Proberen wat aandacht te geven in de les, en wat extra ondersteuning is best. Maar andere criteria hanteren gaat mij te ver. Bij ons krijgen dyslecten bijvoorbeeld extra tijd (best) of vergroot schrift (best), maar worden fouten bij de talen maar half zo zwaar beoordeeld als bij niet-dyslecten! Dat vind ik echt niet kunnen. Op die manier leveren de cijfers geen eerlijk beeld op.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:06 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik had ook een heel fijn oudergesprek met die ouders. Hun kind "kon geen filmverslagen maken door zijn autisme". Ja, leuk, maar in het reguliere onderwijs zal een kind toch film- boek- kijk- luister- verslagen moeten maken, ik kan daar natuurlijk niet zomaar een vervangende opdracht voor geven.
Maar open vragen, over hoofdpersonen e.d., nee, dat kon hij niet. Daar moest ik maar wat anders op verzinnen .
Van de mentor kreeg ik de tip om dan heel technische vragen te gaan stellen, over verhaal en verhaallijn, setting e.d., maar ik vind het toch best wringen om voor deze jongen een uitzondering te maken. Ik moet er nog eens over denken.
Wij hanteren bij dyslexie ook extra tijd (wat neerkomt op 10% van de opgaven minder hoeven te maken), het rekenen van spelfouten 1/4 fout ipv 1/2 fout, tenzij het 'grammaticale' spelfouten (bijw. he learnd / learnt), dan tellen ze als hele fout. En alle andere fouten tellen ook gewoon mee zoals bij niet-dyslecten. Verder inderdaad vergrotingen en bij luistertoetsen extra tijd tussen de fragmenten, en per vak 1 repetitie per periode mondeling afnemen i.p.v. schriftelijk (wat belachelijk veel tijd kost ). Oh ja, en bij repetities met veel tekst (geschiedenis, aardrijkskunde, economie) wordt er soms voorgelezen door vrijwillgers uit de bovenbouw, puur omdat ze auditieve signalen gewoon sneller en beter verwerken dan te lezen teksten.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:09 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Proberen wat aandacht te geven in de les, en wat extra ondersteuning is best. Maar andere criteria hanteren gaat mij te ver. Bij ons krijgen dyslecten bijvoorbeeld extra tijd (best) of vergroot schrift (best), maar worden fouten bij de talen maar half zo zwaar beoordeeld als bij niet-dyslecten! Dat vind ik echt niet kunnen. Op die manier leveren de cijfers geen eerlijk beeld op.
Maar goed, nu tukje doen. Morgen weer aan de slag voor de andere werkgever
Jij verwoordt mijn gedachten voor 100%quote:Op woensdag 3 december 2008 10:42 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben bang voor een hellend vlak als we andere vragen moeten gaan stellen of minder fouten rekenen. Iemand krijgt straks wel een diploma dat suggereert dat hij HAVO-niveau heeft -en dus ook op HAVO-niveau teksten, films, whatever kan analyseren en op HAVO-niveau spelt. Als er op dat diploma geen aantekening 'aangepast programma' staat hou je eigenlijk de vervolgopleiding of potentiele werkgevers voor de gek.
Een kwartiertje extra voor een toets, daar kan ik me nog wat bij voorstellen. Vergrote opgaven, prima. Maar echt hogere cijfers geven, of een ander/makkelijker proefwerk....dat gaat van kwaad tot erger vrees ik, want het aantal stoornissen en het aantal kinderen met die stoornissen neemt toe. Heeft een kind waar thuis geen Nederlands wordt gesproken eigenlijk niet ook een handicap? Dan maar minder fouten rekenen bij Nederlands, maar wel een diploma uitreiken dat suggereert dat hij het voldoende beheerst? Ik vind dat nogal wat. Dyscalculie hebben en dan een diploma krijgen met een 7 voor wiskunde, terwijl het wiskunde-niveau eigenlijk rond de 4 zit? Niemand weet dan meer wat zo'n diploma eigenlijk nog voor niveau aangeeft.
Ja, dat is ook mijn standpunt en ik heb daar op mijn vorige school een keer echt 'ruzie' over gehad tijdens een ouderavond. Ouders die wilden dat ik hun kind (2 havo/vwo) mondeling zou gaan toetsen. Dat weigerde ik en ik kon dat met onder meer deze argumenten onderbouwen. Wat ze toen tegen me zeiden, daar lusten de honden geen brood van. 'Door u zakt mijn kind door het ijs. 'Je kunt wel merken dat u zelf geen kinderen heeft'. 'We gaan een klacht tegen u indienen'. Ik heb het gesprek afgerond en bleef vriendelijk, stak mijn hand uit, die werd nog net aan geschud en stampvoetend liepen ze weg, op zoek naar rector/coördinator om hun beklag te doen.quote:Op woensdag 3 december 2008 10:42 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben bang voor een hellend vlak als we andere vragen moeten gaan stellen of minder fouten rekenen. Iemand krijgt straks wel een diploma dat suggereert dat hij HAVO-niveau heeft -en dus ook op HAVO-niveau teksten, films, whatever kan analyseren en op HAVO-niveau spelt. Als er op dat diploma geen aantekening 'aangepast programma' staat hou je eigenlijk de vervolgopleiding of potentiele werkgevers voor de gek.
ik wilde net hetzelfde vragen hier..quote:Op donderdag 4 december 2008 15:54 schreef Hippos het volgende:
...lag aan het mij vandaag of waren de leerlingen echt gewoon druk vanwege alle spanningen m.b.t. Sinterklaas? Jeetje, zelfs de klas waarin het altijd goed gaat was vandaag ontzettend druk en hyper. Sommige leerlingen leken wel opeens ADHD kindjes terwijl ze dat niet zijn...
!quote:Op donderdag 4 december 2008 19:51 schreef teigan het volgende:
Hm, ik zit net een verslag na te kijken. Hebben ze op de voorkant een loesje poster gezet met de volgende tekst:
"we wachten gewoon net zolang tot we genoeg van dat mens van scheikunde hebben geleerd tot we haar kunnen opblazen"
Kende hem al ja, blijft sterk!quote:Op donderdag 4 december 2008 19:51 schreef teigan het volgende:
Hm, ik zit net een verslag na te kijken. Hebben ze op de voorkant een loesje poster gezet met de volgende tekst:
"we wachten gewoon net zolang tot we genoeg van dat mens van scheikunde hebben geleerd tot we haar kunnen opblazen"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |