quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 20:35 schreef ACT-F het volgende:[..]
Ik heb van een booteigenaar begrepen dat je in België ook rode diesel mag tanken en daarmee naar Nederland varen. Schijnt zo'n handige maas in de wet te zijn

Maar goed, ik ben niet zo goed thuis qua wetgeving op het gebied van boten.
Ik ben er ook niet zo in thuis maar hier een bericht van de watersportalmanak
quote:
Rode diesel geeft problemen voor de watersport
Het blijft een probleem voor de watersport: Rode diesel. Officieel is het verboden in Nederland en omringende landen. Rode diesel is 25 procent voordeliger en bedoeld voor vakmatige gebruikers, niet voor de watersport. Tot 1 januari kon in België nog de goedkopere rode diesel getankt worden en uit een bericht van de website zeilen.com schijnt het in Engeland vrijwel onmogelijk zijn om witte diesel te tanken. In de havens wordt alleen maar rode diesel verkocht. Mensen die vanuit Engeland terugvaren naar Nederland kunnen daardoor in problemen raken als ze weer in de Nederlandse territoriale wateren terugkeren.
Paniek alom voor de watersport.
Reden voor de WatersportAlmanak.nl om de Douane maar een te bellen met de vraag hoe het nu eigenlijk zit. Na een lange tijd “in de wacht” te hebben gestaan komen we in contact met de douanetelefoon. Op onze vraag hoe het nu zit met rode diesel antwoordt de man in een vrijwel onverstaanbaar dialect dat rode diesel gewoon verboden is voor de pleziervaart. Op onze vraag hoe het dan gaat als je vanuit Engeland komt varen antwoordt de man doodleuk: “Daar hebben we niets mee te maken, rood is rood en betekent een fikse boete. Met een dergelijk antwoord komen we niet verder.
Bekeuringen zijn niet mals, praktijkvoorbeeld.
Ondertussen hebben we een gesprek met een man die fiks bekeurd is terwijl hij in Duitsland voer met zijn motorjacht met een tankinhoud van 4000 liter. De boot had hij in het najaar gekocht van de originele werf, maar met rode diesel aanboord, getankt in België. De vorige eigenaar woonde in de buurt van Antwerpen en met 4000 liter aan boord maakt dat een behoorlijk verschil. Vanaf 1 januari mag ook in België geen rode diesel meer geschonken worden aan de pleziervaart.
De boot is gekocht in oktober 2006 en werd voor de winterberging afgetankt, 2000 liter witte diesel in Nederland getankt, met bon aan boord. Een beetje gevaren in het voorjaar en voor een grote reis werd het schip afgetankt in mei: 800 liter bijgevuld, wit en met bon.
Begin mei begon de schipper aan een tocht naar Denemarken en werd in de Duitse territoriale wateren bij Warnermunde aangehouden en gecontroleerd. Uiteraard ook op rode diesel. Sporen van rode diesel zijn niet te verbergen, ook niet na 2800 liter te hebben bijgetankt in Nederland. De Duitse douane was in eerste instantie soepel en de man kreeg een waarschuwing. De volgende dag had de Duitse douane zich bedacht en kwam alsnog een rekening presenteren. 1800 Euro boete en een proces-verbaal voor het ontduiken van belastingen.
Het proces-verbaal voor belastingontduiking is inmiddels na protest geseponeerd, maar tegen de overige 1800 Euro is protest aangetekend. We zullen u van het verdere verloop op de hoogte houden.
Opheldering gevraagd bij het ministerie.
Hoor en wederhoor toepassend hebben we na de Douane het ministerie gebeld met onze vragen. De persvoorlichter kent het probleem, maar volgens hem is er in Nederland nog niemand bekeurd voor belastingontduiking. Volgens de voorlichter van het ministerie gonst het van de geruchten en maken mensen elkaar een beetje gek. Binnenkort ontvangen we van het ministerie de uiteindelijke richtlijn, we houden u op de hoogte.
http://www.watersportalma(...)l-geeft-problemen-voHet wordt in ieder geval aangeraden om het Engelse bonnetje te bewaren.