daarbij hebben we onze bezwaren ook aangevoerd. Ik weet niet of er nog een derde overleg volgt."
De nieuwe eisen zouden op z'n vroegst vanaf 2009 moeten gelden, maar Slagter verwacht niet dat de partijen er op tijd uit zijn om de eisen dan al in te laten gaan.
Bron: Nu.nl

Wat vinden we ervan?

Ik vind dat Van Bijsterveldt goed bezig is. Het hele idee van onderwijs is dat jongeren met een bepaald basisniveau de samenleving in kunnen om daar nog jaren te functioneren. Als je tegenwoordig kijkt is de kloof tussen havo en vwo al erg klein geworden: het vwo devalueert. Ik heb echter het idee dat dat met het hele onderwijs gebeurt. Als je ziet hoe leerlingen door school heen kunnen fietsen, zonder het verrichten van huiswerk en met twee vingers in de neus, dan is daar zeker ruimte voor verbetering. In plaats van het voorstel van Slagter om het lekker zo te laten, is Van Bijsterveldt de goede kant op aan het redeneren: strenger zijn, laat de luie generatie maar wat uitvoeren. Een paar jaren die stevig op hun bek gaan en dan verandert de mentaliteit wel. Uiteindelijk gaat het om de eindkwalificatie, maar ook om een kennisniveau. Wat wil je dan verbeteren? De kwaliteit van je onderwijs (dus: intensivering, hoog niveau van je leerlingen) of de kwantiteit (versoepelen van exameneisen e.d.)?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  donderdag 11 september 2008 @ 11:05:48 #2
165512 MASD
Music is dead.
pi_61545736
Ik heb niet eens een boek opengeslagen voor mijn CE's dus ja, een beetje meer niveau mag best. Zeker als je ziet hoeveel hoger het niveau @ hogescholen en universiteiten zijn.
Long live music.
pi_61545798
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:05 schreef MASD het volgende:
Ik heb niet eens een boek opengeslagen voor mijn CE's dus ja, een beetje meer niveau mag best. Zeker als je ziet hoeveel hoger het niveau @ hogescholen en universiteiten zijn.
Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_61545840
Het probleem in deze is dat iemand die uitzonderlijk goed op een gebied is (Beta-vakken bijvoorbeeld) maar slecht op een ander gebied (Alpha-vakken) nu geen enkele onvoldoende mag halen. Dit zou betekenen dat je talent verkwanseld. Mensen die wel het niveau van een vervolgopleiding aankunnen maar niet in alle gebieden even goed zijn.

Om mezelf maar als voorbeeld te nemen. Ik ben heel erg goed in exacte vakken maar slechter in bijvoorbeeld talen. Nu had ik mijn diploma gehaald zonder onvoldoendes maar het had niet veel gescheeld of ik had een 5 voor Frans gehad. Zou ik dan toendertijd niet mijn opleiding Technische Natuurkunde (en daarna Informatica) hebben mogen volgen omdat ik Frans niet haalde?

Beter zou het zijn om dat compensatie in te voeren. Had voor Natuurkunde een 9, Scheikunde 8, WIskunde 8.
Als ik dan een 5 voor Frans had, zou de redenering kunnen zijn dat ik wel talent genoeg had voor een vervolg opleiding maar niet op een vak. Inplaats voor de rest een 6 en een 5 wat een indicatie zou zijn dat ik het niveau in zijn algemeen niet zou aankunnen.
Op al deze posts is de no-homo clausule van toepassing.
The beaver is still fucked up, but fucked up with a yellow-black kind of feeling to it.
Omcircel koosnaam naar keuze: Razzy, Razz, Para, Kaizer Soze, Pablo.
  donderdag 11 september 2008 @ 11:11:48 #5
165512 MASD
Music is dead.
pi_61545850
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:09 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
Relax, ik ben net wakker. Kan gebeuren.
Long live music.
pi_61545867
Misschien kun je dat beter het centraal examen afschaffen. Volgens mij is Nederland zo'n beetje het enige land die dat doet.
Maar dan moet er wel iets anders voor in plaats komen. Bijvoorbeeld meerdere kleinere examens verspreid over het hele jaar, die voor elke school natuurlijk gelijk zijn, anders krijg je dat gedonder weer.

Helemaal geen onvoldoendes mogen hebben vind ik wel een zware eis hoor, iedereen heeft wel een vak waar ie niks mee heeft en waar ie slecht in is. Als je een 5 hebt voor iets als Maatschappijleer, en verder prima cijfers, ben je dan niet goed genoeg voor het HBO of de uni? Ik betwijfel het...
know'm sayin?
×
word? word.
pi_61545933
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:11 schreef MASD het volgende:

[..]

Relax, ik ben net wakker. Kan gebeuren.
Relax, ik had het niet over jou, maar over die mensen uit die TakkieTakkielanden....
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_61545970
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:05 schreef MASD het volgende:
Ik heb niet eens een boek opengeslagen voor mijn CE's dus ja, een beetje meer niveau mag best. Zeker als je ziet hoeveel hoger het niveau @ hogescholen en universiteiten zijn.
Ik vind het niveau op hogescholen en universiteiten af en toe soms ook bedroevend hoor. Als je ziet welke mongolen daar kunnen komen en hun diploma nog halen...

Er zijn studies genoeg waar 40 uur voor staat, maar waar de meeste studenten er hooguit 25 à 30 aan besteden. Zijn dan al die honderden studenten zo slim, of is het niveau te laag?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  donderdag 11 september 2008 @ 11:17:56 #9
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_61545988
Het idee van moeten presteren op een bepaald moment is goed, in je toekomstige job zul je daar ook aan moeten geloven.
En verplichte goede resultaten voor Nederlands, Engels en Wiskunde zijn ook gewoon logisch, je wordt klaargestoomd voor een vak waarin je toch ook in staat moet zijn om fatsoenlijk te communiceren, en niet in paniek te raken als je 1+1 moet uitrekenen.

We zullen gewoon de wijzigingen van de afgelopen decennia moeten terugdraaien, waar de normen voor de examens omlaag werden gehaald om te voorkomen dat de regering geconfronteerd zou worden met dalende slagings-cijfers, en zou moeten bekennen dat ze met alle reorganisaties de kwaliteit van het onderwijs ondergraven hadden om te bezuinigen.

[ Bericht 31% gewijzigd door mvdejong op 11-09-2008 11:23:17 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_61546106
Goed plan van die staatssectretaris. Het is toch een schande, ook al studeer je technische natuurkunde, om een verslag op te leveren met zinnen als: "de waarde van X is in dat geval groter als..." En ja, dat gebeurt.

Onderwijs is al te makkelijk. HBO al helemaal trouwens, maar dat ligt volgens mij meer aan de uitvoering van sommige hogescholen.
pi_61546280
Het niveau is inderdaad wel dramatisch laag. Huiswerk maken is iets dat ik nooit gedaan heb. Alleen boekverslagen werden thuis in elkaar gezet. Dat was dan ook een samenraapsel van een handjevol samenvattingen. Zo heb ik in één avond keurig 7 boekverslagen gemaakt. De lerares was erg te spreken over het niveau van de verslagen.

Mijn laatste jaar kreeg ik ook eindelijk goed les. Toen merkte ik goed dat ik niets hoefde te doen. Opletten in de les is voldoende om het goed af te sluiten. Op mijn oude school kreeg ik geen les en deden de leraren er alles aan om mensen van school te sturen die niet met 100% zekerheid zouden slagen. Dat is ze bij mij dan ook gelukt door allemaal achterbakse trucjes. Zo schopt mijn oude school ladingen vol leerlingen van school en is het slagingspercentage wel tegen de 100%. Als je iedereen wegstuurt kom je daar wel.

In het stukje uit te OP zijn ze tegen het idee dat je op één dag, het examen, goed zou moeten presteren. Dit zou geen goede oplossing zijn. Op het ROC waar ik uiteindelijk geslaagd ben hadden ze daar iets op gevonden. Je mocht namelijk voor alle vakken een herexamen doen. Ik kan je vertellen dat dat het verschrikkelijk makkelijk maakt en mensen nog minder motiveert. In de examenweek heb ik geen boek gezien en ben ik ook lekker gaan trainen en uitgegaan in plaats van te studeren. Ik mocht het toch allemaal over doen mocht het fout gaan.

Uiteindelijk is het via die herexamens dan ook makkelijk gelukt. Terwijl ik daar eigenlijk alleen in de trein ernaartoe mijn boeken open heb gehad. Het examen, waar ik jaren tegenop heb gekeken, viel me vies tegen. Het stelt helemaal niets voor.

Ze zouden wat moeten doen tegen die zesjesmentaliteit. Ik heb keurig overal een 6 voor weten te bemachtigen. Een lotingstudie zal het toch niet worden. Dan stond ik voor een bepaald vak een 7,5 en moest ik nog een moeilijk PO inleveren. Dan deed ik dat toch gewoon niet? Dan stond ik alsnog keurig een 6. Waardeloze instelling natuurlijk, maar het doet er echt niet toe of je nou een 6 of een 7 staat op je eindlijst.

Het zou veel moeilijker moeten worden. Dat je het echt niet gaat redden zonder huiswerk te maken. Zo kan men veel strenger de examens nakijken. Ik weet vrij zeker dat ik zowel bij natuur- als wiskunde vrijwel geen enkele uitkomst volledig goed heb. Toch kreeg ik een shitload aan punten door algemene formules te gebruiken. Of gewoon door de moeilijke startwaarden allemaal te vervangen door 1. Dan krijg je 1 van de 5 puntjes minder, omdat je met de verkeerde getallen begonnen bent. Toch omzeil je zo problemen die je niet op kan lossen.

De middelbare school is een lachertje. Dat zou juist veel moeilijker moeten worden. Steeds maar weer probeert men de leerling tegen zichzelf te beschermen door het ontzettend makkelijk te maken.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_61546800
Het niveau van het middelbaar onderwijs mogen ze van mij enorm omhoog gooien, het is nu echt een lachertje. Ik ken vrijwel niemand die er echt iets voor heeft moeten doen. Als je het niveau vergelijkt met bijvoorbeeld België, dan ligt het wiskunde niveau daar zo veel hoger dan hier. De Belgen op mijn studie hadden vrijwel het volledige eerstejaars wiskunde pakket al gehad.

Het feit dat HBO en universiteiten zelf al toelatingstesten afnemen zegt genoeg, eigenlijk erkennen ze een HAVO of VWO diploma niet meer. En groot gelijk hebben ze. Verder is wiskunde, Nederland en Engels gewoon de basis die iedereen hoort te beheersen. Ook een bèta hoort goed te kunnen lezen en schrijven, met alleen sommetjes oplossen ben je er doorgaans niet, er moet ook gecommuniceerd worden.

En huillies over een CE: Face it! later zal je ook op bepaalde momenten moeten presteren. Een universiteit neemt doorgaans ook maar één tentamen af van een bepaald vak en later op je werk kom je ook beslissende momenten tegen.
  donderdag 11 september 2008 @ 11:56:03 #13
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_61546929
Middelbare school is inderdaad een lachertje, heb ook zelden huiswerk hoeven maken.
Het niveau mag inderdaad aardig omhoog. Kleinere klassen is hiervoor denk ik erg belangrijk, 15 man maximaal.

Wat mij het beste lijkt persoonlijk is om mensen per vak op niveau in te delen. Mensen die dan echt interesse in een vak hebben. Bij elkaar plaatsen zodat het niveau ook flink omhoog kan.

Ander idee is per half-schooljaar werken. Zodat vakken veel intensiever gegeven kunnen worden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_61546936
Heel herkenbaar verhaal hierboven

Het is inderdaad een lachertje. Ik heb de hele tweede fase geen huiswerk gemaakt, behalve af en toe een boekverslag en dergelijke. Misschien de helft van de lessen gevolgd en voor het centraal examen had ik mijn schoolboeken even kort doorgebladerd en daarmee gewoon mijn diploma gehaald.
En ik ben niet eens zo lui. Ik verveelde me gewoon heel erg.
  donderdag 11 september 2008 @ 12:10:16 #15
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_61547267
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:56 schreef Hopsaflops het volgende:
Heel herkenbaar verhaal hierboven

Het is inderdaad een lachertje. Ik heb de hele tweede fase geen huiswerk gemaakt, behalve af en toe een boekverslag en dergelijke. Misschien de helft van de lessen gevolgd en voor het centraal examen had ik mijn schoolboeken even kort doorgebladerd en daarmee gewoon mijn diploma gehaald.
En ik ben niet eens zo lui. Ik verveelde me gewoon heel erg.
Haha het centraal examen was inderdaad al helemaal gemakkelijk. Dat boeken doorbladeren heb ik niet eens gedaan.
Gewoon naar school en daar nog vragen "hey welk examen hebben we vandaag" en toch alles makkelijk halen. Nou ja 5 voor wiskunde omdat ik maar halve examen had gemaakt omdat een 5 toch wel genoeg was
De schoolonderzoeken waren in ieder geval een stuk lastiger (zal van school tot school wel verschillen)
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 11 september 2008 @ 12:21:19 #16
3542 Gia
User under construction
pi_61547513
Wij hadden vroeger nog schoolonderzoeken. 3 per vak. En maar één kans.
Ik stond in havo 5 een 4 gemiddeld voor Frans, na de schoolonderzoeken, maar haalde voor het Centraal Schriftelijk (zoals dat toen nog heette) een 9. Hoppa, een dikke 7 op mijn eindlijst.

Nu is het zelfs zo, tenminste op de mavo, ik weet niet of dat op havo/vwo ook zo is, dat je door het jaar heen tussentijdse toetsen en periodieke toetsen hebt, waarvan je er dan ook nog eens 2 mag herkansen, die dan samen één periodiek cijfer opleveren. Hoe gemakkelijk kun je het hebben?

En boeken lezen voor je lijst? Wat is daar nog van over?

Van mij mag het niveau wel wat omhoog, inderdaad.
pi_61547595
Ja, van die kansloze scholen, die halen gemiddeld veel hoger voor de schoolonderzoeken. Dan hebben ze een buffertje voor het examen.
  donderdag 11 september 2008 @ 12:40:56 #18
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_61547992
quote:
Op donderdag 11 september 2008 12:24 schreef Toeps het volgende:
Ja, van die kansloze scholen, die halen gemiddeld veel hoger voor de schoolonderzoeken. Dan hebben ze een buffertje voor het examen.
Veel hoger voor de schoolonderzoeken zelfs
Nou dan is het niveau daar wel heel erg
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_61548109
Een kennis van me zit op het hbo en heeft voor balanslezen een Turkse docent (net klaar bij hbo accountancy) die steevast "die geld" zegt, abnormaal veel taalfouten maakt en boos wordt als er om nadere uitleg wordt gevraagd . Door de eisen te verlagen krijgen meer mensen (semi-debielen) toegang tot het hoger onderwijs. Het moet niet gekker worden .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  donderdag 11 september 2008 @ 13:07:13 #20
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_61548602
quote:
Op donderdag 11 september 2008 12:46 schreef cultheld het volgende:
Een kennis van me zit op het hbo en heeft voor balanslezen een Turkse docent (net klaar bij hbo accountancy) die steevast "die geld" zegt, abnormaal veel taalfouten maakt en boos wordt als er om nadere uitleg wordt gevraagd . Door de eisen te verlagen krijgen meer mensen (semi-debielen) toegang tot het hoger onderwijs. Het moet niet gekker worden .
Het is eigenlijk veel erger dat zo iemand dan zelfs gewoon wordt aangenomen als docent.
Je zou toch verwachten dat zo iemand nooit aan de bak zou komen
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_61549883
Zolang je in dit land best bijzonder bent wanneer je foutloos een simpel lulbriefje van 10 regels kunt schrijven, verbaast het me niet zoveel.


Mijn eindexamen was wel leuk trouwens, ik bleek vanalles te weten waarvan ik niet eens wist dat ik het wist. SO's gingen wat minder.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61550886
Ik vind dat ze beide gelijk hebben. Ja, het niveau moet omhoog, maar dan niet alleen van het CSE, maar van het hele curriculum. Als tijdens de hele schooltijd een hoog niveau wordt verlangd zullen de leerlingen meer leren; als alleen tijdens het eindexamen een hoog niveau wordt verwacht vallen er simpelweg meer onvoldoendes.
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:09 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
Moet jij zeggen, uitvinder van het woord 'ivorentoren'.
pi_61553545
Het punt van de centrale eindexamens als piekmoment kan ik volgen. Ik vind niet dat je leerlingen alleen op deze ene momentopname moet afrekenen, maar dat tentamens gedurende het schooljaar moeten meewegen. Zo krijg je een gebalanceerd beeld en nekt het een leerling niet wanneer hij één keer een wat mindere dag heeft, of wat zenuwachtig is.

Het voorstel om een voldoende op Nederlands te eisen, vind ik wél goed. Om in Nederland fatsoenlijk te kunnen functioneren, is het vereist dat je het Nederlands op een redelijke wijze beheerst. De excuses die worden aangevoerd, vind ik erg zwak. Niks mee te maken: Nederlands moet minstens een 6 zijn. Alleen voor zwaar dyslectische mensen zou je een uitzondering kunnen maken. Maar dan moet er wel een medische indicatie zijn, niet dat iedereen ineens dyslectisch is.
pi_61554420
Ja maar, zenuwen, dyslectie... Die mensen moeten straks ook in het bedrijfsleven functioneren, en als je die mensen dan ook VWO diploma's gaat uitdelen, dan is zo'n diploma niet vergelijkbaar met dat van een andere student, die wél kan schrijven, en onder tijdsdruk presteert. Dat vind ik een beetje wrang.
  donderdag 11 september 2008 @ 17:15:07 #25
181362 Paramnesia
f.k.a. Razzberry
pi_61555093
quote:
Op donderdag 11 september 2008 16:51 schreef Toeps het volgende:
Ja maar, zenuwen, dyslectie... Die mensen moeten straks ook in het bedrijfsleven functioneren, en als je die mensen dan ook VWO diploma's gaat uitdelen, dan is zo'n diploma niet vergelijkbaar met dat van een andere student, die wél kan schrijven, en onder tijdsdruk presteert. Dat vind ik een beetje wrang.
Met een WO opleiding hoef je niet per see het bedrijfsleven in. Juist niet vaak.
Op al deze posts is de no-homo clausule van toepassing.
The beaver is still fucked up, but fucked up with a yellow-black kind of feeling to it.
Omcircel koosnaam naar keuze: Razzy, Razz, Para, Kaizer Soze, Pablo.
  donderdag 11 september 2008 @ 17:19:43 #26
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61555227
ik vraag me af hoe deze schoolgeneratie zich had standgehouden in het onderwijs van de jaren 60-70...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 11 september 2008 @ 17:44:46 #27
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_61555904
quote:
Op donderdag 11 september 2008 17:19 schreef Re het volgende:
ik vraag me af hoe deze schoolgeneratie zich had standgehouden in het onderwijs van de jaren 60-70...
Niet. Maar ik denk dat de schoolgeneratie van destijds ook geen stand zou houden in het huidige onderwijs.

M.a.w.: Zinloze vergelijking.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society..
pi_61555944
HAHAHAHAHAHAHAHA.

Die examens zijn echt belachelijk simpel, het lijkt me niet dat dat enorm gaat veranderen.

Zou ook niet wenselijk zijn overigens, op de middelbare school leer je weinig nuttigs, zo snel mogelijk je diploma halen en een zinvolle opleiding gaan doen is het beste !
pi_61555981
quote:
Op donderdag 11 september 2008 17:15 schreef Paramnesia het volgende:

[..]

Met een WO opleiding hoef je niet per see het bedrijfsleven in. Juist niet vaak.
Vaak? Ik denk toch dat het merendeel gewoon in het bedrijfsleven belandt, niet iedereen gaat onderzoek doen. Enne, ook in de Medical Journal sta je nogal voor lul als je geen Engels kunt.
  donderdag 11 september 2008 @ 17:50:59 #30
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61556055
quote:
Op donderdag 11 september 2008 17:44 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]

Niet. Maar ik denk dat de schoolgeneratie van destijds ook geen stand zou houden in het huidige onderwijs.

M.a.w.: Zinloze vergelijking.
oh vertel... als we even naar hoeveelheid lesmateriaal en diepgang van de stof kijken... ben er wel benieuwd naar waarom dat een zinloze vergelijking is...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_61556107
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:09 schreef JohnDope het volgende:

Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
In dat verband heb ik mij zeer recent dood geërgerd. Ik was bij een buluitreiking (master!). Bij die uitreiking stond op de schermen bij een ieder de titel van de scriptie. Bij het merendeel zaten er in de titel taalfouten!

Met alle respect, maar als dit het huidige niveau is van onze masters, dan hou maar op. M.i. zou dit zelfs op MBO maar sporadisch voor moeten kunnen komen. Schande!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_61556177
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:17 schreef Mikkie het volgende:
Ik vind het niveau op hogescholen en universiteiten af en toe soms ook bedroevend hoor. Als je ziet welke mongolen daar kunnen komen en hun diploma nog halen...
Inderdaad, en al die VWO-ers die in de watten gelegd zijn trekken het niveau van de universiteit omlaag.
quote:
Er zijn studies genoeg waar 40 uur voor staat, maar waar de meeste studenten er hooguit 25 à 30 aan besteden. Zijn dan al die honderden studenten zo slim, of is het niveau te laag?
Het is altijd zo geweest dat een redelijke student daaraan genoeg heeft en een goeie het met nog een stuk minder kan. Dat geeft ook niks als je veel goede studenten hebt en voor de rest redelijke. Die gaan dan niet alleen flierefluiten met die tijd maar zullen ook een deel daarvan besteden aan hun intellectuele ontwikkeling. Maar niet in een cultuur van domheid en niet willen weten en snappen, en die cultuur komt door het grote aantal studenten van te laag niveau.

Er moet gewoon meer uitgeselecteerd worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_61556386
ik vind dat je maar maximaal één onvoldoende mag hebben als VWO'er en dat je overall gemiddelde boven de 6.5 moet liggen. Echt belachelijk hoe mensen soms op de uni/HBO terecht komen. De regels mogen dus nog wel wat strenger
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_61556486
quote:
Op donderdag 11 september 2008 18:02 schreef EricT het volgende:
ik vind dat je maar maximaal één onvoldoende mag hebben als VWO'er en dat je overall gemiddelde boven de 6.5 moet liggen. Echt belachelijk hoe mensen soms op de uni/HBO terecht komen. De regels mogen dus nog wel wat strenger
Wat zeggen je resultaten op het VWO over je potentiële succeskans op een vervolgopleiding?
pi_61556492
quote:
Op donderdag 11 september 2008 17:55 schreef Weltschmerz het volgende:

Er moet gewoon meer uitgeselecteerd worden.
Maar hoe doe je dat op een goede manier?

Een toelatingstest lijkt me wel wat.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61557453
quote:
Op donderdag 11 september 2008 18:07 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Maar hoe doe je dat op een goede manier?

Een toelatingstest lijkt me wel wat.
Het voordeel is dus dat als je het niveau van het eindexamen VWO omhoog gooit, je al een eerste voorselectie maakt. En niet alleen dat, de andere tentamens zullen mee moeten groeien, het is natuurlijk niet de bedoeling dat de gemiddelden van de eindexamens een stuk lager liggen. Dan heb je gewoon betere leerlingen op het VWO en zal er daar al een andere cultuur ontstaan waarin weten en begrijpen geen vies woord is. 2 vliegen in één klap dus.

Met de havo kun je ook naar het hbo, en voor de meeste scholen geldt dat die toch havo en vwo combineren, dus dan is het niet meer dan een kwestie van de klaslokalen anders inroosteren. De gymnasia zullen er nauwelijks last van hebben en hebben toch leerlingen genoeg, dus ook dat is geen probleem. Het enige punt is dat je kinderen natuurlijk geen 5 jaar VWO kunt laten doen om dan ineens hogere eisen te stellen. Je begint bij de brugklassers, en voor de latere generaties doe je het in kleine stapjes. Voor die leerlingen zou je dan nog een toelatingsexamen kunnen gebruiken om de universiteit te beschermen. Maar in principe moet een VWO diploma natuurlijk inhouden dat je WO gaat doen en dat je daar in alle opzichten geschikt voor bent.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_61558053
quote:
Op donderdag 11 september 2008 18:07 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Wat zeggen je resultaten op het VWO over je potentiële succeskans op een vervolgopleiding?
Niet veel. Het zegt echter wel iets over je inzet en dat is iets wat wel belangrijk is.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  zaterdag 13 september 2008 @ 09:58:55 #38
213248 BellieB
Vers is tijdloos
pi_61595750
quote:
Op donderdag 11 september 2008 18:07 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Wat zeggen je resultaten op het VWO over je potentiële succeskans op een vervolgopleiding?
Als je de onderzoeken van diverse hogescholen en universiteiten moet geloven: vrij veel.
pi_61595892
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 09:58 schreef BellieB het volgende:

[..]

Als je de onderzoeken van diverse hogescholen en universiteiten moet geloven: vrij veel.
Als ze het daar, zoals EricT al zei, over inzet hebben wil ik het nog wel geloven, anders niet.

Als je bijvoorbeeld iets als Antropologie gaat studeren (volgens mij gaat het ook wel voor de meeste studies op) is er niks op de middelbare school waar je iets aan gaat hebben bij die studie, op een beetje algemene ontwikkeling na dan.

De resultaten die je op de middelbare school hebt gehaald zijn dan redelijk irrelevant.
  zaterdag 13 september 2008 @ 10:24:33 #40
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_61596054
quote:
Ook het plan om voldoendes op de eindlijst te eisen voor Nederlands, Engels en wiskunde stuit bij Slagter op verzet. "Veel allochtonen zijn ontzettend goed in betavakken. Voor hen wordt het zo een stuk moeilijker om hun diploma te halen, terwijl ze wel genoeg capaciteit hebben."
Hier word ik echt zo boos van: Al ben je nog zo goed in betavakken, zonder een behoorlijke beheersing van het Nederlands en het Engels kom je er niet in het hoger onderwijs.
Die kerel weet duidelijk niet waar 'ie het over heeft .
Niet meer actief op Fok!
pi_61596373
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 10:24 schreef Viking84 het volgende:
Hier word ik echt zo boos van: Al ben je nog zo goed in betavakken, zonder een behoorlijke beheersing van het Nederlands en het Engels kom je er niet in het hoger onderwijs.
Die kerel weet duidelijk niet waar 'ie het over heeft .
Sinds wanneer gaat het bij Nederlands en Engels nog om taalbeheersing? Er zit allerlei troep omheen, gedichten, boeken, tekstverklaren (waarbij je bent overgeleverd aan de grillen van de docent, als je precies dezelfde grillen vertoont haal je een goed cijfer) en allerlei cultuurhobbies van docenten waar je een verslag over moet maken. Vooral voor gedichten en andere kunstzinnigheden heb ik echt zeer slechte cijfers gehaald, ik kan gewoon er niet mee om gaan als men in een tekst niet duidelijk omschrijft wat de bedoeling is. Beheers ik daardoor de Engelse en Nederlandse taal slecht? Nee, dat zou ik niet willen zeggen. Voor Engels heb ik echter wel een naar boven afgeronde 5 op mijn eindlijst (staan twee negens tegenover voor natuurkunde en scheikunde). Dat ik voor Nederlands nog een 7 sta komt enkel en alleen omdat ik wel gewoon goed ben in spelling en grammatica. Hé, en laten die twee onderdelen nou net belangrijk zijn voor taalbeheersing.

Meer algemeen:
Ik ben tegen een verzwaring op deze manier, vakken moeten zwaarder gemaakt worden door het opvoeren van de hoeveelheid stof en niet door het schuiven met compensatieregelingen etc etc. Bij natuurkunde en
wiskunde B zijn er de laatste jaren veel onderdelen geschrapt, begin eens met dat terugdraaien zou ik zeggen.
pi_61596522
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 10:10 schreef Chriz2k het volgende:
Als je bijvoorbeeld iets als Antropologie gaat studeren (volgens mij gaat het ook wel voor de meeste studies op) is er niks op de middelbare school waar je iets aan gaat hebben bij die studie, op een beetje algemene ontwikkeling na dan.
Dat is dus echt onzin. Ik studeer geen antropologie, maar kan makkelijk een half dozijn middelbare school vakken opnoemen die bij sociale wetenschappen goed van pas komen: wiskunde, Duits, Engels, economie, maatschappijleer en geschiedenis.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61597089
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 10:56 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat is dus echt onzin. Ik studeer geen antropologie, maar kan makkelijk een half dozijn middelbare school vakken opnoemen die bij sociale wetenschappen goed van pas komen: wiskunde, Duits, Engels, economie, maatschappijleer en geschiedenis.
Ja, maar of je nou specifiek iets leert dat op die opleiding terugkomt betwijfel ik.

Je hoort vaak genoeg dat op bijvoorbeeld economische studies de lesstof van de middelbare school er eventjes in 2 weken doorheen wordt gejaagd voor de mensen die geen economie hebben gehad (en ter opfrissing voor de anderen), zoveel stelt het dus niet voor.

De middelbare school heeft naar mijn inziens meer een grote sociale functie dan dat je er echt veel nuttigs van opsteekt.
pi_61597145
Op de middelbare school wordt het fundament gelegd waarop je later voort bouwt. Op je dertigste mag je dan wel weinig meer herinneren van economie, maar die lessen brachten je wel op een hoogte waarop je op het HBO of WO vakken kon volgen over, zeg, sociologie en geschiedenis.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61597193
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 11:39 schreef Scaurus het volgende:
Op de middelbare school wordt het fundament gelegd waarop je later voort bouwt. Op je dertigste mag je dan wel weinig meer herinneren van economie, maar die lessen brachten je wel op een hoogte waarop je op het HBO of WO vakken kon volgen over, zeg, sociologie en geschiedenis.
Economie wordt overigens wel op een totaal verkeerde manier gegeven op de middelbare school, er zou veel meer aandacht besteed moeten worden aan de wiskundige modellen en aannamen die men daar bij maakt, en geen aandacht aan allerlei sociale vraagstukken. Economie op de middelbare school is een soort veredelde maatschappijleer.
pi_61597234
quote:
Op donderdag 11 september 2008 17:19 schreef Re het volgende:
ik vraag me af hoe deze schoolgeneratie zich had standgehouden in het onderwijs van de jaren 60-70...
Prima natuurlijk. In de jaren 70 was het de tijd van demokraatsie en inspraak, op de universiteit gaf men zichzelf een voldoende voor een lulverhaal als er maar geciteerd werd uit Marx en men blijk gaf van engagement (deelname aan een willekeurige demonstratie volstond). Ook de proefschriften uit die tijd stellen geen flikker voor (in de alfahoek althans).
pi_61597259
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:11 schreef Paramnesia het volgende:
Het probleem in deze is dat iemand die uitzonderlijk goed op een gebied is (Beta-vakken bijvoorbeeld) maar slecht op een ander gebied (Alpha-vakken) nu geen enkele onvoldoende mag halen. Dit zou betekenen dat je talent verkwanseld. Mensen die wel het niveau van een vervolgopleiding aankunnen maar niet in alle gebieden even goed zijn.

Om mezelf maar als voorbeeld te nemen. Ik ben heel erg goed in exacte vakken maar slechter in bijvoorbeeld talen. Nu had ik mijn diploma gehaald zonder onvoldoendes maar het had niet veel gescheeld of ik had een 5 voor Frans gehad. Zou ik dan toendertijd niet mijn opleiding Technische Natuurkunde (en daarna Informatica) hebben mogen volgen omdat ik Frans niet haalde?

Beter zou het zijn om dat compensatie in te voeren. Had voor Natuurkunde een 9, Scheikunde 8, WIskunde 8.
Als ik dan een 5 voor Frans had, zou de redenering kunnen zijn dat ik wel talent genoeg had voor een vervolg opleiding maar niet op een vak. Inplaats voor de rest een 6 en een 5 wat een indicatie zou zijn dat ik het niveau in zijn algemeen niet zou aankunnen.
mee eens idd dis is gewoon te streng zeg dan gewoon dat er geen onvoldoendes in de profielvakken mogen zitten.

Zover ik weet mag je sowieso maar 2 of 1 onvoldoendes hebben en dan ook nog een 5.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_61597391
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 10:24 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Hier word ik echt zo boos van: Al ben je nog zo goed in betavakken, zonder een behoorlijke beheersing van het Nederlands en het Engels kom je er niet in het hoger onderwijs.
Die kerel weet duidelijk niet waar 'ie het over heeft .
Je komt er makkelijk zolang je het maar kunt lezen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_61597628
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 11:39 schreef Scaurus het volgende:
Op de middelbare school wordt het fundament gelegd waarop je later voort bouwt. Op je dertigste mag je dan wel weinig meer herinneren van economie, maar die lessen brachten je wel op een hoogte waarop je op het HBO of WO vakken kon volgen over, zeg, sociologie en geschiedenis.
Het is ook een raamwerk natuurlijk. Je hebt een bepaalde kennis en een structuur waar heel veel kennis die je later opdoet op een zinnige manier inpast. Als informatie niet in een structuur valt dan kun je er ook weinig mee. Je moet eerst de taal spreken voor je kunt onthouden wat iemand gezegd heeft. Als je niks weet kun je ook niet zoveel met nieuwe informatie op dat vlak. De basis in bijvoorbeeld economie die op de middelbare school is gelegd, geeft mij nog steeds de gelegenheid om alles wat ik daarover in de krant lees te plaatsen en te duiden.
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 11:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
Economie wordt overigens wel op een totaal verkeerde manier gegeven op de middelbare school, er zou veel meer aandacht besteed moeten worden aan de wiskundige modellen en aannamen die men daar bij maakt, en geen aandacht aan allerlei sociale vraagstukken. Economie op de middelbare school is een soort veredelde maatschappijleer.
Economie is dan ook een specialisme van de sociologie. Het lijkt mij juist belangrijk dat je op de middelbare school leert in welk kader iets hoort, ipv dat je zo met je neus op de boom wordt gezet dat je het bos niet meer ziet.

Wat dat betreft is die aandacht voor de meer creatieve taaluitingen ook helemaal niet verkeerd. Jij pleit er voor dat je taalvaardigheid in hapklare brokken krijgt aangereikt. De leraar doet het voor, en jij doet het na. Maar dan blijft dus per definitie zeer beperkt wat je in dat verband kunt leren. Dat is meer een hbo-aanpak: trucjes leren. Maar dat is dus niet wat voorbereidend wetenschappelijk onderwijs doet en moet doen. Als jij op het VWO netjes al die gedichtjes en verhaaltjes tot je neemt, dan kun je daarmee een daawerkelijk begrip van die taal opdoen, dat is niet iedereen gegeven, maar het kan wel. Dan kun je na 6 jaar nog nauwelijks een paar woorden wisselen met een native speaker, je hebt wel een basis waarop je binnen enkele weken kan worden tot iemand die die taal vloeiend spreekt en daarin ook op niveau kan praten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_61597708
Ja goed idee, laten we de eisen nog verder naar beneden bijstellen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')