quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 17:14 schreef Jas_Verstoppen het volgende:Ik kan bv 300.000 hypo krijgen, maar zie een mooi huis voor 500.000 met op de bgg de huidige eigenaar, op de 1ste verdieping huurder die er binnenkort uit is, en de 2de verdieping waar nog een huurder blijft. Ik zou bv op de bgg kunnen wonen met 2 huurders dan zou je zelf gratis wonen, of 1 huurder over houden en zelf die verdieping ook gaan bewonen. Maar met mijn 3 ton hypo ben ik er nog niet...
Er zijn verstrekkers die dit wel doen, maar vaak met aanvullende regels, zoals dat je zelf minimaal een bepaald percentage moet bewonen (meer dan 60% vaak)
Daarnaast is de executiewaarde van een woning in (deels) verhuurde staat flink lager dan normaal. In dat geval kom je dus geld tekort.
Voorbeeld: normaal is de executiewaarde +/- 90% van de vrije verkoopwaarde. Dus woning wordt gekocht voor 100.000 --> EW is 90.000. Je krijgt maximaal 125% van de EW gefinancierd en je hebt ongeveer 110.000 nodig om volledig te financieren. Normaal gesproken krijg je dus 90.000 * 125% = 112.500.
In verhuurde staat is de EW vaak 70-75%. In het geval van het voorbeeld: 70.000 * 1,25 = 87.500 maximaal aan hypotheek mogelijk. Dus heb je nog zo'n 22.000 euro aan eigen geld nodig. Reken dus maar op een 60.000 euro bij die woning van 3 ton.
Daarnaast zal het deel waar een huurder in zit, niet aftrekbaar en dus zal jouw maximale hypotheek geen 300.000 zijn. Verder moet er wel een huurcontract zijn.
Mocht je er zelf niet gaan wonen, dan gaan verstrekkers meestal niet verder dan maximaal de executiewaarde als verstrekking.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]