abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61014612
Stel, je wilt een pand kopen waar nu al huurder(s) inzit(ten). De hypotheek is te hoog tov inkomen, mag je de huur die je gaat ontvangen meenemen in de financiering? In dit geval zijn het dus toekomstige inkomsten, waarvan wel de hoogte reeds bekend is. Het lijkt me niet maar ben toch benieuwd.
Er zit een haar in mijn glas
pi_61014679
De hypotheek is te hoog? Als je een huis koopt waar huurders inzitten daalt de prijs toch als een dolle? Dus vreemd dat een hypotheek te hoog zou moeten zijn dan.
pi_61014922
Ik kan bv 300.000 hypo krijgen, maar zie een mooi huis voor 500.000 met op de bgg de huidige eigenaar, op de 1ste verdieping huurder die er binnenkort uit is, en de 2de verdieping waar nog een huurder blijft. Ik zou bv op de bgg kunnen wonen met 2 huurders dan zou je zelf gratis wonen, of 1 huurder over houden en zelf die verdieping ook gaan bewonen. Maar met mijn 3 ton hypo ben ik er nog niet...
pi_61015684
Daar zullen hypotheek vertrekkers niet zo happig op zijn. Hoe wil je het betalen als er opeens geen huurders meer inzitten, of als je van die fijne huurders hebt die de eerste paar maanden betalen en dan opeens niet meer betalen?
pi_61016258
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 17:14 schreef Jas_Verstoppen het volgende:
Ik kan bv 300.000 hypo krijgen, maar zie een mooi huis voor 500.000 met op de bgg de huidige eigenaar, op de 1ste verdieping huurder die er binnenkort uit is, en de 2de verdieping waar nog een huurder blijft. Ik zou bv op de bgg kunnen wonen met 2 huurders dan zou je zelf gratis wonen, of 1 huurder over houden en zelf die verdieping ook gaan bewonen. Maar met mijn 3 ton hypo ben ik er nog niet...
Er zijn verstrekkers die dit wel doen, maar vaak met aanvullende regels, zoals dat je zelf minimaal een bepaald percentage moet bewonen (meer dan 60% vaak)

Daarnaast is de executiewaarde van een woning in (deels) verhuurde staat flink lager dan normaal. In dat geval kom je dus geld tekort.

Voorbeeld: normaal is de executiewaarde +/- 90% van de vrije verkoopwaarde. Dus woning wordt gekocht voor 100.000 --> EW is 90.000. Je krijgt maximaal 125% van de EW gefinancierd en je hebt ongeveer 110.000 nodig om volledig te financieren. Normaal gesproken krijg je dus 90.000 * 125% = 112.500.

In verhuurde staat is de EW vaak 70-75%. In het geval van het voorbeeld: 70.000 * 1,25 = 87.500 maximaal aan hypotheek mogelijk. Dus heb je nog zo'n 22.000 euro aan eigen geld nodig. Reken dus maar op een 60.000 euro bij die woning van 3 ton.

Daarnaast zal het deel waar een huurder in zit, niet aftrekbaar en dus zal jouw maximale hypotheek geen 300.000 zijn. Verder moet er wel een huurcontract zijn.

Mocht je er zelf niet gaan wonen, dan gaan verstrekkers meestal niet verder dan maximaal de executiewaarde als verstrekking.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 21 augustus 2008 @ 20:08:02 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_61018489
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:18 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er zijn verstrekkers die dit wel doen, maar vaak met aanvullende regels, zoals dat je zelf minimaal een bepaald percentage moet bewonen (meer dan 60% vaak)

Daarnaast is de executiewaarde van een woning in (deels) verhuurde staat flink lager dan normaal. In dat geval kom je dus geld tekort.

Voorbeeld: normaal is de executiewaarde +/- 90% van de vrije verkoopwaarde. Dus woning wordt gekocht voor 100.000 --> EW is 90.000. Je krijgt maximaal 125% van de EW gefinancierd en je hebt ongeveer 110.000 nodig om volledig te financieren. Normaal gesproken krijg je dus 90.000 * 125% = 112.500.

In verhuurde staat is de EW vaak 70-75%. In het geval van het voorbeeld: 70.000 * 1,25 = 87.500 maximaal aan hypotheek mogelijk. Dus heb je nog zo'n 22.000 euro aan eigen geld nodig. Reken dus maar op een 60.000 euro bij die woning van 3 ton.

Daarnaast zal het deel waar een huurder in zit, niet aftrekbaar en dus zal jouw maximale hypotheek geen 300.000 zijn. Verder moet er wel een huurcontract zijn.

Mocht je er zelf niet gaan wonen, dan gaan verstrekkers meestal niet verder dan maximaal de executiewaarde als verstrekking.
Dit hoeft niet zo te zijn als de kamerverhuurvrijstelling van toepassing is.
Kijk hier voor een toeliching/uitwerking.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_61018491
quote:
Geen HRA dus over het verhuurde gedeelte... hoe gaat dat in zijn werk, hoe weet de belastingdienst wat je zelf in gebruik hebt en wat niet?

Verder wel interessant dat het niet geheel onmogelijk is, maar erg eenvoudig zal het allemaal niet zijn. Het mooie zou zijn dat je naar een hele andere soort woningen kan gaan kijken omdat met verhuur het budget veel hoger zou kunnen zijn. Nadelen zijn natuurlijk huurders die niet betalen en er van door gaan, dan heb je gelijk een probleem met je maandlasten.
pi_61020104
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:08 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dit hoeft niet zo te zijn als de kamerverhuurvrijstelling van toepassing is.
Kijk hier voor een toeliching/uitwerking.
Die regeling ken ik wel, alleen ging ik uit van de OP, waarin TS zegt alleen de begane grond te benutten van een huis van 5 ton
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 00:08:28 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_61026428
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die regeling ken ik wel, alleen ging ik uit van de OP, waarin TS zegt alleen de begane grond te benutten van een huis van 5 ton
OK, snap het. Even over de duim genomen zal je waarschijnlijk ook gelijk hebben.
Maar wilde maar aangeven dat het verhuurde deel niet per definitie naar box 3 hoeft te verhuizen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')