abonnement Unibet Coolblue
pi_60651053
Hoi. Wat is het beste?

In de verfwinkel werd me verteld dat ik over beits gewoon kan schilderen (wel eerst gronden) nadat het goed geschuurd is, maar dat een dekkende beits erover ook prima kon (ook eerst goed schuren).

Toen ik naar het verschil in eindresultaat vroeg kwam er een 'eeeuh'. Ook het verschil in onderhoud was een 'euh'.

In het geval van verf zit ik aan een veel te dure Sikkens te denken. In het geval van beits weet ik het niet.

Wie helpt?
pi_60651637
Tja, over het algemeen:
Beits, zowel transparant als dekkend is ademend. Er wordt geen vocht opgesloten in het hout, dus gaat het niet rotten. Persoonlijk vind ik (dekkende) beits niet fijn schilderen. Beits heeft een mindere levensduur dan een lak, je moet dus vaker schilderen. Kozijnen zou ik lekker met lak doen, ander houtwerk zoals gevelbetimmering met een beits.
pi_60651672
En wat raad je aan voor een deur?
pi_60652329
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 12:52 schreef veldmuis het volgende:
En wat raad je aan voor een deur?
Dicht doen ;d;d D
pi_60652698
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 12:52 schreef veldmuis het volgende:
En wat raad je aan voor een deur?
Sikkens voor een buitendeur.
met als argument dat het zon en regen moet kunnen verdragen.

Beits vind ik eig. meer voor schuttingen oid.
pi_60653092
Beits mag je elke 1 of 2 jaar op nieuw aan de gang. Met een goede verf is het elke 6 / 7 of soms zelfs 8 jaar. Beits is vaak wel makkelijker en dus sneller op te brengen.
pi_60653654
En welke sikkens ga ik gebruiken? De verfboer raadde rubbol AZ aan, maar ik zat meer te denken aan SB, en las nu iets over een nieuwe: XD

Het is wel wat duurder, maar het gaat ook 2x zo lang mee volgens de sikkens site.
pi_60654149
Wij hebben nog steeds AZ staan en die pot moet eerst eens op.

Neem de beste = de meest recent ontwikkelde. (?)

dat doet mij eraan denken ...
pi_60666414
Nja, ga ik dat idd maar doen. Kijken waar ik die XD ga vinden.

Hoe belangrijk is trouwens grondverf? Kan ik daarvoor gewoon een fatsoenlijke grondverf pakken, of is Sikkens dan toch net even beter?
pi_60668302
Mijn plan zou zijn: ontvetten ! en dan pas schuren.
Anders schuur je het vuil in het hout onder de dure verf ( en rot het prettig weg NO) .

Nu zit er beits op, schreef je.

De grondverf - relatief goedkoper dan de afwerk lak - is dus om geld te besparen en het hout voor te bereiden op de afwerklaag.
Misschien zelfs 2 x gronden met tussentijds lichtjes schuren.

Dan zou ik niet kiezen voor een goedkope pot grondverf.
De Rubbol heeft ademende eigenschappen (?) en dit is ws/mogelijk gerelateerd aan de onderlaag.

En daarna zou ik 2 x aflakken omdat ik begrijp dat het een buitendeur is (?)
Leuk projekt is dat, als je niks anders te doen hebt.

Vraag het even verder na bij de profi vakman - is niet de verfboer - misschien zegt hij /zij hetzelfde als ik.

* krijgt de adviezen altijd van de vrouw van de vakschilder
2, onze nieuwe voordeur is door ons voorbereid t/m grondverf en door de vakman in de werkplaats
afgelakt. ¤ 150,-
pi_60669576
Uiteraard eerst ontvetten. Ik ga heel veel ontvetten omdat dit gewoon goed moet. Aflakken kan ik zelf ook wel, vooral met een dure lak die lekker vloeit gaat dat niet zo'n probleem zijn. Heb wel eens vaker een kwast in m'n handen gehad .

Ik ga trouwens lekker los met de bandschuurmachine, dan ben ik van een groot deel beits af, en daarmee ook van heel wat vuil (wat ik eerst ga wegpoetsen)

De twijfel over beits of lak blijft toch wel een beetje trouwens. Die ademende eigenschappen hebben ook wel wat.
pi_60709809
Bij een goede beits zit de levensduur tegen de 5 jaar aan. Lakken gaan tegenwoordig al naar de 8 jaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')