abonnement Unibet Coolblue
pi_60649254
Sinds gisteren ben ik in bezit van twee kleine katers.
Ze hebben een doos met wat spul, een etensbakje en een drinkbak.

Verder heb ik totaal geen verstand van de verzorging van katten; heb begrepen dat ik ze moet laten chippen en inenten. Dit zal later deze week dan ook gebeuren.

Waar moet ik verder op letten? Hoe kan ik ze het beste corrigeren, hoe leer ik ze waar ze moeten scheiten, moet ik ze naast brokjes nog aanvullend voer geven?

Alle tips zijn welkom.

Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:30:43 #2
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_60649323
Krabpalen aanschaffen, anders worden je meubels gebruikt.
Kattenbak leren ze heel makkelijk, je moet ze er even op zetten en daarna gaat dat meestal vanzelf goed. Hoe oud zijn de katten? Bij jonge katjes kan je het beste houtkorrels gebruiken, en GEEN klontvormende korrels. Houtkorrels kunnen geen kwaad als ze per ongeluk wat inslikken, klontvormende korrels wel.
Je foto doet het niet.
Oh, die zijn niet zo heel jong meer gelukkig Komen ze direct uit een nestje?
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:39:11 #3
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_60649562
corrigeren kan met een waterpistool/plantenspuit.

wat een lieverds trouwens
pi_60649586
Wat een schatjes!
For great justice!
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:40:38 #5
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_60649607
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 11:39 schreef bioloogje het volgende:
corrigeren kan met een waterpistool/plantenspuit.

wat een lieverds trouwens
Als je ze met een plantenspuit slaat, doet het zo'n pijn. Kun je beter gewoon rustig een tikje op de neus geven, dierenbeul!

  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:40:44 #6
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_60649614
Chippen, moet dat ook bij een kat?
Onze kat eet alleen brokjes en schijten doet ie bij de buren in de tuin, wel zo handig.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_60649631
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 11:40 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Als je ze met een plantenspuit slaat, doet het zo'n pijn. Kun je beter gewoon rustig een tikje op de neus geven, dierenbeul!



zijn ze komen aanwaaien, of heb je ze wel bewust aangeschaft?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:43:29 #8
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_60649697
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 11:41 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]



zijn ze komen aanwaaien, of heb je ze wel bewust aangeschaft?
Ik verzin ze gewoon ter plekke

  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:54:56 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60650071
Had je dat niet even moeten uitzoeken voor je kittens nam?!
Als het goed is zijn ze zindelijk, gewoon de eerste keer dat ze in je huis zijn in de kattenbak zetten, en van daaruit de boel laten verkennen.
censuur :O
pi_60650131
Ik begrijp nooit dat mensen pas gaan nadenken over de verzorging van hun huisdieren ná de aanschaf.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_60650173
Brokjes zijn prima en dan kan je ze bijv in de avond of om de avond uit zo'n blikkie geven
M'n kat drinkt ook geen melk meer, scheen slecht voor hem te zijn (schijnt dat melk niet zo heel goed is voor katten) maar ze kunnen prima af met water
OEH!!AAAAHH UNIVERSAAJAJAJAJAHHEEOEEUEUE
pi_60650353
Ik woon in een studentenhuis en mn huisgenoten hadden gisteren bedacht dat het wel gaaf was om weer eens beesten te nemen. Dus sinds gisteren hebben we 2 katjes (10 weken oud, uit zelfde nest) en 2 kippen.
Ze pissen in de kattenbak als je ze daar in zet; anders doen ze het gewoon op de vloer. Als correctiemateriaal hebben we nu een soort van waterpistool.

Kunnen katten van 10 weken wel gewoon die ronde kattenbakkorrels hebben? Heb ook een bakje Whiskas Kitbits gekocht, ben benieuwd of ze het lusten.
Zijn die blikjes voer verplicht? Denk dat ze wel vaak zat een plakje ham oid krijgen van mn huisgenoten. En de gewone brokjes..
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_60650526
Wat een liefies .
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 12:23:17 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60650924
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 12:04 schreef Skv het volgende:
Ik woon in een studentenhuis en mn huisgenoten hadden gisteren bedacht dat het wel gaaf was om weer eens beesten te nemen. Dus sinds gisteren hebben we 2 katjes (10 weken oud, uit zelfde nest) en 2 kippen.
Ze pissen in de kattenbak als je ze daar in zet; anders doen ze het gewoon op de vloer. Als correctiemateriaal hebben we nu een soort van waterpistool.

Kunnen katten van 10 weken wel gewoon die ronde kattenbakkorrels hebben? Heb ook een bakje Whiskas Kitbits gekocht, ben benieuwd of ze het lusten.
Zijn die blikjes voer verplicht? Denk dat ze wel vaak zat een plakje ham oid krijgen van mn huisgenoten. En de gewone brokjes..
Oh my .............

Kittens horen bij 4 weken al zindelijk te zijn, daar zit dus iets serieus niet goed! Misschien de bak eens schoonmaken?
Kippen in huis? Wat is dat voor varkensstal?
Katten ham voeren? Krijg je van die zeurende onopgevoede beesten van! Daarbij is het veel duurder dan kattenvoer...
censuur :O
pi_60651188
Ik zou je katten niet bijvoeren met dingen zoals plakjes ham. Dan leren ze dat bedelen een goede manier is om aan lekkere hapjes te komen. Of ze leggen op een gegeven moment de link naar mensen eten is ook goed katten eten en dan halen ze het zelf wel van je bord af.
Daarnaast, zout is niet goed voor je katten en melk ook niet!
Aanvullend voer wat je wel kan geven: rauw ongekruid vlees. (alles behalve varkensvlees!) Rauwe vis. Kattensnoepjes zoals gisttabeltjes of gedroogde sardientjes.
En tot een half jaar kan je ze beter kittenvoer geven dan normaal kattenvoer.

Er word aangeraden om voor iedere kat een eigen kattenbak aan te schaffen + 1 extra als je meer dan 1 kat hebt. Dit hoeven geen grote bakken te zijn ofzo, een teiltje met korrels is goed genoeg. Voor kittens helpt het heel erg om ze niet overal te laten plassen om makkelijk toegang te hebben tot een kattenbak.
Plaatsen van ongelukjes heeel goed schoonmaken, maar nooit met chloor, dat vinden katten lekker ruiken en dan gaan ze er vaker plassen.

Denk er om dat je ze laat castreren als ze oud genoeg zijn. En enten tegen nies ziekte en kattenziekte.

En als je jullie meubels heel wilt houden, zorg voor goede krabgelegenheden.


De dierenarts of medewerkers van de dierenspeciaalzaak kunnen je ook meer advies geven. Denk aan informatie over wormen, vlooien, gezondheid etc.


Heel veel plezier met je kleine huisgenootjes, en post je nog wat meer fotos?
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 12:34:18 #16
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_60651218
In varkensvlees/ham kan een virus zitten dat voor mensen onschadelijk is, maar dodelijk voor katten.
Met 10 weken zou ik de houtkorrels doen.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_60651301
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 12:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Oh my .............

Kittens horen bij 4 weken al zindelijk te zijn, daar zit dus iets serieus niet goed! Misschien de bak eens schoonmaken?
Kippen in huis? Wat is dat voor varkensstal?
Katten ham voeren? Krijg je van die zeurende onopgevoede beesten van! Daarbij is het veel duurder dan kattenvoer...
Ze zijn gisteren nieuw in ons huis gekomen, dus ze weten nog niet welke bak om te pissen is, dit zijn we ze aan het leren. Vroeg me af hoe we dat het best kunnen doen, nu zetten we ze steeds als ze moeten pissen in die bak neer. Ham voeren heb ik nog niet gedaan, maar dat is dus niet nodig naast die brokjes? Of moet ik elke dag paté-troep kopen?

En de kippen zitten in de schuur, waar we een ren hebben gemaakt, met een stuk van een grasveld met gaas. Bedankt voor de vooroordelen overigens.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_60651728
Brokjes zijn goed. Als je ze vooral natvoer geeft is dat niet goed voor de tanden in elk geval. Bij ons krijgen ze af en toe een blikje kitten-natvoer. Wiskas kitbits vallen hier heel goed in de smaak. Verder geven we ze heel soms kattenmelk, maar dat telt geloof ik eerder als voer, dus er moet sowieso altijd water staan.

Ham, kaas, andere hapjes geven we ze niet. Dat is gewoon helemaal niet goed voor ze.

Hier hadden ze na 1 keer door waar de bak voor was door ze er op te zetten. Heb gehoord dat katten soms niet in dezelfde bak willen of dat als de bak naar schoonmaakmiddel ruikt ze er niet op willen.

Als ik ze iets af wil leren zet ik ze gewoon weg met een 'nee!' erbij. En dingen die ze juist wel goed doen moedig ik af en toe aan met een aai of kitbit. Water werkte bij eerdere katten hier niet, omdat ze dat alleen maar leuk vonden. Als ze zien dat jij ze nat spuit, dan kan het ook zijn dat ze bang voor jou worden. So, shoot them in the back.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_60651933
Enigszins ondoordacht komt het wel over.
Persoonlijk vind ik dat een levend dier een grote verantwoordelijkheid is die je voor flink wat jaren aangaat en dat je daar erg goed en bewust over moet nadenken, je geeft niet echt de indruk dat dat (door wie dan ook in het studentenhuis) gebeurt is, dus ik vind zelf dat het nogal onverantwoord is.
Maar ok, goede bedoelingen neem ik aan, dus bewijs gewoon dat we er naast zitten en zorg er goed voor!

voer: daar zijn de meningen over verdeeld maar zoals de meeste dierenartsen je zullen aanraden zou ik voor Hill's of Royal Canon gaan, is droogvoer, zeer voedzaam en in grootverpakkingen te krijgen zodat poezen niet snel misgrijpen.
liever geen 'mensen' voedsel, daar is hun spijsvertering helemaal niet op ingesteld en richt meer schade aan dan dat je ze echt een plezier doet. (en ook rustig aan met de kattensnoepjes, daar zit echt een maximum aan wat ze op een dag mogen binnenkrijgen)
De eerstkomende 2 maanden poezen niet naar buiten laten, dan vinden ze geheid de weg nog niet terug. Zijn jullie van plan ze daarna buiten te laten rondlopen?
dan zeker chippen bij de dierenarts zodat ze geregistreerd zijn en teruggevonden kunnen worden bij weglopen. gelijk laten inenten als dat nog niet gebeurd is en bij voorkeur over circa 3 weken herhalen.
Tevens kan de dierenarts ze even checken op vlooien en ze ontwormen.
(zie je de rekening al oplopen? dat is 1 van de redenen dat mensen écht serieus vooraf moeten nadenken over het nemen van een huisdier)

kattenbak aanschaffen, als je het echt goed wilt doen eigenlijk 2 bij 2 katten maar ok, de meeste katten durven met zijn 2-en wel een kattebak te delen.
elke dag uitscheppen en ruim voldoende verschonen. bij een vies toilet kun je een kat niet corrigeren als hij het elders doet, dan heeft hij daar nl groot gelijk in.

ruim voldoende water plaatsen, liefst op meerdere plekken. qua aandacht etc, nieuwe katten vooral zelf laten komen, met rust laten en wanneer ze zelf toe zijn aan kennismaken komen ze wel, ren niet op ze af, til ze niet op als dat niet nodig is, laat ze gewoon lekker met rust en laat ze zelf het tempo bepalen van kennismaken en contact.

verstandig is iets van een krabpaal te plaatsen, katten 'vijlen' op die manier hun nagels en het houdt ze weg van je meubels en behang.
paar speeltjes altijd goed, katten spelen erg graag en zo houd je ze in beweging.
liefst hebben ze ook een eigen veilig slaapplekje in de vorm van een mandje of kleedje of iets dergelijks.
heb je ook een kattenreismand voor als ze naar de dierenarts vervoerd moeten worden?
zal vast iets vergeten zijn, maar hier kun je hoop ik al wat mee.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_60652880
Oh ja, gebruik het zelfde kattengrid als de vorige mensen hadden bij voorkeur. Dat herkennen ze vaak sneller!

Enne elke bak zonder grid is niet bedoelt voor de katten, dat lijkt me vrij duidelijk, of ligt dat aan mij? :S
pi_60652912
Bedankt voor de informatie!
We waren al van plan ze de eerste maanden binnen te houden, daarna mogen ze in principe wel naar buiten van mij. Wennen gaat redelijk, ze komen af en toe naar je toe, maar zijn vooral aan het spelen met balletjes en dingen die we hebben opgehangen.
Dat ze krabben boeit niet zoveel, we hebben geen enkel meubelstuk in huis dat echt mooi moet blijven, daar mogen ze aan krabben wat ze willen!
Kattenbak ga ik dit weekende wel even kopen, hebben ze toch meer een eigen plekje dan een grote kartonnen doos met korrels, wat ze nu hebben.

De kosten vallen volgens mij wel mee: inenten en chippen zal in totaal 100 euro zijn oid? Dan nog de bakken + speeltjes en voer.. Paar honderd euro kunnen we wel missen hoor, daar hoeft het ze niet aan te ontbreken.
Zal vanavond nog een paar foto's maken!
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_60653050
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 13:38 schreef Skv het volgende:

Dat ze krabben boeit niet zoveel, we hebben geen enkel meubelstuk in huis dat echt mooi moet blijven, daar mogen ze aan krabben wat ze willen!
Nu nog niet, maar later komen er vast meubels die je wel goed wilt houden. Als je ze nu leert dat krabben aan meubels oke is, dan komen ze daar denk ik niet meer af. In de toekomst (katten kunnen makkelijk 20 worden) krabben ze dan ook nieuwe meubels stuk.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_60653127
Met hoeveel man zitten jullie in dat studentenhuis? A.k.a hoeveel baasjes hebben ze nu? Als ze ooit ziek worden en er moet voor 200e medicijnen ingepompt worden, doen jullie dat dan met z'n allen? Als mensen afstuderen en verhuizen, dan blijven de katten achter bij de anderen neem ik aan, als ze niet van 1 persoon zijn?

Gewoon wat dingen waar ik nieuwsgierig naar ben, zelf ook in die situatie gezeten.
Ja, ik generaliseer.
pi_60653432
Voor sommige mensen is een paar honderd euro best veel.

Inenten en ontwormen + algemene check up was bij mijn dierenarts 45 euro voor 1 kat. Een chip kost geloof ik een euro of 30. (mijn kat had al een chip. kostte wel 4 euro om de chip op mijn naam te zetten)
Bij mijn kat heb ik van de vorige mensen een kattenbak gekregen en een mand om hem in te vervoeren. Beide kosten al snel 20 euro.
En ook aan kleinde dingetjes ben ik nog aardig wat kwijt alles bij elkaar. Een tuigje, een kokertje voor naam en adres, een borsteltje voor hun vacht, nagelschaartje, etensbakjes, speeltjes. Mijn kat heeft inmiddels ook een drinkfontijn, naar dat is niet noodzakelijk hoor.

Mijn kat bleek een slecht gebit te hebben bij bezoek aan de dierenarts, dus dat heeft me nog eens 140 euro gekost om het te laten reinigen. Nu geef ik hem duurder voer dan standaard om zijn gebit in de toekomst goed te houden. (Ik voer Carnibest, diep vries voer. Hier zitten geen koolhydraten in dus de vorming van tandsteen is veel minder dan bij brokken of natvoer. Daarnaast krijgt hij kuikens en andere dingetjes om op te kauwen om zijn tanden goed te houden)

Dan nog een krabpaal, pas recent gekocht, 70 euro. Heel cool ding, komt tot aan het plafond.


Wat betreft het krabben. Als ze een keer aan meubels krabben is het moeilijk af te leren. Wie neemt de katten mee als jullie allemaal afgestudeert zijn? En als de katten in het studentenhuis blijven wonen de komende 20 jaar wie zegt dan dat er nooit studenten zullen komen met meubels die ze wel een beetje netjes willen houden? Ik zal niet zeggen dat het altijd fout gaat, maar het is wel goed om verder vooruit te kijken dan de situatie zoals die nu is!


En denk je nog aan de castratie over een paar maanden? Katers die niet gecastreerd zijn zijn minder knuffelig, gaan verder weg van huis, kunnen weg lopen als ze de geur van een vrouwtje te pakken hebben... En wat voor jullie persoonlijk het vervelendste zal zijn: ze willen vaak hun territorium afbakenen door te gaan sproeien!
pi_60653476
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 13:46 schreef Northside het volgende:
Met hoeveel man zitten jullie in dat studentenhuis? A.k.a hoeveel baasjes hebben ze nu? Als ze ooit ziek worden en er moet voor 200e medicijnen ingepompt worden, doen jullie dat dan met z'n allen? Als mensen afstuderen en verhuizen, dan blijven de katten achter bij de anderen neem ik aan, als ze niet van 1 persoon zijn?

Gewoon wat dingen waar ik nieuwsgierig naar ben, zelf ook in die situatie gezeten.
We zijn met zes man. Eentje gaat verhuizen, maar de katten blijven gewoon bij het huis. Toekomstige bewoners zullen er dus later voor gaan zorgen. Ik woon er zelf iig nog minstens 3 jaar. Toekomstige bewoners zijn allemaal wel van het zelfde 'slag'; ons huis bestaat al bijna 25 jaar op deze manier. Altijd beetje hetzelfde type mensen gehad. Meubels zijn geen probleem; als een bank kapot gaat is er altijd via marktplaats wel eentje gratis op te halen. Zo redden we ons al jaren.

Wat betreft dat castreren: hoe lang moet ik daar ongeveer mee wachten? Lijkt me arelaxed als ze alles onder gaan zeiken om hun territorium af te bakenen. En wat kost castreren ongeveer?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')