abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:58:35 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_61036625
In Groot Britannië is er grote ophef ontstaan over het verlies van een usb stick met daarop ongecodeerd gegevens over alle 84000 gevangenen in het VK. De data varieert van naam, geboortedatum en datum van vrijkomst tot complete dossiers.

De stick was in het bezit van een private onderneming die het gebruikte om criminelen te traceren door het justitieel apparaat. Mochten deze gegevens in de openbaarheid komen dan kan de regering ettelijke rechtzaken tegemoet zien voor compensatie mbt privacyschending.

Het verlies van deze stick is niet de eerste keer dat de Engelse overheid in verlegenheid is gebracht vanwege hun laksheid met persoonsgegevens. Recentelijk kwam nog in de openbaarheid dat het voor enkele tientjes de DNA gegevens van een paar miljoen man had doorverkocht. In het afgelopen jaar werden verder 658 laptops gestolen bij het ministerie van Defensie, een laptop van de marine met daarop de gegevens van 600.000 mensen en de gegevens van een slordige 25 miljoen kinderbijslagontvangers.
Verder mist Defensie nog een paar honderd usb sticks, vond iemand in de trein het Top Secret geclassificeerde rapport over terrorismedoelwitten en data over de security forces van Irak, zijn er gegevens van drie miljoen mensen met een learner's permit kwijtgeraakt bij een bedrijf in de VS die er, wederom, research mee zou doen in opdracht van de Engelse regering.

Het is duidelijk dat de regering gigantisch veel informatie verzamelt over haar onderdanen maar wat ze er precies mee doen en met welk doel, hoe privé ze het houden en hoelang ze het bewaren is volslagen onbekend.

En het is in Nederland volgens mij niet anders.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:09:13 #2
225735 Dr.Crane
I'm listening...
pi_61036911
Dat zoiets kan.
pi_61037041
Maar wat doe je er tegen als individueel burger? Ik kan het me voorstellen, dat er geen brede animo is om de overheid in een kort geding voor de rechter te dagen onder het mom van 'mijn delinquentie gegevens liggen op straat'.
Dat lijkt me nu net niet erg handig voor iemands loopbaan of het aangaan van elke willekeurige relatie.
In zulke gevallen kun je enkel hopen, dat de volksvertegenwoordiging dit op de politiek agenda zet en zodoende een verantwoordelijk minister of staatssecretaris daarover kan bevragen en desnoods weg kan sturen.
Helaas is het wel zo, dat de blunderende ambtenaren van het departement achter een weggestuurde minister dan buiten schot blijven.
Dus of er echt een remedie voor bestaat waag ik me te betwijfelen.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:17:19 #4
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_61037114
Strakkere regels voor het gebruik van die gegevens en veel kortere bewaartermijnen. Anonimisering van de gegevens, mensen verbieden de gegevens mee naar huis te nemen. Dat soort regels kan je allemaal instellen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_61037159
Dit is daar al zo vaak gebeurt, en het lijkt wel of geen mens ervan wakker ligt
know'm sayin?
×
word? word.
pi_61037269
Het gebeurt er wel erg vaak ja. Van fouten zou men toch moeten leren?
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:26:06 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_61037319
Nou, na het installeren van de nieuwste regels heeft de Information Commissioner wel aangekondigd strafrechtelijke stappen te nemen mochten ze geschonden worden. Dat was eind juni.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_61037896
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:26 schreef Dagonet het volgende:
Nou, na het installeren van de nieuwste regels heeft de Information Commissioner wel aangekondigd strafrechtelijke stappen te nemen mochten ze geschonden worden. Dat was eind juni.
Of dat dergelijke fouten voorkomt is maar de vraag. Wat ik zo even snel kon vinden:
quote:
Britse Justitie verliest gegevens 45.000 mensen
Door Redactie op zondag 27 juli 2008 10:43
Het afgelopen jaar heeft het Britse Ministerie van Justitie de gegevens van 45.000 mensen verloren, waaronder strafbladen en meer dan 30.000 mensen werden niet op de hoogte gebracht.
quote:
Britse Justitie biecht datalekken op
Maandag 18 augustus 2008, 14:18 -
Justitie in Engeland heeft het afgelopen jaar in acht gevallen persoonlijke gegevens van zo'n 45.000 Britten kwijtgeraakt, zo heeft het verantwoordelijk ministerie bekendgemaakt.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:52:23 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_61038175
Dat was voor het implementeren van de nieuwste regels. Die gevallen heb ik in de OP ook verwerkt. .
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_61038374
9 van de 10 als er een usb stick met hele belangrijke gegevens wordt verloren is er opzet in het spel. Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat de automatisering daar zo'n zooitje is.

Belangrijke gegevens op externe media zetten is sowieso iets uit de vorige eeuw.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_61041325
wat een sukkels...
pi_61041432
Hier is 't toch officieel beleid dat je 't inlevert bij Peter de Vries?
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:31:22 #13
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_61043569
ALS JE NIKS TE VERBERGEN HEBT!
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:33:50 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_61043653
Waarom verbieden ze het gebruik van USB-sticks niet gewoon? Net als het Nederlandse ministerie van Defensie. Dan is het probleem toch 100% opgelost?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:17:07 #15
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61044823
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 16:31 schreef DionysuZ het volgende:
ALS JE NIKS TE VERBERGEN HEBT!
Geldt niet voor Duyvendak!
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61046322
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 16:33 schreef LXIV het volgende:
Waarom verbieden ze het gebruik van USB-sticks niet gewoon? Net als het Nederlandse ministerie van Defensie. Dan is het probleem toch 100% opgelost?
Je moet het zien te voorkomen dat dergelijke data vervoerd kan worden met behulp van een USB stick of laptop. Als die data nou enkel en alleen in een centrale computer staat en op aanvraag kan worden uitgelezen is het systeem al een heel klein tikkeltje veiliger. Uberhaupt walgelijk natuurlijk hoe er met zulke informatie om wordt gegaan. Mensen maken fouten, maar dit is van een dergelijk formaat dat het mij verbaast hoe stil het volk blijft. Maar nee hoor, "ik heb niks te verbergen", wat maakt het nou uit dat alle informatie over jou op straat ligt? Niks blijkbaar.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_61046374
En in Nederland gaan we gerust verder met 't vullen van DNA-databanken... .
Want dat moet gewoon kunnen, volgens onze Grote Broer het CDA...
pi_61056857
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:34 schreef waht het volgende:

[..]

Je moet het zien te voorkomen dat dergelijke data vervoerd kan worden met behulp van een USB stick of laptop. Als die data nou enkel en alleen in een centrale computer staat en op aanvraag kan worden uitgelezen is het systeem al een heel klein tikkeltje veiliger. Uberhaupt walgelijk natuurlijk hoe er met zulke informatie om wordt gegaan. Mensen maken fouten, maar dit is van een dergelijk formaat dat het mij verbaast hoe stil het volk blijft. Maar nee hoor, "ik heb niks te verbergen", wat maakt het nou uit dat alle informatie over jou op straat ligt? Niks blijkbaar.
idd, absurd dat dat kan
Jusqu'ici tout va bien...
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 17:54:16 #19
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_61067659
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:34 schreef waht het volgende:

[..]

Je moet het zien te voorkomen dat dergelijke data vervoerd kan worden met behulp van een USB stick of laptop. Als die data nou enkel en alleen in een centrale computer staat en op aanvraag kan worden uitgelezen is het systeem al een heel klein tikkeltje veiliger. Uberhaupt walgelijk natuurlijk hoe er met zulke informatie om wordt gegaan. Mensen maken fouten, maar dit is van een dergelijk formaat dat het mij verbaast hoe stil het volk blijft. Maar nee hoor, "ik heb niks te verbergen", wat maakt het nou uit dat alle informatie over jou op straat ligt? Niks blijkbaar.
Het verbaast me ook altijd hoe stil het rond dergelijke zaken blijft. Als je al ziet hoe achteloos met privéinformatie wordt omgegaan en hoe vaak het per ongeluk in de verkeerde handen terecht komt.

En dan ook nog steeds meer privéinformatie afdwingen.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_61067845
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:14 schreef damian5700 het volgende:
Maar wat doe je er tegen als individueel burger?
Burgerlijke ongehoorzaamheid.

Want dat onze regeringen geenszins van plan zijn te luisteren, dat is onderhand wel duidelijk.

Jammer, maar helaas.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61068118
Het is wachten op de schijnheilige volgzame triestelingen die beweren dat ze "toch niets te verbergen" hebben

HET IS DE OVERHEID DIE ZAKEN VOOR DE MAATSCHAPPIJ HEEFT TE VERBERGEN, NIET ANDERSOM.
pi_61073491
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 16:33 schreef LXIV het volgende:
Waarom verbieden ze het gebruik van USB-sticks niet gewoon? Net als het Nederlandse ministerie van Defensie. Dan is het probleem toch 100% opgelost?
Jij weet net zo goed als ik dat de IT capaciteiten van DTO nou niet echt een hoogstandje zijn. Komt bij dat de medewerkers behoorlijk creatief worden sinds het gebruik van de USB stick niet meer mag

En het is natuurlijk wachten tot zoiets hier in Nederland gebeurt waarbij een complete DNA databank op straat ligt. Maar ja dat is hier natuurlijk absoluut uitgesloten

[ Bericht 14% gewijzigd door AchJa op 23-08-2008 22:03:01 ]
  zondag 24 augustus 2008 @ 12:21:42 #23
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_61082237
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:37 schreef DennisMoore het volgende:
En in Nederland gaan we gerust verder met 't vullen van DNA-databanken... .
Want dat moet gewoon kunnen, volgens onze Grote Broer het CDA...
Het meest 'prettige' aan het hele verhaal is nog dat als die informatie ooit op straat komt te liggen, dat het nooit meer ongedaan gemaakt kan worden. Binnen een mum van tijd stuur je die informatie de halve wereld over (post het in een encrypted rar-bestand op een newsserver, en je hebt die informatie voor de komende ~120 dagen veilig gesteld, verspreid over de hele wereld).

Wanneer je emailadres op een spamlijst terecht komt kun je tenminste nog ervoor kiezen om dat adres niet meer te gebruiken en een nieuw emailadres te nemen. Maar biometrische informatie zoals DNA, irisscans en vingerafdrukken zijn onveranderlijk en zullen altijd blijven kloppen. Eens deze zijn uitgelekt kun je er niets meer aan ongedaan maken.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_61082374
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 21:47 schreef AchJa het volgende:

Jij weet net zo goed als ik dat de IT capaciteiten van DTO nou niet echt een hoogstandje zijn. Komt bij dat de medewerkers behoorlijk creatief worden sinds het gebruik van de USB stick niet meer mag
Heeft onze defensie dan geen beleidsmaatregel dat je geen datdat naar buiten mag nemen? En als je het wel doet en betrapt wordt dat je gewoon op staande voet ontslagen wordt.

En ja in nederland zie ik zulke dingen ook nog wel vaker gaan gebeuren. Vroeger was het alleen soms een flinke stapel papieren die natuurlijk veel moeilijker te dataminen waren dan de huidige digitale data.
  zondag 24 augustus 2008 @ 23:41:07 #25
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_61098880
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Heeft onze defensie dan geen beleidsmaatregel dat je geen datdat naar buiten mag nemen? En als je het wel doet en betrapt wordt dat je gewoon op staande voet ontslagen wordt.
Natuurlijk is daar regelgeving voor. De echt serieus gevoelige documenten krijg je ook niet zomaar, daar gaan allerlei screenings en veiligheidsonderzoeken aan vooraf en je moet aan kunnen tonen waarom je uberhaupt die gevens zou moeten inzien, dat kan ivm je functie oid zijn. Ik heb het over het standaard bureauwerk, want ook bij die computers zijn de USB poorten geblocked.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')