abonnement Unibet Coolblue
pi_61294921
Weet iemand hoe het zit met het verkopen van een tv-programma aan een tv-zender? Ik wil een productiebedrijf opzetten en het tv-programma in eigen beheer produceren en vervolgens aan een (lokale) tv-zender verkopen. Hoe gaat dat precies in zijn gang? En wat zijn de verschillen bij de publieke en commerciele omroep m.b.t. de aankoop van tv-programma's?
pi_61295077
volgens mij kopen ze een concept van je en dan maken ze het of zelf, of samen met jou
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_61295106
Er komen duizenden programma ideeën per jaar binnen bij productuebedrijven en er word er per 2 jaar 1 uitgevoerd heb ik ergens gelezen.
  Redactie Frontpage maandag 1 september 2008 @ 16:29:36 #4
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61295134
Pilot maken, kan gewoon zonder leader en met 1 camera, synopsis maken en aanbieden
pi_61295168
Jij denkt even snel een productiebedrijf op te gaan zetten, een format om te zetten in een productie, en het vervolgens te gaan verkopen? Succes...
pi_61295184
Ik heb het niet over het verkopen van een format maar over het verkopen van een tv-programma. De keten is als volgt:

Bedenker format > Productiebedrijf (bijv. Eyeworks) > Tv-zender (bijv. RTL)

Het gaat mij om de laatste schakel.
pi_61295237
En ook al krijg je jouw format verkocht, wat al erg lastig zal gaan worden, dan zal het produceren in eigen beheer het echt niet gaan worden.
Maar vertel eens iets over het programma, globaal?
En een pilot is idd noodzakelijk, en zo ook een productieboek, en een productiebijbel.
pi_61295292
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:30 schreef kees098 het volgende:
Ik heb het niet over het verkopen van een format maar over het verkopen van een tv-programma. De keten is als volgt:

Bedenker format > Productiebedrijf (bijv. Eyeworks) > Tv-zender (bijv. RTL)

Het gaat mij om de laatste schakel.
Dat is iets anders dan wat in de op staat, maar goed.
En blijkbaar weet je niet wat een format is?
pi_61295347
Ik wil eigenlijk niet teveel ingaan op het format, omdat de topics met vragen hoe je een format verkoopt als paddestoelen uit de grond schieten. Professionele apparatuur is aanwezig eveneens de kennis voor de opname, het maken van de draaiboeken enz. Het gaat mij om de financiele kant, hoe dat in zijn gang gaat bij de commerciele en publieke omroep.
pi_61295349
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:30 schreef kees098 het volgende:
Ik heb het niet over het verkopen van een format maar over het verkopen van een tv-programma. De keten is als volgt:

Bedenker format > Productiebedrijf (bijv. Eyeworks) > Tv-zender (bijv. RTL)

Het gaat mij om de laatste schakel.
Wat wil je daar over weten, vertel Ik heb vast wel wat antwoorden.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_61295416
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:35 schreef Ripley het volgende:

[..]

Wat wil je daar over weten, vertel Ik heb vast wel wat antwoorden.
Wat ik graag wil weten is op welke wijze een programma verkocht wordt. Ik neem aan dat een tv-zender eerst zal kijken of het format binnen hun programmering past. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de financiele kant. Betaalt de tv-zender een bepaald bedrag per uitzending? Of word er een bedrag per kijker betaald? En aan welke specifieke regels is de publieke omroep (i.t.t. de commerciele omroep) gebonden bij de aankoop van tv-programma's?
  maandag 1 september 2008 @ 16:41:02 #12
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_61295498
Volgens mij kopen ze de rechten van het format van je over. Als ze al geďnteresseerd zouden zijn, uiteraard.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_61295537
Ze kopen vaak inderdaad jouw idee over, dus je staat je rechten af. Misschien krijg je meer als er meerdere seizoenen of spin offs van worden gemaakt of iets dergelijks, maar je krijgt sowieso niet een bepaald bedrag per uitzending of per kijker.
pi_61295647
Volgens mij blijven de rechten van het format bij het productiebedrijf? Correct me if I'm wrong! Het format van Big Brother wordt toch ook niet verkocht aan bijv. SBS of RTL? Het programma wordt immers op meerdere tv-zenders uitgezonden.

Wat krijg je dan als je geen bepaald bedrag per uitzending of kijker krijgt? Ik neem aan dat de tv-zender gewoon per uitzending een X bedrag betaalt? Of moet je zelf zendtijd bij een tv-zender inkopen en zelf de commercials regelen?
pi_61295804
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:38 schreef kees098 het volgende:

[..]

Wat ik graag wil weten is op welke wijze een programma verkocht wordt. Ik neem aan dat een tv-zender eerst zal kijken of het format binnen hun programmering past. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de financiele kant. Betaalt de tv-zender een bepaald bedrag per uitzending? Of word er een bedrag per kijker betaald? En aan welke specifieke regels is de publieke omroep (i.t.t. de commerciele omroep) gebonden bij de aankoop van tv-programma's?
De meeste leken die een programma bedenken, hebben een leuk idee maar geen kant-en-klaar televiseformat. Dus ga je dan als een producent iets ziet in jouw idee rond te tafel zitten om van een idee een goed format te maken. je komt dan samen tot het uiteindelijke voorstel waarbij je de rechten deelt voor het bedenken van het format.

Vervolgens gaat de producent naar zenders om het format te verkopen. Indien zij het kunnen verkopen krijg jij een bepaald percentage op het totale budget (het productiehuis krijgt een format fee en jij krijgt daar dan weer een deel van). In nederland word je daar niet heel snel rijk van. Wat wel prettig is, is verkoop van het format in het buitenland - daar krijg je dan ook een bedrag voor. Hoe hoog dat bedrag is is heel erg afhankelijk van de kosten die er met het programma en de verkoop etc.

Toch gebeurt dit niet heel vaak. Veel ideeen die voor een leek heel origineel lijken zoemen al veel langer in de rondte en liggen vaak al bij producenten op de plank in een andere versie. Of een idee klinkt leuk maar is bijna niet uit te voeren qua budget. Maar heel af en toe komt er wel eens iets briljants uit.

Nog meer vragen?
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_61295850
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:46 schreef kees098 het volgende:
Volgens mij blijven de rechten van het format bij het productiebedrijf? Correct me if I'm wrong! Het format van Big Brother wordt toch ook niet verkocht aan bijv. SBS of RTL? Het programma wordt immers op meerdere tv-zenders uitgezonden.
Dat kan inderdaad ook, dan verkoop je een licensie aan een zender/omroep. Die licensie kan je vervolgens aan meerdere landen bv verkopen.
quote:
Wat krijg je dan als je geen bepaald bedrag per uitzending of kijker krijgt? Ik neem aan dat de tv-zender gewoon per uitzending een X bedrag betaalt? Of moet je zelf zendtijd bij een tv-zender inkopen en zelf de commercials regelen?
Dan krijg je dus een bedrag voor de licensie. Dus niet per kijker. En zendtijd kopen kan sowieso niet, de zender wil nog altijd graag zélf bepalen wat er op hun zender te zien is Commercials regelen doen ze ook allemaal zelf, dat is geen taak van een productiebedrijf.
pi_61295852
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:46 schreef kees098 het volgende:
Volgens mij blijven de rechten van het format bij het productiebedrijf? Correct me if I'm wrong! Het format van Big Brother wordt toch ook niet verkocht aan bijv. SBS of RTL? Het programma wordt immers op meerdere tv-zenders uitgezonden.

Wat krijg je dan als je geen bepaald bedrag per uitzending of kijker krijgt? Ik neem aan dat de tv-zender gewoon per uitzending een X bedrag betaalt? Of moet je zelf zendtijd bij een tv-zender inkopen en zelf de commercials regelen?
Nee, zenders zeggen nu vaak "wij geven het format een kans en nemen daarmee een groot (financieel) risico, dus daarmee worden wij ook voor een deel (of geheel) eigenaar van de rechten." Publieke en commercielen zijn daar vrij gelijk in.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_61295917
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:52 schreef Ripley het volgende:

[..]

De meeste leken die een programma bedenken, hebben een leuk idee maar geen kant-en-klaar televiseformat. Dus ga je dan als een producent iets ziet in jouw idee rond te tafel zitten om van een idee een goed format te maken. je komt dan samen tot het uiteindelijke voorstel waarbij je de rechten deelt voor het bedenken van het format.

Maar ts heeft het dus juist over zélf het productiebedrijf zijn, dus dat hij, met zijn idee, direct naar de zender gaat..
En dat lijkt me niet 1,2,3 mogelijk
pi_61295988
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:57 schreef lienelien het volgende:

[..]

Maar ts heeft het dus juist over zélf het productiebedrijf zijn, dus dat hij, met zijn idee, direct naar de zender gaat..
En dat lijkt me niet 1,2,3 mogelijk
Het 1-2-3 uit de grond stampen van een productiebedrijf is niet makkelijk, zeker als je nog niet de juiste contacten hebt. Bovendien is het ook best lastig om dan bij een zender binnen te komen als mensen je totaal niet kennen. Je kunt het proberen, maar ik ben wel benieuwd of TS enige televisiekennis heeft eigenlijk.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  Redactie Frontpage maandag 1 september 2008 @ 17:02:09 #20
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61296052
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:57 schreef lienelien het volgende:

[..]

Maar ts heeft het dus juist over zélf het productiebedrijf zijn, dus dat hij, met zijn idee, direct naar de zender gaat..
En dat lijkt me niet 1,2,3 mogelijk
Tuurlijk wel, zo gebeurt t altijd als een prodmaatschappij zelf een format bedenkt. Alleen snap ik de TS niet, hij heeft geen format maar een tv programma. Het een kan toch niet zonder t ander?
pi_61296105
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:59 schreef Ripley het volgende:

Je kunt het proberen, maar ik ben wel benieuwd of TS enige televisiekennis heeft eigenlijk.
inderdaad, ik ook
quote:
Op maandag 1 september 2008 17:02 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, zo gebeurt t altijd als een prodmaatschappij zelf een format bedenkt.
Ja, maar je begint niet 'even zomaar' een productiebedrijf, dat bedoel ik.
quote:
Alleen snap ik de TS niet, hij heeft geen format maar een tv programma. Het een kan toch niet zonder t ander?
Nee, daarom merkte ik net al op dat ts misschien niet echt weet wat een format is..
pi_61296247
Dank, met deze antwoorden kan ik iets :-)

Dus als ik het goed begrijp gaat het productiebedrijf met het format naar een tv-zender en zodra deze geinteresseerd zijn en het financieel allemaal rond is, produceert het productiebedrijf het tv-programma? De vergoeding van de tv-zender aan het productiebedrijf bestaat uit productiekosten + X bedrag voor het gebruik van het format. Hoe zit het met de winst die de bedenker van het format en het productiebedrijf krijgen? Ik neem aan dat de publieke omroep aan meer regels is verbonden?
pi_61296329
quote:
Je kunt het proberen, maar ik ben wel benieuwd of TS enige televisiekennis heeft eigenlijk.
Qua techniek wel, qua verkoop van het tv-programma niet geheel, vandaar de vraag hoe de aankoop van tv-programma's door een tv-zender in z'n gang gaat.
quote:
Tuurlijk wel, zo gebeurt t altijd als een prodmaatschappij zelf een format bedenkt. Alleen snap ik de TS niet, hij heeft geen format maar een tv programma. Het een kan toch niet zonder t ander?
Je kan toch ook een format intern ontwikkelen/bedenken en dan een tv-programma produceren?
pi_61296410
SunChaser en Ripley en andere mensen die er verstand van hebben .

ff tussendoor hoor..

Ik hoor vaak dat het heel lastig is om in de televisiewereld werk te vinden op HBO/WO niveau als je in deze branche weinig ervaring hebt. Je moet het wereldje 'kennen' en anders gewoon onderaan beginnen, zoals in de redactie van een programma. En hoe zit het met doorgroeimogelijkheden? Wil graag wat ervaringen horen .
  maandag 1 september 2008 @ 17:18:40 #25
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_61296476
Studiegenoot van me begon als stagiaire bij de Vijf Uur Show en is nu programmaleider bij een groot tv station. Dus doorgroeimogelijkheden zijn er zeker.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')