abonnement Unibet Coolblue
pi_61875947
quote:
Op woensdag 24 september 2008 13:22 schreef DaFan het volgende:
Werkt prima hier.
[ afbeelding ]
Het zou ook moeten werk.... alleen hier nog niet. Ik ga even hetzelfde model maken voordat ik de fomule op de hele database loslaat. Mijn waarde (getallen , boven ondergrens) betstaat uit 12 cijfer. Dat is toch niet het probleem?

Dit heb ik nu:
=SOMPRODUCT(($A$5:$A$1914>=D5)*($A$5:$A$1914<=E5)*($B$5:$B$1914))
pi_61876040
IS het niet SOMPRODUKT? Althans volgens http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html wel Ik heb geen NL versie.

12 getallen zou verder geen probleem moeten zijn. is geen probleem, werkt hier ook!
pi_61876208
quote:
Op woensdag 24 september 2008 13:35 schreef DaFan het volgende:
IS het niet SOMPRODUKT? Althans volgens http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html wel Ik heb geen NL versie.

12 getallen zou verder geen probleem moeten zijn. is geen probleem, werkt hier ook!
Toch niet. SOMPRODUCT werkt. Ik heb jij formule ook werkend in het voorbeeld, maar in de lijst blijft die op 0 staan. Mijn getallen zijn:

22404350000 t/m 22404356999
22404357000 t/m 22404359999
etc....

Shit zeg..Zit er dichtbij. De fomule zou het moeten doen. Enig idee nog wat ik fout doe?

[ Bericht 4% gewijzigd door Checkitagain op 24-09-2008 13:52:35 ]
pi_61876565
Excel 2003 kan tot 15 digits aan, 2007 nog veel meer dus dat is het probleem niet.

Weet je zeker dat er wel getallen tussen die ranges vallen? Ik heb jouw exacte onder- en bovengrensen hier in mijn voorbeeld en het werkt prima....Anders heb ik geen idee.

Als je er echt niet uitkomt mag je me je werkboek mailen, stuur me dan even een pm met je mailadres dan stuur ik je een mail om op te replyen.
pi_61876628
quote:
Op woensdag 24 september 2008 13:35 schreef DaFan het volgende:
IS het niet SOMPRODUKT? Althans volgens http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html wel Ik heb geen NL versie.

12 getallen zou verder geen probleem moeten zijn. is geen probleem, werkt hier ook!
Hebbes !! Was appels met peren aan het vergelijken. De boven- ondergrens zijn 12 cijferige getallen. De getallen (kolom E in het voorbeeld) zijn echter 13 cijferig. Dat brengt met echter op het volgende probleem; hoe kan ik het 13 cijfer voor alle 1914 stuk verwijderen?. Het is steeds het 13 getal dat daar helemaal niet hoort te staan.
pi_61876835
Ik snap niet precies wat je wil maar maak een kolom met =RECHTS(A1,12) en plak die later over je oude kolom heen als waardes? (Copy, Plakken speciaal).
pi_61876975
quote:
Op woensdag 24 september 2008 14:10 schreef DaFan het volgende:
Ik snap niet precies wat je wil maar maak een kolom met =RECHTS(A1,12) en plak die later over je oude kolom heen als waardes? (Copy, Plakken speciaal).
Nou.. ik heb nu 1914 verschillende getallen zoals 224043501371. De laaste getal (12e positie) hoort daar helemaal niet te staan. Het moet dus worden 22404350137.
In ieder geval thx DaFan. Hier kan ik leuk dingen mee doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Checkitagain op 24-09-2008 14:26:23 ]
pi_61877164
Probeer in een lege kolom =LINKS(E1,12), kopieer de kolom, plak hem over de E-kolom heen met Plakken speciaal -> Waarden.

En ja, Sumproduct is een hele interessante functie
pi_61878861
quote:
Op woensdag 24 september 2008 14:26 schreef DaFan het volgende:
Probeer in een lege kolom =LINKS(E1,12), kopieer de kolom, plak hem over de E-kolom heen met Plakken speciaal -> Waarden.

En ja, Sumproduct is een hele interessante functie
Helemaal gelukt. Thx. die somproduct formule moet ik toch eens een keer uitzoeken, snap er niets van maar hij werkt klaarblijkelijk
pi_61879007
quote:
Op woensdag 24 september 2008 00:06 schreef DaFan het volgende:

Tweede vraag:
Maak van <21 en 22> (foutje in je plaatje btw), eens 1 en 22, zonder de tekens. Probeer dan:
[ code verwijderd ]

Je kan niet de tekens erbij gebruiken. Wat je wel kan doen is een rij aanmaken met 1 en 22 erin, die verbergen, en in de rij erboven bv '21 en jonger' en '22 en ouder' schrijven zodat het lijkt alsof er gewoon de tekst staat, maar Excel werkt dan met de 1 en 22.
Hij doet het! Alleen ik begrijp de formule niet en wat die doet.
pi_61879348
quote:
Op woensdag 24 september 2008 15:49 schreef VoreG het volgende:

[..]

Hij doet het! Alleen ik begrijp de formule niet en wat die doet.
Zet MATCH eens in een losse cell en kijk wat de uitkomst is, lees dan de Help-file erbij. Idem voor HLOOKUP (het gaat hier vooral om de laatste 0 in de formule, erg belangrijk!) en kijk of je er zelf uit komt.

En geen probleem natuurlijk, blij dat ik hier van dienst kan zijn.
pi_61879911
quote:
Op woensdag 24 september 2008 16:00 schreef DaFan het volgende:

[..]

Zet MATCH eens in een losse cell en kijk wat de uitkomst is, lees dan de Help-file erbij. Idem voor HLOOKUP (het gaat hier vooral om de laatste 0 in de formule, erg belangrijk!) en kijk of je er zelf uit komt.

En geen probleem natuurlijk, blij dat ik hier van dienst kan zijn.
Ik snap het nog niet helemaal, ook niet met de example van Excel erbij.
pi_61893147
quote:
Op woensdag 24 september 2008 16:23 schreef VoreG het volgende:

[..]

Ik snap het nog niet helemaal, ook niet met de example van Excel erbij.
Ok.

=HLOOKUP(B7;B1:C4;MATCH(B8;A2:A4;0)+1;1)

Ik neem aan dat je VLOOKUP/HLOOKUP kent, dat is wel een van de basisfuncties van Excel die iedereen zou moeten kennen. Kort gezegd, hij neemt B7, en kijkt in B1:C1 waar deze te vinden (alleen de eerste rij van het tweede argument dus). In het derde argument vertel je HLOOKUP welke waarde hij moet terugkoppelen (uit welke rij). Als er bv '1' in B7 staat, en in B1, en het derde argument geef je '3', dan krijg je de waarde uit B3 (3e rij uit B1:C4, in de kolom onder B1).

Omdat we in dit geval niet precies weten welke waarde we terug willen, dat ligt immers aan de locatie in B8, gebruiken we MATCH. Match doet niks anders dan deze string opzoeken in A2:A4, en terugkoppelen in welke rij hij de waarde gevonden in heeft, waarbij A2 rij nummer 1 is. Omdat we vanaf Excel rij 1 willen tellen, tellen we er 1 bij op (maw als iets in rij 1 van A2:A4 staat, staat het in rij 2 van B1:C4). Let hier op dat we ook MATCH(B8,A1:A4,0) zouden kunnen gebruiken, zonder +1.

Tenslotte de laatste 0. HLOOKUP heeft de mogelijkheid om, als een exacte waarde niet gevonden wordt, de dichtstbijzijndste waarde te vinden die LAGER is dan de gezochte waarde. Dit bereik je door de 0 neer te zetten (met een 1 zoekt hij exacte waarden). Dus als je 15 zoekt pakt hij 1, als je 39 zoekt pakt hij 22.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is
pi_61896085
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 08:24 schreef DaFan het volgende:

[..]

VBA code bedoel je?
Het gaat inderdaad om VBA code, namelijk deze:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Private Sub Wegschrijven_data1()
         Dim CopyRange As Range, NextCell As Range
        Set CopyRange = Sheet2.Range("A4,B4,C4,S4,T4,U4,V4")
        Set NextCell = Sheet3.Cells(Cells.Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1, 0)
    CopyRange.Copy
    NextCell.PasteSpecial
    Application.CutCopyMode = False
           Sheets("Certificate_Database").Select
        Range("S4:V4").Select
        Application.CutCopyMode = False
        Selection.ClearContents
        Datum = Worksheets("Certificate_Database").Range("N4").Value
        Worksheets("Certificate_Database").Range("N4").Value = Datum + 730
End Sub


Waarvan dus alle ranges moeten veranderen naargelang de 'naam' veranderd... dus DaFan zijn alle ranges op rij 1, BierKoning op rij 2 enz enz...
pi_61896473
Select Case statement aan het begin van je code om de ranges toe te wijzen adhv de naam? (in principe een boel IFs maar dan overzichtelijker).
pi_61896502
Hm, daar zal ik eens op zoeken
pi_61897396
Hm, volgens mij is het toch niet helemaal wat ik bedoel.

In principe zou het moeten werken met een uitgebreide VLOOKUP. Dus ik selecteer de naam, VLOOKUP met meerdere cellen die zoekt de juiste cellen bij die naam, en de VBAcode leest en kopieert de naam uit die cellen in zijn eigen code.

Lijkt me alleen wat omslachtig...
  donderdag 25 september 2008 @ 20:22:31 #118
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_61913716
waarom kan ik bij cel b3 geen letter C als naam aangeven in het naamvak?
er staat nb geen waarde in het vakje zelf en er is nog geen andere cel met de naam.
pi_61921997
quote:
Op donderdag 25 september 2008 20:22 schreef luciferist het volgende:
waarom kan ik bij cel b3 geen letter C als naam aangeven in het naamvak?
er staat nb geen waarde in het vakje zelf en er is nog geen andere cel met de naam.
[ afbeelding ]
Uit de help:
"You cannot use the letters "C", "c", "R", or "r" as a defined name, because both of these letters are used as a shorthand for selecting a row or column for the currently selected cell when you enter them in a Name or Go To text box."


BierKoning: Ik snap echt niet wat je nou wil. Eerst begin je over VLOOKUP, dan over VBA code Kan je een voorbeeld geven van hoe het zou moeten werken?
pi_61924489
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 01:08 schreef DaFan het volgende:

[..]
BierKoning: Ik snap echt niet wat je nou wil. Eerst begin je over VLOOKUP, dan over VBA code Kan je een voorbeeld geven van hoe het zou moeten werken?
Op dit moment heb ik 180 rijen aan data (dit loopt sowieso erg op). Deze data omvat kolom A tm AA. In deze data staat informatie die ik elk jaar wil verlengen, dit doe ik door middel van de VBA command button in een post eerder van mij. Deze komt in principe op dit neer: tel 30 dagen bij Bx op, en kopieer Cx - Ex naar sheet 2.

Omdat elke regel uniek is, en ik niet alle informatie tegelijk wil verlengen, heb ik nu 180 commandbuttons die in wezen allemaal gelijk zijn, behalve de rij waarin ze staan. De button in AA3, telt dus x dagen bij B3 op, en x jaar bij C3.

Nu heb ik al eerder gehoord, en merk ik zelf, dat 180+ buttons erg veel is, en ik ben dus op zoek om dit simpeler te maken.


Een erg versimpeld model van mn worksheet is dit:
A1 = Mr Excel
B1 = 16/09/2008
C1 = 15/08/2007
D1 = 2
E1 = 3

A2 = Mrs Excel
B2 = 16/08/2008
C2 = 15/07/2007
D2 = 20
E2 = 30

Hierbij heb ik een commandbutton die 30 dagen optelt bij B1 en B2, en een jaar bij C1 en C2. Met een unieke naam A1 en A2.

Nu had ik zelf als hersenspinsel dat ik wellicht een dropdownmenu kan maken met alle unieke namen (alleen een probleem als er straks 100 bij komen misschien ), en dat ik dan aan die unieke naam de de vba code hang met de juiste code. In principe kan dit met VLOOKUP, deze kan bv zeggen "naam = Mr Excel" en zet dan in AA1, AB1, AC1 de juiste rijen die daar bij horen. Dan kan ik de VBA command button gewoon de informatie uit die cellen laten aflezen, en laten veranderen.

Alleen is dit waarschijnlijk ook niet de meest mooie oplossing
pi_61924666
Waarom maak je niet een knop, die een Userform aanroept. Op het Userform plaats je dan een Combobox die je voedt met alle namen uit kolom A (LastRow zoeken, Loopen For i = 1to LastRow en dan Additem halen uit Range("A" & i).Value ).

Userform kan je simpel zelf maken Je huidige code komt dan in het Event van het OK klikken op je Userform, waarbij je de regel kan zoeken adhv de naam uit de combobox.

Hoop dat dit duidelijk is


Of je maakt een variabele namerange (moet je even op Googlen) van je hele kolom A, die je in een Data Validation List propt. Je hebt dan maar 1 knop nodig die de naam uit die cel haalt. Desnoods maak je nog een extra cel die direct het rijnummer erbij zoekt en haal je die daaruit, hoef je dat ook niet te programmeren.
  Moderator vrijdag 26 september 2008 @ 12:18:46 #122
9859 crew  Karina
Woman
pi_61928504
Ik heb het volgende probleem:
Twee excelsheets met een verschillend aantal kolommen, in beide sheets staat 1 kolom met een bepaalde waarde, formaat van deze waarde is in beide sheets hetzelfde (alfa numeriek, bijvoorbeeld A1234). De excelsheets zijn totaal verschillend, het enige gemeenschappelijke is de kolom met de bepaalde waarde.

De kolommen met de bepaalde waarde moeten met elkaar vergeleken worden, als de waarde in sheet2 niet voorkomt in sheet1, wil ik deze kunnen herkennen (dit kan denk ik bijvoorbeeld met voorwaardelijke opmaak).

Maar hoe kan ik de kolommen met elkaar vergelijken?

Het klinkt een beetje ingewikkeld misschien, maar de kolommen zien er bijvoorbeeld zo uit:
Sheet1 Sheet2
A09090 B98878 (komt voor in sheet1, hoeft dus niet gemarkeerd te worden)
B98878 A12345 (komt niet voor in sheet1, moet dus gemarkeerd worden)
C98798 C98753 (komt niet voor in sheet1, moet dus ook gemarkeerd worden)

Excel2003, Engelse versie.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_61929290
Ga naar B1, Conditionnal formatting en gebruik deze formule:
1=IF(ISERROR(MATCH(B1,$A$1:$A$3,0)),1,0)


(A1:A3 is je eerste kolom, B1:B3 is je 2e kolom, kan je zelf wel aanpassen neem ik aan). De dollartekens zijn wel belangrijk. Kies zelf maar welke opmaak je dan wilt. :)
Kopieer nu B1 en kies je gehele kolom, Rechtermuisknop -> Plakken speciaal -> Formats.

Succes. :s)
  Moderator vrijdag 26 september 2008 @ 12:54:09 #124
9859 crew  Karina
Woman
pi_61929417
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef DaFan het volgende:
Ga naar B1, Conditionnal formatting en gebruik deze formule:
[ code verwijderd ]

(A1:A3 is je eerste kolom, B1:B3 is je 2e kolom, kan je zelf wel aanpassen neem ik aan). De dollartekens zijn wel belangrijk. Kies zelf maar welke opmaak je dan wilt.
Kopieer nu B1 en kies je gehele kolom, Rechtermuisknop -> Plakken speciaal -> Formats.

Succes.
Maandag ben ik weer op mijn werk, dan ga ik het meteen uitproberen, bedankt.

Nog een oplossing van mijzelf voor dit:
quote:
Op woensdag 17 september 2008 15:52 schreef Stansfield het volgende:
Nog een kleine vraag. Ik heb een hele lijst met postcodes. Nu wil ik graag weten hoeveel er per postcode zijn. Dus hoevaak komt in die lijst de postcode 1111 voro en hoevaak de postcode 1112 en zo verder.

Hoe zou dat handig kunnen anders dan een filter en dan per postcode filteren en dan tellen hoeveel er zijn.
Ik zou dit met subtotals doen (te vinden onder "data"). Opletten dat je niet kiest voor "sum" maar voor "count".

Dus:
At each change in [naam kolom]
Use function "count"
Add subtotal to [naam kolom waar jet het wilt zetten]
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_61929584
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 12:54 schreef Karina het volgende:

[..]

Maandag ben ik weer op mijn werk, dan ga ik het meteen uitproberen, bedankt.
Geen probleem, eindelijk eens iemand met een Engelse versie
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')