abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 8 september 2008 @ 10:49:34 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_61468920


Het topic voor en door users met een Last.fm account.



Last.fm, ook wel bekend als Audioscrobbler, is een site die bijhoudt wat je luistert. D.m.v. de Last.fm plugin (voor de populairste media/music players) worden titel van het nummer en artiest/bandnaam van het liedje naar de server van Last.fm verzonden en op die manier worden in je profiel lijstjes van wat je luistert bijgehouden. Die gegevens kun je van iedereen bekijken en anderen kunnen ook bij jou in je profiel zien wat o.a. je favoriete muziek is en bijv. wat je afgelopen week allemaal hebt geluisterd.

Er zijn al heel veel mensen die Last.fm gebruiken, om de handige lijstjes, maar vooral ook om nieuwe muziek te ontdekken of andere users met dezelfde muzieksmaak. De Last.fm server rekent uit welke mensen ongeveer dezelfde smaak hebben met jou, gebaseerd op de meest beluisterde nummers. Met die informatie kan Last.fm suggesties genereren voor nieuwe artiesten die je misschien wel leuk vindt.

Maar er is meer! Last.fm is de laatste jaren steeds uitgebreid, teveel om alles hier op te noemen.
Je kunt bijvoorbeeld aangeven welke concerten of festivals je gaat bezoeken en zien welke members daar ook heengaan. Bij andere members, groups of events kun je een bericht op de shoutbox achterlaten, users toevoegen als friends, je aanmelden bij een group of er zelf eentje starten, zoals bijv. de Fok! group.
Daarnaast zijn er nog vele leuke en handige tooltjes en de Last.fm personal radio.



Last.fm personal radio is een ingebouwde radiozender in de site. Sinds de recente revamp van Audioscrobbler is Last.fm ook de 'officiële' naam van de service. Het idee achter last.fm is niet te vergelijken met normale online zenders, er is geen specifieke playlist vooraf die kan worden gestreamed. Last.fm kijkt echter naar jouw eigen muzieksmaak (zoals die is geregistreerd via je Last.fm plug-in), en past haar playlist daarop aan.

En dat niet alleen, maar je hebt ook de optie om een radiozender te horen die specifiek alleen liedjes van een bepaalde artiest en verwante artiesten speelt, of muziek toegespitst op een bepaald genre. Bovendien kun je ook nog radiostreams beluisteren die weer kijken naar de smaak van andere Last.fm gebruikers, in het geval dat je iemand tegenkomt wiens smaak je wel bevalt, of als je gewoon nieuwsgierig bent naar de artiesten die in zijn/haar profiel staan.

Als je overigens een 'subscriber' bent (zie ook hieronder voor meer info), dan heb je meer specifieke radio-mogelijkheden, waaronder eentje waarbij alleen maar muziek wordt gespeeld die jijzelf of een andere Last.fm gebruiker zelf ook een keer gespeeld hebt.

Voor meer info over de speler kun je ook even hier kijken.



Wat heb je eraan?
Als het je alleen om de statistieken gaat, dan helemaal niks. Het is misschien wel leuk om alles bij te houden. Als het niet goed uitpakt maakt het ook niet uit, er is niks te verliezen.
De last.fm speler biedt weer andere mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld op je werk zit of in het buitenland, of gewoon ergens weg van je eigen computer of muziekcollectie, heb je nu toch de mogelijkheid om naar je eigen muziek te luisteren met deze service. En verder heeft het alle andere functies van een webradio.

Waar kan ik me aanmelden?
Een account aanmaken kan hier: Sign up for Last.fm.
Je hebt er niet eens een e-mailadres voor nodig.

Ik vind het maar traag/buggy af en toe. Is dat normaal?
Er wordt continu aan de site gebouwd door de ontwikkelaars, en door goede mond-tot-mondreclame zijn er dagelijks honderden nieuwe gebruikers. Daardoor kan het wel eens voorkomen dat de site er even uitligt, of dat er door de grote drukte wel eens een server even overbelast is. Maar geen paniek, alle statistieken (mits goed getagged) worden netjes door je plug-in opgeslagen, en zo gauw de server weer een beetje draait, worden die statistieken alsnog verwerkt. Als je specifieke problemen ondervindt, kun je natuurlijk ook altijd even de forums raadplegen.

En is dit een gratis service?
Jazeker. Je kunt er overigens voor kiezen om een geheel vrijblijvende donatie te doen (het makkelijkste is via paypal), wat je extra privileges geeft, die je hier nog even rustig kunt nalezen.

En waar kan ik dan de plugins vinden?
De nieuwste Last.fm software vind je Hier.
Een overzichtje van de old-style plugins kun je hier vinden. Deze worden echter niet meer ondersteund door last.fm.

Is dit wel veilig? Geen spyware ofzo?
Ja, het is volkomen veilig. Last.fm/Audioscrobbler is open source. Hier en in Terms of Use lees je er meer over.
Voor meer info is er de FAQ, de blog met de laatste nieuwtjes en de Audioscrobbler Development Wiki.

En waar is dan die befaamde Fok! group?
Deze kun je hier vinden. Er is er ook eentje speciaal voor Fok! Trivia-spelers.

Leuke/handige/zinloze tooltjes
  • Last.fm normalised rankings - Je lijstje op basis van gemiddelde tracklengte in plaats van enkel op plays.
  • OMI musical taste meter - Hoe breed is jouw smaak?
  • Hou ook deze last.fm-groepen in de gaten: Greasemonkeys (allerlei scriptjes, Firefox verplicht) en Stats.
  • Meer extra tooltjes vind je hier.



    Deze OP vind je hier
  • En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      Moderator maandag 8 september 2008 @ 10:49:55 #2
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_61468923
    triple X
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      maandag 8 september 2008 @ 11:25:03 #3
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_61469619
    LastFM
    03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
    pi_61470261
      maandag 8 september 2008 @ 12:56:23 #5
    108371 sinterklaaskapoentje
    Wie komt er alle jaren...
    pi_61471565


    hmm minder dan de meeste mensen (die 50+ tracks als hoogste hebben.)

    Oja, mensen die de hele dag hun muziek aan laten staan en dan 1000+ tracks hebben geluisterd van hun nummer 1



    met deze ben ik wel tevreden
    :')
    pi_61472512
    Mijne van deze week.

      maandag 8 september 2008 @ 13:47:10 #7
    15967 Frollo
    You know I am a righteous man
    pi_61472674
    Top Artists for the week ending Sunday 7 September 2008
    Positie | Artiest | Plays | (Overallpositie op 8 sep)


    1 Pet Shop Boys 16 (1)
    2 Christoph Willibald Gluck 15 (178)
    3 Gustav Mahler 10 (2)
    3 The Chemical Brothers 10 (257)
    5 Doe Maar 9 (320)
    6 Gorki 8 (12)
    6 Inner Strength 8 (345)
    6 Prince 8 (20)
    6 Dead Can Dance 8 (44)
    6 Duran Duran 8 (181)
    6 Lindstrøm 8 (109)

    Unique Artists: 318
    Total Tracks: 663
    Total Plays: 670
    pi_61474253
    pi_61474361
    Tvp en wat plaatjes van de Fok! Group.




    Weekly Unique to this Group

    1 De Jeugd van Tegenwoordig
    2 Pete Philly & Perquisite
    3 Racoon
    4 Acda en De Munnik
    5 Opgezwolle
    6 Spinvis
    7 Editors
    8 Krezip
    9 Bløf
    10 Voicst
    pi_61474435
    Nog maar een keer dan
    I approve this message
    pi_61475221
    pi_61475367
    Hoi. Wat is dat eigenlijk met dat aantal posts? Dat heeft toch betrekking op forumposts? Zo ja, waarom staat er bij mij dan 13 posts terwijl ik nog nooit iets op het Last.fm forum heb gepost?
    full stops and exclamation marks
    pi_61477123
    Hmmm, niet al te handig dat ik iTunes niet meer gebruik om mijn iPod te vullen (gebruik nu Winamp). Mijn iPod wordt wel herkend, maar er wordt niets door Last.fm opgepakt qua 'laatst afgespeeld'.
    .
    pi_61477175


    Tevens tvp.
    pi_61489180
    tvp!
    Ik doe niet meer aan een signature
    pi_61518297
    tvp
    pi_61522441
    quote:
    Op maandag 8 september 2008 15:55 schreef krioro het volgende:
    Hoi. Wat is dat eigenlijk met dat aantal posts? Dat heeft toch betrekking op forumposts? Zo ja, waarom staat er bij mij dan 13 posts terwijl ik nog nooit iets op het Last.fm forum heb gepost?
    Volgens mij rekent ie daar ook posts in Group discussions enzo bij.
    pi_61522511
    PS4 online: micro_nl
      woensdag 10 september 2008 @ 17:56:01 #20
    42816 peaceman
    Peace Man! ofzo...
    pi_61528947
    Top Artists
    1 Radiohead 1,483
    2 R.E.M. 1,417
    3 Tom McRae 638
    4 Stef Bos 620
    5 Belle and Sebastian 604
    6 Zita Swoon 540
    7 The Jayhawks 500
    8 The White Stripes 466
    9 The Beatles 461
    10 Bright Eyes 456
    11 Interpol 432
    12 The Smashing Pumpkins 426
    13 The Cure 396
    14 Ane Brun 365
    15 Bob Dylan 347
    pi_61560653
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 13:18 schreef n0r het volgende:

    [..]

    Volgens mij rekent ie daar ook posts in Group discussions enzo bij.
    Eh ja, zou kunnen, maar die heb ik ook niet gemaakt.
    full stops and exclamation marks
    pi_61573660
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 17:56 schreef peaceman het volgende:

    Dikke bullshit.

    [edit] lama zie nu pas datt het 'n overall lijstje is en niet week.
    pi_61577905
    Mn iPod scrobblet niet meer, volgens mij sinds ik iTunes 8.0 heb (gisteravond dus). Wie weet wat ik daar aan kan doen?
    pi_61624847
    Top Artists for the week ending Sunday 14 September 2008
    1 Pink Floyd 22
    2 Burial 16
    3 Death 15
    4 The Verve 12
    4 Thin Lizzy 12
    4 Apparat 12
    7 Siouxsie Sioux 11
    7 Khoma 11
    9 2562 10
    9 Sepultura 10
    pi_61627727
    I approve this message
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')