abonnement Unibet Coolblue
pi_60642472
Het vorige topic over promoties was vol, dus bij deze een deel 2. Praat hier verder over onderzoek, proefschriften, verdediging, etcetera.

Promovendus (Solliciteren!) #1
Jesus saves but death prevails.
pi_60642501
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 23:19 schreef Shivo het volgende:
Welke vakgebieden zitten jullie in? Ik doe biomedisch onderzoek; tijdens mijn promotie heb ik een aantal artikelen gepubliceerd en na ongeveer drie jaar heb ik daar nog een intro en conclusie bijgeschreven en dat was het dan.
Jesus saves but death prevails.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 08:10:44 #3
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_60645834
ik lees weer mee!
!!! Go 49-ers !!!
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 09:07:03 #4
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_60646406
Ook maar eens een meldt van een promovendus Oude geschiedenis... totaal ander vakgebied dan waar de meesten van jullie mee bezig zijn, geloof ik. Bij ons is het normaal dat je een boek schrijft, geen losse artikelen die dan gebundeld worden. Op dit moment ligt mijn proefschrift bij de referent, dus over niet al te lange tijd moet het wel klaar zijn. Netjes binnen de vier jaar gelukkig
Ik ben nu heel hard bezig met werk zoeken voor na afloop van mijn contract. Ik kan me voorstellen dat dit in mijn vakgebied nog lastiger is dan bij jullie. In Nederland is sowieso geen vast werk; de enige mogelijkheid is geld van het NWO krijgen, maar daar is de slaagkans niet erg groot. Ik ben nu dus vooral bezig met het zoeken van banen en aanvragen van beurzen voor het buitenland (met name UK), en heb binnenkort twee sollicitatiegesprekken.
Daarnaast ben ik me ook aan het oriënteren op de arbeidsmarkt buiten de wetenschap, maar ik vind het erg lastig om uit te vinden wat voor functies bij mij zouden passen.
Hoe zit dit bij jullie? Willen jullie in de wetenschap blijven? Of juist niet? Zijn daar kansen voor?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 10:44:25 #5
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_60648182
Hey een nieuw deel! Leuk dat er toch blijkbaar een kluitje Fok!ers met hetzelfde bezig is.

Bij mij is het ook de bedoeling dat alle artikelen (zo'n stuk of 6,7) aaneen worden geregen door een goed lopend verhaal en in een heus boekwerkje worden gebundeld, met een begin en eind.

RCT, randomised controlled trial idd. Patienten includeren, at random aan een interventie of controlegroep toebedelen en dan de interventiegroep DE interventie geven. Dan kijken naar het effect. En inderdaad zoals pasgeleden in het nieuws. Gelukkig gaat het bij mij niet om acuut zieke mensen en ook niet om het testen van een medicijn, dus de gevaren op zo'n situatie zijn er niet. ]

Voor na mijn promoveren: geen idee. Voor mij ligt wel alles nog open en is verder gaan in de wetenschap niet vanzelfsprekend.

Geen MD-PhD overigens nee..... MD-gedeelte heb ik afgezworen...
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:23:08 #6
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_60649124
TerugVindPromovendus (reageer later even op de vragen, leuk dat er een nieuw topic is ).
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_60651550
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 09:07 schreef SaskiaR het volgende:
Daarnaast ben ik me ook aan het oriënteren op de arbeidsmarkt buiten de wetenschap, maar ik vind het erg lastig om uit te vinden wat voor functies bij mij zouden passen.
Hoe zit dit bij jullie? Willen jullie in de wetenschap blijven? Of juist niet? Zijn daar kansen voor?
Hoewel mijn resultaten ruim voldoende zijn om een baan als postdoc te kunnen krijgen, heb ik toch besloten om de academische wereld te verlaten. Zeker in mijn vakgebied (zuivere wiskunde) zit je wel erg op een eilandje en zijn er misschien 10 mensen op de hele wereld geinteresseerd in wat je doet. Zulk betaald hobbyisme is erg leuk voor een paar jaar, maar 40 jaar leek me toch iets te veel van het goede. .

Een baan vinden in het bedrijfsleven is niet zo moeilijk, er is behoefte aan intelligente mensen. Ik heb zelf een baan gevonden bij een consultancybedrijf, ik verwacht dat het erg leuk werk gaat worden. . Belangrijk is wel dat je kunt aantonen dat je meer kunt dan alleen neuzelen. Ook is het belangrijk dat je probeert om meteen met mensen te gaan praten die echt werk doen ipv recruiters of zo.
pi_60652314
Ik ben tussen 1998 en 2002 promovendus geweest (chemie, eindhoven).
Het was over het algemeen een erg goede tijd, maar toch met ups en downs.

Contact met collega-AiO's was super, kansen om op internationale congressen (o.a. USA, India en Japan) lezingen te houden was natuurlijk een fantastische ervaring. De momenten dat je 'vast zat' in je onderzoek, stress had vanwege deadlines (artikelen enzo) en de enorme bevalling die het proefschrift was, waren toch wel momenten die op dat moment zwaar waren.

Bij ons was het absolute not-done om een aantal artikelen te bundelen en het dan een proefschrift te noemen. Het was een compleet verhaal met rode draad van het begin tot het einde. Ik kon natuurlijk wel stukjes van artikelen gebruiken hier en daar, maar voor het overgrote deel was het een nieuw verhaal. Ik moet zeggen dat dit het werk wel waard is geweest en ik ben ook absoluut trots op het resultaat.

Ik was wel klaar met het universiteitswereldje aan het einde van mijn promotie en ben dus naar het bedrijfsleven gegaan en dat bevalt uitstekend!
Homo Sapiens have outgrown their use.
-David Bowie ('Oh! You Pretty things', Hunky Dory, 1971)
pi_60661322
Ik ben in 2006 gepromoveerd en doe nu een postdoc in Boston. Ik heb wel wat stints met het bedrijfsleven gehad maar kom toch iedere keer weer terug in academia; voorlopig verwacht ik er de rest van mijn leven te slijten. Academia in de States is ook van een andere orde dan in Nederland, door de bundeling van resources en het type mensen wat er rondloopt.
Jesus saves but death prevails.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 18:41:21 #10
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_60663516
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 17:16 schreef Shivo het volgende:
Ik ben in 2006 gepromoveerd en doe nu een postdoc in Boston. Ik heb wel wat stints met het bedrijfsleven gehad maar kom toch iedere keer weer terug in academia; voorlopig verwacht ik er de rest van mijn leven te slijten. Academia in de States is ook van een andere orde dan in Nederland, door de bundeling van resources en het type mensen wat er rondloopt.
Enlighten me!
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_60666274
Het enige WGR topic dat ook in WFL of SES had gekund. Daar ben ik bij!
Overigens zie je bij ons in het vakgebied (meteorologie) de grappige trend dat het zwaartepunt van Amerika naar Europa aan het verschuiven is. Niet alleen omdat er redelijk wat goede europeanen rondlopen, maar ook omdat er amerikanen onze kant op komen. Mijn oorspronkelijke plan in LA te gaan postdoccen is om die reden ook ietwat gewijzigd. Of ik de rest van mijn leven in academia blijf, geen idee. Maar als ik over 10 jaar tot de conclusie moet komen dat ik een saaie andere baan moet gaan doen, heb ik in ieder geval nog 10 jaar leuk werk gehad
pi_60671871
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 18:41 schreef kless het volgende:

[..]

Enlighten me!
Op Harvard en MIT lopen alleen maar mensen rond die al hun hele leven bij de top van hun jaar/klas/school behoren. De meesten zijn dan ook irritant intelligent, gecombineerd met uitstekende communicatie skills. In Nederland loopt van alles rond, zowel in positieve als in negatieve zin.
Jesus saves but death prevails.
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 04:27:55 #13
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_60676817
Heeft iemand van jullie nou iets gemerkt van het verhaal dat het bij sollicitaties juist een nadeel is om gepromoveerd te zijn?
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 11:00:59 #14
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_60679269
Ik heb laatst wel gesolliciteerd bij een informatiemanagementbedrijf, en daar dacht met wel dat hun interne opleiding op HBO-niveau niet uitdagend genoeg voor mij zou zijn (daar hadden ze ook wel gelijk in). Maar gelukkig hadden ze ook een vacature op wo-niveau, dus voor mij had het geen negatieve gevolgen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  Moderator zaterdag 9 augustus 2008 @ 17:40:20 #15
45833 crew  Fogel
pi_60686536
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 04:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Heeft iemand van jullie nou iets gemerkt van het verhaal dat het bij sollicitaties juist een nadeel is om gepromoveerd te zijn?
Bij mijn huidige werkgever is het zelfs zo dat ze stimuleren om een PhD te halen door gewoon de hele periode dat je ermee bezig bent aanvullend loon te geven.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_60691327
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 23:15 schreef Shivo het volgende:
Op Harvard en MIT lopen alleen maar mensen rond die al hun hele leven bij de top van hun jaar/klas/school behoren. De meesten zijn dan ook irritant intelligent, gecombineerd met uitstekende communicatie skills. In Nederland loopt van alles rond, zowel in positieve als in negatieve zin.
Dan noem je er ook twee.
Er zullen daar genoeg 'doorsnee' universiteiten zijn.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 22:26:28 #17
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_60692624
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 17:40 schreef Fogel het volgende:

[..]

Bij mijn huidige werkgever is het zelfs zo dat ze stimuleren om een PhD te halen door gewoon de hele periode dat je ermee bezig bent aanvullend loon te geven.
En wat is hun argumentatie dan? Wat voor type werkgever is dit trouwens? (IT zeker )
!!! Go 49-ers !!!
pi_60724945
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 21:30 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dan noem je er ook twee.
Er zullen daar genoeg 'doorsnee' universiteiten zijn.
Zeker. Maar dat er ook instituten zijn waar alleen de absolute top werkt maakt Amerika wel anders. En dat de hoeveelheid geld die hier beschikbaar is veel groter is dan in de rest van de wereld ook.
Jesus saves but death prevails.
pi_60743117
Hier nog iemand met AIO-ambities . 2004 afgestudeerd als biochemicus, maar wilde nog niet het onderzoek in omdat ik gewoon nog niet wist of ik het leuk genoeg zou vinden. Tijdje in het bedrijfsleven rondgehangen en nu als analist werkzaam bij een onderzoeksgoep waar ik het reteboeiend vind . Eigenlijk was ik er vorig jaar al uit dat onderzoek mijn "ding" is, zeg maar. Alleen ik heb nog steeds last van "plankenkoorts". Hebben meer daar last van gehad? Dat gevoel van "zou het wel lukken allemaal"?
Ignorance sparks religion. Religion sparks ignorance.
pi_60744667
Volgens mij: Zodra je blasé wordt en dat gevoel niet meer hebt, dan heb je pas een probleem als aio.
pi_60868453
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 22:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Wat voor type werkgever is dit trouwens? (IT zeker )
Kan het me nauwelijks voorstellen, in het grootste deel van ICT wereld zoeken ze MBO'ers en HBO'ers met 'certificaten' die aantonen dat ze kennis hebben van een product. Dat heeft 0 te maken met wetenschap. Dan heb je nog een deel waar ze software engineers zoeken (vooral HBO met hier en daar wat WO'ers (zonder doctoraat) voor de abstracte zaken).

Nee, ICT + doctoraat is volgens mij niet echt algemeen. Er zijn maar een paar onderzoeksgerichte of consultancy IT bedrijven waar de Dr wel gewaardeerd wordt.

Tot zover mijn off-topic bijdrage, sorry.
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
  Moderator zaterdag 16 augustus 2008 @ 08:47:42 #22
45833 crew  Fogel
pi_60871769
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 22:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

En wat is hun argumentatie dan? Wat voor type werkgever is dit trouwens? (IT zeker )
Een non-profit onderzoeksinstituut wat als doel heeft om kennis te verspreiden en technologie te creeren voor een betere samenleving. We hoeven zelfs niks te ondertekenen dat we X jaar bij ze blijven na het voltooien van een phd. Ik zit in de IT tak van dit instituut, maar dat is niet relevant voor de regeling, die geldt voor iedereen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_61783915
Zo. Proefschrift is goedgekeurd door de referent.
  zaterdag 20 september 2008 @ 18:46:54 #24
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_61784492
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 18:16 schreef thabit het volgende:
Zo. Proefschrift is goedgekeurd door de referent.
Gefeliciteerd! . Wanneer is de plechtigheid? Ben je in de tussentijd al begonnen aan je nieuwe baan, of heb je nog tijd over op het instituut?
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 23:19 schreef Shivo het volgende:
Welke vakgebieden zitten jullie in? Ik doe biomedisch onderzoek; tijdens mijn promotie heb ik een aantal artikelen gepubliceerd en na ongeveer drie jaar heb ik daar nog een intro en conclusie bijgeschreven en dat was het dan.

Tijd voor een deel 2?

deel 2
Misschien is het leuk, als dit topic een beetje blijft lopen, om een OP te maken met wie & wat? Ik hou me bezig met wiskunde, in het bijzonder 'mathematical finance' en nog meer in het bijzonder 'stochastic games' die je zou kunnen inzetten bij de modellering van financiële contracten waarbij beide partijen het recht hebben voortijdig op een moment van hun keuze uit te oefenen (een uitbreiding van de klassieke bekende 'Amerikaanse opties'/'optimal stopping problems' dus). Zowel redelijk abstract (definiëren en bestuderen van de waardeprocessen van zulke games m.b.v. semimartingaaltheorie etc.) als meer toegepast (bijv. waarde van zulke games en optimale strategieën van beide spelers expliciet bepalen/bekijken aan de hand van algoritmes daar waar meer expliciete uitdrukkingen niet beschikbaar zijn).

Zoals bij wiskunde gemeengoed is (volgens mij), bestaat mijn proefschrift simpelweg uit een aantal min of meer samenhangende gepubliceerde/submitted artikelen die tot hoofdstukken gebombadeerd zijn, ingeleid met een introductietje.

[ Bericht 31% gewijzigd door keesjeislief op 20-09-2008 19:06:05 ]
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_61785635
Ik doe ook biomedisch/psychologisch onderzoek. Het officiele PhD project heet 'in vivo functional neuroanatomy and neurochemistry of plasticity'. Ik doe dit in het neuroimaging centrum van de Universiteit van Cardiff (in Wales). Officieel ben ik nog niet begonnen (1 oktober pas, maar goed, ik ben al wat bezig) dus ik heb er verder nog maar weinig informatie over, dat komt later wel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')