abonnement Unibet Coolblue
pi_63709701
Ik had ook een heel fijn oudergesprek met die ouders. Hun kind "kon geen filmverslagen maken door zijn autisme". Ja, leuk, maar in het reguliere onderwijs zal een kind toch film- boek- kijk- luister- verslagen moeten maken, ik kan daar natuurlijk niet zomaar een vervangende opdracht voor geven.
Maar open vragen, over hoofdpersonen e.d., nee, dat kon hij niet. Daar moest ik maar wat anders op verzinnen .

Van de mentor kreeg ik de tip om dan heel technische vragen te gaan stellen, over verhaal en verhaallijn, setting e.d., maar ik vind het toch best wringen om voor deze jongen een uitzondering te maken. Ik moet er nog eens over denken.
pi_63709793
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:06 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik had ook een heel fijn oudergesprek met die ouders. Hun kind "kon geen filmverslagen maken door zijn autisme". Ja, leuk, maar in het reguliere onderwijs zal een kind toch film- boek- kijk- luister- verslagen moeten maken, ik kan daar natuurlijk niet zomaar een vervangende opdracht voor geven.
Maar open vragen, over hoofdpersonen e.d., nee, dat kon hij niet. Daar moest ik maar wat anders op verzinnen .

Van de mentor kreeg ik de tip om dan heel technische vragen te gaan stellen, over verhaal en verhaallijn, setting e.d., maar ik vind het toch best wringen om voor deze jongen een uitzondering te maken. Ik moet er nog eens over denken.
Proberen wat aandacht te geven in de les, en wat extra ondersteuning is best. Maar andere criteria hanteren gaat mij te ver. Bij ons krijgen dyslecten bijvoorbeeld extra tijd (best) of vergroot schrift (best), maar worden fouten bij de talen maar half zo zwaar beoordeeld als bij niet-dyslecten! Dat vind ik echt niet kunnen. Op die manier leveren de cijfers geen eerlijk beeld op.

Maar goed, nu tukje doen. Morgen weer aan de slag voor de andere werkgever
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_63710113
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:09 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Proberen wat aandacht te geven in de les, en wat extra ondersteuning is best. Maar andere criteria hanteren gaat mij te ver. Bij ons krijgen dyslecten bijvoorbeeld extra tijd (best) of vergroot schrift (best), maar worden fouten bij de talen maar half zo zwaar beoordeeld als bij niet-dyslecten! Dat vind ik echt niet kunnen. Op die manier leveren de cijfers geen eerlijk beeld op.

Maar goed, nu tukje doen. Morgen weer aan de slag voor de andere werkgever
Wij hanteren bij dyslexie ook extra tijd (wat neerkomt op 10% van de opgaven minder hoeven te maken), het rekenen van spelfouten 1/4 fout ipv 1/2 fout, tenzij het 'grammaticale' spelfouten (bijw. he learnd / learnt), dan tellen ze als hele fout. En alle andere fouten tellen ook gewoon mee zoals bij niet-dyslecten. Verder inderdaad vergrotingen en bij luistertoetsen extra tijd tussen de fragmenten, en per vak 1 repetitie per periode mondeling afnemen i.p.v. schriftelijk (wat belachelijk veel tijd kost ). Oh ja, en bij repetities met veel tekst (geschiedenis, aardrijkskunde, economie) wordt er soms voorgelezen door vrijwillgers uit de bovenbouw, puur omdat ze auditieve signalen gewoon sneller en beter verwerken dan te lezen teksten.

Maar voor zo'n autistische jongen vind ik het eigenlijk veel moeilijker dan voor dyslecten, puur omdat er nog geen "guidelines" voor zijn. "Inlevingsvragen kan hij niet". Ja, dat snap ik ook wel, dat dat lastig is voor hem, maar houdt dat in dat ik ze maar moet schrappen? Er zullen ook niet-autistische kinderen zijn die moeite hebben met dat soort vragen, en In het centraal examen aan het eind zal hij toch ook inzicht in hoofdpersonen uit teksten moeten krijgen, in bedoelingen van schrijvers, in hoofdgedachten, etc.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2008 22:17:56 ]
pi_63719636
Ik ben bang voor een hellend vlak als we andere vragen moeten gaan stellen of minder fouten rekenen. Iemand krijgt straks wel een diploma dat suggereert dat hij HAVO-niveau heeft -en dus ook op HAVO-niveau teksten, films, whatever kan analyseren en op HAVO-niveau spelt. Als er op dat diploma geen aantekening 'aangepast programma' staat hou je eigenlijk de vervolgopleiding of potentiele werkgevers voor de gek.

Een kwartiertje extra voor een toets, daar kan ik me nog wat bij voorstellen. Vergrote opgaven, prima. Maar echt hogere cijfers geven, of een ander/makkelijker proefwerk....dat gaat van kwaad tot erger vrees ik, want het aantal stoornissen en het aantal kinderen met die stoornissen neemt toe. Heeft een kind waar thuis geen Nederlands wordt gesproken eigenlijk niet ook een handicap? Dan maar minder fouten rekenen bij Nederlands, maar wel een diploma uitreiken dat suggereert dat hij het voldoende beheerst? Ik vind dat nogal wat. Dyscalculie hebben en dan een diploma krijgen met een 7 voor wiskunde, terwijl het wiskunde-niveau eigenlijk rond de 4 zit? Niemand weet dan meer wat zo'n diploma eigenlijk nog voor niveau aangeeft.
pi_63719663
quote:
Op woensdag 3 december 2008 10:42 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben bang voor een hellend vlak als we andere vragen moeten gaan stellen of minder fouten rekenen. Iemand krijgt straks wel een diploma dat suggereert dat hij HAVO-niveau heeft -en dus ook op HAVO-niveau teksten, films, whatever kan analyseren en op HAVO-niveau spelt. Als er op dat diploma geen aantekening 'aangepast programma' staat hou je eigenlijk de vervolgopleiding of potentiele werkgevers voor de gek.

Een kwartiertje extra voor een toets, daar kan ik me nog wat bij voorstellen. Vergrote opgaven, prima. Maar echt hogere cijfers geven, of een ander/makkelijker proefwerk....dat gaat van kwaad tot erger vrees ik, want het aantal stoornissen en het aantal kinderen met die stoornissen neemt toe. Heeft een kind waar thuis geen Nederlands wordt gesproken eigenlijk niet ook een handicap? Dan maar minder fouten rekenen bij Nederlands, maar wel een diploma uitreiken dat suggereert dat hij het voldoende beheerst? Ik vind dat nogal wat. Dyscalculie hebben en dan een diploma krijgen met een 7 voor wiskunde, terwijl het wiskunde-niveau eigenlijk rond de 4 zit? Niemand weet dan meer wat zo'n diploma eigenlijk nog voor niveau aangeeft.
Jij verwoordt mijn gedachten voor 100%
Helemaal mee eens.
Ik heb wel het gevoel dat ik een van de weinige ben die zich daar druk om maakt.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_63719784
Ik had mijn verhaal veel korter kunnen opschrijven bedenk ik nu. Het komt neer op: kinderen alle steun bieden een bepaald niveau te halen, ja, tuurlijk. Maar het vereiste niveau voor hen verlagen, nee, natuurlijk niet.
pi_63720094
Het is wel heel treurig voor kinderen met handicaps en hun ouders, want zoals hierboven al wordt gezegd is het zo'n gedoe allemaal om hen heen, om het te laten lukken in het regulier onderwijs, dus je vraagt je logischerwijs af of het kind in het speciaal onderwijs niet veel gelukkiger zou zijn. Maar in veel regio's wordt speciaal onderwijs hooguit tot HAVO-niveau aangeboden. VWO doen in het speciaal onderwijs kan vaak niet, dat zou een absurde reistijd opleveren. En de scholen voor speciaal onderwijs die er wel zijn, op HAVO en lager dus, hebben vaak wachtlijsten. Was laatst een item over op tv, er vallen veel kinderen tussen wal en schip. In het regulier onderwijs gaat het niet (meer), in het speciaal onderwijs is (nog) geen plaats. Speelt in het basisonderwijs natuurlijk ook, waarschijnlijk nog veel meer.
pi_63748754
Ah, er staat toevallig net een berichtje over op nu.nl
pi_63752648
quote:
Op woensdag 3 december 2008 10:42 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben bang voor een hellend vlak als we andere vragen moeten gaan stellen of minder fouten rekenen. Iemand krijgt straks wel een diploma dat suggereert dat hij HAVO-niveau heeft -en dus ook op HAVO-niveau teksten, films, whatever kan analyseren en op HAVO-niveau spelt. Als er op dat diploma geen aantekening 'aangepast programma' staat hou je eigenlijk de vervolgopleiding of potentiele werkgevers voor de gek.
Ja, dat is ook mijn standpunt en ik heb daar op mijn vorige school een keer echt 'ruzie' over gehad tijdens een ouderavond. Ouders die wilden dat ik hun kind (2 havo/vwo) mondeling zou gaan toetsen. Dat weigerde ik en ik kon dat met onder meer deze argumenten onderbouwen. Wat ze toen tegen me zeiden, daar lusten de honden geen brood van. 'Door u zakt mijn kind door het ijs. 'Je kunt wel merken dat u zelf geen kinderen heeft'. 'We gaan een klacht tegen u indienen'. Ik heb het gesprek afgerond en bleef vriendelijk, stak mijn hand uit, die werd nog net aan geschud en stampvoetend liepen ze weg, op zoek naar rector/coördinator om hun beklag te doen.

De afgelopen ouderavond ging heel prettig. Een aantal ouders uit de vijfde die volgens mij vooral nieuwsgierig was naar de nieuwe docente geschiedenis/maatschappijleer. En verder veel ouders van brugklassers.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_63757670
...lag aan het mij vandaag of waren de leerlingen echt gewoon druk vanwege alle spanningen m.b.t. Sinterklaas? Jeetje, zelfs de klas waarin het altijd goed gaat was vandaag ontzettend druk en hyper. Sommige leerlingen leken wel opeens ADHD kindjes terwijl ze dat niet zijn...
pi_63758374
quote:
Op donderdag 4 december 2008 15:54 schreef Hippos het volgende:
...lag aan het mij vandaag of waren de leerlingen echt gewoon druk vanwege alle spanningen m.b.t. Sinterklaas? Jeetje, zelfs de klas waarin het altijd goed gaat was vandaag ontzettend druk en hyper. Sommige leerlingen leken wel opeens ADHD kindjes terwijl ze dat niet zijn...
ik wilde net hetzelfde vragen hier..
Al mijn klassen waren vandaag belachelijk druk. Zelf vwo 5, waar er maar 6 van waren was even lastig. Ze zaten maar melig te doen, echt vervelend... Ik heb er even quasi wanhopig wat van gezegd, en toen ging het wel weer.
Havo 4 was lastiger, maar ook dat zal wel weer bijtrekken. Laat de kerstvakantie maar komen!
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63759899
Ik m'n tweedeklasleerlingen omgekocht met pepernoten vandaag als ze in twintig minuten met z'n allen een moeilijke opdracht in goede samenwerking af zouden krijgen, zouden we het laatste kwartier van de les South Park kijken en pepernoten eten.. ik heb ze nog nooit zo hard zien werken .

Verder was m'n V5 aan het mokken omdat "ze niet meer voor alle toetsen kunnen leren". D'r hing zo'n opgefokte sfeer in de klas, ze waren met z'n allen "boos op mij aan het zijn". Dus daar maar even een stevig gesprek gehouden over de verhouding vaardighedentoetsen / leertoetsen, en dat je in V6 voor geen enkel SE meer kan leren, maar het dan echt moet "kunnen". Daar schrokken ze toch wel van, en daarna kwam de vaart er weer in, qua werk, gelukkig. Ik vind het altijd wel spannend, dat soort gesprekken, heb toch altijd het gevoel dat het finaal de verkeerde kant op kan slaan in zo'n klas. Maar ja, er niets aan doen haalt de onwil en rotsfeer ook niet weg..
  donderdag 4 december 2008 @ 18:02:32 #288
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_63760830
Wel grappig, dat soort problemen heb ik in vmbo b/k nou totaal niet...
  donderdag 4 december 2008 @ 18:35:22 #289
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63761489
Neuh, bij mij ook niet echt verschil met normaal. Sinterklaas houdt de leerlingen hier sowieso niet bezig. Ik heb gisteren een sneeuwballengevecht gedaan met 4VMBO. Moet kunnen, vind ik.. Maar in de sneeuw pauzetoezicht houden kan voor sommige collega's een ramp zijn. Waar een collega compleet tot lopende sneeuwpop werd getransformeerd door een aantal behendig gooiende leerlingen, stond ik een half uurtje doodleuk midden op het schoolplein, en werd met rust gelaten...
.
pi_63761609
Oeh, dat is wel raar..

ik denk dat het bij ons op school ook meespeelt dat er veel docenten ziek zijn, en de leerlingen ook wat murw worden van de lesuitval... Ik vind ze wel drukker nu, weet niet waar het aan ligt, en ik hoor hetzelfde van collega's
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63761672
Bij ons is er ook veel lesuitval op het moment ja. De klas die ik op het 7e uur had leek rustiger dan normaal; ze hadden het 6e uur vrij gehad en in de sneeuw lopen ravotten. Die waren natuurlijk doodop
pi_63763431
Hm, ik zit net een verslag na te kijken. Hebben ze op de voorkant een loesje poster gezet met de volgende tekst:

"we wachten gewoon net zolang tot we genoeg van dat mens van scheikunde hebben geleerd tot we haar kunnen opblazen"
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63764092
quote:
Op donderdag 4 december 2008 19:51 schreef teigan het volgende:
Hm, ik zit net een verslag na te kijken. Hebben ze op de voorkant een loesje poster gezet met de volgende tekst:

"we wachten gewoon net zolang tot we genoeg van dat mens van scheikunde hebben geleerd tot we haar kunnen opblazen"
!
pi_63764306
quote:
Op donderdag 4 december 2008 19:51 schreef teigan het volgende:
Hm, ik zit net een verslag na te kijken. Hebben ze op de voorkant een loesje poster gezet met de volgende tekst:

"we wachten gewoon net zolang tot we genoeg van dat mens van scheikunde hebben geleerd tot we haar kunnen opblazen"
Kende hem al ja, blijft sterk!
pi_63764602
Ik kende hem nog niet, maar ik moet er eigenlijk ook wel om lachen..

het is voor mij ook ergens wel een teken van hoe ze tegen mij aan kijken. Ze durven het maar wel te doen, en gaan er dus ook vanuit dat ik het wel goed opvat....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 5 december 2008 @ 16:47:07 #296
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63786582
Tuurlijk, da's gewoon humor
.
pi_63788145
Met alle respect voor de (beginnende)docenten hier, onderstaande is niet bedoeld als persoonlijke aanval maar meer als practisch voorbeeld.

2e klassers moeten "omkopen met perpernoten" zodat ze 20 min. aan het werk gaan?

Sorry dat ik zo kritisch ben hoor, maar ik twijfel bij het lezen van deze topics wel eens aan de onderwijskwaliteiten van bepaalde users.

Ik wil absoluut niet beweren dat ik de waarheid in pacht heb, of de meest geweldige docent ben waar nooit iets aan de hand is, maar er zijn bij ons op school 5 VMBO3 klassen waarvan elke docent blij is dat hij/zij er maar 1 heeft. Ik heb er 4. Ik ben mentor van een VMBO4 klas en geef daarnaast ook nog les op BB/KB onderbouw.
Bij mij gaat het ook niet altijd goed. Ik heb ook wel eens wisselingen tussen verschillende fases in de les waarin er weinig orde is, ik heb ook wel eens een conflict met een leerling waar ik niet gelijk uitkom, maar als ik hier dan lees dat er 1e-graads docenten zijn die 2e klassers moeten omkopen met pepernoten, of verschieten van een leerling met adhd of PDD-nos, of zeuren dat hun "VWO-6 erg druk was vanmiddag" dan stel ik daar grote vraagtekens bij.

Is het nu zo'n negatief beeld dat jullie hier schetsen of voel je het echt zoals je het opschrijft?

[ Bericht 5% gewijzigd door Technoviking op 05-12-2008 18:10:00 ]
pi_63791349
Verschilt per persoon, dus per docent, per klas, per school...iedereen heeft zo z'n eigen aanpak en ideeën. Wat bij de een zal werken, werkt bij een ander totaal niet. De een vindt aanpak A prima, de ander gruwelt daarbij. Ik zal zelf ook niet heel snel leerlingen 'omkopen' met pepernoten; hoe hyperactief (door Sinterklaas) ze ook zijn. Maar goed, een ander doet dat wel, het werkt, en why not? Ieder z'n ding.
k vind het lastig om daar iets over te oordelen; ook omdat ik een beginnend docent ben...

Vandaag trouwens voor het eerst 2 uur les gegeven aan 6VWO; heerlijke ploeg. Deden goed mee, stelden goede vragen en gingen lekker aan de slag met eindexamenvragen; ik was best tevreden en mijn begeleider ook. Toch ook wel erg fijn om te horen dat je het ook eens goed doet; doet een mens goed ;-)
pi_63791718
Ach, als ik "klaag" dat vwo 5 druk is, dan was data afgelopen les meer dat ze even verschrikkelijk melig waren, en ik dus 4 giebelende dames in de klas had zitten, die elkaar afwisselden. Als je dan verzoekt of ze nog even serieus mee kunnen doen, dan wil dat ook wel weer..

Ik ben beginner, ik heb dus nog regelmatig moeite met orde houden. En soms trek ik het mezelf meer aan als anders. Ik vind het soms fijn om hier even een rotdag te spuien, en dan wat herkenning/steun te vinden. De goede lessen en de fijne dagen komen hier wat minder terug..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63795089
Heb ik ook; ook ik heb als beginnend docent best wat moeite met orde houden; een les waarin het echt niet lekker ging blijft me nog wel eens een dagje in het hoofd naspoken, maar dan is het fijn om het een en ander op dit forum te lezen en te schrijven. Zeker om te lezen dat ik niet de enige ben; dat idee heb ik soms wel eens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')