abonnement Unibet Coolblue
pi_60538846
Ik ben op zoek naar een schema dat weergeeft hoe ik een magnetron transformator aan kan sturen. Er is een simpele methode, namelijk een 100w gloeilamp in serie zetten, echter beperkt dat het vermogen nogal. En de transformator direct op 230 aansluiten gaat helaas niet werken aangezien dan de stoppen doorslaan bij het kortsluiten van de 2e spoel.

Ik kan op internet helaas weinig vinden wat dit betreft. Ik heb de print uit de magnetron wel bewaard, maar deze is naar mijn weten alleen voor de 'soft start', ik weet niet of deze ook de stroom beperkt.

Als iemand een goed schema heeft ben ik erg geholpen. Overigens hoef je me niet te wijzen op de gevaren die schuil gaan achter deze transformatoren, ik ben ervaren genoeg met hoogspanning.
  zondag 3 augustus 2008 @ 23:45:53 #2
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_60538957
met een triac?
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
pi_60539096
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 23:45 schreef klappernoot2000 het volgende:
met een triac?
Daar zat ik zelf ook al aan te denken, maar ik weet niet of een triac geschikt is voor een grote stroom. Sowieso maak ik zelf het liefst een stroom beperkend circuit. Ik had wel ergens gelezen dat een condensator ook zou moeten werken, maar ik vraag me af of een condensator alleen wel voldoende is.
  maandag 4 augustus 2008 @ 00:08:20 #4
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_60539641
Er zal vast en zeker een triac zijn die in staat is om die grote stromen aan te sturen, er zijn veel soorten van..
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
pi_60540256
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 00:08 schreef klappernoot2000 het volgende:
Er zal vast en zeker een triac zijn die in staat is om die grote stromen aan te sturen, er zijn veel soorten van..
True, dat hou ik ook nog even als reserve optie achter de hand. Ik maak liever zelf iets aangezien me dat geen geld kost, ik heb hier heel veel onderdelen liggen, tevens heb ik de print uit de magnetron zelf bewaard en gebruik ik die als 'soft start', ik ben echter bang dat deze geen stroombeperkende functie heeft.
  maandag 4 augustus 2008 @ 00:57:49 #6
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_60540682
trouwens, als je met een opengeschroefde magnetron gaat werken, besef je dan wel dat een magnetron op de 10cm band signalen genereert met een heleboel harmonischen er boven.
Met het vermogen van een magnetron zou je met gemak het hele radio en luchtvaartverkeer kunnen storen. (er zit niet voor niets een kooi in zo'n oven)
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
pi_60540790
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 00:57 schreef klappernoot2000 het volgende:
trouwens, als je met een opengeschroefde magnetron gaat werken, besef je dan wel dat een magnetron op de 10cm band signalen genereert met een heleboel harmonischen er boven.
Met het vermogen van een magnetron zou je met gemak het hele radio en luchtvaartverkeer kunnen storen. (er zit niet voor niets een kooi in zo'n oven)
Ik heb de transformator eruit gehaald, de magnetron zelf is dus helemaal niet meer aangesloten. Zoals aangegeven heb ik ervaring met elektronica, ik weet ook wel dat microgolven niet zo best zijn.
  maandag 4 augustus 2008 @ 01:33:36 #8
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_60541331
ahh, dan is het goed


truste!
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
  maandag 4 augustus 2008 @ 05:05:26 #9
203688 Drijfzand
account closed
pi_60542481
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 23:42 schreef The_Terminator het volgende:
En de transformator direct op 230 aansluiten gaat helaas niet werken aangezien dan de stoppen doorslaan bij het kortsluiten van de 2e spoel.
Ben je daar zeker van?
quote:
With no load applied, the bulk of the field travels the peripheral, very much lower reluctance solid iron path, inducing full secondary voltage proportional to the turns ratio. As current flows in the secondary, counter-MMF raises the reluctance of the peripheral path so that some of the flux travels through the center leg. With less flux traveling around the periphery and cutting across the secondary, the secondary voltage drops as the current remains about the same. At the limit, if the secondary is shorted, the peripheral path has so much reluctance that most of the flux travels the center leg and across the air gap. The same current as before flows through the secondary but at zero volts.

When the dimensions of the core and gap are set up correctly, the transformer behaves as an almost perfect constant current device. That is, the secondary voltage varies as necessary to keep the same current flowing through a varying load. Just what the doctor ordered to keep the magnetron happy.
http://www.repairfaq.org/sam/micfaq.htm
Geen bijkomende maatregelen nodig lijkt me.
too much to do in the real world.
pi_60547832
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 05:05 schreef Drijfzand het volgende:

[..]

Ben je daar zeker van?
[..]

http://www.repairfaq.org/sam/micfaq.htm
Geen bijkomende maatregelen nodig lijkt me.
Op een andere site vond ik dit:
quote:
However, MOTs are not internally current limited (like OBITs are). And as an arc is pretty much a short-circuit for the secondary winding, the output current should be externally limited for the purpose of drawing arcs. This can be done by inserting a resistive or inductive load into the primary or secondary circuit, see figure. When using a transformer (e.g. another MOT) as an inductive load, the secondary winding of this transformer may be short-circuited to reduce it's inductive impedance. Without current limiting, chances are good that the mains fuse will blow when drawing an arc. With or without current limiting, the secondary will probably overheat when arcing takes place over long time.
http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/mot/index.html

Ik vertrouw het niet helemaal.
pi_60548422
Wat is er erg aan een stop die er uit knalt? Doe je'm weer omhoog, klaar
pi_60548990
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 13:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Wat is er erg aan een stop die er uit knalt? Doe je'm weer omhoog, klaar
True, maar het is wel vervelend als het steeds weer gebeurd. Ik voorkom het liever gewoon.
pi_60549017
Mja als je van die ouderwetse doorfikdingen hebt kan ik dr in komen. Anders zou ik zeggen, probeer het gewoon, weet je het snel genoeg
pi_60549366
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 13:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Mja als je van die ouderwetse doorfikdingen hebt kan ik dr in komen. Anders zou ik zeggen, probeer het gewoon, weet je het snel genoeg
Ik ga wat anders doen, ik ga nu ff naar een elektronicazaak om een zekering + houder te kopen, zo'n moderne zekering met drukknop. Dan kom ik er snel genoeg achter en kan ik die er gewoon tussen laten voor de zekerheid mocht het toch goed werken.
pi_60549671
Goed en dan komt hier de domme vraag die nog niet gesteld is: waarom zou je überhaupt 'n magnetron transformator willen aansturen, wat is 't nut? (en dit is 'n serieuze vraag, ik ben echt benieuwd )

M.
Hallon!
pi_60551231
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 14:30 schreef BlueMage het volgende:
Goed en dan komt hier de domme vraag die nog niet gesteld is: waarom zou je überhaupt 'n magnetron transformator willen aansturen, wat is 't nut? (en dit is 'n serieuze vraag, ik ben echt benieuwd )

M.
Omdat een magnetrontransformator mij rond de 2 kilovolt levert op een halve amp, dit is leuk om mee te experimenteren (uiteraard op een veilige manier).
pi_60551266
TS gaat tesla's, jacobsladders, schokdraad, en ander youtubemateriaal bouwen?
pi_60551357
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 15:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
TS gaat tesla's, jacobsladders, schokdraad, en ander youtubemateriaal bouwen?
Een jacobsladder had ik al gebouwd, dit dmv 2 flybacks in serie:



Een tesla gaat mijn volgende project worden, echter ga ik dan 2 MOT's in serie zetten om 4000 volt op 1 amp te krijgen.
  maandag 4 augustus 2008 @ 19:35:26 #19
203688 Drijfzand
account closed
pi_60556736
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 15:42 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Een jacobsladder had ik al gebouwd, dit dmv 2 flybacks in serie:



Een tesla gaat mijn volgende project worden, echter ga ik dan 2 MOT's in serie zetten om 4000 volt op 1 amp te krijgen.
Leuk, hou ons op de hoogte!
(misschien iets voor UVT, de hobbies, vrije tijd & gezelschapsspellen subsectie? Kan nog wel wat interessante topics gebruiken lijkt me...)
too much to do in the real world.
pi_60556875
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 15:36 schreef The_Terminator het volgende:
Omdat een magnetrontransformator mij rond de 2 kilovolt levert op een halve amp, dit is leuk om mee te experimenteren (uiteraard op een veilige manier).
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 15:42 schreef The_Terminator het volgende:
(...)
Een tesla gaat mijn volgende project worden, echter ga ik dan 2 MOT's in serie zetten om 4000 volt op 1 amp te krijgen.
Moet je er dan niet 2 parallel zetten en dat dan 2 keer achter elkaar
  maandag 4 augustus 2008 @ 19:42:17 #21
203688 Drijfzand
account closed
pi_60556959
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 14:17 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Ik ga wat anders doen, ik ga nu ff naar een elektronicazaak om een zekering + houder te kopen, zo'n moderne zekering met drukknop. Dan kom ik er snel genoeg achter en kan ik die er gewoon tussen laten voor de zekerheid mocht het toch goed werken.
Kies wel een zekering met de juiste karakteristieken, weet niet wat al de gevolgen van overbelasting zijn, maar als het enkel oververhitting betreft dan wil je geen zekering die bij een piek van 100 ms al afslaat.
too much to do in the real world.
pi_60557036
De username van TS baart me zorgen
  maandag 4 augustus 2008 @ 19:53:57 #23
203688 Drijfzand
account closed
pi_60557360
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 13:12 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Op een andere site vond ik dit:
[..]

http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/mot/index.html

Ik vertrouw het niet helemaal.
Maar daar geven ze toch een mogelijke oplossing? Ipv een 100W lamp neem je een haardroger, straalkacheltje, oude broodrooster, wafelijzer...
quote:
Figure (a) shows secondary-side current limiting using a second MOT (with shorted primary) as ballast. Figure (b) shows primary-side current limiting using a heater element (the bigger the better).
too much to do in the real world.
  maandag 4 augustus 2008 @ 19:57:10 #24
170462 Stinosss
You can see a lot by just look
pi_60557457
Leuk spul. Verbaasd me dat hier ook dit soort mensen rondlopen .
Heb een tijd geleden een Van De Graaf generator gebouwd. Ook leuk.

Voor de mensen die het beestje niet bij de naam kennen:
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 4 augustus 2008 @ 20:00:45 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60557592
Gewoon een condensator in serie met de trafo. Zo doen ze het in een magnetronoven ook.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')