abonnement Unibet Coolblue
pi_60655212
Ik zag vroeger altijd een hoop advertenties over deeltijd studeren. Toen ik nog studeerde had ik ook de mogelijkheid om volltijd en deeltijd te doen. Voltijd kiezen was vanzelfsprekend. Maar waarom? Dat weet ik eigenlijk niet. Nu vraag ik me toch af wat het precies inhoud. Je krijgt geen studiefinanciering, dat had ik al begrepen. Maar hoe zit het met het verschil in onderwijsprogramma's, cq. de tijd dat het duurt om een 4-jarige reguliere opleiding te volgen? En de ondersteuning vanuit het betreffende onderwijsinstituut?
Wanneer je erop Googled vindt je heel weinig. Nu was me uit de FOK!-search wel duidelijk dat enkelen hier een deeltijdstudie doen/deden. Derhalve hoop ik hier wat meer duidelijkheid op te doen.

Uiteindelijk wil ik voor mezelf een antwoord op de vraag: Had ik beter deeltijd ipv voltijd kunnen doen?
pi_60655312
Deeltijd krijg je volgens mij dezelfde vakken, je hebt minder les (vaak op doordeweekse avonden) en de stage valt weg.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_60655388
Deeltijd studie wordt (meestal) vergoedt door je werkgever.
Naast het werken doe je dus al werkervaring op. Sommigen zien dat als voordeel.

Vooral in de accountancy is een deeltijdstudie een normaal verschijnsel.
pi_60655414
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 14:48 schreef PietjePuk007 het volgende:
Deeltijd krijg je volgens mij dezelfde vakken, je hebt minder les (vaak op doordeweekse avonden) en de stage valt weg.
's avonds, dan praat je toch over een avondstudie.

Deeltijd is volgens mij op vrijdag naar school en 4 dagen werken.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 14:53:06 #5
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_60655509
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 14:50 schreef Rekkie het volgende:

[..]

's avonds, dan praat je toch over een avondstudie.

Deeltijd is volgens mij op vrijdag naar school en 4 dagen werken.
Volgens mij is wat jij bedoelt een MBO vorm van deeltijd.. Ik kan even niet op de naam komen BBL was de afkorting geloof ik.. Beroeps Begeleidende Leerweg.. Voltijd MBO is BOL, Beroeps Opleidende Leerweg. (gevonden na beetje google )
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 14:53:17 #6
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_60655517
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 14:50 schreef Rekkie het volgende:

[..]

's avonds, dan praat je toch over een avondstudie.

Deeltijd is volgens mij op vrijdag naar school en 4 dagen werken.
of op een andere dag, bij sommige studies is deeltijd ook alleen 's avonds.
Where's my fear???
pi_60655629
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 14:50 schreef Rekkie het volgende:
Deeltijd is volgens mij op vrijdag naar school en 4 dagen werken.
Dat is toch duaal ?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 14:57:33 #8
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_60655686
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 14:55 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Dat is toch duaal ?
pi_60656672
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 14:50 schreef Rekkie het volgende:
's avonds, dan praat je toch over een avondstudie.

Deeltijd is volgens mij op vrijdag naar school en 4 dagen werken.
Mijn vriendin studeert deeltijd.
Ze werkt 40 (+) uur per week en gaat op maandag- en woensdagavond naar college (18:45-22:00) en haar werkgever betaalt de helft van haar studiekosten.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 15:27:28 #10
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_60656932
Ik doe zelf in deeltijd de SPH. Voor deze opleiding geld dat je in iedergeval (werk of levens) ervaring moet hebben. Maandag is mijn vaste schooldag. Dan ga ik van half 1 tot half 10 naar school, daarnaast heb ik een baan (21 uur erbij werken is verplicht) Over het algemeen is de lesstof het zelfde, maar minder uitgebreid en wat meer vanuit de praktijk (dus minder theoretisch) Je krijgt dus minder stof aangeboden, want je wordt geacht in de praktijk deze stof verder op te doen (ervaring= in deze weer kennis) Overigens betekend dit niet dat je een makkie hebt doordat je minder stof hebt, je huiswerk is ook nog gemiddeld een dag in de week (volgens school word daar 20 uur voor gerekend)
Je loopt dus geen stages, want je hebt al werk.
Overigens wordt mijn opleiding niet betaald door mijn werkgever, ik doe het op eigen initiatief. Maar ik kan het dan wel weer aftrekken van de belasting (collegegeld, boeken, computer, materialen) De opleiding duurt in principe 4 jaar(MBO/HBO), tenzij je verkortingen door ervaring(betekend wel een goed portfolio aan leggen) of vooropleiding kunt krijgen. Over die portfolio gesproken, het is kolere werk. Maar ik ken iemand die daarmee een de SPW-n3 opleiding mee heeft gehaald, zonder ook maar 1 keer in de les te hebben gezeten (had jaren geleden een paar jaar Pabo gedaan, dus hoefde alleen maar te bewijzen dat ze bepaalde competenties bezat. Werkte al een jaar of 10 op haar werk, maar ineens moest ze gediplomeerd worden.

Duaal betekend ongeveer het zelfde als een deeltijd. Alleen wordt deze opleiding weer vergoed vanuit het IB en heb je dus niet de aftrek van de belasting. Bij deeltijd en voltijd staat de aangeboden stof vast, het wordt je aangeboden. Bij duaal is de stof op maat gesneden, dit betekend dat je zelf veel actiever met je leer proces aan de gang moet, want jij bepaald wat jij doet en dat betekend dus weer of je opleiding haalt of niet. Het portfolio is hier een zeer belangrijk instrument in.
Naar mijn weten is de duale opleiding er alleen op het HBO. En daarnaast kun je dus ook nog aan het werk. (denk daarbij wel aan dat je niet meer als 9 duizend nog wat mag verdienen, anders heb je geen recht meer op stufi)

Wil je meer weten?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_60657254
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 14:53 schreef MuRKie het volgende:

[..]

Volgens mij is wat jij bedoelt een MBO vorm van deeltijd.. Ik kan even niet op de naam komen BBL was de afkorting geloof ik.. Beroeps Begeleidende Leerweg.. Voltijd MBO is BOL, Beroeps Opleidende Leerweg. (gevonden na beetje google )
MBO weet ik geen ruk van..... HBO en UNI wel.

Daar was deeltijd, 4 dagen werken 1 dag studeren.
Avond was logischerwijs Avondstudie

Later werd inderdaad duaal geïntroduceerd.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 15:39:41 #12
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_60657537
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 15:34 schreef Rekkie het volgende:

[..]

MBO weet ik geen ruk van..... HBO en UNI wel.

Daar was deeltijd, 4 dagen werken 1 dag studeren.
Avond was logischerwijs Avondstudie

Later werd inderdaad duaal geïntroduceerd.
BBL is ook 1 dag school, de rest werken. Op mijn oude school gewoon van 8:30 tot 16:00 .
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 15:47:56 #13
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_60657931
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 15:34 schreef Rekkie het volgende:

[..]

MBO weet ik geen ruk van..... HBO en UNI wel.

Daar was deeltijd, 4 dagen werken 1 dag studeren.
Avond was logischerwijs Avondstudie

Later werd inderdaad duaal geïntroduceerd.
Bij ons op het HBO is deeltijd gewoon avondstudie
Is dan denk ik faculteit specifiek ofzo..
pi_60657988
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 15:47 schreef MuRKie het volgende:

[..]

Bij ons op het HBO is deeltijd gewoon avondstudie
Is dan denk ik faculteit specifiek ofzo..
Ik denk dat het tijdsverschil van minimaal 10 jaar ook meespeelt
pi_60658353
Aha, thanx. Een stuk duidelijker wordt het zo. Alleen hoe zit het dan bij universitaire studies? Daar volg je immers vaak alleen maar college, en hoef je wanneer je dat niet wil en liever de boeken leest (zoals ik deed), niet naar colleges te komen. Alleen een paar werkcolleges waren verplicht. Kun je dergelijke studies ook in deeltijd doen? Wat is het verschil dan?
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 16:00:05 #16
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_60658431
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 15:49 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Ik denk dat het tijdsverschil van minimaal 10 jaar ook meespeelt
Potential Possibility
pi_60662772
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 16:00 schreef MuRKie het volgende:

[..]

Potential Possibility
pi_60662850
Iemand die ik ken die HBO deeltijd doet gaat op dinsdag en donderdag 10 uur per dag en voor de rest dus wat je wilt (werken enzo). 2x 10 uur is echter ongeveer gelijk aan het aantal uren wat een voltijd ook krijgt - dus zo slecht nog niet
  zondag 10 augustus 2008 @ 15:34:31 #19
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_60707116
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 14:45 schreef Xaobotnik het volgende:
Je krijgt geen studiefinanciering, dat had ik al begrepen. (...)
Wanneer je erop Googled vindt je heel weinig.
Klopt allebei niet. Soms kan het ook met behoud van stufi en er is heel veel op het net te vinden, als maar een beetje zoekt. vb www.andersstuderen.nl
Deeltijdstudie is gewoon een algemene benaming voorde studie in een langzamer tempo doen dan de volle tijd. De term deeltijstudie wordt op veel verschillende manieren gebruikt, en kan dus varieren in tijd (bijv op de avond = avondstudie).
Welke studie deed je dan?
!!! Go 49-ers !!!
  maandag 11 augustus 2008 @ 09:46:10 #20
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_60725904
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 15:34 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Deeltijdstudie is gewoon een algemene benaming voorde studie in een langzamer tempo doen dan de volle tijd.
Dat dus absoluut niet. Een deeltijdstudie is een gelijkwaardige studie waarbij minder contacturen zijn en de student meer zelfstandig moet werken.
Ook lees ik hier dat de stage dan vervalt maar ook dat is niet noodzakelijkerwijs zo.

Ik ben zelf een paar jaar geleden begonnen aan een deeltijd Pabo, ik ga 2 avonden in e week naar school en ben verplicht een dag in de week stage te lopen voor de duur van de studie. Verder is het allemaal zelfstudie.
Life is what you make it.
pi_60727368
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 09:46 schreef Schanulleke het volgende:
Dat dus absoluut niet. Een deeltijdstudie is een gelijkwaardige studie waarbij minder contacturen zijn en de student meer zelfstandig moet werken.
Ook lees ik hier dat de stage dan vervalt maar ook dat is niet noodzakelijkerwijs zo.
Dat dus.
In het trimester waar mijn vriendin Statistiek kreeg, werden de eerste 10 hoofdstukken van het boek behandeld. Ze heeft een voltijd student gesproken die in hetzelfde trimester de eerste 3 hoofdstukken heeft behandeld...

Wat betreft stage: een voltijd baan geldt als stage bij mijn vriendin. Ze moest een formuliertje laten tekenen door haar baas/HR en die inleveren bij de studentenadministratie. Als ze dat niet zou doen, zou ze haar P niet hebben gekregen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_60738994
Ik denk dat veel deeltijd studenten mensen zijn die al jaren werken en besluiten er nog bij te gaan leren, een extra diploma te gaan behalen zodat ze weer verder kunnen in de arbeidsmarkt. Tenminste dat geld voor mij wel. Je kan wel al jaren je werk doen op HBO niveau, maar helaas word bij het solliciteren toch vaak gekeken naar wat voor papiertjes je daadwerkelijk hebt, en niet naar wat je kan.
Vandaar dat ik heb besloten naast mijn 32 urige baan (voorheen gewoon 40, maar vanwege studie terug gebracht naar 4 dagen) weer te gaan studeren. De studie die ik wil gaan doen is in de ene stad op maandagmiddag en avond, in weer een andere stad op een hele doordeweekse dag en in de stad waar ik hem ga doen op 2 doordeweekse avonden. Afhankelijk van wat je dus wilt kun je zelf kiezen wat past in jou schema. Een avond studie heet het volgens mij al lang niet meer....Stage's zijn op iedere opleiding weer anders. Meestal word er toch verwacht dat je werkt in het veld waarin je studeert en dat je zo inhoudelijk ook iets meer mee kunt geven met de studie.

Mijn werkgever betaald mijn studie niet, dat doe ik dus zelf. Gelukkig kan ik alle kosten van de studie opgeven voor belastingteruggave. Daarnaast zie ik het geld wat ik nu in de studie stop als investering en als alles loopt zoals het zou moeten gaan, dan kan ik over 4 jr met een HBO papiertje in mijn zak solliciteren naar een andere baan met daarbij een hoger salaris. De reden dat mijn werkgever de studie niet betaald is omdat het voor hem nog geen meerwaarde heeft,ik net een nieuwe baan heb, hij liever ziet dat ik een andere studie doe (wat in zijn straatje past) en ik bij hem geen verplichting (studie schuldverklaring) wil aan gaan voor de komende jaren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')