abonnement Unibet Coolblue
pi_60643116


Monkey: A Journey To The West is het nieuwste project waar Damon Albarn, bekend van Blur, Gorillaz en The Good, The Bad & The Queen, zich mee bezig houdt. Het is een opera-versie van een klassieker in de Chinese literatuur: Journey To The West (Xi You Ji), geschreven door Wu Cheng'en. De opera is bedacht door Jean-Luc Choplin en geregisseerd door Chen Shi-Zheng. Het visuele aspect van de opera werd verzorgd door Jamie Hewlett, de muziek door Damon Albarn. Deze laatste twee zijn de oprichters van Gorillaz.

Nu, een jaar na de première, wordt er een album uitgegeven met muziek gebaseerd op de opera. De band heet Monkey en het album Journey To The West. De constante factor in deze band is Damon Albarn. Het album bevat teksten in het Mandarijn en is opgenomen in Londen en Beijing.

Monkey - A Journey To The West (18/08/08)



1. Monkey's World
2. Monkey Travels
3. Into the Eastern Sea
4. The Living Sea
5. The Dragon King
6. Iron Rod
7. Out of the Eastern Sea
8. Heavenly Peach Banquet
9. Battle in Heaven
10. O Mi To Fu
11. Whisper
12. Tripitaka's Curse
13. Confessions of a Pig
14. Sandy the River Demon
15. March of the Volunteers
16. The White Skeleton Demon
17. Monk's Song
18. I love Buddha
19. March of the Iron Army
20. Pigsy in Space
21. Monkey Bee
22. Disappearing Volcano


Er verschijnt ook een mooie, vinyl box-set waar je hier meer informatie over kunt vinden.

Website van het project (met al drie nummers): www.monkeyjourneytothewest.com

Video in de aanloop naar de Olympische Spelen met drie karakters uit de opera.
Stay on my arm, you little charmer
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 01:39:21 #2
207860 Mistaken
Dé grappenmaker v/d bingoclub.
pi_60643500
Had vanmiddag een nummer geluisterd.
Maar ik vond het nog maar niks..

Misschien moet ik die andere nummers ook maar even checken..
pi_60646546
Alles waar Damon zich mee bezighoudt koop ik onvoorwaardelijk.
Vannochtend op weg naar werk even snel bij FRS gekeken op CS, maar niks...

*Edit*
Oh, ik zie nu pas releasedatum 18/08... omdat er al een (goede) recensie in The Guardian stond dacht ik dat 'ie maandag in Engeland en (zoals wel vaker) de vrijdag ervoor in Nederland zou uitkomen

[ Bericht 52% gewijzigd door crystaltrench op 08-08-2008 09:28:35 ]
pi_60646888
Recensie

Een pareltje:

It's notable that the central character of Journey to the West, the Ming Dynasty novel on which Albarn's "pop opera" is based is a peculiarly difficult hero to love. Self-important, vain, utterly convinced of his own brilliance, Monkey succeeds in irritating the crap out of almost everyone he comes into contact with, but nonetheless eventually triumphs over adversity and reveals himself to be abundantly more talented than his peers. What, you wonder, could possibly have attracted the notoriously self-effacing paragon of humility and charm that is Damon Albarn to such a figure?
pi_60673961
Als ik die recensie lees ben ik toch wel benieuwd... Maar de nummers die hij noemt vind ik niet heel geweldig. Zonder Chinese teksten en met zang van Damon zou ik het veel beter vinden .

Er zijn al 70 nummers klaar voor de opvolger van Monkey.
quote:
Damon Albarn and Jamie Hewlett name next project

70 songs are written for follow-up to 'Monkey' already


Damon Albarn and Jamie Hewlett – the duo behind animated band Gorillaz and the opera 'Monkey: Journey To The West', have revealed details of their next collaborative project.

Hewlett explained that the project will be named 'Carousel', and will be a film and stage project that Albarn has written around 70 songs for so far.

The visual artist told the Observer: "['Carousel'] is even bigger and more difficult than 'Monkey'. I've done a lot of visuals and Damon's done a lot of music but we haven’t figured out how they’re going to fit together.

"It's sort of like a film but not with one narrative story. There's many stories, told around a bigger story, set to music, and done in live action, animation, all different styles.

"Originally it was a film but now we think it's a film and it's a stage thing as well. Damon's written around 70 songs for it, and I've got great plans for the visuals."

NME.com


[ Bericht 69% gewijzigd door tim. op 09-08-2008 00:35:50 ]
Stay on my arm, you little charmer
pi_60746022
Het album zal waarschijnlijk binnen een paar dagen op de 3VOOR12 Luisterpaal te beluisteren zijn, aangezien deze link in de 4 uur geleden verzonden nieuwsbrief staat, maar niet meer beschikbaar is, dus zal 'ie er wel te vroeg op gezet zijn.
Stay on my arm, you little charmer
  maandag 11 augustus 2008 @ 23:31:49 #7
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_60748752
Ik was vorige maand in Londen en zag allemaal posters voor de Opera hangen op oa de metrostations, ik ging net een paar dagen te vroeg om hem te zien, helaas.. Ben erg benieuwd naar de plaat..
Ik las op 3v12 dat hij te koop is op Lowlands, dus dat is voor de release.. als dat zo is koop ik hem daar!
pi_60769647
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 23:31 schreef kciR het volgende:
Ik was vorige maand in Londen en zag allemaal posters voor de Opera hangen op oa de metrostations, ik ging net een paar dagen te vroeg om hem te zien, helaas.. Ben erg benieuwd naar de plaat..
Ik las op 3v12 dat hij te koop is op Lowlands, dus dat is voor de release.. als dat zo is koop ik hem daar!
Ah, dat is goed nieuws! Dan is hij ook vrijdag al te dowloaden, of ook al te koop in andere platenzaken .

Een collector's item voor toekomstige fans:



In dat tijdschrift staat dit interview. Als je dus animaties van Jamie wilt zien: kijk de Olympische Spelen op de BBC!

Recensie van Q Magazine.
Stay on my arm, you little charmer
pi_60940476
Ik heb de CD inmiddels gekocht en het is beter dan wat ik ervan had verwacht .
De CD is verpakt in een mooi, glimmend digipack. Het artwork is mooi verzorgd door Jamie. In dit topic van het Blur-forum kun je het artwork vinden en staat er een link naar een download. In het boekje staat de tekst ook in het Engels.

De muziek is anders dan wat ik er van verwachtte. Er staan een aantal korte nummers op (onder de 1 minuut) die samen met de beelden een mooi geheel moesten vormen in de opera. De eerste drie nummers vormen een mooi intro naar het eerste echte nummer met zang: The Living Sea. Door de plaat als een geheel te beluisteren ben ik de nummers die ik eerst niet zo goed vond (met Chinese zang) meer gaan waarderen. Het album heeft experimentele momenten die mooi bij de rest aansluiten .

Nog iets, Damon is geen enkele keer te horen zingen . Maar de teksten zijn wel door hem geschreven, en de muziek is door hem gecomponeerd, je hoort ook soms wat vlagen Gorillaz er doorheen.

Vandaag, op de dag van de release, is ook Monkey's World op de Monkey-website geopend met podcasts en nog wat dingen.

Het album en de opera heten trouwens ''Journey To The West'' zonder ''A'' ervoor, maar dat kan ik niet meer veranderen.
Stay on my arm, you little charmer
pi_60985031
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 00:38 schreef tim. het volgende:
Blur-forum
ben je daar ook member?

Ik heb het album nog niet... geen tijd gehad om de stad in te gaan, en geen kans bij FRS op het station... ik ben wel heel erg benieuwd hoor!
pi_60987702
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:35 schreef crystaltrench het volgende:

[..]

ben je daar ook member?

Ik heb het album nog niet... geen tijd gehad om de stad in te gaan, en geen kans bij FRS op het station... ik ben wel heel erg benieuwd hoor!
Ja, ik heb me daar gisteren aangemeld onder de naam Franz 0 posts, verwacht ook niet veel posts in de toekomst. Hoe heet jij?

Het album is echt goed! Het staat nu op de 3VOOR12 Luisterpaal. Luister het wel van het begin tot het eind, het is een mooie ervaring dan.
Stay on my arm, you little charmer
  woensdag 20 augustus 2008 @ 21:11:10 #12
207860 Mistaken
Dé grappenmaker v/d bingoclub.
pi_60992231
Hmm.. Dan zal ik morgen even luisterpaal doen..
Zag de plaat al liggen op Lowlands..
pi_61002086
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:26 schreef tim. het volgende:

[..]

Ja, ik heb me daar gisteren aangemeld onder de naam Franz 0 posts, verwacht ook niet veel posts in de toekomst. Hoe heet jij?

Het album is echt goed! Het staat nu op de 3VOOR12 Luisterpaal. Luister het wel van het begin tot het eind, het is een mooie ervaring dan.
Ik ben mr_spenalzo... Geen idee hoeveel posts ik heb, redelijk wat maar niet ontzettend veel... Als ik over Blur schrijf is dat vooral op mijn Blurblog

Bij CD's die ik zeker ga kopen heb ik mezelf gedwongen ze niet eerst online te luisteren. Het is gewoon zo'n fijn gevoel met een nieuw album naar huis te rennen om hem in de woonkamer op te zetten. Zo hebben albums weer een beetje van de magie teruggekregen die ze vroeger hadden. Toen kende je de single en misschien een ander liedje die ze bij de VPRO op de radio uitzonden ofzo, en die had je natuurlijk op een cassettebandje opgenomen en duizend keer geluisterd... maar dan, het volledige album na weken lang wachten!

Ben een beetje ouderwets hehe ;-)
pi_61016648
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 09:51 schreef crystaltrench het volgende:

[..]

Ik ben mr_spenalzo... Geen idee hoeveel posts ik heb, redelijk wat maar niet ontzettend veel... Als ik over Blur schrijf is dat vooral op mijn Blurblog

Bij CD's die ik zeker ga kopen heb ik mezelf gedwongen ze niet eerst online te luisteren. Het is gewoon zo'n fijn gevoel met een nieuw album naar huis te rennen om hem in de woonkamer op te zetten. Zo hebben albums weer een beetje van de magie teruggekregen die ze vroeger hadden. Toen kende je de single en misschien een ander liedje die ze bij de VPRO op de radio uitzonden ofzo, en die had je natuurlijk op een cassettebandje opgenomen en duizend keer geluisterd... maar dan, het volledige album na weken lang wachten!

Ben een beetje ouderwets hehe ;-)
Leuke blog! Ik keek vanochtend even en nu heb je weer wat nieuws gepost .

Maandag ben ik met mijn cd naar huis gegaan en heb ik hem meteen beluisterd, zonder wat uitgelekte nummers te hebben gehoord (die waren er ook nog niet), dat was leuk. Wat jij beschrijft heeft wel wat

Nieuwe tourdata:
quote:
Don't miss the breathtaking operatic performances of "Monkey: Journey to the West" in London later in 2008!

The stage shows will take place later in 2008 - exact dates and venues are yet to be confirmed, so please check here for details after September 1.

"Monkey: Journey to the West" is the brand new album collaboration between long-time creative partners, and creators of Gorillaz, Damon Albarn and Jamie Hewlett.

If you have purchased this album from iTunes in the first two weeks it's available, you will receive a unique password to purchase tickets for the next set of "Monkey: Journey to the West" dates before the general public on Ticketmaster.co.uk!

Show details to be confirmed soon!
Hopelijk in de een-na-laatste week van oktober, dan ben ik in Londen .
Stay on my arm, you little charmer
pi_61031461
Thanks!!! Door het werk dat ik nu doe is het moeilijk om de wat meer diepgaande liedjes te bespreken, dus op het moment doe ik wat liedjes waar ik niet gigantisch veel over te zeggen heb
pi_61180357
Mistaken en crystaltrench (en anderen), hebben jullie inmiddels al het album beluisterd?

Het niet op het album verschenen nummer ''Journey to Beijing'' is hier gratis te downloaden. Toestemming van de BBC.

In de herfst verschijnt er ook nog een korte film van Jamie Hewlett getiteld ''Monkey Bee''.
Stay on my arm, you little charmer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')