quote:
Blijkbaar is de ontvangst van de Etrex verbeterd. Dan zou ik voor die gaan. Simpel en doeltreffend. De Edge-serie is best leuk, maar heeft een hoog gadget-gehalte De ontvangst is wel heel erg goed. Een groot nadeel van de Edge vind ik het bestandsformaat. Dat werkt met behulp van Trainingscenter en crx, wat slecht uitwisselbaar is. De conversie van en naar gpx (standaard gps-formaat) verloopt regelmatig erg problematisch. De Etrex werkt met behulp van Mapsource, wat prima werkt voor het laden, aanpassen en uploaden van tracks.
Zelf heb ik de Oregon. Geweldige ontvangst, maar de touchscreen raakt nog wel eens van slag met kou en regen.
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 17:47 schreef Osramp het volgende:[..]
JA, niet kopen!
Ik meen het serieus, een tijdje geleden heb ik er ook over zitten denken zoiets aan te schaffen. Tot ik 3 maanden geleden met een clubje ging fietsen waar de gids met GPS reed. Man man man, nog nooit zo vaak verkeerd gereden. De nauwkeurigheid van een GPS valt in het bos behoorlijk tegen, voor de auto is het geweldig, maar op smalle bosweggetjes zit je al snel verkeerd.
Het was echt waardeloos, dan fiets je en 10 meter achter een splitsing zie je dat je toch verkeerd zit.
Van de 10 afslagen zaten we zeker 7 keer fout. Stoppen, omkeren, frustratie alom.
Gewoon een kaart, kost een fractie, kan niet kapot, nooit lege accu, geen ontvangstproblemen. Okee, als je je verrijdt dan merk je het met een kaart vaak te laat op, da's met een GPS niet.
Dat ligt dan toch echt aan de GPS en de gids (die gewoon niet zit op te letten, je moet wel een beetje vooruit kijken op je track). De huidige generatie devices voldoet prima, ook in dichte bebossing. In Nederland met z'n extreem dichte padendichtheid kun je nog wel eens verkeerd rijden op een vijfsprong, maar dat is het dan. In de Ardennen en Alpen is het echt ideaal. Je rijdt over de mooiste paden omdat je routes kunt downloaden van locals of van tochten die als mooi bekend staan, je kunt vantevoren tot op de meter nauwkeurig bepalen hoeveel km en hm je wilt rijden, je hoeft nooit te stoppen op een kruising om te kijken waar je nu weer heenmoet, je verdwaalt nooit en [nerd-alert] je kunt je rit vooraf of naderhand bekijken in GoogleEarth. Ik rij echt niet meer zonder in vreems gebied.
Een kaart is juist op de mtb een kansloze bedoening. Je hebt vaak geen idee waar je bent omdat diep in een bos geen bordjes staan ter orientatie, niet elk paadje staat op je kaart en steeds die kaart uit je rugzak halen is stierlijk vervelend. En van die beschrijvingen van routes (bij het paarse bordje rechts, achter de hooiberg naar links) word je ook niet veel wijzer. Die zijn vaak al gedateerd op het moment dat ze in een boekje verschijnen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Trainspotter op 18-03-2009 21:13:46 ]