abonnement Unibet Coolblue
  maandag 22 september 2008 @ 20:14:50 #101
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_61833970
quote:
COMMODITY FUTURES
VALUE CHANGE % CHANGE
Oil 115.21 10.66 10.20
Bloomberg

Olie futures meer dan 10% gestegen binnen een dag
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  maandag 22 september 2008 @ 20:20:07 #102
18079 neok
all the way
pi_61834126
quote:
Op maandag 22 september 2008 20:14 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Bloomberg

Olie futures meer dan 10% gestegen binnen een dag
Nu bijna 20%

Van $104 naar nu $122

Edit: $125

Edit2: $127

Edit3: $128. Echt een dollar per minuut
Buenos dias Tristeza
pi_61834545
Crude oil surges $25, or more than 23%, to $130, helped by falling dollar and shift to safe-haven assets.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  maandag 22 september 2008 @ 20:44:33 #104
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_61834816
quote:
Dramatische Ölpreissprünge

Der Ölpreis ist am Abend an der New Yorker Börse um mehr als 25 Dollar gestiegen. Ein Barrel Rohöl kostete im elektronischen Handel 130 Dollar.
Tagesschau
Dit moet haast wel een record zijn qua stijging van de olieprija binnen een dag
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_61834867
quote:
Oil prices shoot up over $25 a barrel as anxiety over US bailout weighs on dollar

NEW YORK (AP) -- Oil prices spiked more than $25 a barrel Monday -- the biggest one-day price jump ever -- as anxiety over the government's $700 billion bailout plan battered the dollar and touched off frenzied buying of safe-haven investments including crude.
http://biz.yahoo.com/ap/080922/oil_prices.html
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_61834912
Dit heeft zo ook geen fuck meer te maken of er nou wel een tekort aan olie is of niet.

Olie is een "veilig" aandeel en door de massale investeringen erin stijgt de prijs per vat ineens zo hard.
Echt belachelijk dat dit kan en mag.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 22 september 2008 @ 20:49:36 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61834938
Het is wel apart dat alleen het contract dat vandaag afloopt (delivery in October) zo sterk is gestegen.
October: nu $122.60
Novenber: nu $109.22

Ik denk dus dat er iets anders aan de hand is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_61836266
quote:
Op maandag 22 september 2008 20:49 schreef SeLang het volgende:
Het is wel apart dat alleen het contract dat vandaag afloopt (delivery in October) zo sterk is gestegen.
October: nu $122.60
Novenber: nu $109.22

Ik denk dus dat er iets anders aan de hand is.
Vreemd inderdaad. Zou zelfs 130 dollar aangetikt hebben... november nog altijd op 109...
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 22 september 2008 @ 21:48:38 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61836655
quote:
Op maandag 22 september 2008 21:36 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Vreemd inderdaad. Zou zelfs 130 dollar aangetikt hebben... november nog altijd op 109...
Het lijkt op een soort van shortsqueeze.
Vandaag was de laatste dag dat het October contract verhandeld kon worden. Traders die niet fysiek de olie willen leveren or geleverd willen krijgen MOETEN hun contract op z'n laatst vandaag sluiten. Het lijkt erop dat er traders short zaten en nu tegen elke prijs contracten terug moesten kopen omdat ze anders de plicht hebben om olie te leveren die ze niet hebben.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_61836736
could be
pi_61836760
Wall Street gaat lekker trouwens sp al op -4%
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 22 september 2008 @ 22:00:54 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61837026
quote:
Op maandag 22 september 2008 21:51 schreef ItaloDancer het volgende:
Wall Street gaat lekker trouwens sp al op -4%
Ja de zon gaat weer een beetje schijnen op Wallstreet.
Lage koersen = goed voor bijna iedereen, ook voor aandeelhouders.

De afgelopen dagen hebben veel bedrijven eigen aandelen kunnen inkopen tegen lagere prijzen dan de laatste jaren mogelijk was. Daarmee is dan de waarde per aandeel gestegen, ook al is de prijs nu lager. Maar waarde komt er op lange termijn altijd uit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_61837362
Oh ik dacht dat ik in BB&B zat. Of nou ja dat dacht ik niet toen ik over olie postte, maar daarna vergeten.

Overigens heb je wel gelijk, maar als je 8 - 9 jaar geleden in Amsterdam een mandje AEX kocht, het moment maakt dan wel zogenaamd niet uit, maar je zit minstens tot 2020 te wachten voordat je überhaupt de inflatie eruit hebt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 22 september 2008 @ 22:35:01 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61838170
quote:
Op maandag 22 september 2008 22:11 schreef ItaloDancer het volgende:
Oh ik dacht dat ik in BB&B zat. Of nou ja dat dacht ik niet toen ik over olie postte, maar daarna vergeten.

Overigens heb je wel gelijk, maar als je 8 - 9 jaar geleden in Amsterdam een mandje AEX kocht, het moment maakt dan wel zogenaamd niet uit, maar je zit minstens tot 2020 te wachten voordat je überhaupt de inflatie eruit hebt.
De waarde is in die 8-9 jaar enorm gestegen. Alleen is de prijs nu lager.
Iemand die in 2000 de AEX kocht heeft bij voorbaat een heel laag rendement geaccepteerd door op zulke astronomisch hoge waarderingen te kopen.

Maar goed, dit is dus een olie topic
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_61838825
Wat een sprong!
For great justice!
pi_61840081
quote:
Op maandag 22 september 2008 21:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het lijkt op een soort van shortsqueeze.
Vandaag was de laatste dag dat het October contract verhandeld kon worden. Traders die niet fysiek de olie willen leveren or geleverd willen krijgen MOETEN hun contract op z'n laatst vandaag sluiten. Het lijkt erop dat er traders short zaten en nu tegen elke prijs contracten terug moesten kopen omdat ze anders de plicht hebben om olie te leveren die ze niet hebben.
Idd, een of andere grote investeerder had geen andere keus.

Toch is olie alweer beetje bij beetje omhoog aan het kruipen; $109 voor het november contract.

Lang artikel, maar ik ben het roerend eens met de beste man, Matt Simmons.
Here comes $500 oil
quote:
If Matt Simmons is right, the recent drop in crude prices is an illusion - and oil could be headed for the stratosphere. He's just hoping we can prevent civilization from imploding.

(Fortune Magazine) -- Matt Simmons is as perplexed as anyone that it has fallen to him to take on OPEC, Exxon, the Saudis, and all the other misguided defenders of conventional wisdom in the oil patch. Why should one investment banker with a penchant for research be required to point out what he regards as the obvious - that from here on out, oil supplies can't meet demand, and if we don't act soon to solve this crisis, World War III could be looming?

Why should a man who scorns most environmentalists have to argue that locally grown produce and wind power are the way of the future? Why should a lifelong Republican need to be the one to point out that his party's new mantra - "Drill, baby, drill!" - won't really fix anything and that his party's presidential candidate is clueless about energy? That the spike in oil prices earlier this year wasn't a temporary market anomaly and the recent retreat in prices is just a misleading calm before a calamitous storm? That we're headed toward $500-a-barrel oil?


[..]
And so he did. But writing the book didn't exhaust his passion. Today he is more convinced than ever that we've reached peak oil. If he's right, current world oil production- 86 million barrels a day- is about as high as we're going to go.
[..]
No one disputes that oil production will top out some day. It is, after all, a finite resource. The argument is about how far off the peak is. As Simmons and others point out, many of the world's largest oilfields - Prudhoe Bay, the North Sea - have already gone into decline. The most optimistic estimate for the average depletion rate of the world's currently producing oilfields is between 4% and 5% annually, or about four million barrels per day at our current rate of production. That means that each year we must find enough new oil to first replace those four million barrels of lost daily production before we even add enough to meet new demand. This is all the more worrisome because world oil discovery of new reserves has been slowing since the mid-20th century.
[..]
Earlier this year Abdallah Jum'ah, CEO of Saudi Aramco, the kingdom's national oil company, called peak oil "a myth." The multinational oil giants are only slightly less optimistic. While they acknowledge that crude is getting harder to find and produce and that so-called unconventional oil (like natural-gas liquids) will be increasingly important, they don't think a peak is imminent either. Exxon Mobil (XOM, Fortune 500) has run ads that dismiss peak oil as a far-off problem. This summer Tony Hayward, BP's (BP) chief executive, bet a peakist that oil production in 2018 will be higher than it is today. "It's unbelievable," says Simmons. "These guys don't even understand their own business."

One difficulty in assessing the situation is the lack of transparent information about oil production and reserves, particularly in OPEC countries. Back in the 1980s, after OPEC decided to base its production quotas on reserve figures, several of the cartel's producers abruptly raised their claims of "proven reserves" by 40% or more. Saudi Arabia, for instance, raised its proven-reserve figure from 170 billion barrels to about 260 billion in 1988. Amazingly, that figure has stayed more or less constant since then - even as billions of barrels have been pumped out of the ground. "We need to send in the audit troops," says Simmons regularly in his speeches. "The major oilfields of the world need to be invaded by third-party inspectors so that we can figure out how bad things are and deal with it."
[..]
John McCain is energy illiterate," Simmons is saying. "He's just witless about this stuff. As a lifelong Republican, I'm supporting Obama." A dozen oil and gas men sitting around a conference table in Lafayette, La., chuckle nervously as he continues. "McCain says, 'Oh, we're going to wean ourselves off foreign oil in four years and build 45 nuclear plants by 2030.' He doesn't have a clue."
[..]
McCain's midsummer move to begin campaigning on a platform of more offshore drilling has only hardened Simmons's position. "What a hypocrite," says Simmons, who supported McCain's rival Mitt Romney in the primary - no surprise given Simmons's history with the Romney family. "Here's a man who for at least the past 15 years has strenuously, I mean strenuously, opposed offshore drilling. And now it's 'drill, drill, drill.' And he doesn't have any idea that we don't have any drilling rigs. Or that we don't have any idea of exactly where to drill." (As for McCain's running mate, Sarah Palin, Simmons says: "She's a very colorful person, but I don't think there's a scrap of evidence that she knows anything about energy.")
[..]
Simmons believes that a radical change in the way we live is inevitable. "We should basically be going back to creating a village economy, so that we really reduce the energy intensity of how we live," he says. "We need bigtime conservation, not feel-good conservation. Make things where they're used. You'll end long-distance commuting, and we have the tools to do that now with webcams. Grow food locally. Grow food in your backyard. If they're not commuting, people will have time to do that."
[..]
On the way out, I asked Simmons if seeing the lab made his virtual institute feel more real. "Oh, yeah, very impressive," he said. "But we need to compress the time frame - 2020 is way too far out. That plan is fine assuming that we go along like we are now, and everything is okay in the world. But it's not going to be okay. We're going to need this stuff much sooner."
Ik zou zeggen, Matt Simmons for President.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_61845915
omdat die 'matt simons' toevallig zegt wat jij de hele tijd hard loopt te denken?


nee sorry, maar als de prijsontwikkeling nu juist iets bewijst is dat de marktprijsontwikkeling verdomd weinig nog met daadwerkelijk aanbod en vraag te maken heeft maar dat allerhande effecten van de markt, zoals het 'aflopen van short-contracten' er een veel grotere invloed op hebben...

Uiteindelijk is het wel een ontzettend groot nadeel voor de aantrekkelijkheid van olie deze ongezonde prijsfluctuaties, maar dat is dan weer zelf een voordeel voor eventuele investeringen in aanpassingen van de energie-voorziening, waardoor de economie steeds onafhankelijker van olie wordt ...
dat is overigens al een aspect dat allang aan de gang is.... de afhankelijkheid van olie voor energie is stukken minder dan in de 70'er jaren: er bestaan veel meer energie-alternatieven die zeer kosten-efficient zijn en marktgedrag op de oliemarkt als die nu plaats vind versterkt enkel het voordeel daarvan....

Uitspraken als
quote:
"We should basically be going back to creating a village economy, so that we really reduce the energy intensity of how we live,"
zijn wat mij beteft een teken van iemand met een zeer zwak verstand ...we leven hier niet in en communistische maatschappij waarbij de 'manier waarop mensen leven' kennelijk van bovenaf bepaald kan worden en ik denk niet dat dat een idee is waarnaar we moeten streven
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_61846278
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:04 schreef RM-rf het volgende:
omdat die 'matt simons' toevallig zegt wat jij de hele tijd hard loopt te denken?


nee sorry, maar als de prijsontwikkeling nu juist iets bewijst is dat de marktprijsontwikkeling verdomd weinig nog met daadwerkelijk aanbod en vraag te maken heeft maar dat allerhande effecten van de markt, zoals het 'aflopen van short-contracten' er een veel grotere invloed op hebben...
Dat was slechts de prijs voor een paar uur. Nu is deze alweer 'stabiel'. Natuurlijk gaat het nu wel om vraag en aanbod. Misschien niet op de laatste handelsdag van een bepaald contract en andere specifieke momenten, nu wel. Als er geen olie gebruikt zou worden, kunnen speculanten doen wat ze willen, de prijs zal vallen. Maar dat gebeurt niet, omdat we wél olie gebruiken, op grote schaal. Het prijsmechanisme werkt in principe prima, afgezien van de volatiliteit door talloze redenen.
quote:
Uiteindelijk is het wel een ontzettend groot nadeel voor de aantrekkelijkheid van olie deze ongezonde prijsfluctuaties, maar dat is dan weer zelf een voordeel voor eventuele investeringen in aanpassingen van de energie-voorziening, waardoor de economie steeds onafhankelijker van olie wordt ...
dat is overigens al een aspect dat allang aan de gang is.... de afhankelijkheid van olie voor energie is stukken minder dan in de 70'er jaren: er bestaan veel meer energie-alternatieven die zeer kosten-efficient zijn en marktgedrag op de oliemarkt als die nu plaats vind versterkt enkel het voordeel daarvan....
Investeringen in alternatieve energie zijn nooit echt groot geweest. Zeker niet nu de prijs is 'gekeldert' en men denkt dat alles weer koek en ei is. Verreweg het grootste deel van onze energie halen we nog altijd uit olie, in totalen meer dan in 1970, in procent misschien wat minder.
quote:
Uitspraken als
[..]

zijn wat mij beteft een teken van iemand met een zeer zwak verstand ...we leven hier niet in en communistische maatschappij waarbij de 'manier waarop mensen leven' kennelijk van bovenaf bepaald kan worden en ik denk niet dat dat een idee is waarnaar we moeten streven
Das wel erg makkelijk om iemand af te schrijven. Bovendien zegt hij nergens dat hij mensen wil gaan dwingen dat te doen. Hij weet ook wel dat dat niet gaat lukken. Wat hij bedoelt is dat die vorm van leven (met minder energie-verspilling) de enige duurzame is, zonder olie.

Ik vind bovendien dat het zeker wel de manier is waarnaar we moeten streven. Het antwoord is sowieso niet méér energie dan nu. Jij denkt blijkbaar dat er genoeg energie is om gewoon door te gaan met de huidige levensstijl. Ik denk dat dit niet zo is. Jij denkt dat de technologie wel iets zal verzinnen. Ik denk dat ook daar limieten aan zitten.

Maar we zullen snel genoeg zien wie gelijk had. Als de cijfers van de Saudis (en de andere Persische Golf-landen) onzin zijn piekt de productie tussen nu en 2012.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_61846987
En heeft gisteren iemand tegellicht gezien. Energy wars.

OA over de ontwikkelingen in rusland als wel of niet betrouwbare energie leverancier voor europa (20% van het gas in europa komt daar vandaan)

Thomas friedman die afgeeft tegen de overheid en wel in de vrije markt vertrouwd dat wij de komende energie tekorten met zijn allen gaan oplossen maar niet moeten vertrouwen op overheden.

Willem middekoop met doom scenario's

De SHELL die 2 verschillende scenarios schets.

Was weer intresant om te zien.
pi_61847016
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:23 schreef waht het volgende:
Das wel erg makkelijk om iemand af te schrijven. Bovendien zegt hij nergens dat hij mensen wil gaan dwingen dat te doen. Hij weet ook wel dat dat niet gaat lukken. Wat hij bedoelt is dat die vorm van leven (met minder energie-verspilling) de enige duurzame is, zonder olie.

Ik vind bovendien dat het zeker wel de manier is waarnaar we moeten streven. Het antwoord is sowieso niet méér energie dan nu. Jij denkt blijkbaar dat er genoeg energie is om gewoon door te gaan met de huidige levensstijl. Ik denk dat dit niet zo is. Jij denkt dat de technologie wel iets zal verzinnen. Ik denk dat ook daar limieten aan zitten.

Maar we zullen snel genoeg zien wie gelijk had. Als de cijfers van de Saudis (en de andere Persische Golf-landen) onzin zijn piekt de productie tussen nu en 2012.
Dat die cijfers onzin zijn ga ik wel vanuit. De reserves van een land kunnen niet plotseling 40% stijgen en daarna jarenlang gelijk blijven zonder nieuwe megavelden te hebben gevonden.

Ik denk wel dat technologie een oplossing had kunnen zijn maar dat we daar veel te laat mee zijn. Er is veel te weinig alternatieve energie op dit moment, en als de olieprijs verder stijgt zijn er ook veel minder middelen om daar grootschalig in te investeren omdat als er minder energie is er recessie zal volgen.

En dan is die manier van leven inderdaad de enige duurzame.. Als er minder energie voor handen zal zijn is het logisch dat alles veel lokaler zal moeten gebeuren. Zeker omdat juist transport bijna volledig afhankelijk is van olie.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 23 september 2008 @ 12:07:55 #121
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61847253
Voorraden zijn altijd een functie van prijs.
Met olie >$100 zijn opeens een hoop onrendabele velden rendabel geworden. Als de olieprijs verder stijgt naar bijv $200 dan wordt dat nog veel meer. Daardoor kan 'peak oil' wel eens wat verder weg liggen dan velen denken. Oliemaatschappijen rekenen nu nog steeds met $60 olie ofzo. Maar als men ervan overtuigd is dat de hoge olieprijs blijvend is dan zullen er meer investeringen komen in velden die voorheen niet rendabel waren. Zal overigens wel even duren voordat dat online komt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 23 september 2008 @ 12:08:42 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61847273
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:55 schreef Basp1 het volgende:
En heeft gisteren iemand tegellicht gezien. Energy wars.
Thanks, die ga ik dadelijk even kijken (online)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_61847886
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:23 schreef waht het volgende:


Maar we zullen snel genoeg zien wie gelijk had. Als de cijfers van de Saudis (en de andere Persische Golf-landen) onzin zijn piekt de productie tussen nu en 2012.
en dat noem je snel?

man, die column geschreven op een prijsontwikkeling die in een halve dag plaatsvind en dat wil je direkt gaan verbinden met een aanbod-effect dat we 'zullen merken' in 5 jaar ?

Alles leuk en aardig, maar het 'pieken' van de olieproductie is ook niet iets dat je op het moment van en piek direkt zult merken en pas achteraf aantoonbaar kan zijn als je daadwerkelijk macro-effecten kunt traceren op bv grafieken van productie-ontwikkeling...

verder, het zou een absoluut unicum zijn als er daadwerkelijk een piek zou ontstaan door een echte 'onmogelijkheid' te winnen...
de meeste pieken in bv productie van grondstoffen ontstaan vooral doordat alternatieven relatief gunstiger worden en veelal ook beter winbaar of andere voordelen blijken te hebben, hierdoor daalt de afhankelijkheid van een bepaalde grondstof
er is een algemeen bekend effect bij natuurlijke grondstoffen dat de prijs hiervan na een eventuele piek juist verder daalt... dat is ook zo bij bv kolen dat de voorganger was van olie als 'energie-grondstof', en allle grondstoffen die in de voorgaande geschiedenis de 'hoofddrager' waren van de economische vooruitgang.


Er bestaat overigens helemaal niet waarnaar we moeten 'streven' behalve dat de mens bepaalde financiele en economische mogelijkheden heeft en het een evolutionair proces is dat die volkeren het verste komen (of domweg hun voortbestaan kunnen verzekeren) die effectief het best gebruik maken van hun toegang tot bepaalde grondstoffen of productie-markten
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_61848397
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 12:35 schreef RM-rf het volgende:

verder, het zou een absoluut unicum zijn als er daadwerkelijk een piek zou ontstaan door een echte 'onmogelijkheid' te winnen...
de meeste pieken in bv productie van grondstoffen ontstaan vooral doordat alternatieven relatief gunstiger worden en veelal ook beter winbaar of andere voordelen blijken te hebben, hierdoor daalt de afhankelijkheid van een bepaalde grondstof
er is een algemeen bekend effect bij natuurlijke grondstoffen dat de prijs hiervan na een eventuele piek juist verder daalt... dat is ook zo bij bv kolen dat de voorganger was van olie als 'energie-grondstof', en allle grondstoffen die in de voorgaande geschiedenis de 'hoofddrager' waren van de economische vooruitgang.
Dit vind ik wel een leuke alinea om over door te gaan. Want het is leuk gezegd dat de prijs van kolen daalde toen de energiedrager rol door olie werd overgenomen.

Wat gaat dan de energie drager van de toekomst worden? Het probleem is mijn inziens dat het geen natuurlijke drager meer is maar een gefabriceerde drager. Die energie drager moeten we gaan produceren, ik zie ons als mensheid nog niet in staat om zoveel effort hierin te steken dat dit voor een normale economische verlopende transitie gaat zorgen.

Een probleem in onze huidige economieen is dat bedrijven voornamenlijk in het kader van de aandeelhouders en boekhouders metaliteit korte termijn investeringen doen. Voor een transitie naar een nieuw systeem zullen grote lange termijn investeringen gedaan moeten worden. Dat zie ik een huidig energie bedrijf totaal niet doen.

Als we gewoon naar de nederlandse praktijk kijken daar willen onze electriciteitsproducenten gewoon nog 2 kolencentrales de grond uit stampen terwijl ook de energie bedrijven weten dat kolen net zo goed als olie een eindige resource is. Als men dat geld voor de centrales eens in zonnecentrales in afrika ergens investeerd dan zou ik tenminste een toekomst visie van die bedrijven zien, maar dat zien we nu totaal niet.

Van de shell weet ik dat hun als doelstelling hebben dat een bepaald percentage van hun omzet in 2020 uit duurzame energie moet bestaan.
pi_61849129
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 12:59 schreef Basp1 het volgende:


Wat gaat dan de energie drager van de toekomst worden?
dat is een vraag die heus niet beantwoord wordt in internet-fora bij discussies tussen anonieme reageerders....
hooguit kan iedereen daar zo zn gedachten over hebben en dat uitten (persoonlijk lijkt het me voordelig als er geen afhankelijkheid van één grondstof komt maar men daarin juist flexibeler wordt ... tevens bestaat er natuurlijk ook een probleem omtrend de afhankelijkheid van plastics en polymeren, warvoor net zo goed veel olie nodig is, mogelijk een heikeler probleem dan de kwestie van de energievoorziening)

het is echter verder gewoon en gegeven dat zal ontstaan door verdere innovatie van bestaande technieken en natuurlijk... iedere verdere technologische innovatie bouwt nu net weer nieuwe afhankelijkheden in... maar dat is eigen aan de mensheid en begonnen vanaf het moment dat er 'culturen' ontstonden die op basis van gecultiveerde' productietechnieken in hun voedselvoorziening gingen voorzien (rond 10.000 v chr. , wat samengaat met het ontstaan van georganiseerde religie-vormen, de uitvinding van de landbouw en bv ook die van het schrift en het ontstaan van vaste nederzettingen e.d.)


als je nu bv een kolencentale bouwt valt heel goed te berkenen hoeveel opbrengst dat je geeft en in hoeverre investeringen maar ook bv uitstoot opweegt tegen andere alternatieven...
persoonlijk zou ik vermoeden dant een kolencentale in nederland op basis van moderne technieken stukken milieuvriendelijker, efficienter en een betere garantie is op het terugwinnen van je initiele investering dan dat geld te besteden aan een onduidelijke zonne-installatie in afrika (wat waarschijnlijk het geld over de balk smijten zal blijken te zijn... )

vast leuk om uit een soort van 'principe' zulke ideeen aan te halen, maar veel realsime zit er niet achter en dan heb ik meer vertrouwen in juist die marktwerking van een bedrijfsopzet die domweg de verantwoordelijkheid tegenover andeelhouders hebben om gedane investeringen ook weer terug te winnen.... (en nee, ik ben geen groot gelover in marktwerking tegen alles in, of een vrijemarkt-utopist)

als je juist bv kijkt naar politici is wat die doen eerder 'kortetermijns-politiek' ... die kijken gewoonweg niet verder dan de eerstvolgende verkiezingen en daarom kan het inplannen van beleid _verder_ dan de periode tot de eerstvolgende verkizeingen een groot probleem zijn op een vanuit de politiek bedachte beleidsvorming...
Bij bv beleidsvorming ligt het grootste problem niet zozeer in de marktwerking , maar vooral dat de politiek en dusdanige machtige factor is die vooral naar korte-termijnseffecten kijkt en drijft op dom populisme, zonder daadwerklijke evaluatie achteraf.

recente pogingen tot deregulering zijn mijns inziens ook zeer slecht doorgevoerd en hebben veel negatieve effecten (op bv nationaal gebied, binnen de nederlandse of europese energie-markt), maar niet eens zozeer door teveel marktwerking... eerder dat de deregulering zo is doorgevoerd dat de markten nog altijd niet veel vrijer zijn, enkel de vroegere collectief functionerende bedrijven hun macht behouden hebben maar nu ook de direkte winsten makkelijk kunnen 'wegsluizen' (waarbij de politici die de besluitvoering toendertijd omtrend die deregulering doorgevoerd hebben, ook kunnen profiteren)

[ Bericht 6% gewijzigd door RM-rf op 23-09-2008 13:41:20 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')