quote:www.vliegtickets.nl, www.worldticketcenter.nl, www.vliegtarieven.nl maken gebruik van de boekingsengine www.travelstreet.com
www.atp.nl, www.vliegticketskopen.nl maken weer gebruik van de boekingsengine van www.atp.nl met vliegticketskopen.nl welke maar 10 euro administratiekosten rekent in plaats van de 15 euro door ATP zelf...
Cheaptickets rekent in totaal 45 euro bovenop de ticketprijs als 'kosten' voor het boeken, goedkoopstevliegtickets maar 10 euro....
't Is inderdaad weer een staaltje onzinnige hysterie. Maar, het houdt ze lekker bezig.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:41 schreef Blik het volgende:
stomme vloeistoffenregeling. Ben benieuwd wanneer de EU de regeling vaarwel gaat zeggen
Ik hou me er wel aan... maar ik vlieg dan ook maar ongeveer 1 keer per jaar. Ik wil gewoon absoluut voorkomen dat ik mijn vlucht mis en ben meestal nog eerder op schiphol dan absoluut nodig. Dat wachten is niet leuk, maar ach, er zijn ergere dingen in het leven... én het is voor een goed doel: vakantie!quote:Op woensdag 30 juli 2008 08:37 schreef Naamah het volgende:
Wat vinden jullie van het 3 uur aanwezig zijn van te voren voor vluchten buiten Europa? Echt nodig? Houden jullie je er aan?
Ik hou me er meestal wel aan, maar ik ben vaak pas echt rustig als ik mijn bagage ingechecked heb. Hoe eerder, hoe beter. En de kans op een raamplaats is dan ook groter. En ik vind het niet zo'n ramp om op Schiphol rond te slenteren.quote:Op woensdag 30 juli 2008 08:37 schreef Naamah het volgende:
Wat vinden jullie van het 3 uur aanwezig zijn van te voren voor vluchten buiten Europa? Echt nodig? Houden jullie je er aan?
Als het niet kan dan kan het niet. Het is niet verplicht verder om er 3 uur vantevoren te zijnen de balie blijft lang genoeg open om je te laten inchecken, volgens mij een uur voor vertrektijdquote:Op woensdag 30 juli 2008 08:56 schreef Naamah het volgende:
Jah, het is mijn streven ook zeker wel, maar ben ff afhankelijk van het openbaar vervoer.. Ik zou op zo'n vroegst 2 uur en drie kwartier van tevoren aanwezig kunnen zijn, dat lijkt me niet zo'n probleem, maarja.. ik reken toch graag wat vertraging mee
Hoogtevrees heb je geen last van in het vliegtuig... althans, ik niet. Claustrofobie of vliegangst zijn een stuk lastiger in een vliegtuig.quote:Op woensdag 30 juli 2008 09:15 schreef Pappie_Culo het volgende:
1 september vliegen. Eerste vlucht sinds ik heb gemerkt dat ik hoogtevrees heb, zal mij benieuwen
Voor de goede orde: ik weet sinds een maand of 3 dat ik hoogtevrees heb. Had ik vroeger nooit, maar nu dus wel.
Daar ga ik ook vanuit.quote:Op woensdag 30 juli 2008 09:18 schreef Naamah het volgende:
Wat voor hoogtevrees heb je? Want mij moet je ook niet op een hoge ladder laten klimmen of aan de rand van een afgrond neerzetten of over een touwbrug laten lopen of wat dan ook. Maar in een vliegtuig heb ik echt geen last van hoogtevrees, dat is zegmaar zo onwerkelijk hoog.. Volgens mij werkt het voor veel mensen zo.
Ik heb geen vliegangst in de fobische zin van het woord. Maar ik vind vliegen niet leuk ofzo. Voel me er sowieso niet prettig bij.quote:Op woensdag 30 juli 2008 09:24 schreef Levitation het volgende:
[..]
Hoogtevrees heb je geen last van in het vliegtuig... althans, ik niet. Claustrofobie of vliegangst zijn een stuk lastiger in een vliegtuig.
Heb ik ook, kan niet wachten tot Scotty me kan beamen. Maar tot die tijd stap ik toch maar in een vliegtuig om ergens te komen. Het is gewoon vervelend en ongemakkelijk... maar ik hou altijd maar in gedachten dat ik een leuke reden heb om die relatief korte ongemakkelijke periode te doorstaan.quote:Op woensdag 30 juli 2008 09:27 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik heb geen vliegangst in de fobische zin van het woord. Maar ik vind vliegen niet leuk ofzo. Voel me er sowieso niet prettig bij.
Ach ja, de eerste keer in je leven dat je vliegt is leuk en spannend. Helemaal voor kleine kinderen bijvoorbeeld. Als je ouder wordt en al vaker gevlogen hebt weet je gewoon dat het niks bijzonders is en zelfs strontvervelend. Helemaal een lange vlucht van 12 uur lang. Je moet je al die tijd maar zien te vermaken op je halve vierkante meter met een boek, filmpje etc.quote:Op woensdag 30 juli 2008 09:30 schreef Levitation het volgende:
[..]
Heb ik ook, kan niet wachten tot Scotty me kan beamen. Maar tot die tijd stap ik toch maar in een vliegtuig om ergens te komen. Het is gewoon vervelend en ongemakkelijk... maar ik hou altijd maar in gedachten dat ik een leuke reden heb om die relatief korte ongemakkelijke periode te doorstaan.
Heb daardoor ook altijd veel meer moeite met de terugvlucht dan met de heenvlucht.
Ik check online in en kom dan een uur of twee van tevoren, maar calculeer niet veel in voor vertragingen. Ga ik gewoon een beetje in de lounge zitten en wat aankopen doen nog. Vloog veel met een collega die echt een half uur voor vertrektijd aankwam banjeren altijd. Ze heeft 'm nooit gemist, maar ik zou daar toch veel te onrustig van worden.quote:Op woensdag 30 juli 2008 08:37 schreef Naamah het volgende:
Wat vinden jullie van het 3 uur aanwezig zijn van te voren voor vluchten buiten Europa? Echt nodig? Houden jullie je er aan?
Op schiphol kun je na het online inchecken alsnog in de gewone incheck rijen gaan staan om je bagage af te geven. Het enige voordeel is dat mocht de rij langer zijn dan de gebruikelijke 45 minuten op drukke dagen (soms wel anderhalf uur), je al wel ingechecked bent en dus in geval van nood je bagage kan achterlaten en naar het vliegtuig rennenquote:Op woensdag 30 juli 2008 12:45 schreef Naamah het volgende:
Hoe zit dat met dat online inchecken dan? Hoe doe je dat met je bagage? Ik ben echt een noob op dat gebied
En ik hoorde van iemand dat je op Schiphol bij een (of meerdere, of alle, geen idee) pinautomaat kan kiezen of je je geld in euro's of in amerikaanse dollars wil. Klopt dat? Waar zit dat? Beetje gunstige wisselkoers?
Dat is volgens mij officieël vertrekhal 2, want vertrekhal 1 is volgens mij voor de Europese vluchten, en daar staat de dollarautomaat niet. (Het is inderdaad dicht na de paspoortcontrole waar je inchecked voor KLM.quote:Op woensdag 30 juli 2008 13:40 schreef Fogel het volgende:
Is ongeveer het eerste waar je tegeaanloopt als je niet oplet en rechtdoor blijft lopen in vertrekhal 1
quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:03 schreef DutchTrain het volgende:
En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?
Ik ben niet zo'n slapert, maar wat ik bij een langere vliegreis probeer te doen is me aanpassen aan het ritme van waar je naartoe vliegt. Als het dus op de plaats van bestemming avond is ga je proberen te slapen in het vliegtuig, dan kom je in ieder geval relatief uitgerust op de plek van bestemming aan. Hoe je vervolgens het beste de slaap kunt vatten is heel persoonlijk. Misschien een idee om al moe het vliegtuig in te stappen als je weet dat je moet gaan slapen in het vliegtuig. Wellicht oordopjes regelen.quote:Op donderdag 31 juli 2008 16:21 schreef Proximo het volgende:
[..]
Uit de OP, maar ik ben toch wel benieuwd eigenlijk
ik heb in 2003 voor een reis naar Cuba voor het laatst dollars gewisseld op Schiphol (ABN/Amro), maar de koers was toen dramatisch slecht!quote:Op woensdag 30 juli 2008 13:58 schreef ozzietukker het volgende:
Hij is overigens van ABN AMRO, en ze berekenen dezelfde 'slechte' koers als bij het wisselen aan een ABN AMRO of GWK TRAVELEX balie.
Uiteraard is het panoramaterras vanwaar je de vliegtuigen kunt kijken op schiphol een groot pluspunt. Gelukkig hebben ze nog geen paranoia maatregelen doorgevoerd zoals door beveiligingspoortjes om daar te komen zoals wel het geval is in bijvoorbeeld Zurich...quote:Op donderdag 31 juli 2008 19:27 schreef Naamah het volgende:
Trouwens nog ff een leuke algemene vraag: wat is jullie ultieme manier om je op Schiphol te vermaken voor je vlucht vertrekt?
Voor mij is dat toch echt dat platform ergens boven vanaf waar je alle vliegtuigen kan zien enzo, ik kan me daar echt uren vermaken als het zou moeten!
Kroketten eten en bier drinken.quote:Op donderdag 31 juli 2008 19:27 schreef Naamah het volgende:
Trouwens nog ff een leuke algemene vraag: wat is jullie ultieme manier om je op Schiphol te vermaken voor je vlucht vertrekt?
Voor mij is dat toch echt dat platform ergens boven vanaf waar je alle vliegtuigen kan zien enzo, ik kan me daar echt uren vermaken als het zou moeten!
Je hebt wel een creditcard?quote:Op donderdag 31 juli 2008 19:26 schreef Naamah het volgende:
Nee precies.. ik heb geen wereldpas, dus kan in land van bestemming niet pinnen. Maar denk da'k maar gewoon wat bij het GWK haal, heb niet zo veel nodig, dus slechte koers is dan minder erg en dan hoef ik me er op schiphol niet druk om te maken.
Niet. Ik word meegenomen en alles wordt voor me betaald Maar vind 't wel relaxed zelf een beetje geld bij me te hebben voor wat extra's, souvenirtjes, keer een drankje ergens of wat dan ook. Als ik tijdens de vakantie meer geld wil kan ik pinnen met de wereldpas van iemand anders en geef dat later dan terug, vandaar..quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 08:39 schreef Blik het volgende:
[..]
Je hebt wel een creditcard?
zo niet, hoe ga je in hemelsnaam aan geld komen als je daar eenmaal bent
Het was altijd tanken en lachen. Waar vakantie voor bedoeld isquote:Op donderdag 31 juli 2008 19:27 schreef Naamah het volgende:
Trouwens nog ff een leuke algemene vraag: wat is jullie ultieme manier om je op Schiphol te vermaken voor je vlucht vertrekt?
dan is het wat meer begrijpelijkquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 08:42 schreef Naamah het volgende:
[..]
Niet. Ik word meegenomen en alles wordt voor me betaald Maar vind 't wel relaxed zelf een beetje geld bij me te hebben voor wat extra's, souvenirtjes, keer een drankje ergens of wat dan ook. Als ik tijdens de vakantie meer geld wil kan ik pinnen met de wereldpas van iemand anders en geef dat later dan terug, vandaar..
Lekker als je vliegtuig om 7 uur 's ochtends vertrektquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 08:55 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Het was altijd tanken en lachen. Waar vakantie voor bedoeld is
Gebeurt alleen als je het wel heel erg bont maakt, in de vorm van openbare dronkenschap. Op een alcoholwalmpje gaan ze je niet weigerenquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 09:48 schreef Naamah het volgende:
Jah.. en dan loop je het risico dat je het vliegtuig niet meer in mag vanwege je alcoholwalm Dat zie je toch altijd bij die Airline-programma's op tv..
Brussels Airlines is dan ook een semi-budget airlinequote:Op maandag 4 augustus 2008 01:05 schreef Skya het volgende:
Deze zomer gevlogen met KLM naar singapore, en met Brussels Airlines naar Athene (schoolreis). De belgen hebben echt een slechte maatschappij, te kleine stoelen: ik vlieg voortaan maar klm.
gewoon op schiphol... ooit kon je daar dag en nacht terecht voor drank en vertier, dus gewoon doooorrrrrrquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 11:17 schreef Blik het volgende:
[..]
Lekker als je vliegtuig om 7 uur 's ochtends vertrekt
Ik doe het altijd wel. Maar als je naar de VS of Israel vliegt wordt er volgens mij altijd afgeraden om het te doen, aangezien ze in de kelder (dus na het inchecken) graag nog even op hun gemak door je spullen kunnen neuzen. En als je tas op slot zit breken ze het gewoon open.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:09 schreef Naamah het volgende:
Misschien een hele stomme vraag.. maar.. mag je je bagage op slot doen? Kan me namelijk herinneren dat dat een tijd geleden niet meer mocht ofzo.. Ik neem namelijk een weekendtas mee (moet ivm rondreis die ik ga maken) en die is anders wel héééél makkelijk open te maken.
Jep, en voor je het weet puilt je tas uit met kilo's cokequote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:15 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik doe het altijd wel. Maar als je naar de VS of Israel vliegt wordt er volgens mij altijd afgeraden om het te doen, aangezien ze in de kelder (dus na het inchecken) graag nog even op hun gemak door je spullen kunnen neuzen. En als je tas op slot zit breken ze het gewoon open.
Hehe.. had er nog niet eens aan gedacht dat ze er ook iets ín konden stoppen.. alleen dat er iets uitgehaald zou worden/per ongeluk open zou gaan. Ik ga vandaag ff van die cijferslotjes halen!quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:34 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Jep, en voor je het weet puilt je tas uit met kilo's coke
Het gaat allemaal nergens meer over tegenwoordig.
Je auto in Darmstadt parkeren en vanaf daar de AIRliner bus pakkenquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:45 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik heb even een vraagje over het parkeren bij Frankfurt Airport (we vliegen met Air Namibia): hoe groot is de kans dat de "Holiday parking" vol is op 1 september? Je kunt dat namelijk niet, net zoals bij Schiphol, vooraf reserveren ... De andere parkeerplaatsen kan ik al wel reserveren maar die zijn weer 30 euro duurder (ik ben en blijf Nederlander he ) ...
Wat is wijsheid?
En is het parkeren van de auto dan gratis?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:47 schreef Fogel het volgende:
[..]
Je auto in Darmstadt parkeren en vanaf daar de AIRliner bus pakken
Uhm, voor mij wel... maar er zitten genoeg hele goedkope parkeergarages daar, ook in de buurt van het station. En op straat parkeren niet al te ver van het station af is gratis, maar dan heb je natuurlijk wel meer risico dan in een garage.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:52 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
En is het parkeren van de auto dan gratis?
We zijn met 4 personen ... Het parkeren op de luchthaven is 109 euro voor 4 weken ... dus die afweging moet ik even maken ... Als de taxi niet af te dingen is dan zijn we al even duur uit ... Ik zal het eens in de groep gooien vanavondquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:59 schreef Fogel het volgende:
[..]
Uhm, voor mij wel... maar er zitten genoeg hele goedkope parkeergarages daar, ook in de buurt van het station. En op straat parkeren niet al te ver van het station af is gratis, maar dan heb je natuurlijk wel meer risico dan in een garage.
Als je met veel personen bent, is het misschien zelfs rendabel om een taxi te pakken. De rit kost 50-60¤, maar je kan bijna altijd 30-35¤ afspreken (maar dan moet je niet op een bonnetje rekenen )
bagagekwitantie? Waar zou dat op moeten staan dan?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:45 schreef Fogel het volgende:
Als ze er een paar kilo extra in stoppen en er niks van hetzelfde gewicht uithalen, heb je in ieder geval wat bewijs met je baggagekwitantie, daar staat het aantal koffers en het gewicht namelijk op. Bij inckecken 8 kilo, bij de douane opeens 15... dat maakt je 'ik wist er echt niks van' in ieder geval een klein beetje geloofwaardiger
Staat meestal op je boardingcard en je krijgt ook het stickertje op je paspoort van je bagagelabel.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 10:44 schreef Blik het volgende:
bagagekwitantie? Waar zou dat op moeten staan dan?
Even een scan gemaakt:quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 10:44 schreef Blik het volgende:
[..]
bagagekwitantie? Waar zou dat op moeten staan dan?
Hoe zouden ze op een vluchthaven mijn koffer op de juiste band kunnen leggen als er geen baggagelabel aan vast zit?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 10:55 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Staat meestal op je boardingcard en je krijgt ook het stickertje op je paspoort van je bagagelabel.
Als je tenminste vliegt met een luchtvaartmaatschappij die nog bagagelabels en geprinte boardingcards heeft, want dat verdwijnt ook snel.
Er zijn tegenwoordig low cost luchthavens die geen bagagebanden hebben, of waar je bagage rechtstreeks uit het vliegtuig door een gat in de muur op de bagageband wordt gezet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:04 schreef Fogel het volgende:
Hoe zouden ze op een vluchthaven mijn koffer op de juiste band kunnen leggen als er geen baggagelabel aan vast zit?
Lol. Dat is alleen als niemand kan opmaken wat er in jou koffer zit.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:15 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik doe het altijd wel. Maar als je naar de VS of Israel vliegt wordt er volgens mij altijd afgeraden om het te doen, aangezien ze in de kelder (dus na het inchecken) graag nog even op hun gemak door je spullen kunnen neuzen. En als je tas op slot zit breken ze het gewoon open.
Duidelijk Ik vlieg nooit low-cost dus ik was het nog niet tegengekomen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:18 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Er zijn tegenwoordig low cost luchthavens die geen bagagebanden hebben, of waar je bagage rechtstreeks uit het vliegtuig door een gat in de muur op de bagageband wordt gezet.
Je hebt ook bagagelabels met voorgedrukte bestemmingen, maar waar je naam niet meer op staat.
In Hong Kong kreeg ik een RFID sticker op m'n koffer zonder dat daar aan de buitenkant iets aan te zien was waar die naar toe zou moeten. Was wel een test, want ik kreeg ook een normaal bagagelabel.
Scheelt allemaal weer veel papier en inkt.
Je kunt speciale cijfersloten kopen die door de douane wel te openen zijn; dus zonder het slot te kraken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:38 schreef Naamah het volgende:
[..]
Hehe.. had er nog niet eens aan gedacht dat ze er ook iets ín konden stoppen.. alleen dat er iets uitgehaald zou worden/per ongeluk open zou gaan. Ik ga vandaag ff van die cijferslotjes halen!
Helaas, alleen goed te zien zijn F, E, D en C.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:56 schreef Autoreply het volgende:
Dan nog maar eentje, is Pier G te zien vanaf het panoramaterras?
En als je alleen handbaggage hebt? Kun je dan na online inchecken zo doorhobbelen naar de douane?quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:51 schreef Hik het volgende:
Online inchecken: gewoon naar de website van je vliegmaatschappij, meestal zo 24-30 uur van tevoren en het wijst zich vanzelf. Op Schiphol dan "alleen nog" bagage droppen bij het drop off point van diezelfde maatschappij (meestal naast waar je kunt inchecken. In drukke tijden kan er ook een rij staan voor het drop off point.
Je kan doorhobbelen naar de douane als je een niet-schengen vlucht hebt. Maar dat lijkt me volkomen nutteloos, want je gaat dan door de paspoortcontrole de terminal in en dan weer terug naar de arrivels paspoortcontrole om vervolgens door de douane te gaan.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:56 schreef Light het volgende:
[..]
En als je alleen handbaggage hebt? Kun je dan na online inchecken zo doorhobbelen naar de douane?
Ja, dat bedoel ik idd Maar ik ben niet zo'n frequent vlieger, kan dus wel eens wat verwisselen. Mijn reis gaat naar een Schengenland.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:13 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Je kan doorhobbelen naar de douane als je een niet-schengen vlucht hebt. Maar dat lijkt me volkomen nutteloos, want je gaat dan door de paspoortcontrole de terminal in en dan weer terug naar de arrivels paspoortcontrole om vervolgens door de douane te gaan.
Uiteraard bedoel je door de beveiligingscontrole door G4S/TRIGION/FALCK medewerkers. En dat heeft niks met de douane te maken. En ja daar kan je gelijk naartoe met je uitgeprine online incheck kaart.
Het was ook niet negatief bedoeld. Als je geen bagage hebt kan je prima met je uitgeprinte a4'tje van de online check in pagina door de beveilging. (Voor Schengenland is er geen paspoortcontrole door de Marechaussee, je naam wordt door de beveiligingsmedewerker vergeleken met je paspoort).quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:31 schreef Light het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik idd Maar ik ben niet zo'n frequent vlieger, kan dus wel eens wat verwisselen. Mijn reis gaat naar een Schengenland.
Al ruim een jaar. Voordeel is wel dat je bij Easyjet nog altijd maar één keer een creditcard toeslag betaalt en makkelijk ruimte voor extra bagage kan bijkopen. En de kale ticketprijzen zijn vrijwel dezelfde prijs gebleven, soms zelfs iets lager geworden.quote:Op zondag 10 augustus 2008 00:15 schreef Jaguarized het volgende:
Ik zie net dat je bij Easyjet nu ook moet lappen voor je bagage. Sinds wanneer is dat?
De kale ticketprijzen zijn indertijd een paar euro verlaagd toen de bagagetoeslag is ingevoerd. Op dat moment waren de prijzen gelijk, of als je zonder bagage reist iets goedkoper.quote:Op zondag 10 augustus 2008 06:38 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Al ruim een jaar. Voordeel is wel dat je bij Easyjet nog altijd maar één keer een creditcard toeslag betaalt en makkelijk ruimte voor extra bagage kan bijkopen. En de kale ticketprijzen zijn vrijwel dezelfde prijs gebleven, soms zelfs iets lager geworden.
Ik heb zelfs een keer een hele tas met eten van de afhaalchinees als handbaggage meegenomenquote:Op woensdag 13 augustus 2008 11:47 schreef Hik het volgende:
Mag je sushi meenemen in het vliegtuig?
Vliegtuigeten komt zo langzamerhand heel erg mijn neus uit en een bakje sushi lijkt me wel een prima alternatief...
Voor een eurotje of 10/15quote:Op woensdag 13 augustus 2008 11:55 schreef Fogel het volgende:
[..]
En hebben ze niet bij de grab&go tegenwoordig ook porties sushi staan? Meen me te herinneren dat op schiphol gezien te hebben, maar kan een ander vliegveld zijn geweest.
Probeer de Chinese keuken in Noorwegen eens, dan begrijp je dat ik het meenamquote:Op woensdag 13 augustus 2008 12:24 schreef Hik het volgende:
Ja, gewoon op schiphol halen inderdaad...
Afhaalchinees...
Dat kan met onder andere de Europese Airpass van Skyteam. http://skyteam.com/EN/benefits/airpass/index.jspquote:Op woensdag 13 augustus 2008 14:27 schreef Foe_Yong_Hai het volgende:
Is er op schiphol (en ook andere luchthavens) een soort van last-minute plek voor goedkope tickets? Ik wil namelijk een rondreisje (europa) maken zonder veel plannen, dus dat ik op het laatste moment kan kiezen waar ik heen wil.
Ik weet het niet uit eigen ervaring, maar heb het idee dat zulk soort plannen leuk klinken, maar in de praktijk niet werken. Gewoon naar Schiphol gaan en daar een ticket boeken levert bij mij weten nooit erg veel op. Er is wel een travel agent, maar om nou te zeggen dat die goedkoper zou zijn dan enig andere last minute aanbieder... mwa: http://www.schiphol.com/TravelAgency/TravelAgency.htmquote:Op woensdag 13 augustus 2008 14:27 schreef Foe_Yong_Hai het volgende:
Is er op schiphol (en ook andere luchthavens) een soort van last-minute plek voor goedkope tickets? Ik wil namelijk een rondreisje (europa) maken zonder veel plannen, dus dat ik op het laatste moment kan kiezen waar ik heen wil.
Nee.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 14:27 schreef Foe_Yong_Hai het volgende:
Is er op schiphol (en ook andere luchthavens) een soort van last-minute plek voor goedkope tickets? Ik wil namelijk een rondreisje (europa) maken zonder veel plannen, dus dat ik op het laatste moment kan kiezen waar ik heen wil.
De enige die er is, is jetairfly op brussel en andere belgische luchthavens.. Van de website kun je een pdf'je downloaden met de laatste aanbiedingen.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 14:27 schreef Foe_Yong_Hai het volgende:
Is er op schiphol (en ook andere luchthavens) een soort van last-minute plek voor goedkope tickets? Ik wil namelijk een rondreisje (europa) maken zonder veel plannen, dus dat ik op het laatste moment kan kiezen waar ik heen wil.
Veel plezierquote:Op maandag 18 augustus 2008 01:00 schreef Bananenman het volgende:
Nee. Maar jij blijkbaar wel. Maak ons blij, zou ik zeggen.
dus retour boeken en alleen heenreis gebruiken en niet op komen dagen voor terug vlucht...quote:Op maandag 18 augustus 2008 01:01 schreef men_in_red het volgende:
Het is zelfs zo dat als je een retour ticket hebt, en alleen van de terugvlucht gebruikt wilt maken, je het vliegtuig niet in komt, je moet eerst de heenreis gevlogen hebben.
Bij een No-show op de heenreis wordt de gehele reis geannuleerd.quote:Op maandag 18 augustus 2008 01:01 schreef men_in_red het volgende:
Het is zelfs zo dat als je een retour ticket hebt, en alleen van de terugvlucht gebruikt wilt maken, je het vliegtuig niet in komt, je moet eerst de heenreis gevlogen hebben.
Dat scheelt. Kost alleen wat extra tijd bij security, tas open en dicht enzo. Nouja, ik had toch al een handig plekje voor die dingen gevonden, en da's niet helemaal onderopquote:Op maandag 18 augustus 2008 22:07 schreef Fogel het volgende:
Alleen bij de security check even het zakje met vloeistoffen eruit en laten zien, daarna gewoon weer de tas in.
Oh, ik verwacht zo rond 17:30-18:00 bij het hotel te zijn. Mag dus geen problemen opleveren, thanksquote:Alleen als je heel vroeg (voor 11u) of heel laat aankomt (na 22u) heeft het nut om het hotel wat te laten weten. Sommige (vooral goedkope) hotels zijn niet 24u per dag bemand aan de receptie. Dat is iets wat in de bevestiging zou moeten staan.
Je kunt ze op Schiphol ook gewoon in je tas laten zitten, en eruit halen als ze er om vragen. Ik had alles gewoon in een toilettas zitten en kreeg niks te horen. Op andere vliegvelden zal het waarschijnlijk wat strenger zijn, ik weet niet waar je naartoe vliegt.quote:Op maandag 18 augustus 2008 22:22 schreef Light het volgende:
[..]
Dat scheelt. Kost alleen wat extra tijd bij security, tas open en dicht enzo. Nouja, ik had toch al een handig plekje voor die dingen gevonden, en da's niet helemaal onderop
[..]
Oh, ik verwacht zo rond 17:30-18:00 bij het hotel te zijn. Mag dus geen problemen opleveren, thanks
Ik blijf binnen Europa. En al die vloeistoffen heb ik al wel in een apart zakje zitten, dat kan ik natuurlijk gewoon uit de tas halen als ze erom vragen.quote:Op maandag 18 augustus 2008 22:51 schreef Blik het volgende:
[..]
Je kunt ze op Schiphol ook gewoon in je tas laten zitten, en eruit halen als ze er om vragen. Ik had alles gewoon in een toilettas zitten en kreeg niks te horen. Op andere vliegvelden zal het waarschijnlijk wat strenger zijn, ik weet niet waar je naartoe vliegt.
Langer dan 30 dagen verblijf is bij de KLM ook in een hoger tariefquote:Op maandag 18 augustus 2008 10:01 schreef Dynia het volgende:
[..]
Bij een No-show op de heenreis wordt de gehele reis geannuleerd.
naar Rusland is het net zo erg...(Aeroflot) daar houden ze zelfs rekening met de lengte van het verblijf in Rusland...ook zo iets raars..
Dat is waar.quote:Op maandag 18 augustus 2008 23:26 schreef Light het volgende:
Ik vind dat hele gedoe over die vloeistoffen eigenlijk maar grote onzin. Maar daar zijn ze bij de beveiliging vast niet zo van onder de indruk. En los in de tas kan vast, maar als 't nu al in een zakje zit in het ook niet logisch om alles daar weer uit te halen.
Mijn ervaring is inderdaad dat op veel luchthavens het gewoon in de tas kan blijven, de secutiymedewerkers zullen het over het algemeen wel opmerken maar een inschatting maken of het binnen de limiet past. (Bij twijfel kunnen ze besluiten om het nader te bekijken).quote:Op maandag 18 augustus 2008 23:14 schreef Blik het volgende:
dan hoef je je nergens zorgen over te maken, kun je zelfs los in je tas doen waarschijnlijk. Ik heb op de terugweg vanaf Praag zelfs zonnebrand van 200 ml mee kunnen smokkelen
maargoed, beter het zekere voor het onzekere nemen
Nee, dit staat in de e-mail: Wij verwijzen u naar de balie van de luchtvaartmaatschappij om uw e-ticketquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 21:18 schreef Fogel het volgende:
Bedoelen ze niet gewoon dat je goed op moet letten met welk vliegtuig en hoe laat je vertrekt om misverstanden en gemiste vluchten te voorkomen?
Meestal kan je op www.checkmytrip.com met je boekingscode een handig overzicht krijgen van je huidige status van de vluchten.
De tijd in de dienstregeling en op je ticket is altijd wat ruimer. De piloot roept altijd de tijd om dat het toestel in de lucht is, de tijden op je ticket zijn meestal de 'blocktimes' ofwel van het moment dat het vliegtuig in beweging komt, tot het weer stilstaat.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 21:25 schreef Light het volgende:
Hoe betrouwbaar zijn eigenlijk die schattingen van vliegtijden? Bij m'n heen- en terugvlucht afgelopen week werd in het toestel gezegd dat de geschatte vliegtijd 1:05 uur is. Op het ticket stond 1:30 uur voor de heenvlucht en 1:35 uur voor de terugvlucht. Da's een fors verschil.
Bijvoorbeeld 3-16 juli van Dusseldorf via Amsterdam naar NYC kost 4926 EUR. Da's 821¤ per persoon. Zal wel ergens een 0 teveel hebben gestaan bij jou.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 16:40 schreef --Christiaan-- het volgende:
Hoe kan het in godsnaam dat een economy classvlucht van Dusseldorf naar New York JFK EUR 49070.38 euro kost voor zes personen? Ik ging voor de grap eens uitzoeken hoeveel het zou kosten om volgend jaar (!) te vliegen, en er kwam dit bedrag uit, ook op andere data.
Ik heb gekeken bij Emirates, omdat die zo goed schenen te zijn. Is het normaal dat economy daar zo duur is?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 16:48 schreef Fogel het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld 3-16 juli van Dusseldorf via Amsterdam naar NYC kost 4926 EUR. Da's 821¤ per persoon. Zal wel ergens een 0 teveel hebben gestaan bij jou.
Het is overigens vaak goedkoper om via www.klm.de te boeken ipv www.klm.nl, zelf al kies je op beide sties voor vertrekplaats Dusseldorf (heeft met locale acties te maken die aan een land gebonden zijn, die willen/mogen/kunnen ze blijkbaar niet laten zien als je in het 'verkeerde' land probeert te boeken).
Jij wilt naar Emirates van Dusseldorf naar New York? Dan zullen de kosten ongetwijfeld heel hoog zijn om te ontmoedigen dat je deze route kiest.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 16:53 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
Ik heb gekeken bij Emirates, omdat die zo goed schenen te zijn. Is het normaal dat economy daar zo duur is?
KLM heeft zover ik weet nooit verboden om Nederlanders vanaf Duitsland via Nederland ergens heen te vliegen. Wat de KLM daarintegen wel tegenwerkt is dat mensen in Duitsland boeken en de vlucht van Duitsland naar Nederland niet gebruiken (dan annuleren ze gewoon de rest van je reis omdat je bij de eerste plek niet op bent komen dagen).quote:Op donderdag 28 augustus 2008 18:04 schreef ozzietukker het volgende:
Met KLM vanaf Dusseldorf vanaf de Duitse site is inderdaad aanmerkelijk goedkoper, gelukkig kan KLM het niet meer verbieden om te boeken vanaf de Duitse site in verband met 'Europa zonder grenzen'!
Van Weeze naar Dusseldorf kan misschien wel met een bus van Ryanair. Daarvoor zou je op de website van weeze airport moeten kijken. Ik zou dat alleen doen als je echt geen geld hebt voor een hotel of hostel in Dusseldorf. (kijk daarvoor bijvoorbeeld op hostelworld.com).quote:Op donderdag 28 augustus 2008 23:15 schreef tulipan het volgende:
Hoi Dutch Train,
Bedankt voor de tip van de website airexpressbus.com...Kom ik aan dan op Weeze airport om 4 uur 's ochtends-heel vroeg!..hoe is de verbinding verder met Dusseldorf Airport ( Ik heb een Lufthansa vlucht naar Amerika)?
Als het verder dan 330 dagen vantevoren is kom je vaak nog in de duurste economyklasse terecht geloof ikquote:Op donderdag 28 augustus 2008 16:53 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
Ik heb gekeken bij Emirates, omdat die zo goed schenen te zijn. Is het normaal dat economy daar zo duur is?
Op meer dan 11 maanden vooruit is de klasse indeling nog niet gemaakt met allerlei verschillende tarieven. Dus wordt dan uitsluitend de basisprijs, ofwel de hoogste gepubliceerd. Geeft dus een heel vertekend beeld. Maar wie gaat er nu voor een lijnvlucht 11 maanden vantevoren boeken? Niemand toch?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:47 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Als het verder dan 330 dagen vantevoren is kom je vaak nog in de duurste economyklasse terecht geloof ik
11 maanden vooruit zijn bij de meeste maatschappijen inderdaad de tarievenstructuren nog niet bekend omdat ze nog data aan het verzamelen zijn voor welke prijs ze de stoelen moeten verkopen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 20:48 schreef titanio het volgende:
[..]
Op meer dan 11 maanden vooruit is de klasse indeling nog niet gemaakt met allerlei verschillende tarieven. Dus wordt dan uitsluitend de basisprijs, ofwel de hoogste gepubliceerd. Geeft dus een heel vertekend beeld. Maar wie gaat er nu voor een lijnvlucht 11 maanden vantevoren boeken? Niemand toch?
Gewoon via klm.no en dan kiezen voor multi-city. Dan kom ik in ieder geval al tot aan het punt waar om persoonlijke gegevens wordt gevraagd, dus de rest van de boeking moet dan vast ook lukken.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 21:10 schreef Fogel het volgende:
Weet iemand toevallig bij welke site ik tarieven kan vinden voor een vlucht van Trondheim via Amsterdam naar Stavanger, en dan bij voorkeur met de KLM?
Eerste vlucht vanaf Trondheim en dan vanaf Amsterdam met de laatste vlucht naar Stavanger.
(ik heb een dag voor een congres in Stavanger een vergadering bij Amsterdam in de buurt)
Bij de KLM zelf krijg ik de melding dat ik ze moet bellen (wat ik ook wel ga doen als ik inderdaad ga boeken), en bij het online reisbureau van mijn werk krijg ik alleen business class tarieven eruit en expedia.no snapt er ook al niks van...
Een simpele oplossing is twee losse tickets boeken (Trondheim-Amsterdam-Trondheim en tussendoor Amsterdam-Stavanger-Amsterdam). Maar dat wil ik niet omdat ik op de terugweg maar een korte overstaptijd ga hebben en indien er dan vertraging is vanaf Stavanger, ben ik dus de haas.
Bedankt voor de tip, maar ook bij ATP krijg ik 3117¤ als prijs voor economy (wat dezelfde prijs is als business, ze hebben blijkbaar 4 enkeltjes gerekend). Beetje te gortig, zelfs als de baas de rekening krijgt...quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 21:38 schreef static het volgende:
atp.nl kan dat geloof ik, daar boek ik ook altijd rechtreeks als de KLM moeilijk doet. Je moet wel voor 'rondreis' kiezen en zo te zien is de laatste vlucht van Amsterdam naar Stavanger rond 22:14. Suc6.
Als ik dat doe krijg ik standaard "Unfortunately an unknown error has occurred. Please try again or call KLM Service Centre (1999)." voordat ik de prijs te zien krijg.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 21:47 schreef Light het volgende:
[..]
Gewoon via klm.no en dan kiezen voor multi-city. Dan kom ik in ieder geval al tot aan het punt waar om persoonlijke gegevens wordt gevraagd, dus de rest van de boeking moet dan vast ook lukken.
Vaag. Ik probeerde nog even wat verder, Trondheim - Schiphol en Schiphol - Stavanger lukken wel maar 'k was even vergeten dat er ook nog een stukje Stavanger - Trondheim in zal moeten. Neem tenminste aan dat je ook weer naar huis wilt uiteindelijk. Dan lukt het wel, maar de prijs van bijna NOK 24.500 is wat boven budget als ik je vorige post goed begrijpquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 22:01 schreef Fogel het volgende:
[..]
Als ik dat doe krijg ik standaard "Unfortunately an unknown error has occurred. Please try again or call KLM Service Centre (1999)." voordat ik de prijs te zien krijg.
40 minuten overstap tijd is echt veel te krap. Dat heeft niets met liquids te maken, want als je Schengen - Schengen vliegt hoef je niet meer door een extra controle. Het probleem is dat je als je niet uiterlijk 30 minuten voor vertrek van je volgende vlucht geland bent je automatisch op 'NOC' gezet wordt.Dan vervalt je boarding pas als het waren en wordt je stoel weer weggegeven.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 22:25 schreef Fogel het volgende:
Heen 16 nov, terug 19 (na 14:00u).
De vlucht vanaf Stavanger met aankomst op Schiphol 19:20 en dan een aansluiting met de vlucht naar Trondheim mag niet omdat dit te kort is (kreeg deze melding "The first allowed departure time is 22.20. Please select another flight"). "voeger" (ook nadat de vloeistoffencontrole begon) was 40 minuten voldoende overstaptijd voor intra-Europese vluchten, minimaal 3 uur overstaptijd vind ik een beetje veel van het goede...
@Light 24500 NOK is ruim 3000¤ en dat is inderdaad een beetje veel.
40 minuten was toch echt de minimale transfertijd die KLM gebruikte tot kort geleden. Ik heb zelfs een keer een vlucht naar Istanbul gehaald terwijl ik maar 25 minuten had om uit een fokker te komen, met de bus naar de terminal te gaan, door de douane te gaan en bij de gate een security check... en dat ging.quote:Op maandag 1 september 2008 16:49 schreef Alternate het volgende:
[..]
40 minuten overstap tijd is echt veel te krap. Dat heeft niets met liquids te maken, want als je Schengen - Schengen vliegt hoef je niet meer door een extra controle. Het probleem is dat je als je niet uiterlijk 30 minuten voor vertrek van je volgende vlucht geland bent je automatisch op 'NOC' gezet wordt.Dan vervalt je boarding pas als het waren en wordt je stoel weer weggegeven.
Je hebt met 40 minuten dan dus maar 10 minuten speling. En een vertraging van 10 minuten of meer is de laatste tijd helaas eerder regel dan uitzondering. De overheid heeft de geluidsregels nog iets strakker aangetrokken. Op Schiphol wisselen ze meerdere malen per dag van inbound naar outbound mode. Afhankelijk van de mode worden er 2 banen voor vertrek en 1 voor binnenkomend verkeer gebruikt, of andersom. 'Vroeger' gebruikten ze bij het wisselen van mode tijdelijk 4 banen, 2 vertrek en 2 aankomst, dit als een soort van buffer voor een geleidelijke omschakeling.
Tegenwoordig mag dat helaas niet meer en dat levert voortdurend vertragingen op.
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar de vraag is of je zin hebt in al die stress en het (grote) risico op de volgende vlucht missen. Bij een Europa vlucht is dat meestal niet zo'n enorme ramp, maar bij een ICA vlucht in de zomerperiode ben je zowieso een dag van je vakantie kwijt en moet je maar hopen dat er op de volgende vlucht nog plek is.quote:Op maandag 1 september 2008 22:30 schreef Fogel het volgende:
[..]
40 minuten was toch echt de minimale transfertijd die KLM gebruikte tot kort geleden. Ik heb zelfs een keer een vlucht naar Istanbul gehaald terwijl ik maar 25 minuten had om uit een fokker te komen, met de bus naar de terminal te gaan, door de douane te gaan en bij de gate een security check... en dat ging.
Ze hadden me inderdaad al op de volgende vlucht geboekt, maar de geplannede vlucht was niet overbooked en dus kon ik gewoon mee.
Alleen mijn baggage kwam met het volgende vliegtuig, maar da's niet zo belangrijk, krijg het vanzelf wel bij het hotel aangeleverd.
Maar 3 hele uren aanhouden voor een tussenlanding, no way...
Barcelona specifiek weet ik niet, maar in het algemeen:quote:Op dinsdag 2 september 2008 22:09 schreef Relin het volgende:
Misschien een rare vraag, maar weet iemand toevallig of er op het vliegveld van Barcelona (El Prat) ergens stopcontacten zijn?
Breng daar een nacht door en kan net zo goed een beetje op m'n laptop prutsen. Heb toch genoeg te doen, alleen heb ik effe stroom nodig
Als je het niet haalt moet je gewoon een nieuw ticket kopen tegen de op dat moment geldende prijs (over het algemeen stukken hoger dan wat je in de eerste instantie ervoor hebt moeten betalen). Risico van het vak om met strakke deadlines te werken (als je een flexibel economy of business class ticket bel je gewoon de airline op en zegt dat je met de volgende vlucht mee wil, geen probleem)quote:Op maandag 8 september 2008 09:01 schreef SaskiaR het volgende:
Ik vlieg vanaf Londen Luton naar Amsterdam. Nu heb ik het vrij strak gepland: mijn trein komt om 18.07 bij station Luton Parkway aan, en het vliegtuig gaat om 19.10. Ik hoef geen bagage in te checken en ik wil ook al online mezelf ingecheckt hebben. Ga ik dat halen?
En, just in case, wat als ik het niet haal? Kan ik dan het volgende vliegtuig nemen (van dezelfde maatschappij, of van een andere maatschappij ook?), en hoeveel kost dat dan?
'Rustige' vliegvelden zijn meestal kleine vliegvelden, waar ze maar 1 security doorgang hebben. Dat is dan een enorme bottleneck, zeker in Engeland, waar ze ontzettend grondig te werk gaan.quote:Op maandag 8 september 2008 09:13 schreef Yi-Long het volgende:
Als de trein op tijd is en het is een erg rustig vliegveld, zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn, lijkt me... maar bent dan wel erg afhankelijk van de omstandigheden.
Dit is te krap gepland.quote:Op maandag 8 september 2008 09:01 schreef SaskiaR het volgende:
Ik vlieg vanaf Londen Luton naar Amsterdam. Nu heb ik het vrij strak gepland: mijn trein komt om 18.07 bij station Luton Parkway aan, en het vliegtuig gaat om 19.10. Ik hoef geen bagage in te checken en ik wil ook al online mezelf ingecheckt hebben. Ga ik dat halen?
En, just in case, wat als ik het niet haal? Kan ik dan het volgende vliegtuig nemen (van dezelfde maatschappij, of van een andere maatschappij ook?), en hoeveel kost dat dan?
stresstechnisch idd niet handig, je zit iedere minuut op je horloge te kijken. Ik denk dat het qua tijd allemaal best haalbaar is aangezien je meteen naar de security kan Je zou dan nog ongeveer 40 minuten hebben. En volgens mij gaat de balie van bijvoorbeeld Ryanair ook 40 minuten voor vertrektijd dicht.quote:Op maandag 8 september 2008 18:59 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Dit is te krap gepland.
Allereerst ben je de sigaar als je de vlucht mist, de vlucht van 19.10 is de laatste vlucht van de dag van London Luton naar Amsterdam, de eerste vlucht gaat dan de volgende dag om 6 uur in de morgen, en ben je naast een duur ticket ook een hotelovernachting of een nacht doorhalen op het vliegveld kwijt.
Je komt om 18.07 aan, althans, volgens de planning, treinen hebben nog wel eens vertraging, en uit de trein naar het vliegveld is, als je alles meehebt in 10 minuten, als het wat tegenzit (lees shutlle bus rijdt voor je neus weg), 20 minuten.
Luton Airport is wel eens druk, dan zijn er flinke wachtrijen bij de beveiliging, en dat je achteraan staat in de rij is niet het probleem van de securitymedewerkers of de passagiers voor je.
Als het even kan zou ik bij voorkeur 30 minuten vroeger, of liefst nog eerder aankomen zodat je in ieder geval geen stress hebt.
(Okee, ik had gisteren vanuit Barcelona naar Amsterdam nog exact 25 minuten bij aankomst op het treinstation, maar stresstechnisch is het niet handig, gelukkig waren er in Barcelona (verbazingwekkend op zondagavond) geen rijen bij de beveiliging en kon ik zo doorlopen, maar relaxt is anders).
wtf, dat Google kende ik helemaal nietquote:Op dinsdag 9 september 2008 15:36 schreef jmac het volgende:
Google is je vriend ook als je een beetje moeite wil doen: http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rls=GGIH,GGIH:2007-02,GGIH:nl&q=open+vliegticket
dus? 2x enkele reis of gewoon een terugdatum prikken (wat ik liever niet doe)?quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:37 schreef static het volgende:
Open tickets - voorzover mogelijk - zijn razend duur.
Koop een Full-fare ticket, daarmee kun je de data wijzigen, tot op welke hoogte wat betreft tijden en data hangt een beetje af van welke maatschappij en het kost je wel geld als je wijzigtquote:Op dinsdag 9 september 2008 15:41 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
wtf, dat Google kende ik helemaal niet
natuurlijk al gezocht, maar kan niets vinden waar ik verder mee kan
[..]
dus? 2x enkele reis of gewoon een terugdatum prikken (wat ik liever niet doe)?
Je weet dat je officieël een retourticket (of in ieder geval bewijs van vertrek) moet hebben als je in Hong Kong wilt binnenkomen? En opzich zal je bij de douane daar niet echt om gevraagd worden, bij vertrek zal de betreffende vliegtuigmaatschappij, zeker als je met KLM vliegt, het instappen kunnen weigeren.quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:23 schreef ruud_fr het volgende:
hallo mensen,
ik heb een vraag over vliegtickets:
eind oktober vertrek ik voor ongeveer een half jaar naar Azië, ik ga nu mijn ticket(s) boeken
ik wil van Schiphol naar Hong Kong vliegen en terug van Singapore naar Schiphol (tussen Hong Kong en Singapore reis ik met trein/bus)
nu is de datum dat ik terug kom niet bekend, dat bepaal ik pas daar tegen die tijd
is het mogelijk om een open ticket te boeken? dat ik bijvoorbeeld een paar weken van tevoren aangeef wanneer ik wil vertrekken?
of kan ik beter 2x een enkele reis boeken? lijkt mij duurder...
iemand die mij kan helpen?
Bij elk gebrek mag een vliegtuig niet meer verder vliegen, pure veiligheid, dus het was gewoon de airco die het niet deed, niets meer en niet minder. Ik denk dat er voor de rest niets aan de hand was.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:25 schreef Honeymooner het volgende:
Ik heb even een vraagje aan de 'kenners' onder ons. Ik had nooit vliegangst totdat ik vorig jaar in Amerika een vlucht had van LA naar Vegas, we stegen normaal op richting zee (ik dacht nog: als we nu neerstorten is het tenminste in zee ) en we maakten een scherpe bocht. Allemaal nog wel normaal denk ik zo. Vervolgens ging ineens de airco uit en kwam er zo'n warme luchtstroom op je af.. De purser riep iets om als: bla bla bla it's not safe for us to fly bla bla. Ik kon het niet goed verstaan doordat iedereen erg rumoerig was. Gevolg was dat ik daar zo'n 10 minuten in doodsangst heb doorgebracht, niet wetende wat er ging komen en ik wist zeker dat we zouden crashen. Maar ineens 10 minuten later was het: ladies and gentlemen, welcome aboard, enjoy your flight to Las Vegas.. Geen uitleg verder, niets..
Sindsdien ben ik totaal gefocussed op alles wat er gebeurt in een vliegtuig en word ik al bang van het minste geluidje.. Puur omdat ik dus nooit geweten heb wat er nou precies aan de hand was.. Weet iemand hier in wat voor gevallen de airco er mee kapt? Gebeurt dat wel vaker? Kost het veel energie die ze misschien ergens anders voor nodig hadden ofzo?
Amerikanen zonder airco is ongeveer hetzelfde als een Italiaan zonder mamaquote:Op donderdag 11 september 2008 22:45 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
Bij elk gebrek mag een vliegtuig niet meer verder vliegen, pure veiligheid, dus het was gewoon de airco die het niet deed, niets meer en niet minder. Ik denk dat er voor de rest niets aan de hand was.
Het gebeurt ook wel es dat de airco het tijdeliijk niet doet omdat er dan wat bekabeling aan het doorbranden is. Laatst nog op discovery. 200 doden.quote:Op donderdag 11 september 2008 23:17 schreef Honeymooner het volgende:
Hmm oke, dat stelt me wel weer enigszins gerust. Ik vind het ook heel aanstellerig van mezelf, maar ben gewoon echt bang sindsdien in vliegtuigen..
Naja, thanks voor het antwoord iig!
Dat is ook geen goeie maatstaf, want de meeste stewardessen hebben ook geen flauw idee wat er in de cockpit gebeurd.quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:18 schreef LangeTabbetje het volgende:
Mocht er nou weer eens wat gebeuren wat je niet helemaal ´vertrouwt´, turbulentie of wat dan ook. Hou de stewardessen in de gaten. Zolang die niet in paniek raken en gewoon doorgaan met hun werk is er helemaal niks aan de hand.
Stewardessen Meisjes in blauw kunnen instructies ook alleen maar uit hun manual voorlezen. Nou ja, behalve de vrouwelijke purser dan misschien die er al zoveel vlieguren op heeft zitten dat ze het aanzien ook niet meer echt waard is.quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:18 schreef LangeTabbetje het volgende:
Mocht er nou weer eens wat gebeuren wat je niet helemaal ´vertrouwt´, turbulentie of wat dan ook. Hou de stewardessen in de gaten. Zolang die niet in paniek raken en gewoon doorgaan met hun werk is er helemaal niks aan de hand.
En al hadden ze dat wel, dan nog is het geen betrouwbare manier om de ernst van een situatie in te schatten. Ze zullen vast eerder proberen de rust te bewaren dan paniek uit te laten breken. En als iemand zelf in paniek raakt, gaat'ie zeker geen anderen tot rust en kalmte kunnen manen.quote:Op vrijdag 12 september 2008 16:10 schreef Alternate het volgende:
[..]
Dat is ook geen goeie maatstaf, want de meeste stewardessen hebben ook geen flauw idee wat er in de cockpit gebeurd.
Volgens mij zijn de afmetingen overal vrijwel gelijk. Je hebt ook vaker op vliegvelden van die dingen waar je kunt kijken of je tas te groot is. Als de tas daarin past heb je geen probleem.quote:Op zaterdag 20 september 2008 09:19 schreef Klonk het volgende:
Even een vraagje namens mijn vriendin die maandag het luchtruim kiest in dit toestel, zijn de afmetingen van de plek waar je je handbagage kwijt kunt even groot als in wat grotere vliegtuigen (A319 e.d. ?)
http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/159253/quote:the CRJ700/900 can only fit a smaller 22"x15"x9" one.
dan ken je mijn vriendin nog nietquote:Op zaterdag 20 september 2008 13:22 schreef DutchTrain het volgende:
Bij vluchten in dit soort toestellen, geef je vaak je handbagage bij het vliegtuig af en stoppen ze het in het ruim. Bij aankomst krijg je het dan direct uit het ruim en hoef je niet te wachten tot het bagagewagentje toevallig eens een rondje heeft gemaakt langs het vliegtuig dat ergens ver weg op een parkeerplek staat.
Er zijn vrijwel geen vluchten langer dan 2 uur met dit toestel, dus je kan best even zonder twee nieuwe outfits, drie overlevingspakketten en een kuub water.
Wanneer je geen terugreisdatum weet, kun je het beste een enkeltje bij EasyJet of BMI boeken. Voor de terugreis bekijk je dan of enkeltjes niet te duur zijn, en zo ja, neem je de Eurostar naar Brussel. Waarschijnlijk kun je in London ook wel een treinticket naar Amsterdam kopen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 18:58 schreef SaskiaR het volgende:
Bestaan er open-return vliegtickets? Ik moet de 29e naar Londen, maar ik weet nog niet wanneer ik terug wil, en enkele reizen zijn idioot duur. Of zijn er andere manieren om een goedkoop ticket te krijgen als ik geen terugreisdatum weet?
toch liever van te voren even vragen voordat ik daar aankom op schiphol en ik dat ding regelrecht in de prullenbak mag gooienquote:Op maandag 22 september 2008 16:47 schreef Palomar het volgende:
Laatst met Easyjet naar UK (en terug) had ik die gewoon in mn handbagage. Zie ook niet in waarom het niet zou mogen.
Ja kan, je moet dan wel bij de transitbalie inchecken.quote:Op dinsdag 23 september 2008 16:40 schreef LGOPEN het volgende:
Ik heb binnenkort een vlucht richting de VS, maar moet eerst overstappen in Londen. Normaal gesproken moet je minimaal 2 uur van te voren inchecken (volgens mij zelfs 3) als je vanaf Amsterdam rechtstreeks naar de VS vliegt. Hoe zit dat als je eerst naar een Europese luchthaven vliegt? Kun je dan 1 uur van te voren nog inchecken?
geen printer. Dus ik moet sowieso langs een balie. Maar 1.5 uur is ruim voldoende dan toch?quote:Op dinsdag 23 september 2008 16:51 schreef -moppie- het volgende:
Waarom check je niet gewoon online in?
quote:Op dinsdag 23 september 2008 16:53 schreef MIster911 het volgende:
Ja kan, je moet dan wel bij de transitbalie inchecken.
Langsgaan bij een bekende die wel een printer heeft?quote:Op dinsdag 23 september 2008 16:55 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
geen printer. Dus ik moet sowieso langs een balie. Maar 1.5 uur is ruim voldoende dan toch?
Met welke vlucht je meekan is altijd maar afwachten. Maar aangezien het een codeshare is, gaan ze in ieder geval moeite voor je doen en krijg je een andere vlucht aangeboden. Kostenloos. Als ze moeilijk gaan doen, moet jij nog moeilijker gaan doen. Wordt het pas de volgende dag dat je kan, moeten ze een hotel regelen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 20:03 schreef jasssy79 het volgende:
Bedankt voor je antwoord, Het is een code share vlucht met een vluchtnummer van Air Canada maar wordt uitgevoerd door lufthansa. allebei de vluchten. Dus dan kan je neem ik aan zowel met een volgende vlucht van Air Canada als met Lufthansa mee?
In London natuurlijk, wel opletten in welke terminal je aankomt.quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:28 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Daar kom je niet eens als je op Schiphol instapt.
Ryanair haalt een groot deel van zijn inkomsten uit de online verkopen, en mensen die vliegen besteden toch vaak wat aan boord.quote:Op woensdag 24 september 2008 19:33 schreef JTB85 het volgende:
Hoe kan het dat ryanair tickets gratis tickets aanbiedt? En wat zijn de redenen daarvan?
Nee, geen probleem. Bij de paspoortcontrole sowieso al niet want daar kijken ze alleen of je paspoort geldig is en of jij het bent. Die controleren verder niets(op je ticket staat je paspoortnummer ook niet trouwens, dus vergelijken wordt lastig)quote:Op donderdag 25 september 2008 18:21 schreef jasssy79 het volgende:
Bij het boeken van een reis wordt naar het paspoortnummer gevraagd. Maar wat gebeurt het als voor het vertrek je paspoort vernieuwt en een nieuwe krijgt met een ander nummer. Word je dan geweigerd bij de incheckbalie waar je paspoort moet laten scannen omdat die een ander nummer heeft? Of krijg je bij paspoortcontrole problemen?
Misschien dat je je nieuwe nummer moet doorgeven aan de reisorganisatie die het dan veranderd in je reservering?
Nee mijn waarde. Zo werkt het niet in de luchtvaart industrie. Het gebeurt mij ook wel eens dat ik een ticket AMS-GRU bij KLM boek voor 1600 euro en dan twee weken vóór vertrek zie dat er ineens weer tickets in een goedkopere boekingsklasse (U of V) worden aangeboden voor rond de duizend euro. That's all in the game!quote:Op vrijdag 26 september 2008 19:58 schreef runaway het volgende:
Ik heb maandag een ticket geboekt bij ryanair en zie dat het nu 30 euro goedkoper is.
Kan ik geld terugvragen?
Wat maakt jou dat nu uit waar je koffer uithangt. Koop gewoon wat je nodig hebt, laat iedereen weten dat je je koffer kwijt bent, en wat de reisverzekering niet dekt, claim je tot de laatse cent bij je baas. Je was toch voor hem ook op stap? Moet je gewoon relaxed over doen anders schiet je constant in de stress wanneer jouw koffer niet als eerste op de belt komt. En als je zo gehecht bent aan persoonlijke eigendommen, neem je ze mee in je handbagage of laat ze thuis.quote:Op vrijdag 26 september 2008 23:00 schreef LuckyLoek het volgende:
Tuurlijk kan je gewoon even iets gaan kopen en wordt dat via de verzekering verhaald, dat is het probleem ook niet. Normaal gesproken zitten er nogal wat spullen in je koffer die je gewoon nodig hebt (denk ook aan nette kleding ivm werk). Daarnaast is het gewoon niet zo erg relax dat je persoonlijke eigendommen ergens ter wereld liggen en ze er dus alles mee kunnen doen wat ze willen
de onderste gaat het worden denk ik:quote:Op woensdag 10 september 2008 19:56 schreef ruud_fr het volgende:
bedankt voor de reacties
ik ga eens kijken wat voor mij het beste is
thanksquote:Op dinsdag 30 september 2008 16:42 schreef Jaguarized het volgende:
AMS-HKG en SIN-AMS via ZRH met Swiss is goedkoper: 957 euro.
of
DUS-HKG en SIN-DUS via LHR met British Airways: 974 euro.
Legenda
AMS: Amsterdam
HKG: Hongkong
ZRH: Zurich
SIN: Singapore
LHR: London Heathrow
DUS: Dusseldorf
Dat ligt eraan. Soms wordt het direct doorgevoerd, soms moet je het zelf oppikken en nog een keer bij een douanepunt afgeven(dat is ook letterlijk alleen maar afgeven, verder niets).quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:54 schreef axz0l het volgende:
Ik vlieg met Lufthansa via Frankfurt naar Vancouver en dan nog een binnenlandse vlucht in Canada zelf.
moet ik nou iedere keer mn koffer ophalen en weer opnieuw inchecken? Of alleen in Vancouver..... ?
Ik heb slechts 1,5 uur om over te stappen in Vancouver.. moet te doen zijn lijkt me?
Ik vlieg eerst vanaf Amsterdam naar Frankfurt (beetje onduidelijk sorry); alleen ik check online in.......quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:59 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dat ligt eraan. Soms wordt het direct doorgevoerd, soms moet je het zelf oppikken en nog een keer bij een douanepunt afgeven(dat is ook letterlijk alleen maar afgeven, verder niets).
Ze kunnen je dat aan de incheckbalie in Frankfurt vertellen
Als je electronsch incheckt moet je nog steeds langs de baliejuffrouw om je bagage af te leveren. Dan kan ze je het zo vertellen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:12 schreef axz0l het volgende:
[..]
Ik vlieg eerst vanaf Amsterdam naar Frankfurt (beetje onduidelijk sorry); alleen ik check online in.......
Nee dat hoeft niet. Je checkt ze 1x in en gaan dan met al je vluchten mee naar je eindbestemming. Waar vlieg je trouwens heen nadat je weggaat uit Vancouver?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:54 schreef axz0l het volgende:
Ik vlieg met Lufthansa via Frankfurt naar Vancouver en dan nog een binnenlandse vlucht in Canada zelf.
moet ik nou iedere keer mn koffer ophalen en weer opnieuw inchecken? Of alleen in Vancouver..... ?
Ik heb slechts 1,5 uur om over te stappen in Vancouver.. moet te doen zijn lijkt me?
Naar Kelowna...quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 22:10 schreef tevebe het volgende:
[..]
Nee dat hoeft niet. Je checkt ze 1x in en gaan dan met al je vluchten mee naar je eindbestemming. Waar vlieg je trouwens heen nadat je weggaat uit Vancouver?
Enige nummers die ik kan vinden zijn vluchtnummers, reserveringsnuummer en factuurnummer?? Of ik moet er heeel erg overheen lezen?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 16:40 schreef -moppie- het volgende:
Je e-ticket heeft altijd een nummer en daarmee kun je online inchecken!
Bij KLM begint dit nummer altijd met 074.... bij Czech Airlines weet ik het niet!
Vind het raar, boek voor mijn werk verschillende reizen met verschillende maatschappijen en tot nu toe heeft ieder e-ticket een nummer gehad. Misschien voor de zekerheid nog even bellen met D-reizen?!quote:Op woensdag 15 oktober 2008 16:42 schreef Europees het volgende:
[..]
Enige nummers die ik kan vinden zijn vluchtnummers, reserveringsnuummer en factuurnummer?? Of ik moet er heeel erg overheen lezen?
Studerenquote:
Ja vorig jaar zomer. Ik heb zelf een jaar in Canada gewoond Big White ben ik nooit geweest. Ben alleen in Banff wezen snowboarden.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 09:08 schreef axz0l het volgende:
[..]
Studeren
Maar aangezien het big white skiresort zo'n 15 minuutjes bij me vandaan zit zal ik daar zeker een aantal keer per week te vinden zijn ja
Ben je er ook geweest?
Als het goed is, mag je vanaf de Londonse luchthavens weer 2 stuks handbagage meenemen (vanaf andere Engelse luchthavens nog niet), maar je kan je trolley ook gewoon inchecken, scheelt wat gesleep en op Rotterdam heb je 'm binnen vijf minuten terug.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:25 schreef LordLynx het volgende:
Weet iemand toevallig wat het handbagagebeleid is van VLM van London City naar Rotterdam? Ik vlieg hier over 2 weken mee en op de heenweg neem ik mijn gewone (cabinsize) trolley mee maar ik wil in london een mooie aktetas/businesstrolley kopen, mag ik deze terug dan ook gewoon meenemen of moet ik er 1 inchecken?
Minimaal 10 zelfs, uit ervaring.quote:Op zondag 19 oktober 2008 09:27 schreef Halcon het volgende:
Volgens mij is dat allang bekend en doen ze dat al minimaal 2 jaar zo.
Nog afgezien van het verslaafde, ik vind het altijd wel lekker om even buiten een frisse neus te halen .quote:Op zondag 19 oktober 2008 11:34 schreef Fogel het volgende:
Dat kan, maar hou rekening met rijen. Het makkelijkste is als je je handbaggage 'aan de binnenkant' in zo'n kluisje doet (maar wel ID en ticket en sigaretten mee naar buiten nemen natuurlijk ).
Ik had een tussenlanding in Madrid met 5 uur overstaptijd en ben gewoon even de stad in gegaan, totaal geen probleem.
Vergeet niet dat het andersom ook geldt. Een retour Amsterdam-Frankfurt-New York (met bv. Lufthansa) is vaak goedkoper dan Frankfurt-New York.quote:Op zondag 19 oktober 2008 11:15 schreef Fogel het volgende:
EU claim zegt dat de mensen een geldig ticket hebben, dat klopt niet, want het ticket werd ongeldig op het moment dat ze niet op de eerste luchthaven verschenen.
Als de KLM het wel toe zou staan, zijn ze medeplichtig aan belastingontduiking (vliegtax) en dat kan natuurlijk niet
Zolang de policy van de KLM (hoe irritant ook) niet bij wet verboden is, heb je je gewoon aan de vervoersvoorwaarden te houden. Als alternatief vlieg je met een maatschappij die deze policy niet heeft.
"Ja maar als ik voor de vluchten betaald heb, mag ik toch wel zelf weten of ik er wel of geen gebruik van maak?" Nou nee dus, je krijgt een betere prijs omdat je een pakket koopt. Als je een bv hotelbon hebt verplicht je je tot het eten in het hotel, en daarom mag je goedkoop overnachten. Als je besluit ergens anders te gaan eten, krijg je een rekening van het hotel nagestuurd omdat je je niet aan de voorwaarden gehouden hebt. Mag dat ook niet? (ik weet dat de vergelijking niet 100% op gaat).
En nee ik werk niet voor de KLM en vind het ook onzinnig dat je bijvoorbeeld Dusseldorf-Amsterdam-Trondheim en terug zo'n 100¤ goedkoper is dan dezelfde vlucht Amsterdam-Trondheim-Amsterdam met precies dezelfde vluchten. Maar, zolang je je bij aankoop verplicht om het hele product af te nemen, moet je wat mij betreft achteraf niet gaan zeiken als je geweigerd wordt of een extra rekening toegestuurd krijgt (die policy hebben ze voor mensen die structureel retourtjes boeken en er slechts een enkele reis van gebruiken).
Zoiets?quote:Op maandag 20 oktober 2008 11:28 schreef axz0l het volgende:
Weet iemand trouwens een website waarop je vliegroutes kan vinden?
Dus als ik van Frankfurt naar Vancouver vlieg, hoe ik hoogstwaarschijnlijk zal vliegen?
Wel interessant om te weten !
Is al zo sinds dat de London route werd afgeschaft, begin 80er jaren. Tot dat moment kon je eenvoudig een KLM ticket AMS-NYC v.v. in Londen voor een veel lagere prijs aanschaffen. Deden bijna alle reisburo's. Kreeg je de stubs LHR-AMS v.v. er gratis bij en hoefde je die niet te gebruiken. Maar dat was nog in de tijd dat je makkelijk op naam van een ander kon reizen. Goh, wat ben ik toen vaak in Londen wezen stappen.quote:
www.schiphol.nl en dan op actuele aankomst en vertrektijden kijken. Maar wanneer je weet om hoe laat ze vertrekt en je de tijdzones kent, kun je het ook wel uitrekenen denk ik zo?quote:Op maandag 20 oktober 2008 15:27 schreef bremmie het volgende:
Heb even een vraag (hopelijk in het goede topic).
Mijn vriendin komt zondagmorgen terug uit Malawi.
Op haar ticket (en de diverse sites) staat aankomsttijd 4.30u.
Maar nu wordt de klok dit weekend verzet.
Is dit dan zomertijd (oude tijd) of wintertijd (nieuwe tijd)??
De kans is er dan dus dat ik een uur te laat ben (of juist te vroeg).
Hopelijk kan iemand me daarbij helpen.
vraag me wel af of dat heel erg betrouwbaar is. Toen ik bijv. van Schiphol naar Newark ging heb ik ook op die site gekeken:quote:Op maandag 20 oktober 2008 11:50 schreef Fogel het volgende:
[..]
Zoiets?
[ afbeelding ]
Kan je hier maken: http://gc.kls2.com/
Gewoon de codes van de vliegvelden invullen en op de knop drukken, klaar
Zelfs met de brandstoftoeslag van tegenwoordig?quote:Op zondag 19 oktober 2008 13:35 schreef TGV2 het volgende:
[..]
Vergeet niet dat het andersom ook geldt. Een retour Amsterdam-Frankfurt-New York (met bv. Lufthansa) is vaak goedkoper dan Frankfurt-New York.
Is jouw echte naam Hugo van Reijen?quote:Op maandag 20 oktober 2008 15:28 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Is al zo sinds dat de London route werd afgeschaft, begin 80er jaren. Tot dat moment kon je eenvoudig een KLM ticket AMS-NYC v.v. in Londen voor een veel lagere prijs aanschaffen. Deden bijna alle reisburo's. Kreeg je de stubs LHR-AMS v.v. er gratis bij en hoefde je die niet te gebruiken. Maar dat was nog in de tijd dat je makkelijk op naam van een ander kon reizen. Goh, wat ben ik toen vaak in Londen wezen stappen.
Ad Latjes is er groot mee geworden.quote:Op maandag 20 oktober 2008 15:28 schreef Buzz129 het volgende:
[..]
Is al zo sinds dat de London route werd afgeschaft, begin 80er jaren. Tot dat moment kon je eenvoudig een KLM ticket AMS-NYC v.v. in Londen voor een veel lagere prijs aanschaffen. Deden bijna alle reisburo's. Kreeg je de stubs LHR-AMS v.v. er gratis bij en hoefde je die niet te gebruiken. Maar dat was nog in de tijd dat je makkelijk op naam van een ander kon reizen. Goh, wat ben ik toen vaak in Londen wezen stappen.
De routes boven de Atlantische Oceaan worden dagelijks bepaald door de aanwezige (zeer krachtige) wind boven de oceaan. Op vluchten naar Noord Amerika heb je altijd wind tegen. Men probeert om de routes zo te leggen, dat je daar zo min mogelijk last van hebt. Vandaar dat het kan zijn dat je de ene keer wat meer noordelijk, en de andere keer een wat meer zuidelijke route hebt.quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:37 schreef Palomar het volgende:
[..]
vraag me wel af of dat heel erg betrouwbaar is. Toen ik bijv. van Schiphol naar Newark ging heb ik ook op die site gekeken:
[ afbeelding ]
Maar in werkelijkheid (kon je tijdens de vlucht zien op je display) ging die iets lager, waardoor je zuidelijker door engeland/ierland ging en bij canada langs de kustlijn ipv. er overheen. Klein verschil op de kaart, maar voor 'wat je uit het raampje ziet' een best groot verschil Al is het wel een redelijk goede indicatie natuurlijk
Dan heb je het ook over heel verschillende reizen en soorten vliegtuigen die je niet met elkaar kan vergelijken. Als je met KLM naar Athene was gevlogen, had je dezelfde kleine stoelen gehad waarschijnlijk.quote:Op maandag 4 augustus 2008 01:05 schreef Skya het volgende:
Deze zomer gevlogen met KLM naar singapore, en met Brussels Airlines naar Athene (schoolreis). De belgen hebben echt een slechte maatschappij, te kleine stoelen: ik vlieg voortaan maar klm.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |