Bron: Nu.nlquote:AMSTERDAM - Het wordt voor havisten en vwo'ers te moeilijk om hun diploma te halen. Dat vreest de Raad voor voortgezet onderwijs, die met staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveld (CDA) onderhandelt over de eisen aan de eindexamens.
Het stellen van strengere eisen zou het niveau van scholieren moeten opkrikken.
Het laatste voorstel van Van Bijsterveldt is volgens de VO-raad dat scholieren voor het Centraal Schriftelijk Eindexamen geen onvoldoendes mogen halen.
Zwaar
"Die ene dag van het centraal eindexamen telt dan opeens erg zwaar mee. Nu is alles nog zorgvuldig uitgesmeerd over het hele jaar. Als iemand het hele jaar goede cijfers haalt en het eindexamen verpest omdat hij een slechte dag heeft, kan hij toch nog slagen", zegt Sjoerd Slagter van de VO-Raad.
Nu zakt nog zes procent van de eindexamenkandidaten. Door de volgens hem door de staatssecretaris voorgestelde regeling zou volgens Slagter tot vijftien procent van de kandidaten zakken.
Allochtonen
Ook het plan om voldoendes op de eindlijst te eisen voor Nederlands, Engels en wiskunde stuit bij Slagter op verzet. "Veel allochtonen zijn ontzettend goed in betavakken. Voor hen wordt het zo een stuk moeilijker om hun diploma te halen, terwijl ze wel genoeg capaciteit hebben."
Het ministerie van Onderwijs ontkent overigens deze voorstellen te hebben gedaan. "Alle opties staan nog open. We zijn nog volop in onderhandeling met de betrokken partijen", zegt een woordvoerder.
Bezwaren
Slagter zegt dat hij twee keer heeft overlegd met het ministerie. "Daarbij hebben we onze bezwaren ook aangevoerd. Ik weet niet of er nog een derde overleg volgt."
De nieuwe eisen zouden op z'n vroegst vanaf 2009 moeten gelden, maar Slagter verwacht niet dat de partijen er op tijd uit zijn om de eisen dan al in te laten gaan.
Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:05 schreef MASD het volgende:
Ik heb niet eens een boek opengeslagen voor mijn CE's dus ja, een beetje meer niveau mag best. Zeker als je ziet hoeveel hoger het niveau @ hogescholen en universiteiten zijn.
Relax, ik ben net wakker. Kan gebeuren.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:09 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
Relax, ik had het niet over jou, maar over die mensen uit die TakkieTakkielanden....quote:Op donderdag 11 september 2008 11:11 schreef MASD het volgende:
[..]
Relax, ik ben net wakker. Kan gebeuren.
Ik vind het niveau op hogescholen en universiteiten af en toe soms ook bedroevend hoor. Als je ziet welke mongolen daar kunnen komen en hun diploma nog halen...quote:Op donderdag 11 september 2008 11:05 schreef MASD het volgende:
Ik heb niet eens een boek opengeslagen voor mijn CE's dus ja, een beetje meer niveau mag best. Zeker als je ziet hoeveel hoger het niveau @ hogescholen en universiteiten zijn.
Haha het centraal examen was inderdaad al helemaal gemakkelijk. Dat boeken doorbladeren heb ik niet eens gedaan.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:56 schreef Hopsaflops het volgende:
Heel herkenbaar verhaal hierboven
Het is inderdaad een lachertje. Ik heb de hele tweede fase geen huiswerk gemaakt, behalve af en toe een boekverslag en dergelijke. Misschien de helft van de lessen gevolgd en voor het centraal examen had ik mijn schoolboeken even kort doorgebladerd en daarmee gewoon mijn diploma gehaald.
En ik ben niet eens zo lui. Ik verveelde me gewoon heel erg.
Veel hoger voor de schoolonderzoeken zelfsquote:Op donderdag 11 september 2008 12:24 schreef Toeps het volgende:
Ja, van die kansloze scholen, die halen gemiddeld veel hoger voor de schoolonderzoeken. Dan hebben ze een buffertje voor het examen.
Het is eigenlijk veel erger dat zo iemand dan zelfs gewoon wordt aangenomen als docent.quote:Op donderdag 11 september 2008 12:46 schreef cultheld het volgende:
Een kennis van me zit op het hbo en heeft voor balanslezen een Turkse docent (net klaar bij hbo accountancy) die steevast "die geld" zegt, abnormaal veel taalfouten maakt en boos wordt als er om nadere uitleg wordt gevraagd . Door de eisen te verlagen krijgen meer mensen (semi-debielen) toegang tot het hoger onderwijs. Het moet niet gekker worden .
Moet jij zeggen, uitvinder van het woord 'ivorentoren'.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:09 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
Met een WO opleiding hoef je niet per see het bedrijfsleven in. Juist niet vaak.quote:Op donderdag 11 september 2008 16:51 schreef Toeps het volgende:
Ja maar, zenuwen, dyslectie... Die mensen moeten straks ook in het bedrijfsleven functioneren, en als je die mensen dan ook VWO diploma's gaat uitdelen, dan is zo'n diploma niet vergelijkbaar met dat van een andere student, die wél kan schrijven, en onder tijdsdruk presteert. Dat vind ik een beetje wrang.
Niet. Maar ik denk dat de schoolgeneratie van destijds ook geen stand zou houden in het huidige onderwijs.quote:Op donderdag 11 september 2008 17:19 schreef Re het volgende:
ik vraag me af hoe deze schoolgeneratie zich had standgehouden in het onderwijs van de jaren 60-70...
Vaak? Ik denk toch dat het merendeel gewoon in het bedrijfsleven belandt, niet iedereen gaat onderzoek doen. Enne, ook in de Medical Journal sta je nogal voor lul als je geen Engels kunt.quote:Op donderdag 11 september 2008 17:15 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Met een WO opleiding hoef je niet per see het bedrijfsleven in. Juist niet vaak.
oh vertel... als we even naar hoeveelheid lesmateriaal en diepgang van de stof kijken... ben er wel benieuwd naar waarom dat een zinloze vergelijking is...quote:Op donderdag 11 september 2008 17:44 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Niet. Maar ik denk dat de schoolgeneratie van destijds ook geen stand zou houden in het huidige onderwijs.
M.a.w.: Zinloze vergelijking.
In dat verband heb ik mij zeer recent dood geërgerd. Ik was bij een buluitreiking (master!). Bij die uitreiking stond op de schermen bij een ieder de titel van de scriptie. Bij het merendeel zaten er in de titel taalfouten!quote:Op donderdag 11 september 2008 11:09 schreef JohnDope het volgende:
Ik vind het pas schandalig dat er lieden afstuderen, die niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen.
Inderdaad, en al die VWO-ers die in de watten gelegd zijn trekken het niveau van de universiteit omlaag.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:17 schreef Mikkie het volgende:
Ik vind het niveau op hogescholen en universiteiten af en toe soms ook bedroevend hoor. Als je ziet welke mongolen daar kunnen komen en hun diploma nog halen...
Het is altijd zo geweest dat een redelijke student daaraan genoeg heeft en een goeie het met nog een stuk minder kan. Dat geeft ook niks als je veel goede studenten hebt en voor de rest redelijke. Die gaan dan niet alleen flierefluiten met die tijd maar zullen ook een deel daarvan besteden aan hun intellectuele ontwikkeling. Maar niet in een cultuur van domheid en niet willen weten en snappen, en die cultuur komt door het grote aantal studenten van te laag niveau.quote:Er zijn studies genoeg waar 40 uur voor staat, maar waar de meeste studenten er hooguit 25 à 30 aan besteden. Zijn dan al die honderden studenten zo slim, of is het niveau te laag?
Wat zeggen je resultaten op het VWO over je potentiële succeskans op een vervolgopleiding?quote:Op donderdag 11 september 2008 18:02 schreef EricT het volgende:
ik vind dat je maar maximaal één onvoldoende mag hebben als VWO'er en dat je overall gemiddelde boven de 6.5 moet liggen. Echt belachelijk hoe mensen soms op de uni/HBO terecht komen. De regels mogen dus nog wel wat strenger
Maar hoe doe je dat op een goede manier?quote:Op donderdag 11 september 2008 17:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Er moet gewoon meer uitgeselecteerd worden.
Het voordeel is dus dat als je het niveau van het eindexamen VWO omhoog gooit, je al een eerste voorselectie maakt. En niet alleen dat, de andere tentamens zullen mee moeten groeien, het is natuurlijk niet de bedoeling dat de gemiddelden van de eindexamens een stuk lager liggen. Dan heb je gewoon betere leerlingen op het VWO en zal er daar al een andere cultuur ontstaan waarin weten en begrijpen geen vies woord is. 2 vliegen in één klap dus.quote:Op donderdag 11 september 2008 18:07 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Maar hoe doe je dat op een goede manier?
Een toelatingstest lijkt me wel wat.
Niet veel. Het zegt echter wel iets over je inzet en dat is iets wat wel belangrijk is.quote:Op donderdag 11 september 2008 18:07 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Wat zeggen je resultaten op het VWO over je potentiële succeskans op een vervolgopleiding?
Als je de onderzoeken van diverse hogescholen en universiteiten moet geloven: vrij veel.quote:Op donderdag 11 september 2008 18:07 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Wat zeggen je resultaten op het VWO over je potentiële succeskans op een vervolgopleiding?
Als ze het daar, zoals EricT al zei, over inzet hebben wil ik het nog wel geloven, anders niet.quote:Op zaterdag 13 september 2008 09:58 schreef BellieB het volgende:
[..]
Als je de onderzoeken van diverse hogescholen en universiteiten moet geloven: vrij veel.
Hier word ik echt zo boos van: Al ben je nog zo goed in betavakken, zonder een behoorlijke beheersing van het Nederlands en het Engels kom je er niet in het hoger onderwijs.quote:Ook het plan om voldoendes op de eindlijst te eisen voor Nederlands, Engels en wiskunde stuit bij Slagter op verzet. "Veel allochtonen zijn ontzettend goed in betavakken. Voor hen wordt het zo een stuk moeilijker om hun diploma te halen, terwijl ze wel genoeg capaciteit hebben."
Sinds wanneer gaat het bij Nederlands en Engels nog om taalbeheersing? Er zit allerlei troep omheen, gedichten, boeken, tekstverklaren (waarbij je bent overgeleverd aan de grillen van de docent, als je precies dezelfde grillen vertoont haal je een goed cijfer) en allerlei cultuurhobbies van docenten waar je een verslag over moet maken. Vooral voor gedichten en andere kunstzinnigheden heb ik echt zeer slechte cijfers gehaald, ik kan gewoon er niet mee om gaan als men in een tekst niet duidelijk omschrijft wat de bedoeling is. Beheers ik daardoor de Engelse en Nederlandse taal slecht? Nee, dat zou ik niet willen zeggen. Voor Engels heb ik echter wel een naar boven afgeronde 5 op mijn eindlijst (staan twee negens tegenover voor natuurkunde en scheikunde). Dat ik voor Nederlands nog een 7 sta komt enkel en alleen omdat ik wel gewoon goed ben in spelling en grammatica. Hé, en laten die twee onderdelen nou net belangrijk zijn voor taalbeheersing.quote:Op zaterdag 13 september 2008 10:24 schreef Viking84 het volgende:
Hier word ik echt zo boos van: Al ben je nog zo goed in betavakken, zonder een behoorlijke beheersing van het Nederlands en het Engels kom je er niet in het hoger onderwijs.
Die kerel weet duidelijk niet waar 'ie het over heeft .
Dat is dus echt onzin. Ik studeer geen antropologie, maar kan makkelijk een half dozijn middelbare school vakken opnoemen die bij sociale wetenschappen goed van pas komen: wiskunde, Duits, Engels, economie, maatschappijleer en geschiedenis.quote:Op zaterdag 13 september 2008 10:10 schreef Chriz2k het volgende:
Als je bijvoorbeeld iets als Antropologie gaat studeren (volgens mij gaat het ook wel voor de meeste studies op) is er niks op de middelbare school waar je iets aan gaat hebben bij die studie, op een beetje algemene ontwikkeling na dan.
Ja, maar of je nou specifiek iets leert dat op die opleiding terugkomt betwijfel ik.quote:Op zaterdag 13 september 2008 10:56 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat is dus echt onzin. Ik studeer geen antropologie, maar kan makkelijk een half dozijn middelbare school vakken opnoemen die bij sociale wetenschappen goed van pas komen: wiskunde, Duits, Engels, economie, maatschappijleer en geschiedenis.
Economie wordt overigens wel op een totaal verkeerde manier gegeven op de middelbare school, er zou veel meer aandacht besteed moeten worden aan de wiskundige modellen en aannamen die men daar bij maakt, en geen aandacht aan allerlei sociale vraagstukken. Economie op de middelbare school is een soort veredelde maatschappijleer.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:39 schreef Scaurus het volgende:
Op de middelbare school wordt het fundament gelegd waarop je later voort bouwt. Op je dertigste mag je dan wel weinig meer herinneren van economie, maar die lessen brachten je wel op een hoogte waarop je op het HBO of WO vakken kon volgen over, zeg, sociologie en geschiedenis.
Prima natuurlijk. In de jaren 70 was het de tijd van demokraatsie en inspraak, op de universiteit gaf men zichzelf een voldoende voor een lulverhaal als er maar geciteerd werd uit Marx en men blijk gaf van engagement (deelname aan een willekeurige demonstratie volstond). Ook de proefschriften uit die tijd stellen geen flikker voor (in de alfahoek althans).quote:Op donderdag 11 september 2008 17:19 schreef Re het volgende:
ik vraag me af hoe deze schoolgeneratie zich had standgehouden in het onderwijs van de jaren 60-70...
mee eens idd dis is gewoon te streng zeg dan gewoon dat er geen onvoldoendes in de profielvakken mogen zitten.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:11 schreef Paramnesia het volgende:
Het probleem in deze is dat iemand die uitzonderlijk goed op een gebied is (Beta-vakken bijvoorbeeld) maar slecht op een ander gebied (Alpha-vakken) nu geen enkele onvoldoende mag halen. Dit zou betekenen dat je talent verkwanseld. Mensen die wel het niveau van een vervolgopleiding aankunnen maar niet in alle gebieden even goed zijn.
Om mezelf maar als voorbeeld te nemen. Ik ben heel erg goed in exacte vakken maar slechter in bijvoorbeeld talen. Nu had ik mijn diploma gehaald zonder onvoldoendes maar het had niet veel gescheeld of ik had een 5 voor Frans gehad. Zou ik dan toendertijd niet mijn opleiding Technische Natuurkunde (en daarna Informatica) hebben mogen volgen omdat ik Frans niet haalde?
Beter zou het zijn om dat compensatie in te voeren. Had voor Natuurkunde een 9, Scheikunde 8, WIskunde 8.
Als ik dan een 5 voor Frans had, zou de redenering kunnen zijn dat ik wel talent genoeg had voor een vervolg opleiding maar niet op een vak. Inplaats voor de rest een 6 en een 5 wat een indicatie zou zijn dat ik het niveau in zijn algemeen niet zou aankunnen.
Je komt er makkelijk zolang je het maar kunt lezen.quote:Op zaterdag 13 september 2008 10:24 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Hier word ik echt zo boos van: Al ben je nog zo goed in betavakken, zonder een behoorlijke beheersing van het Nederlands en het Engels kom je er niet in het hoger onderwijs.
Die kerel weet duidelijk niet waar 'ie het over heeft .
Het is ook een raamwerk natuurlijk. Je hebt een bepaalde kennis en een structuur waar heel veel kennis die je later opdoet op een zinnige manier inpast. Als informatie niet in een structuur valt dan kun je er ook weinig mee. Je moet eerst de taal spreken voor je kunt onthouden wat iemand gezegd heeft. Als je niks weet kun je ook niet zoveel met nieuwe informatie op dat vlak. De basis in bijvoorbeeld economie die op de middelbare school is gelegd, geeft mij nog steeds de gelegenheid om alles wat ik daarover in de krant lees te plaatsen en te duiden.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:39 schreef Scaurus het volgende:
Op de middelbare school wordt het fundament gelegd waarop je later voort bouwt. Op je dertigste mag je dan wel weinig meer herinneren van economie, maar die lessen brachten je wel op een hoogte waarop je op het HBO of WO vakken kon volgen over, zeg, sociologie en geschiedenis.
Economie is dan ook een specialisme van de sociologie. Het lijkt mij juist belangrijk dat je op de middelbare school leert in welk kader iets hoort, ipv dat je zo met je neus op de boom wordt gezet dat je het bos niet meer ziet.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
Economie wordt overigens wel op een totaal verkeerde manier gegeven op de middelbare school, er zou veel meer aandacht besteed moeten worden aan de wiskundige modellen en aannamen die men daar bij maakt, en geen aandacht aan allerlei sociale vraagstukken. Economie op de middelbare school is een soort veredelde maatschappijleer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |