abonnement Unibet Coolblue
pi_60985923
Ja hoi

Je kunt natuurlijk alles wel zelf willen bedenken, maar beginnen met fijne recepten is volgens mij nog altijd beste basis voor een ontwikkelende kookstijl.

Eerst het recept volgens het boekje maken, en vervolgens naar eigen smaak gaan variëren met ingrediënten, verhoudingen en wie weet ook bereidingswijze.

Mijn eigen kookboekenplankje begint aardig te groeien gelukkig, en wil nu eigenlijk wel eens horen wat anderen vinden van bepaalde kookboeken.
Zelf heb ik tot nu toe vooral boeken van de Slegte in de kast staan, en mijn trots: "De Zilveren Lepel", de Italiaanse kookbijbel.

Nadat ik van een mede-Fok!ker het geweldig goddelijke recept voor fajita's van Ainsley Harriot ( ) heb gehad en uitgeprobeerd, wil ik eigenlijk graag een boek van hem in huis hebben.

Hij heeft er een aantal gemaakt, waaronder de BBQ-Bible. Als ik 'm vandaag bestel is hij morgen in huis, dus ik denk dat ik 't maar eens erop ga wagen. Maargoed, dit topic heet 'het grote kookboekentopic', dus de bedoeling van dit topic:

Post hier de grootste succesverhalen voor kookboeken. Recensies, aanraders en jouw varianten op recepten uit een bekend boek.
Vraag hier welk boek het 'beste' is voor een bepaalde keuken, welke is het meest compleet en authentiek (dus niet de AH-kaartjes die je aanraden een pak van Knorr te gebruiken ) is en ga zo maar door
.

====================================================================================

Misschien kan hier een lijst komen met titels, met daarachter de linkjes naar de posts met recencies/meningen?

[ Bericht 7% gewijzigd door motorbloempje op 20-08-2008 17:14:52 ]
Ja doei.
pi_60985943
Mijn binnenkort aanschaf:

BBQ-Bible van Ainsley Harriot

Ben zeer benieuwd
Ja doei.
pi_60986006
Ik vind "Hoe word ik een goddelijke huisvrouw" van Nigella Lawson erg tof.
Dat komt zowel door de recepten als door de briljante titel.
pi_60986062
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:08 schreef Liejannuh het volgende:
Ik vind "Hoe word ik een goddelijke huisvrouw" van Nigella Lawson erg tof.
Dat komt zowel door de recepten als door de briljante titel.
Klopt! Alleen punt is dat ik niet zo van zoete dingen houd dus waarom zou ik hem dan kopen is mijn beredening wel eens

"voor altijd zomer" ook van Nigella is trouwens ook een tof boek met hele lekkere recepten
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 21 augustus 2008 @ 10:08:57 #5
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_61002448
http://www.azur.be/index.php?page=ARTIKEL&a=9080484423
"ons kookboek", is de moeder van alle kookboeken in Belgenland , en elke zichzelf respecterende lekkerbek heeft deze in huis.
Ideaal boek voor de startende topchef in spe
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 10:10:32 #6
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_61002485
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:08 schreef Liejannuh het volgende:
Ik vind "Hoe word ik een goddelijke huisvrouw" van Nigella Lawson erg tof.
Dat komt zowel door de recepten als door de briljante titel.
Als ik haar op TV bezig zie, heeft ze die titel niet gestolen hoor
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_61044952
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004001955064&Section=BOOK

Dit bbq-boek heb ik. Vorig jaar zomer eens een hele bbq georganiseerd voor een mannetje of 12. Was echt heerlijk. Veel verschillende dingen en goede marinades gemaakt. Iedereen vond het heerlijk zeker ook omdat we over het algemeen van de hamburgers, kipsatetjes enz gewend zijn bij barbeque-en.

Ik zoek eigenlijk nog een gewoon standaard kookboek. Waar gewone recepten in staan van dagelijks eten en dan een specialere variant daarop ofzo.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:26:54 #8
3185 Adelante
To let it go now
pi_61045028


ruim 30 keer het lekkerste dessert ooit
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_61127363
Hmm, ik dacht toch echt dat ik hier al gepost had. Maar goed, ben nu thuis, dus hier het lijstje van kookboeken dat ik heb, en die toch wel regelmatig gebruikt worden:

De nieuwe wokbijbel
Kook met Jamie
Wannée
Margriet kookboek
De studentenkookgids
Conimex kookboek ( 75 jaar de Oosterse keuken thuis)
Blue Band basiskookboek
Eenpans eetplezier
Bakken en roerbakken
Koken met de wok

Van Conimex heb je nu weer een nieuw kookboek, en op internet staat bij deelnemende winkels wel dat de Dirk meedoet, maar heb ze hier nog niet gezien, terwijl de actie al vanaf 4 augustus is :S
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:44:04 #10
185545 maartenducrot
koning van biafra
pi_61147129
Kook met Jamie
Jamie's dinners
Zilveren Lepel
Giorgio Locatelli - Made in Italy
Culinaria Frankrijk
Culinaria Spanje

Vooral het boek van Locatelli vind ik helemaal geweldig, geniale recepten, mooie verhalen en heel veel achtergrondinformatie over ingrediënten als balsamicoazijn, olijfolie en tomaten.
Live vanuit Frankrijk!
Jongens jongens toch, nou ik geef het je te doen, hoor.
pi_61147412
Made in Italy, jaaaaa Heel mooi.

Ik heb echt heel veel kookboeken, van Nigella en Jamie tot Blue band en Zonnatura Mijn absolute favoriet is 'Duizend-en-een smaken' van Claudia Roden. Ik ben een groot fan van haar boeken, ze geeft namelijk massa's informatie over culturen en keukens
pi_61159251
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:44 schreef maartenducrot het volgende:

Zilveren Lepel
Giorgio Locatelli - Made in Italy
Culinaria Frankrijk
Culinaria Spanje
Die dus, en verder alle andere culinaria boeken. Hoewel ik ze leuker vind om in te lezen dan om uit te koken, omdat de recepten vaak gewoon echt totaal niet kloppen. Misschien zijn de hoeveelheden slecht vertaald of omgerekend... Met gezond verstand kom je een heel eind. Dat wel.

Verder:

De Zuid-Italiaanse keuken
Herfst in Piemonte
Twaalf
Trattoria


Heb nog een hele rij Italiaanse kookboeken waarvan ik de titels niet zo één twee drie paraat heb. Veel boeken over één bepaald voedingsmiddel of gerecht. Zoals boeken over risotto, boeken over pasta of vis etc...
pi_61159275
Trouwens niet alleen maar Italiaans hoor. Heb ook nog wel boeken over andere keukens of meer algemene boeken.
pi_61160016
Heb er een stuk of twintig, maar mijn favorieten (meest gebruikte) zijn:

- De Zilveren Lepel
- Wannée
- Thuis bij Jamie
- AH BBQ Boek voor Mannen
Last.FM. The Funk Might Fracture Your Nose
Summer 2008: Pinkpop (Landgraaf), Hard Rock Calling (London), Sziget (Budapest)
pi_61160048
de meest gebruikte hier zijn :

Fastfood (van Gordon Ramsay)
Voor altijd zomer (van Nigella)
Nigella Express
Duizend-en een smaken
500 soepen

en ik krijg elke maand de delicious die we ook gebruiken
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_61161276
het topic leeft

en zie nu een hoop boeken die ik moet gaan bestellen.
Made in Italy bijvoorbeeld. De Zilveren Lepel heb ik al
Ja doei.
pi_61161725
Kom je maar 's inlezen in mijn collectie
pi_61347730
Ik heb dus een bon liggen, van de Bruna.
En nu ben ik daar eens binnengelopen en zag ik 100% Ramsay staan.

Is dat nou wat? Door het geschreeuw van die man heb ik zo een negatief beeld van hem gekregen, maargoed, als er briljant lekkere recepten in staan moet ik me daar maar even overheen zetten dan denk ik ?
Ja doei.
pi_61347783
quote:
Op woensdag 3 september 2008 14:54 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb dus een bon liggen, van de Bruna.
En nu ben ik daar eens binnengelopen en zag ik 100% Ramsay staan.

Is dat nou wat? Door het geschreeuw van die man heb ik zo een negatief beeld van hem gekregen, maargoed, als er briljant lekkere recepten in staan moet ik me daar maar even overheen zetten dan denk ik ?
is een boek, hoor je toch niks van

'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_61347785
ik heb twee boeken van Ramsay en ik vind dat er lekkere dingen in staan...
Sowieso is zijn tvpersoonlijkheid anders dan hoe hij schrijft (zou wat zijn: of je de fucking risotto wel zachtjes wilt roeren.. )

100% ramsay wil ik ook nog hebben
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_61347821
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_61347833
quote:
Op woensdag 3 september 2008 14:56 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

is een boek, hoor je toch niks van


hmeayh.. maar ik vind'm zo naar maargoed.. daar moet ik me dan maar even overheen zetten denk ik
Ja doei.
  woensdag 3 september 2008 @ 15:01:08 #23
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61347927
quote:
Op woensdag 3 september 2008 14:54 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb dus een bon liggen, van de Bruna.
En nu ben ik daar eens binnengelopen en zag ik 100% Ramsay staan.

Is dat nou wat? Door het geschreeuw van die man heb ik zo een negatief beeld van hem gekregen, maargoed, als er briljant lekkere recepten in staan moet ik me daar maar even overheen zetten dan denk ik ?
Ik bekijk het altijd zo: hij kán schreeuwen omdát 'ie kan koken
Alhoewel ik vind dat 'ie vaak te arrogant is kan ik me voorstellen dat je je als een hondelul MOET gedragen wil je perfectie nastreven zodat je iedereen ook motiveert.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_61348108
oh, ik geloof ook wel dat een goede kok is, denk ik maar hmyeah... you know
Ja doei.
pi_61351343
Ik kom om in de kookboeken, zal later wat titels posten. De Wannée is echt een klassieker. Die werd vroeger als handleiding gebruikt op de huishoudschool, volgens mij. Voor wie nog weet wat de huishoudschool was btw.
Is dat zo?
pi_61355267
quote:
Op woensdag 3 september 2008 16:59 schreef Smallish het volgende:
Ik kom om in de kookboeken, zal later wat titels posten. De Wannée is echt een klassieker. Die werd vroeger als handleiding gebruikt op de huishoudschool, volgens mij. Voor wie nog weet wat de huishoudschool was btw.
Klopt idd, ik heb hem ook thuis
pi_61355547
Vandaag "Feest" van Nigella gehad via mijn vrienden van Bol

Geen nieuw boek maar wel een heel leuk en enorm dik boek
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_61356550
Ik zou zeggen voor alle mensen die op zoek zijn naar beste kookboeken.
controleer deze website http://www.iacp.com/displaycommon.cfm?an=1&subarticlenbr=25
Dit zijn de awards gegeven door toch wel 1 van hoogste organen binnen de wereld van het koken.

Mijn fav boek, is niet echt een kookboek, meer een wetenschappelijk boek. Harold Mcgee: On Food & Cooking. The science and lore of the kitchen.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_61360337
De weg tot het hart
Ik heb ze alle vier. Uit de briljante serie De Baedeker voor de vrouw, met daarin ook meesterwerken als bijvoorbeeld Huishouden op rolletjes.

Verder nog een en ander aan oude kookboeken maar met van die nietszeggende titels .

Oh ja, de bijbel van het Italiaanse koken natuurlijk ook:
De wetenschap in de keuken en de kunst om goed te eten
quote:
n Italie is Pellegrino Artusi net zo beroemd als Verdi en Puccini. Elders wordt hij wel de Escoffier van Italie genoemd. Vóór Artusi was er geen sprake van een Italiaanse keuken. Er bestonden talrijke plaatselijke kooktradities zonder veel onderlinge samenhang. Artusi reisde het land af, verzamelde, proefde, noteerde. Met aanstekelijk enthousiasme bracht hij als eerste het land culinair in kaart en smeedde het daarme tot een eenheid waar politici alleen van konden dromen. Artusi was zelf geen professionele kok. Alle recepten die hij verzamelde probeerde hij thuis uit. De wetenschap in de keuken en de kunst om goed te eten is de collectie van een gepassioneerd liefhebber. De klassieke italiaanse keuken is zonder 'de Artusi' eenvoudig ondenkbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 3 september 2008 @ 22:02:26 #30
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_61360427
Ik vind Saha van Greg Malouf een leuk boek en De echte Beuk van Ramon Beuk.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_61580743
Nigella Express (Engels) is binnen meegenomen uit Engeland.

En mams heeft ook ""English Traditional Recipes - A heritage of food and cooking" meegenomen voor me, bij de National Trust vandaan. Met allemaal lekkere Engelse recepten, incl. the full english breakfast enzo
Ja doei.
pi_61596923
Ik heb nu nog helemaal geen kookboeken, allleen zo'n basisding van Blueband, om even snel op te zoeken wat je ook alweer met een bepaalde groente moet doen...
Wel een hele map vol met recepten uit de Boodschappen, Allerhande, Elle Eten en verschillende kranten.

Maar ik hou vooral van boeken met veel plaatjes en verhalen, als inspiratie zeg maar. Vind ze alleen allemaal zo duur, dus probeer m'n omgeving een beetje duidelijk te maken dat ik er een voor m'n verjaardag wil krijgen

Heb ooit een boek gezien van Herman den Blijker waar ook precies in stond uitgelegd waar welke stukken vlees bij een koe zaten enzo, dat vond ik wel heel mooi. Iemand een idee hoe het heet?

En ik zoek iets met klassieke Franse gerechten.
Sweet and innocent...
pi_61597344
Ik heb heel veel kookboeken. Echt heel veel. De meeste heb ik gekocht in Engeland, toen ik Londen woonde. Mijn favorieten:

-Alles van Nigella
-Rachel Allen - Rachel's food for Living
-Alles van Donna Hay
-Alles van Bill Granger
-Good Housekeeping - Great Cakes
-James Martin - Desserts
-Saha
pi_61597396
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 11:55 schreef Reinhilde het volgende:
Ik heb heel veel kookboeken. Echt heel veel. De meeste heb ik gekocht in Engeland, toen ik Londen woonde. Mijn favorieten:

-Alles van Nigella
-Rachel Allen - Rachel's food for Living
-Alles van Donna Hay
-Alles van Bill Granger
-Good Housekeeping - Great Cakes
-James Martin - Desserts
-Saha
Ik heb donderdag haar 'hoe word ik een goddelijke huivrouw"gekregen, net begonnen met lezen en na 10 blz. ben ik al verliefd op mn nieuwe boek! Een recensie als ik hm uit heb komt nog!
pi_61597468
Feast is ook echt geweldig. Ze zijn allemaal zo leuk!!
pi_61597987
heb het kerstkookboek dat in oktober uitkomt van Nigella al besteld de rest ga ik ook nog kopen..

Morgen ga ik denk ik de Bacony-Brandy Chicken maken
Ja doei.
pi_61599807
Oe.. die is lekker! En waar heb je die besteld, die nieuwe Nigella?!
pi_61599878
Gewoon bij Bol.com
Ja doei.
pi_61599934
Sigme, die Artusi wil ik ook nog! Als ik weer s geld heb.
pi_61600054
Ja ik zag het al!!! Mijn keek een beetje raar net toen ik half-springend naar hem toe liep om te vertellen dat er een nieuwe Nigella uit komt
pi_61600083
Motorbloempje, you've made my day!
pi_61600131
puik! !
Ja doei.
pi_61604648
quote:
Op woensdag 3 september 2008 21:59 schreef sigme het volgende:

Verder nog een en ander aan oude kookboeken maar met van die nietszeggende titels .
Laat ik nou voor een ander topic een fotootje gemaakt hebben van een van die nietszeggende titels .

"Ik kan koken", van H.M.S.J. de Holl.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61608310
Ik heb de Homarus Box gekocht [/img]http://img.bol.com/intershoproot/BOOKCOVER/FC/9/0/7/7/6/9077695850.gif[img].
Maar dat valt tegen.
Drie kleine pockets die wel heel erg verzorgt zijn qua inhoud en uitvoering.
Maar ik heb ook de zilveren lepel gekregen en dat is echt een aanrader voor de liefhebber van Italiaans eten.
pi_61608502
Tvp, later meer, ow Sigme, het boek is al verstuurd dus ik krijg hem gauw, nogmaals bedankt
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_62011395
Ik ben inmiddels al weer in het bezit van een aantal nieuwe kookboeken:

- "Kook ook" Snel, met gerechten gesorteerd op bereidingstijden van 5,10 en 15 minuten
- "Das pas koken" Koken voor jezelf, eenpersoonsgerechten
- Proef en geniet van de Oosterse keuken
- Salades, het hele jaar door zomerse smaken, salades met groenten, vlees&gevogelte, vis&zeevruchten en salades die energie geven
- Koken met de Grillpan, 30 eenvoudige grillpanrecepten
- Tajini, heerlijke gerechten uit de Noord-Afrikaanse stoofpot
  woensdag 1 oktober 2008 @ 18:50:59 #47
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62057295
tvp
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62339288
Nigella Christmas is binnen

is mijn huidige verzameling
Ja doei.
pi_62342814
Ik heb Nigella Christmas afgelopen donderdag opgehaald bij de boekhandel .
  maandag 13 oktober 2008 @ 09:20:15 #50
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_62343671
- Wannée; is eigenlijk gewoon de enige must-have voor de Hollandse pot. Basisboek. Koop 'em

Ik vind de boeken van de tv-koks (waar ik graag naar kijk) meestal tegenvallen. Ik heb er een paar, maar heb ze eigenlijk nooit gebruikt

Ben meer van de basiskennisboeken nu ik er over nadenk, Escoffier, Artusi. En de Dikke Van Dam ook trouwens.
Ik heb al een boek.
pi_62343779
Vind Ainsley en Nigella wel ontzettend normale en makkelijke recepten hebben anders erg fijn om te gebruiken

Gordon Ramsay heeft iets chiquer gerechten, maar ook daaruit zal ik wel 's wat maken, zoals bijvoorbeeld een recept voor eend wat me ontzettend doet watertanden
Ja doei.
pi_62344489
Ben ik hier dan de enige die de Pastabijbel op de plank heeft staan?? Dat is echt een geniaal leuk boek
pi_62344503
ik heb genoeg aan "De Zilveren Lepel"
Ja doei.
pi_62351182
Bij de AH komen er weer nieuwe kookboekjes, "hip kip" en "oven open", vanmiddag eens even kijken of die wat zijn
pi_62351334
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 10:04 schreef motorbloempje het volgende:
ik heb genoeg aan "De Zilveren Lepel"
Ja? Hoe vaak gebruik je m?

Ik heb de Pastabijbel ook, hoor.
Kijk maar:
Show je keuken!
pi_62351346
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 10:04 schreef motorbloempje het volgende:
ik heb genoeg aan "De Zilveren Lepel"
ik heb die bij mijn zus doorgebladerd maar ik vond het maar een droog dor boek..
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62351415
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 14:44 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ja? Hoe vaak gebruik je m?

Ik heb de Pastabijbel ook, hoor.
Kijk maar:
Show je keuken!
ik zie het!! had er helemaal overheen gekeken

Leuke collectie
pi_62351492
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 14:44 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ja? Hoe vaak gebruik je m?

Ik heb de Pastabijbel ook, hoor.
Kijk maar:
Show je keuken!
niet 4 keer per week, maar trek 'm toch wel 2 a 3 keer per maand uit de kast om te bladeren
Maar nu ik mn pastamachientje en deeg heb vind ik het ook de moeite waard om er eens iets uit te gaan maken.

maar als ik 'm uit heb moet ik natuurlijk wel op zoek naar andere leuke boeken
Ja doei.
pi_62351686
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 14:48 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

niet 4 keer per week, maar trek 'm toch wel 2 a 3 keer per maand uit de kast om te bladeren
Maar nu ik mn pastamachientje en deeg heb vind ik het ook de moeite waard om er eens iets uit te gaan maken.

maar als ik 'm uit heb moet ik natuurlijk wel op zoek naar andere leuke boeken
Don't get me wrong: ik vind het een razend leuk boek om door te bladeren. Maar ik heb er nog nooit iets uit gemaakt Het is niet echt dé classic van de Italiaanse keuken voor mij; ik hint mijn vent al maanden dat ik de Artusi wil
pi_62351721
ik zie er toch een hoop dingen in staan die ik érg graag wil maken..
Ja doei.
pi_62352513
Ik heb wel een grote afrader. Van mijn lieve moeder gekregen toen ik op kamers ging: Het kookboek van de C1000 met alle recepten uit 2004.

In geen enkel gerecht zit een culinaire uitdaging (zoals bij allerhande nog wel eens is). Zelfs aanwezig een "recept" voor broodje shoarma. Verder duidelijk geschreven door een auteur die 20 jaar heeft geslapen en een partner heeft die niet eet wat hij niet kent.
quote:
Nog 1 recept eruit dan
Broodje zalm:
Bak de broodjes af
Snij ze open
Leg de zalm erin
Mayo + peper erover

klaar.
  maandag 13 oktober 2008 @ 17:38:00 #62
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_62356053
Iemand ervaring met de pastabijbel?
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_62356091
voila
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 10:04 schreef Sunnythesun het volgende:
Ben ik hier dan de enige die de Pastabijbel op de plank heeft staan?? Dat is echt een geniaal leuk boek
Ja doei.
pi_62356441
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 17:38 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Iemand ervaring met de pastabijbel?
Ja. Wat wil je weten?
pi_62357829
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 17:38 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Iemand ervaring met de pastabijbel?
*meldt zich*
  maandag 13 oktober 2008 @ 23:45:49 #66
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_62366041
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 17:55 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ja. Wat wil je weten?
Is het wat?

Ben opzoek naar eenvoudige gerechten die toch wel een beetje apart zijn .

(Gaat me ook niet echt om het pasta-zelfmaak gedeelte, maar gewoon gerechten maken MET (kant en klare) pasta en .... heb ik dan wat aan dit boek?)
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_62366123
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 23:45 schreef Cutebutpsycho het volgende:

[..]

Is het wat?

Ben opzoek naar eenvoudige gerechten die toch wel een beetje apart zijn .
Eerlijk? Nah. Ik vind de recepten vaak wat rommelig en vlak van smaak. De simpelste gerechten zijn het beste in dat boek, vind ik (denk: spaghetti met olie en knoflook, met gepofte knoflook, met citroen, dat soort dingen). Maar daar heb je dan weer echt geen pastabijbel voor nodig.
pi_62368573
Nou.. de pasta met doperwten, parmaham roomsaus is errug lekker. En er zit er een met krab in die heel goed is (heb nog niet alles geprobeerd..). Persoonlijk vind ik het een erg leuk boek juist. De recepten bieden ruimte voor persoonlijke invulling en daar hou ik wel van
Ik ga binnenkort eens aan de slag met de pastamachine die ik heb en een lekker raviolirecept oid.. ben benieuwd
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 08:37:50 #69
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_62368750
Ik heb net Anthony Bourdain's Les halles cookbook, geweldig kookboek voor klassiek frans bistro eten
Hij is mijn favoriete chef Heb bijna alles van hem.

From Publishers Weekly
A celebrity with a high-profile position as executive chef at New York bistro Les Halles, and bestselling author of Kitchen Confidential and A Cook's Tour, Bourdain doesn't intend to break new ground. The dishes do exactly as the subtitle notes and include such solid classic fare as Onion Soup Les Halles, Steak au Poivre, Boeuf Bourguignon, Coq au Vin and Chocolate Mousse. Nearly all recipes are within reach of competent home cooks, and those that are more complicated or time-consuming—Bouillabaisse, Cassoulet and Roulade of Wild Pheasant—are thoroughly spelled out to calm most jitters. Foie gras, duck fat and dark veal stock are frequent components, but a list of suppliers makes just about every ingredient available. Even though many of the dishes can be found in other cookbooks, what sets this one apart is Bourdain's signature wise-ass attitude that pervades nearly every recipe, explanatory note and chapter introduction. Profanity adds frequent color. If Aunt Doris would blanche at pearl onions being called "little fuckers," a cook who prefers boneless meat in Daube Provençal a "poor deluded bastard," or a person nervous about making these recipes a "dipshit," this book is not for her. Photos.
Copyright © Reed Business Information, a division of Reed Elsevier Inc. All rights reserved.
pi_62379115
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 08:37 schreef Windigo het volgende:
Ik heb net Anthony Bourdain's Les halles cookbook, geweldig kookboek voor klassiek frans bistro eten
Hij is mijn favoriete chef Heb bijna alles van hem.
Heb ik ook Lag volgens mij bij De Slegte.
pi_62380521
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 14:48 schreef motorbloempje het volgende:


niet 4 keer per week, maar trek 'm toch wel 2 a 3 keer per maand uit de kast om te bladeren
Maar nu ik mn pastamachientje en deeg heb vind ik het ook de moeite waard om er eens iets uit te gaan maken.

maar als ik 'm uit heb moet ik natuurlijk wel op zoek naar andere leuke boeken
Ken je het Pastamachine kookboek al?
Fok!bejaarde
  woensdag 15 oktober 2008 @ 19:56:17 #72
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62413703
Ik heb n.a.v dit topic die van Artusi besteld en ik vind m tof.
Erg leuk geschreven en er staan echt zo veel recepten in. Het zijn ook echt de huiselijke recepten en niet dat wat je in een restaurant krijgt, precies wat ik leuk vind.
Het is wel voor degene die zich al aardig thuisvoelt in de keuken aangezien er geen hoeveelheden bijstaan, mij stoort het niet omdat ik me toch nooit aan hoeveelheden van kookboeken houd.

Het enige dat ik wel een beetje lastig vind, is dat er geen rijtje met ingrediënten bij het recept staat, niet echt overzichtelijk. Volgens mij was die Artusi een chaotische man
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62413788
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 16:37 schreef Anosmie het volgende:

[..]

Ken je het Pastamachine kookboek al?
nee!

Maar hij gaat in mn favorieten leuk cadeau-idee
Ja doei.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 19:59:26 #74
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62413807
En heb net de BBQ bible van Ainsley Harriot ook besteld.

Meer creativiteit in het bereiden van vlezen is nooit mis en ik verwacht bovendien dat ik er mijn vent zo nu en dan mee kan verleiden
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62413985
die is goed! Ainsley ik heb 'm ook en wil zo snel mogelijk weer BBQ-en
Ja doei.
pi_62414092
BBQ-boek van Ainley is top lekkere marinades, salsaatjes, leuke groentegerechten...

Nu nog een BBQ kopen Maar allez, we hebben tegenwoordig een dakterras(je).
  woensdag 15 oktober 2008 @ 20:28:54 #77
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62414634
oh ik heb niet eens een bbq want heb er helaas geen plaats voor. Maar goed, een grilpan werkt ook, bij gebrek aan beter
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62414725
wij hebben ook nog geen BBQ, maar die komt er wel, en idd, grillpan doet ook wonderen
Ja doei.
pi_62419369
quote:
Op woensdag 3 september 2008 16:59 schreef Smallish het volgende:
Ik kom om in de kookboeken, zal later wat titels posten. De Wannée is echt een klassieker. Die werd vroeger als handleiding gebruikt op de huishoudschool, volgens mij. Voor wie nog weet wat de huishoudschool was btw.
Op de Amsterdamse Huishoudschool dan. Er zijn meer huishoudschool kookboeken.
- Het Nieuwe Kookboek (Groningen)
- De Haagse (Den Haag)
Alledrie worden overigens nog steeds herdrukt en uitgegeven. Als je een oude tegenomt in een tweedehands winkel: Kopen! Ik heb nog een Haagse uit 1912, bijna een eeuw oud. Dat is nog puur koken lekker vol vet met reuzel enzo, maar helaas wel calvinistisch. Voor de opkomst van de Huishoudscholen kookten we veel bourondischer in dit land.

Van kookboeken vind ik altijd dat je moet kijken naar het geen wat bij je past. Er zijn een heleboel boeken met allemaal een eigen stijl en opzet. Wat de een fijn vind is voor de ander vervelend. Ik heb zelf bijvoorbeeld graag achtergrond informatie bij mijn recepten. Dat kan feitenkennis zijn of een anekdote. Ik lees dat graag in mijn kookboeken. Ik kook namelijk weinig vanaf papier maar gebruik boeken meer als inspiratie. Heb nu dus ook de nieuwe Giphard gekocht. De Dikke van Dam is bijna uit en Harold McGee staat nog opde verlanglijst naast Heston Blumenthal.
pi_62500102
Wie heeft er tips voor kookboeken waarmee je ovengerechten kunt maken? Al paar keer de stad in geweest, maar kan echt niks vinden
pi_62500792
Mijn favoriete kookboeken (op dit moment)

-Jamie Olivers 'Happy Days' en 'Jamies Italie' (ik heb ook nog Jamie at Home, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen )

-500 cakejes (nog geen week geleden voor mijn verjaardag gekregen en nu al cakejes gemaakt: van zoet tot hartig staat er in, jammie!)

- en natuurlijk Roald Dahls 'Het grote griezelkookboek', niet alleen leuk voor kinderen

Ik heb net zoals in mijn 'gewone' boekenkast nog zoveel boeken die ik nooit heb gebruikt, maar waarvan ik me altijd voorneem om eens een recept uit te maken. Af en toe krijg ik een hele stapel kookboeken van mijn tante die haar kast aan het uitruimen is voor nieuwe kookboeken
  zondag 19 oktober 2008 @ 16:33:35 #82
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_62506034
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 12:00 schreef Sylvana het volgende:
Wie heeft er tips voor kookboeken waarmee je ovengerechten kunt maken? Al paar keer de stad in geweest, maar kan echt niks vinden
Die nieuwe van de ah.. Hip Kip en Oven nogwat zijn de 2 nieuwe kookboeken die ze uitgeven..
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_62506675
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 16:33 schreef Cutebutpsycho het volgende:

[..]

Die nieuwe van de ah.. Hip Kip en Oven nogwat zijn de 2 nieuwe kookboeken die ze uitgeven..
Is dat boek wat dan? Bij de AH bij mij ( klein winkeltje in centrum) hadden ze hem niet nl, dus dan moet ik wel naar grotere AH toe.
pi_62537591
Weet iemand of dit een goed basis boek is?

http://www.bol.com/nl/p/b(...)ml#product_judgement



Ik vind het wel handig om een keer al die termen te gaan leren
pi_62540964
hier ga ik denk ik maar eens voor sparen

http://www.bzoek.com/?option=com_mbhbooksheet&task=bookview&query=9789021530369

vers van de pers
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_62609799
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 20:23 schreef staticdata het volgende:
Weet iemand of dit een goed basis boek is?

http://www.bol.com/nl/p/b(...)ml#product_judgement

[ afbeelding ]

Ik vind het wel handig om een keer al die termen te gaan leren
Ik heb de hele Homarus box en vind het wat tegen vallen. Drie luxe uitgevoerde pocketboekjes met aan de linkerkant tekst en op de rechterzijde een paginagrootte foto.
Ik zou als ik jou was nog wat verder kijken naar een goed basis kookboek.
pi_62614412
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 20:23 schreef staticdata het volgende:
Weet iemand of dit een goed basis boek is?

http://www.bol.com/nl/p/b(...)ml#product_judgement
Vind dit boek nogal tegenvallen....als basis kookboek zou ik je Kook Ook aanraden
pi_62614480
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 20:23 schreef staticdata het volgende:
Weet iemand of dit een goed basis boek is?

http://www.bol.com/nl/p/b(...)ml#product_judgement

[ afbeelding ]

Ik vind het wel handig om een keer al die termen te gaan leren
Ik vond hem ook nogal tegenvallen, met een goed basiskookboek ben je beter af.
pi_62614483
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 12:00 schreef Sylvana het volgende:
Wie heeft er tips voor kookboeken waarmee je ovengerechten kunt maken? Al paar keer de stad in geweest, maar kan echt niks vinden
Wat dacht je van Hoe wordt ik een goddelijke huisvrouw? De ondertitel is namelijk 'de kunst van lekker eten uit de oven'
  donderdag 23 oktober 2008 @ 16:20:15 #90
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62614891
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:07 schreef Trusten het volgende:

[..]

Wat dacht je van Hoe wordt ik een goddelijke huisvrouw? De ondertitel is namelijk 'de kunst van lekker eten uit de oven'
Zijn dat niet meer zoete gerechten, of heb ik t mis?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62614914
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:07 schreef Trusten het volgende:

[..]

Wat dacht je van Hoe wordt ik een goddelijke huisvrouw? De ondertitel is namelijk 'de kunst van lekker eten uit de oven'
Als je koekjes, taarten en andere zoetigheid wilt bakken wel...
pi_62614989
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:20 schreef -Mellow- het volgende:
Zijn dat niet meer zoete gerechten, of heb ik t mis?
Ja ook maar ook hartige taarten enz. En er stond ook niet dat het om hartige gerechten ging he

Verder zou ik het eerlijk gezegt niet weten..
pi_62628108
ik ben dus niet op zoek naar een kookboek om koekjes/taarten/cakejes enzo te bereiden met de oven, maar echt gewoon ovengerechten, ovenschotels enzo
pi_62628380
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 23:42 schreef Sylvana het volgende:
ik ben dus niet op zoek naar een kookboek om koekjes/taarten/cakejes enzo te bereiden met de oven, maar echt gewoon ovengerechten, ovenschotels enzo
mag ik je de site : www.bzoek.com aanprijzen

vul ovenschotels in en dan krijg je een tal van titels .... klik op de titel voor eventueel meer info (staat er niet altijd bij maar goed)
http://www.bzoek.com/?query=ovenschotels&option=com_mbhbooksearch&task=gosearch

en indien niet leverbaar kan je zien of een boekhandel (let wel dit zijn alleen libris boekhandels ) het op voorraad hebben.

succes
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_62628414
Thnx
pi_62628505
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 23:56 schreef Sylvana het volgende:
Thnx
graag gedaan

en via www.libris.nl kan je het ook (indien leverbaar en voor half 2 smiddags besteld) voor 1,95 euro thuis laten bezorgen
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_62628781
Dat is helemaal handig
pi_62632479
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:05 schreef Trusten het volgende:

[..]

Vind dit boek nogal tegenvallen....als basis kookboek zou ik je Kook Ook aanraden
thanks, ik ga even kijken
pi_62635626
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:07 schreef Trusten het volgende:

[..]

Wat dacht je van Hoe wordt ik een goddelijke huisvrouw? De ondertitel is namelijk 'de kunst van lekker eten uit de oven'


Maar dat is idd een hartstikke leuk boek Maar wat zou dat 'goddelijke huisvrouw' nou te maken hebben met ovengerechten?
pi_62640118
Bestelde boeken:

basiskookboek voor de oven
eenpansgerechten en ovenschotels
oven kookboek
stoofschotels
pi_62644171
En net in de stad nog Kook ook Oven, Kook ook Marokko ( voor mn tajine) en het nieuwe kookboek van Jamie Oliver, Kookrevolutie gekocht En nog een leeg "boek" met harde kaft om mn internetrecepten in te plakken ( zodat ik ze niet steeds hoef uit te printen)

( het wordt echt hoog tijd dat mn vriend in de keuken een plank gaat maken voor mn kookboeken. )
pi_62644510
Mijn nieuwste aanwinst is "Vegeterranean" van Alberto Musacchio. Heel mooi boek. Geweldige recepten. Zeker ook een aanrader voor niet vegetrariërs .
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 15:44:13 #103
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62644666
Mediterrane gerechten neem ik aan, gezien de naam?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62644705
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 15:44 schreef -Mellow- het volgende:
Mediterrane gerechten neem ik aan, gezien de naam?
Ja, sorry. Italiaans dus.
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 16:08:24 #105
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_62645385
Heeft iemand nog een aanrader voor een kookboek met Indiase recepten? Het liefst vegetarische.. Lijkt me heerlijk .
pi_62645412
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 15:27 schreef Sylvana het volgende:
En net in de stad nog Kook ook Oven, Kook ook Marokko ( voor mn tajine) en het nieuwe kookboek van Jamie Oliver, Kookrevolutie gekocht En nog een leeg "boek" met harde kaft om mn internetrecepten in te plakken ( zodat ik ze niet steeds hoef uit te printen)

( het wordt echt hoog tijd dat mn vriend in de keuken een plank gaat maken voor mn kookboeken. )
En staan er lekkere makkelijke recepten in de nieuwe jamie oliver?
pi_62645478
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 16:08 schreef BlaatschaaP het volgende:
Heeft iemand nog een aanrader voor een kookboek met Indiase recepten? Het liefst vegetarische.. Lijkt me heerlijk .
Niet enkel Indiasche recepten, maar de boeken van vego-chef Kurma Dasa bevatten veel Indiase recepten.
http://www.kurma.net/
Als je het niet vervelend vindt om Engelstalige kookboeken te gebruiken is dat wel een aanrader
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 16:31:52 #108
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_62646048
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 16:11 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Niet enkel Indiasche recepten, maar de boeken van vego-chef Kurma Dasa bevatten veel Indiase recepten.
http://www.kurma.net/
Als je het niet vervelend vindt om Engelstalige kookboeken te gebruiken is dat wel een aanrader
Oeh, lekkere recepten . Bedankt voor de tip! Als iemand anders nog wat weet, hoor ik het graag.
pi_62647205
1080 recepten

kent iemand deze? Ik zag hem net staan en buiten dat je een steekwagentje nodig hebt om hem de winkel uit te krijgen is het wel een mooi boek om te zien maar ik ben een beetje afgeknapt door de zilveren lepel, die ik gortdroog en niet zo leuk vond achteraf...

dus.. kent iemand deze?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62647388
Die zou je in moeten kijken. Ik heb m wel zien staan, maar verder niet gekeken. Ik heb sterk de indruk dat dit boek op dezelfde doelgroep mikt als de Zilveren Lepel.
pi_62647464
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 17:25 schreef ColdFeet het volgende:
Die zou je in moeten kijken. Ik heb m wel zien staan, maar verder niet gekeken. Ik heb sterk de indruk dat dit boek op dezelfde doelgroep mikt als de Zilveren Lepel.
kheb hem ook even ingekeken en het deed me er inderdaad aan denken, maar toen ik voor de tweede keer omver gelopen werd door een of andere ordinaire Brasschaatse tuthola vond ik het mooi en dacht: ik vraag het hier wel
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62648222
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 16:08 schreef BlaatschaaP het volgende:
Heeft iemand nog een aanrader voor een kookboek met Indiase recepten? Het liefst vegetarische.. Lijkt me heerlijk .
Madhur Jaffrey's vegetarische gerechten!
pi_62652005
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 16:09 schreef Stansfield het volgende:

[..]

En staan er lekkere makkelijke recepten in de nieuwe jamie oliver?
Ja

Het boek begint bijvoorbeeld met 20-minuten maaltijden. Heb je bijvoorbeeld stroganoff van kip en prei en fajitas met kip. Daarna heb je vlugge pastagerechten, en daar staat dus ook gewoon echt de klassieke spaghetti met tomaat in, of pasta met gebakken camembert, of tagliatelle met broccoli en pesto. En er staan bijvoorbeeld ook makkelijke roerbakschotels en curry's in, soepen, snelkoken met vlees en vis, salades, en dat zijn echt allemaal dingen die makkelijk te maken zijn en met niet al te veel ingrediënten. Echt een basiskookboek eigenlijk

En van elk recept staat er een pagina vol met foto's. Echt een heel goed en makkelijk boek, niet gewend van Jamie
pi_62675594
Dankzij de CUL-SCdames is het boek duizend en een smaken van Claudia Roden inmiddels mijn bijbel
(verjaardagskadootje was het van de meiden)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:05:07 #115
69880 Lief-visje
Krankzinnig Gewoon !!!
pi_62676076
Vandaag het nieuwe kookboek van Jamie Oliver gekocht, super lekkere recepten !
Sometimes people write the things that they can't say !
Everyone has secrets !
pi_62676334
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 10:01 schreef DarkElf het volgende:
500 soepen
Oh die wil ik.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62676698
quote:
Op woensdag 3 september 2008 21:59 schreef sigme het volgende:
De weg tot het hart
Ik heb ze alle vier. Uit de briljante serie De Baedeker voor de vrouw, met daarin ook meesterwerken als bijvoorbeeld Huishouden op rolletjes.
Ik heb de hele serie. Die is nog van mijn oma geweest.

Wat ik me afvraag: gebruiken jullie die kookboeken dan ook om gerechten uit te maken? Ik koop kookboeken omdat daar technieken in staan die ik nog niet onder de knie heb, omdat ze een mooie basis geven of omdat ze een keuken beschrijven die mij nog vreemd is maar ik kook zelden met een recept in de hand. Dat doe ik eigenlijk alleen bij gerechten waarvan zowel de techniek als de keuken me compleet vreemd zijn. Verder gebruik ik recepten en kookboeken voornamelijk voor de inspiratie.

[ Bericht 29% gewijzigd door MinderMutsig op 25-10-2008 22:35:42 ]
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62682047
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 22:28 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik heb de hele serie. Die is nog van mijn oma geweest.

Met Dank u dokter, Wat moet ik met mijn kind (I & II) en Mevrouw knapt het op?

Ik heb er ook een heleboel gehad, maar uiteindelijk heb ik ze weer van de hand gedaan, met uitzondering van de weg tot het hart en het huishouden op rolletjes.

En ik gebruik kookboeken op jouw wijze. Ik kan zelfs niet een recept getrouw opvolgen, te eigenwijs .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_62683106
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 09:13 schreef sigme het volgende:

[..]


Met Dank u dokter, Wat moet ik met mijn kind (I & II) en Mevrouw knapt het op?
Zo'n heerlijk foute 'hoe word ik de perfecte huisvrouw' serie. Daar kan Nigella een puntje aan zuigen.
quote:
Ik heb er ook een heleboel gehad, maar uiteindelijk heb ik ze weer van de hand gedaan, met uitzondering van de weg tot het hart en het huishouden op rolletjes.
Ik kan er geen afstand van doen. Het grootste deel ligt in een doos op zolder maar als ik ooit ruimte genoeg heb in de keuken komen ze er allemaal te staan. Naast al mijn andere kookboeken.
quote:
En ik gebruik kookboeken op jouw wijze. Ik kan zelfs niet een recept getrouw opvolgen, te eigenwijs .


Wat ik trouwens een erg fijn boek voor de oosterse keuken vind is het Groot Aziatisch kookboek van Charmaine Solomon.
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 26 oktober 2008 @ 11:18:15 #120
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62683716
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 21:43 schreef mascara-klodder het volgende:
Dankzij de CUL-SCdames is het boek duizend en een smaken van Claudia Roden inmiddels mijn bijbel
(verjaardagskadootje was het van de meiden)
Haar boeken zijn vooral van de keukens van Marokko en het Midden Oosten toch?

Ik kook overigens wel eens met het recept bij de hand, maar ik hou me er eigenlijk nooit exact aan.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62683990
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 22:28 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik heb de hele serie. Die is nog van mijn oma geweest.

Wat ik me afvraag: gebruiken jullie die kookboeken dan ook om gerechten uit te maken? Ik koop kookboeken omdat daar technieken in staan die ik nog niet onder de knie heb, omdat ze een mooie basis geven of omdat ze een keuken beschrijven die mij nog vreemd is maar ik kook zelden met een recept in de hand. Dat doe ik eigenlijk alleen bij gerechten waarvan zowel de techniek als de keuken me compleet vreemd zijn. Verder gebruik ik recepten en kookboeken voornamelijk voor de inspiratie.
Ja, ik gebruik de kookboeken echt om recepten uit te maken. Natuurlijk zijn de technieken enzo ook erg handig, maar ik volg toch meestal wel gewoon de recepten. Alleen als er iets in staat wat ik niet lust, of wat niet makkelijk te verkrijgen is, laat ik het weg of verander ik het. Maar verder volg ik het recept meestal wel gewoon
pi_62684117
Een paar van mijn favorieten:

1. Heston Blumenthal - op zoek naar de perfectie
2. De kunst van het koken - Julia Child e.a.
3. Rick Stein's Seafood - Rick Stein
4. Le Cordon Bleu Handboek kooktechnieken
5. Over eten en koken - Harold McGee
  zondag 26 oktober 2008 @ 12:21:44 #123
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62684919
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 22:28 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Wat ik me afvraag: gebruiken jullie die kookboeken dan ook om gerechten uit te maken? Ik koop kookboeken omdat daar technieken in staan die ik nog niet onder de knie heb, omdat ze een mooie basis geven of omdat ze een keuken beschrijven die mij nog vreemd is maar ik kook zelden met een recept in de hand. Dat doe ik eigenlijk alleen bij gerechten waarvan zowel de techniek als de keuken me compleet vreemd zijn. Verder gebruik ik recepten en kookboeken voornamelijk voor de inspiratie.

Ik gebruik kookboeken gewoon om uit te koken. Dat voelt een beetje als uit eten gaan, kijjken wat een ander ervan maakt. En als ik het recept dan aan zou passen of links zou laten liggen weet ik het nog niet. Als ik het nog een keer zou maken zou ik het wel aan kunnen passen, maar de eerste keer volg ik behoorlijk strak het recept.

Maar uiteraard word je er ook door geinspireerd en kun je erdoor op gedachten gebracht worden, maar ik blijf het leuk vinden om iets na te maken. Het zijn ook vaak niet de minsten he, die zo'n recept bedacht hebben. Dus wie ben ik om dat beter te kunnen?
  zondag 26 oktober 2008 @ 12:22:32 #124
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62684935
quote:
Ik heb haar curry bijbel en als ik naar vegetarische gerechten op zoek was zou ik zeer zeker dat boeken kopen! Goeie tip!
pi_62861391
Mijn kookboeken hebben nu een mooie plaats in de keuken





ps: De planken hangen wel recht hoor, mn foto's zijn gewoon scheef
  zaterdag 1 november 2008 @ 17:41:16 #126
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_62864866
Iemand ervaring met het boek: Lekker koken onder de 1,50 of een ander boek waarmee je lekker goedkoop en toch creatief kan koken?

Enne, asjeblieft geen pasta gerechten
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_62866125
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 17:41 schreef Maraca het volgende:
Iemand ervaring met het boek: Lekker koken onder de 1,50 of een ander boek waarmee je lekker goedkoop en toch creatief kan koken?

Enne, asjeblieft geen pasta gerechten
Ik heb daar goede verhalen over gehoord.
Er is een tijdje terug ook een topic geweest over budgetkoken. Daar kwamen ook lekkere ideeën voorbij.
Even zoeken.

-edit- Het begon hier: met 10 euro rondkomen voor bijna 2 weken.
En toen kwam dit: IS IE DAN: Het grote Knierten-en-Krenten-Culi-Topic!

[ Bericht 11% gewijzigd door MinderMutsig op 01-11-2008 18:46:49 ]
There is no love sincerer than the love of food.
  zaterdag 1 november 2008 @ 18:47:46 #128
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_62866235
Dankje.. die ga ik even doorspitten!
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_63123139
vraagje aan de trotse bezitters van kookboeken van Nigella Lawson.

Ik zag bij de bruna een pakket liggen, twee enorme boeken van Nigella voor 25 euro. gaat om 'hoe te eten' met ofwel 'feest' ofwel 'goddelijke huisvrouw'.

Maar hoe nuttig zijn deze kookboeken nu? veel zoet hoorde ik. maar ook dat er nogal ongebruikelijke / moeilijk te vinden ingredienten in zouden staan? de boeken staan alleen in plastic in de boekwinkel, dus kan ze niet goed doorbladeren...
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  dinsdag 11 november 2008 @ 10:23:30 #130
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_63123281
Volgens mij is dat wel vaker bij kookboeken uit Engeland. Dan worden er nogal wat producten gebruikt die hier niet altijd 1,2,3 voor handen zijn.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_63123321
Hoe heten die Italiaanse kookboeken ook alweer? Er zijn er met zoete gerechten, groenten en een algemene volgensmij...
Helaas zonder plaatjes, maar er stond zo ontzettend veel in!
Sweet and innocent...
pi_63123372
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 08:37 schreef Windigo het volgende:
Ik heb net Anthony Bourdain's Les halles cookbook, geweldig kookboek voor klassiek frans bistro eten
Hij is mijn favoriete chef Heb bijna alles van hem.

From Publishers Weekly
A celebrity with a high-profile position as executive chef at New York bistro Les Halles, and bestselling author of Kitchen Confidential and A Cook's Tour, Bourdain doesn't intend to break new ground. The dishes do exactly as the subtitle notes and include such solid classic fare as Onion Soup Les Halles, Steak au Poivre, Boeuf Bourguignon, Coq au Vin and Chocolate Mousse. Nearly all recipes are within reach of competent home cooks, and those that are more complicated or time-consuming—Bouillabaisse, Cassoulet and Roulade of Wild Pheasant—are thoroughly spelled out to calm most jitters. Foie gras, duck fat and dark veal stock are frequent components, but a list of suppliers makes just about every ingredient available. Even though many of the dishes can be found in other cookbooks, what sets this one apart is Bourdain's signature wise-ass attitude that pervades nearly every recipe, explanatory note and chapter introduction. Profanity adds frequent color. If Aunt Doris would blanche at pearl onions being called "little fuckers," a cook who prefers boneless meat in Daube Provençal a "poor deluded bastard," or a person nervous about making these recipes a "dipshit," this book is not for her. Photos.
Copyright © Reed Business Information, a division of Reed Elsevier Inc. All rights reserved.
Klinkt ook goed. Heb je er al veel uit gekookt?
Sweet and innocent...
pi_63123433
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 10:16 schreef DJMomo het volgende:
vraagje aan de trotse bezitters van kookboeken van Nigella Lawson.

Ik zag bij de bruna een pakket liggen, twee enorme boeken van Nigella voor 25 euro. gaat om 'hoe te eten' met ofwel 'feest' ofwel 'goddelijke huisvrouw'.

Maar hoe nuttig zijn deze kookboeken nu? veel zoet hoorde ik. maar ook dat er nogal ongebruikelijke / moeilijk te vinden ingredienten in zouden staan? de boeken staan alleen in plastic in de boekwinkel, dus kan ze niet goed doorbladeren...
Ik heb drie andere boeken van Nigella en volgens mij heb ik nooit problemen gehad met ingredienten... soms moet je even zoeken naar bepaalde dingen maar t meesta kan ik zonder moeite vinden.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_63123776
tnx DarkElf.
hoe gezond zijn de gerechten?
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_63124156
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 10:45 schreef DJMomo het volgende:
tnx DarkElf.
hoe gezond zijn de gerechten?
Nou als je wilt kan je je ongans eten aan lekkere slechte dingen want daar houdt Nigella van natuurlijk
Maar er staan zat gezonde dingen, in "voor altijd zomer" bijvoorbeeld.. veel gegrild vlees, salades, fruit enzo..

In "Nigella Xpress" staan meer slechte dingen maar zo af en toe mag dat heus wel en ook hierin staan echt lekkere en gezonde dingen..

(Nigella is gewoon goed met toetjes enzo, gelukkig maak ik die zelden )

Als je een boek zoekt met vooral gezond koken kan je beter "gezond met Ramsay " kopen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_63126601
Ik ben er maar even voor gaan zitten en dit is wat ik op het moment heb:


Het grote kookboek met 1001 recepten x
Eénpitskookkunst x
Lekkere eenpansmaaltijden x
Magnetronkookboek x
Taartenboek*
Barbecue*/**
Fondue*/**
Inmaken en bewaren*/**
Kookboek voor de bruid*
De fijnste vleesgerechten *
365 sappen en smoothies***
Chocolaatjes en bonbons *
Garneren en versieren van schotel en tafel*/***
Ovenschotels voor elk seizoen ***
Cook & chemist*
Het complete kookboek x
Met Gort de Boer op*
Koken met bier *
Kruiden en specerijen*
Recepten uit de tv serie: Lombok kookt **
Da's pas koken: Tapas***
De pastabijbel**
Creatief koken: rijst x
Indiaas **
Jamie*/**
Het grote boek met hapjes***
Tapas voor elke gelegenheid***
Supersnacks en tussendoortjes***
Kook met Jamie*/**
Jamie's Italië*/**
Het complete bak kookboek*/**/***
Fonduen en koken aan tafel*/**
Wannée*/**
De dikke van Dam*/**
Kook ook*/**
De zilveren lepel*/**
Receptenbox 5 euro gerechten x
AH groentewaaier***

*Leuk om in te lezen
**hier kook ik uit
***boek om inspiratie uit op te doen
x miskoop/cadeau gehad maar ik weet niet waarom

Een nogal bonte mix van kringloopwinkelboeken, klassiekers en nieuwere uitgaven.
Hoogtepunten zijn wat mij betreft: Kook ook, de Dikke van Dam, de Zilveren Lepel.

Aanrader: ga af en toe naar de kringloopwinkel en koop oude kookboeken. Erg leuk om doorheen te bladeren, en af en toe taan er nog erg zinnige recepten in.
Aanrader 2: in Arnhem zit de kookboekenwinkel en dat is leuk. (http://cook-and-book.nl/). Ze hebben trouwens ook een onlinewinkel zag ik net.
Afrader: kookboeken vragen voor je verjaardag. Voor je het weet heb je het magnetronkookboek in huis.
pi_63126612
En ik maar denken dat ik er veel had
pi_63126859
quote:
Op woensdag 3 september 2008 21:59 schreef sigme het volgende:
Oh ja, de bijbel van het Italiaanse koken natuurlijk ook:
De wetenschap in de keuken en de kunst om goed te eten
Wat voor boek is het precies? Is het een leesboek met recepten tussendoor of is het recepten met een inleidende verhaaltje? Wat voor schrijfstijl heeft ie, zitten er plaatjes in, hoe zijn de recepten? Vragenvragenvragen...

Als het wat is bestel ik hem misschien wel.
  dinsdag 11 november 2008 @ 13:08:33 #139
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63127195
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 12:57 schreef piepster het volgende:

[..]

Wat voor boek is het precies? Is het een leesboek met recepten tussendoor of is het recepten met een inleidende verhaaltje? Wat voor schrijfstijl heeft ie, zitten er plaatjes in, hoe zijn de recepten? Vragenvragenvragen...

Als het wat is bestel ik hem misschien wel.
Vooral geschikt voor de ervaren kok aangezien er weinig uitleg bij staat, hoeveelheden soms ontbreken enzo.
Honderden recepten, allemaal vrij kort en chaotisch (en humoristisch) geschreven. Heel onoverzichtelijk allemaal, geen plaatjes.

Maar ik vind het een leuk boek. Met name omdat er vooral authentieke recepten in staan, dingen die je niet zo gauw tegenkomt in een restaurant maar eerder bij een italiaans omaatje thuis.

Er worden veel ingrediënten gebruikt die je niet zomaar bij de super kunt krijgen, niet voor de simpel-en-snel kok dus.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_63127483
Hmm. Klinkt goed. Ik ga hem eens opzoeken in de boekenwinkel om te kijken wat ik ervan vind.
pi_63131071
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 10:16 schreef DJMomo het volgende:
vraagje aan de trotse bezitters van kookboeken van Nigella Lawson.

Ik zag bij de bruna een pakket liggen, twee enorme boeken van Nigella voor 25 euro. gaat om 'hoe te eten' met ofwel 'feest' ofwel 'goddelijke huisvrouw'.

Maar hoe nuttig zijn deze kookboeken nu? veel zoet hoorde ik. maar ook dat er nogal ongebruikelijke / moeilijk te vinden ingredienten in zouden staan? de boeken staan alleen in plastic in de boekwinkel, dus kan ze niet goed doorbladeren...

Owh owh!! Dat klinkt goed; een maand of wat geleden hebben ze me bij de selexyz ook al vertelt dat deze aanbieding er aan kwam maar het ligt ondertussen dus zo in de winkel? Ik ben bang dat ik me niet ga kunnen beheersen...

Ik heb laatst namelijk 'hoe word ik een goddelijke huisvrouw?' gekregen en daar ga ik vnvnd al het tweede recept uit maken! Vind het echt een heel leuk boek en de ingredienten zijn bijna allemaal goed verkrijgbaar en de recepten duidelijk en heel leuk geschreven!
pi_63138971
dank zo-is-dat. ik heb het pakket met feest feitelijk zien liggen bij de bruna. toen ik ging internetten, om te zien of bol hem ook zou hebben (ivm nog stapel bol bonnen), zag ik ze ook op de bruna site staan, ook een combinatie met godd. huisvrouw. bij bol kon ik het toen niet vinden, en nu ook niet meer bij bruna. vaag he? maar ik zou zeggen, hou het goed in de gaten! of ga zelf even langs bij bruna!

de godd. hv lijkt me erg leuk. ben gek op bakken. alleen is dus niet echt een boek voor elke dag uit te koken, geloof ik...
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_63144841
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 20:15 schreef DJMomo het volgende:
dank zo-is-dat. ik heb het pakket met feest feitelijk zien liggen bij de bruna. toen ik ging internetten, om te zien of bol hem ook zou hebben (ivm nog stapel bol bonnen), zag ik ze ook op de bruna site staan, ook een combinatie met godd. huisvrouw. bij bol kon ik het toen niet vinden, en nu ook niet meer bij bruna. vaag he? maar ik zou zeggen, hou het goed in de gaten! of ga zelf even langs bij bruna!

de godd. hv lijkt me erg leuk. ben gek op bakken. alleen is dus niet echt een boek voor elke dag uit te koken, geloof ik...
Bakken kun je heerlijk uit de goddelijke huisvrouw; haal zo mn tweede taart hieruit uit de oven!!

En kon me idd niet beheersen....; heb vanmiddag feest en hoe te eten gekocht voor 25 euro! (bij de selexyz hebben ze ze ook.. )
pi_63144897
Hoe is "hoe te eten " eigenlijk?

de andere boeken zijn erg mooi met foto' s en zo, dat maakt het aantrekkelijk.. is dat bij deze ook?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_63150931
ja, zo-is-dat, vertel is hoe-is-dat boek? staan er lekkere / leuke dingen in?
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_63152451
Vanmiddag eens kijken, heb net de set met "hoe word ik een gelukkige huisvrouw" gekocht
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_63152707
quote:
Op woensdag 12 november 2008 09:36 schreef DJMomo het volgende:
ja, zo-is-dat, vertel is hoe-is-dat boek? staan er lekkere / leuke dingen in?
Had nog geen tijd gisteren om er goed in te kijken, alleen even snel door gebladerd; ik geloof dat in hoe te eten heel weinig foto's staan maar wel heel veel leuke tekst. In feest staan wel veel foto's
Morgen ga ik lekker op de bank zitten met 1 van de twee, dan zal ik verder verslag uit brengen!
pi_63153446
dark elf, waar (welke winkel) heb je die gevonden? ik zag in de analoge bruna winkel alleen het andere pakket (met feest), en in de digitale geen een pakket meer

zo-is-dat, en darkelf, ik verwacht eind van de dag uitgebreid verslag van "hoe te eten"! dankzij mij hebben jullie immers nu zo'n mooi pakket weten te scoren. so you owe me
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_63153816
Ik heb hem in een boekenwinkel in Bergen op Zoom gehaald (quist) de Bruna had ze niet meer maar kon ze nog wel bestellen zei ze maar ik wilde hem meteen hebben

Zal vanmiddag eens op mijn gemak Hoe te eten doorbladeren...

Goddelijke huisvrouw is meteen goedgekeurd, staan erg lekkere dingen in die we natuurlijk maar zelden gaan maken ivm de suikers enzo
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_63155127
quote:
Op woensdag 12 november 2008 11:28 schreef DarkElf het volgende:
Ik heb hem in een boekenwinkel in Bergen op Zoom gehaald (quist) de Bruna had ze niet meer maar kon ze nog wel bestellen zei ze maar ik wilde hem meteen hebben

Zal vanmiddag eens op mijn gemak Hoe te eten doorbladeren...

Goddelijke huisvrouw is meteen goedgekeurd, staan erg lekkere dingen in die we natuurlijk maar zelden gaan maken ivm de suikers enzo
Staat dat pakket ook op de site van de bruna?
pi_63155910
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 20:15 schreef DJMomo het volgende:
dank zo-is-dat. ik heb het pakket met feest feitelijk zien liggen bij de bruna. toen ik ging internetten, om te zien of bol hem ook zou hebben (ivm nog stapel bol bonnen), zag ik ze ook op de bruna site staan, ook een combinatie met godd. huisvrouw. bij bol kon ik het toen niet vinden, en nu ook niet meer bij bruna. vaag he? maar ik zou zeggen, hou het goed in de gaten! of ga zelf even langs bij bruna!...
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_63155967
quote:
Op woensdag 12 november 2008 12:15 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Staat dat pakket ook op de site van de bruna?
Geen idee, ik heb de bruna maar gewoon even gebeld en toen riep ze meteen dat ze ze nog kon bestellen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_63188657
Gisteren eens gekeken in "hoe te eten". Het is echt een huge boek! eel veel tekst, heel heel erg veel recepten en weinig foto's zoals we van de andere boeken van Nigella gewend zijn dus het oogt zeker anders maar als je eenmaal gaat lezen valt dat eigenlijk al niet eens meer op. Er staan ontiegelijk veel info in, bijvoorbeeld bij de basisdingen al.. erg veel info, duidelijke uitleg en bovenal leuk geschreven want dat doet ze sowieso..

ik vind het zeker een leuk boek
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 13 november 2008 @ 13:32:18 #154
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63188877
Ik heb een gruwelijke hekel aan dat mens. Maar misschien dat de irritatiefactor lager ligt bij een boek?
Nah, nee, ik zou het nog steeds niet kopen.
pi_63188934
Jamie Oliver irriteert mij op die manier , ik zou dus ook nooit zomaar een boek van hem kopen met zijn "gooi een hand ... erin" "doe maar wat het komt wel goed enzo" stijl
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_63200867
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 11:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Een paar van mijn favorieten:

1. Heston Blumenthal - op zoek naar de perfectie
4. Le Cordon Bleu Handboek kooktechnieken
5. Over eten en koken - Harold McGee
Deze ook, alleen is de laatste natuurlijk niet echt een kookboek. Maar vooral Le Cordon Blue kan ik iedereen aanraden: je hebt er meteen een naslagwerk bij.
Zelf kijk ik ook regelmatig in 'de keuken van de Franse provincies' van Elisabeth David: en van de beroemdste kookboeken. Ik heb ook de Italiaanse variant ooit bij De Slegte gekocht, maar die heb ik nog niet ingekeken.
Heel veel authentiek Italiaans vind je in "recepten van Italiaanse osterias", uitgegeven door Slow Food: de recepten van de plaatselijke restaurants die local food voor local people serveren. Er is een algemeen boek, eentje over groente (die twee heb ik), een over vis en een over nagerechten, voor zover ik weet. Een aanrader maar wel erg overvloedig in niet heel toegankelijk misschien.
Ik heb die drie Homarus boeken ook, vooral voor de heb: ze zijn erg mooi, en zeker in 'de basis' en 'het product' staat veel moois, maar het is niet echt een basiskookboek: ze zijn meer voor erbij.
anonieme razernist
pi_63204429
quote:
Op donderdag 13 november 2008 20:47 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Heel veel authentiek Italiaans vind je in "recepten van Italiaanse osterias", uitgegeven door Slow Food: de recepten van de plaatselijke restaurants die local food voor local people serveren. Er is een algemeen boek, eentje over groente (die twee heb ik), een over vis en een over nagerechten, voor zover ik weet. Een aanrader maar wel erg overvloedig in niet heel toegankelijk misschien.
Die bedoel ik!

Zou je me wat meer kunnen vertellen over wat je er precies mee doet/aan hebt?
Sweet and innocent...
  donderdag 13 november 2008 @ 23:17:56 #158
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63207218
quote:
Op donderdag 13 november 2008 13:34 schreef DarkElf het volgende:
Jamie Oliver irriteert mij op die manier , ik zou dus ook nooit zomaar een boek van hem kopen met zijn "gooi een hand ... erin" "doe maar wat het komt wel goed enzo" stijl
Ben ik ook geen fan van, maar die loopt in ieder geval niet zo idioot te hoereren voor de camera. En die snijdt gewoon zijn lente-ui. Dat iemand werkelijk waar na al die jaren koken nog steeds denkt dat lente-uitjes knippen makkelijker is dan snijden kan ik niet serieus nemen.
pi_63211812
Vandaag maar even een stapeltje kookboeken besteld...alhoewel ik er al iets van 100 heb ofzo... :p

Duizend-en-één smaken - C. Roden
Omdat er een paar hier op het forum heel erg enthousiast over zijn...

Indonesische keuken - S. Owen
Ik heb nog geen kookboek over deze keuken

Het Bali kookboek - L. Gerungan
Tja...dan nog maar eentje...

China modern - C. Huang
De reviewers op Amazon zijn erg enthousiast over dit boek.

Meer recepten uit de moleculaire keuken van Cook & Chemist - E. Marien
Cook & Chemist - E. Marien
En deze twee omdat ik denk dat ik ze wel interessant vindt!

Ik ga geen lijst typen van alle boeken die ik al heb, want dat wordt wel een erg lange lijst...
pi_63231492
nou moe. was helemaal overtuigd dat ik dat pakket van nigella moest gaan halen, dan wel de versie met godd huisvrouw. kan ik het nergens vinden!!
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_63800462
Ik heb "Over eten en koken" van Harold McGee van Sinterklaas gehad. Gaaf boek!
pi_66793900
Onlangs is er een nieuw boek uitgekomen van gods culinaire plaatsvervanger op aard, Ferran Adria. "Een dag bij elbulli". Ik heb het vandaag in handen gehad en doorgebladerd. Het is een zeer waar en lijvig tuk drukwerk. Terwijl het echt maar één dag beschrijft in het meest gewilde restaurant.

Van zo ongeveer iedere stap die Ferran en zijn medewerkers doen is een foto gemaakt. Dan krijg je natuurlijk al snel ruim 600 pagina's vol. Bij de foto's steeds een korte beschrijving wat er te zien is. Regelmatig ook een soort inleg katern van dun krantenpapier met diepgaandere informatie. Het boek is vooral een achter de schermen blik in het restaurant van begin tot eind. Vanaf binnenkomst met het kopje koffie van de brigades tot het schrobben van de vloer. Er staat zelfs een foto in van de lichtknopjes die worden ingeschakeld.

Ik vind het een interresant boek, zowel inhoudelijk als de vormgeving. Het leest alsof je naar een documentaire kijkt op Discovery Channel.

Opvallend detail: de gemiddelde gast betaalt zo ongeveer 230 euro voor 30 gangen. Vind ik best meevallen eigenlijk. Ik denk dat je bij Michel Bras, Gordon Ramsey, en anderen uit de top 10 makkelijk meer betaald voor een diner.

Boek is o.a. hier te krijgen: http://www.bol.com/nl/p/b(...)006502912/index.html

copyright Fixers
pi_66794353
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 08:11 schreef Yinny het volgende:
Vandaag maar even een stapeltje kookboeken besteld...alhoewel ik er al iets van 100 heb ofzo... :p

Duizend-en-één smaken - C. Roden
Ik heb hem voor kerst gekregen van
Zo'n mooi boek
pi_66796180
Ik heb de volgende boeken:
Kook Ook
De Zilveren Lepel
Le Cordon Bleu Handboek kooktechnieken
Le Cordon Bleu Handboek wijn
Michel Roux Sauzen
Nigella Express
Lonnie Gerungan Indonesisch koken
Rick Bayless De Mexicaanse Keuken
Specerijen dumonts kleine lexicon

Nog op de verlanglijst:
Mcgee Over eten en koken
Bijzonder brood
365 sappen & smoothies

En weet iemand soms een goed chinees kookboek?

[ Bericht 4% gewijzigd door Guido81 op 07-03-2009 13:26:49 ]
  zaterdag 7 maart 2009 @ 23:00:30 #165
9058 Tha_Butcha
Unstoppable
pi_66812697
mmm, om ze allemaal op te noemen gaat me wat te ver.

Maar een paar van mijn favorieten:

- Larousse Gastronomica (mijn bijbel)
- Escoffier (mijn 2e bijbel)
- "De Kunst van het Koken", Julia Child
- Le Cordon Bleu handboek kooktechnieken

Verder wat "bekendere" koks:

- Heston Blumenthal
- Gordon Ramsey
- Nigella Lawson
- El Bulli 2003/2004
- Sergio Herman

Op de verlanglijst staan nog, die ik nog steeds niet heb *schaam*

- Beb Vuyk, Indonesisch kookboek
- Wannee

Voor mijn verjaardag laatst nog Harold McGee gehad, moet er es goed voor zitten, maar zag
er goed uit bij het doorbladeren.

Ik kook eigenlijk zelden uit kookboeken, gebruik ze meer als naslagwerk/inspiratie. Ben veel te eigenwijs
daarvoor. De enige keren dat ik recepturen precies heb gevolgd, is voor school of pattiserie. Overigens
zijn mijn schoolboeken echt fucking slecht, maar ze zijn te cheap ass om een nieuwe druk uit te brengen.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  zondag 8 maart 2009 @ 11:18:45 #166
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66819768
Ik verzamel kookboeken, heb er errug veel, maar je hebt twee soorten.
Boeken over eten, en boeken met recepten.
De laatste is een enorme hoeveelheid troep op de markt, vreselijk dure boeken, met grote fotos en een paar, vaak belabberde, recepten.
Deze poog ik te vermijden.
Goede kookboeken voor de beginnende thuis koker is bv het Wannee kookboek, erg goed geschreven, geen kijk/koffietafel boek maar gewoon degelijk nederlands kookboek, van de amsterdamse huishoudschool, eerste druk is van 1910.
Voor de franse keuken, een tandje hoger, een stuk vakliteratuur:
Kunst van het koken, door Jullia Child, Simone Beck en Louisette Bertholle. en natuurlijk La bonne cuisine francaise, door Marie Claude Besson
De duits/oostenrijkse keuken:
Wir Kochen uitgegeven door Waldheim Erbele in Wenen
Amerikaanse Keuken (een zeer onbekende maar prachtige keuken)
New Yorkers American heritage cookbook.
voor de restaurantkok is natuurlijk Eugen Paulis complete leerboek voor de keuken een onmisbaar stukje basis.
De italiaanse keuken;
Anna Del Conte; Classic foods of northern italy
"De wetenschap in de keuken en de kunst om goed te eten" van Artusi
Het oudere werk van Antonio Carlucie, toen het nog over recepten ging en niet over kijk eens wat een mooi boek. Eten in Italie bijvoorbeeld.
Verder, naslagwerken, de Larouse Gastronomique, concise encyclopedia of gastronomie, Alan Davidson Oxford companion to food (nu in betaalbare paperback bij pinguin onder een andere titel)
Dan voor vakidioten:
The Cambridge world historie of food, La bon Table door meneer bemelmans, Kochkunst des Mittelalters door Serventie, 6000 jahre brot door Jacob, alles van Jeffrey Steingarten.

Oh en gewoon leuk om te lezen
de boekjes van Johannis van Dam.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 8 maart 2009 @ 11:21:14 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66819826
IK heb dit 5 jaar geleden ook al eens gevraagd
quote:
zo ben ik nog steeds op zoek naar de lezingen en speaches die Yukio Mishima (een van de beste schrijvers van de vorige eeuw) over eten heeft gehouden. Ik weet alleen dat ie ze gehouden heeft, maar volgens mij zijn ze nooit gepubliceert. Hem kennende zal het over de klassieke japanse keuken gaan, van vreemde smetten vrij.
Iemand een idee?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_66819846
Ik heb vorige week de Artusi gkocht. Wat is dat een leuk boek Ontzettend grappig geschreven (en die man was zijn tijd vooruit! Eten moet altijd lekker zijn, maar ook gezond, niet te vet, etc).
  zondag 8 maart 2009 @ 11:56:59 #169
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66820530
ik moet er echt weer eens induiken. De laatste maanden is het vooral snel en simpel. Weer even inspiratie opdoen
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_66820677
He frut. Ik lees dit topic net nu ik al jarig ben geweest. Ik had Artusi eigenlijk wel willen vragen als cadeau. Misschien dat ik m'nverjaardagsgeld erop stuksla.

[ Bericht 0% gewijzigd door piepster op 09-03-2009 11:19:20 ]
  zondag 8 maart 2009 @ 14:51:49 #171
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_66826392
Ik heb laatst een complete dvd reeks van Julia Child binnen gehaald, The French Chef. Erg leuk om te kijken.



Later dit jaar komt er trouwens een film over haar uit Julie & Julia
pi_66845090
quote:
Op zondag 8 maart 2009 11:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik verzamel kookboeken, heb er errug veel, maar je hebt twee soorten.
Boeken over eten, en boeken met recepten.
De laatste is een enorme hoeveelheid troep op de markt, vreselijk dure boeken, met grote fotos en een paar, vaak belabberde, recepten.
Deze poog ik te vermijden.
Goede kookboeken voor de beginnende thuis koker is bv het Wannee kookboek, erg goed geschreven, geen kijk/koffietafel boek maar gewoon degelijk nederlands kookboek, van de amsterdamse huishoudschool, eerste druk is van 1910.
Voor de franse keuken, een tandje hoger, een stuk vakliteratuur:
Kunst van het koken, door Jullia Child, Simone Beck en Louisette Bertholle. en natuurlijk La bonne cuisine francaise, door Marie Claude Besson
De duits/oostenrijkse keuken:
Wir Kochen uitgegeven door Waldheim Erbele in Wenen
Amerikaanse Keuken (een zeer onbekende maar prachtige keuken)
New Yorkers American heritage cookbook.
voor de restaurantkok is natuurlijk Eugen Paulis complete leerboek voor de keuken een onmisbaar stukje basis.
De italiaanse keuken;
Anna Del Conte; Classic foods of northern italy
"De wetenschap in de keuken en de kunst om goed te eten" van Artusi
Het oudere werk van Antonio Carlucie, toen het nog over recepten ging en niet over kijk eens wat een mooi boek. Eten in Italie bijvoorbeeld.
Verder, naslagwerken, de Larouse Gastronomique, concise encyclopedia of gastronomie, Alan Davidson Oxford companion to food (nu in betaalbare paperback bij pinguin onder een andere titel)
Dan voor vakidioten:
The Cambridge world historie of food, La bon Table door meneer bemelmans, Kochkunst des Mittelalters door Serventie, 6000 jahre brot door Jacob, alles van Jeffrey Steingarten.

Oh en gewoon leuk om te lezen
de boekjes van Johannis van Dam.
Heb je el bulli al?

deze dus
https://www.webshopboekha(...)es/9789079967001.jpg
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_66856097
-subtiele spam, niet subtiel genoeg-

[ Bericht 91% gewijzigd door Vork op 09-03-2009 15:10:34 ]
pi_66856612
Subtiele spam.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 9 maart 2009 @ 16:59:25 #175
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66865086
quote:
Op zondag 8 maart 2009 23:28 schreef prupke het volgende:

[..]

Heb je el bulli al?

deze dus
https://www.webshopboekha(...)es/9789079967001.jpg
Nee, en denk ook niet dat ik die ga kopen. Plaatjesboeken is niet mijn eerste intresse, als het nu zijn biografie was, zoals Kitchen Confidential er eentje is, dan was het wat anders.

Dit is echt een prachtig boek over hoe het is kok te zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_66865876
quote:
Op donderdag 13 november 2008 22:10 schreef Innocence het volgende:

[..]

Die bedoel ik!

Zou je me wat meer kunnen vertellen over wat je er precies mee doet/aan hebt?
Nog steeds niet voor m'n verjaardag gekregen

maar eh, was wel benieuwd naar een antwoord op m'n vraag. Het betreft dus het boek "Recepten van Italiaanse osterias"
Sweet and innocent...
pi_66930824
Mijn nieuwste aanwinst: De gezondste eenpansgerechten

  Hoofdredactie Fotografie woensdag 11 maart 2009 @ 14:19:15 #178
95752 crew  Chell
Kluns
pi_66934722
Ik vind: http://www.kokenmetkarin.nl/ erg leuk. De boeken heb ik nog niet, maar staan wel op mijn verlanglijstje.
pi_66941116
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:19 schreef Chell het volgende:
Ik vind: http://www.kokenmetkarin.nl/ erg leuk. De boeken heb ik nog niet, maar staan wel op mijn verlanglijstje.
Hier ook op het verlanglijstje
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_66941532
Mijn verlanglijstje is op dit moment erg kort.

Deze (een nederlandse druk):
pi_66949580
Die is alleen helaas niet meer te krijgen
pi_66949908
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:24 schreef Guido81 het volgende:
Die is alleen helaas niet meer te krijgen
Je meent het
En de meeste mensen die hem hebben willen hem niet kwijt...
pi_66952096
Is dit boek eigenlijk zijn geld waard?

http://www.bol.com/nl/p/b(...)004736946/index.html
pi_66952232
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 22:20 schreef Stansfield het volgende:
Is dit boek eigenlijk zijn geld waard?

http://www.bol.com/nl/p/b(...)004736946/index.html
ik kan morgen voor je kijken wat het precies is...
maar ik weet niet waar je woont (hoef ik ook niet te weten btw )

maar op deze site kan je zien waar het boek op voorraad is (blauwe ballon) en kan je het gaan inzien voor je het koopt

http://www.bzoek.com/?option=com_mbhbooksheet&task=bookview&Itemid=10004&query=9789066117358&disp=LEVERBAAR&kml=0&bav=0&delc=
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_67006916
Half februari besteld en eind maart komt ie dan eindelijk binnen: Hoe word ik een goddelijke huisvrouw
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_67007165
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 22:20 schreef Stansfield het volgende:
Is dit boek eigenlijk zijn geld waard?

http://www.bol.com/nl/p/b(...)004736946/index.html
Ik vond het een geweldig boek Maar het is niet echt een kookboek; meer geschikt om je te verlekkeren aan al dat mooie vlees en de kunsten van sterrenchefs
  Hoofdredactie Fotografie vrijdag 13 maart 2009 @ 15:13:54 #187
95752 crew  Chell
Kluns
pi_67010038
Eerste 'Koken met Karin' boekje is binnen. Ben er blij mee

Binnenkort maar eens wat mensen te eten vragen en dan staat in ieder geval de zomertiramisu met aardbeien op het menu
pi_67011401
Nog een nieuw kookboek erbij: Zalig en slank

pi_67215972
ook weer een paar nieuwe

Over eten en koken, Harold McGee
Bijzonder brood, Linda Collister
Veel lekkers uit China, Ching-He Huang
pi_67216022
Ik heb Jamie's Kookrevolutie van Sinterklaas gehad alleen nog steeds niets uit gekookt. Terwijl het wél een heel leuk boek is met mooie foto's, makkelijke/lekkere gerechten en leuke verhaaltjes van mensen die nooooooit kookten en nu de nieuwe Jamie zijn. Toch maar eens gaan doen.
I would go along with someone like you
pi_67222904
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 19:54 schreef Liefste. het volgende:
Ik heb Jamie's Kookrevolutie van Sinterklaas gehad alleen nog steeds niets uit gekookt. Terwijl het wél een heel leuk boek is met mooie foto's, makkelijke/lekkere gerechten en leuke verhaaltjes van mensen die nooooooit kookten en nu de nieuwe Jamie zijn. Toch maar eens gaan doen.
Echt een aanrader zijn de hamburger,de spagetti en de fajitas met kip.de rest moet ik nog gaan proberen.
  zondag 29 maart 2009 @ 15:41:10 #192
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67519728
Het verbaast me dat de klassieker 'The Joy of Cooking' hier nog niet genoemd is.. Eigenlijk HET klassieke Amerikaanse kookboek waar alles instaat, vanaf de tijd van de Mayflower (dus recepten over hoe je bevers en slangen en alles klaar moet maken)

Zeer de moeite waard, en met recht een klassieker.
Vraag me eigenlijk af of er geen goedkope paperback beschikbaar is, het is al zo oud (niet zo oud als Wannee , dat niet)
  zondag 29 maart 2009 @ 15:49:09 #193
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67519941
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 19:52 schreef Guido81 het volgende:
Over eten en koken, Harold McGee
'On Food and Cooking' kan natuurlijk niet gemist worden. Zelfs als je niet kookt, alleen al om het uit interesse te lezen.. wat een gaaf boek!!! Echt die man z'n levenswerk. 't Is duur maar elke cent waard. Ik begrijp alleen niet dat mensen hem in de belabberde NL vertaling gaan lezen.

Al is het alleen maar omdat je dan als hele stoere kok kunt praten van McGee zegt dit en McGee zegt dat
  zondag 29 maart 2009 @ 16:21:56 #194
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67520779
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 10:10 schreef misteriks het volgende:
Als ik haar op TV bezig zie, heeft ze die titel niet gestolen hoor
Mee eens, ik wil haar!!!!!!!!!!

nog nooit zo'n flirt op tv gezien trouwens, als ze een aardbei in haar mond stopt krijg ik gewoon een.. ach laat maar
pi_67531120
quote:
Op zondag 29 maart 2009 15:49 schreef Leef het volgende:
...
Ik begrijp alleen niet dat mensen hem in de belabberde NL vertaling gaan lezen.

Al is het alleen maar omdat je dan als hele stoere kok kunt praten van McGee zegt dit en McGee zegt dat
Ik heb de (oude) Nederlandse vertaling die door Bert Bakker is uitgegeven en die is uitstekend vertaald. De opnieuw vertaalde uitgave van uitgeverij Nieuw Amsterdam heb ik zelf nooit gelezen, maar als ik de recensies moet geloven is met die nieuwe vertaling ook niet zo veel mis.
pi_67569159
Nigella duurde weer een maand langer voordat de neiuwe druk uitkomt, dus heb nu een kookboek van Tessa Kiros gekocht: 'alle smaken van de regenboog'.
Erg mooi boek!
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_67569311
Leuke boeken schrijft zij he?

Ik heb "Twaalf" en "de smaak van mijn herinnering" ... ook al zo leuk en kook er best veel uit.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_67571049
Mijn net begonnen collectie:
Het Basiskookboek - AH
Margriet Kookboek - van dishoeck (eerste wat ik kreeg van me ma toen ik op mezelf ging)
De grote Larousse - Joel Robuchon
Bijzonder - AH
Lange Tafels - AH
12 Maanden Lekker eten - AH
Kookserie eten met plezier 1 t/m 4

Koken voor familie en vrienden - Ainsley Harriott
Jamies Kookrevolutie - Jamie Olivier
Puur - Jonnie Boer

de Barkeepers bijbel - Dave Broom
1001 cocktails - ?

Erg veel AH omdat die makkelijk te scoren zijn
pi_67574527
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:43 schreef cybermans het volgende:

Erg veel AH omdat die makkelijk te scoren zijn
Kijk ook eens bij de witte boekenmarkt!

@DE: ik vind het een prachtig boek, en een echte aanwinst op mijn inmiddels behoorlijk groeiende collectie kookboeken.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_67593680
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 09:45 schreef mascara-klodder het volgende:
Nigella duurde weer een maand langer voordat de neiuwe druk uitkomt, dus heb nu een kookboek van Tessa Kiros gekocht: 'alle smaken van de regenboog'.
Erg mooi boek!
Die is inderdaad mooi, ik heb hem voor mijn verjaardag gekregen. Vreemd genoeg heb ik er nog nooit iets uit gekookt.
pi_67605562
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 12:25 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Kijk ook eens bij de witte boekenmarkt!

@DE: ik vind het een prachtig boek, en een echte aanwinst op mijn inmiddels behoorlijk groeiende collectie kookboeken.
De Slegte heeft ook nog weleens leuke dingen liggen voor weinig geld. En voor mensen die goed Engels begrijpen: de uitverkoop van de Britse Amazon, dat is echt de plek om mooie kookboeken te scoren! Zeker met de huidige stand van de valuta.
  woensdag 1 april 2009 @ 14:13:59 #202
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_67611683
Ik ben nog op zoek naar een goed indonesisch kookboek. Iemand aanraders?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 1 april 2009 @ 14:18:54 #203
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67611810
quote:
Op woensdag 1 april 2009 14:13 schreef -Mellow- het volgende:
Ik ben nog op zoek naar een goed indonesisch kookboek. Iemand aanraders?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67611862
quote:
Op woensdag 1 april 2009 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Da's meer een Indisch kookboek, toch? Misleidende titel.

Wel een tof boek
  woensdag 1 april 2009 @ 14:47:51 #205
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67612690
quote:
Op woensdag 1 april 2009 14:20 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Da's meer een Indisch kookboek, toch? Misleidende titel.

Wel een tof boek
Sorry? Wat is het verschil tussen een Indisch en Indonesisch kookboek?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67613104
quote:
Op woensdag 1 april 2009 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sorry? Wat is het verschil tussen een Indisch en Indonesisch kookboek?
Indisch is de Hollands-Indonesische keuken (rijsttafels e.d.).
  woensdag 1 april 2009 @ 15:42:49 #207
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67614813
Een van de mooiste kookboeken die ik heb, is 50 koks & 1 boer
Een boek over het leven op de boerderij, over hoe gewassen worden gekweekt en vee wordt gefokt.
En over koken, met veel recepten!

Het gaat over een biologische boer met een schitterende boerderij, met een akker, een kas, een tuin, stallen, een weide, een winkel waar je de heerlijkste dingen kunt kopen, een wijnkelder, een woonhuis, dit alles onder de rook van Amsterdam.. alles om jaloers op te zijn zeg maar.

Die 50 verschillende koks uitnodigt, en niet de minsten. Ongeveer alles wat beroemd is qua koken in NL: Cees Helder, Jonnie Boer, Joop Braakhekke, Pierre Wind, the lot. En ze de boerderij laat zien, en met ze kookt. De koks delen hun recepten in het boek, verdeeld in categorieen (voor, hoofd, lams, zuivel enz.)

Het is echt een prachtboek, lekkere foto's ook. Binnenkort is het weer sinterklaas en dit is een aanrader..

door lise goeman borgesius en ben te voortwis, isbn 90 5956 1511

wow dit klinkt als spam. Nou ja ik ben er nou eenmaal enthousiast over..
pi_67618266
Ik ben op zoek naar een goed vegetarische kookboek. Waar vooral heel veel goede lekkere recepten in staan. Iemand een idee voor mij?
  woensdag 1 april 2009 @ 17:42:38 #209
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67619148
quote:
Op woensdag 1 april 2009 17:14 schreef MissX het volgende:
Ik ben op zoek naar een goed vegetarische kookboek. Waar vooral heel veel goede lekkere recepten in staan. Iemand een idee voor mij?
Zelf ben ik over het algemeen helemaal niet van het vegetarische gedoe, al kan het af en toe heel erg lekker zijn.
Een vegetarische vriendin van me had meegewerkt (dit is alweer een jaar of drie geleden) aan een vegetarisch kookboekje, 100 pagina's en ter grootte van een schrift, in zwart-wit, met een soort best-of van de recepten van de vega-nerd website Vegatopia.nl - het was hun project.

'Het Vegatopia Kookboek'

Ik heb er veel plezier van. Het kostte me maar een tientje, Weet alleen niet of het nu nog te krijgen is.

Zie hier:
http://www.vegatopia.com/smf/index.php?topic=5205.0
pi_73139047
Kickerdekick..........eindelijk heb ik Nigella's Hoe word ik een goddelijke huisvrouw, en ik word toch wel zo verdomd blij van dat boek

Inmiddels heb ik mijn voorraadkast behoorlijk gevuld met basisdingen, voor mijn verjaardag heb ik een mixer met beslagkom en digitale-keukenweegschaal gekregen, dus niets kan me eigenlijk nog tegen houden deze herfst/winter onwijs veel te gaan bakken
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_73139199
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:34 schreef mascara-klodder het volgende:
Kickerdekick..........eindelijk heb ik Nigella's Hoe word ik een goddelijke huisvrouw, en ik word toch wel zo verdomd blij van dat boek
Ik heb hem al een paar jaar en word er nog steeds erg blij van
pi_73139492
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:41 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ik heb hem al een paar jaar en word er nog steeds erg blij van
Dat kan ik me helemaal voorstellen
Wat dat betreft is voor mij 'Duizend Smaken' van C. Roden ook zo'n fantastisch goed-voel-boek.

Ben mijn Fok!dinnetjes ook nog altiijd erg dankbaar dat ik die voor mijn verjaardag heb gekregen samen met de Tajine, die ik eik te weing gebruik

Maargoed, ik ben de afgelopen tijd ook een beetje kookmoe geweest, nu met de herfst/winter in aantocht hoop ik weer wat meer tijd aan koken te besteden.
Deze week een goed begin gemaakt aangezien ik 3x eters had
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_73140494
Mocht je nog slachtoffers zoeken voor het uitproberen van de recepten in je kookboeken, MK, ik durf wel
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_73142005
Heeft iemand het Nutella kookboek al? Dat ziet er best leuk uit eigenlijk.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_73142130
quote:
Op zondag 27 september 2009 02:20 schreef Isabeau het volgende:
Mocht je nog slachtoffers zoeken voor het uitproberen van de recepten in je kookboeken, MK, ik durf wel
Als ik weer een beetje echt in het ritme zit, zal ik wel weer eens een fokdinertje organiseren

Het Nutella-kookboek ken ik niet.

Tijdje terug wel het kookboek van Ernst en Bobbie aangeschaft. Dochterlief kwam steeds met spullen aanzeulen bij de kassa wat ze niet mocht hebben, tot ze met dat kookboek kwam, dat vond ik dan wel weer leuk.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_73145008
quote:
Op zondag 27 september 2009 00:55 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Dat kan ik me helemaal voorstellen
Wat dat betreft is voor mij 'Duizend Smaken' van C. Roden ook zo'n fantastisch goed-voel-boek.
Die heb ik voor kerst gekregen
pi_73145065
ik heb oa dit boek besteld vrijdag. Ben een beetje op de zelf jam maak toer gegaan en vind het erg leuk om meer te lezen over zelf van alles doen en maken en River Cottage is een harstikke leuk programma dus met t boek zal t ook wel goedkomen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_73145208
Ik heb a piece of cake gekocht. Echt een heel mooi en leuk boek met tig bakrecepten.
Go hard or go home
  zondag 27 september 2009 @ 14:09:50 #219
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73147213
Had laatst voor het eerst in maanden weer eens tijd bij een fatsoenlijke boekwinkel naar binnen te lopen, helaas, alle boeken bij de kookafdeling die de moeite waard waren had ik al.
Maar ik zag dat er een nieuwe vertaling is van Harold McGee
http://kookboekenrecensen(...)oken-wetenschap.html
Als je dat boek nog niet kent, een aanrader voor als je meer wilt weten over hoe eten klaarmaken werkt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 september 2009 @ 14:27:01 #220
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73147795
Net deze besteld

kon het niet laten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73209847
River Cotage handbook 2: preserves is binnen en wat een fijn boek!

zoveel uitleg over preserving groente en fruit, véél tips, veel recepten: jams/marmelades/chutneys/ pickles/ fruit liqueurs/ketchup/bottled fruits..

echt een heel handig en tof boek!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_75095930
Vandaag het tweede boek van 'De Zilveren Lepel' gekocht, ziet er mooi uit!

Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_75104166
Ik ben zelf erg blij met de boeken uit de kookschool serie. Deze van oorsprong franse serie (Course de cuisine) heeft bij alle recepten van iedere stap een foto. Beschrijving met text is minmalistisch maar duidelijk. Een autistische kennis noemt het "de enige kookboeken die autist-bestendig zijn". Ik mis zelf alleen een klein achtergrondverhaaltje bij de gerechten. Over de herkomst van een gerecht of voor mogelijke combinaties met andere dingen.
pi_75106852
ik koop zo'n beetje in ieder land waar ik kom, een kookboek met recepten uit dat land, erg leuk!!
mijn man is zeeman en neemt dan ook de vreemdste boeken voor me mee.
verder heb ik veel kookboeken, maar het meest gebruik ik wel het margriet-kookboek, wat al meer dan 40 jaar oud is. het zit vol met aantekeningen en uitgeknipte recepten, onvervangbaar!!!!
een heel leuk kookboek wat ik heb is het kookboek van mevrouw maigret, met recepten, waar maigret zo dol op was.
over het algemeen volg ik de recepten niet klakkeloos, maar het is wel een inspiratie en soms weet ik gewoon niet hoe het moet.
ook op rommeltjesmarkten tref ik regelmatig voor een euro of zo iets leuks aan. mijn laatste aanwinsten zijn het margriet-kookboek voor lekkerbekken uit 1981,( staat ook vol met aantekeningen van de vorige eigenaar) erg lekkere recepten. dan nog een kookboek van heinz, ja ja van de ketchup, het heet lekker tomaat. ook heerlijke recepten, vooral als je zoals ik dol op tomaten bent.
pi_75122033
Da's een leuk idee, kookboeken meenemen als souvenir. Maar kan je alles ontcijferen?
pi_75123217
Ik heb een tijdje geleden 'De dikke vegetariër' gekocht en daar ben ik wel blij mee. Het is gewoon een basiskookboek, maar dan zonder vlees. Alleen wel af toe hele stukken over rare dingen die amper verkrijgbaar zijn in Nederland of dingen die juist heel erg Nederlands zijn maar ontbreken, maarja, dat heb je met een vertaling.
  zondag 29 november 2009 @ 21:21:44 #227
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_75123737
Het beste basis kookboek allertijden.



Iedereen zou deze in huis moeten hebben.
Van ei koken tot 6 gangen diner
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_75134204


[ Bericht 100% gewijzigd door lies1947 op 30-11-2009 08:44:31 ]
pi_75134271
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:52 schreef piepster het volgende:
Da's een leuk idee, kookboeken meenemen als souvenir. Maar kan je alles ontcijferen?
de meeste zijn wel in het engels of spaans. dat is natuurlijk wel te vertalen.
sommigen zijn in een taal waar ik niet uitkom, maar dat is ook leuk, ook al is het alleen voor de plaatjes.
pi_75134847
Ik was een tijdje terug op zoek naar een goed Vegetarische kookboek uiteindelijk The Vegeterranean gevonden. Ik ben er echt zoo blij mee. Heb er al ontzettend veel uit gemaakt. Iedereen die ik er iets uit voorzet is ook blij verrast.

Echt een super aanrader als je op zoek bent naar een vegetarische kookboek.



Hij is er ook in het Nederlands, zie ik.
pi_75147862
Ik twijfel ook om The Vegeterranean voor kerstmis te vragen. Ik ben zelf geen vegetarier maar ik zou zo graag een paar keer per week vegetarisch koken! En jammer genoeg is mijn brein niet zo goed in het zelf verzinnen van recepten.
Ik heb er in de boekwinkel al eens naar gekeken maar mijn twijfels blijven toch een beetje. Heb je een suggestie uit het boek wat ik volgens jou echt eens moet maken?
E.
  zaterdag 5 december 2009 @ 16:39:58 #232
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_75316978
Niet echt een kookboek, maar lijkt mij leuk om te lezen en dus besteld:

Reis naar de Sterren van Paul van de Bunt.
quote:
In Reis naar de Sterren gaan Paul en Sandra van de Bunt op bezoek bij alle 54 driesterrenchefs van Europa. Ze mogen er in de potten kijken, ze proeven van de specialiteiten van het huis en hebben een ongedwongen babbel met de chef. De Van den Bunts brengen het vaak verrassende relaas van hun culinaire belevenissen in sappige reisverhalen die geïllustreerd worden met leuke snapshots en anekdotes. Lievelingsadressen kregen een coup de coeur. Paul, patron-cuisinier van tweesterrenrestaurant De Leuf in Ubachsberg (NL), laat zich door deze culinaire ontdekkingen inspireren en creëert na elk bezoek een schitterend gerecht. Deze nieuwe creaties worden prachtig in beeld gebracht en in bevattelijke recepten neergeschreven. Reis naar de Sterren is een ware tour de force, een nooit eerder ondernomen culinaire rondreis die een unieke kijk biedt op het gastronomische nec plus ultra van Europa.


[ Bericht 4% gewijzigd door golfer op 05-12-2009 23:20:24 ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 11 december 2009 @ 21:13:41 #233
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_75531684
Ik ga zo het hele topic doorspitten maar ondertussen stel ik mijn vraag hier vast: ik zoek een kookboek voor iemand die bij voorkeur geen vlees eet (maar niet helemaal vegetariër is, ze geeft alleen niet zo om vlees). En omdat het een zeer verdiend cadeautje moet worden liefst wel een leuk/uitgebreid/speciaal boek. Wie heeft er een leuk idee voor me?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_75533358
Vegeterranean: http://www.bol.com/nl/p/b(...)005750837/index.html

Ik als vleesliefhebber reken dit toch tot 1 van mijn mooiste en beste kookboeken. Prachtig vormgegeven, heerlijke recepten en overal een mooie uitleg bij. Daarnaast is het boek doorspekt met interessante ervaringen en anekdotes van de chefkok en haar man. Een echte aanrader!
Life is too short not to have fun
pi_75534229
beste mensen,

Allereerst wat een fantastisch topic, mijn verlanglijstje is weer een stuk langer geworden (en ik heb er al zo veel, stuk of 100...)

Nu ben ik op zoek naar rare, bijzondere, vreemde, aparte kookboeken. (heb bv het maffia kookboek).
Wie weet er wat leuks voor mn verzameling?

Groet marike
pi_75540581
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 22:14 schreef marike77 het volgende:
beste mensen,

Allereerst wat een fantastisch topic, mijn verlanglijstje is weer een stuk langer geworden (en ik heb er al zo veel, stuk of 100...)

Nu ben ik op zoek naar rare, bijzondere, vreemde, aparte kookboeken. (heb bv het maffia kookboek).
Wie weet er wat leuks voor mn verzameling?

Groet marike
Het maffia-kookboek van Joe 'Dogs' Iannuzzi is wel een lollig boek en zeker leuk om te lezen, alleen heb ik er weinig uit gekookt: vooral veel zware Amerikaans-italiaanse recepten. Uit dezelfde keuken komt het Sopranos kookboek. Een stuk uitgebreider en vast ook heel lekker als je het ook daadwerkelijk gaat maken, maar de verhalen eromheen zijn itt Iannuzzi fictie. Ik heb er dus weinig uit gekookt, maar ze zijn allebei wel leuk.
anonieme razernist
pi_75540720
http://www.dolcevia.com/a(...)n/heerlijkrome.shtml

Ooit in de opruiming bij de V&D gekocht. Leuk boekje met de smaakontwikkeling per wijk in Rome, met leuke recepten, foto's en verhalen.
Life is too short not to have fun
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 12 december 2009 @ 12:01:17 #238
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_75544943
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 21:52 schreef vaagsel het volgende:
Vegeterranean: http://www.bol.com/nl/p/b(...)005750837/index.html

Ik als vleesliefhebber reken dit toch tot 1 van mijn mooiste en beste kookboeken. Prachtig vormgegeven, heerlijke recepten en overal een mooie uitleg bij. Daarnaast is het boek doorspekt met interessante ervaringen en anekdotes van de chefkok en haar man. Een echte aanrader!
Dat lijkt me inderdaad een mooi boek Maar De Zilveren Lepel ook, het wordt denk ik een keuze tussen die twee.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 12 december 2009 @ 12:59:52 #239
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75546337
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 01:55 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Het maffia-kookboek van Joe 'Dogs' Iannuzzi is wel een lollig boek en zeker leuk om te lezen, alleen heb ik er weinig uit gekookt: vooral veel zware Amerikaans-italiaanse recepten. Uit dezelfde keuken komt het Sopranos kookboek. Een stuk uitgebreider en vast ook heel lekker als je het ook daadwerkelijk gaat maken, maar de verhalen eromheen zijn itt Iannuzzi fictie. Ik heb er dus weinig uit gekookt, maar ze zijn allebei wel leuk.
sopranos kookboek heb ik ook, Joe Dogs moet ik dan nog maar eens hebben om aan te vullen. De Bobby Gold Stories van Anthony Bourdin is een thriller gebaseerd op zijn ervaringen met de maffia (als kok in de horeca). Hij schreef ook "kitchen conficential" over zijn leven in de horeca, een geweldig boek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75547565
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

sopranos kookboek heb ik ook, Joe Dogs moet ik dan nog maar eens hebben om aan te vullen. De Bobby Gold Stories van Anthony Bourdin is een thriller gebaseerd op zijn ervaringen met de maffia (als kok in de horeca). Hij schreef ook "kitchen conficential" over zijn leven in de horeca, een geweldig boek.
Die staan nog op mijn lijstje, hoewel ik dat lijstje regelmatig vergeet. Bij deze hoop ik ze weer te onthouden.
anonieme razernist
pi_75574151
Voor chocolade freaks net als mij , heb je deze meesterwerk:

pi_75580309
Een kookboek wat ik fantastisch vind maar wat bijna niet te vinden is; het originele "Groot Surinaams Kookboek". Ben erg fan van de Surinaamse/indische etc keuken en dan is dit een van de weinige goede kookboeken in die richting.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 14 december 2009 @ 18:03:17 #243
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_75620274
Ik heb Vegeterranean gekocht voor mijn vriendin. Ze was helemaal overdonderd Ze was er heel blij mee
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_75664762
Is een dag bij ElBulli een leuk boek om weg te geven aan iemand die bij een grote catering werkt en heel veel van koken afweet?
pi_75665423
quote:
Op zondag 13 december 2009 15:54 schreef Qwertje het volgende:
Een kookboek wat ik fantastisch vind maar wat bijna niet te vinden is; het originele "Groot Surinaams Kookboek". Ben erg fan van de Surinaamse/indische etc keuken en dan is dit een van de weinige goede kookboeken in die richting.
http://koken.blog.nl/kook(...)starke-samsin-hewitt
pi_75667226
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 20:37 schreef Rejected het volgende:
Is een dag bij ElBulli een leuk boek om weg te geven aan iemand die bij een grote catering werkt en heel veel van koken afweet?
Ik heb het boek zelf niet in handen gehad, maar naar wat ik gehoord heb schijnt het erg tegen te vallen voor de culinair geinteresseerden. Het is een fotoreportage van een dag bij El Bulli, maar geen kookboek en je wordt er niets wijzer van.
pi_75667303
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 21:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik heb het boek zelf niet in handen gehad, maar naar wat ik gehoord heb schijnt het erg tegen te vallen voor de culinair geinteresseerden. Het is een fotoreportage van een dag bij El Bulli, maar geen kookboek en je wordt er niets wijzer van.
Zo een impressie kreeg ik idd al, thanks!
  woensdag 16 december 2009 @ 11:18:46 #248
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75680864
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 21:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik heb het boek zelf niet in handen gehad, maar naar wat ik gehoord heb schijnt het erg tegen te vallen voor de culinair geinteresseerden. Het is een fotoreportage van een dag bij El Bulli, maar geen kookboek en je wordt er niets wijzer van.
Ik ken het boek niet, maar denk ook niet dat de recepten van El Bulli veel nut hebben voor de liefhebber, de technische vaardigheid die je nodig hebt is enorm hoog.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75710087
Je hebt niet alleen technische vaardigheden nodig, maar vooral ook gereedschap en materiaal waar moeilijk of gewoon helemaal niet aan te komen is.
pi_75848765
Ik ben niet op zoek naar een kookboek, maar op zoek naar een boek waarin tips staan over hoe je eten netjes op een bord kunt opdienen? Heeft iemand een idee of daar een boek over bestaat?
  zondag 20 december 2009 @ 19:42:50 #251
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_75848936
quote:
Op zondag 20 december 2009 19:38 schreef Sylvana het volgende:
Ik ben niet op zoek naar een kookboek, maar op zoek naar een boek waarin tips staan over hoe je eten netjes op een bord kunt opdienen? Heeft iemand een idee of daar een boek over bestaat?
http://www.amazon.com/Wor(...)tation/dp/047147939X
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_75849156
quote:
Thnx maar ik heb het liefst een Nederlandstalig boek, mn Engels is niet zo heel goed.
pi_75849264
het gaat toch vooral om de plaatjes?
Ja doei.
pi_75849266
quote:
Op zondag 20 december 2009 19:48 schreef Sylvana het volgende:
Thnx maar ik heb het liefst een Nederlandstalig boek, mn Engels is niet zo heel goed.
Miss heb je hier wat aan:
http://www.kookboek.nl/shop_detail/result/thuis_uit_eten/1/247/
  zondag 20 december 2009 @ 19:51:39 #255
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_75849279
quote:
Op zondag 20 december 2009 19:38 schreef Sylvana het volgende:
Ik ben niet op zoek naar een kookboek, maar op zoek naar een boek waarin tips staan over hoe je eten netjes op een bord kunt opdienen? Heeft iemand een idee of daar een boek over bestaat?
Pierre Wind schreef daar volgens mij ooit een boek over: "De kers op de appelmoes."
Maar geen idee of dat voldoet aan jouw wensen hoor. Ik zou het eerst even inbladeren voor ik het kocht.

http://www.bol.com/nl/p/n(...)005469203/index.html
pi_75849479
Aan die 2 boeken heb ik aan de beschrijving te zien wel wat Zal van de week eens in de boekhandel kijken of ze ze daar hebben en ik ze even door kan bladeren Thnx iig!
pi_76156508
Ik heb die van Pierre Wind besteld
  dinsdag 29 december 2009 @ 13:57:16 #259
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_76179331
Moleculair koken
Net als grapje gekregen van mijn tante, omdat ik tijdens kerst had gezegd dat ik het wel een keer spherification zou willen uitproberen. Nu nog een plek vinden in groningen waar ik de ingredienten kan halen
Iemand een idee?
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
  dinsdag 29 december 2009 @ 14:03:53 #260
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76179599
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 13:57 schreef Eltonno het volgende:
Moleculair koken
Net als grapje gekregen van mijn tante, omdat ik tijdens kerst had gezegd dat ik het wel een keer spherification zou willen uitproberen. Nu nog een plek vinden in groningen waar ik de ingredienten kan halen
Iemand een idee?
Hier hebben ze alles wat je nodig kan hebben op vrijwel elk gebied van eten
Hanos groningen
Bornholmstraat 56
9723 AZ Groningen

Maar welke ingredienten bedoel je specifiek?
Pectine kan je ook gewoon bij dille en kamille enzo krijgen, daar bind je jam mee, net als gelatine, agar krijg je daar of bij de toko.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 december 2009 @ 14:25:36 #261
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_76180428
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hier hebben ze alles wat je nodig kan hebben op vrijwel elk gebied van eten
Hanos groningen
Bornholmstraat 56
9723 AZ Groningen

Maar welke ingredienten bedoel je specifiek?
Pectine kan je ook gewoon bij dille en kamille enzo krijgen, daar bind je jam mee, net als gelatine, agar krijg je daar of bij de toko.
Ik heb geen Hanos pasje jammer genoeg
En inderdaad sommige dingen zijn makkelijk te vinden. Maar neem nu bijvoorbeeld Natriumalginaat, carrageen, calciumzout, sojalecithine en bruissuiker
Kent iemand de webwinkel kookgoed.nl? Daar lijken ze het allemaal te hebben voor een redelijke prijs..

Trouwens, nog bedankt voor je tip over het klaarmaken vaan reerug, ze waren heerluk!

[ Bericht 4% gewijzigd door Eltonno op 29-12-2009 14:32:14 ]
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
pi_76182236
quote:
Op woensdag 3 september 2008 21:59 schreef sigme het volgende:


Oh ja, de bijbel van het Italiaanse koken natuurlijk ook:
De wetenschap in de keuken en de kunst om goed te eten
[ afbeelding ]
[..]


Deze heb ik eindelijk gekocht. Supermooi en grappig boek!
  dinsdag 29 december 2009 @ 15:18:15 #263
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76182421
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 14:25 schreef Eltonno het volgende:

[..]

Ik heb geen Hanos pasje jammer genoeg
Ken je niemand met een pasje?
quote:
Trouwens, nog bedankt voor je tip over het klaarmaken vaan reerug, ze waren heerluk!
De onze ook.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 december 2009 @ 15:24:08 #264
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_76182644
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 14:25 schreef Eltonno het volgende:

[..]
Kent iemand de webwinkel kookgoed.nl? Daar lijken ze het allemaal te hebben voor een redelijke prijs..
Yep, heb daar wel eens een bestelling (poedertjes enzo) gedaan. Niks mis mee.
  dinsdag 29 december 2009 @ 16:05:32 #265
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76184213
Heb net Reis naar de Sterren binnen gekregen
http://www.stichtingkunstboek.com/kunst_kookboeken.asp?boek=489&so=17
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 december 2009 @ 16:10:32 #266
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_76184371
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 16:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb net Reis naar de Sterren binnen gekregen
http://www.stichtingkunstboek.com/kunst_kookboeken.asp?boek=489&so=17
Ik zit al 2 weken te genieten ervan en lees elke dag een paar recensies van hem.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_76225443
quote:
Op maandag 28 december 2009 20:58 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb die van Pierre Wind besteld
En heb hem vandaag binnengekregen Wat een geweldig boek zeg
  woensdag 30 december 2009 @ 16:20:52 #268
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_76225576
Ah, graag gedaan.
pi_76225706
De 'inkijk'bladzijden op bol.com zien er ook leuk uit

Die zet ik ook op mijn lijstje denk ik..
pi_76225726
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:24 schreef LieLie het volgende:
De 'inkijk'bladzijden op bol.com zien er ook leuk uit

Die zet ik ook op mijn lijstje denk ik..
je gaat inkijkbladzijden van bol.com bestellen?
Ja doei.
pi_76225770
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:24 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

je gaat inkijkbladzijden van bol.com bestellen?
Haha nee, dat klinkt inderdaad wat vreemd.
Maar op basis van de inkijkbladzijden zet ik het boek wel op mijn verlanglijstje
  woensdag 30 december 2009 @ 16:28:15 #272
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76225875
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:25 schreef LieLie het volgende:

[..]

Haha nee, dat klinkt inderdaad wat vreemd.
Maar op basis van de inkijkbladzijden zet ik het boek wel op mijn verlanglijstje
Welk boek?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76225902
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Welk boek?
Het boek van Pierre Wind dat hierboven besproken werd.
  woensdag 30 december 2009 @ 16:39:55 #274
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76226361
dat piepers tot pasta is vreselijk trouwens, heb het hier, maken een hollandaise met margarine
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76226573
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:
dat piepers tot pasta is vreselijk trouwens, heb het hier, maken een hollandaise met margarine
Het boek is dan ook een uitgave van Blue Band vanwege hun 75 jarig bestaan. Dus niet zo heel gek dat ze dan Blue Band producten gebruiken.
pi_76226669
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:
dat piepers tot pasta is vreselijk trouwens, heb het hier, maken een hollandaise met margarine
Kan hem op bol niet vinden?

Heb trouwens ook de zilveren lepel kado gekregen, ook erg leuk om ideetjes uit op te doen
Merk wel dat ik ook van het beeld ben, dus mis wel wat mooie smakelijke foto's.
Maar staat wel veel in
pi_76226700
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:45 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Het boek is dan ook een uitgave van Blue Band vanwege hun 75 jarig bestaan. Dus niet zo heel gek dat ze dan Blue Band producten gebruiken.
Klinkt logisch
Net als het conimex kookboek
pi_76226807
Ik heb net voor de grap (en 2,99) bij de Appie een boekje Stoofschotels mee gegrist. maar moet zeggen dat er nog best leuke recepten in staan! Ik was eigenlijk van plan hem als cadeautje een keer weg te geven of zo, maar denk dat ik hem lekker zelf hou
  woensdag 30 december 2009 @ 16:50:57 #279
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76226810
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:47 schreef LieLie het volgende:

[..]

Kan hem op bol niet vinden?

volgens mij is het blueband kookboek ook al een jaar of 10 oud
maar hij staat wel op bol, tweedhands
http://www.bol.com/nl/p/n(...)001559075/index.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 30 december 2009 @ 16:53:14 #280
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76226915
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:45 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Het boek is dan ook een uitgave van Blue Band vanwege hun 75 jarig bestaan. Dus niet zo heel gek dat ze dan Blue Band producten gebruiken.
Maar goed dat Shell geen kookboek uitgeeft

Anyway, gewoon boter gebruiken waar ze blue band zeggen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 30 december 2009 @ 20:32:13 #281
97745 Thorical
finding a way
pi_76236126
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar goed dat Shell geen kookboek uitgeeft

Anyway, gewoon boter gebruiken waar ze blue band zeggen
Ik zal het toch eens voorstellen. "Shell all over the world cookbook".
Recepten van Noorwegen tot Indonesië.
  woensdag 30 december 2009 @ 20:55:06 #282
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_76237269
Ik zag gister een kookboek van Donna Hay.. no time to cook, zag er gaaf uit, spijt van dat ik hem niet meegenomen heb, hier heb ik hem nog niet gezien. Denk wel dat ik hem online ga bestellen.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 30 december 2009 @ 21:24:05 #283
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_76238645
quote:
Op woensdag 30 december 2009 20:32 schreef Thorical het volgende:

[..]

Ik zal het toch eens voorstellen. "Shell all over the world cookbook".
Recepten van Noorwegen tot Indonesië.
En dan ook niet acher je kont opruimen en de keuken vies achterlaten.
  woensdag 30 december 2009 @ 22:44:02 #284
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76242462
quote:
Op woensdag 30 december 2009 20:32 schreef Thorical het volgende:

[..]

Ik zal het toch eens voorstellen. "Shell all over the world cookbook".
Recepten van Noorwegen tot Indonesië.
Koken doe je dan wel op gas, en je bent een groot deel van je tijd bezig met het zoeken naar olie over de hele wereld, maar beoordeeld worden die uitsluitend in Rijswijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76242667
quote:
Op woensdag 30 december 2009 20:55 schreef MissHobje het volgende:
Ik zag gister een kookboek van Donna Hay.. no time to cook, zag er gaaf uit, spijt van dat ik hem niet meegenomen heb, hier heb ik hem nog niet gezien. Denk wel dat ik hem online ga bestellen.
Ik weet niet waar je woont...
Maar bij de volgende boekhandels zou het boek op voorraad moeten zijn (de blauwe ballonnen

http://www.bzoek.com/Boek(...)k/9789047508953.html

Momenteel niet te bestellen omdat er een herdruk aan zit te komen die weer op 18 januari staat te verschijnen

(heb het even nagekeken voor je )

[ Bericht 12% gewijzigd door prupke op 30-12-2009 22:50:48 (extra info) ]
Thank Drunk I'm a Goddess!
  vrijdag 1 januari 2010 @ 16:11:06 #286
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76294090
Net de Humarus-box besteld, ben ontzettend benieuwd:


Soort van Pietverdriet in zakformaat zegmaar...

[ Bericht 17% gewijzigd door Erasmo op 01-01-2010 20:10:47 ]
  zaterdag 2 januari 2010 @ 15:20:56 #287
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_76325514
Ik ben aan het opruimen en toen kwam ik een aantal kookboeken tegen die ik ooit heb gehad.
1 komt er uit 1950, voor het zelf bereiden van gebak, het ligt helemaal uit elkaar maar wel leuk om te hebben.
Ook zat er een boekje bij voor vleesgerechten in het boek gespeld als vleesch, helaas geen jaartal.

Ik vind het wel wat hebben die oude boeken.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  zaterdag 2 januari 2010 @ 15:32:17 #288
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_76325856
quote:
Op woensdag 30 december 2009 22:48 schreef prupke het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je woont...
Maar bij de volgende boekhandels zou het boek op voorraad moeten zijn (de blauwe ballonnen

http://www.bzoek.com/Boek(...)k/9789047508953.html

Momenteel niet te bestellen omdat er een herdruk aan zit te komen die weer op 18 januari staat te verschijnen

(heb het even nagekeken voor je )
Thanks ! dan wacht ik dus nog heeeeeeeeeel even
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_76378337
hoi,

ik ben opzoek naar een goed surinaams kookboek. Zelf heb ik eigenlijk alleen de ervaring om voornamelijk de gerechten te mogen eten, maar nu zou ik deze ook graag eens zelf willen proberen te maken :-)

het moet dus eigenlijk een kookboek worden waar o.a. in vermld wordt:

de basiskennis van alle ingredienten die je per recept gebruikt en het moet kook-miep-proof zijn, want surinaams eten ken ik dus alleen maar van het zelf eten en niet het bereiden en dat wil ik gaan leren.

wie weet er en mooi boek?
let's kameel
pi_76401409
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 15:20 schreef Curiosity het volgende:
Ik ben aan het opruimen en toen kwam ik een aantal kookboeken tegen die ik ooit heb gehad.
1 komt er uit 1950, voor het zelf bereiden van gebak, het ligt helemaal uit elkaar maar wel leuk om te hebben.
Ook zat er een boekje bij voor vleesgerechten in het boek gespeld als vleesch, helaas geen jaartal.

Ik vind het wel wat hebben die oude boeken.
Da's cool idd Ik heb het oude bakkerskookboek van mijn opa Boek is uit 19-langgeleden Recepten voor tig gevulde koeken en zo 2 kg amandelspijs
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 4 januari 2010 @ 16:46:01 #291
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76403249
quote:
Op maandag 4 januari 2010 15:58 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Da's cool idd Ik heb het oude bakkerskookboek van mijn opa Boek is uit 19-langgeleden Recepten voor tig gevulde koeken en zo 2 kg amandelspijs
Dat zijn de beste
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76407242
Ik kreeg dit weekend Kookrevolutie van Jamie Oliver. Ziet er geweldig uit.
In veel boeken denk ik direct: de helft hiervan ga ik toch nooit maken. In dit boek ziet ALLES er lekker uit! En met mooie foto's en instructies kan iedereen alle recepten bereiden.
Nu staat de chili con carne te pruttelen opt vuur...
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_76408121
quote:
Op zondag 3 januari 2010 22:06 schreef kamelen het volgende:
wie weet er en mooi boek?
http://koken.blog.nl/kook(...)starke-samsin-hewitt
pi_76410168
quote:
Op maandag 4 januari 2010 16:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat zijn de beste
Check Ik ga binnenkort toch eens wat recepten terugbouwen naar "normale" hoeveelheden
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 12 februari 2010 @ 11:35:38 #295
165237 Leef
Sunny side up!
pi_77913630
Hier in Amsterdam ligt bij de Slegte in de ramsj:
Onno Kleyn - Olie op het pastawater?

Een leerzaam boekje met alle vragen die iedereen altijd stelt over koken, en die een chemische en natuurkundige uitleg krijgen. Ik vind het lekker leesvoer, kost ook maar 4 euro.
pi_77943249
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

sopranos kookboek heb ik ook, Joe Dogs moet ik dan nog maar eens hebben om aan te vullen.
Ik kreeg gisteren The Wise Guy Cookbook van Henry Hill binnen. Hij is degene op wiens leven de film Goodfellas van Martin Scorsese gebaseerd is.
Hij is ook kok geweest en heeft een degelijk kookboek samengesteld. Que receptuur zo op het eerste gezicht het meest uitgebreid in vergelijking met Joe Dogs Ianuzzi en het Sopranos cookbook.
anonieme razernist
pi_77947909
Binnenkort nog eens een kookboek kopen.
Alleen twijfel ik welke ik zou kopen.
Ik twijfel tussen Larousse Gastronomique en Escoffier.
Iemand die ze beiden heeft en het verschil kan uitleggen?
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
  zaterdag 13 februari 2010 @ 10:26:05 #298
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77948058
Larousse Gastronomique is geen kookboek maar een encyclopedie waar dan wel wat recepten bij zitten. Escoffier is een euh niet basiskookboek maar een euh "franse-fundamenten-kookboek". Zou dus voor die laatste gaan. Ik heb die Larousse en vind het een een miskoop.
pi_77949383
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 10:26 schreef RobinOok het volgende:
Larousse Gastronomique is geen kookboek maar een encyclopedie waar dan wel wat recepten bij zitten. Escoffier is een euh niet basiskookboek maar een euh "franse-fundamenten-kookboek". Zou dus voor die laatste gaan. Ik heb die Larousse en vind het een een miskoop.
Als je hem voor een prijsje wil verkopen en verzenden naar België, laat maar iets weten!
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
  zaterdag 13 februari 2010 @ 11:51:22 #300
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77949719
Als ik het over kon doen zou ik 'm niet kopen, maar euh, nu ik 'm toch heb wil ik 'm eigenlijk wel houden.
pi_77962965
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 11:51 schreef RobinOok het volgende:
Als ik het over kon doen zou ik 'm niet kopen, maar euh, nu ik 'm toch heb wil ik 'm eigenlijk wel houden.
Zo slecht is hij dus
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')