abonnement Unibet Coolblue
pi_61219483
Hier verder over Marokko!


Een paar foto's uit het vorige topic van Sturky100:

Agdz


Tafraoute


Marrakech


Essaouira

Vorige topic: Marokko
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
pi_61219589
Laatste posts:
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 16:45 schreef Katinkat het volgende:
Wij zoeken voor de eerste nacht(en) een guesthouse of hotel in Marrakech; iemand tipos. Waar moeten we wel heen, waar niet.
We gaan trouwens eind oktober voor een weekje.
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 13:21 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:

[..]

Ik zat in Equity Point hostel voor 15 euro per nacht, en dat was erg goed, maar het is geen hotel natuurlijk.

Verder ja, Marokko... ik ben nu bijna een week terug en moet er nog steeds van bijkomen. Ik zou het vrouwen niet aanraden om er zonder man heen te gaan (ik was samen met een vriendin). Ondanks de taal te spreken, de cultuur te kennen en netjes gekleed te gaan (rokken tot de enkels en geen blote schouders) hebben we toch aardig wat nare ervaringen gehad met mannen, zelfs in steden als Marrakech en Casablanca (met als dieptepunt op de laatste dag op straat geschopt te worden omdat ik een jongen weigerde te zoenen).

Verder is het land echt schitterend, met name Marrakech vond ik heerlijk met alle drukte van Jamaa el Fna en de souks. Fes vond ik een klein beetje tegenvallen, maar daar zijn we ook te kort geweest om veel van te zien. Casablanca kan gerust overgeslagen worden, maar Essaouira is een aanrader voor een paar dagen, het is er lekker rustig. Langer moet je niet blijven: echt veel is er niet te doen en op het strand liggen is bijna niet te doen door de harde wind. Ik was in ieder geval blij weer terug in Marrakech te zijn op het eind .
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
pi_61219633
Ik wil er nog wel eens heen. Voor een stedentrip of een rondreis.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:37:22 #4
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_61219701
Wil er graag nog eens heen
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:57:09 #5
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_61230508
Mooie foto's in de OP.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  zondag 31 augustus 2008 @ 11:48:22 #6
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_61261771
Volgend jaar, hopelijk.
pi_61277176
Afgelopen zomer was ik 4 weken naar Marokko geweest met de auto
Marokko is zeer ontwikkelend land op dit moment,

gigantische bouwprojecten in Tanger , Tetouan en het gehele noordkust van Marokko
Casablanca en Rabat en Marrakech en Agadir ben ik ook geweest

en zelf met mijn OPEL Astra ben ik door de ATLAS gebergte gegaan

binnenkort de foto's
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  zondag 7 september 2008 @ 15:32:18 #8
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_61449131
Hoe is het momenteel in Marokko, als Nederlander? Merk je nog iets van het hele Wilders gebeuren?
Na een aantal verre reizen willen we volgend jaar wat dichterbij huis en ik wil al een poos naar Marokko. Het lijkt me prachtig en de mensen lijken me mooi.

Als je naar een kustplaats (Agadir ofzo) gaat, zijn er dan ook nog voldoende mogelijkheden om in contact te komen met de echte lokale bevolking? Wij willen op onze vakanties zoveel mogelijk praten met mensen van andere culturen e.d.

En hoe staat het momenteel met de prijzen van levensonderhoud aldaar?
L'Enfer, c'est les autres.
pi_61615587
Misschien een hele rare vraag, maar kan je daar geld pinnen met je europas?
Of kan het enkel met een creditcard?
Anders zal ik genoeg euro;s mee moeten nemen en op t vliegveld van Cassablanca wisselen
Ik ga samen met een maat van me in oktober 8 dagen naar Marokko
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_61618675
tvp, binnenkort 5 dagen Casablanca + wat restdagen in de omgeving van Casablanca
  zondag 14 september 2008 @ 14:04:56 #11
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_61619514
quote:
Op zondag 7 september 2008 15:32 schreef Maria2.0 het volgende:
Hoe is het momenteel in Marokko, als Nederlander? Merk je nog iets van het hele Wilders gebeuren?
Na een aantal verre reizen willen we volgend jaar wat dichterbij huis en ik wil al een poos naar Marokko. Het lijkt me prachtig en de mensen lijken me mooi.

Als je naar een kustplaats (Agadir ofzo) gaat, zijn er dan ook nog voldoende mogelijkheden om in contact te komen met de echte lokale bevolking? Wij willen op onze vakanties zoveel mogelijk praten met mensen van andere culturen e.d.

En hoe staat het momenteel met de prijzen van levensonderhoud aldaar?
Mijn ervaring is dat het echt ontzettend goedkoop is: voor 5 euro heb je echt een goede maaltijd. Agadir heb ik dan weer geen ervaring mee, maar lijkt me dat dat niet veel zal verschillen.
quote:
Op zondag 14 september 2008 09:30 schreef klotezooi het volgende:
Misschien een hele rare vraag, maar kan je daar geld pinnen met je europas?
Of kan het enkel met een creditcard?
Anders zal ik genoeg euro;s mee moeten nemen en op t vliegveld van Cassablanca wisselen
Ik ga samen met een maat van me in oktober 8 dagen naar Marokko
Er zijn overal pinautomaten. Wij hebben nog wel een paar keer last gehad van storingen, dus het is wel handig om wat extra cash geld op zak te hebben, maar over het algemeen is het geen probleem!
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
pi_61621611
Weet je wat goede restaurants voor ons in:

Rabat, Fes,Meknes en eventueel Marrakech?

In Marrakech willen we gewoon bij de eetstalletjes s;avonds op de markt eten, misschien weet je een goede tip?
Hoeveel geld zou je adviseren voor 8 dagen, waarvan we er echt 6 in Marokko zijn?
Alvast hartelijk dank voor je moeite
Only the dead have seen the end of the war - Plato
  zondag 14 september 2008 @ 19:31:36 #13
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_61627054
In Rabat en Meknes ben ik niet geweest, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar in Fes en Marrakech kom je vanzelf wel wat restaurantjes tegen. In Marrakech kun je inderdaad ook op het plein eten, maar ze hebben ook erg leuke restaurantjes die aan dat plein zitten (en ook zeker niet heel veel duurder dan het plein!).
Wij hebben wel erg opgelet met het eten, dus alleen vegetarisch, geen ijsklontjes, geen koude groenten... maar toch ben ik ziek geworden, terwijl we anderen spraken die gewoon alles aten en nergens last van hadden. Toch zou ik je niet aanraden om bij van die shoarma-tentjes in de souks te gaan eten waar het vlees de hele dag buiten gehangen heeft .

Qua geld vind ik het moeilijk inschatten... je moet rekenen op flessen water, ander drinken, ontbijt (aanrader in Marrakech: Des Princes, zit vlakbij het plein), lunch, eten in de namiddag en vaak eet je om een uur of 11 's avonds ook nog iets. Wij zaten toch al gauw op zo'n 10-15 euro per dag (maar ik denk dat het wel veel goedkoper zou kunnen als je wil). Het ligt er ook een beetje aan of je veel souvenirs koopt, de goede restaurantjes vindt enzo. Als je nog vragen hebt, laat maar weten .
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
pi_61629015
Oh dat valt reuze mee dan haha
Ik dacht ongeveer aan een budget van ongeveer 50 euro per dag
Ontbijt hebben we in t hotel (weet niet wat je daar kan verwachten) en de rest bepalen we zelf
Het zal idd veel op gevoel af gaan zijn en uit de Trotter hebben we ook wat adressen die we kunnen bezoeken
Ik/we willen proberen zoveel mogelijk authentiek marokkaans te eten, dus veel taijene en couscous
Maar ook pasteitjes met duif etc wil ik wel proberen
Kan je er makkelijk aan bier komen in restaurants of wordt dat moeilijk?
Bedankt weer tot zover
Cheers
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_61672310
quote:
Op zondag 14 september 2008 20:39 schreef klotezooi het volgende:
Oh dat valt reuze mee dan haha
Ik dacht ongeveer aan een budget van ongeveer 50 euro per dag
Ontbijt hebben we in t hotel (weet niet wat je daar kan verwachten) en de rest bepalen we zelf
Het zal idd veel op gevoel af gaan zijn en uit de Trotter hebben we ook wat adressen die we kunnen bezoeken
Ik/we willen proberen zoveel mogelijk authentiek marokkaans te eten, dus veel taijene en couscous
Maar ook pasteitjes met duif etc wil ik wel proberen
Kan je er makkelijk aan bier komen in restaurants of wordt dat moeilijk?
Bedankt weer tot zover
Cheers
Lijkt me allemaal geen probleem op Kanaaleiland in Utreg, kun je ook nog de dagelijkse scooterstunts bekijken van die mocro finnen.
pi_61688318
Voor zover het nog niet is gemeld, Ryan Air vliegt ook naar Marokko, Marrakech te verstaan.
Come on green white army..
pi_61688352
Hoe bevalt het rijden in Marokko; wij willen mogelijk ook een auto huren daar.
pi_61720346
Eventjes mee en terug lezen, wil zelf ook graag een x naar Marokko toe.
Zo niet.. dan toch!
pi_64007291
Vooraf: ik heb niet het hele vorige deel gelezen, dus misschien is mijn vraag al eerder gesteld.

Met wat voor budget moet ik rekening houden als ik met twee volwassenen zo'n 2,5-3 weken naar Marokko wil. Enige wat ik voorlopig van vinden is een vlucht met Transavia Amsterdam/Marrakesh voor 250 euro p.p. als goedkoopste.
Maar de kosten daarna... hotels/hostels, maaltijden, openbaar vervoer, entreekosten, woestijnsafari oid? Ik ben gewend om eenvoudig te overnachten, beetje viezig kan wel, maar daarna weer gecompenseerd met een schone overnachting. Eigen of gedeeld sanitair geen probleem, maar wel op 2-tweepersoonskamers.

Dit is de route die we heel globaal willen volgen, alles met openbaar vervoer:
Marrakesh - (Rabat?) - Fez - Meknes - Volubilis - Merzouga - Todra kloof of Dades kloof - Marrakesh (en misschien nog Taroudant omdat daar kennissen wonen).

Kan iemand helpen met een gemiddeld dagbudget voor overnachten, eten en bus/trein?
pi_65140711
Ik ga van 24 april - 4 mei op studireis naar Marokko, erg veel zin in!
pi_65160257
Waar ga je naar toe in marokko?
pi_65212492
quote:
Op zondag 14 september 2008 13:18 schreef krapula het volgende:
tvp, binnenkort 5 dagen Casablanca + wat restdagen in de omgeving van Casablanca
Ik vond 1 dag al te veel voor Casablanca. . Casablanca is net als Rotterdam karakterloos.
pi_65381801
quote:
Op maandag 19 januari 2009 16:15 schreef Registratiedienst het volgende:

[..]

Ik vond 1 dag al te veel voor Casablanca. . Casablanca is net als Rotterdam karakterloos.
Opzich viel Casablanca me niet tegen. Was er ook naartoe gegaan puur voor de architectuur + de stedenbouwkundige ontwikkelingen die er plaatsvinden. Wat dat betreft was Casablanca zeker de moeite waard. Ben verder een paar dagen in Fez geweest, een stad die me wel veel meer aantrok. Die medina super.
  vrijdag 27 februari 2009 @ 00:41:45 #24
82471 CrazyDutchPunk
Just watch me burn...
pi_66505972
Vraag:
Kan ik met een Nederlandse identiteitskaart reizen naar Marrakech?
You know when you close your eyes and wish for something?
Well, God's the person that is ignoring you.
pi_66507170
nee je moet een paspoort hebben voor marokko
pi_66507227
quote:
Op zondag 18 januari 2009 00:51 schreef Katinkat het volgende:
Waar ga je naar toe in marokko?
de reis die we gaan maken is Fez-Rabat-Cassablanca-Marrakech en we leggen deze afstanden af per trein, erg veel zin in deze reis, we gaan ook nog bij een rechtbank langs e.d.
pi_66533891
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 01:53 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

de reis die we gaan maken is Fez-Rabat-Cassablanca-Marrakech en we leggen deze afstanden af per trein, erg veel zin in deze reis, we gaan ook nog bij een rechtbank langs e.d.
Tof. . Uhm, mijn route was R - M - F - C. Die treinen zijn chill daar.
  zondag 1 maart 2009 @ 22:41:05 #28
82471 CrazyDutchPunk
Just watch me burn...
pi_66599113
Ik zit van a.s. donderdag tot dinsdag in Marrakech. Nog tips?
Ik heb bv een kinpiercing, kan ik die het beste uitdoen daar?
You know when you close your eyes and wish for something?
Well, God's the person that is ignoring you.
pi_66633511
Autootje huren en richting Ouarzate en woestijn rijden...
pi_66651806
een vraag je over vaccinaties. Aangeraden wordt DTP en hepatitis A, ik was ook netjes van plan deze voor die paar tientjes te halen, wat men overal zegt over de prijs, ik naar de site van de GGD en schrik best wel van de prijzen zeg. DTP is 24 euro, prima. Maar bij hepatits A staat dat het 25jaar bescherming biedt na 2 vaccinaties, kosten: 51,50 per vaccinatie. Totaal zou ik dan dus bijna 130 Euro kwijt zijn voor een reis van nog geen twee weken en dat geld heb ik eigenlijk gewoon niet nu...
Dus in hoeverre zouden jullie die vaccinaties nemen voor zo'n korte reis?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 14:34:04 #31
62913 Blik
The one and Only!
pi_66652194
tvp voor stedentrip naar Marrakech
  dinsdag 3 maart 2009 @ 14:35:45 #32
62913 Blik
The one and Only!
pi_66652252
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 14:22 schreef Memento-Mori het volgende:
een vraag je over vaccinaties. Aangeraden wordt DTP en hepatitis A, ik was ook netjes van plan deze voor die paar tientjes te halen, wat men overal zegt over de prijs, ik naar de site van de GGD en schrik best wel van de prijzen zeg. DTP is 24 euro, prima. Maar bij hepatits A staat dat het 25jaar bescherming biedt na 2 vaccinaties, kosten: 51,50 per vaccinatie. Totaal zou ik dan dus bijna 130 Euro kwijt zijn voor een reis van nog geen twee weken en dat geld heb ik eigenlijk gewoon niet nu...
Dus in hoeverre zouden jullie die vaccinaties nemen voor zo'n korte reis?
De kans is groot dat je die hepatitis later toch wel een keer nodig hebt, en dan kun je er beter 2 halen. Je bent overigens nu dan ongeveer 87 euro kwijt (inclusief consult) en dan een jaar later 51,50. Dus je spreid het wel. En als je een aanvullende verzekering hebt krijg je het vaak vergoed, zo heb ik nog nooit betaald voor vaccinaties
pi_66652306
ok dus die 2 hepatitis injecties zijn pas en jaar na elkaar? dat scheelt dan alweer, en ik ben niet een tyoe die veel reist, simpelweg geen geld voor maar ziek worden heb ik ook geen zin in
  dinsdag 3 maart 2009 @ 14:38:22 #34
62913 Blik
The one and Only!
pi_66652329
Voor Turkije moet je officieel ook Hepatitis hebben denk ik
pi_66652865
Voor Marokko is niks verplicht het wordt alleen aangeraden maar mijn afspraak staat nu, online gemaakt 23 maart krijg ik mn vaccinaties
pi_66654850
Verstandig MeMo!
Vergoed je ziektekostenverzekeraar geen vaccinaties?
pi_66655777
Volgens mij wel maar dn moet ik t alsnog voorschieten maar ik heb nu deze maand de reis zelf betaald en mn lowlandskaatje (ik was zo bang dat het uitverkocht zou raken dus voor mn gemoedsrust) dus deze maand die 90 euro voorschieten wordt m niet, dus daarom de 23e dan heb ik net weer wat geld binnen en kan ik die vaccinaties betalen en daarna weer terug krijgen
pi_66754927
Ik heb afgelopen week een retourtje Fez geboekt met Ryanair! Ga in mei voor 2,5 week die kant op.
Nu zoek ik alleen nog een leuk hotelletje voor de eerste twee nachten. In de Trotter en LP staan weinig leuke dingen met e-mailadres of site. En met een telefonische reservering heb ik in dit soort landen geen goede ervaring...

Dus: iemand tips voor een (schone!) overnachting in Fez, max 150DH pp.
pi_67351097
Hallo allemaal,

vroeg me af wie er ervaring heeft met backpacken in marokko. Ik zit te denken over goedkoop ticket marokko en dan paar weekjes rondtrekken. Ervaringen?
-
-
pi_67353142
heb gister mn entingen gehaald en een paspoort aangevraagd, nog een maandje, heb er ontzettend veel zin in
pi_67436755
ik hoorde gisteren op het werk dat vorig jaar een collega heeft gekeken naar reizen naar marokko en die waren best duur zei hij. Een marokkaanse collega zei dat het daar inderdaad wel duur is. Ik dacht dat dat dus niet het geval was. En als je met een reisgroep gaat is de reis echt wel veel duurder dan wanneer je op eigen houtje gaat, lijkt mij tenminste. Is Marokko nou duur of valt dat mee? Ik wil eigenlijk gewoon op eigen houtje gaan.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_67439969
Kosten in Marokko? Valt wel mee, tenzij je veel hebbedingetjes (souvenirs) zoekt.
pi_67442849
Ik geloof dat ik een paar jaar terug zo'n 1300 euro kwijt was voor 3 weken, inclusief alle uitgaven en ticket.
Vond het heel erg meevallen qua duur en kan me ook niet echt voorstellend dat het in de afgelopen jaren veel duurder is geworden.
pi_67455819
maarem iemand nog ervaring met low budget backpacken daar??
-
-
pi_67456078
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 10:13 schreef Tallz het volgende:
maarem iemand nog ervaring met low budget backpacken daar??
Wat versta je onder low budget? En hoe lang wil je? En waar wil je naar toe?
pi_67523404
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 08:53 schreef Anotis het volgende:
Ik heb afgelopen week een retourtje Fez geboekt met Ryanair! Ga in mei voor 2,5 week die kant op.
Nu zoek ik alleen nog een leuk hotelletje voor de eerste twee nachten. In de Trotter en LP staan weinig leuke dingen met e-mailadres of site. En met een telefonische reservering heb ik in dit soort landen geen goede ervaring...

Dus: iemand tips voor een (schone!) overnachting in Fez, max 150DH pp.
De jeugdherberg in Fez is erg schoon en niet zo duur. Zit alleen in de nieuwe stad dus dat wordt een kwartiertje lopen naar de medina (of een bus).
pi_67530127
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 08:53 schreef Anotis het volgende:
Ik heb afgelopen week een retourtje Fez geboekt met Ryanair! Ga in mei voor 2,5 week die kant op.
Nu zoek ik alleen nog een leuk hotelletje voor de eerste twee nachten. In de Trotter en LP staan weinig leuke dingen met e-mailadres of site. En met een telefonische reservering heb ik in dit soort landen geen goede ervaring...

Dus: iemand tips voor een (schone!) overnachting in Fez, max 150DH pp.
www.hostelworld.com
pi_67535546
Fez is moooooi In Marokko hebben Fez, Marrakesh en Ouazarzate toch wel de meeste indruk op me gemaakt.
pi_67643525
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 10:23 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Wat versta je onder low budget? En hoe lang wil je? En waar wil je naar toe?
Paar tientjes per dag ofzo, geen specifieke bestemming, beetje cultuur, strand, hostels, goed eten...
-
-
pi_67644005
quote:
Op zondag 29 maart 2009 21:42 schreef MCH het volgende:

[..]

www.hostelworld.com
Die ken ik inderdaad, normaal best goede ervaringen mee. Maar als ik op Fez zoek beginnen ze bij 50 euro per kamer. Echt ver boven het budget helaas...

Die jeugdherberg ga ik onthouden!
pi_67692514
Wij zijn met Rijan Air gevlogen, hotels vind je wel in de klasse van 35-40 euro als je een beetje zoekt, en zit je niet echt in de gribus. Wij hebben dus alles zelf geregeld, prima te doen. Ter plekke nog een paar dagen een auto gehuurd.
  zondag 5 april 2009 @ 15:27:50 #52
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_67730367
quote:
Op donderdag 2 april 2009 13:45 schreef Anotis het volgende:

[..]

Die ken ik inderdaad, normaal best goede ervaringen mee. Maar als ik op Fez zoek beginnen ze bij 50 euro per kamer. Echt ver boven het budget helaas...

Die jeugdherberg ga ik onthouden!
Gewoon een lonely planet of rough guide van Marokko kopen. Staat echt bergen met betaalbare accommodatie in. Ik geloof dat wij tussen de 10 en 20 euro kwijt waren voor een 3 persoonskamer in een hostel.
pi_67859533
Ik ga in het najaar lekker 10 dagen naar Marrakech zoooon zin in!!
pi_68140681
Mensen, ik ga naar Marokko! We zitten een week in een huisje een Essaouira en we gaan een week rondtrekken. Wat moet ik zien/beleven en wat vooral NIET? Ik ben benieuwd naar tips & trucks van Marokko-gangers en vml. bewoners!
pi_68140837
Why not omdat Marokko niet voor iedereen de meest voor de hand liggende vakantiebestemming is (en dat blijkt ook wel uit de post hierboven...). Maar sinds dat ik Marokko als eindexamenvak heb gehad op het VWO wil ik er altijd al een keer heen. Het is een zeer divers land, mensen zijn vriendelijk en er is een hoop te doen. Nu nog op zoek naar de beste tips!
  zaterdag 18 april 2009 @ 15:53:57 #56
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_68141500
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 15:28 schreef summerfc het volgende:Maar sinds dat ik Marokko als eindexamenvak heb gehad op het VWO
???

Verduidelijk aub. Als je niet Geschiedenis of Aardrijkskunde bedoelt als vak dan is het NL onderwijs systeem echt aan revisie toe
pi_68145139
tnx voor de link

met dat vak bedoelde ik natuurlijk Aardrijkskunde, maar het is al erg lang gelden...
pi_68145284
Essaouira is erg toeristisch. Mooi, maar mij te druk en teveel buitenlanders.

Hoe ben je van plan rond te trekken, en wat heeft je interesse?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_68145440
quote:
Ter plekke nog een paar dagen een auto gehuurd
Was dat een beetje ok? veilige/betaalbare autos?
  zaterdag 18 april 2009 @ 18:36:10 #60
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_68145500
marokko is heel leuk, wij kennen alleen maar het uitschot. in elke grote stad zie je hoofddoekvrije straten. itt tot nederland. aardige mensen die geld van je willen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  † In Memoriam † zaterdag 18 april 2009 @ 18:49:28 #61
230491 Zith
pls tip
pi_68145877
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_68157869
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:24 schreef Traveling_Skippy het volgende:
Ik ga in het najaar lekker 10 dagen naar Marrakech zoooon zin in!!
10 dagen Zol ang? Waarom niet 2 steden (zoals Fez )?
pi_68176793
Zaterdag vertrek ik. heb er zin in!
  maandag 20 april 2009 @ 20:50:02 #64
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_68215775
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 18:18 schreef summerfc het volgende:
tnx voor de link

met dat vak bedoelde ik natuurlijk Aardrijkskunde, maar het is al erg lang gelden...
Je gaat natuurlijk stiekem voor de Hash en de goedkope hoeren ?
Die Aardrijkskunde smoes hebben we allemaal gebruikt
pi_68221405
Essaouira is geweldig! Beetje door het stadje heenslenteren, in de haven kijken, beetje schilderijen kopen, beetje aardewerk kopen, voor een paar euro naar de kapper en dan zit je ook nog eens aan de kust! Geweldig!

Voor de week dat je Marokko intrekt, mag je Marrakesh niet overslaan. Geweldig leuke stad, veel te zien, lekker rondslenteren, lekker eten!
Verder hangt het er een beetje vanaf of je een auto huurt of dat je van het OV afhankelijk bent. Indien OV; ga een paar dagen naar Fez en evt. Meknes. Indien auto: ga de bergen in en de woestijn in. Geweldig mooi!
pi_68228723
Change of plans:
Mijn partner gaat niet meer mee, relatietroubles enzo. Nieuwe situatie: ik als vrouw alleen naar Marokko, over een paar weken al. Heb m'n reisplanning al drastisch omgegooid, wil me nu beperken tot de route Fez -> Chefchaouen -> Rabat -> Marrakesh -> (evt Casablanca? ->) Fez, in 2,5 week moet dat lukken.

Nog tips voor alleenreizende vrouwen in Marokko? Ben niet blond en ben ook wel gewend om in Arabische landen te reizen, maar dan wel steeds met mijn partner, en dat is toch heel anders heb ik het vermoeden...
pi_68229165
Rabat vond ik weinig aan, maar dat kan ook zijn omdat dat helemaal aan het begin van de reis zat en ik nog even moest wennen aan Marokko. Het enige interessante in Cassablanca vond ik de Hassan II moskee.

Essaouira vond ik erg leuk. Ligt aan de kust. Lekker door het stadje heen zwerven en schilderijen kijken.
Meknes en Volubilis vond ik ook erg mooi.

Tja, en alleen reizen in Marokko. Volgens mij kom je met een zelfverzekerde blik al een heel eind. En lastige verkopers zijn eenvoudig af te schudden door geintjes met ze te maken en hun eigen koopwaar aan ze te verkopen.
pi_68235628
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:02 schreef Liejannuh het volgende:

Tja, en alleen reizen in Marokko. Volgens mij kom je met een zelfverzekerde blik al een heel eind. En lastige verkopers zijn eenvoudig af te schudden door geintjes met ze te maken en hun eigen koopwaar aan ze te verkopen.
Haha dat doe ik ook altijd... Als ze met me mee gaan lopen of dingen proberen aan te smeren probeer ik ze altijd mijn horloge te verkopen. Op die manier maak je er vaak leuke kennissen bij en ben je van die irritante verkooppraatjes af
  dinsdag 21 april 2009 @ 13:44:21 #69
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_68236150
Wel heftig hoor, als vrouw alleen. Ik vond het al moeilijk met een andere vrouw samen, maar wij hebben ook een beetje pech gehad wat dat betreft. In ieder geval zou ik niet naar Casablanca gaan, dat heb ik echt als het minst prettig ervaren als vrouw zijnde, en Marokkaanse studiegenootjes van me waarschuwen daar ook voor (zij mochten van de familie alleen door Marokko reizen, maar niet naar Casablanca). Essaouira zou dan wel weer leuker zijn, dat is iets 'gemakkelijker'. En wellicht kun je in hostels mensen leren kennen om samen mee de straat op te gaan?
Verder: schouders en knieen bedekken, niet teveel oogcontact maken en zelfverzekerd rondlopen werkt het best, denk ik .
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
pi_68237854
Die Marokkanen daar zijn heel anders dan hier toch?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_68237951
quote:
Op zondag 19 april 2009 01:10 schreef Registratiedienst het volgende:

[..]

10 dagen Zol ang? Waarom niet 2 steden (zoals Fez )?

en wat is zoveel anders tussen Marakecht en Fez( eten,stranden,winkels etc)
75 topics = FIN
pi_68318371
ik vanmiddag bij het gwk dirhams gehaald, toen had ze t al over door de vingers zien kom ik er net achter dat in- en uitvoer van dirhams helemaal niet mag (mail vamn de excursiecommissie) t gaat om 500dirham, wat moet ik nu doen? morgen alsnog weer inwisselen(duur grapje ) of t er opgokken, hoe groot is de kans nu dat je gepakt wordt?
pi_68320126
Jemig, stop gewoon ergens in een vakje in je portemonee. Ofzo. Ze gaan je echt niet stripsearchen hoor.
pi_68320391
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:39 schreef FP128 het volgende:

eten,stranden,winkels etc)
laat maar
pi_68320636
quote:
Op donderdag 23 april 2009 22:21 schreef Liejannuh het volgende:
Jemig, stop gewoon ergens in een vakje in je portemonee. Ofzo. Ze gaan je echt niet stripsearchen hoor.
mja heb geen ervaring met douane e.d. eigenlijk maar dat dacht ik dus ook. doe t dus ook gewoon, heb wel de excursiecommissie ervan op de hoogte gesteld t enige wat kan gebeuren is dat t afgenomen en mocht het afgenomen worden lijdt ik 24euro meer verlies dan wanneer ik t terug wissel.
pi_68740227
en het zit er alweer op, geweldige tijd gehad en Marokko is een mooi land
pi_68833705
Schitterend land! In 2007 ben ik er 3 weken geweest.

Marrakech is overrated..Die stad is de afgelopen jaar veel te toeristisch geworden. Het massatoerisme lijkt daar op te rukken en het zou me werkelijk niets verbazen als daar binnen nu, en 3 jaar, een Nederlandse friettent haar deuren opent (zoals aan de costa's in Spanje). Ik zou voor de wat meer kleinere en even authentieke plaatsen gaan, iets ten zuiden van Marrakech, zoals Ouarzazate, Taroudannt en Zagora.

Tanger,

Dit is een leuke stad! Wij zijn hier een weekje geweest en hebben ons uitstekend vermaakt. 's middags kun je lekker bakken aan het strand bij Malabata (Oost-Tanger) of hangen bij het zwembad in één van de vele beachclubs aan het strand. Ga niet zwemmen of baden aan het hoofdstrand, zowel het zand als het water is vergiftigd. 's avonds gingen wij altijd wandelen of hangen bij de boulevard (zoals de meeste jonge vakantievierende Marokkanen doen). Het is hier altijd druk en van alles te zien. Praatje maken met Marokkaanse jongeren uit Nederland en Belgie (opmerkelijk zijn ze zeer relaxed tegen 'Hollanders', zelfs het tuig) muziek luisteren, dure auto's kijken, flirten met mooie Marokkaanse meisjes, je hoeft je niet te vervelen. Je kunt hier 's avonds ook uitgaan als je wilt.

Casablanca,

Persoonlijk vond ik deze stad een topper! Het is bruisend, kosmopolisch en modern. Behalve de omaatjes heb ik hier nauwelijks een gesluierde vrouw gezien. De Marokkaanse dames hier verzorgen zich uitstekend en zien er vrouwelijk en sexy uit. De grote moskee aan het strand moet je beslist gezien hebben. Elke taxichauffeur of local zal je dat ook aanraden. Het strand is super! Hoge golven, brede stranden, beachclubs, zwembaden. Ik adviseer jullie om naar het strand bij Ain Diab te gaan of La Corniche, dit is ons erg goed bevallen.

Hotels, voor 10 euro per nacht hebben wij verbleven in hotel Galia in het centrum van Casa vlakbij de haven. Netjes, schoon, vriendelijk personeel en er verblijven veel backpackers. Enige nadeel was dat uit de douche een klein straaltje water kwam en dat, indien je de wasbak op de kamer gebruikte, een putlucht door de hele hotelkamer waaide. BOEIEND, voor die 10 euro Casablanca is echt een westerse stad, mensen zijn modern en westers gekleed, dure auto's met clubmuziek scheuren over de stadswegen, chique winkelstraten, hippe koffiebarretjes en restaurants en ze spreken er bijna allemaal Engels. De voertaal in Casa is Frans. Prijzen in Casa zijn vaak vastgesteld en op Europees niveau. In een lunchroom betaal je voor een lasagne en een glas jus al gauw rond de 11,00 euro.

Uitgaan,

Volop clubs en disco's, deze bevinden zich in de chique wijk Ain Diab en langs de promenade la Corniche. In het centrum van Casa heb je ook nog een aantal clubs. Ga netjes gekleed, anders kom je er niet in. Uitgaan in Marokko is alleen iets voor de 'upperclase' Gemiddelde entree bedraagt 10 á 15 euro inclusief één drankje. Voor een flesje bier betaal je al snel 8 euro. Ik ben er uitgeweest en was zeer verrast over het uitgaansleven. Geen Arabische muziek (heel soms tussendoor) maar voornamelijk opzwepende house en clubmuziek, underground en R&B, goede lichtshows, knusse lounges, grote dansvloeren. Wel veel hoeren in de disco's maar de meisjes vallen je niet lastig. Kortom, topavonden gehad Marokkanen in Casablanca zijn een zeer voorkomend en pro-westers ingesteld volk.

Nadelen,

-Casablanca stinkt, overal ruikt het naar benzine en vrijwel in elke straat zie je rotzooi
-Het verkeer is chaotisch en gevaarlijk
-Het stikt er van de hoeren. Op straat zie je op elke hoek (vooral in de avonduren) een groepje straatdames. Ook in de clubs wemelt het van de dames van plezier, ze laten je met rust tot sluitingstijd. Dan worden ze opdringerig of krijg je een overkill aan aandacht en aanbiedingen. Ook in de kleine hotels struinen ze rond.
-De taxichauffeurs kunnen oplichters zijn, maak goede afspraken vooraf! Anders kun je geheid problemen krijgen
-PAS OP voor de straatkinderen. Deze struinen vaak bij Mac Donalds rond en schooien om geld. Geef je geen geld dan krijg je een trap onder je kont of knijpen ze je. Ja zo brutaal zijn ze!

Voordelen,

-vriendelijke en mooie mensen
-genoeg te doen
-uitvalsbasis om andere delen van Marokko te verkennen
-Relatief makkelijk om contact te leggen/of een date te scoren met een gewone Marokkaanse dame (vaak gescheiden of studentes) Deze lopen vaak in vriendengroepjes 's avonds op de promenade, zitten op het terras, Mac Donalds of zitten cocktailtje te drinken in één van de vele cafeetjes.
-Leuke bestemming!

Marokko
  zaterdag 9 mei 2009 @ 15:03:02 #78
138914 Slappy
ambtenaar
pi_68842365
Het tegenovergestelde van bepaalde Marokkanen hier in Nederland dus
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 15:18:37 #79
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_68842711
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 13:44 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
Wel heftig hoor, als vrouw alleen. Ik vond het al moeilijk met een andere vrouw samen, maar wij hebben ook een beetje pech gehad wat dat betreft. In ieder geval zou ik niet naar Casablanca gaan, dat heb ik echt als het minst prettig ervaren als vrouw zijnde, en Marokkaanse studiegenootjes van me waarschuwen daar ook voor (zij mochten van de familie alleen door Marokko reizen, maar niet naar Casablanca). Essaouira zou dan wel weer leuker zijn, dat is iets 'gemakkelijker'. En wellicht kun je in hostels mensen leren kennen om samen mee de straat op te gaan?
Verder: schouders en knieen bedekken, niet teveel oogcontact maken en zelfverzekerd rondlopen werkt het best, denk ik .
het is dan ook geen vrouwenland. het is meer een mannenland.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 10 mei 2009 @ 19:28:29 #80
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_68880784
even een tvp ik ga er in de zomer voor 18 dagen heen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 15 mei 2009 @ 20:34:02 #81
138914 Slappy
ambtenaar
pi_69068590
Hoe zit het daar nou met cultuur,uit betrouwbare bronnen heb ik gehoord dat ze daar erg Westers zijn geworden?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zondag 17 mei 2009 @ 18:05:04 #82
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_69124241
Zijn daar gewone europese stopcontacten trouwens ?
met 240v ?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_69124959
quote:
Op zondag 17 mei 2009 18:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zijn daar gewone europese stopcontacten trouwens ?
met 240v ?
Gewone stopcontacten. Of het 240 is durf ik niet te zeggen, zou ook 220 kunnen zijn. Onze apparatuur doet 't er.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 6 juli 2009 @ 11:51:20 #84
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_70694815
Zijn hier mensen die in Marokko geweest zijn en met hun creditcard betaald hebben? Werd er om een pincode gevraagd? Ik ben die van mij namelijk een beetje kwijt .
pi_70695659
Ik vertrek morgen voor 18 dagen, zijn er nog tips voor een groepje rondreizende studenten
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_70716458
@ Plasterk:
Ik heb er niet met een creditcard betaald, wel gepind. Het lijkt me sowieso handig om die code terug te vinden of opnieuw aan te vragen of hoe dat ook gaat

@ Icecream:
Gaan jullie georganiseerd of op de bonnefooi? Ik ben onlangs in Marokko geweest, als vrouw alleen. Aanraders vind ik: Fez!!!! Veel mooier en authentieker dan Marrakech, dat overrated is en bedolven onder toeristen-met-witte-sportsokken-en-blote-schouders. Fez is echt geweldig om een paar dagen rond te dwalen. De eerste dag had ik echt zoiets van: whaaa, hier ga ik nooit alleen de weg vinden in de medina. Maar na de tweede dag begon ik het leuk te vinden en dan is het ineens zo gaaf daar!
Verder: Chefchaouen is de moeite waard, kleine en vooral blauwe medina met een gezellig pleintje vol terrasjes. Ik heb daar niet veel meer gedaan dan mensen kijken en me verplaatsen van het ene naar het andere terrasje...
Essaouira als laatste tip: heel gezellig en relaxed vissersplaatsje. Wel veel toeristen, maar niet vervelend veel. Prima plek om souvenirs te shoppen, zonsondergang te bekijken en verse sardines te eten aan de haven.
Casa di Carlo is daar een goede overnachtingsplek, meer een soort kunstgalerie waar je een kamer kunt huren vol kunst van lokale mensen.
pi_70717698
Ik ben er een paar jaar geleden geweest (rondreis van 2 weken), o.a. Fez, Essaouira, Marrakech, maar een van de hoogtepunten vond ik toch echt de nacht slapen in de woestijn onder de blote sterrenhemel...heb nog nooit zoveel vallende sterren in een nacht gezien

Prachtige vakantie gehad
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_70717801
quote:
Op maandag 6 juli 2009 21:07 schreef Hoothoot het volgende:
@ Plasterk:
Ik heb er niet met een creditcard betaald, wel gepind. Het lijkt me sowieso handig om die code terug te vinden of opnieuw aan te vragen of hoe dat ook gaat

@ Icecream:
Gaan jullie georganiseerd of op de bonnefooi? Ik ben onlangs in Marokko geweest, als vrouw alleen. Aanraders vind ik: Fez!!!! Veel mooier en authentieker dan Marrakech, dat overrated is en bedolven onder toeristen-met-witte-sportsokken-en-blote-schouders. Fez is echt geweldig om een paar dagen rond te dwalen. De eerste dag had ik echt zoiets van: whaaa, hier ga ik nooit alleen de weg vinden in de medina. Maar na de tweede dag begon ik het leuk te vinden en dan is het ineens zo gaaf daar!
Verder: Chefchaouen is de moeite waard, kleine en vooral blauwe medina met een gezellig pleintje vol terrasjes. Ik heb daar niet veel meer gedaan dan mensen kijken en me verplaatsen van het ene naar het andere terrasje...
Essaouira als laatste tip: heel gezellig en relaxed vissersplaatsje. Wel veel toeristen, maar niet vervelend veel. Prima plek om souvenirs te shoppen, zonsondergang te bekijken en verse sardines te eten aan de haven.
Casa di Carlo is daar een goede overnachtingsplek, meer een soort kunstgalerie waar je een kamer kunt huren vol kunst van lokale mensen.
bonnefooi
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 6 juli 2009 @ 21:44:35 #89
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70718238
quote:
Op maandag 6 juli 2009 21:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

bonnefooi
dan komt het wel goed. genoeg plekken voor onderdak en heel veel gastvrije mensen. zorg er wel voor dat je reisdocumenten, geld en passen op je lijf geplakt zijn. anders heb je een heel groot probleem. zeker als groep.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_70718353
quote:
Op maandag 6 juli 2009 21:44 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dan komt het wel goed. genoeg plekken voor onderdak en heel veel gastvrije mensen. zorg er wel voor dat je reisdocumenten, geld en passen op je lijf geplakt zijn. anders heb je een heel groot probleem. zeker als groep.
en dat was dus niet de bedoeling, ik hebw el kopieen van paspoort endergelijke op internet staan voor het geval dat maar om nu met een heuptasje rond te lopen trekt mij niet
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 6 juli 2009 @ 21:55:46 #91
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70718839
quote:
Op maandag 6 juli 2009 21:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

en dat was dus niet de bedoeling, ik hebw el kopieen van paspoort endergelijke op internet staan voor het geval dat maar om nu met een heuptasje rond te lopen trekt mij niet
hoezo heuptasje? je kan bij kofferwinkels en hema gewoon nektasjes kopen. voor een euro of 3. onder de kleding is dit een heel probaat middel tegen een vingersmid.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_70719416
quote:
Op maandag 6 juli 2009 21:55 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

hoezo heuptasje? je kan bij kofferwinkels en hema gewoon nektasjes kopen. voor een euro of 3. onder de kleding is dit een heel probaat middel tegen een vingersmid.
ok dat zien we morgen op het vliegveld dan wel
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_70719632
Ik vond het wel meevallen met de hoeveelheid potentiële zakkenrollers. Vaak zijn het de kleine jochies die je goed in de gaten moet houden. Ik heb dan ook niet alles op mn lichaam gedragen, gewoon in een schoudertas die je kruislings draagt. En briefgeld ook daarin, kleingeld los in je broekzak zodat men niet telkens de grote flappen in je portemonnee ziet bij het betalen van kleine dingen. Als ze zien dat je een briefje van 100dh hebt, kost die fles water ineens geen 5dh maar vragen ze schaamteloos 20dh
  maandag 6 juli 2009 @ 22:28:30 #94
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_70720565
quote:
Op maandag 6 juli 2009 22:10 schreef Hoothoot het volgende:
Ik vond het wel meevallen met de hoeveelheid potentiële zakkenrollers. Vaak zijn het de kleine jochies die je goed in de gaten moet houden. Ik heb dan ook niet alles op mn lichaam gedragen, gewoon in een schoudertas die je kruislings draagt. En briefgeld ook daarin, kleingeld los in je broekzak zodat men niet telkens de grote flappen in je portemonnee ziet bij het betalen van kleine dingen. Als ze zien dat je een briefje van 100dh hebt, kost die fles water ineens geen 5dh maar vragen ze schaamteloos 20dh
Hier in Nederland betaal je toch niet veel anders.
Feyenoord Rotterdam
  maandag 6 juli 2009 @ 22:29:19 #95
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_70720601
En eensch, Marokko is echt totaal het tegenovergestelde van de Marokkanen die we hier kennen.
Feyenoord Rotterdam
pi_70756063
ik vertrek vrijdag naar Marokko, voor 2.5 week.
Marakech, Dadesvallei, woestijn en Hoge Atlas

beetje trekken dus
  dinsdag 7 juli 2009 @ 21:02:43 #97
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70756816
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:49 schreef molleymijsje het volgende:
ik vertrek vrijdag naar Marokko, voor 2.5 week.
Marakech, Dadesvallei, woestijn en Hoge Atlas

beetje trekken dus
wat leuk! een reis is altijd mooi om te maken. ga je samen met iemand? je vriend? je route ziet er erg avontuurlijk uit. daar houd ik van.

veel plezier.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_70757000
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:02 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wat leuk! een reis is altijd mooi om te maken. ga je samen met iemand? je vriend? je route ziet er erg avontuurlijk uit. daar houd ik van.

veel plezier.
ik ga samen met een groep jongeren (die ik nog niet ken) en een reisleidster (maar zij is er ook nog nooit geweest)
we doen veel te voet, met jeeps, kamelen dat soort dingen!
best avontuurlijk jah, dus ben benieuwd want heb nog nooit zoiets gedaan. Maar komt vast goed
  dinsdag 7 juli 2009 @ 21:20:29 #99
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70757851
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:06 schreef molleymijsje het volgende:

[..]

ik ga samen met een groep jongeren (die ik nog niet ken) en een reisleidster (maar zij is er ook nog nooit geweest)
we doen veel te voet, met jeeps, kamelen dat soort dingen!
best avontuurlijk jah, dus ben benieuwd want heb nog nooit zoiets gedaan. Maar komt vast goed
ik denk dat je hele leuke mensen zult ontmoeten!
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 27 juli 2009 @ 16:09:25 #100
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_71368336
quote:
Op zondag 26 juli 2009 23:37 schreef Djaser het volgende:
In het zuiden zal men best relaxter zijn, dat wil ik best van je aannemen.

Wat de betekenis in het Arabisch is doet niet zo veel ter zake. In het Nederlands wordt er de taal en etniciteit van de oorspronkelijke bevolkings groep van Noord Afrika mee bedoeld; daar hoef je niet zo denigrerend over te doen. Er bestaan trouwens geen betrouwbare cijfers over percentage Berbers.

Hoe dan ook, jammer voor die "overige" zestig procent maar de Berbers vormen nog altijd wel de oorspronkelijke bevolking van Marokko en hebben de cultuur daar sterk bepaald om over de etniciteit maar niet te zwijgen. En laten we eerlijk wezen, echt Arabisch spreekt die overige zestig procent nou ook niet bepaald.
mee eens ik ben net terug en idd langs de kust en zuidelijker zijn ze veel relaxter dan het bergvolk, maar in zowel noord als zuid noemt men zich berber.

Overigens viel het jullie op hoe een grote vuilnisbelt ze van hun eigen land aan het maken zijn
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 27 juli 2009 @ 22:47:39 #101
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_71380100
Net terug van drie weken Marokko

Ik kort mijn programma:

Marrakech

Drukte en opdringerige mensen, maar wel een hele ervaring.

Agadir

Hier hebben we een 4WD trip gemaakt en een reservaat bezocht

Essouira

Lekker laid back dorpje en een beetje gerelaxed aan t strand

Casablanca

Viel tegen maar wouden we toch aandoen op onze doorreis

Fes
Met de trein naar Fes vanuit Casablanca wat een aanrader is, beter dan de CTM bus of een local bus (geen airco!!). Drukke medina en uiteraard verdwaald, de mensen vond ik minder opdringerig dan in Marrakech

Erfoud/Mergouz

Kameletentocht door de Sahara gemaakt en overnacht in een oase bij Berbers, dit was toch het toppunt van onze vakantie

Boulmaine du dades

De Dades Gorge (vallei) in en overnacht bij een gezin met view op de Dades. Tocht gemaakt door de dades en wat gewandeld.

Uiteindelijk weer in Marrakech geeindigd waar we een dagtrip naar de Cascade d'Ouzoud gemaakt hebben wat ook zeker de moeite waard was.

Hierna weer het vliegtuig naar huis genomen. Al met al een mooie reis maar mss toch wel in t verkeerde seizoen, het was soms tegen de 50 graden en dat is echt niet te doen
  maandag 27 juli 2009 @ 22:53:27 #102
138914 Slappy
ambtenaar
pi_71380275
Zie niks
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_71410594
quote:
Op maandag 27 juli 2009 22:47 schreef Plasterk het volgende:
Net terug van drie weken Marokko

Ik kort mijn programma:

Marrakech

Drukte en opdringerige mensen, maar wel een hele ervaring.

Agadir

Hier hebben we een 4WD trip gemaakt en een reservaat bezocht

Essouira

Lekker laid back dorpje en een beetje gerelaxed aan t strand

Casablanca

Viel tegen maar wouden we toch aandoen op onze doorreis

Fes
Met de trein naar Fes vanuit Casablanca wat een aanrader is, beter dan de CTM bus of een local bus (geen airco!!). Drukke medina en uiteraard verdwaald, de mensen vond ik minder opdringerig dan in Marrakech

Erfoud/Mergouz

Kameletentocht door de Sahara gemaakt en overnacht in een oase bij Berbers, dit was toch het toppunt van onze vakantie

Boulmaine du dades

De Dades Gorge (vallei) in en overnacht bij een gezin met view op de Dades. Tocht gemaakt door de dades en wat gewandeld.

Uiteindelijk weer in Marrakech geeindigd waar we een dagtrip naar de Cascade d'Ouzoud gemaakt hebben wat ook zeker de moeite waard was.

Hierna weer het vliegtuig naar huis genomen. Al met al een mooie reis maar mss toch wel in t verkeerde seizoen, het was soms tegen de 50 graden en dat is echt niet te doen
vond je Ouzoud de moeite waard ?! Ik vond er echt niks aan. De watervallen waren misschien mooi, maar alles eromheen vond ik echt niet leuk....

Ik ben ook net terug van 2.5 week Marokko. En het was super!
de grote lijnen:
2 dagen door de Dadesvallei gelopen
3 dagen met dromedarissen/jeep in de woestijn geweest
3 dagen gelopen door de Atlas (best zwaar maar mooi!)
2 dagen Marrakech

we hebben een paar dagen met jeeps rondgereden en dat was echt super. We reden over de pistes of zelfs over geen weg, en dat is echt super mooi....

naja echt aan te raden dus
pi_71452957
ouzoud is leuk maar je moet iets doorlopen dan kom je op een punt bijna geen toeristen meer tegen en kun je zwemmen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_71548903
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ouzoud is leuk maar je moet iets doorlopen dan kom je op een punt bijna geen toeristen meer tegen en kun je zwemmen
Hier omgeving van Ouzoud



waterval zelf




ze hebben een hele mooie loopbrug



een andere is hier goed te zien (in de buurt van bootje)

pi_71560561
hier iets verderop


we zijn nog verder geweest waar helemaal niemand kwam maar het was leuk om van de waterval te springen.

(ik sta niet op de foto trouwens)
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_71564103
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
hier iets verderop
[ afbeelding ]

we zijn nog verder geweest waar helemaal niemand kwam maar het was leuk om van de waterval te springen.

(ik sta niet op de foto trouwens)

Ik ken dat plekje wel,ik heb daar best vaak gezwommen
pi_71564804
Momeenteel is het heel heet in Marokko,tempraturen boven de 40 graden

in Casablanca is het in de zomer normaal 28 tot 30 graden maar nu 40

Hittegolf begon al in het begin van Juni
pi_71567123
Hmm, dat wordt dus flink acclimatiseren. Ik ga zaterdag die kant op (te beginnen in Marrakesh) eens kijken of we daar kunnen wennen aan de temperatuur. Gelukkig zitten we daar in een riad met airco en gaan we snel richting de kust.
pi_71567346
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 16:17 schreef Perceptor het volgende:
Hmm, dat wordt dus flink acclimatiseren. Ik ga zaterdag die kant op (te beginnen in Marrakesh) eens kijken of we daar kunnen wennen aan de temperatuur. Gelukkig zitten we daar in een riad met airco en gaan we snel richting de kust.

Marrakech 46 graden
pi_71598581
Euh, op het internet zie ik iets van 40 graden...
pi_71603994
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 17:06 schreef Perceptor het volgende:
Euh, op het internet zie ik iets van 40 graden...

Als ik zeg 46 dan is het 46
pi_71604559
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 20:21 schreef GroningenEuroborg het volgende:

[..]

Als ik zeg 46 dan is het 46
Jij bent echt heel erg grappig!
pi_71606561
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 20:37 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Jij bent echt heel erg grappig!

ik ben niet grappig

het is egwoon zo 46 is 46 in Marakkech en dus gen 40
pi_71607012
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 21:38 schreef GroningenEuroborg het volgende:

[..]

ik ben niet grappig

het is egwoon zo 46 is 46 in Marakkech en dus gen 40
Wat heb je allemaal op?


En waar heb jij je thermometer geplaatst?
En door wie is het ding geijkt?
pi_71607499
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 21:51 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Wat heb je allemaal op?


En waar heb jij je thermometer geplaatst?
En door wie is het ding geijkt?
ik geef hem gelijk de temp die hier aangegeven worden zijn ook lager dan het daadwerkelijk daarw as
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator woensdag 5 augustus 2009 @ 10:27:05 #117
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_71616904
Opmerkingen als kutvolk dit en kutvolk dat worden direct verwijderd. Ongeacht welke bevolkingsgroep in Marokko je bedoelt. Dit topic gaat over toerisme in Marokko en verder niets. De volgende die weer iets dergelijks zegt, kan wat mij betreft vertrekken. Die posts worden sowieso verwijderd.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_71617278
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 21:51 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Wat heb je allemaal op?


En waar heb jij je thermometer geplaatst?
En door wie is het ding geijkt?

Als ik het zeg dan is ook zo

bij mij is 46 ---> 46 en ik heb nergens een thermometer geplaatst,ik praat over ervaring die ik heb over Marakkech en over Marokko

In Marokko is het nu Smaim (Marokkaanse woord voor siricco) dat betekent zware hittegolf en hittegolf heerst al vanaf Juni in Marokko,tempratuur op dit moment in Marakkech is 46 en boven...buiten Marakkech is het ietsje koeler
pi_71628094
Inderdaad was er recordhitte volgens officiele bronnen. Agadir was het warmst met 8 dagen lang 45+ en maximaal 49,1 graden op 30 juli. Inderdaad, bijna 50 graden dus, normaal is het daar maximaal 28 graden. In Marrakech idd 46 graden.
pi_71715703
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ouzoud is leuk maar je moet iets doorlopen dan kom je op een punt bijna geen toeristen meer tegen en kun je zwemmen
nou, ben wel op mooiere plekken geweest hoor....
maar misschien ligt het aan de rest van je reis. wat je daarvoor net vandaan kwam ofzo....
(en wat je verwachtte natuurlijk)
pi_71731826
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 20:44 schreef molleymijsje het volgende:

[..]

nou, ben wel op mooiere plekken geweest hoor....
maar misschien ligt het aan de rest van je reis. wat je daarvoor net vandaan kwam ofzo....
(en wat je verwachtte natuurlijk)
ohzo ja er waren veel mooiere plekken in Marokko zoals essouira maar van ouzoud was dat een mooi plekje
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_72160540
Tvp voor mijn reis naar Fes in november.
pi_72182392
ik heb geboekt
ryanair
Brussel - Marrakesh 85 euro PP retour all in
10-10-2009 20-10-2009
kort maar krachtig zeggen we dan


Is dit te doen??
met een taxi, kameel of trein??

[ Bericht 20% gewijzigd door henkway op 26-08-2009 21:11:36 ]
pi_72183074
quote:
Op maandag 27 juli 2009 22:47 schreef Plasterk het volgende:
. Al met al een mooie reis maar mss toch wel in t verkeerde seizoen, het was soms tegen de 50 graden en dat is echt niet te doen
Dat lijkt me ook ja
pi_72195117
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:49 schreef henkway het volgende:
ik heb geboekt
ryanair
Brussel - Marrakesh 85 euro PP retour all in
10-10-2009 20-10-2009
kort maar krachtig zeggen we dan
Is dit te doen??
met een taxi, kameel of trein??
Heb zelf twee weken terug (na enkele dagen Marrakesch) het stuk van Agadir naar El Jadida gedaan met o.a. tussenstop in Essaouira (de meeste relaxte plaats van onze reis).
Ik weet niet zeker of je van Tamri makkelijk vervoer kan regelen naar Essaouira (of stop je niet in Tamri??). Wij verbleven iets ten noorden van Agadir (Aourir, klein gehucht, slecht hotel, goed ontbijt) en moesten eerst terug naar Agadir om daar een bus of taxi te pakken. Bus (CTM geloof ik) was helaas al weg (10 uur 's ochtends geloof ik), dus zijn we voor 70 dirham p.p. met een gedeelde taxi naar Essaouira gegaan. We hebben toen met 6 passagiers + 1 bestuurder in zo'n oude Mercedes 240d opgepropt gezeten voor een paar uur lang.
Essaouira --> Marrakech is goed te doen met de bus (voor een beetje hygiene wel de CTM pakken, misschien rijdt er zelfs een Supratours).
De trein rijdt trouwens niet zo zuidelijk, die gaat volgens mij niet verder naar beneden dan Marrakesh.
pi_72196045
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:25 schreef Perceptor het volgende:

[..]

Heb zelf twee weken terug (na enkele dagen Marrakesch) het stuk van Agadir naar El Jadida gedaan met o.a. tussenstop in Essaouira (de meeste relaxte plaats van onze reis).
Ik weet niet zeker of je van Tamri makkelijk vervoer kan regelen naar Essaouira (of stop je niet in Tamri??). Wij verbleven iets ten noorden van Agadir (Aourir, klein gehucht, slecht hotel, goed ontbijt) en moesten eerst terug naar Agadir om daar een bus of taxi te pakken. Bus (CTM geloof ik) was helaas al weg (10 uur 's ochtends geloof ik), dus zijn we voor 70 dirham p.p. met een gedeelde taxi naar Essaouira gegaan. We hebben toen met 6 passagiers + 1 bestuurder in zo'n oude Mercedes 240d opgepropt gezeten voor een paar uur lang. [ afbeelding ]
Essaouira --> Marrakech is goed te doen met de bus (voor een beetje hygiene wel de CTM pakken, misschien rijdt er zelfs een Supratours).
De trein rijdt trouwens niet zo zuidelijk, die gaat volgens mij niet verder naar beneden dan Marrakesh.
Kon je in Tamri niet een taxi pakken naar essaouira??

en was Tamri leuk ??

[ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 27-08-2009 13:28:29 ]
pi_72201345
Zou het niet weten, in Tamri zijn we niet geweest. Ik dacht even dat je daar langs ging daarom noemde ik het. Wij zaten bij Banana Beach, daar lag het strand vol met afval. La rocher du diable (devil's rock) is trouwens wel een klein leuk strand waar we een dagje hebben gesurfd.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 14:17:28 #129
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_73949161
Schopje!

Ik wil boeken voor Marrakesh zo rond oud&nieuw.

Valt op 1 januari alles stil? Want ik begreep dat er ook een Islamitisch nieuw jaar is, die ongetwijfeld iets met de stand van de maan heeft te maken.

(volgens de website Marrakesh.nl is het 3x Islamatisch nieuwjaar ???!)
quote:
januari: Islamitisch nieuwjaar
7 januari: Ashura (de tiende dag van het islamitisch nieuwjaar) huh? Dus dat is 28 december
11 januari: Onafhankelijkheidsmanifest
9 maart: Viering van de geboortedag van de profeet: Id al Mawlid
1 mei: Dag van de Arbeid
3 mei: Nationale Feestdag
9 juli: Jongerendag
19 juli: Hemelvaart van de profeet Mohammed: Al-Isra wa I-Mi'raadj
30 juli: Troonfeest
20 augustus: Dag van de Revolutie
21 augustus: Verjaardagsfeest Mohammed VI
22 augustus: Begin van de vastenmaand Ramadan
20 september: Einde van de Ramadan: Suikerfeest Id al Fitr
6 november: Dag van de Groene Mars
18 november: Onafhankelijkheidsdag
23 t/m 27 december: Bedevaart naar Mekka
27 november: Offerfeest Id-al-adha
18 december: Islamitisch Nieuwjaar
27 december: Ashura (de tiende dag van het islamitisch nieuwjaar huh?
Kortom, loop ik 1 januari 2010 door een stille stad, of is er nog leven in de brouwerij?
pi_73966812
tvp'tje. Net een vluchtje geboekt naar Marrakesh en terug vanaf Agadir half december. Eerst dit topic is even doorlezen of er eigenlijk wel iets te beleven valt
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_73966934
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 22:38 schreef Veersesmurf het volgende:
tvp'tje. Net een vluchtje geboekt naar Marrakesh en terug vanaf Agadir half december. Eerst dit topic is even doorlezen of er eigenlijk wel iets te beleven valt
ik zou wel even naar essouria gaan

]ik ben net terug uit marrakesh[/url]

[ Bericht 5% gewijzigd door henkway op 22-10-2009 22:53:59 ]
pi_74972857
Juist, ik kom er dus net achter dat ik met Islamitisch Nieuwjaar (18 dec.) in Marrakesh zit. Op zich geen probleem natuurlijk, ware het niet dat ik geen idee heb wat ik kan verwachten. Moet ik een restaurantje 2 weken van te voren boeken, of is dat gesloten? Is de stad uitgestorven, of kan ik mijn hotel niet meer terugvinden door de menigte?

Het 'programma' ziet er voor de rest zo uit:
Dag 1 aankomst
Dag 2. Marrakesh bekijken + nieuwjaar vieren (Souk, Medina, Jardin Majorelle etc.)
Dag 3. Dagtripje ergens heen
Dag 4 Trein naar Agadir
Dag 5 Essouria
Dag 6 Agadir + terugvlucht

Het is dan wel wat aan de korte kant, maar aangezien het er nog 20 graden kan zijn rond die tijd zie ik er nou al naar uit
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:52:03 #133
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_74978502
quote:
Op zondag 14 september 2008 15:38 schreef klotezooi het volgende:
Weet je wat goede restaurants voor ons in:

Rabat, Fes,Meknes en eventueel Marrakech?

In Marrakech willen we gewoon bij de eetstalletjes s;avonds op de markt eten, misschien weet je een goede tip?
Hoeveel geld zou je adviseren voor 8 dagen, waarvan we er echt 6 in Marokko zijn?
Alvast hartelijk dank voor je moeite
Je moet bij die eetstalletjes wel oppassen, men zegt 30 dirham, maar an zetten ze van alles op je tafeltje wat je niet besteld hebt en dan willen ze wel graag dat je dat ook betaald en dat kost dan 80 dirham extra.

Ik was al snel overgegaan op de pizza bij een gewoon restaurant, lekkere pizza's hoor voor 30 dirham

Op Jemaa el fna bij een stalletje eten, dat doe je een keer en dan niet meer
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:54:10 #134
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_74978579
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 21:36 schreef Veersesmurf het volgende:
Juist, ik kom er dus net achter dat ik met Islamitisch Nieuwjaar (18 dec.) in Marrakesh zit. Op zich geen probleem natuurlijk, ware het niet dat ik geen idee heb wat ik kan verwachten. Moet ik een restaurantje 2 weken van te voren boeken, of is dat gesloten? Is de stad uitgestorven, of kan ik mijn hotel niet meer terugvinden door de menigte?

Het 'programma' ziet er voor de rest zo uit:
Dag 1 aankomst
Dag 2. Marrakesh bekijken + nieuwjaar vieren (Souk, Medina, Jardin Majorelle etc.)
Dag 3. Dagtripje ergens heen
Dag 4 Trein Bus naar Agadir
Dag 5 Essouria
Dag 6 Agadir + terugvlucht

Het is dan wel wat aan de korte kant, maar aangezien het er nog 20 graden kan zijn rond die tijd zie ik er nou al naar uit
Ik zou gewoon niet naar Agadir gaan, alleen naar Essouria met de bus en dan weer terugvliegen vanaf Marrakech
pi_74986208
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 14:17 schreef Stpan het volgende:
Schopje!

Ik wil boeken voor Marrakesh zo rond oud&nieuw.

Valt op 1 januari alles stil? Want ik begreep dat er ook een Islamitisch nieuw jaar is, die ongetwijfeld iets met de stand van de maan heeft te maken.

(volgens de website Marrakesh.nl is het 3x Islamatisch nieuwjaar ???!)
[..]

Kortom, loop ik 1 januari 2010 door een stille stad, of is er nog leven in de brouwerij?
Ik was er vorig jaar op 31 december. Dat was een redelijk surrealistische gebeurtenis in de Medina om 0.00 's nachts: een handjevol westerse toeristen dat elkaar feliciteert plus een flinke groep Marokkanen die met mobieltjes foto's maakt van elkaar zoenende westerlingen. Verder werd er nul aandacht aan gegeven.

Sowieso loopt het niet zo'n vaart met de feestdagen. Er wordt daar niet echt streng gelet op openingstijden en sluitingsdagen. Je zal nauwelijks verschil merken met andere dagen.
pi_74994770
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:54 schreef Deprater het volgende:

[..]

Ik zou gewoon niet naar Agadir gaan, alleen naar Essouria met de bus en dan weer terugvliegen vanaf Marrakech
Punt is alleen dat ik terugvlieg vanaf Agadir dus vandaar...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_74995948
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:52 schreef Deprater het volgende:

[..]

Je moet bij die eetstalletjes wel oppassen, men zegt 30 dirham, maar an zetten ze van alles op je tafeltje wat je niet besteld hebt en dan willen ze wel graag dat je dat ook betaald en dat kost dan 80 dirham extra.

Ik was al snel overgegaan op de pizza bij een gewoon restaurant, lekkere pizza's hoor voor 30 dirham

Op Jemaa el fna bij een stalletje eten, dat doe je een keer en dan niet meer
of je blijft er vanaf en betaald het ook niet dat werkt goed
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_74998866
quote:
Op woensdag 25 november 2009 18:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

of je blijft er vanaf en betaald het ook niet dat werkt goed
Precies. Je kan er prima eten als je het een beetje uitzoekt. En er is keuze genoeg.

Als je bang bent opgelicht te worden, kan je ook naar de soepstalletjes gaan. Hebben alleen soep dus daar kan weinig mis gaan en smaakt nog goed ook. En dan als toetje van die suikerstengels met een kopje thee.
pi_75045038
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 21:36 schreef Veersesmurf het volgende:
Het 'programma' ziet er voor de rest zo uit:
Dag 1 aankomst
Dag 2. Marrakesh bekijken + nieuwjaar vieren (Souk, Medina, Jardin Majorelle etc.)
Dag 3. Dagtripje ergens heen
Dag 4 Trein naar Agadir
Dag 5 Essouria
Dag 6 Agadir + terugvlucht
Met name die trein naar Agadir... die gaat niet. Er rijden treinen tussen Tanger-Rabat-Casa-Marrakech en een lijn vanuit Oujda-Fez-Meknes-Rabat. C'est tout.
Mijn advies: op dag 4 de bus naar Essaouira en op dag 5 's avonds (of dag 6 's ochtends vroeg, afhankelijk van het tijdstip van je vlucht) de bus naar Agadir. Agadir zelf is, bij Essaouira vergeleken, niet leuk.
Je buskaartje even een dag van te voren reserveren is wel prettig, zeker rondom zulke feestdagen. Ik heb Marrakech > Essaouira met CTM gedaan en Essaouira > Marrakech met Supratours. CTM vraagt 70 Dh en Supratours 65 Dh. Laatstgenoemde vond ik iets beter en heeft een eigen busstation, vlakbij het treinstation. Aanzienlijk minder druk dan op het algemene busstation, wat ik (als vrouw alleen) toch wel erg prettig vond.
pi_75066122
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 01:15 schreef Grunner het volgende:
Tvp voor mijn reis naar Fes in november.
Erg boeiende stad. Een paar pics:









  vrijdag 27 november 2009 @ 19:55:57 #141
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_75066553
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:52 schreef Deprater het volgende:

[..]

Je moet bij die eetstalletjes wel oppassen, men zegt 30 dirham, maar an zetten ze van alles op je tafeltje wat je niet besteld hebt en dan willen ze wel graag dat je dat ook betaald en dat kost dan 80 dirham extra.

Ik was al snel overgegaan op de pizza bij een gewoon restaurant, lekkere pizza's hoor voor 30 dirham

Op Jemaa el fna bij een stalletje eten, dat doe je een keer en dan niet meer
ik wil juist geen pizza eten als ik in marokko ben. daarvoor ga ik wel naar italië of mijn eigen houtvuuroven. en wat is nou 80 of 110 dirham voor een goede maaltijd?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_75071444
Vanaf 16 december zit ik voor een week met mijn vriendin in Marrakech. Wat betreft overnachting heb ik het idee dat er weinig budget, maar toch goede kwaliteit, beschikbaar is. Iemand goede tips voor rond de 30 eu voor een double room te Marrakech?
pi_75078898
Het klopt inderdaad dat er moeilijk iets te vinden is in lage prijscategorieën. Komt omdat ze veelal geen websites hebben, maar er zijn genoeg plekjes om te slapen hoor. Ik wilde een nog goedkopere kamer, maar dat was op internet helemaal onbegonnen werk. Heb uiteindelijk op de bonnefooi een hotel gevonden (zelfde eigenaar als Sherazade hieronder) waar ik voor 3 euro op het dakterras op een matras kon slapen

http://www.jnanemogador.com vraagt 380 Dh in laagseizoen en 480 Dh in hoogseizoen.
Ligging is super, in de smalle straatjes vlak achter het Jemaa el Fna. Makkelijk te vinden.

http://www.hotelsherazade.com - diverse prijzen tussen 270 en 690 Dh.
  zaterdag 28 november 2009 @ 11:52:00 #144
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
  zaterdag 28 november 2009 @ 11:54:49 #145
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75080955
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 08:58 schreef Hoothoot het volgende:

Ligging is super, in de smalle straatjes vlak achter het Jemaa el Fna. Makkelijk te vinden.
In de smalle straatjes achter Jemaa el Fna zijn plenty hotels met kamers voor twee personen voor 100 - 150 dirham, gewoon even rondlopen en hier en daar vragen
.een persoonskamer is 60 dirham a 90 dirham

Gebruik wel altijd je eigen (dunne) slaapzakje

[ Bericht 5% gewijzigd door Deprater op 29-11-2009 13:59:36 ]
pi_75107823
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 09:07 schreef Hoothoot het volgende:

[..]

Met name die trein naar Agadir... die gaat niet. Er rijden treinen tussen Tanger-Rabat-Casa-Marrakech en een lijn vanuit Oujda-Fez-Meknes-Rabat. C'est tout.
Mijn advies: op dag 4 de bus naar Essaouira en op dag 5 's avonds (of dag 6 's ochtends vroeg, afhankelijk van het tijdstip van je vlucht) de bus naar Agadir. Agadir zelf is, bij Essaouira vergeleken, niet leuk.
Je buskaartje even een dag van te voren reserveren is wel prettig, zeker rondom zulke feestdagen. Ik heb Marrakech > Essaouira met CTM gedaan en Essaouira > Marrakech met Supratours. CTM vraagt 70 Dh en Supratours 65 Dh. Laatstgenoemde vond ik iets beter en heeft een eigen busstation, vlakbij het treinstation. Aanzienlijk minder druk dan op het algemene busstation, wat ik (als vrouw alleen) toch wel erg prettig vond.
Kijk, dat zijn tips waar ik iets aan heb thnx!
Ik ging er vanuit dat er wel een trein zou rijden, omdat dat op de website stond, vandaar Mijn vlucht gaat s'avonds, dus heb ik 2 leuke dagen in Essaouira
Iemand tips voor een verblijf aldaar? Hoeft niet per see backpacker-style, maar wel enigsinds op budget. In Marrakesh heb ik Hotel Sherazade geboekt. Er waren her en der al meer positieve reacties gegeven en voor 3 nachten (waarvan 1 hoogseizoen) was ik 810dh. kwijt. Wat ik wel erg vreemd vond is dat ik mijn creditcardnummer, cvv-code, naam en vervaldatum moest opgeven een paspoortnummer accepteerden ze niet
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 29 november 2009 @ 13:53:16 #147
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75108359
quote:
Op zondag 29 november 2009 13:34 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Kijk, dat zijn tips waar ik iets aan heb thnx!
Ik ging er vanuit dat er wel een trein zou rijden, omdat dat op de website stond, vandaar Mijn vlucht gaat s'avonds, dus heb ik 2 leuke dagen in Essaouira
Iemand tips voor een verblijf aldaar? Hoeft niet per see backpacker-style, maar wel enigsinds op budget. In Marrakesh heb ik Hotel Sherazade geboekt. Er waren her en der al meer positieve reacties gegeven en voor 3 nachten (waarvan 1 hoogseizoen) was ik 810dh. kwijt. Wat ik wel erg vreemd vond is dat ik mijn creditcardnummer, cvv-code, naam en vervaldatum moest opgeven een paspoortnummer accepteerden ze niet
Ik vind twee dagen Essouria erg, erg weinig, zou er drie van maken, en als je uit de bus stapt komen er gelijk vijf man op je af om je naar een huis te slepen dat geen hotel, maar particulier is, vaak hebben die meer gasten dan een klein hotel.
Er zijn hele leuke bij, echt authentiek marroco style, en zeg dat je in het centrum wilt, als je uit die bus stapt geef dan je limiet op voor een hotel 200 Dh voor een persoon is meer dan genoeg, de aanbrenger verwacht dan een tip van je, geef hem 20 dh
Nooit via internet een hotel boeken in marrocco, klopt geen zak van en je betaald altijd te veel


Als je op het strand loopt van Essouria is het leuk om een kamelen rit te maken langs het strand, naar het huis van jimi hendricx spreek wel een prijs af en betaal Nooooit meer dan dat als je terug komt, ze vragen heel simpel 6 keer de afgesproken prijs

[ Bericht 0% gewijzigd door Deprater op 29-11-2009 16:15:20 ]
pi_75110265
wij hadden in es idd een huis voor 400 dh, in rabat was het nog mooier een complete bovenverdieping van een hotel (4 slaapkamer, badkamer, keuken, grootte woonkamer etc.).

Kortom ik vind dat je nogal veel betaald, in mara kun je makkelijk voor 50dh terecht
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_75111617
Ik vind Essouria echt vreselijk . Één grote touristenfuik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 29 november 2009 @ 16:12:36 #150
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
  zondag 29 november 2009 @ 16:13:16 #151
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75112228
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:53 schreef sigme het volgende:
Ik vind Essouria echt vreselijk Één grote touristenfuik.
Ze hebben daar ook carnaval in de vishaven
datum van fototoestel stond niet goed: moet zijn 2009/10/14


[ Bericht 13% gewijzigd door Deprater op 29-11-2009 16:18:59 ]
pi_75155382
Ik vetrek begin januari voor enkele dagen naar Fez. Ik kan op het internet nogal weinig budget hotels vinden om te overnachten. Misschien is de vraag al eerder langsgekomen hoor, maar zou ik op de bonnefooi naar Fez kunnen reizen en daar zoeken naar een goedkoper hostel? Nog iemand advies voor een specifiek ho(s)tel of een wijk waar ik kan zoeken?
  maandag 30 november 2009 @ 19:50:32 #153
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_75156634
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:13 schreef Deprater het volgende:

[..]

Ze hebben daar ook carnaval in de vishaven
datum van fototoestel stond niet goed: moet zijn 2009/10/14
[ afbeelding ]
wie is die kkk-marokkaan met die zwarte muts op?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_75161221
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:26 schreef oxylus11 het volgende:
Ik vetrek begin januari voor enkele dagen naar Fez. Ik kan op het internet nogal weinig budget hotels vinden om te overnachten. Misschien is de vraag al eerder langsgekomen hoor, maar zou ik op de bonnefooi naar Fez kunnen reizen en daar zoeken naar een goedkoper hostel? Nog iemand advies voor een specifiek ho(s)tel of een wijk waar ik kan zoeken?
Dat kan prima, ik had begin dit jaar hetzelfde probleem: kon ook op internet niets vinden voor mn eerste 2/3 nachten en ben dus maar op de bonnefooi gegaan.
Rondom Bab Bou Jloud zitten een paar kleine goedkope hotelletjes. Ga bij een paar naar binnen en vraag of je een kamer en het sanitair mag zien en zoek uit wat jou het beste past.
Ik heb daar in Hotel Cascade geslapen, had een 1-persoonskamer voor 50 Dh, met gedeeld sanitair. Twee supermooie terrassen vanwaar je perfect de drukte rondom de toegangspoort tot de medina kunt bekijken, en een mooi uitzicht over de medina. Daar zaten ook veel andere 'low-budgettravellers', was een gezellig sfeertje.

Enneh, vanaf het vliegveld Fez tot aan Bab Bou Jloud niet meer dan 150 Dh betalen voor een taxi, sommige chauffeurs proberen je echt af te zetten daar... vragen ze schaamteloos 400 Dh
pi_75161244
Dubbel...
pi_75171810
Dank je Hoothoot. Ik denk dat ik het zoals jij ga doen. 50 Gh is wel heel erg goedkoop, in ieder geval een stuk beter dan die 50 Euro die de meeste "goedkope" hostels vragen bij Hostelbookers.com.
pi_75172291
Probleem is dat heel veel kleine hotelletjes, vaak heel kleinschalige familiebedrijfjes, geen website hebben. Daarom zijn ze zo moeilijk te vinden, vaak moeten ze het hebben van dit soort mond-tot-mond-reclame of van een vermelding in Lonely Planet / Trotter.

Ik heb aan het begin van mijn reis dus geslapen in Hotel Cascade, er is geen luxe, maar ik hoefde er ook alleen maar te slapen ten slotte. De laatste twee nachten van mn reis wilde ik 'wat luxer' afsluiten. Heb toen in Hotel Batha geslapen (dat is daar ook vlakbij), betaalde zo'n 225 Dh voor een 1-persoons kamer. maar dat viel toen zo tegen! Er zitten veel groepsreizigers, waaronder NL-ers. Er mist een stukje sfeer, het was er gewoon kil zeg maar. En het ontbijt was ruk; afbakcroissants, jus d'orange uit een pak, etc. In die kleine hotelletjes gaan ze als je een ontbijt besteld, vaak naar buiten om bij het naastgelegen café een dienblad met een echt vers ontbijt voor je te halen
  vrijdag 5 maart 2010 @ 13:40:55 #158
282087 abdalfawaz
Ilharaqa Baraka
pi_78772074
Begin mei met 2 vrienden 5 dagen naar Fèz..

Goede keus? Iemand tips?

We hebben Zahrat Al Jabal als hotel geboekt, 3 sterren, 25 Euro per nacht.. zijn niet veeleisend qua luxe
  vrijdag 5 maart 2010 @ 14:13:18 #159
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_78773511
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:40 schreef abdalfawaz het volgende:
Begin mei met 2 vrienden 5 dagen naar Fèz..

Goede keus? Iemand tips?

We hebben Zahrat Al Jabal als hotel geboekt, 3 sterren, 25 Euro per nacht.. zijn niet veeleisend qua luxe
Een tip is dat 5 dagen Fez heel erg veel is. Ik zou zeker 1 of 2 dagen in Marrakech (weet ff niet meer hoe je het schrijft) gaan.

Na 3 dagen Fez (eigenlijk 2) heb je het wel gezien.

Veel plezier iig. Fez blijft voor mij 1 van de mooiere bestemmingen.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  vrijdag 5 maart 2010 @ 14:16:48 #160
282087 abdalfawaz
Ilharaqa Baraka
pi_78773660
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:13 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Een tip is dat 5 dagen Fez heel erg veel is. Ik zou zeker 1 of 2 dagen in Marrakech (weet ff niet meer hoe je het schrijft) gaan.

Na 3 dagen Fez (eigenlijk 2) heb je het wel gezien.

Veel plezier iig. Fez blijft voor mij 1 van de mooiere bestemmingen.
We zaten zelf te denken om een uitstapje naar Meknes te maken, is dat een idee? Marrakesh is nogal ver weg of niet?
  vrijdag 5 maart 2010 @ 14:25:40 #161
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_78773996
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:16 schreef abdalfawaz het volgende:

[..]

We zaten zelf te denken om een uitstapje naar Meknes te maken, is dat een idee? Marrakesh is nogal ver weg of niet?
Ik ben niet in Meknes geweest, maar ik heb gehoord dat het wel de moeite waard is.

Zo ver is Marrakesh niet. Volgens mij 5 of 6 uur met de trein als ik het me goed herinner (kun je online bij Maroc railway wel zien). Als je dan om 05.00 in de ochtend vertrekt ben je relatief vroeg in M'kesh.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  vrijdag 5 maart 2010 @ 14:28:39 #162
282087 abdalfawaz
Ilharaqa Baraka
pi_78774137
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:25 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Ik ben niet in Meknes geweest, maar ik heb gehoord dat het wel de moeite waard is.

Zo ver is Marrakesh niet. Volgens mij 5 of 6 uur met de trein als ik het me goed herinner (kun je online bij Maroc railway wel zien). Als je dan om 05.00 in de ochtend vertrekt ben je relatief vroeg in M'kesh.
Dank je voor de tip, ik ga het even uitzoeken allemaal en dan kijken we wel wat slimmer is, Marrakesh of Meknes.
pi_79177515
Ik vertrek donderdag voor een rondreis door het binnenland van Marokko. Hierbij komen we ook op veel plekken waar toeristen niet komen.

Nu raadt men aan om je in te enten tegen hepatitis en DTP, maar hier ben ik inmiddels te laat mee. Een probleem?
pi_79192563
quote:
Op maandag 15 maart 2010 17:59 schreef _dirkjan_ het volgende:
Ik vertrek donderdag voor een rondreis door het binnenland van Marokko. Hierbij komen we ook op veel plekken waar toeristen niet komen.

Nu raadt men aan om je in te enten tegen hepatitis en DTP, maar hier ben ik inmiddels te laat mee. Een probleem?
hoezo te laat?
er is vast nog wel ergens plek in een GGD.

Ze raden het aan voor zo'n reis te doen. Verder ken ik de risico's niet. Zelf heb ik toen de klachten bekeken die je kan krijgen, die vond ik wat heftig dus heb ik snel nog even de vaccinaties gehaald.. (ook pas een paar dagen van te voren)
pi_79194953
quote:
Op maandag 15 maart 2010 23:19 schreef molleymijsje het volgende:

[..]

hoezo te laat?
er is vast nog wel ergens plek in een GGD.

Ze raden het aan voor zo'n reis te doen. Verder ken ik de risico's niet. Zelf heb ik toen de klachten bekeken die je kan krijgen, die vond ik wat heftig dus heb ik snel nog even de vaccinaties gehaald.. (ook pas een paar dagen van te voren)
Bedankt voor je reactie... maar het schijnt 4 weken te duren voordat die vaccinatie is ingewerkt...
pi_79223468
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 00:33 schreef _dirkjan_ het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie... maar het schijnt 4 weken te duren voordat die vaccinatie is ingewerkt...
nee dat is niet waar....!
(was vorige week toevallig nog bij de GGD)
  zaterdag 20 maart 2010 @ 14:35:17 #167
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_79372621
Hoera, ik ga dit jaar voor een maand naar Marokko.
pi_79874810
Ik wil met mijn vriend deze zomervakantie 10 dagen naar Marokko, nu is ons oog gevallen op een hotelletje in Agadir. We gaan niet superveel bijzondere dingen doen, lekker relaxen aan het strand, cafétjes en 2 of 3 keer een excursie.

Is het van belang om die vaccinaties te nemen?
pi_79883207
Die vaccinaties kun je maar beter gewoon doen. Het kost je weinig extra moeite en bespaart je een boel ongemak. En niet alleen voor jezelf, ook voor een ander. Mocht je Hep A oplopen, dan kun je de eerste weken ongemerkt anderen besmetten zonder dat je zelf klachten ondervindt. Hep A kun je al krijgen door eten van een buffet wat in een hotel door iemand bereid is die het niet zo nauw neemt met de hygiëne.

Ze zijn zelfs last-minute op Schiphol nog te halen, dus zoveel extra moeite zal het niet kosten. Veel zorgverzekeraars vergoeden de inentingen (al dan niet gedeeltelijk). En je hebt jarenlang geen omkijken naar je inenting (DTP 15 jaar en Hep A na 2e prik 25 jaar).
pi_79883500
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:16 schreef abdalfawaz het volgende:

[..]

We zaten zelf te denken om een uitstapje naar Meknes te maken, is dat een idee? Marrakesh is nogal ver weg of niet?
Marrakech is vanaf Fez een treinrit van 8 uur. Zonder vertraging gerekend, want dat komt ook regelmatig voor, en dat is geen lullige 2-3 minuten vertraging zoals hier in NL
Meknes is dan dichterbij, een uurtje met de trein. Ik ben er niet geweest, omdat ik Fez te mooi vond. Ben 5 dagen in Fez geweest en had er wel weken kunnen blijven, zo mooi en indrukwekkend!
Mocht je Fez toch zat zijn na 2-3 dagen dan is Rabat nog een optie, er gaat af en toe een vrij snelle trein die er 2,5 uur over doet. Rabat lijkt in eerste instantie op een willekeurige Franse stad, maar als je dan de medina en kashbah ingaat, ben je weer echt in Marokko. Leuk voor één dagje.
pi_79890960
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:16 schreef abdalfawaz het volgende:

[..]

We zaten zelf te denken om een uitstapje naar Meknes te maken, is dat een idee? Marrakesh is nogal ver weg of niet?
Meknes is best leuk, zeker als je het met een uitstapje naar Volubilis combineert.

Overigens is het Palace Hotel in Meknes een aanrader als je tegen een redelijke prijs wilt genieten van kakkerlakken, porno en crime. Eerst een stuk of 20 kakkerlakken verwijderd en voordat ik dacht te kunnen slapen. Daarna tot ongeveer 2 uur wakkergelegen omdat het hotel dienst bleek te doen als bordeel en nogal lichte wandjes had. Daarna even een uurtje rust. En toen mocht ik rond 4 uur in m'n beste frans dreigen de politie te bellen omdat er een prostitituée naast m'n kamerdeur werd afgetuigd. Ik vraag me nog steeds af hoe het met dat meisje is afgelopen, aangezien ik er alleen voor gezorgd heb dat het stil werd
Hotel de Nice is overigens wel een aanrader. Geen prostituées, geen kakkerlakken, vriendelijk personeel....
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_79892032
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 14:35 schreef Djaser het volgende:
Hoera, ik ga dit jaar voor een maand naar Marokko.
Whooohooo Ik ook Een maand bij aangetrouwde familie logeren. Inclusief een bruiloft wat me erg leuk lijkt om mee te maken. Van 20 juli tot 20 augustus, wat betekend dat ik half in de Ramadan zit.
pi_79894429
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 21:07 schreef Hoothoot het volgende:
Die vaccinaties kun je maar beter gewoon doen. Het kost je weinig extra moeite en bespaart je een boel ongemak. En niet alleen voor jezelf, ook voor een ander. Mocht je Hep A oplopen, dan kun je de eerste weken ongemerkt anderen besmetten zonder dat je zelf klachten ondervindt. Hep A kun je al krijgen door eten van een buffet wat in een hotel door iemand bereid is die het niet zo nauw neemt met de hygiëne.

Ze zijn zelfs last-minute op Schiphol nog te halen, dus zoveel extra moeite zal het niet kosten. Veel zorgverzekeraars vergoeden de inentingen (al dan niet gedeeltelijk). En je hebt jarenlang geen omkijken naar je inenting (DTP 15 jaar en Hep A na 2e prik 25 jaar).
Hmm, oke.. Dan toch maar doen misschien. Maar nu je zegt, 15 jaar en 25 jaar, hoe zit het met die inentingen die je als kind krijgt? Die zijn ook daar tegen toch? (Ik ben 20, dus dan zouden ze nog werken?) Iemand enig idee?
pi_79894907
D(K)TP krijg je als kind ook, maar die zijn na een x-aantal jaar uitgewerkt. Precieze details weet ik niet, maar nieuwe halen kan nooit kwaad natuurlijk.
pi_79895045
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 09:53 schreef Hoothoot het volgende:
D(K)TP krijg je als kind ook, maar die zijn na een x-aantal jaar uitgewerkt. Precieze details weet ik niet, maar nieuwe halen kan nooit kwaad natuurlijk.
Klopt zeker, ik ga ze ook wel halen als het nodig is. Ik vind een nieuwe halen niet nodig als die vorige nog werken. Als ik het goed is heb ik de laatste DTP in '98 gekregen, dus dat is niet zo lang geleden. Maar, ik ga gewoon navraag doen bij de huisarts .
pi_79895395
Ik heb even gezocht: het LCR adviseert een nieuwe injectie DTP als je langer dan 10 jaar geleden voor het laatst bent ingeënt.
pi_79895602
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 10:23 schreef Hoothoot het volgende:
Ik heb even gezocht: het LCR adviseert een nieuwe injectie DTP als je langer dan 10 jaar geleden voor het laatst bent ingeënt.
Dankje
  zondag 4 april 2010 @ 15:00:31 #178
100413 guapo
Dumpass
pi_79933660
Schijtland, vooral Tanger. Vieze verpauperde stink havenstad. Je hoeft maar 1 stap van de Ferry te zetten en je hele dag is verpest door die drugs-aanbiedende, ik-ben-gids, ik-heb-taxi rifapen.
Ze blijven als vliegen om je heen zwermen.......bah!
-weg, zie banmeldtopic-
pi_79938821
quote:
Op zondag 4 april 2010 15:00 schreef guapo het volgende:
Schijtland, vooral Tanger. Vieze verpauperde stink havenstad. Je hoeft maar 1 stap van de Ferry te zetten en je hele dag is verpest door die drugs-aanbiedende, ik-ben-gids, ik-heb-taxi rifapen.
Ze blijven als vliegen om je heen zwermen.......bah!
onzin,

dat was in 2003/2004 zo. Ben er in 2008 geweest en de autoriteiten hebben de haven en centrum figuurlijk 'schoongeveegd' Geen drugsrunner of schooier meer te bekennen. Ja, nog wel zeurende taxichauffeurs, maar gewoon doorlopen gaan ze je ook niet lastig vallen.
pi_79938862
wel geile nederlandse en belgische mocrowijfen in Tanger. Vooral op de boulevard lekker sjansen. Ze vinden het zelf ook tof dat er vakantievierende 'hollanders' in hun 2e land zijn
  zondag 4 april 2010 @ 20:06:26 #181
100413 guapo
Dumpass
pi_79943288
quote:
Op zondag 4 april 2010 17:35 schreef Leonidas82 het volgende:

[..]

onzin,

dat was in 2003/2004 zo. Ben er in 2008 geweest en de autoriteiten hebben de haven en centrum figuurlijk 'schoongeveegd' Geen drugsrunner of schooier meer te bekennen. Ja, nog wel zeurende taxichauffeurs, maar gewoon doorlopen gaan ze je ook niet lastig vallen.
Onzin,

dit gebeurd nog dagelijks.......
-weg, zie banmeldtopic-
  maandag 5 april 2010 @ 04:59:50 #182
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_79958635
quote:
Op zondag 4 april 2010 20:06 schreef guapo het volgende:

[..]

Onzin,

dit gebeurd nog dagelijks.......
mee eens ik ben er in 2009 geweest en in de grote steden zie je het nog steeds overal.
Vooral de gidsen zijn schijt irritant
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_79959160
Zijn dat soort taferelen in elk land dat leeft op toerisme niet (al dan niet in wat mindere mate) de gewoonte?
  maandag 5 april 2010 @ 09:08:56 #184
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_79959204
quote:
Op maandag 5 april 2010 09:02 schreef Reflectionne het volgende:
Zijn dat soort taferelen in elk land dat leeft op toerisme niet (al dan niet in wat mindere mate) de gewoonte?
Niet echt ik ben het in geen enkel land zo tegengekomen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_79959240
quote:
Op maandag 5 april 2010 09:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Niet echt ik ben het in geen enkel land zo tegengekomen
Oke, dan zal het wel niet..
  maandag 5 april 2010 @ 12:44:12 #186
100413 guapo
Dumpass
pi_79963812
quote:
Op maandag 5 april 2010 04:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

mee eens ik ben er in 2009 geweest en in de grote steden zie je het nog steeds overal.
Vooral de gidsen zijn schijt irritant
In Tanger, vanaf het uitstappen uit de Ferry tot voorbij de poort/boog naar het centrum liepen er vervelende ventjes mee die zich zwaar irritant opdringerig gedroegen. Toen maar snel een cafeetje ingedoken om er vanaf te zijn. Staan ze op de hoek nog op je te wachten tot je weer buiten komt.

Dennis van 3-op-Reis ging een paar maanden terug van Malaga Tanger. Het zag er allemaal zo gezellig uit daar in Tanger. Dus wij er ook heen om er op de bonnefooi een nachtje te blijven. De Ferry om 13 uur genomen voor 66 euro retour.
Hotel hebben we maar niet meer gezocht; wilden toch weer terug naar het vertrouwde Spanje.
Wat een klotevolk die berbers in Tanger......

[ Bericht 0% gewijzigd door guapo op 05-04-2010 16:59:07 ]
-weg, zie banmeldtopic-
pi_79968339
Ik vind Tanger juist een van de leukste steden van Marokko. Je hebt inderdaad wat van die lui rondhangen maar ik heb dat niet als erg storend ervaren.
pi_80293142
Nou, mijn vakantie naar Marokko is geboekt!

Overigens, het reisbureau en het HI boek adviseren geen inentingen. Alleen als je lang rond gaat trekken door Marokko adviseren ze inentingen tegen hepatitis b en c.
pi_80294081
Ik heb voor een korte periode in Marokko ook geen inentingen gehaald. Vond ik om dezelfde reden als jij schetst wat overbodig.
pi_80296280
quote:
Op woensdag 14 april 2010 09:19 schreef Grunner het volgende:
Ik heb voor een korte periode in Marokko ook geen inentingen gehaald. Vond ik om dezelfde reden als jij schetst wat overbodig.
Ja, en ze raden 't zelfs niet aan.. Wel zeiden ze dat de GGD 't altijd aan zou raden (om geld te vangen).

Je mag er zelfs kraanwater drinken, maar liever niet. Eigenlijk dus hetzelfde als mijn vorige reis naar Bulgarije. Normaal zou ik zeggen, gezondheid gaat voor, maar dit klinkt nu wel overbodig.
pi_80327338
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:44 schreef guapo het volgende:

[..]

In Tanger, vanaf het uitstappen uit de Ferry tot voorbij de poort/boog naar het centrum liepen er vervelende ventjes mee die zich zwaar irritant opdringerig gedroegen. Toen maar snel een cafeetje ingedoken om er vanaf te zijn. Staan ze op de hoek nog op je te wachten tot je weer buiten komt.

Dennis van 3-op-Reis ging een paar maanden terug van Malaga Tanger. Het zag er allemaal zo gezellig uit daar in Tanger. Dus wij er ook heen om er op de bonnefooi een nachtje te blijven. De Ferry om 13 uur genomen voor 66 euro retour.
Hotel hebben we maar niet meer gezocht; wilden toch weer terug naar het vertrouwde Spanje.
Wat een klotevolk die berbers in Tanger......
en we hebben hier een onervaren marokkoganger te pakken.

Die berber hosselaars bij de haven ruiken dat je nieuw en onervaren bent, daarom vallen ze je lastig. Na een paar x Maroc bezocht te hebben leer je snel de regels. Neem een chille houding aan, wees stoicijns, ga luchtig gekleed (dus spijkerbroek en overhemd is voldoende) en leer 'nee dank je wel' in het arabisch of frans. Echt, je hebt dan nergens meer last van


  • Tanger heeft idd z'n charme, overdag lekker bakken op het strand bij malabata (strand bij tanger is te vervuild) 's avonds lekker eten en dan gewoon, net als alle vakantievierende mocro's, rondhangen bij de boulevard en gewoon niks doen. Kijken, naar de patsers met hun dikke wagens die x op x hetzelfde rondje rijden, sjansen met mooie mocro's chicks, sjans ontvangen van lokale mocro chicks (die zien jou als wandelend paspoort) en gewoon lekker genieten van de house en r&bmuziek die schalt uit de vele discotheken onder de boulevard

  • Casablanca, een gigantische metropool met mooie mensen. Vrouwen en mannen easy gemixed en kosmopolisch, weinig tot geen hoofddoeken. Het stinkt er wel behoorlijk, overal ruik je benzine. Uitstekend uitgaansleven, maar neem een dikke portomonee mee. Biertje 12 euro entree discotheek 15 euro. Formeel gekleed en dol een beetje met bloedmooie hoeren die gewoon een kletspraatje met je willen maken.

    Ga overdag naar het strand bij Ain Diab of La Corniche. Monstergolven van 3 meter als er harde wind staat, neem een board mee en lekker uitleven op de golven. Voor Nederlandse jongens die een Marokkaanse meid aan de haak willen slaan. ;s avonds bij de boulevard stikt het van de studentes die gaan borrelen of een terrasje pakken, contact is zo gelegd en soms nemen ze je mee naar hun eigen huisje of willen ze met jou mee. Dit zijn geen hoeren, maar lokale verwesterde hoogopgeleide maroc dames die zin hebben in een leuke date. Als al een Marokkaanse wilt regelen, Casablanca is de place to be!


  • Marrakech, naast agadir, wordt dit het nieuwe salou van marokko! veel te massaal, massatoerisme begint langzaam deze pretstad te ontdekken. Erg mooi, schoon ook, maar te toeristisch. Mensen willen van alles aan je verkopen, je wordt opgelicht en mensen zijn er over het algemeen knorrig. Wel lekker eten daar!
    Conclusie: vooral voor avonturiers en relaxe mensen die tegen een beetje onvoorspelbaarheid en chaos kunnen is het een topland!
  • pi_80481195
    quote:
    Op woensdag 14 april 2010 23:24 schreef Leonidas82 het volgende:

    [..]

    en we hebben hier een onervaren marokkoganger te pakken.

    Die berber hosselaars bij de haven ruiken dat je nieuw en onervaren bent, daarom vallen ze je lastig. Na een paar x Maroc bezocht te hebben leer je snel de regels. Neem een chille houding aan, wees stoicijns, ga luchtig gekleed (dus spijkerbroek en overhemd is voldoende) en leer 'nee dank je wel' in het arabisch of frans. Echt, je hebt dan nergens meer last van


  • Tanger heeft idd z'n charme, overdag lekker bakken op het strand bij malabata (strand bij tanger is te vervuild) 's avonds lekker eten en dan gewoon, net als alle vakantievierende mocro's, rondhangen bij de boulevard en gewoon niks doen. Kijken, naar de patsers met hun dikke wagens die x op x hetzelfde rondje rijden, sjansen met mooie mocro's chicks, sjans ontvangen van lokale mocro chicks (die zien jou als wandelend paspoort) en gewoon lekker genieten van de house en r&bmuziek die schalt uit de vele discotheken onder de boulevard

  • Casablanca, een gigantische metropool met mooie mensen. Vrouwen en mannen easy gemixed en kosmopolisch, weinig tot geen hoofddoeken. Het stinkt er wel behoorlijk, overal ruik je benzine. Uitstekend uitgaansleven, maar neem een dikke portomonee mee. Biertje 12 euro entree discotheek 15 euro. Formeel gekleed en dol een beetje met bloedmooie hoeren die gewoon een kletspraatje met je willen maken.

    Ga overdag naar het strand bij Ain Diab of La Corniche. Monstergolven van 3 meter als er harde wind staat, neem een board mee en lekker uitleven op de golven. Voor Nederlandse jongens die een Marokkaanse meid aan de haak willen slaan. ;s avonds bij de boulevard stikt het van de studentes die gaan borrelen of een terrasje pakken, contact is zo gelegd en soms nemen ze je mee naar hun eigen huisje of willen ze met jou mee. Dit zijn geen hoeren, maar lokale verwesterde hoogopgeleide maroc dames die zin hebben in een leuke date. Als al een Marokkaanse wilt regelen, Casablanca is de place to be!


  • Marrakech, naast agadir, wordt dit het nieuwe salou van marokko! veel te massaal, massatoerisme begint langzaam deze pretstad te ontdekken. Erg mooi, schoon ook, maar te toeristisch. Mensen willen van alles aan je verkopen, je wordt opgelicht en mensen zijn er over het algemeen knorrig. Wel lekker eten daar!
    Conclusie: vooral voor avonturiers en relaxe mensen die tegen een beetje onvoorspelbaarheid en chaos kunnen is het een topland!
  • Ik heb vernomen dat in Casablanca de gemiddelde vrouwelijke cup E is, klop da??

    [ Bericht 0% gewijzigd door Symn op 19-04-2010 14:29:54 ]
    pi_80492384
    quote:
    Op woensdag 14 april 2010 23:24 schreef Leonidas82 het volgende:

    [..]

    en we hebben hier een onervaren marokkoganger te pakken.

    Die berber hosselaars bij de haven ruiken dat je nieuw en onervaren bent, daarom vallen ze je lastig. Na een paar x Maroc bezocht te hebben leer je snel de regels. Neem een chille houding aan, wees stoicijns, ga luchtig gekleed (dus spijkerbroek en overhemd is voldoende) en leer 'nee dank je wel' in het arabisch of frans. Echt, je hebt dan nergens meer last van


  • Tanger heeft idd z'n charme, overdag lekker bakken op het strand bij malabata (strand bij tanger is te vervuild) 's avonds lekker eten en dan gewoon, net als alle vakantievierende mocro's, rondhangen bij de boulevard en gewoon niks doen. Kijken, naar de patsers met hun dikke wagens die x op x hetzelfde rondje rijden, sjansen met mooie mocro's chicks, sjans ontvangen van lokale mocro chicks (die zien jou als wandelend paspoort) en gewoon lekker genieten van de house en r&bmuziek die schalt uit de vele discotheken onder de boulevard

  • Casablanca, een gigantische metropool met mooie mensen. Vrouwen en mannen easy gemixed en kosmopolisch, weinig tot geen hoofddoeken. Het stinkt er wel behoorlijk, overal ruik je benzine. Uitstekend uitgaansleven, maar neem een dikke portomonee mee. Biertje 12 euro entree discotheek 15 euro. Formeel gekleed en dol een beetje met bloedmooie hoeren die gewoon een kletspraatje met je willen maken.

    Ga overdag naar het strand bij Ain Diab of La Corniche. Monstergolven van 3 meter als er harde wind staat, neem een board mee en lekker uitleven op de golven. Voor Nederlandse jongens die een Marokkaanse meid aan de haak willen slaan. ;s avonds bij de boulevard stikt het van de studentes die gaan borrelen of een terrasje pakken, contact is zo gelegd en soms nemen ze je mee naar hun eigen huisje of willen ze met jou mee. Dit zijn geen hoeren, maar lokale verwesterde hoogopgeleide maroc dames die zin hebben in een leuke date. Als al een Marokkaanse wilt regelen, Casablanca is de place to be!


  • Marrakech, naast agadir, wordt dit het nieuwe salou van marokko! veel te massaal, massatoerisme begint langzaam deze pretstad te ontdekken. Erg mooi, schoon ook, maar te toeristisch. Mensen willen van alles aan je verkopen, je wordt opgelicht en mensen zijn er over het algemeen knorrig. Wel lekker eten daar!
    Conclusie: vooral voor avonturiers en relaxe mensen die tegen een beetje onvoorspelbaarheid en chaos kunnen is het een topland!
  • Je eerste alinea kwam nog enigsins over alsof je een goeie tip wilde geven, maar de rest raakt kant nog wal. Je betoog over Marrakech (het nieuwe salou ) en knorrige mensen die je alles willen verkopen maakt je eerste alinea weer compleet overbodig
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
      dinsdag 20 april 2010 @ 15:02:27 #194
    157922 fathank
    Wie baas is bakt koekjes.
    pi_80521694
    TVP.

    Van de zomer wsl naar Marrakech.
    Behulpzaam als een waterkraan.
    Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
    als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
    pi_80521914
    quote:
    Op maandag 5 april 2010 12:44 schreef guapo het volgende:

    [..]

    In Tanger, vanaf het uitstappen uit de Ferry tot voorbij de poort/boog naar het centrum liepen er vervelende ventjes mee die zich zwaar irritant opdringerig gedroegen. Toen maar snel een cafeetje ingedoken om er vanaf te zijn. Staan ze op de hoek nog op je te wachten tot je weer buiten komt.

    Dennis van 3-op-Reis ging een paar maanden terug van Malaga Tanger. Het zag er allemaal zo gezellig uit daar in Tanger. Dus wij er ook heen om er op de bonnefooi een nachtje te blijven. De Ferry om 13 uur genomen voor 66 euro retour.
    Hotel hebben we maar niet meer gezocht; wilden toch weer terug naar het vertrouwde Spanje.
    Wat een klotevolk die berbers in Tanger......
    Nu lul je uit je nek, in Tanger wonen voornamelijk Arabieren. De enige berbers die daar wonen, wonen om Tanger heen en enkele in de stad zelf.
    De enige steden waar eigenlijk alleen Berbers wonen zijn Al Hoceima en Nador.
    Ich bin ein berliner!
    pi_80522098
    quote:
    Op woensdag 14 april 2010 23:24 schreef Leonidas82 het volgende:

    [..]

    en we hebben hier een onervaren marokkoganger te pakken.

    Die berber hosselaars bij de haven ruiken dat je nieuw en onervaren bent, daarom vallen ze je lastig. Na een paar x Maroc bezocht te hebben leer je snel de regels. Neem een chille houding aan, wees stoicijns, ga luchtig gekleed (dus spijkerbroek en overhemd is voldoende) en leer 'nee dank je wel' in het arabisch of frans. Echt, je hebt dan nergens meer last van


  • Tanger heeft idd z'n charme, overdag lekker bakken op het strand bij malabata (strand bij tanger is te vervuild) 's avonds lekker eten en dan gewoon, net als alle vakantievierende mocro's, rondhangen bij de boulevard en gewoon niks doen. Kijken, naar de patsers met hun dikke wagens die x op x hetzelfde rondje rijden, sjansen met mooie mocro's chicks, sjans ontvangen van lokale mocro chicks (die zien jou als wandelend paspoort) en gewoon lekker genieten van de house en r&bmuziek die schalt uit de vele discotheken onder de boulevard

  • Casablanca, een gigantische metropool met mooie mensen. Vrouwen en mannen easy gemixed en kosmopolisch, weinig tot geen hoofddoeken. Het stinkt er wel behoorlijk, overal ruik je benzine. Uitstekend uitgaansleven, maar neem een dikke portomonee mee. Biertje 12 euro entree discotheek 15 euro. Formeel gekleed en dol een beetje met bloedmooie hoeren die gewoon een kletspraatje met je willen maken.

    Ga overdag naar het strand bij Ain Diab of La Corniche. Monstergolven van 3 meter als er harde wind staat, neem een board mee en lekker uitleven op de golven. Voor Nederlandse jongens die een Marokkaanse meid aan de haak willen slaan. ;s avonds bij de boulevard stikt het van de studentes die gaan borrelen of een terrasje pakken, contact is zo gelegd en soms nemen ze je mee naar hun eigen huisje of willen ze met jou mee. Dit zijn geen hoeren, maar lokale verwesterde hoogopgeleide maroc dames die zin hebben in een leuke date. Als al een Marokkaanse wilt regelen, Casablanca is de place to be!


  • Marrakech, naast agadir, wordt dit het nieuwe salou van marokko! veel te massaal, massatoerisme begint langzaam deze pretstad te ontdekken. Erg mooi, schoon ook, maar te toeristisch. Mensen willen van alles aan je verkopen, je wordt opgelicht en mensen zijn er over het algemeen knorrig. Wel lekker eten daar!
    Conclusie: vooral voor avonturiers en relaxe mensen die tegen een beetje onvoorspelbaarheid en chaos kunnen is het een topland!
  • En een rondje in de Rifgebergte maken als je van Hasji houdt
    Ich bin ein berliner!
      dinsdag 20 april 2010 @ 17:45:25 #197
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_80528307
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2010 15:07 schreef GeileBeer102 het volgende:

    [..]

    Nu lul je uit je nek, in Tanger wonen voornamelijk Arabieren. De enige berbers die daar wonen, wonen om Tanger heen en enkele in de stad zelf.
    De enige steden waar eigenlijk alleen Berbers wonen zijn Al Hoceima en Nador.
    Ca. 100% van de Marokkaanse bevolking is Berber. Dat ongeveer de helft tegenwoordig een verkrachte vorm van Arabisch spreekt doet daar weinig aan af. Een erg raar misverstand, dat taal etniciteit bepaald.
      maandag 3 mei 2010 @ 10:31:16 #198
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_80960106
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 19:23 schreef Veersesmurf het volgende:

    [..]
    Je betoog over Marrakech (het nieuwe salou )

    Daarvoor heb je toch kust nodig?
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      maandag 3 mei 2010 @ 18:23:28 #199
    110350 Veersesmurf
    travelsmurf
    pi_80976912
    Dat leek mij ook idd daarnaast ben ik in beide steden geweest, maar Marrakech heeft nog een lange weg te gaan hoor
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
      zaterdag 8 mei 2010 @ 21:32:47 #200
    282087 abdalfawaz
    Ilharaqa Baraka
    pi_81192065
    Net terug van een prachtige week Fes met 2 vrienden. Met als verwachting dezelfde sfeer als in Egypte, is het mij zeer goed bevallen. De bevolking is over het algemeen vriendelijk, behulpzaam en zeker niet lastig. Slechts 2 keer hebben we vervelende pubers achter ons aan gehad.

    Het prachtige verdwalen in de medina en de relaxte sfeer in de gehele stad maken het tot een prima stad. Enige nadeel is misschien de taalbarrière, maar met een beetje geduld moet dat geen probleem zijn.
      donderdag 20 mei 2010 @ 09:59:44 #201
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_81663344
    Over een paar weken naar Marokko. Ik wil eigenlijk, als het even kan, een Tajine meenemen. Iemand een idee waar ik op moet letten voor een goede en wat een aardige richtprijs is? Of kan ik dat beter in CUL vragen?
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      donderdag 20 mei 2010 @ 12:18:25 #202
    61885 jojomen4
    hungersite.com
    pi_81668256
    Je gevoel volgen. Zo'n ding zal vast niet meer dan 10 euro kosten in Marokko.

    Geniet van je reis. Fez is voor mij nog steeds een van de mooiere steden om te bezoeken.
    "En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
      donderdag 20 mei 2010 @ 12:22:08 #203
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_81668381
    quote:
    Op donderdag 20 mei 2010 12:18 schreef jojomen4 het volgende:
    Je gevoel volgen.
    Dat gaat sowieso goedkomen, we gaan een auto huren en een paar dagen op goed geluk rondrijden

    Ik zal inderdaad ook zelf rondkijken maar ik dacht, misschien hebben mensen nog specifieke tips. Ik las ergens anders dat sommige gedecoreerde exemplaren schadelijke verf kunnen bevatten, dat is natuurlijk minder..
    quote:
    Geniet van je reis. Fez is voor mij nog steeds een van de mooiere steden om te bezoeken.
    Dank je Fez staat inderdaad op het programma, twee overnachtingen daar.
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
    pi_81823169
    tvp, misschien naar het noorden van Marokko dit jaar. Tanger, Tetouan & Al Hoceima.. weet alleen niet zo goed waar ik mijn hotel moet nemen, wil namelijk hotel+vlucht nemen.... wat raden jullie aan? Tanger als basis???

    [ Bericht 15% gewijzigd door vnomeen op 24-05-2010 11:19:47 ]
    pi_81823244
    quote:
    Op maandag 30 november 2009 19:50 schreef zoalshetis het volgende:

    [..]

    wie is die kkk-marokkaan met die zwarte muts op?
    pi_81828223
    quote:
    Op maandag 24 mei 2010 11:13 schreef vnomeen het volgende:
    tvp, misschien naar het noorden van Marokko dit jaar. Tanger, Tetouan & Al Hoceima.. weet alleen niet zo goed waar ik mijn hotel moet nemen, wil namelijk hotel+vlucht nemen.... wat raden jullie aan? Tanger als basis???
    ik zou zeker niet naar het rif gaan, opgefokt en agressief volkje daar. En de secundaire weg door de bergen naar Al Hoceima is ook niet zonder gevaren.

    Beter ga je naar de Arabische strook, Casa, Rabat, Essaouira. Wat je ook kunt doen is een villa huren met zwembad aan de Atlantische kust bij het pittoreske Asilah. Je betaalt rond de 500 euro per week maar hebt dan wel een eigen privéstrand, dienstmeisje en een groot huis voor jezelf. Zeker als je met een groep gaat, kan dat makkelijk uit!
    pi_81832373
    quote:
    Op maandag 24 mei 2010 13:35 schreef Leonidas82 het volgende:

    [..]

    ik zou zeker niet naar het rif gaan, opgefokt en agressief volkje daar. En de secundaire weg door de bergen naar Al Hoceima is ook niet zonder gevaren.

    Beter ga je naar de Arabische strook, Casa, Rabat, Essaouira. Wat je ook kunt doen is een villa huren met zwembad aan de Atlantische kust bij het pittoreske Asilah. Je betaalt rond de 500 euro per week maar hebt dan wel een eigen privéstrand, dienstmeisje en een groot huis voor jezelf. Zeker als je met een groep gaat, kan dat makkelijk uit!


    maar ik wil flirten met Ned. en Belgische mocrochicks op de boulevard in Tanger..

    hoe heet eigenlijk de boulevard... is dat dezelfde als de avenue D'Espagna?

    trouwens ik ben van plan om met de bus tussen die drie plaatsen te reizen.. als die bussen er zijn tenminste..
    pi_81838798
    quote:
    Op donderdag 20 mei 2010 12:22 schreef De_Hertog het volgende:

    [..]

    Dat gaat sowieso goedkomen, we gaan een auto huren en een paar dagen op goed geluk rondrijden

    Ik zal inderdaad ook zelf rondkijken maar ik dacht, misschien hebben mensen nog specifieke tips. Ik las ergens anders dat sommige gedecoreerde exemplaren schadelijke verf kunnen bevatten, dat is natuurlijk minder..
    Nou, dan weet je het belangrijkste al. Van de meer naturelle heb je keuze uit geglazuurde en ongeglazuurde. Dat is een kwestie van voorkeur. Een geglazuurde kan je goed schoonmaken, een ongeglazuurde krijgt langzaam een eigen aroma.

    Wat leuk is om te kopen, is een tajine mét een bijbehorende stoof voor eronder. Daarin stook je houtskool, en dan kan je thuis een echte tajine op houtskool maken. En die stoofjes zijn nog niet te koop in Nederland, voor zover ik weet.

    Dé stad voor aardewerk is Safi, prettige stad bovendien. Maar ik weet niet of je van plan bent zover te reizen .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_81887338
    Ga volgend jaar met wat maatjes, waaronder een Marokkaanse vriend, naar Marokko. We willen met RyanAir een enkeltje Agadir kopen. Vanuit deze havenstad liften we dan naar Fez om met een enkeltje weer terug te vliegen naar Weeze. Onderweg gaan we natuurlijk langs de familie van onze vriend. Ben benieuwd.
    pi_82424917
    Ik zit er aan te denken om in het najaar iets van 2 a 3 weken naar Marokko te gaan. Ik heb alleen wat hulp nodig bij budgetbepaling. Ik ben van plan te vliegen op Casablanca (Air Arabia) en vanaf daar beginnen met een rondreis, marrakech en Fez wil ik sowieso aan doen, paar dagen kust is ook wel lekker en evt Tangiers als dat past qua tijd/budget.

    Qua overnachtingen zit ik te denken aan hostels of campings (neem dan klein tentje mee) en qua reizen de trein en de bus. Eten ook gewoon simpel.

    Red ik dit met ongeveer 1000 Euro (ex vliegticket) of gaat dit niet lukken?
      maandag 7 juni 2010 @ 00:14:38 #211
    104963 ETA
    European Travel Author
    pi_82425901
    ben net terug van een kort tripje door Marokko. In een eigenlijk belachelijk korte tijd een "standaard" rondje gedaan. Weinig tijd besteed aan de steden zoals Rabat en Casablanca, des temeer tijd doorgebracht in woestijnen en rond kasbahs. Normaal gesproken gooi ik een fotoreisverslag op FOK (zie mijn fotoboek voor andere fotoverslagen), maar dit keer ben ik een beetje te lui

    Wel een filmpje gemaakt met wat fotos en korte clips wat een goede indruk geeft van mijn reis: http://vimeo.com/12264812
    Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
    Mijn reisfotos!
    pi_82434983
    Ik ga in juli met mijn vriend twee weken naar Marokko. Heenreis vliegen we naar Fes en dan terug vanaf Marrakesh. We zijn er nog niet helemaal uit wat we allemaal gaan doen tussendoor. Daarom vroeg ik me af of het goed te doen is om gewoon op de bonnefooi heen te gaan en daar hotelletjes te boeken? In mijn reisboekje staat dat in het hoogseizoen wel belangrijk is te reserveren, maar ik zou het veel leuker vinden om dit niet te doen. Hotel liefst niet te duur, maar wel graag eigen kamer met eigen badkamer. Is dat ok te vinden zonder te boeken (en als je geen arabish spreekt en heel slecht frans )?
      maandag 7 juni 2010 @ 12:09:30 #213
    283830 Rituals
    Rediscovering the moment
    pi_82436102
    @tjoptjop, ¤1000,- is meer dan genoeg! Dat red je makkelijk . Volgens mij had ik zelfs genoeg aan ¤1000,- inclusief vliegticket.

    @elliebell, mijn ervaring is dat het prima kan! Vorig jaar heb ik het ook gedaan en er zijn ontzettend veel leuke riads! Ik spreek geen Arabisch en erg gebrekkig Frans (mijn ex sprak wel redelijk Frans), maar ook dan lukt dat wel! Alleen in Chefchaouen hebben we iets meer moeite moeten doen, maar daar kwamen we 's avonds laat pas aan, dus veel riads waren al vol.
    Your body. Your soul. Your rituals.
    pi_82436329
    quote:
    Op maandag 7 juni 2010 11:41 schreef elliebell het volgende:
    Ik ga in juli met mijn vriend twee weken naar Marokko. Heenreis vliegen we naar Fes en dan terug vanaf Marrakesh. We zijn er nog niet helemaal uit wat we allemaal gaan doen tussendoor. Daarom vroeg ik me af of het goed te doen is om gewoon op de bonnefooi heen te gaan en daar hotelletjes te boeken? In mijn reisboekje staat dat in het hoogseizoen wel belangrijk is te reserveren, maar ik zou het veel leuker vinden om dit niet te doen. Hotel liefst niet te duur, maar wel graag eigen kamer met eigen badkamer. Is dat ok te vinden zonder te boeken (en als je geen arabish spreekt en heel slecht frans )?
    Op de bonnefooi naar Maroc is uitstekend te doen. Ik adviseer je om een anwb (marokko) boekje te kopen. Daar staan goede en nette hotelletjes in tegen betaalbare prijzen (10/15 euro pp per nacht). Vaak zit er ook nog een ontbijtje bij inbegrepen.
      maandag 7 juni 2010 @ 12:20:46 #215
    283830 Rituals
    Rediscovering the moment
    pi_82436538
    quote:
    Op maandag 7 juni 2010 12:14 schreef Leonidas82 het volgende:

    [..]

    Op de bonnefooi naar Maroc is uitstekend te doen. Ik adviseer je om een anwb (marokko) boekje te kopen. Daar staan goede en nette hotelletjes in tegen betaalbare prijzen (10/15 euro pp per nacht). Vaak zit er ook nog een ontbijtje bij inbegrepen.
    Of de Lonely Planet van Marokko . Ontzettend veel aan gehad!
    Your body. Your soul. Your rituals.
    pi_82436958
    Thanks voor alle tips! Ik vind het ook veel leuker om niet al de hele reis nu te boeken. Kunnen we dan zien wat leuk is en hoe lang we waar willen blijven.
    Wat betreft de reis: we beginnen dus in Fes en wilden daarna eventueel naar Meknes en dan richting de kust. Ik lees goede verhalen over Essaouira, maar wat zijn nog meer leuke kustplaatsen zo ten hoogte van Fes en Marrakesh? En is de bus een beetje te doen in Marokko? Essaouira is geloof ik niet met de trein te komen, dus dat wordt een bus. Is dat duur en moet je onderhandelen over de prijzen?
      maandag 7 juni 2010 @ 12:40:40 #217
    283830 Rituals
    Rediscovering the moment
    pi_82437226
    quote:
    Op maandag 7 juni 2010 12:33 schreef elliebell het volgende:
    Thanks voor alle tips! Ik vind het ook veel leuker om niet al de hele reis nu te boeken. Kunnen we dan zien wat leuk is en hoe lang we waar willen blijven.
    Wat betreft de reis: we beginnen dus in Fes en wilden daarna eventueel naar Meknes en dan richting de kust. Ik lees goede verhalen over Essaouira, maar wat zijn nog meer leuke kustplaatsen zo ten hoogte van Fes en Marrakesh? En is de bus een beetje te doen in Marokko? Essaouira is geloof ik niet met de trein te komen, dus dat wordt een bus. Is dat duur en moet je onderhandelen over de prijzen?
    Essaouira vond ik super leuk! Heerlijk sfeer. De bus is niet zo duur (weet niet meer precies wat het kostte) en over de prijs hoef je niet te onderhandelen. Het zijn grote busmaatschappijen die daar naartoe gaan.

    Ik heb niet zoveel kustplaatsen gezien, maar Oualidia kun je in ieder geval overslaan. Minst leuke plek waar ik geweest ben. Zou bekend staan om z'n oesters, maar ik heb er geen oester gezien .
    Your body. Your soul. Your rituals.
      maandag 7 juni 2010 @ 12:42:55 #218
    157922 fathank
    Wie baas is bakt koekjes.
    pi_82437298
    Ticket geboekt van 29 juli t/m 10 Augustus. Vlieg op Marrakech met Ryanair vanaf Dusseldorf. We blijven eerst een paar dagen in Marrakech om vervolgens wsl naar Essouaria te gaan om lekker aan het strand te chillen en de laatste paar dagen weer naar Marrakech. Wordt tijd voor vakantie .

    Iemand nog aanraders?

    [ Bericht 4% gewijzigd door fathank op 07-06-2010 13:03:43 ]
    Behulpzaam als een waterkraan.
    Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
    als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
      woensdag 16 juni 2010 @ 16:36:52 #219
    157922 fathank
    Wie baas is bakt koekjes.
    pi_82889186
    Dood hier....?

    Mensen nog aanraders voor hotels in Marrakech of Essouaria?
    Behulpzaam als een waterkraan.
    Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
    als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
      woensdag 16 juni 2010 @ 16:45:01 #220
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_82889689
    quote:
    Op donderdag 20 mei 2010 12:18 schreef jojomen4 het volgende:
    Je gevoel volgen. Zo'n ding zal vast niet meer dan 10 euro kosten in Marokko.
    Klopt, 4 euro, bij een plaatselijke supermarkt.
    quote:
    Geniet van je reis. Fez is voor mij nog steeds een van de mooiere steden om te bezoeken.
    Fez was mooi, maar omdat het aan het eind van de reis was was het wel een beetje 'meer van hetzelfde'. Goed, véél meer, maar we waren ook al in Marrakech, Essouari, Safi, El Jadida, Rabat en Meknes kenden we het concept van de ommuurde stad met het oude centrum en de soeks wel een beetje

    Daarna zijn we via de zuidkant van de Atlas teruggereden, langs de zandduinen van Erg Chebbi, de Dades-vallei, Ouerzazate en de Tizi 'n' Test-pas. Nee, dat wil niet zeggen dat we de Tizi 'n' Tichka-pas en Ait Benhaddou vergeten zijn: daar waren we al een geweest, heen en terug vanuit Marrakech. We hadden namelijk niet gedacht zover zuidelijk te komen verder. Dat krijg je als je je gevoel volgt.

    Maar die route was wel prachtig, met eindeloze leegtes, ruige gebergten en kaarsrechte wegen. Ik kreeg er echt zo'n amerikaans roadtrip-gevoel bij. Gelukkig had een behulpzame Marrokaan een last-chance tankstation neergezet, compleet met 60s-design, Amerikaanse wrakken in de tuin en een bord 'last chance for gas for 200 miles'. Get your kicks on route 66...
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      woensdag 16 juni 2010 @ 17:37:21 #221
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_82892605
    Volgende week zit ik voor een maand in Marokko. Hopelijk kom ik niet te veel Marokanen tegen, dat is zo'n naar volk.
      woensdag 16 juni 2010 @ 18:07:43 #222
    283830 Rituals
    Rediscovering the moment
    pi_82894270
    quote:
    Op woensdag 16 juni 2010 16:36 schreef fathank het volgende:
    Dood hier....?

    Mensen nog aanraders voor hotels in Marrakech of Essouaria?
    In Marrekech heb ik geslapen in Hotel/Riad Belleville. Prima ervaring mee! In een zijstraatje van Djemaa el Fna, kamer met airco en een dakterras. In Essouaria vond ik Dar Alouane (ook wel House of Colours) leuk. Vriendelijke mensen, goede locatie, leuke uitstraling, fijn dakterras. Heerlijk .

    Dar Alouane

    [ Bericht 4% gewijzigd door Rituals op 16-06-2010 18:34:51 ]
    Your body. Your soul. Your rituals.
      woensdag 16 juni 2010 @ 18:20:26 #223
    157922 fathank
    Wie baas is bakt koekjes.
    pi_82894876
    quote:
    Op woensdag 16 juni 2010 17:37 schreef Djaser het volgende:
    Volgende week zit ik voor een maand in Marokko. Hopelijk kom ik niet te veel Marokanen tegen, dat is zo'n naar volk.
    ik moest bijna lachen
    Behulpzaam als een waterkraan.
    Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
    als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
    pi_83510908
    Woensdag vlieg ik naar Marokko voor een lekkere strand vakantie
    pi_83601036
    Even een vraagje aan de Marokko kenners hier.. Ze doen er toch niet moeilijk in de toeristengebieden (Agadir) dat vrouwen met blote knieën lopen?? (ivm koffer inpakken)
      zaterdag 3 juli 2010 @ 11:19:54 #226
    293893 Sahbi100
    Ben jij mijn sahbi?
    pi_83601629
    Marokko

    Ik ga vandaag
    Weet jij wel wat sahbi betekend :')
    pi_83606447
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 10:56 schreef Reflectionne het volgende:
    Even een vraagje aan de Marokko kenners hier.. Ze doen er toch niet moeilijk in de toeristengebieden (Agadir) dat vrouwen met blote knieën lopen?? (ivm koffer inpakken)
    Vrouwen met blote knieen is geen enkel probleem in Maroc. Zolang dat idd het geval is in de toeristengebieden. In de kleine dorpjes met blote knieeen lopen wordt minder gewaardeerd. Dat geldt trouwens ook voor mannen. Ga niet met een mouwloos hempje en een korte broek uitstapjes maken in de kleine dorpjes of in de grote steden. Mocro's zelf hebben vaak broek met blousje aan, vrouwen rok met blousje. De jeugd vaak wel slippers en korte broeken.
    pi_83606794
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 13:58 schreef Leonidas82 het volgende:

    [..]

    Vrouwen met blote knieen is geen enkel probleem in Maroc. Zolang dat idd het geval is in de toeristengebieden. In de kleine dorpjes met blote knieeen lopen wordt minder gewaardeerd. Dat geldt trouwens ook voor mannen. Ga niet met een mouwloos hempje en een korte broek uitstapjes maken in de kleine dorpjes of in de grote steden. Mocro's zelf hebben vaak broek met blousje aan, vrouwen rok met blousje. De jeugd vaak wel slippers en korte broeken.
    Oke dankjewel! Dan neem ik gewoon 1 lange broek mee voor de uitstapjes enzo
      vrijdag 23 juli 2010 @ 15:57:25 #229
    11736 Ceased2Be
    Misantroop
    pi_84401747
    *kick*

    Ik wil samen met mijn vriendin ergens oktober/november dit jaar een aantal weken naar Marokko toe, vroeg me alleen af hoe makkelijk het is (en of het een beetje aan te raden is) om daar een auto te huren? We wilden eigenlijk in Marakech een auto huren om wat naar het (zuid)oosten nog te trekken om deze daarna op het vliegveld in agadir weer in te leveren. Iemand hier ervaring mee?
    "Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
    "My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
    pi_84401853
    Ik ga zelf altijd met eigen auto. Rijden in Marokko wil best als je rekening houdt met schade aan het wegdek, beter niet rijden in het donker en opspattende steentjes (hou een hand tegen de voorruit).

    Auto huren heb ik dus nooit gedaan; mijn schoonzusje wel, eerder dit jaar. Dat wou prima: niet duur, prima professioneel.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      vrijdag 23 juli 2010 @ 16:16:24 #231
    11736 Ceased2Be
    Misantroop
    pi_84402483
    Ok met eigen auto zou ik op zich ook nog wel aandurven, maar ik ben de enige met een rijbewijs van ons tweetjes dus de heenreis zou nogal veel tijd gaan kosten wil ik niet onderweg in een greppel belanden

    Rijden ze in de steden nog een beetje ok daar? Heb verder Istanbul (druk) en Caïro (absolute complete chaos) meegemaakt qua verkeer en Istanbul was goed te doen, maar Caïro dan weer absoluut niet.
    "Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
    "My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
      vrijdag 23 juli 2010 @ 16:20:50 #232
    104963 ETA
    European Travel Author
    pi_84402676
    quote:
    Op vrijdag 23 juli 2010 16:16 schreef Ceased2Be het volgende:
    Ok met eigen auto zou ik op zich ook nog wel aandurven, maar ik ben de enige met een rijbewijs van ons tweetjes dus de heenreis zou nogal veel tijd gaan kosten wil ik niet onderweg in een greppel belanden

    Rijden ze in de steden nog een beetje ok daar? Heb verder Istanbul (druk) en Caïro (absolute complete chaos) meegemaakt qua verkeer en Istanbul was goed te doen, maar Caïro dan weer absoluut niet.
    bij lange na niets zoals Cairo, maar ook net niet zo "netjes" als in Istanbul. Het ligt qua verkeer veel dichter bij Istanbul dan Cairo.
    Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
    Mijn reisfotos!
      vrijdag 23 juli 2010 @ 16:27:44 #233
    11736 Ceased2Be
    Misantroop
    pi_84402956
    Gaat helemaal goedkomen dan, ben benieuwd eerste keer in bijna 10 jaar dat ik weer langer wegga dan anderhalve week
    Bedankt voor de snelle reacties en wellicht dat ik nog ff terugkom als ik nog wat moet weten
    "Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
    "My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
    pi_84403729
    Ik ben schadevrij (dwars) door Casablanca gekomen. Ze sorteren wat apart, maar het gaat beslist niet met grof geweld en vrij langzaam, en stoplichten worden gerespecteerd (en agenten ook trouwens).

    Andere grote steden ben ik niet geweest, maar kleinere stadjes zijn overmaatse dorpen, met bijbehorend rustig verkeer. Dan valt het niet zo op dat de verkeersregels er niet zijn.

    Er zijn een paar snelwegen, dat rijdt reuze ontspannen. Kleinere wegen zijn meestal niet druk, maar op routes waartussen veel interlokaal taxiverkeer is, rijden deze wel vaak erg hard en onbesuisd (er valt een schrikwekkende hoeveelheid dooien in het verkeer, zeker gezien hoe weinig autoverkeer er eigenlijk is).

    In ieder dorp is wel een garage; voor pech / lekke banden hoef je niet bang te zijn en ze lichten je ook niet op .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_84419401
    Ben weer terug van een heerlijke week Marokko, Agadir. Het was warm maar lekker met de makkelijke manier om af te koelen in de zee. Wel opdringerige mensen maar misschien ook extra erg omdat ik vrij wit ben (ik word gewoon weg niet bruin) Ik had ook het idee dat ik daardoor veel aangestaard werd. Het was er naar mijn idee nog niet super toeristisch, dat was in opgang.

    Ik heb een heerlijke vakantie gehad.
    pi_85155376
    Ik ga pas in oktober naar Marrakech, maar ben alvast aan het "voor-genieten''.

    Op internet zie ik veel tegenstrijdige informatie over kledingkeuze voor vrouwen. Sommigen zeggen dat ze prima in een hemdje konden rondlopen, terwijl anderen zeggen bespuugd te zijn in een t-shirt en lange broek.

    Ik wilde het sowieso bescheiden houden (schouders bedekt) uit respect voor de mensen, maar wat is nou wijsheid? Altijd een een lange broek en lange mouwen vind ik ook zo wat... Kan een t-shirtje en een capri-broek ook?
    Trust me, I know what I'm doing.
      woensdag 11 augustus 2010 @ 21:13:20 #237
    104963 ETA
    European Travel Author
    pi_85157023
    quote:
    Op woensdag 11 augustus 2010 20:36 schreef Unihoc_ACE het volgende:
    Ik ga pas in oktober naar Marrakech, maar ben alvast aan het "voor-genieten''.

    Op internet zie ik veel tegenstrijdige informatie over kledingkeuze voor vrouwen. Sommigen zeggen dat ze prima in een hemdje konden rondlopen, terwijl anderen zeggen bespuugd te zijn in een t-shirt en lange broek.

    Ik wilde het sowieso bescheiden houden (schouders bedekt) uit respect voor de mensen, maar wat is nou wijsheid? Altijd een een lange broek en lange mouwen vind ik ook zo wat... Kan een t-shirtje en een capri-broek ook?
    t-shirt en korte broek moet geen probleem zijn als je gewoon over straat loopt. In Marrakech lopen genoeg toeristen in hemdjes rond, de locals daar zullen niet zo snel geshockeerd zijn. Mocht je naar wat kleinere plaatsjes gaan, dan zou ik een hemdje met hotpants niet meteen aanraden, maar als je het toch draagt dan zou het niet meteen problemen gaan opleveren.

    Bij bezoek aan religieuze plekken zou ik wel de schouders bedekt houden.
    Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
    Mijn reisfotos!
    pi_85161260
    quote:
    Op woensdag 11 augustus 2010 21:13 schreef ETA het volgende:

    [..]

    t-shirt en korte broek moet geen probleem zijn als je gewoon over straat loopt. In Marrakech lopen genoeg toeristen in hemdjes rond, de locals daar zullen niet zo snel geshockeerd zijn. Mocht je naar wat kleinere plaatsjes gaan, dan zou ik een hemdje met hotpants niet meteen aanraden, maar als je het toch draagt dan zou het niet meteen problemen gaan opleveren.

    Bij bezoek aan religieuze plekken zou ik wel de schouders bedekt houden.
    Tnx. Ik dacht aan schouders altijd bedekt (t-shirtje) en korte broek maximaal tot vlak boven de knie. Voor moskeebezoek alle ledematen bedekt + hoofddoek. Misschien als het echt heet is (denk het niet in oktober) een hemdje mits toeristisch gebied (en t-shirtje in de tas).
    Trust me, I know what I'm doing.
    pi_85208362
    Wij liepen ook in capri en t-shirt; ging prima.
    pi_85826140
    quote:
    Op maandag 5 april 2010 12:44 schreef guapo het volgende:

    [..]

    In Tanger, vanaf het uitstappen uit de Ferry tot voorbij de poort/boog naar het centrum liepen er vervelende ventjes mee die zich zwaar irritant opdringerig gedroegen. Toen maar snel een cafeetje ingedoken om er vanaf te zijn. Staan ze op de hoek nog op je te wachten tot je weer buiten komt.

    Dennis van 3-op-Reis ging een paar maanden terug van Malaga Tanger. Het zag er allemaal zo gezellig uit daar in Tanger. Dus wij er ook heen om er op de bonnefooi een nachtje te blijven. De Ferry om 13 uur genomen voor 66 euro retour.
    Hotel hebben we maar niet meer gezocht; wilden toch weer terug naar het vertrouwde Spanje.
    Wat een klotevolk die berbers in Tanger...... :(
    Ik heb mij laten vertellen dat Tanger een "Arabische stad" is. Ik denk niet dat je daar veel "berbers" tegen bent gekomen.
    pi_85826225
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2010 17:45 schreef Djaser het volgende:

    [..]

    Ca. 100% van de Marokkaanse bevolking is Berber. Dat ongeveer de helft tegenwoordig een verkrachte vorm van Arabisch spreekt doet daar weinig aan af. Een erg raar misverstand, dat taal etniciteit bepaald.
    Etniciteit wordt in Marokko niet enkel door taal bepaald maar ook door culturele verschillen. Ja, "genetisch" is er geen tot weinig verschil tussen de verschillende groepen en hebben de Arabieren weinig invloed gehad maar cultureel is er wel sprake van vrij grote verschillen en zo simpel als het de Arabieren en de Berbers is het ook niet.`
    pi_85826317
    quote:
    Op woensdag 14 april 2010 23:24 schreef Leonidas82 het volgende:

    [..]

    Dit zijn geen hoeren, maar lokale verwesterde hoogopgeleide maroc dames die zin hebben in een leuke date. Als al een Marokkaanse wilt regelen, Casablanca is de place to be!
    Ze willen geen date, ze willen Europa in of wat bij verdienen want die opleiding daar kan je maar weinig mee in Marokko. Geen professionals zoals we hier hebben maar het is onzin om te denken dat er in sprake is van een gevalletje "ze wil gewoon een leuke date". Daar hangt een te groot stigma aan vast.
    pi_88361784
    quote:
    Op woensdag 11 augustus 2010 22:40 schreef Unihoc_ACE het volgende:

    [..]

    Tnx. Ik dacht aan schouders altijd bedekt (t-shirtje) en korte broek maximaal tot vlak boven de knie. Voor moskeebezoek alle ledematen bedekt + hoofddoek. Misschien als het echt heet is (denk het niet in oktober) een hemdje mits toeristisch gebied (en t-shirtje in de tas).
    Inmiddels weer terug uit Marrokko, het was echt een mooie reis.

    We zijn twee dagen in Marrakesh geweest, daarna twee-en-een-halve dag in de Atlas, en weer anderhalve dag in Marrakesh.

    Het was gewoon nog 25+ graden, mooi weer dus. Een uitstapje uit de stad is wel een aanrader, want ik vond het wel erg druk in de stad, veel smog ook.

    In Marrakesh veel gezien van de oude stad, paleizen, tuinen enzo. De souks zijn ook prachtig en druk, helemaal geen last gehad van opdringerige verkopers. 's Avonds op het plein was het ook leuk, met alle artiesten. Dan zijn er ook minder toeristen en meer Marrokanen op straat.

    In de Atlas zijn we met een gids (en muilezeltjes) langs berberdorpen getrokken. De bergen zijn veel droger dan de Alpen ofzo, een heel ander soort landschap. De dorpjes liggen in prachtige dalen bij riviertjes en walnootboomgaarden.

    Ik kan (dit deel van) Marokko dus echt aanraden. Allemaal vriendelijk mensen (op hier en daar een knorrige verkoper in Marrakesh na). Het is echt een andere wereld, je merkt al dat Afrika bent.
    Trust me, I know what I'm doing.
    pi_89580521
    Ik ga eind Januari 1 week naar Marokko. Ik vlieg op Marrakesh en wil daar 3 dagen blijven. De overige 4 dagen wil ik elders invullen. Is het handig om een 4 daags rondje te maken en zo ja, waarheen? Of kun je beter vanuit Marakesh losse trips boeken naar plaatsen/attracties in de buurt. Ik wil +- 300e per persoon uitgeven in 1 week inclusief hotels.

    Hoe is het openbaar vervoer en is het gemakkelijk om ter plekke hotels te regelen?

    Ik zou graag nog het Atlas gebergte gaan en wat daar op de route ligt.
      maandag 6 december 2010 @ 11:43:51 #245
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_89580970
    Vanuit Marrakech kun je makkelijk de Atlas in. Als je de N9 naar uit zuiden neemt rijdt je over de Tichka-pas, een mooie weg waarbij je ook langs Ait Benhaddou en naar Ouarzazate kunt rijden. Eventueel kun je dan op de terugweg een stuk de N10 richting Agadir volgen en via een kleine maar mooie weg over Tazalt terugrijden. Dan kom je ook nog langs een ruïne van een 13e eeuwse moskee, naast de moderne Hassan II moskee de enige moskee die je van binnen kunt bekijken. Er zit geen dak meer op en de minaret is flink ingekort, maar je krijgt toch een beetje een beeld ervan.

    Afhankelijk van wat je onderweg zoal doet kost dit rondje zo'n twee tot drie dagen. De andere dag/dagen zou je dan kunnen gebruiken voor een uitstapje naar de oude kustplaatsen Essaouira of Safi. Dan heb je een aardig beeld van een aantal verschillende kanten van Marokko: een koningsstad, de Atlas, de streek ten zuiden van de Atlas en een oud Portugees kuststadje.
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
    pi_89581042
    Ik ga geen auto huren, dus zal het allemaal met het openbaar vervoer doen. Rijden die regelmatig en is het makkelijk te vinden/regelen?
      maandag 6 december 2010 @ 11:48:52 #247
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_89581126
    quote:
    Op maandag 6 december 2010 11:45 schreef maxkranendijk het volgende:
    Ik ga geen auto huren, dus zal het allemaal met het openbaar vervoer doen. Rijden die regelmatig en is het makkelijk te vinden/regelen?
    Ah ok. Daar heb ik geen idee van, wij hadden een huurauto. Misschien staat er iets op WikiTravel? Overigens, het rondje dat ik voorstelde is wel een redelijk eindje, en de wegen door de Atlas zijn, uiteraard, nogal kronkelig. Dus misschien niet ideaal om met de bus te doen :P
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
    pi_89581764
    Openbaar vervoer vanaf Marrakech zou ik ook niet weten, wij hebben het ook allemaal met de auto gedaan (erg goed te doen overigens).

    Zie dat ik hier zelf niet meer heb gereageerd na m'n vragen, maar de vakantie was geweldig. 3 heerlijke weken gehad en ben zelfs nog verloofd teruggekomen ook :)
    "Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
    "My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
    pi_89633508
    Ik ga de eerste week van januari weer naar Marokko *O* Geen rondreis deze keer maar "gewoon" bijna 4 volle dagen Marrakesh (later vliegen we door naar Madrid waar we ook nog 2 volle dagen blijven).

    Heeft iemand een tip voor een leuke, goedgelegen, betaalbare riad in Marrakesh? Ik zit te denken aan max 25 euro pppn, dus 50 euro voor een 2pk met eigen badkamer. Moet toch lukken lijkt me? Op tripadvisor staan teveel, ik kan niet kiezen!
    pi_89667424
    quote:
    1s.gif Op maandag 6 december 2010 11:45 schreef maxkranendijk het volgende:
    Ik ga geen auto huren, dus zal het allemaal met het openbaar vervoer doen. Rijden die regelmatig en is het makkelijk te vinden/regelen?
    Ik heb in Marokko rondgereisd met alleen openbaar vervoer. Dat is op zich goed te doen, maar je bent iets minder flexibel dan met een huurauto. Bussen van de betere maatschappijen (CTM en Supratours) rijden op veel trajecten zo'n 1 à 2 keer per dag, daarnaast zijn er overal kleine privémaatschappijen die halfgare bussen inzetten met chauffeurs die te lang achter het stuur zitten. Het is aan jou of je daarmee door de bergen wilt rijden ;)

    Het algemene busstation (waarvan ook CTM vertrekt) is bij elke taxichauffeur in Marrakech bekend, binnen is een apart CTM-loket waar je (liefst een dag vooraf) kaartjes kunt kopen. Het busstation van Supratours ligt naast het treinstation (want een dochteronderneming van de spoorwegen).
    Denk eraan dat je voor je grote bagage een apart ticket moet kopen op de dag van vertrek, kostte vorig jaar iets van 5 dirham dacht ik.

    Afgaande op jouw plannen zou ik na Marrakech een paar dagen naar Essaouira gaan. Daar gaan een aantal bussen per dag heen en het is maar 3 uurtjes rijden. Je kunt ook de Atlas induiken, maar dan moet je strakker plannen omdat er weinig bussen rijden en rekening houden met dat je een bus mist of dat een bus vol is en je een halve dag later pas weg kunt...

    Vanuit Marrakech naar Essaouira is Supratours het meest praktisch. Hun busstation ligt in Essaouira naast de medina, die van CTM is nog 10 minuten lopen (met een hele groep hotel-aanbied-mensen achter je aan...).
    pi_89697965
    quote:
    1s.gif Op woensdag 8 december 2010 10:36 schreef Hoothoot het volgende:

    [..]

    Ik heb in Marokko rondgereisd met alleen openbaar vervoer. Dat is op zich goed te doen, maar je bent iets minder flexibel dan met een huurauto. Bussen van de betere maatschappijen (CTM en Supratours) rijden op veel trajecten zo'n 1 à 2 keer per dag, daarnaast zijn er overal kleine privémaatschappijen die halfgare bussen inzetten met chauffeurs die te lang achter het stuur zitten. Het is aan jou of je daarmee door de bergen wilt rijden ;)

    Het algemene busstation (waarvan ook CTM vertrekt) is bij elke taxichauffeur in Marrakech bekend, binnen is een apart CTM-loket waar je (liefst een dag vooraf) kaartjes kunt kopen. Het busstation van Supratours ligt naast het treinstation (want een dochteronderneming van de spoorwegen).
    Denk eraan dat je voor je grote bagage een apart ticket moet kopen op de dag van vertrek, kostte vorig jaar iets van 5 dirham dacht ik.

    Afgaande op jouw plannen zou ik na Marrakech een paar dagen naar Essaouira gaan. Daar gaan een aantal bussen per dag heen en het is maar 3 uurtjes rijden. Je kunt ook de Atlas induiken, maar dan moet je strakker plannen omdat er weinig bussen rijden en rekening houden met dat je een bus mist of dat een bus vol is en je een halve dag later pas weg kunt...

    Vanuit Marrakech naar Essaouira is Supratours het meest praktisch. Hun busstation ligt in Essaouira naast de medina, die van CTM is nog 10 minuten lopen (met een hele groep hotel-aanbied-mensen achter je aan...).
    Bedankt voor je uitgebreide post, ik zal eens verder zoeken op de busverbindingen. Als ik 3 dagen Marrakech pak en daarna rond een rondje maak om een aantal plaatsen heen, welke zijn dan echte aanraders? Essaouira ziet er leuk uit (foto's), is het handig om door te gaan naar Safi en/of Casablanca? Hoe is het weer aan de kust in Januari?

    Is het Park National de Toubkal iets, dat is volgens mij ook in de buurt van Marrakech.
    pi_89713444
    Je hebt na je 3 dagen Marrakech nog 4 dagen over? Dan zou ik naar Essaouira gaan en dan via Safi en/of El Jadida naar Casa om daar weer met de trein naar Marrakech te gaan.
    Over het weer in januari weet ik niet zoveel, ik was er in mei en aan zee was het toen krap 20 graden. Kan me zo voorstellen dat het in januari wat koeler is. Maar die kustplaatsen zijn toch al geen strandvakantieplekken, dus temperatuur zou niet zoveel uit moeten maken toch?

    Als je even googled, vind je op de site van de spoorwegen (ONCF) en de site van CTM een reisplanner waarop je kunt zien hoe laat welke bus gaat en hoeveel het kost.
      zondag 12 december 2010 @ 11:48:21 #253
    20790 Yvonnetje
    Mooi hè, alles.....
    pi_89827610
    Ik ga me eens inlezen hier! Momenteel aan het orienteren voor de volgende vakantie, februari/maart 2011 en Marokko is 1 van de kanshebbers :)
    Lees wel veel tegenstrijdigheden over autorijden in Marokko; de 1 noemt het 'mogelijk indien je beschikt over stalen zenuwen' terwijl de ander het goed te doen vind. Heb inmiddels al redelijk wat auto-ervaring in het buitenland, met als een van de hoogtepunten (voor mijn zenuwen) Sicilie. Over de wegen van stad naar stad maak ik me dan ook niet zo'n zorgen, maar hoe is het rijden in bv. de binnenstad van Marrakech?
    Geluk is een richting, geen punt
    pi_91346558
    Ook wij gaan naar Marokko.
    Ik lees tegenstrijdige berichten over hoelang je paspoort geldig moet zijn. Veel sites zeggen dat het na thuiskomst nog 6 maanden geldig moet zijn.

    Klopt dit?
      zaterdag 15 januari 2011 @ 00:34:29 #255
    -1 #ANONIEM
    Integere Lul
    pi_91351836
    Nooit gezeik erover gehad bij de douane :).
    Feyenoord Rotterdam
      zaterdag 15 januari 2011 @ 00:35:48 #256
    -1 #ANONIEM
    Integere Lul
    pi_91351923
    quote:
    1s.gif Op zondag 12 december 2010 11:48 schreef Yvonnetje het volgende:
    Ik ga me eens inlezen hier! Momenteel aan het orienteren voor de volgende vakantie, februari/maart 2011 en Marokko is 1 van de kanshebbers :)
    Lees wel veel tegenstrijdigheden over autorijden in Marokko; de 1 noemt het 'mogelijk indien je beschikt over stalen zenuwen' terwijl de ander het goed te doen vind. Heb inmiddels al redelijk wat auto-ervaring in het buitenland, met als een van de hoogtepunten (voor mijn zenuwen) Sicilie. Over de wegen van stad naar stad maak ik me dan ook niet zo'n zorgen, maar hoe is het rijden in bv. de binnenstad van Marrakech?
    Binnenstad Marrakech? Ik zou er persoonlijk er niet in gaan rijden. Buiten Europa/Amerika heb je in binnensteden sowieso stalen zenuwen nodig.
    Feyenoord Rotterdam
      zaterdag 15 januari 2011 @ 00:48:24 #257
    104963 ETA
    European Travel Author
    pi_91352710
    aangezien taxis zo goedkoop zijn, zou ik binnen de stad de auto laten staan en de taxi pakken. Zodra je naar een andere stad gaat rijden, dan is een huurauto wel ideaal.
    Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
    Mijn reisfotos!
    pi_91357847
    Wat o.us en ETA zeggen; ik heb zelf alleen in binnenstad Agadir gereden en dat was al irritant genoeg (al was het alleen maar om het gebrek aan bewegwijzering in de stad).
    "Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
    "My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
    pi_91409485
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 23:23 schreef Katinkat het volgende:
    Ook wij gaan naar Marokko.
    Ik lees tegenstrijdige berichten over hoelang je paspoort geldig moet zijn. Veel sites zeggen dat het na thuiskomst nog 6 maanden geldig moet zijn.

    Klopt dit?
    Dat is de stelregel in heel veel landen dus het zou goed kunnen kloppen.
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_91418020
    Veel sites zeggen 6 maadnen, sommigen zeggen gewoon een geldig paspoort, anderen 3 maanden. Tja zoek het maar uit....
    pi_91418865
    quote:
    1s.gif Op zondag 16 januari 2011 17:09 schreef Katinkat het volgende:
    Veel sites zeggen 6 maadnen, sommigen zeggen gewoon een geldig paspoort, anderen 3 maanden. Tja zoek het maar uit....
    Gewoon het zekere voor het onzekere nemen en voor die 6 maanden gaan, weet je zeker dat je geen gezeik krijgt... toch?
    "Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
    "My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
      zondag 16 januari 2011 @ 17:33:25 #262
    67670 Skv
    Cynist.
    pi_91419166
    Ik ga naar Marrakech met mijn vriendin, deze zomer! Zeven nachten. Misschien ook een of twee nachten verblijven in een andere plaats. Nog niet helemaal uit.
    Ben benieuwd. Heeft iemand nog een adres van een mooie riad? Niet al te duur, ongeveer 20 Euro pp/pn ofzo?

    Denk dat we vooral met de taxi zullen rondrijden, ik heb geen zin om al dat gedonder met een huurauto te regelen. Wat ik hierboven al las over stalen zenuwen: het is maar wat je gewend bent natuurlijk. Met wat meer buitenland-rijervaring zal het vast wel loslopen.

    [ Bericht 45% gewijzigd door Skv op 16-01-2011 17:53:50 ]
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_91671606
    Ik heb het consulaat gebeld, een nog 3 maanden geldig paspoort is oké. Als het niet nodig is doe ik nog graag een half jaar met mijn paspoort. Het is duur zat....
    pi_95546953
    Even een subtiele schop omhoog, ik zit namelijk ergens mee.

    Het volgende: m'n lieve zusje (27 jaar) is toe aan een vakantie en wil graag Marokko. Hoor er prachtige verhalen over en zijzelf is erg enthousiast. Ze wil eerst een rondreis gaan maken groep (via reisorganisatie) en daarna nog een weekje of twee alleen op stap. Maar... is dat wel veilig voor een vrouw in haar uppie?

    Ik gun haar zo'n leuke vakantie, maar maak me ook wat zorgen. Je hoort wel eens verhalen enzo.
    Hoe is het nu écht?
    Liej
      vrijdag 15 april 2011 @ 22:33:55 #265
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_95564066
    kk marokko met hun strafeisen. alles wat islamitisch religieus is en moorden pleegt wordt na een paar jaartjes vrijgelaten. lekker kankerland is marokko met hun homoprins. net als turkije met hun homo erdogan die islamieten vrijlaat ondanks erge misdaden :r
    hoofdletters kosten teveel tijd
    don't avoid pain to gain pleasure
    niet iedereen is iedereen
    pi_95573500
    Dat was de vraag niet :)
    Liej
    pi_95629484
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 15 april 2011 16:25 schreef Leigh het volgende:
    Even een subtiele schop omhoog, ik zit namelijk ergens mee.

    Het volgende: m'n lieve zusje (27 jaar) is toe aan een vakantie en wil graag Marokko. Hoor er prachtige verhalen over en zijzelf is erg enthousiast. Ze wil eerst een rondreis gaan maken groep (via reisorganisatie) en daarna nog een weekje of twee alleen op stap. Maar... is dat wel veilig voor een vrouw in haar uppie?

    Ik gun haar zo'n leuke vakantie, maar maak me ook wat zorgen. Je hoort wel eens verhalen enzo.
    Hoe is het nu écht?
    Dat zal absoluut geen probleem zijn. Vriendin van mij heeft hetzelfde gedaan, ik heb haar alle info gewoon gegeven zodat ze niet voor verrassingen kwam te staan.

    Ik denk dat je het beeld hebt dat iedere vrouw daar in een burka rondloopt. Dat is niet zo uiteraard zal ze wel licht opgelicht worden als ze de prijzen niet kent. Ik als Marokkaanse Nederlander word dat ook als ik naar een nieuwe plek ga.

    Het is wel belangrijk dat je van tevoren alles qua reizen goed planned. Het is niet zoals Nederland dat je in elke stad 10 verbindingen hebt die je kan gebruiken. Bij de ene stad rijden er alleen maar bussen, de ander heeft ze allemaal, maar er zijn ook steden die alleen met de Taxi bereikbaar zijn.

    Waar wil ze reizen in haar eentje?
      zondag 17 april 2011 @ 18:45:16 #268
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_95631681
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 09:15 schreef Leigh het volgende:
    Dat was de vraag niet :)
    nee, maar is wel het eerlijke antwoord.
    hoofdletters kosten teveel tijd
    don't avoid pain to gain pleasure
    niet iedereen is iedereen
    pi_95632170
    quote:
    0s.gif Op zondag 17 april 2011 17:50 schreef Santello het volgende:

    [..]

    Dat zal absoluut geen probleem zijn. Vriendin van mij heeft hetzelfde gedaan, ik heb haar alle info gewoon gegeven zodat ze niet voor verrassingen kwam te staan.

    Ik denk dat je het beeld hebt dat iedere vrouw daar in een burka rondloopt. Dat is niet zo uiteraard zal ze wel licht opgelicht worden als ze de prijzen niet kent. Ik als Marokkaanse Nederlander word dat ook als ik naar een nieuwe plek ga.

    Het is wel belangrijk dat je van tevoren alles qua reizen goed planned. Het is niet zoals Nederland dat je in elke stad 10 verbindingen hebt die je kan gebruiken. Bij de ene stad rijden er alleen maar bussen, de ander heeft ze allemaal, maar er zijn ook steden die alleen met de Taxi bereikbaar zijn.

    Waar wil ze reizen in haar eentje?
    Marrakesh, als ik haar goed begreep.
    Je post stelt me wel gerust, overigens :)
    Liej
      zondag 17 april 2011 @ 19:07:54 #270
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_95632589
    Afgezien dat ze zich er na 2 weken misschien dood verveelt zou ik niet weten hoe een reis naar Marrakesh verkeerd kan gaan.
    pi_95638229
    Schoonzusje & vriendin, beide in de 20, lang, blond en gezegend met fraaie rondingen zijn weliswaar met z'n tweetjes, maar dan toch als twee meisjes, 2 weken rondgetrokken met een huurauto. Zonder ooit eerder in Marokko geweest te zijn (en naar mijn smaak, gezien de foto's, wat weinig aangepast gekleed). Steden bekeken en over het platteland getrokken, op de bonnefooi.

    Ze hebben zich prima vermaakt :Y.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_96093718
    Hmm, gezellig, met die aanslag. :')
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
      donderdag 28 april 2011 @ 16:37:56 #273
    157922 fathank
    Wie baas is bakt koekjes.
    pi_96094333
    Was wel een gezellig eettentje. Heb daar nog wel eens gezeten vorig jaar.
    Behulpzaam als een waterkraan.
    Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
    als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
    pi_96267761
    over 4 weken vlieg ik naar marakech :)
      donderdag 28 juli 2011 @ 09:05:18 #275
    174018 AryaMehr
    By any means necessary
    pi_100036135
    Volgende week naar Marokko.
      donderdag 28 juli 2011 @ 12:43:28 #276
    67670 Skv
    Cynist.
    pi_100042754
    Morgen naar Marrakech! :7
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
      donderdag 28 juli 2011 @ 12:44:53 #277
    -1 #ANONIEM
    Integere Lul
    pi_100042791
    quote:
    14s.gif Op donderdag 28 juli 2011 12:43 schreef Skv het volgende:
    Morgen naar Marrakech! :7
    Have fun!
    Feyenoord Rotterdam
      donderdag 28 juli 2011 @ 14:53:30 #278
    174018 AryaMehr
    By any means necessary
    pi_100048053
    quote:
    14s.gif Op donderdag 28 juli 2011 12:43 schreef Skv het volgende:
    Morgen naar Marrakech! :7
    Ik ben er woensdag. Iemand nog tips wat betreft plaatsen die ik echt moet bezoeken?
      donderdag 28 juli 2011 @ 15:00:20 #279
    -1 #ANONIEM
    Integere Lul
    pi_100048353
    quote:
    6s.gif Op donderdag 28 juli 2011 14:53 schreef AryaMehr het volgende:

    [..]

    Ik ben er woensdag. Iemand nog tips wat betreft plaatsen die ik echt moet bezoeken?
    Rond Marrakech of heb je het over Marokko in het algemeen?
    Feyenoord Rotterdam
      donderdag 28 juli 2011 @ 15:06:36 #280
    174018 AryaMehr
    By any means necessary
    pi_100048618
    quote:
    14s.gif Op donderdag 28 juli 2011 15:00 schreef o.us het volgende:

    [..]

    Rond Marrakech of heb je het over Marokko in het algemeen?
    Over Marokko in het algemeen.
      donderdag 28 juli 2011 @ 15:07:35 #281
    -1 #ANONIEM
    Integere Lul
    pi_100048649
    quote:
    14s.gif Op donderdag 28 juli 2011 15:06 schreef AryaMehr het volgende:

    [..]

    Over Marokko in het algemeen.
    Ik moet nu gaan om te gaan werken, vanavond post ik wel wat tips.
    Feyenoord Rotterdam
      donderdag 28 juli 2011 @ 15:34:47 #282
    174018 AryaMehr
    By any means necessary
    pi_100049723
    Prima.
      donderdag 28 juli 2011 @ 18:27:39 #283
    154052 RobertVH
    I am your father
    pi_100056601
    Zit aan Marokko en mogelijk Mauritanië te denken voor aankomende maand. Iemand ervaring met Ramadan in die landen? Overdag wordt dat weer energy-bars en oud brood smikkelen in je hotelkamer c_/ , maar dat is ansich geen probleem.

    Iemand ook nog ervaring met de Westelijke Sahara? Wat ik zoal van heb gelezen niet echt een hoogtepunt of iets bijzonders(maar wel op de route mogelijk)?
    pi_100188457
    Er zijn in Marrakech erg weinig toeristen. Vooral in de souqs is dat verschrikkelijk irritant. Werkelijk iedereen zit constant aan je kop te zeiken om geld. Niet leuk meer..

    Verder wel een hele belevenis hier. Vermaak me nog wel een paar dagen!

    Iemand overigens nog tips tegen voedselvergiftiging (kotsen en diarree)?
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
      maandag 1 augustus 2011 @ 12:40:59 #285
    174018 AryaMehr
    By any means necessary
    pi_100189977
    quote:
    0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 11:54 schreef Skv het volgende:
    Er zijn in Marrakech erg weinig toeristen. Vooral in de souqs is dat verschrikkelijk irritant. Werkelijk iedereen zit constant aan je kop te zeiken om geld. Niet leuk meer..

    Verder wel een hele belevenis hier. Vermaak me nog wel een paar dagen!

    Iemand overigens nog tips tegen voedselvergiftiging (kotsen en diarree)?
    Nog tips wat betreft Marrakech? In welk hotel zit je overigens?
    pi_100190142
    Dar Tamlil, een Riad op 3 minuten lopen van het Jemaa el-fna. Hoogtepunten tot nu toe: jardin marjorelle, de hammam, het plein zelf, de Kozybar ('s avonds), ensemble artisinal (verschillende ambachten), de souqs (zo nu en dan).

    Niet leuk: chez Ali (toeristische onzin), souqs (vanwege het constante gezeik om geld, tot bedreigingen aan toe) en het eten bij Riad Jana (vriendin ligt nu te kotsen).

    Iemand tips hoe je een voedselvergiftiging weg krijgt? ;(
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_100190559
    Ben gisteren ook bij de leerlooiersgilde geweest, in de souqs. Leuke rondleiding gekregen, daarna uiteraard ergens in een hut gedeponeerd op een bank met een kop muntthee terwijl twee Marokkanen duizend tapijten lieten zien. Hadden toch al in de planning er een te kopen, dus ben 45 minuten bezig geweest met afdingen. Vraagprijs was 9000 dirham (890 Euro). Uiteindelijk, na heel veel inspelen op gevoelens, respect en familie (zowel van de verkopers kant als mijn kant), een paar extra kopjes thee (verkopers kant) en een half pakje sigaretten (mijn kant) het tapijt meegekregen voor 1000 dirham (90 Euro). Het is een zijden tapijt van 1,80 bij 1,20. Weet niet of het dit geld waard is in NL, maar heb het idee er een leuke deal uit te hebben gesleept.

    Vervelend punt hierna was dat het mannetje die ons me had genomen naar de looierij (en ongetwijfeld commissie zou krijgen op onze aanschaf) begon te zeuren om geld. Ook het mannetje dat de rondleiding deed begon te drammen. We stonden toen ergens achter zon gebouw, vond het niet relaxed. Heb ze beiden 2 Euro gegeven, maar ze wilden 15 pp. :') Toen de gids me bij mijn arm pakte heb ik hem gezegd dat hij op moest rotten. Daarna liep hij nog een hele tijd achter me aan te bedreigen dat ik moest betalen en anders wel gepakt zou worden (niet relaxed in het doolhof van de souqs). Ben maar stug doorgelopen, waarna hij na een paar minuten afhaakte met een 'fuck you, motherfucker'. Was blij dat ik daarna weer in het Riad zat. Een uurtje later was de adrenaline weg en kon ik van het tapijt genieten. ;)
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_100190750
    quote:
    0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 13:00 schreef Skv het volgende:
    Ben gisteren ook bij de leerlooiersgilde geweest, in de souqs. Leuke rondleiding gekregen, daarna uiteraard ergens in een hut gedeponeerd op een bank met een kop muntthee terwijl twee Marokkanen duizend tapijten lieten zien. Hadden toch al in de planning er een te kopen, dus ben 45 minuten bezig geweest met afdingen. Vraagprijs was 9000 dirham (890 Euro). Uiteindelijk, na heel veel inspelen op gevoelens, respect en familie (zowel van de verkopers kant als mijn kant), een paar extra kopjes thee (verkopers kant) en een half pakje sigaretten (mijn kant) het tapijt meegekregen voor 1000 dirham (90 Euro). Het is een zijden tapijt van 1,80 bij 1,20. Weet niet of het dit geld waard is in NL, maar heb het idee er een leuke deal uit te hebben gesleept.

    Vervelend punt hierna was dat het mannetje die ons me had genomen naar de looierij (en ongetwijfeld commissie zou krijgen op onze aanschaf) begon te zeuren om geld.
    Gids nog wel... schandalig :r
    Met dat soort gasten weet ik wel raad mee, scheld ze in dezelfde taal uit :7 :9
      maandag 1 augustus 2011 @ 13:08:55 #289
    174018 AryaMehr
    By any means necessary
    pi_100190850
    quote:
    0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 12:46 schreef Skv het volgende:
    Iemand tips hoe je een voedselvergiftiging weg krijgt? ;(
    Veel vocht drinken en wellicht wat medicijnen tegen het braken (anti-braakmiddel) en de diarree. Als na 48 nog steeds geen verbetering is vastgesteld wellicht een arts opzoeken.

    Merk je overigens nu veel van dat ramadan gebeuren daar?
      maandag 1 augustus 2011 @ 13:12:24 #290
    174018 AryaMehr
    By any means necessary
    pi_100190958
    quote:
    0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 13:05 schreef Santello het volgende:

    [..]

    Gids nog wel... schandalig :r
    Met dat soort gasten weet ik wel raad mee, scheld ze in dezelfde taal uit :7 :9
    Er lopen daar enorm veel pseudo-gidsen rond.
    pi_100190988
    Ramadan valt niet veel over te zeggen: deze is vandaag begonnen en ik ben het Riad nog niet uit geweest ivm mijn vriendin. Zit nu zelf wel te ontbijten, dus ik heb er vooralsnog geen last van!


    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_100191126
    quote:
    0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 13:12 schreef AryaMehr het volgende:

    [..]

    Er lopen daar enorm veel pseudo-gidsen rond.
    Nouja, het was geen gids eigenlijk. We waren op zoek naar de koranschool en waren uiteraard verdwaald. Vroegen toen op straat hoe we er kwamen en dat mannetje bracht ons er naartoe. School was echter dicht, dus we moesten wat anders doen. Die jongen werkte bij de looierij en wilde ons dat wel laten zien. Leek heel schappelijk (zoals altijd)..

    Verkopers zijn hier wel behoorlijk opdringerig en volhardend, zelfs vergeleken met mijn eerdere reiservaring..
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
      maandag 1 augustus 2011 @ 13:18:26 #293
    174018 AryaMehr
    By any means necessary
    pi_100191164
    Overigens is het geneesmiddel Intetrix tegen diarree zonder recept verkrijgbaar in Marokko. Gewoon even vragen of men je naar een apotheek (pharmacies) wilt brengen. Die zijn te herkennen aan een wit kruis met een groene rand eromheen. Voornamelijk Franse medicijnen daar.
      maandag 1 augustus 2011 @ 13:21:18 #294
    174018 AryaMehr
    By any means necessary
    pi_100191266
    quote:
    1s.gif Op maandag 1 augustus 2011 13:17 schreef Skv het volgende:
    Verkopers zijn hier wel behoorlijk opdringerig en volhardend, zelfs vergeleken met mijn eerdere reiservaring..
    Dat is wat minder dan. Gewoon duidelijk zijn dat je niet geïnteresseerd bent lijkt me waarschijnlijk tactisch het beste. Overigens hoop ik, gezien het feit dat ik zelf uit het Midden-Oosten kom, dat ik niet zoveel last zal ondervinden aan dat soort idiote verkopers. Lijkt me enorm kut als blanke westerling daar rond te lopen.
    pi_100191544
    Zeggen dat je geen interesse hebt werkt ten zuiden van jamaa prima (geweldig leuke straatjes en geen gedonder), maar in de souqs is het bijzonder kut. Iedereeen loopt met je mee en doet alsof ze je dingen vertellen of de weg wijzen. Daarna begint onvermijdelijk het gezeur weer. Met name het feit dat het een doolhof is heeft daarmee te maken denk ik. En zoals ik al zei, ik heb best veel ervaring met opdringerige verkopers, gidsen etc, maar hier zijn ze wel echt heel erg vervelend. Heeft volgens Abdul (van het Riad) te maken met het feit dat er slechts 20-30 procent van de normale hoeveelheid toeristen is vanwege de bomaanslag op 28 april. Dat gebouw zit nog steeds volledig in de kreukels overigens, ze hebben er alleen een scherm voor gezet.
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_100191601
    quote:
    0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 13:18 schreef AryaMehr het volgende:
    Overigens is het geneesmiddel Intetrix tegen diarree zonder recept verkrijgbaar in Marokko. Gewoon even vragen of men je naar een apotheek (pharmacies) wilt brengen. Die zijn te herkennen aan een wit kruis met een groene rand eromheen. Voornamelijk Franse medicijnen daar.
    Thanks! Heb zelf een voorraad loperamine en ORS standaard bij me, maar ze is vooral aan het kotsen. Gelukkig werkt de airco goed, in de bloedhitte is zoek zijn helemaal afzien natuurlijk!
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
      maandag 1 augustus 2011 @ 13:40:05 #297
    174018 AryaMehr
    By any means necessary
    pi_100191878
    quote:
    0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 13:29 schreef Skv het volgende:
    Zeggen dat je geen interesse hebt werkt ten zuiden van jamaa prima (geweldig leuke straatjes en geen gedonder), maar in de souqs is het bijzonder kut. Iedereeen loopt met je mee en doet alsof ze je dingen vertellen of de weg wijzen. Daarna begint onvermijdelijk het gezeur weer. Met name het feit dat het een doolhof is heeft daarmee te maken denk ik. En zoals ik al zei, ik heb best veel ervaring met opdringerige verkopers, gidsen etc, maar hier zijn ze wel echt heel erg vervelend. Heeft volgens Abdul (van het Riad) te maken met het feit dat er slechts 20-30 procent van de normale hoeveelheid toeristen is vanwege de bomaanslag op 28 april. Dat gebouw zit nog steeds volledig in de kreukels overigens, ze hebben er alleen een scherm voor gezet.
    Dat er wat minder toeristen zitten lijkt me positief, alleen jammer dan dat dat soort verkopers ineens extreem opdringerig worden. Ik kijk het wel even aan met Marrakech. Mocht ik het niets vinden dan reis ik binnen een dag of twee wel door richting het zuiden (Essaouira of Agadir) om vervolgens richting het noorden te gaan (Casablanca, Tanger). :)

    [ Bericht 0% gewijzigd door AryaMehr op 01-08-2011 13:46:00 ]
    pi_100192163
    quote:
    0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 13:40 schreef AryaMehr het volgende:

    [..]

    Dat er wat minder toeristen zitten lijkt me positief, alleen jammer dan dat dat soort verkopers ineens extreem opdringerig worden. Ik kijk het wel even aan met Marrakech. Mocht ik het niets vinden dan reis ik binnen een dag of twee wel door richting het zuiden (Essaouira of Agadir) om vervolgens richting het noorden te gaan (Casablanca, Tanger). :)
    Reis je alleen? En hoe lang ga je?
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
      maandag 1 augustus 2011 @ 13:50:01 #299
    174018 AryaMehr
    By any means necessary
    pi_100192223
    quote:
    1s.gif Op maandag 1 augustus 2011 13:48 schreef Skv het volgende:
    Reis je alleen? En hoe lang ga je?
    Ik reis inderdaad alleen en verblijf twee weken in Marokko. Woensdag kom ik in Marrakech aan.
    pi_100193053
    quote:
    10s.gif Op maandag 1 augustus 2011 13:50 schreef AryaMehr het volgende:

    [..]

    Ik reis inderdaad alleen en verblijf twee weken in Marokko. Woensdag kom ik in Marrakech aan.
    Gaaf, alleen reizen vind ik wel stoer altijd. Zou het zelf niet zo snel doen denk ik! Marrakech kan je in mijn ogen wel een dag of vier voor uittrekken. Er zijn zoveel verschillende wijken met elk weer een heel ander karakter en andere dingen te zien en doen. Vind het een goede keuze om hier te zitten nu (het is vandaag 33 graden ipv 44, hoop dat ik vanmiddag buiten kan blijven zitten). Nu maar ff op het balkonnetje een boek lezen in het zonnetje. Hoop dat we er morgen weer enigszins op uit kunnen!
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
      maandag 1 augustus 2011 @ 17:03:51 #301
    157922 fathank
    Wie baas is bakt koekjes.
    pi_100198582
    quote:
    0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 11:54 schreef Skv het volgende:
    Er zijn in Marrakech erg weinig toeristen. Vooral in de souqs is dat verschrikkelijk irritant. Werkelijk iedereen zit constant aan je kop te zeiken om geld. Niet leuk meer..

    Verder wel een hele belevenis hier. Vermaak me nog wel een paar dagen!

    Iemand overigens nog tips tegen voedselvergiftiging (kotsen en diarree)?
    Marrakech weinig toeristen? Het ziet er zwart(wit :') ) van de toeristen joh.
    Behulpzaam als een waterkraan.
    Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
    als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')