Wat ik "the hard way" heb geleerd als partner van iemand met een depressie / burn out is dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Val niet in die valkuil!
Als je partner zich rot voelt is (meer voor vrouwen dan voor mannen denk ik wel eens) de neiging heel sterk om te gaan zorgen. "Wat vervelend dat je je zo rot voelt, wat naar, kan ik iets voor je doen, vertel me alles waar je mee zit en ik zal t fixen voor je".
En voor je 't weet komt je partner 't huis niet meer uit (waarom zou die, als jij alles voor m doet), ben jij degene die namens hem afspraken af belt als hij zich niet goed voelt (want hij voelt zich al zo rot en is nu echt, echt, echt even niet in staat om die confrontatie aan te gaan), en blijft je partner "lekker" in die depressie hangen. Want na een poosje is die depressie nog steeds kut, en misschien nog wel veel erger als kut, maar tenminste wel bekend en altijd aanwezig zonder dat er moeite voor gedaan hoeft te worden.
Nee, dan therapie / gesprekken met de huisarts / zelfhulpboeken / een schop onder z'n achterwerk. Da's nog veel kutter want dan moet ie aan de slag! En daar heeft ie echt, echt, echt de energie niet voor! En dat helpt toch niet, niet bij hem iig. Jij weet toch hoe complex hij in elkaar zit? Jij kent hem toch? Dan moet je ook weten dat hij niks met therapeuten / gesprekken met de huisarts / zelfhulpboeken op heeft! Dat het bij andere mensen wel geholpen heeft zal allemaal wel, maar die zitten anders in elkaar als hij, en zitten met heel andere dingen als waar hij mee zit!
Bovenstaande klinkt heel naar, dat weet ik. En ik weet ook dat een depressie / burn out heel erg echt kan zijn, heel erg zwaar en ingrijpend en bovenal gewoon heel erg is. Maar wat ik hierboven schrijf is wat zich vaak afspeelt in het begin van een depressie. En dat is die valkuil die ik bedoel.
Mijn partner heeft in de 10 jaar dat we bij elkaar zijn twee keer een depressie / burn out gehad. De eerste keer was ik Florence Nightingale in eigen persoon. En maar zorgen, en maar meeveren, en hem maar afschermen van de grote boze buitenwereld waar hij nu echt even niet tegen kon. Maar vooral mezelf veel te veel opzij zetten en zijn depressie mee in stand houden! Eind van het liedje was dat ik ook tegen een burn out aan zat en gillend op de rem heb getrapt. Geëist heb dat hij in therapie ging, anders was ik weg.
Veel zware gesprekken, tranen,slapeloze nachten en 4 weken later was hij in therapie.
Toen waren de problemen natuurlijk niet als sneeuw voor de zon opgelost, maar er werd aan gewerkt. En dat gaf mij ruimte om meer mezelf in acht te nemen en voor mezelf op te komen.
Voor ons samen kocht ik het boek "Stress voor Dummies" (uit die gele serie ja). Niet dat mijn partner ooit zal toegeven dat boek gelezen te hebben (zelfhulpboeken zijn nog steeds niks voor hem roept ie) maar t ligt al een paar jaar heel strategisch op de wc. En hij kijkt er toch geregeld in, dat weet ik zeker omdat er af en toe kreten voorbij komen die in dat boek staan

Toen de tweede depressie / burn out er aan zat te komen herkenden we dat allebei veel sneller, en was mijn partner ook veel eerder bereid in therapie te gaan en sloeg de therapie ook veel sneller aan.
@TS: alleen je vriend zelf kan die depressie te lijf gaan, dat kun jij niet voor hem doen. Wijs hem op de mogelijkheden die er zijn, blijf hem er op wijzen, koop een zelfhulpboek wat je laat slingeren als het niet anders kan. Wees lief en begrijpend, maar niet TE lief en begrijpend. Een depressie is zwaar voor de depressieve persoon maar laat je niet mee ten onder trekken. Trap bij tijds op de rem en wees niet bang hem een ultimatum te stellen mocht het echt nodig blijken te zijn. Echt waar, zachte heelmeesters maken stinkende wonden gaat hier zeer zeker op!
Veel sterkte voor jullie allebei!