quote:
Op zondag 24 augustus 2008 23:09 schreef MonoSynth het volgende:[..]
+ scherptediepte
+ belichting
+ ondergrond niet te druk, wel leuk.
+ duidelijke foto voor bijv. een catalogus
- schaduwen misschien net iets te hard
- sfeerloze productfoto, ik zou hem iig niet inlijsten en ophangen
[
link |
afbeelding ]
quote]
Op maandag 25 augustus 2008 14:25 schreef MonoSynth het volgende:[..]
- Vooraan staan (1, 3). Of betrek het publiek er in (mosphit, stagedive, overzicht). Het publiek op jouw foto's is storend in de compositie, blijkbaar weet de zanger zijn dynamiek niet op het publiek over te brengen. Dat is normaal bij metalconcerten, weet ik, maar op de foto komt het ongeïnteresseerd over. Daarnaast heeft het publiek geen persoonlijkheid, het zijn storende schouders en hoofden.
- Zorg ervoor dat alle belangrijke elementen onderdeel zijn van de compositie, dus het gevoel wat de kijker moet krijgen versterken of juist contrast bieden. Om even met mijn eigen werk te pochen (zie boven)
: mijn foto 2 is rustig maar straalt toch agressie uit (iig als hij in de serie wordt bekeken), mijn foto 6 laat een ingetogen gitarist (die heel technisch bezig was) zien wat in schril contrast staat met de houding van de andere bandleden, waardoor de ingetogenheid wordt benadrukt, maar ook de agressie. Alhoewel ik niet helemaal tevreden ben met de foto, ergens krijg ik ook weer het gevoel dat de andere bandleden een onderonsje hebben.
- Krappere crops zodat ongeïnteresseerd ogende bandleden de beoogde sfeer niet verprutsen (1, 4)
- Men wil personen zien, geen gezichtloze poppetjes (1, 4). Het verbergen van het gezicht is bij 3 dan wel weer leuk omdat dat het duistere karakter van de boze metal meneer versterkt. Daarnaast, als toeschouwer kijk je in principe door de microfoon (en microfoonstandaarden e.d.) heen, de camera doet dat niet.- Met een zwarte achtergrond is het heel eenvoudig om storende elementen weg te croppen of weg te clonen. Zoals foto 2. Die heeft potentie, alleen is hij te donker, is de witbalans te rood en vind ik de lamp (en de gele stip links) storend.
- Ga op in de muziek, als je weet dat de band helemaal los gaat bij het refrein, stel dan van te voren de camera helemaal in, leef mee met de muziek, componeer een shot en wacht rustig af totdat het juiste moment zich aandient
- Oordoppen. Goede oordoppen. Vlak voor de speakers kun je vaak leuke foto's maken. Zonder oordoppen zie je die plekken niet eens omdat lawaai pijn doet en daardoor afschrikt. En sowieso loop ik geen punkhollen binnen zonder mijn AlpinePro's.
Schiet altijd RAW, voor zover je cam het ondersteunt. En gebruik een lichtsterke 50mm lens. Desnoods een p-draad adapter en voor een knaak een Praktica met standaardlens bij de Kringloop halen.
Je foto's?
1: dynamiek ontbreekt, publiek op de voorgrond.
2: potentie, zie boven. Misschien wat meer rust nemen en wachten op een beter moment, ik krijg het gevoel dat ze te veel met de techniek bezig is en niet opgaat in haar muziek.
3: goede compositie alhoewel de knie iets te veel de aandacht trekt. Agressie van de zanger wordt niet gereflecteerd door de bassist, dat is jammer.
4: leuk dat hij precies je camera inkeek, maar dat maakt foto's niet direct goed. Het zijn wel de foto's die het moeilijkste zijn om weg te gooien of voor jezelf te houden, althans dat vind ik zelf. Tenzij het van die posers zijn die expres gaan poseren. Dan maak ik quasi-geïnteresseerd een foto, duimpje omhoog, hij blij, ik verwijder de foto.
[/quote]
Pas het eens toe op je eigen fotografie....
Je kan dit misschien flauw vinden , en dat mag
Maar je post zelf een foto in de mooiste van vandaag.... die wel zo brak is dat hij niet eens op je camera had mogen staan!